zamknij

Wiadomości

Radny boi się o rowerzystów na kontrapasach

2017-11-30, Autor: Bartłomiej Furmanowicz

Temat nowopowstałych kontrapasów w centrum miasta cały czas budzi emocje wśród uczestników ruchu. Dyskusja przeniosła się też do magistratu. Na ostatniej sesji radny Arkadiusz Szweda wyraził swoją obawę co do bezpieczeństwa uczestników ruchu, zwłaszcza rowerzystów. Co zaproponował prezydentowi przedstawiciel Prawa i Sprawiedliwości?

Na takich ulicach jak: Chrobrego, 3 Maja czy Plac Armii Krajowej doszło w ostatnim czasie do sporych zmian. W centrum Rybnika wydzielono bowiem kontrapasy dla rowerzystów. Z kolei u styku ulic 3 Maja i Piłsudskiego zlikwidowano znak "ustąp pierwszeństwa przejazdu" >>W tym miejscu nie musisz już ustępować pierwszeństwa. Wielu o tym nie wie<<

Reklama

Nowa organizacja ruchu w centrum nie każdemu przypadła do gustu, co było szeroko komentowane pod powyższym artykułem. Jeszcze inni obawiają się o bezpieczeństwo uczestników ruchu, a zwłaszcza rowerzystów. Do tego grona zalicza się radny Prawa i Sprawiedliwości – Arkadiusz Szweda. – Pan prezydent powiedział, że nadchodzi taki moment, kiedy trzeba wszystkich uczestników ruchu nauczyć tego, że wszyscy poruszają się na tych samych warunkach. W tym przypadku z własnego doświadczenia kogoś, kto zajmował się kiedyś bezpieczeństwem wiem, że te niepowodzenie dydaktyczne będzie związane z rannymi, a nawet niestety zabitymi – powiedział podczas sesji rady miasta.

Radny Arkadiusz Szweda dociekał, czy miasto przewidziało „pakiet działań ochronnych”, polegający na np. doskonaleniu umiejętności rowerzystów czy zakup dla nich kamizelek odblaskowych. – Moja troska o bezpieczeństwo wychodzi z rozmów z samymi rowerzystami. Nie daj Bóg, byśmy nasze działania zapobiegawcze w tej materii skończyli tylko na uchwale poparcia dla dziecięcego OIOM-u – dodał.

Głos zabrał radny Wojciech Kiljańczyk (Platforma Obywatelska). Jego zdaniem jako kierowcy samochodu, pieszego, ale i rowerzysty istotna jest edukacja. – Zdaję sobie sprawę, że kontrapasy wywołały pewne emocje w środowisku kierowców samochodów. Przestrzeń miasta może być jednak dzielona przez wszystkich uczestników ruchu. Musimy się do tej sytuacji przyzwyczaić – podkreślił.

W podobnym tonie wypowiedział się wiceprezydent Janusz Koper. – Na pewno trzeba postawić na edukację, każdy z uczestników ruchu ma swoje prawa i obowiązki. Myślę, że niektórzy kierowcy samochodów muszą nauczyć się tego, że wśród są też rowerzyści – powiedział. Zastępca prezydenta zaznaczył, że cały czas jest prowadzona akcja rozdawania materiałów odblaskowych, nie wyklucza, że w przyszłości będą też wydawane kamizelki dla rowerzystów.

Obawy radnego Szwedy rozumiał prezydent Piotr Kuczera. – Skontaktujemy rowerzystów z oficerem rowerowym, by podali miejsca, które rzeczywiście powodują poczucie niebezpieczeństwa. Być może trzeba je dopracować. Z drugiej strony mamy doświadczenie motoryzacyjne, a wypadki cały czas się zdarzają. Jeżeli więc jest coś, co trzeba dopracować – zrobimy to. Na pewno trzeba prowadzić również działania edukacyjne – odpowiedział radnemu.

Jak myślicie, czy rowerzyści poruszający się kontrapasami mogą czuć się bezpieczni?

Oceń publikację: + 1 + 37 - 1 - 233

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (70):
  • ~hub381 2017-11-30 14:02:51

    I radny ma rację ! Bo kto to widział na tak wąskich uliczkach jeszcze dorysowywać dodatkowe ścieżki rowerowe.
    Efekt okaże się już na wiosnę.

  • ~Stasek 2017-11-30 14:04:24

    Są rowerzyści i " święte krowy" , którzy za nic mają sobie kodeks drogowy. Ci drudzy zwykle przejeżdżają po przejściu, na którym nie mogą tego robić, wjeżdżają " równolegle" z chodnika na jezdnię. To właśnie oni będą pierwszymi pacjentami sor-u.

  • ~goliat 2017-11-30 14:06:38

    Najpierw proponował bym edukację zacząć od pieszych , chodzi tu o korzystanie ze smartfonów wchodząc na pasy, w tym przypadku najlepszą edukacją jest szybki w.........l , Rowerzyści - trzeba im wytłumaczyć , że nasze ulice przez ich kontra pasy się już dostatecznie zwęziły, więc jeżdżenie w parze to nie jest dobry pomysł, a skoncentrowana uwaga na wspólnym dialogu a nie na drodze jest nie na miejscu. Kierowcom samochodów trzeba powiedzieć, że warto wykupić AC. :-)

  • ~goliat 2017-11-30 14:09:12

    Teraz wszystkich nas dopadnie klątwa panującego na forum Antymotokultysty , za chwilę zabierze głos, fanfary .....

    52 23
  • ~Jedynie Prawdziwy Polak 2017-11-30 14:09:37

    Pytanie wręcz zasadnicze, czy ulice miast stworzone są tylko dla aut? Niestety, my, jako kierowcy, przyzwyczailiśmy się, że wolno nam wszystko (1,5 tony blachy robi swoje).

  • ~puma1961pp 2017-11-30 14:35:40

    No i mam nadzieję ,że tym głupim ruchem ze ścieżkami rowerowymi prezydent przekreśli swoje szanse na kolejną kadencje.

  • ~LEMUR 2017-11-30 14:41:48

    A w Jaworznie pousuwali fotoradary, wybudowali rondo typu holenderskiego i miasto jest jako jedno z nabezpieczniejszych. Przez 18 miesięcy zero wypadku śmiertelnego. To od czego to zależy? A unas nie potrafią docenić kontrapasów i nagle kierowcy muszą zmienić "przezwyczajenia" bo nie ogarniają.

    54 83
  • ~master4k 2017-11-30 14:49:20

    @ Jedynie Prawdziwy Polak

    Sporo racji masz, bo rzeczywiście współżycie poszczególnych użytkowników dróg dalekie jest od poprawnego. Z resztą nie tylko u nas. Nie zmienia to postaci rzeczy, gdy się zrobi ciepło na drogach faktycznie może być nieciekawie. I nie wynika to z animozji czy lekceważenia, ale w niektórych miejscach ścieżki rowerowe wyglądają tak, jakby były robione na siłę. Inna sprawa jest taka, że kierowców było i będzie więcej niż rowerzystów i ruch w mieście może się pogorszyć właśnie kosztem tych ścieżek. Rower może jechać po drodze, a samochód po ścieżce już nie. Nie jesteśmy drugim Amsterdamem i nigdy nie będziemy. A szkoda.

    57 14
  • ~pprywatne 2017-11-30 14:54:41

    Skoro rowerzysta wyjeżdża na drogę, to oczekuję, że będzie miał obowiązek posiadania ubezpieczenia OC.

  • ~Jedynie Prawdziwy Polak 2017-11-30 15:00:09

    ~master4k
    Właśnie miałem na myśli np. Holandię.
    Pierwszy raz tam będąc wszedłem bezwiednie na ścieżkę rowerową.
    Prawie się to dla mnie nie skończyło śmiercią, jakbym w porę nie odskoczył przed stadem rowerów.
    Dla nich ścieżki rowerowe są święte, a wchodzisz na nie na własne ryzyko.
    No ale to głupi naród - biedny, niewykształcony i schorowany ;-)
    Polscy wąsaci Janusze na drogach w gruchotach z wyciętymi filtrami DPF palący w piecach meblami "wiedzom lepiej" ;-)

    65 64
  • ~ka22 2017-11-30 15:09:59

    ~LEMUR - a to w Jaworznie kierowcy tak od ręki ogarnęli ? Może też im chwilę zeszło. Mnie rowerzyści ani ziębią ani grzeją. Jedni są ok inni są debilami, jak to ludzie. W mieście zostanę kierowcą, jest tyle wspaniałych ścieżek rowerowych w pobliskich lasach.

    46 9
  • ~rostek1978 2017-11-30 15:14:18

    Ubezpieczenie OC obowiązkowe dla rowerzystów i wtedy niech jeżdżą po drogach .

  • ~polk 2017-11-30 15:57:33

    A gdzie był radny Szweda jak taki pomysł zrodził się w głowach urzędników? Dlaczego wtedy nie podejmował dyskusji i nie argumentował? Teraz się obudził? Pojechał na miasto i dopiero co je zobaczył??? Teraz to już musztarda po obiedzie, ścieżki powstały, kupę kasy to kosztowało i raczej ich nie zlikwidują bo druga kupa kasy na to pójdzie.

    70 26
  • ~jojo 2017-11-30 16:01:53

    Tylko nie rozumiem dlaczego rowerzystom wolno jeździć pod prąd i dlaczego my kierowcy samochodów musimy mieć odstęp od roweru min.1 metr a w drugą stronę to nie obowiązuje i to my obawiamy się o porysowania samochodu rowerami i albo zlikwidować te kontrapasy albo miejsca postojowe przy nich.

    93 35
  • ~minowa 2017-11-30 16:16:26

    Teraz roweracy dostaną powera. Przekornie powiem, że nawet mnie to cieszy - szczególnie te pojedynki z pieszymi na pasach przy skrętach rowerzystów na skrzyżowaniach w lewo lub w prawo. To będzie starcie dwóch grup świętych krów stawianych na piedestale w ruchu drogowym. Trzeba będzie uważać, bo będą się wywracać wprost pod koła samochodów, ale o tym któż by pomyślał....

    60 29
  • ~morfeus12 2017-11-30 16:19:45

    Z tego co widzę to po kolei są dodawane dla rowerzystów znaki "ustąp pierwszeństwa" i ogólnie temat się klaruje. Panu Radnemu radzę brać przed wyjazdem z garażu tabletkę relanium i będzie dobrze ;) Póki co mieliśmy śmiertelne wypadki z udziałem rowerzystów na pasach kiedy kontrpasow jeszcze nie bylo.. Szanowna redakcjo swoją drogą mam wrażenie ze w tym mieście nic innego się nie dzieje, ciągle tylko rowery i rowery...

    50 19
  • ~morfeus12 2017-11-30 16:25:34

    Jeszcze jedno, proponuję na przyszły rok zakup 140 000 kamizelek odblaskowych dla pieszych i rowerzystów i można je rozdawać przy okazji decyzji podatkowych.

    38 9
  • ~czarny_mis 2017-11-30 16:41:53

    Pan radny chciałby żeby wszyscy działali zgodnie z zasadą:"jakbych wiedzioł, że sie przewróca to se siedna".
    Brawo dla Kuczery, że nie boi się iść pod prąd - za kilka lat wszyscy za to podziękujemy. Miasto jest dla wszystkich - nie tylko dla samochodów, w których jedzie 1 osoba. Kiedyś radny Szweda straszył piekłem i nieczystym sumieniem, teraz rannymi i zabitymi.

    50 64
  • ~ursus 2017-11-30 16:42:55

    ~morfeus12 jak to nic się nie dzieje oprócz tematów rowerowych , mamy przecież jeszcze w mieście zabójczy smog (od ostatniej zimy)

    38 9
  • ~Tadeusz Piecha 2017-11-30 18:38:08

    dobrze że te ścieżki powstały po co teraz się szarpać jak już są kasa poszła trzeba było dać jakiś plan przed tą inwestycja bo rowerzystów w Rybniku jest bardzo dużo i musimy się jakoś poruszać a My z Chwałowic jako momy jechać do Rybnika jedyno bezpieczno droga nam zamkli za szybym V a najważniejsze kierowcy samochodów i Rowerzyści szanujmy się nawzajem

    23 13
  • ~Arteks 2017-11-30 18:38:40

    Obowiązkiem radnego jest dbałość o bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu w tym także rowerzystów, a więc wcale mnie nie dziwi, że się w tym temacie wypowiada i wyraża swoją troskę. Zresztą muszę przyznać, że czasami radni PiS mają rozsądne wypowiedzi w czasie obrad Rady Miejskiej mimo, że są z opozycji więc wierzę w jego dobre intencje. Wszyscy użytkownicy dróg muszą się przyzwyczaić do nowych rozwiązań. W dwóch przypadkach przy okazji wzrośnie przepustowość, a w jednym mocno bezpieczeństwo. Mam na myśli skrzyżowanie Piłsudskiego z 3 Maja oraz kontrapas naprzeciw Koniaczka gdzie wreszcie zlikwidowano prostopadły parking. Jak było do niedawna? Wystające auta utrudniały ruch w czasie wyjeżdżania i zabierały połowę jednego pasa. Obecnie mamy tam kontrapas, parking równoległy i pełne dwa pasy ruchu dla aut!
    Rybnik zrobił bardzo mocny krok do przodu w stosunku do miast które wdrażają politykę prorowerową nierzadko od 10-15 lat. U nas w tym temacie nie robiło się nic. Pewnie tam wtedy też były takie obawy jak u nas. Obecnie Gdańsk (miasto nieporównywalnie większe od Rybnika) ma 26 km kontrapasów w centrum. Czy słyszeliście o masowych wypadkach z rowerzystami? Natomiast obecnie Rybnik ma problem nie na styku rowerzyści - inni ale na styku auta - piesi na przejściach dla pieszych. Nigdy w Rybniku nie było tak wielu wypadków na pasach co w ostatnich 2-3 latach. Mieliśmy niedawno wypadek na pasach koło Urzędu Miasta - w miejscu do którego nigdy nie powinno do niego dojść bo zaraz za nim jest zakręt i kierowca powinien wyraźnie zwolnić.

    20 55
  • ~pääkäyttäjä 2017-11-30 19:59:34

    Polaków kierowców problemy z dupy... jak jedni i drudzy nie będą na siebie uważać, obie strony barykady nie będą respektować przepisów tudzież patrzeć na oznakowanie - to nic się nie zmieni.

    W innych krajach to działa - w Polszy, Bolandzie - nie. WTF?

    26 26
  • ~milkboxer 2017-11-30 20:31:21

    @ hub381 - wąskie uliczki? Przecież Chrobrego i 3 Maja to są najszersze drogi w Rybniku! Rozumiałbym, gdyby drogi rowerowe wytyczono na ulicy Łony, bo tam faktycznie jest wąsko jak diabli, ale twierdzenie, że tutaj jest wąsko świadczy tylko o tym, że nie powinieneś chyba kierować pojazdami. A co do samych ścieżek - jak zwykle PiS musi udowadniać, że Polacy to idioci. W Szwecji, UK czy Irlandii drogi rowerowe robi się tak, że na normalnym pasie jezdni maluje się węższy pas rowerowy i tyle. Jak auto chce je wyprzedzić to musi poczekać aż z naprzeciwka będzie wolne. I te kraje mają najniższe wskaźniki śmierci na drogach, w przeciwieństwie do Polski, gdzie co drugi chodnik oddzielony barierkami albo wręcz barierami ochronnymi, a ludzie nadal giną.

    22 29
  • ~TajnyAgent 2017-11-30 20:38:24

    Nie mam nic do rowerzystów, ale powinno się zmienić prawo odnośnie ich poruszania się na drogach.
    1. Obowiązkowe ubezpieczenie OC (nie zawsze winny jest kierowca pojazdu mechanicznego).
    2. Obowiązkowe całoroczne oświetlenie roweru, tj. lampa z przodu i z tyłu, i nie migającę, bo to jest sygnał SOS, a nie "tryb rowerzysty". Wielu jest takich, że jak jadę do pracy, albo wracam to jeździ bez świateł. Ubrany na czarno/ciemno. I zauważ takiego.
    3. Kamizelki odblaskowe po zmroku w okresie letnim, a w jesienno-zimowym cały dzień.

    Poza tym zastanawia mnie przecięcie ścieżki rowerowej z jezdnią pod urzędem pracy. Jadąc samochodem z pierwszeństwem skręcam w lewo, w stronę policji. Tym samym przecinam ścieżkę rowerową. Postawili tam dla kogoś znak pierwszeństwa? Coś mi się wydaje, że to może być jeden z punktów częstych wizyt pogotowia. Policja akurat ma blisko, więc będą mogli pomiędzy jedną a drugą sprawą ogarnąć temat rowerzysty i kierowcy :D

    55 11
  • ~pääkäyttäjä 2017-11-30 21:15:00

    @ TajnyAgent

    1. Dla wprowadzenia obowiązkowego ubezpieczenia OC rowerzystów należałoby udowodnić, że rowerzyści stwarzają szczególnie wysokie ryzyko wyrządzenia szkody innym osobom. W praktyce jest jednak przeciwnie - ryzyko wyrządzenia znacznej szkody przez rowerzystów jest znikome, a co najmniej o wiele mniejsze niż przez posiadaczy pojazdów mechanicznych. szkody, których sprawcą jest w stanie być rowerzysta, są marginalne. W większości przypadków to rowerzysta jest ofiarą, nie sprawcą, a ważniejszą sprawą niż OC jest kwestia edukacji uczestników ruchu drogowego - zarówno rowerzystów, jak i kierowców.

    2. Czy Ty widziałeś jak wygląda sygnał SOS...? Wątpię. Przepisy jasno określają, w co rower powinien być wyposażony. Jeszcze jeden pojazd ma świecić w dzień? Zanim zaczęto jeździć z właczonymi światłami, tylko motocykliści na nich jeździli. Odkąd wszyscy mają świecić - w gąszczu świateł będzie Ci ciężko wypatrzeć jeszcze jedno, które w dzień nie świeci nawet minimalnie jasno, jak reflektor.

    3. Kamizelka? I co jeszcze? W mieście traktuję rower użytkowo i nie uważam, żeby do jazdy miejskiej potrzebny był specjalny strój, podobnie jak nie mam osobnych butów do jazdy np. autobusem. Dobre oświetlenie roweru i latarnie uliczne wystarczą, by być widocznym. Inną sprawą jest jazda poza terenem zabudowanym. Do jazdy wyczynowo-rekreacyjnej mam wygodne wdzianko wyposażone w naszyte odblaski... jak jadę nocą, to mam włączone światła i odblaski. Ale to poza miastem...
    Im gorsza widoczność tym bardziej powinno się być widocznym dla innych - zwłaszcza po zachodzie słońca albo przy gorszych warunkach. Używanie kamizelki ostrzegawczej powinno być przede wszystkim kwestią rozsądku i myślenia o własnym bezpieczeństwie, a nie przepisów.

    Na ścieżce pod UP jest wymalowany trójkąt podporządkowania nakazujący rowerzyście. Tylko pytanie - ilu rowerzystów będzie to respektowało...

    Czytając lwią część wpisów tutaj, śmiem twierdzić że tworzy sie tu wydumane problemy a w ten sposób ani trochę nie zbliżamy się o takich krajów jak Holandia czy Dania.

    17 37
  • ~master899 2017-11-30 21:18:46

    @Arteks - wiesz dlaczego zlikwidowano prostopadły parking pod Koniaczkiem? bo przez ścieżka rowerowa zabrała lewy pas i pozostał tylko prawy który został przesunięty w prawo to nie było innego wyjścia by miejsca zrobic równoległe przez co automatycznie zmniejszyła się ich ilość o połowę mniej aut teraz tam zaparkuje. Gratuluje pomysłu ludzie będą o tym pamietac przy wyborach.

    30 19
  • ~stam55 2017-11-30 21:31:25

    w dniu dzisiejszym nie dało się bezpiecznie poruszać po wyznaczonych ścieżkach rowerowych,ciekawe kiedy będą odśnieżone - kpina,ten kto to wymyślił musiał być nieźle zjarany,pamiętajmy o tym przy wyborach

    34 10
  • ~Arteks 2017-11-30 21:56:29

    @master899 - pisząc tak zupełnie odbierasz "motokultystom" wiarygodność. Bo przecież wszyscy pamiętamy jak tam było. Parkujące byle jak auta zabierały kawałek pasa ruchu, przez co nie było dwóch tylko jeden pas ruchu. Teraz są dwa. Rowerzyści też będą pamiętać o tym, kto przywrócił im godność w Rybniku. Przez przepust pod Kotucza po jego otwarciu przejechało ponad 21 tys. osób na rowerach. Uwierz mi - nikt nie odważy się nie liczyć z taką grupą ludzi. Nawet zagorzały przeciwnik Kuczery. ;) Motokultyzm się nie sprawdził - mamy w Rybniku z jego powodu tylko same kłopoty i co raz większe korki mimo, ogromnych inwestycji drogowych w ostatnich 15 latach.

    15 39
  • ~Arteks 2017-11-30 21:58:13

    @stam55 - odśnieżanie ścieżek rowerowych to coś o czym będzie trzeba przypominać naszym służbom. One też się będą musiały nauczyć, że ścieżki rowerowe są równouprawnionymi częściami jezdni. Dzisiaj na Chrobrego kontrapas był w kiepskim stanie.

    14 33
  • ~bartezz 2017-11-30 23:23:14

    Arteks - gdzie są teraz dwa pasy ruchu pod U.M ??? człowieku proponuje byś poszedł do okulisty jak zle widzisz bo piszesz takie bzdury, że czytać się tego nie da!!! były dwa pasy, jest teraz jeden.

    ~master899 i stam55 - trudno się z Wami nie zgodzic w tej sytuacji...
    Wystarczy dobrze się przyjrzeć pod U.M. na asfalcie są jeszcze stare linie dzielące dwa, więc dokładnie widać różnicę gdzie był lewy i prawy pas oraz dokąd sięgał parking po Koniaczkiem.

    22 7
  • ~Arteks 2017-12-01 00:09:04

    @bartezz - zamiast posyłać mnie do okulisty zacznij bywać w centrum Rybnika zamiast przed komputerem. Okazuje się, że chyba jesteś przeciw bo... jesteś przeciw. Nawet nie wiesz co i gdzie jest robione i jak wygląda po zmianach. A jeśli nie potrafisz czytać ze zrozumieniem to przeczytaj jeszcze raz wpis mastera i moją odpowiedź. Koniecznie odwiedź wreszcie ul. Miejską bo dawno nie byłeś. ;)

    9 35
  • ~bartezz 2017-12-01 00:57:34

    Arteks - jesteś hipokrytą wiem to od dawna, więc dyskusja z tobą nie ma żadnego sensu... ( jak to ktoś tu ostatnio na forum napisał - że "szkoda czasu na kopanie się z koniem" )....
    W przeciwieństwie do ciebie ja nie muszę bywać w centrum tak jak ty, bo ja w nim mieszkam i żyję, więc jestem na bieżąco...
    Co do przebywania przed komputerem, o którym do mnie piejesz - to znowu muszę stwierdzić fakt, że nie ma tu drugiego takiego jak ty co poświęcał by większość swojego czasu na pisanie komentarzy na tym portalu... nim coś takiego napiszesz najpierw popatrz do lustra!!!

    36 6
  • ~Serafin 2017-12-01 07:49:31

    @Arteks skończ już chrzanić o rozwiązaniu komunikacyjnych problemów w postaci ścieżek rowerowych i kontrapasów. To nie jest rozwiązanie komunikacyjne tylko co najwyżej rekreacyjne i to dla wąskiej grupy rowerzystów zapaleńców. Tych ścieżek nie trzeba odśnieżać bo nikt rozsądny i z własnej woli w taką pogodę na rowerze nie jedzie załatwiać żadnych spraw ani do pracy. Jeszcze tego brakuje żeby służby komunalne zaczeły odśnieżać kontrapasy kosztem utrzymania dobrego stanu chodników i rynku. Stojaki rowerowe są dzisiaj puste. Popatrzcie prawdzie w oczy ilu jest ludzi którzy jadą w taką pogodę do pracy na rowerze? Tego się nie mierzy nawet w promilach w skali Rybnika. Jestem codziennie w centrum i przejeżdżam wzdłuż połowy pobudowanych kontrapasów i odkąd to wybudowano nie widziałem ani jednego rowerzysty z niego korzystającego. Słownie ZERO rowerzystów drogi Arteksie! Ilu ludziom w ogóle stan zdrowia pozwoli jeździć na rowerze do pracy zwłaszcza w okresie jesienno-zimowo-smogowym?
    Nawet w okresie letnim kto będzie korzystał z tych kontrapasów do jazdy rekreacyjnej? Jak ktoś zabiera na taką ścieżkę dziecko które niepewnie zachowuje się jeszcze na rowerze to powinno być podstawą do wytoczenia zarzutu narażenia dziecka na śmierć lub ciężki uszczerbek na zdrowiu.

    32 8
  • ~wojto 2017-12-01 07:56:00

    Panowi Szweda i wszystkim takim leśnym dziadkom co tu "sikają w majty" ze strachu na te tych kilka pasów rowerowych w centrum, przydałoby się zafundować raz w życiu wycieczkę turystyczną poza województwo Śląskie. Ba, specjalnie nie mówię o tak egzotycznych i dalekich krajach jak Dania, Niemcy, Szwecja, Holandia, Belgia, bo do tych owładniętych szatanem państw, to dla nich strach jechać...

    20 26
  • ~gonzof 2017-12-01 08:09:09

    @setafin - jeśli uważasz, że taka sytuacja jest normalna to idź się leczyć. Nie mam zamiaru żyć w mieście z w którym strach jest zabrać dziecko w centrum miasta na rower i trzeba uciekać przed masą zaruścialych kopciuchów z SR, SRB I SWD na blacie.. W mieście w którym na głównym portalu informacyjnym i co kilka w dni jest informacja, że ktoś zginął na drodze, wjechał w drzewo, potrącił starszą panią.. Jeśli mieszkasz gdzieś pod lasem w powiecie i wozisz się Jeepem to pewnie kompletnie nie zrozumiesz problemu. Tak czy inaczej Ty i Bartezz idźcie się przebadać, tak czysto kontrolnie.

    15 18
  • ~1floyd 2017-12-01 08:28:02

    Czytając komentarze, chciałbym dorzucić swoje 3 grosze. Nie jestem przeciwko kontrapasom w naszym mieście, co więcej sam sporo jeżdżę rowerem, więc na własnej skórze doświadczam różnych sytuacji drogowych związanych z jazdą na nim. Jestem też i kierowcą. Co mnie wkurza jako rowerzystę. Wymuszanie przez kierowców pierwszeństwa przejazdu. Nie spoglądanie w lusterka stojąc w korkach, i nie zostawianie większej przestrzeni z prawej strony by rowerzysta mógł spokojnie przejechać. Podczas wyprzedzania rowerzysty zbyt bliska odległość od niego. Ale i rowerzyści mają sporo za uszami. Jazda bez widocznego oświetlenia. To powinno być karane, takim samym mandatem jak kierowcy aut. Jazda prawie środkiem pasa. Nie oglądanie się wstecz, przy zmianie pasa ruchu. Jednocześnie dręczy mnie też inny temat. Owszem ułatwiamy rowerzystom poruszanie się po mieście. A co z parkowaniem tych rowerów? Ile jest miejsc by postawić i zabezpieczyć rower przed UM w Rybniku?

    15 4
  • ~LEMUR 2017-12-01 09:55:28

    @~bartezz - przed UM są dwa pasy ruchu + kontrapas a parkowanie przy Koniaczku jest wreszcie równolegle do chodnika a nie po skosie.

    6 10
  • ~bartezz 2017-12-01 10:14:09

    ~gonzof - nie obrażaj mnie człowieku bo tak jak pisze ~Serafin nikt o zdrowym rozsądku nie zabierze dziecka na rower po tych ścieżkach w śródmieściu ze względu bezpieczeństwa dziecka i swojego!!! każdy przewidujący człowiek zabierze dziecko na rower poza centrum z dala od ruchu samochodów. Obojętnie z kim rozmawiam z grona znajomych na ten temat każdy jest tego samego zdania, że nie odważyłby się nawet wyjechać z dzieckiem na jedną z tych ścieżek.
    Więc nasuwa się pytanie kto by tu musiał się przebadać tak czysto kontrolnie...???

    16 5
  • ~goliat 2017-12-01 10:59:59

    Wojto , jak te państwa są egzotyczne, to tyś też chyba nigdzie nie wyjeżdżał . Oni mają kontra pasy ale budowane na równi z drogami czyli w planie już była szersza droga, a nie jak u nas zwężanie, i głównie o to chodzi, tak trudno to pojąć. Też lubię jeździć na rowerze , ale te ścieżki są zrobione na od........l nie przepyślanie.

    11 5
  • ~orient 2017-12-01 11:25:26

    @bartezz a czy poszedłbyś na pielgrzymkę? Przecież pielgrzymki poruszają się drogami razem z pojazdami? Przerażające nie? A ludzie tam zabierają nawet swoje dzieci. A ty się boisz o bezpieczeństwo rowerzystów, którzy wreszcie będą mieli gdzie jeździć po swoich wydzielonych trasach. Dlaczego koniecznie na lody, do fontanny czy do kina trzeba jechać z dzieciakiem autem? Prezydent Kuczera jest nowoczesną osobą i wie co sprawdziło się gdzie indziej. A jeśli ktoś zamiast na wycieczki po Europie wybiera Licheń to potem wcale nie dziwią takie zacofane poglądy. Jestem zwolennikiem tego, że najpierw trzeba się przekonać, a potem wyciągać wnioski i straszyć. Radny Szweda robi na odwrót bo mu nie pasuje to, że władzę w Rybniku sprawuje PO.

    9 22
  • ~wojto 2017-12-01 11:51:16

    goliat - Rybnik to nie choćby Ostrawa i nie ma miejsca aby zrobić szerokie i bajeczne ścieżki nie zamykając przy tym całkowicie całej ulicy dla ruchu samochodowego. To fakt, idealne one nie są, ale dla mnie jest to ogromny postęp - głównie jeśli chodzi o zmianę mentalności co do postrzegania funkcji miasta i jego kształtowania przez samorząd. Ja od 17 lat bardzo często przemieszczam się rowerem przez centrum i wierz mi, te zmiany są przemyślane, choć zapewne zawsze coś można było zrobić ciutkę lepiej. Jeżdżę też często autem i naprawdę jeśli ktoś biadoli, że teraz przez ścieżki to jest horror - to albo z niego jest słaby kierowca albo normalnie zrzędzi - bo te 4 ubyte miejsca parkingowe na Chrobrego i zostawiony jeden pas przy Domusie to jest ŻADEN koszt dla kierowcy w stosunku do ogromnego zysku dla rowerzysty. Faktyczny błąd polegał na tym, że ścieżki te powinny być zrobione przed wakacjami, a nie teraz gdy Kotucza zamknięta + na jesień i przed świętami jest zawsze w Rybniku największy ruch a ludzie, którzy są przesiąknięci negatywnymi emocjami, zwalają to na ścieżki... i jeszcze te pitolenie, że nikt wczoraj na rowerze nie jeździł... ręce opadają, z tym się nie da dyskutować.

    8 17
  • ~orka 2017-12-01 13:11:29

    Ktoś tu pisał o OC dla rowerzystów, następny stwierdził że oc niepotrzebne bo nie stwarzają zagrożenia, to proszę spróbować się przejść w dół deptakiem od bazyliki, rodzina z dzieckiem dziećmi no i oczywiście święte krowy na rowerach które gnają w dół nie licząc się z nikim, jeśli to nie stwarza zagrożenia to gratuluje całkowitego braku wyobraźni.

    26 4
  • ~Negro 2017-12-01 13:53:10

    Dyskusja przypomina moment kiedy na ulicach pojawiły się pierwsze tramwaje, a dorożkarze nie potrafili się przystosować do zmieniającej się organizacji ruchu. Nie lubimy zmian, ale musimy się nauczyć wspólnie korzystać z przestrzeni publicznej, a to wymaga czasu i wzajemnej tolerancji.

    10 6
  • ~Jan R. 2017-12-01 15:40:32

    Arteks, nie łudź się, że radny, a szczególnie radny pisu robi coś z troski o bezpieczeństwo ludzi., chociaż z pozoru dla ludzi łatwowiernych może to tak wyglądać. Co najwyżej jako lokalny polityk przy okazji PR-u chce zrobić dobrze mieszkańcom. Ja proponuję, mieszkańcom, by w trudnych warunkach, jeżeli naprawdę nie muszą wyjść i wyjechać to niech pozostaną w domu. A ja muszę sobie kupić rower z ABS-em i zimowymi oponami. Fajnie byłoby mieć rower z oponami typu "kocie pazury" ale takich chyba jeszcze nikt nie wymyślił.

    9 5
  • ~wojto 2017-12-01 15:42:56

    orka - podaj mi dane ile pieszych ucierpiało fizycznie z powodu zderzenia z rowerem (w Rybniku, PL, na świecie - jakiekolwiek dane), . Bo jeśli dla Ciebie, po wyjściu z domu w Rybnku, największym zagrożeniem jest rowerzysta na Sobieskiego, a nie syfiate powietrze, brak ruchu Twoich dzieci, śmieciowe żarcie, pijaki na drogach w swoich bolidach itp. to żyjesz w matrixie... najgorsze jest to, że w tym matrixie jak pewnie doskonale wiesz, żyje się lepiej i wygodniej niż znając prawdę...

    10 18
  • ~orka 2017-12-01 15:52:09

    ~wojto--człowieku zejdź ze mnie i szczególnie moich dzieci, dobrze że ty jesteś taki światły i uświadomiony, podziękujmy za takich ludzi jak ty następny wszystkowiedzący. Jak rowerzyści zaczną się stosować do przepisów ruchu drogowego będzie dobrze, a jako uczestnicy ruchu drogowego nie są ponad prawem ruchu drogowego, jazda bez oświetlenia, jazda po chodnikach itd... itd... itd....

    17 4
  • ~wojto 2017-12-01 16:39:37

    jeszcze raz napiszę, jeśli dla Ciebie niestosujący się do przepisów, nieoświetlony, czy nawet podchmielony rowerzysta z komórką przy uchu, stanowi podobne zagrożenie co choćby kierujący autem piszący SMS-a to gratuluję Ci tego matrixa.

    4 19
  • ~Serafin 2017-12-01 16:42:42

    Sprawa się toczy wokół tego po co i dla kogo to zostało wybudowane. Ja uważam że ścieżki powstały dla wąskiego grona rowerzystów którzy jeżdzą cały rok bo pozwala im na to zdrowie, bo to uwielbiają i nie mają dzieci (bo dla dzieci są zbyt niebezpieczne żeby z nich korzystać). Tego że kontrapasy są zbyt niebezpieczne żeby wpuścić na nie dziecko nie trzeba praktycznie tłumaczyć żadnemu rozsądnemu rodzicowi. @Gonzof twoje biadolenie tego nie zmieni bo te ścieżki są tak wybudowane że z definicji są niebezpieczne. Ruch odbywa się pod prąd w stosunku do samochodów i po ulicy bez jakiejkolwiek separacji od jezdni dla samochodów. Dodatkowo wiele miejsc wrowadza chaos (Jankowicka-Reymonta, Piłsudskiego-3ego maja, 3ego maja-Chrobrego) i wypadki będą się zdarzały. Niebezieczna jest też zacieśniona ul. Chrobrego na której ciasny parking bezpośrednio sąsiaduje z jezdnią dla samochodów. Ktoś wkońcu kiedyś przez nieuwagę otworzy tam drzwi prosto pod nadjeżdzający samochód. Normalne cywilizowane miasta uspokajają i usprawniają ruch samochodów ale także innych praktycznych środków lokomocji. Rybnik nowym układem dróg wręcz przeciwnie - prowokuje niebezpieczne sytuacje. Nie jest to na korzyść ani dla rowerzystów którzy będą poszkodowanymi w wypadkach, ani dla kierowców którym nowy układ będzie utrudniał poruszanie się po mieście. Jedynym wygranym jest Prezydent który w kampani zdradzi nam ile to km ścieżek rowerowych stworzył.

    19 6
  • ~Arteks 2017-12-01 19:11:52

    @Serafin - poza różnymi atakami które na mnie nie robią żadnego wrażenia napisałeś jedną ciekawą rzecz "Normalne cywilizowane miasta uspokajają i usprawniają ruch samochodów ale także innych praktycznych środków lokomocji." Zgadzam się, że prawie wszystkie miasta na zachodzie Europy tak robią, w Polsce też, szczególnie dobrym przykładem jest Trójmiasto, a od niedawna również Katowice. Uspakajanie ruchu w dużej mierze polega na wywalaniu aut z jak największej części centrum. Tak robią Katowice, które wprowadziły w dużej części Śródmieścia ograniczenie prędkości pod nazwą "tempo 30". Katowice zlikwidowały całkowicie ruch samochodowy na wielu ulicach Śródmieścia (łącznie z zakazem parkowania) na Mariackiej, Św. Jana, 3 Maja, Dyrekcyjnej, Stawowej, Staromiejskiej oraz częściowo na Warszawskiej. Przyznasz, że sporo tego? W planach są kolejne wyłączenia. W Katowicach też powstają drogi rowerowe i kontrapasy. Najlepszym przykładem jest Curie-Skłodowskiej gdzie ulica o długości ponad 1 km zostanie z dwukierunkowej przerobiona na jednokierunkową, na drugim pasie powstaje kontrapas. Katowice zwęziły też niektóre drogi np. Mickiewicza. Jak to skomentować? To nasza stolica województwa. Miasto które ma 10x większy ruch niż Rybnik. Jak to możliwe, że wyłącza się ulice z ruchu, a mimo to korków nie jest więcej niż było? No pomyśl trochę? Czyżby jednak ludzie przesiedli się na rowery, autobusy i pociągi? Czyżby wyłączanie ulic okazało się zjawiskiem pozytywnym dla rozwoju centrum, a kierowcy pogodzili się z tym? Władze Rybnika są mniej radykalne od Katowic ale podążają podobną drogą - zgodnie z opracowanym przez ekspertów i PRZEGŁOSOWANYM przez Radę Miejską planem mobilności miasta. To nie @gonzof biadoli ale ty bo na razie nie mieliśmy żadnego zdarzenia z udziałem rowerzystów - za to wczaraj było multum stłuczek i zdarzeń z samochodami. Gdyby zastosować logiczne myślenie - czyż nie należałoby zakazać się poruszanie autami przy takiej aurze bo są niebezpieczne???!!! I nie lekceważ rybnickich rowerzystów bo stanowią bardzo dużą siłę w Rybniku. Ty, bartezz i paru innych dziadków możecie sobie pobiadolić ale która siła polityczna zakwestionuje poprawę dostępności miasta dla ekologicznych, małoprzestrzennych i cichych pojazdów jakie są rowery? Kto zawalczy z młodymi ludźmi dla których rower to nie tylko sposób przemieszczania się ale także atrybut zdrowego stylu życia? Kto z lokalnych radnych i polityków odważy się powiedzieć, że przepust pod Kotucza był niepotrzebny w sytuacji kiedy przejechało pod nim 21 tys. rowerzystów w ciągu zaledwie kilku tygodni od uruchomienia???!!! Przez tyle lat motokultyści mieli w Rybniku klawe życie - ale nasze centrum tylko na tym ucierpiało podobnie zresztą jak rybnicki biznes który zamiast robić kasę - stoi w korkach. Kuczera zaczął się powoli z tym rozprawiać i trzeba mu przyznać, że robi to profesjonalnie, konkretnie i skutecznie. :D

    6 25
  • ~Arteks 2017-12-01 19:19:47

    @bartezz - byłeś wreszcie na Miejskiej aby sobie porównać jak mądrze naprzeciw Koniaczka przeprojektowano drogę czy nadal "wiesz lepiej zza klawiatury" narażając się na śmieszność? Jest o wiele bezpieczniej niż było. To tylko dowód jak małymi krokami i minimalnymi inwestycjami można znacząco poprawiać jakość infrastruktury nie tylko dla rowerów ale co paradoksalnie - także dla aut. Ubyło kilka miejsc parkingowych ale... w okolicy jest z 5 innych parkingów. Ten powinien służyć w pierwszej kolejności klientom najbliższych placówek handlowych czy gastronomicznych. Teraz jest bezpieczniej, jest kontrapas i są dwa pasy ruchu dla aut na które nie wystaje już żadne auto z parkingu równoległego. :)))

    7 24
  • ~minowa 2017-12-01 21:31:12

    Dla mnie sprawa rowerzystów jest oczywista. Dopóki nie muszą zdawać egzaminu z Prawa Ruchu Drogowego i znać przepisów potwierdzonych zdanym egzaminem państwowym to nie mają prawa znaleźć się w pasie drogi. Niech wybudują im ścieżki poza drogami.

    18 6
  • ~bartezz 2017-12-02 00:49:36

    Arteks - proszę, nie ośmieszaj się już naprawdę, chyba, że pojęcie wstyd jest ci obce!!! dla ciebie to coś " mądrze " zaprojektowane ;-))) dla przewidujących i ostrożnych to niebezpieczeństwo, którego chcą unikać.

    15 4
  • ~ 2017-12-02 06:16:01

    arteks dalej niech zawężają("przeprojektowują") jezdnie dla samochodów i chodniki dla pieszych kosztem spowolnienia ruchu i coraz większych korków, bo twoje autobusy (te ze zrownoważonego transportu) mają coraz mniej miejsca na przejazd i muszą zwalniać, no i dodajmy jeszcze 5 cm świeżego śniegu i małe centrum Rybnika przejezdża się dłużej niż centrum Delhi, czy Kairu

    17 4
  • ~amik 2017-12-02 10:45:00

    Dobra, czytam ten artykuł, Wasze komentarze i trochę mnie trafia. Mam samochód i rower, tym ostatnim od 2 lat nie mogę się poruszać ze względów zdrowotnych. Z doświadczenia: poruszaj się tak jednośladem aby nie zagrażać innym uczestnikom ruchu. Pamiętaj, że jako rowerzysta nie współfinansujesz budowy dróg więc szanuj tych, którzy płacą na ich budowy i remonty. Poruszając się samochodem miej oczy dookoła głowy. Pamiętaj że współczesny pieszy wyskoczy Ci przed maskę zarówno na pasach jak i w miejscu nieoznakowanym jako przejście. Rowerzyści będą Cię wyprzedzać z lewej i prawej, a później będą się wlekli środkiem jezdni. Oni mają wszelkie prawa, kierowca jest nikim, on tylko ma płacić i siedzieć cicho

    14 3
  • ~Lucjan Piatek 2017-12-02 11:45:30

    Sprawa jest prosta, niech rowerzyści głosują na Kuczerę, a ci co wolą auto od autobusu i roweru to głos niech oddają na kogokolwiek, tylko nie na Kuczerę, bo demokracja oznacza "głos ludu".

    11 4
  • ~Serafin 2017-12-02 12:03:16

    @Arteks tym się właśnie różnimy że Ja chciałbym żeby powstały mądre i nie utrudniające nikomu życia rozwiązania komunikacyjne w mieście choćby miało to następować powoli i wyższym nakładem finansowym. Twoim celem jest maksymalne "dowalenie" motokultystom.
    Katowice to ciekawy przykład miasta którego ruch niby został zamknięty ale jakoś wogole nie czuję tego bywając tam. Pewnie dlatego że np okolice PKP lub spodka i dużego ronda a także np park, zoo i wesołe miasteczko są dość dobrze rozwiązane komunikacyjnie dla "motokultystów" i tam bywam. W okolicach rynku nie bywam pewnie także dlatego że nie da się tam dojechać. Ale nie mam też problemu z dojechaniem do żadnej dużej galerii handlowej w Katowicach czy Gliwicach bo są poza ścisłym centrum i z łatwym dojazdem. Czy pojechałbym tam gdyby były w zamkniętym centrum miasta i musiałbym zostawić auto gdzieś na obrzeżach i bujać się z rodziną komunikacją miejską? Odpowiedź jest oczywista - nie. Dlatego sklepy w centum Kato tracą bezpowrotnie sporą rzeszę klientów z zewnątrz na rzecz dużych galerii. Zresztą chyba już wiesz do czego zmierzam. Widzisz pewną różnicę między Katowicami, Gliwicami a Rybnikiem? My mamy w centrum dwie galerie handlowe - każda z parkingiem na 250 aut żeby przyjechali nie tylko rybniczanie ale także mieszkańcy miast gdzie galerii nie ma: Żor, Wodzisławia, Jastrzębia, Raciborza. Zapewniam cię że jak każesz im dojechać komunikacją miejską to się na takie galerie za przeproszeniem... wypną.
    Gdyby jakiś radny lub prezydent (może kolejny bo na tego już nie liczę) zrobił w centrum strefę 30 i rozwiązał tak komunikację miasta że faktycznie przez to miasto przejechłbym z taką prędkością w tygodniu i popołudniem to bym go po rękach całował. Jedynym pomysłem naszych radnych jest zwężanie dróg i wrowadzanie jeszcze jednego czynnika na który trzeba uważać jadąc przez miasto - wszędobylskich rowerzystów. Ale to i tak tylko realnie na 4 miesiące w roku, przez resztę czasu mamy tylko zwężone drogi bo rowerzystów tu nie ma.
    Argument zdrowotny ścieżek poprowadzonych w centrum wśród samochodów i w mieście gdzie przez pół roku smog przekracza 500% normy poprostu przemilczę.
    Jasne że nie mieliśmy zdarzenia z rowerzystą bo ich zwyczajnie nie ma na tych kontrapasach. Mam nadzieję że pojawią się chociaż na lato bo inaczej wywaliliśmy kilkaset tysięcy w błoto. Ja pomimo że rekreacyjnie jeżdżę na rowerze kiedy warunki pogodowe pozwalają to i tak dziękuję-nie skorzystam. Zdarzenia drogowe z udziałem kierowców to częściowo ich wina ale w dużej mierze wina rybnickich służb komunalnych które jak zwykle sobie nie poradziły. Jak ktoś tu zauważył wcześniej Gotartowice zasypane a Rowień odśnieżony a więc w Żorach się da a w Rybniku nie da się odśnieżyć? A może Żory kupiły pługopiaskarkę zamiast wydawać kasę na bezużyteczne kontrapasy?
    Żeby nie było przejazd pod Kotucza uważam za świetne rozwiązanie chociaż mogło być wykonane już dawno przy okazji remontu mostu i pewnie byłoby taniej. Tak czy inaczej chwali się. Ale ale to nie tylko rowerzyści z niego korzystają ale także cała rzesza pieszych i to przechodząc kilka razy dziennie więc nie przytaczaj tutaj 20 tysięcy wyborców-rowerzystów którzy zagłosują na Kuczerę za ten pomysł.

    16 4
  • ~ursus 2017-12-02 12:56:54

    przytaczanie przykładu infrastruktury rowerowej w Gdańsku jest przykładem z czapy, widać że osoba która to zrobiła nigdy rowerem po tym mieście nie jeździła, widać tam olbrzymią przepaść pomiędzy Rybnikiem i Gdańskiem, przy czym nie chodzi mi o zapóźnienia naszego miasta w realizacji tego tematu (poprzednia władza nie jeździła na rowerach), ale o sposób w jaki wszystkie te elementy zaprojektowano, w Gdańsku stwarzają one wrażenie przemyślanych rozwiązań, mało kolidujących z ruchem samochodowym, a u nas stwarzają wrażenie umieszczonych na siłę, byle tylko pokazać że coś się robi, bez zwracania uwagi na sens i koszty

    12 6
  • ~wojto 2017-12-02 18:32:54

    Serafin - Weź po prostu rower i się przejedź tymi nowymi ścieżkami (choćby ze strachem) Za parę dni zrobi się cieplej - wiesz w Rybniku dni stricte nierowerowych, takich jak te ostatnie, jest naprawdę niewiele. Potem przejedź się zwykła droga i wówczas zdaj relację porównawczą... Ja przez Rybnik jeżdżę od 17 lat, po nowych ścieżkach już też sporo przejechałem i powiem Ci, że jest odczuwalnie lepiej! Zasadnicza zmiana in plus jest taka, że obecnie rowerzysta czuje się bezpieczniej (nawet na kontrapasie) w porównaniu z normalną jazdą w ruchu samochodowym i nie musi robić dużych objazdów, tylko może bez problemu przelecieć na wprost. Jasne, byłoby super, gdyby ścieżki te biegły ponad drogami jak w Kopenhadze, bądź były oddzielone zielonym pasem - też bym tak chciał - Ty byś po nich latał zadowolony i 3 letnie dzieci także. Ale wiesz jakim kosztem musiały by one powstać? Albo finansowym albo kosztem całych ulic zabranym samochodom - wówczas dopiero odezwałaby się potężna fala krytyki samochodziarzy.
    Z tego co piszesz jesteś niedzielnym rowerzystą, żadna to ujma, takich jest u nas większość, bo dotychczas brakowało u nas jakiejkolwiek infrastruktury zachęcającej do jazdy po mieście. Tacy rowerzyści boją się jeździć drogami, bo stosunek kierowców do słabszych uczestników ruchu jest u nas powszechnie znany - objawia się on również w wielu tutaj komentarzach. Ale te dzieciaki, które teraz dojeżdżają latem do podstawówki (tylko dlatego, że postawiono wiaty na rowery) i hurtowo śmigają na rolkach, deskach i to zarówno chłopaki jak i dziewczyny (co jeszcze kilka lat temu było nie do pomyślenia!), to oni, za parę lat, bez problemu będą korzystać z tych ścieżek i będą śmigać po mieście bez strachów.
    Bo jazda po mieście, gdybyś nie wiedział, nawet gdy nie było ścieżek jest dużo bardziej bezpieczna niż jazda pierwszą lepszą wylotówką.

    6 12
  • ~Arteks 2017-12-02 19:44:29

    @Serafin - widzę, że jednak współczesnych Katowic nie znasz. Jeśli pamiętasz te sprzed 10-15 lat to faktycznie musisz zobaczyć przemiany od strony pieszego, a jest to taki najlepszy przykład moto-monstra które przeistoczyło swoje Śródmieście w całkiem przyjemne miejsca, przyjazne także dla pieszych i rowerzystów. Kiedyś Śródmieście Katowic było koszmarne, większość ulic zagraconych autami, ulice bez spacerujących, bez ogródków piwnych (bo kto chciałby sączyć piwo w w bliskiej odległości do rur wydechowych), bankrutujące sklepy bo... życie przeniosło się do Silesii przy Chorzowskiej. Ale odkąd władze miasta skutecznie zaczęły wywalać auta z centrum, tworzyć deptaki, ograniczać prędkość aut, zwężać drogi, tworzyć drogi rowerowe - wszystko się zmieniło na plus. W międzyczasie miasto zgodziło się na wybudowanie dwóch galerii handlowych - jedną przy dworcu, drugą w miejscu dawnej hali targowej. Naprawdę ich nie widziałeś? Można tam też zaparkować na podziemnym parkingu. Ale galerie handlowe mają to do siebie, że kupuje się tam przeważnie lekkie zakupy, przez co sporo klientów do Galerii Katowickiej przyjeżdża pociągami. U nas to samo - sporo klientów wchodzi i wychodzi z Focusa czy Plazy pieszo, czy stoi na przystanku na pl. Wolności lub koło Sądu. To nie jest Castorama czy MediaMarkt aby kupować ceramikę czy telewizor który trzeba przewieźć autem. Cieszę się, że doceniasz przepust pod Kotucza. Za jakiś czas docenisz zmiany jakie zaszły w centrum Rybnika jeśli chodzi u uprawomocnienie rowerzystów. Nie wszystko co dobre trzeba od razu rozumieć i z nie wszystkim trzeba się zgadzać. Ale na pewno powinno się czemuś przyglądać i sprawdzać jak to funkcjonuje. ;) @ursus - porównanie Rybnika z Gdańskiem w tym temacie jest wyśmienite. Bo jeśli w dużo większym mieście, stolicy województwa i bardzo ważnym centrum turystycznym Polski - udało się wprowadzić takie rozwiązania jak tempo 30, kontrapasy (26 km!!!), wydzielone z asfaltu drogi rowerowe w samym centrum, zamieniono niektóre ulice w deptaki i to wszystko bez żadnego paraliżu i bez wypadków (ilość wypadków z udziałem pieszych w centrum Gdańska spadła o 20%). To tym bardziej uda się to w Rybniku. W Katowicach się chwalą, że po wykonaniu ścieżek nagle ogromnym powodzeniem zaczęły się cieszyć wypożyczalnie rowerów. Były dni, że z wypożyczeń korzystało ponad 1000 osób. Dano ludziom infrastrukturę to się okazało, że rower może być tanim i szybszym od auta środkiem transportu na odległość kilku km i ludzie chcą z tego korzystać i nie boją się jeździć na rowerze po Katowicach co było nie do pomyślenia jeszcze kilkanaście lat temu. Wy przywykniecie i radny też przywyknie. Za kilka lat przyznacie, że to był krok w dobrym kierunku.

    5 23
  • ~ursus 2017-12-03 00:50:33

    ~Arteks porównanie Rybnika do Gdańska jak zwykle z czapy, bo wszystkie wspomniane przez Ciebie "rozwiązania jak tempo 30, kontrapasy wydzielone z asfaltu drogi rowerowe w samym centrum, zamieniono niektóre ulice w deptaki i to wszystko bez żadnego paraliżu " wprowadzono odwrotnie niż u nas, poza głównymi drogami komunikacyjnymi miasta, dlaczego miałyby więc spowodować paraliż ?, na głównych drogach zbudowano niezależne od jezdni, często oddzielone zielenią pasy rowerowe, nie kolidujące z jezdnią dla samochodów (są nawet skrzyżowwania dwupoziomowe), ogólnie polecam naszym włodarzom wycieczkę do Gdańska, dla zobaczenia jak może wyglądać nowoczesna infrastruktura rowerowa, może skutkiem tego byłby brak takich gniotów jak obecnie, Tobie tez polecam, bo widać że wiedzę na ten temat czerpiesz wyrywkowo z sieci, może nie zachwycałbyś się wtedy rybnicką bylejakoscią widząc jak mogą wyglądać nowoczesne rozwiązania rowerowe nie kolidujące z ruchem samochodowym, które polegają nie tylko na tym, by coś zrobić (jak u nas), tylko by zrobić to z sensem

    18 1
  • ~bikerek 2017-12-03 18:10:45

    Ktoś w UM ma hopla na punkcie rowerów.
    Chodnik na Mikołowskiej przy Bazylice olodzony, droga rowerowa odśnieżona i posypana bez lodu.
    Gratulacje Prezydencie Kuczera.
    Hasło wyborcze "Piotr Kuczera prezydent wszystkich rowerzystów"
    Wszyscy którzy się połamią powinni pozwać miasto za zaniedbania.

    21 3
  • ~ka22 2017-12-03 21:52:30

    ~wojto - ja znam dwa przypadki, pani w średnim wieku, zmasakrowana przez rozpędzonego rowerzystę, który ją przewrócił i nawet nie zainteresował się, czy trzeba jej pomóc. Pani jest po dwóch operacjach, od wypadku bardzo cierpi i praktycznie nie sypia. Druga to młoda dziewczyna, gość ją potrącił, ponieważ jechał z zoną i dzieckiem ścieżką, a że nie przyszło im do głowy, żeby jechać gęsiego, jechali obok siebie i dla pieszej brakło miejsca. Na szczęscie wylądowała w trawie i była tylko mocno poobijana i podrapana na twarzy. Dodam jeszcze przypadek, o którym rozpisywała się prasa niedawno, czyli o rowerzyście, który skopał kobietę i starszemu panu połamał ręce, ale on był chyba ogólnie zaburzony.

    13 0
  • ~Teddy_ 2017-12-03 23:56:13

    Niczego rowerzystów nie nauczycie bo "oni mogą". Co drugi przejeżdża przez przejście dla pieszych, niektórzy kontrapasem jadą "pod prąd" czyli kontrapasem zgodnie z ruchem samochodów, ją już tacy, którzy przed Bankiem Pekao przecinali skrzyżowanie "przed maską" samochodu. Niestety, ale jeśli oficerem rowerowym zostaje młokos , który ma dwuletni staż w samorządzie to trudno się spodziewać doświadczonych decyzji, a raczej szybkiej próby dorobienia się apanaży na projektach, bo jak się nie dorobi, a zmieni się władza??? Trudno się dziwić, ze PO popiera pomysły PO, bo przecież wszyscy za to mają premie, nawet za najdurniejsze pomysły. A Radny ma rację. Trzeba tylko poczekać na kilku rannych i jakąś ofiarę śmiertelną. Wtedy kontrapasy będą na nowo prute za setki tysięcy i likwidowane. Bo nie można było najpierw na próbę pomalować farbą i poddać je testom, tylko trzeba było zaraz pruć asfalt.
    A co do cudownego pasa parkingowego na chrobrego, to niestety jest szerokości co najwyżej Toyoty Yaris i każdy większy Qaskai itp. wystają na pas uchu, co w sytuacji jadącego prawy pasem autobusu powoduje, ze przejeżdża się lusterkami prawie "na gazetę". Tylko czekać, aż ktoś wyjedzie z pasa parkingowego albo otworzy prawe drzwi. Brawo Panie Koper!! Teraz już wiem dlaczego wyleciał pan z Wawy. Mieli rację!

    17 3
  • ~Teddy_ 2017-12-04 00:09:49

    @Arteks... piep...wygadujesz głupoty!! Jakie udrożnienie na Piłsudskiego - 3 Maja? Ryją się wszyscy w prawo z 3 Maja na Piłsudskiego bo pierwszeństwo a jadać od Ronda Chwałowickiego, mało, ze skret w lewo przecina kontrapas szerokości CAŁEGO pasa ruchu, to jeszcze masz pogłębiony skręt w lewo, żeby z dotychczasowego prawego pasa zjechać na lewo !! Total idiot ten, kto to projektował. Nie można było wcześniej ściąć zakrętu i go wyprostować? Jak już szczęśliwie skręcisz te 250 stopni w lewo nie rozwalając błotnika (zwłaszcza w zimie) o skręcającego od Urszulanek, to teraz stoisz i czekasz aż łaskawie ktoś Cię wpuści na praw pas, bo zamierzasz zjechać w Miejską. Brawo Inżynieria Ruchu. Mam wrażenie, że pracują tam wyłącznie INŻ..talatorzy i MaGazynieRzy. Naprawdę fantastyczne udrożnienie !!!!

    16 1
  • ~Arteks 2017-12-04 00:17:30

    @teddy - tylko problem w tym, że to jest zrobione mega profesjonalnie bo ten "młokos" jak go nazywasz jest też urbanistą i jest obcykany w nowoczesnych trendach, które wykładają obecnie na politechnikach... Więc tu nie ma mowy o pomyłkach bo wszystko jest bardzo przemyślane, skonsultowane społecznie i zaakceptowane przez Radę Miasta. Wiele osób z których się wypowiada, same przyznają się do tego, że korzystają z rowerów tylko jeżdżąc po "okolicznych lasach". A tymczasem przeczytajcie co o nowych rozwiązaniach rowerowych w Rybniku mówi niepełnosprawny rowerzysta (można go nazwać profesjonalistą bo jeździ na rowerze nawet po Beskidach, do Czech i w innych dalekich kierunkach). Trochę nas wszystkich pełnosprawnych zawstydza...: https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,czlowiek-z-pasja-jezdzic-zaczalem-wczesniej-niz-chodzic,wia5-3266-35371.html @ursus - drogi rowerowe w Gdańsku powstają w różnych miejscach - czasami w miejscach nie kolidujących z drogami (tak jak u nas przy Nacynie) ale te 26 km to kontrapasy WYDZIELONE z dróg. Rozumiesz? Z DRÓG. W zdecydowanej większości zabrano pod nie pasy dla aut. Ktoś znajomy z Katowic mi zwrócił uwagę, że niedawno z dwupasmowej Słowackiego wycięto jeden pas i zrobiono kontrapas, a to dość ważne połączenie którym można dojechać do Galerii Katowickiej lub wyjechać z centrum w kierunku Mikołowskiej. Nie ma już też możliwości przejazdu autem do al. Korfantego do Mickiewicza, a pamiętacie, że na Mickiewicza były dla aut aż 2 pasy ruchu. Mickiewicza to do niedawna była jedna z najbardziej ruchliwych ulic Śródmieścia Katowic. @ka22 - to zupełnie inny temat. Oczywiście, że należy wymagać od rowerzystów także poprawnego zachowania i ostrożności. Rowerzysta który potrąci pieszego podlega takim samym przepisom jak kierowca auta przy czym rzadko się zdarza aby obrażenia były porównywalne do tych jakie powodują auta.

    1 20
  • ~Arteks 2017-12-04 00:21:39

    @teddy - odzywa się w tobie niestety wieczny malkontent. Rozwiązanie 3 Maja/Piłsudskiego jest bardzo korzystne dla wszystkich. Wcześniej auta z 3 Maja stały w wiecznym korku - teraz z obydwu kierunków wjeżdża się płynnie, pasy rowerowe mija się wcześniej więc nie stanowią żadnego utrudnienia. A jeśli nie trafia się na mułowatych kierowców to zmiana pasów następuje bardzo sprawnie i zwiększa się przepustowość. Do niedawna sam krytykowałem naszą inżynierię ruchu, naczelnika Hawla i Kopera ale widzę, że wzięli się do roboty. Merytoryczna krytyka jest pożyteczna ale puste krytykanctwo już nie.

    1 19
  • ~Wojtek Ch 2017-12-04 01:06:25

    @Arteks... jeszcze coś... ne chrzań o Katowicach bo jakoś na Moniuszki nikt tam nie wyznaczał kontrapasów a jest szersza i dłuższa od 3 Maja i jest w centrum. Katowice mają tyle alternatywnych dróg, że można sobie pozwolić na ciecie pasów. W Rybniku nie ma oni jedne ulicy 3-pasmowej. A jednym niepełnosprawnym rowerzystą, który jeździ po Beskidach oczu mi nie zamydlisz, bo ja znam takich, którzy nie tylko po Beskidach ale i na Kilimandżaro wjeżdżali i są paraolimpijczykami i nie będę ich wykorzystywał do populistycznej propagandy nietrafionych pomysłów. Dalej: przegłosowany przez RM plan mobilności? Chyba plan podziału publicznych pieniędzy na premie i nagrody za byle jaki pomysł, byle wydać kasę. Nb. projekt przygotowała firma z Dąbrowy Górniczej, która ma takie pojecie o specyfice ruchu w Rybniku, jak ja o autostradach w Kenii. Dalej: przygotowany przez fachowców? Kogo masz na myśli? Oficera Rowerowego, który w UM jest zaledwie 2 lata i żeby błysnąć realizuje swje młodzieńcze fanaberie, kosztem jeszcze większego korkowania miasta? A moze to jest plan usprawnienia dojazdu do pracy kilku urzędnikom UM bo najwięcej durnych rozwiązań jest właśnie w kwartale UM. Prezydent jeździ elektrycznym rowerkiem to się nie spoci nawet pod popielowska górkę :-)
    A teraz powiem Ci co mnie rozwaliło w rozmowie z jednym z kierowników Wydziału Dróg UM, który stwierdził, ze "projekt był konsultowany społecznie na spotkaniach, eventach i Dniach Rybnika - tylko nikt o tych konsultacjach nie wiedział", a w ogóle "są to decyzje polityczne i on na to nie ma wpływu".
    A na pytanie p co na 3 Maja pas rowerowy i kontrapas, skoro tam są dość szerokie chodniki, żeby zrobić po jednej stronie ścieżkę, stwierdził: "rowerzyści NIE ŻYCZĄ sobie ścieżek dwukierunkowych".
    Noż kurtka brać!!! Ja nie życzę sobie korków w mieście i do cholery nie chce mieć jeszcze większego smogu z powodu jeszcze większych korków, bo nie ma jak przejechać przez miasto !!! Kogoś to obchodzi?? NIE!! Przestańcie robić z tej dziury Krynicy Zdrój ze ścieżkami rekreacyjnymi bo nigdy nią nie będziemy.
    Mamy wygaszać ruch w centrum? Spoko, tylko jaką drogę zaproponujesz mieszkańcowi Północy, który z gliwickiej będzie chciał pojechać do Chwałowic?? Kotucza, Wodzisławska, węzeł wodzisławski drogi Pszczyna - Racibórz do węzła chwałowickiego? Gratuluję. I jak siedzisz tam w tym Urzędzie i bronisz tyłków kolesiów to może idź im czasem popukać w głowę, bo sami tego nie potrafią!
    Nie rozumiem, jak to jest, ze ostatnie kadencje doprowadziły miasto z poziomu zielonego i zadbanego miasta do śmierdzącej dziury z niebotycznymi korkami w których 1,8 km pokonuje się w 30 minut, a dalej paru nawiedzonych aspiruje do rangi Amsterdamu, Londynu czy choćby Gdańska??? A jak pan Oficer Rowerowy jest takim wizjonerem to czemu nie zaproponował linii tramwajowych w Rybniku? Takie wizje jak jego to ja mam po taniej gorzole tylko, że jak wytrzeźwieję to dochodzę do wniosku, ze w tym mieście nie ma ją racji bytu. Może czas zmienić środki odurzające w przypadku niektórych osób? Przeciwbólowe w poprzedniej kadencji się nie sprawdziły :-(

    15 1
  • ~ursus 2017-12-04 01:17:15

    ~Arteks te gdańskie kontrapasy o które tak się chandryczysz, powstały głównie na lokalnych drogach jednokierunkowych, które NIE SĄ głównymi korytarzami drogowymi jak u nas Chrobrego, czy 3 Maja, ROZUMIESZ WOGÓLE CO SIĘ DO CIEBIE PISZE, BO STWARZASZ WRAŻENIE ŻE NIE, polecam gdańską mapę rowerową, a jeszcze lepiej wycieczkę, byś mógł zobaczyć to na własne oczy, jeżeli to do Ciebie NIE DOCIERA

    16 0
  • ~ursus 2017-12-04 01:20:10

    ~Wojtek Ch jest jeszcze gorzej, to nie urzędnik w magistracie, tylko ideowiec

    16 0
  • ~bartezz 2017-12-04 01:23:53

    Arteks - każdy kto ma inne zdanie niż ty w danym temacie jest malkontentem, krytykantem i nie wiadomo kim jeszcze...
    ~Teddy i ~Wojtek Ch - nie sposób się z Wami nie zgodzić... co do miejsc parkingowych na Chrobrego to tak jak piszesz Teddy to są miejsca dla małych, wąskich aut, nawet osobówka z segmentu D czyli typowa limuzyna ma biedę się zmieścic szerokością w polu parkowania.
    Dziś tam jechałem to na własne oczy widziałem, że co któryś wóz wystawał poza linię i stał dwoma kołami już na drodze bo nie mieścił się między tymi liniami a im niżej bliżej skrzyżowania to miejsca do parkowania na szerokość jest może dla Seicento... w mieście aż huczy o tym....

    16 0

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jak oceniasz budżet Rybnika na 2018 rok?




Oddanych głosów: 643