zamknij

Wiadomości

Zwiększy się przepustowość na linii Rybnik – Katowice. PLK chce postawić drugi tor

2023-02-16, Autor: 

Więcej pociągów będzie mogło kursować między Katowicami a Rybnikiem, Raciborzem i dalej w kierunku Czech. Zwiększy się też dostęp do kolei dla mieszkańców Mikołowa i Orzesza. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg. W ramach programu Kolej Plus między Katowicami Piotrowicami a Orzeszem Jaśkowicami będzie dobudowany drugi tor.

Reklama

Jak podkreśla Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP PLK, przetarg jest ważnym krokiem do realizacji zadań z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r. Realizacja inwestycji zwiększy atrakcyjność kolei w woj. śląskim.

Planowana jest dobudowa drugiego toru między Katowicami Piotrowicami a Orzeszem Jaśkowicami. Zwiększy się przepustowość linii, czyli będzie mogło kursować więcej pociągów między Katowicami a Rybnikiem, Raciborzem i dalej w kierunku Czech. W ramach zadania wybudowane zostanie 20 km toru i sieci trakcyjnej – wyjaśnia.

Dostęp do kolei zwiększą nowe przystanki w Mikołowie: Kamionka, Reta i Osiedle Mickiewicza. Przewidziana jest też przebudowa stacji i przystanku: Mikołów, Orzesze, Łaziska Górne, gdzie również zostaną dobudowane perony, uwzględniające potrzeby osób z ograniczoną możliwością poruszania się.

Dla zadania „Zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice poprzez budowę drugiego toru i dodatkowych przystanków osobowych” przewidziano prace projektowe w latach 2023 – 2026, a budowę w latach 2026 – 2029. Szacowana wartość całego zadania (prace projektowe i budowlane) to ok. 460 mln zł – informuje Katarzyna Głowacka.

Siedem projektów z województwa śląskiego w programie Kolej Plus

Na liście podstawowej Programu Kolej Plus w województwie śląskim jest łącznie siedem projektów o szacowanej wartości ok. 2 mld zł. Na wszystkie PLK S.A. podpisały umowy z wnioskodawcami. Przetargi ogłoszono już na trzy projekty - w grudniu na zaprojektowanie połączenia do Jastrzębia-Zdroju, w styczniu na przywrócenie ruchu pasażerskiego między Katowicami Ligotą, Katowicami Murckami a Tychami oraz na budowę łącznicy kolejowej, która usprawni połączenie Bytomia z Zabrzem i Rudą Chebzie oraz Katowicami.

34 projekty do realizacji w ramach Programu Kolej Plus

W ramach Programu Kolej Plus do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje, które zostały zgłoszone przez samorządy z jedenastu województw: siedem w woj. śląskim, pięć w woj. lubelskim oraz wielkopolskim, po cztery w woj. małopolskim i mazowieckim, trzy w woj. dolnośląskim, dwa w woj. łódzkim, po jednym w woj.: lubuskim, opolskim, podlaskim i świętokrzyskim. Projekty wybrane do realizacji obejmują łącznie 34 wskazane przez wnioskodawców miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają usprawnienia.

Projekty w Programie obejmują:

- 10 projektów dot. rewitalizacji linii na łączną długość ok. 315 km,

- 14 projektów dot. odbudowy lub rozbudowy linii na łączną długość ok. 516 km,

- 7 projektów dot. budowy nowych linii na łączną długość ok. 189 km,

- 3 projekty dokumentacyjne dotyczące ok. 183 km linii kolejowych.

Podstawowe warunki realizacji inwestycji w ramach Programu:

- zapewnienie współfinansowania w wysokości co najmniej 15 proc. kosztów kwalifikowanych przez podmioty zgłaszające i współfinansowania kosztów niekwalifikowanych (gdy dotyczy);

- przedłożenie deklaracji organizatora przewozów dla połączenia – min. 4 pary pociągów przez co najmniej 5 lat;

- zawarcie umowy na realizację inwestycji pomiędzy wnioskodawcą a PKP PLK S.A. Polskie Linie Kolejowe S.A.

Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2029 r. W założeniach jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart 13,2 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki Budżetu Państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.

Oceń publikację: + 1 + 58 - 1 - 9

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (14):
  • ~znawca again 2023-02-16
    11:05:47

    24 18

    Przed wyborami PiS obieca „Wszystko Plus”
    Pożyjemy zobaczymy.

  • ~Abisall 2023-02-16
    11:42:09

    17 17

    @Znawca
    To jedno, a drugie to będzie "dołozym 3 połączenia do Katowic, zabierzem 6 w innych kierunkach"

  • ~przykopa 2023-02-16
    13:15:18

    17 12

    Aby to tylko do Katowic , a nie znów do stalinogrodu , czy jakiegoś podobnego tam paściajstwa. Tak jak się to stało z placem Wilhelma Szewczyka....

  • ~marlena292 2023-02-16
    14:11:39

    14 20

    tyle lat czekania i w końcu ktoś to zrealizuje,mam nadzieję że opozycja nie zablokuje tej inwestycji tak jak kolei dużych prędkości w naszym regionie z odnogą do Rybnika

  • ~Arteks 2023-02-16
    14:37:37

    23 21

    Bardzo potrzebna inwestycja transportowa która umożliwi szybszy przejazd! @marlena292 - czyli jesteś pewna, że opozycja przejmie władzę w Polsce? Oby!!! bo PiS miał aż 8 lat i niestety w tym czasie dla Śląska i Rybnika niczego nie zdziałali... Obiecali rozwój kolei (CPK), rozwój mieszkalnictwa, budowę nowej elektrowni w Rybniku, nową uczelnię wyższą. A zdaje się, że wszystko będzie dopiero możliwe do realizacji jak się zmieni władza... PiS obiecuje i nie realizuje. PiS zawiódł oczekiwania mieszkańców naszego regionu.

  • ~Smok6 2023-02-16
    15:58:31

    11 17

    Dojadą do Jaśkowic i stop, od Jaśkowic do Leszczyn jednotorówka..
    ~Arteks tak z ciekawości, co takiego dobrego zrobiła platfoma dla kolei w naszym regionie oprócz marazmu, stagnacji i zamykania linii bo nie bardzo pamietam?
    Pamiętam za to całkiem niedawno remont dwótorowki od Chybia przez Żory, Rybnik, Suminę do Nędzy,
    Wodzisław - Chałupki, Rydułtowy -Sumina, i częściowy Rybnik -Wodzisław czy Towarowy - Niewiadom.
    Nowak wtedy robił już przekręty na Ukranie..

  • ~Arteks 2023-02-16
    16:30:24

    14 11

    @smok6 - PO nie zawiesiła żadnych relacji, co najwyżej ma na sumieniu nieudany start KŚ. Masowo zawieszano w czasie rządu Buzka. Wtedy padła linia do Jastrzębia czy z Gliwic do Rybnika. W czasach PiS zawieszono pociągi do Bohumina - bardzo przydatne w rozwijaniu kontaktów międzynarodowych. W czasach PiS zniknęły też pociągi do Bielska... Pytasz co zawdzięczamy PO odnośnie kolei - PRAWIE WSZYSTKO: nowy tabor Kolei Śląskich, remonty linii kolejowej z Rybnika do Katowic, z Chybia przez Żory, Rybnik w kier. KK/Raciborza, Rybnik Towarowy-Chałupki. Remont dworca w Rybniku i Rybniku Paruszowcu. Za PiS mnóstwo obietnic, haseł typu Kolej+, a w realizacji malutko. Kojarzę tylko remont peronów Rybnik Niedobczyce, Rybnik Niewiadom, nowy dworzec w Raciborzu i remont linii kolejowej do Wisły (remont linii nie spodował jednak poprawy oferty dojazdu do Wisły z Rybnika). Bardzo skromniutko jak na partię która uważa transport za coś ważnego. Może inne regiony PiS traktuje lepiej? Czemu drugi tor do Katowic to dopiero zapowiedź? Przecież przez 8 lat rządzenia mogłoby to być już dawno zrealizowane.

  • ~ 2023-02-16
    16:51:27

    3 9

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~Marek Mrozek 2023-02-16
    23:37:40

    10 9

    @Arteks o jakim remoncie linii kolejowej Rybnik - Katowice mówisz? Chyba ze mieszkasz w innym Rybniku, albo masz na mysli mijankę na Bradzie ktora powstała w 2019.
    Chybie- Rybnik -Nedza robiono 2017-19
    Więc z przypisywaniu zaslug dla PO sie mijasz jak Budka z prawdomównoscią :)
    A wspominanie Buzka, najlepszego kolegi - koalicjanta rycerza na białym koniu który wrócił z Brukseli, nie wróży dobrze linią kolejowym

  • ~THE Bill 2023-02-17
    07:56:38

    8 3

    @~Smok6 - odpowiem ci, bo widzę nie ogarniasz :)
    Wąskie gardło na odcinku 10 km jest dużo łatwiejsze w realizacji rozkładu jazdy niż odcinek 50 km z jednym torem i mijankami. Ustawi się tak, żeby pociągi mijały się na tym długim odcinku dwutorowym tak aby ten krótki jednotorowy odcinek nie był aż tak uciążliwy. Natomiast zgadzam się całkowicie, że mogli pociągnąć już na całym odcinku. Gorzej będzie od Wodzisławia do Chałupek, bo to już zostanie dłuższy odcinek z jednym torem.

  • ~Arteks 2023-02-17
    10:26:51

    4 8

    @Marek Mrozek - Rybnik to nie Wodzisław - nie ma innego w Polsce. :) Na linii Rybnik-Katowice prace przeprowadzano przez lata. Efekt skrócenie czasu jazdy z 1,5 godz do 1 godz w przypadku pociągów osobowych. Dokonano tego przed 2015 rokiem. Natomiast co do linii Chybie-Żory-Rybnik-Nędza to decyzja, pozyskanie środków unijnych, dokumentacja projektowa powstały jeszcze w czasie rządów PO. Natomiast zachodzi pytanie czy w czasach PiS wykorzystano możliwości jakie dał ten remont? Zupełnie nie. Nie ma więcej pociągów do Wrocławia. Zniknęły pociągi osobowe do Bielska. Pociąg do Wisły 1 tylko w sb i nd. Nie ma szybszych pociągów do Raciborza przez Jejkowice... Za to PiS obiecuje CPK, kolej do Jastrzębia czy do Turka... ;)

  • ~przykopa 2023-02-17
    11:36:03

    8 3

    Dwa Rybniki są w województwie Łódzkim . Jeden w Świętokrzyskim . jeden w Pomorskim. Czyli miejscowości Rybnik jest w Polsce co najmniej pięć. Ale nie dyskutujmy. Arteks przecież wie to lepiej.....

  • ~Arteks 2023-02-17
    16:26:53

    3 6

    @przykopa - innego miasta o tej nazwie nie ma, innej stacji kolejowej też nie. Czy przez takie wtyki nie na temat, chcesz demonstrować osobowość histrioniczną? ;P

  • ~przykopa 2023-02-17
    19:11:10

    6 2

    Arteks. Manipulujesz we wszystkie strony.Ale ok.mowisz masz. Wodzisław w powiecie Jędrzejowskim ma dworzec kolejowy ?

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5373