Ministerstwo Infrastruktury chce walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym. W tym celu przeznaczy miliard złotych na budowę lub modernizację przystanków kolejowych. Na liście podstawowej znalazły się obiekty z Rybnika, znajdujące się na Paruszowcu, w Niedobczycach i Niewiadomiu.
Rządowy Program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025 w swoim założeniu ma zmierzać do likwidacji wykluczenia komunikacyjnego. Za 1 mld zł mają zostać zbudowane i odbudowane przystanki kolejowe oraz wydłużone perony.
- Rządowy Program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025 to kolejny etap likwidacji wykluczenia komunikacyjnego. Za 1 mld zł zbudujemy i odbudujemy przystanki kolejowe oraz wydłużymy perony tam, gdzie obecnie nie mogą zatrzymywać się pociągi dalekobieżne. Budujemy kolej bezpieczną, komfortową i dostępną również dla mieszkańców mniejszych miejscowości – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Program Ministerstwa Infrastruktury przewiduje realizację 355 zadań. Na liście podstawowej są 173 lokalizacje, a na liście rezerwowej 182. W ramach programu na obu listach uwzględniono budowę 177 i modernizację 178 przystanków.
W województwie śląskim ogłoszono realizację 17 inwestycji z listy podstawowej, w tym modernizację przystanków na Paruszowcu, w Niedobczycach i Niewiadomiu. Na liście jest też Wodzisław Śl. Centrum.
🚄W ramach rządowego Programu przystankowego 🚉o wartości 1⃣mld zł w woj. #śląskie ruszy realizacja:
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) May 25, 2021
✅1⃣7⃣inwestycji z listy podstawowej.
✅3⃣2⃣kolejne zadania oczekują na liście rezerwowej.#200przystanków #LączymyPolskę #PKP #kolej
Szczegóły na: https://t.co/VjGmBqiDnT pic.twitter.com/b1gYqZECAK
Najważniejsze rozwiązania programu:
Poprawa dostępności komunikacyjnej regionów poprzez:
- eliminowanie barier na przystankach dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się;
- rozbudowanie, przebudowanie lub zbudowanie nowych przystanków kolejowych, a także odbudowanie tych, które w przeszłości zostały zlikwidowane;
- wydłużenie peronów dla potrzeb pociągów dalekobieżnych;
- zwiększenie dostępności miejsc parkingowych dla podróżnych.
W programie wskazano lokalizacje, dla których zakres działań, w zależności od potrzeby, dotyczy budowy lub odbudowy, rozbudowy, przebudowy i modernizacji – w tym wydłużenia peronów oraz zmiany lokalizacji przystanków kolejowych.
Do wytypowania wstępnej listy zadań objętych programem przyjęto następujące kryteria:
- dostosowanie do potrzeb i uwarunkowań społecznych uwzględniających aktualną sytuację transportu kolejowego;
- deklarację przewoźników kolejowych i organizatorów publicznego transportu zbiorowego, jeśli chodzi o wykorzystywanie infrastruktury objętej programem;
- realizacja inwestycji nie powinna negatywnie oddziaływać na środowisko.
Tagi: kolej Rybnik, przystanki kolejowe Rybnik, Ministerstwo Infrastruktury, Paruszowiec, niewiadom, Niedobczyce
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Tragiczny pożar niedaleko Rybnika. W pszowskim hostelu znaleziono ciała 5 osób
25390Policja i pogotowie na rynku. Były dwie interwencje
25082Brat pobił swoją siostrę, kobieta zmarła. Mężczyźnie grozi nawet dożywocie
21574Jejkowice: to była próba porwania dzieci? Policja zaprzecza, ale prowadzi czynności
20944Prosto przez rondo i w płot. Młody kierowca zrobił zamieszanie na obwiedni (wideo)
15629Nowość w Rybniku! Już dziś otwarcie chlebomatu Piekarni Croma przy Galerii Domus
+239 / -23Będzie pociąg z Rybnika do Chorwacji? Odpowiedź ministerstwa intryguje!
+148 / -5"Polska może być krajem bogatym i wolnym". Sławomir Mentzen w Rybniku zgromadził tłumy (zdjęcia)
+307 / -165Miejsca relokacji imigrantów w Rybniku? Mamy konkretną odpowiedź MSWiA
+106 / -26Jejkowice: to była próba porwania dzieci? Policja zaprzecza, ale prowadzi czynności
+88 / -13Braun i Fritz weszli do szpitala, by zatrzymać lekarkę. „Może dalej mordować?”. Służby sprawdzają, czy politycy popełnili przestępstwa (wideo)
20Akcja #STOPLidl w Rybniku. "Nie pozwolimy na zniszczenie świętego miejsca" (zdjęcia)
20Grzegorz J.: "komuś zależy na zniszczeniu mojej osoby". Ruszyło postępowanie odwoławcze byłego posła PiS
18Poseł, były wiceminister sprawiedliwości Michał Woś znacznie przekroczył prędkość. Został zatrzymany do kontroli
18Szpital w Żorach zamyka porodówkę i nie tylko! Przyszłe mamy będą jeździły m.in. do Rybnika
16Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~Arteks 2021-05-27
10:10:18
Po tych inwestycjach wszystkie przystanki i stacje w Rybniku będą miały odpowiedni poziom, wygodniejszą możliwość wchodzenia do pociągów i poprawioną estetykę. :D Przy czym same remonty przystanków to jedno ale poprawa oferty pasażerskiej to drugie. Pociągi w naszym regionie powinne kursować na zasadzie S-bahn czyli co 20-30 minut, a nie tak jak obecnie. Dawałoby to świetną możliwość alternatywy dla zapchanych dróg. Wczoraj słuchałem Radio Kierowców. Mimo wybudowania wielu dróg na Śląsku, autostrad, podawano kilkanaście informacji o korkach czy zapchanych wjazdów/wylotów z A4 i A1. Tylko transport szynowy jest alternatywą. Niestety w czasach marszałka Chełstowskiego mamy zastój w rozwoju oferty Kolei Śląskich, brak zakupów nowego taboru, brak rozwoju połączeń.
~ 2021-05-27
12:19:41
ty te różowo niebiesko pleksiglasowe przystanki nazywasz estetycznymi?Niech już lepiej zostanie jak jest.Ludzi do kolei i tak nie przekonasz bo podróż samochodem jest nieporównywalnie wygodniejsza a koszta porównywalne
~maziizam 2021-05-27
16:54:53
Przystanki Niedobczyce, Niewiadom, Rydułtowy, Łuków i Sumina wieś powinny być zrobione wszystkie ale przy remoncie odcinka lk 140 Sumina-Rybnik Towarowy, który jest wpisany już w zamierzeniach inwestycyjnych 2021-30. Robienie teraz na już przystanku na hura na linii do remontu spowoduje tylko, że przystanki w czasie remontu będą wyłączone, a dodatkowo przy remoncie znowu będą w tym kopać.
A w rybniku to przede wszystkim nowo wyremontowany przystanek Rybnik Gortatowice za 2mln powinien służyć pasażerom chociażby jako przystanek na żądanie, a nie stać odłogiem.
Ważniejsze jest, aby np. przystanki Racibórz Ostróg i Południe powstał teraz przy remoncie jaki następuje na linii lk 151 itd.
~Arteks 2021-05-27
17:07:39
@scully - przekonasz, przekonasz. Jak się zapchają całkowicie wylotówki, autostrady będę płatne, a patologia całkowicie opanuje drogi - wielu rozsądnych ludzi zatęskni za alternatywą. Obecnie jedną z grup najbardziej narzekającą na poziom dojazdów do pracy to właśnie kierowcy, którzy ciągle psioczą na korki, dziury, głupich kierowców, wypadki, światła, pasy. Auta sprawdzają się jedynie w terenach słabo zaludnionych i w dojeździe typu: wieś - małe miasto, a także w prowadzeniu biznesu lub zawodach wymagających mobilności. W innych przypadkach takie dojazdy zwyczajnie są męczące, a używanie aut w dojazdach pojedynczych osób jest bez sensu. Ci którzy będą mieli możliwość - chętnie skorzystają z transportu szynowego. Tylko do tego potrzebne są nie tylko remonty ale też dobra oferta i zakup nowego taboru przez władze województwa co w czasach PiS niestety się nie posuwa na przód. Różowe perony to ohyda. Na szczęście PKP PLK robi postępy i w przypadku ostatnie remontu stacji Rybnik i przystanków Rybnik Piaski, Rybnik Gotartowice perony wykonano z solidnych płytek bez użycia różu.
~ 2021-05-27
18:10:41
problem w tym że w upadającym Rybniku pracy nie ma więc ludzie skazani są na dojazdy do innych miast lub okolicznych wiosek
~Franek 7 2021-05-27
19:30:57
Kluczowe słowa:
„Ministerstwo Infrastruktury chce„ i „ W tym celu przeznaczy ”.
To fajnie, że chce. Oni dużo chcą. Chwili też odbudować przemysł stoczniowy, milion samochodów elektrycznych, Centralny Port Komunikacyjny i mnóstwo innych rzeczy. Od sześciu lat opowiadają o tym czego chcą i co będzie. Wszystko w czasie przyszłym niedokonanym. Ale jakoś milczą o tych w czasie teraźniejszym dokonanym... A cymbały słuchają ich jak świnia grzmotu...
~Franek 7 2021-05-27
19:35:17
Arteks- S-bany poza dużą częstotliwością mają gęsta sieć przystanków co jest kluczem do przekonania ludzi do zamiany samochodów na kolej. Ile to przystanków na drodze w kierunku do Katowic czy Raciborza mamy w Rybniku?
~Arteks 2021-05-27
19:53:26
@scully - to skąd w takim razie takie korki rano na wjeździe do Rybnika i po południu na wyjeździe? W Rybniku który według ciebie jest "upadającym" jest ok. 70 tys. miejsc pracy. Jesteśmy jednym z nielicznych miast w Polsce które oferuje miejsca pracy w PRZEMYŚLE, a nie montowniach. Jeśli dla kogoś przemysł to argument. A ile powinno być według ciebie miejsc pracy w nieupadającym? Po co ktoś miałby dojeżdżać do okolicznych miast w których nie ma niczego innego niż w Rybniku, za to brakuje tam prestiżowych miejsc pracy np. dla prawników, menadżerów, informatyków, maszynistów czy lekarzy - zawodów które oferują bardzo dobre zarobki? Zerknij do statystyk i zobacz ile jest rybniczan w wieku produkcyjnym. Wcale nie musieliby nigdzie wyjeżdżać za pracą gdyby nie to, że bardzo dużo dojeżdża do naszego miasta z całego regionu. Co nie jest niczym dziwnym bo na Śląsku zawsze tak było, że się jeździło z miasta do miasta. Rybnik tym się różni od okolicy, że ma różnorodny rynek pracy. Gdzie w naszym regionie pracuje najwięcej kolejarzy? Właśnie w Rybniku. W przeciwieństwie do np. Gliwic czy Katowic - jest u nas nawet lokomotywownia. :)
@Franek7 - przystanki można dobudować. Sam zwróciłem kiedyś uwagę, że bardzo przydałby się przystanek w Rybniku przy Żorskiej. Na liście rezerwowej projektu jest z linii o której wspomniałeś Mikołów Fabryczna. W Katowicach przystanek Brynów ma być przesunięte w bardziej atrakcyjne miejsce. Śląsk jest tak gęsto zaludnionym regionem z tak świetnie rozwiniętą siecią kolejową, że już obecnie mamy nie najgorszą ofertę. Szkoda tylko, że to nie jest oferta na miano SKM/S-bahn gdzie standardem jest pociąg co 10, 20 lub rzadziej co 30 minut.
~Lateks 2021-05-27
22:33:43
To się uśmiałem, na Paruszowcu będą poszerzać nasyp kolejowy żeby przedłużyć peron dla pociągów dalekobieżnych. Pytanie tylko po co ? Skoro od Leszczyn do Katowic jest tylko jeden tor, fakt faktem że przywrócono mijanki na trasie, co nie zmienia faktu że to dalej jest linia jedno torowa i puszczanie tam pociągów jest mocno upierdliwe.
~Lateks 2021-05-27
22:35:51
p.s. z tego co pamiętam to te wiadukty 20 lat temu groziły zawaleniem a teraz je poszerzą... no cóż rzeczywiście te 4 wagonowe pociągi pośpieszne się tam nie zatrzymują...
~Arteks 2021-05-27
22:51:30
@lateks - wiadukty to solidna niemiecka robota. Wiadukt nad Wielopolską nie groził zawaleniem. Chyba że chodzi ci o rozebrany wiadukt nad Mikołowską - taranowany co jakiś czas przez TIRy i z tego powodu już trochę lat temu przebudowany na Łuk Langera. Nie śmiej się jak głupi do sera tylko zapytaj. Chętnie ktoś wytłumaczy. Na liście są przystanki tylko z ruchem lokalnym lub z lokalnym i dalekobieżnym. Te drugie będą wydłużane np. Kuźnia Raciborska. Rybnik Paruszowiec na pewno wydłużany nie będzie, tylko remontowany. I najwyższy czas skoro inna spółka ładnie wyremontowała portal i poczekalnię, a miasto wybudowało oczekiwany przepust. Peron jest tam dość mocno sfatygowany.
~Mariusz Niżyniec 2021-05-28
22:51:22
Żeby to się nie skończyło tak, jak w Nędzy albo w Cieszynie, nastawiali płotów, co tylko utrudniło dostęp do peronów.