zamknij

Wiadomości

W tym miejscu nie musisz już ustępować pierwszeństwa. Wielu o tym nie wie (wideo)

2017-11-22, Autor: bf

Skrzyżowanie ulic 3 Maja i Piłsudskiego to jedno z najbardziej ruchliwych skrzyżowań w mieście. Wraz z pojawieniem się rowerowych kontrapasów zmieniła się też organizacja ruchu, która ma odciążyć nieco tą część Rybnika. Kierowcy jeżdżą jednak na pamięć albo kierują się znakami drogowymi, które stały się już nieaktualne.

Do niedawna kierowca chcący włączyć się do ruchu na ul. Piłsudskiego musiał ustąpić pierwszeństwa nadjeżdżającym z lewej strony pojazdom. W efekcie tego, ulica 3 Maja (od strony centrum miasta) w godzinach szczytu stała w korku.

Reklama

Sytuacja uległa zmianie. Wraz z pojawieniem się kontrapasów, zmieniono w tym miejscu organizację ruchu. Kierowcy nie muszą patrzeć, czy z lewej strony nadjeżdża inny samochód. Dla uczestników ruchu poruszających się od Placu Armii Krajowej czy 3 Maja wydzielono lewą część jezdni.

Mimo to niektórzy kierowcy jeżdżą na pamięć i nadal zatrzymują się na skrzyżowaniu. Z drugiej strony wiele zamieszania wprowadzają znaki drogowe. Na odcinku 20 metrów znajdziemy bowiem dwie informacje o ustąpieniu pierwszeństwa przejazdu. Są one już nieaktualne. Jak dowiadujemy się od Agnieszki Skupień, rzecznik rybnickiego magistratu, firma wykonująca oznakowanie poziome i pionowe ma opóźnienia w realizacji prac. - Co do oznakowania, zostanie one ściągnięte dzisiaj lub najpóźniej jutro – słyszymy.

W jaki sposób poruszać się na omawianym skrzyżowaniu? Na pewno nie tak, jak przedstawiliśmy to w wideo:

Czy Waszym zdaniem nowa organizacja ruchu zmniejszy korki w tym miejscu?

Oceń publikację: + 1 + 51 - 1 - 139

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (72):
  • ~akronaut 2017-11-22 15:32:50

    Jeżeli znaki są nieaktualne to dlaczego nie zostały zdemontowane?
    To,że kierowcy jeżdżą na pamięć jest niestety często spotykane.

    301 6
  • ~Abisall 2017-11-22 15:42:26

    @~akronaut
    Postoją sobie tak kilka dni może tygodni bo zmieniając zasadniczo organizację ruchu, pozostawiając stare oznakowania dojdzie tam do ładnych kilku kolizji do których będzie wzywana Policja. Dzięki temu będzie sporo mandatów i funkcjonariusze będą zadowoleni bo normę wypełnią , kasa miasta będzie zadowolona bo mandaty do kasy spłyną. ;P

    131 9
  • ~konsior 2017-11-22 15:45:35

    Kto dopuścił do wdrożenie w życie tak chorego planu. Tak zakorkowanego miasta nie widziałem nigdy. Dla kilku rowerzystów którzy i tak jak osobiście widziałem jadą chodnikiem obok tych cudownych dróg rowerowych. Panie Kuczera- strzelił Pan sobie w kolano tą decyzją i zapewne dowie się o tym w przyszłorocznych wyborach. Obywatele na pewno serdecznie Panu za ten horror drogowy podziękują.

  • ~aszmircool 2017-11-22 15:49:12

    Dobrze że został na kilka dni znak ustap pierwszeństwa ponieważ zwieksza to czujnosc kierowców jadących od 3go Maja. Lepiej chwile przychamowac aniżeli kierowca jadący na pamięć z placu AK miałby w niego uderzyć!

    64 18
  • ~magol 2017-11-22 16:02:11

    Widzę że do końca nie jest tak to oczywiste że każdy ma swój pas,wystarczy że znikną biało czerwone pachołki i sypnie sniegiem,maskujac linie ciągłą i każdy pojedzie tak jak dotychczas na prawy pas ul.Piłsudskiego i każdy ma pierwszeństwo,a wystarczyło powiększyć wysepke blokując wjazdu na ten prawy pas jadąc od Placu Armii krajowej

    113 1
  • ~Sape Xls 2017-11-22 16:17:56

    Trzeba w tym miejscu zachować SZCZEGÓLNĄ ostrożność. Przynajmniej przez pewien czas. Te pasy rowerowe to totalnie nieporozumienie... Nikt tam nie będzie jeździł... Chyba są dla statystyk...
    Jak już to przydały by się tam bus-pasy (czy jak to się zwie).

  • ~Grisza 2017-11-22 16:32:31

    Chciałoby się powiedzieć: dlaczego tak późno? To rozwiązanie upłynni ruch i zmniejszy korki na 3 Maja. Jednakże tablice kierujące powinny tam stać stale, aż do momentu korekty krawężników na wyspie, bo zimą przy ośnieżonej nawierzchni pasy na jezdni nie będą widoczne.

    79 7
  • ~Dador 2017-11-22 17:37:05

    Decyzja słuszna, teraz 2 potoki samochodów powinny się w miarę płynnie wymieszać na Piłsudskiego. Szkoda tylko, że podczas przebudowy krawężników pod ścieżkę rowerową nie wyprofilowano tej wysepki widocznej na zdjęciu w ten sposób, aby automatycznie wymuszała jazdę "lewym" pasem jezdni. Wtedy żadne znaki nie byłyby potrzebne. A tak włączając się z 3 Maja trzeba będzie dalej uważać na jadących z lewej strony.

    37 5
  • ~elmo 2017-11-22 18:08:35

    Dador, idealna sytuacja dla mających w planie malowanie lewego błotnika, drzwi, wymiany zderzaka... Lub w skrajnym przypadku L4 przed świętami... Tak prawdziwe, że aż przestaje być śmieszne...

    65 10
  • ~ajox 2017-11-22 18:20:45

    Nie ma czegoś takiego jak nieaktualny, stojący przy drodze i nie przekreślony znak drogowy - to jakaś rybnicka nowość- jeśli znak stoi przy drodze, nie jest unieważniony poprzez np. obrócenie równolegle do jezdni lub nie jest wyraźnie zakryty lub przekreślony to kierowca nie może domniemywać, że znak nieaktualny- musi się do niego stosować - więc wyjaśnienia UM są żenujące ( podobnie zresztą jak w sprawie ławek :-); swoją drogą - oznakowanie poziome nie dokończone: nie zamalowane miejsca wyłączone z ruchu, niedokładnie sfrezowane stare oznakowanie - duży galimatias,
    do tego ustawianie znaków dotyczących rowerzystów - czy nie lepiej byłoby dla DDR zastosować znaki typu małego (mniejsze tarcze) - mnogość znaków w obrębie skrzyżowań może powodować dezorientację kierujących - szczególnie dotyczy do ulic jednokierunkowych, gdzie znaki mogą być ustawiane również po lewej stronie - i kierujący może być wprowadzany w błąd?

    132 3
  • ~exx 2017-11-22 18:43:45

    I tu wychodzi nasza polska organizacja właściwe to wszystkiego. Prowizorka i jakoś to będzie, a już urzędnicy ci decyzyjni to właściwie czym oni się popisują ? Co oni sobą reprezentują ? Innymi słowy, jest decyzja- jest efekt !

    44 3
  • ~mjurek78 2017-11-22 19:52:09

    Ja jako zapalony rowerzysta jestem PRZECIWNY tym niebezpiecznym kontrapasom a jako kierowca zaczynam łapać histerie stojąc w korkach w centrum miasta a rowerów jak nie widać tak nie widać na tych ścieżkach...szkoda że wybory dopiero za rok ale już wiem na kogo nie zagłosuje panie prezydencie Kuczera!!!
    co do braku ustąpienia pierwszeństwa szkoda że tak późno...

  • ~Miroslaw Kuczera 2017-11-22 20:13:27

    Witam dla mnie te scieżki rowerowe, to tylko kupa zamieszania.

  • ~Konrad Klink 2017-11-22 20:20:29

    Marudzić na pasy rowerowe każdy może. A tak szczerze wobec siebie przyznacie że nic się nie zmieniło. Zwężone zostały jedynie jezdnie ale przecież nie zostały zlikwidowane. Na wszystkich tych ulicach korki były i przed powstaniem pasów dla rowerzystów.

    34 88
  • ~Arteks 2017-11-22 21:54:02

    @mjurek78 - a ja jestem za. Wreszcie jakieś zachodnie trendy wkraczają do miasta. W wielu miejscach są drogi gdzie ruch jest sporadyczny - czy to dowód na to, że należy je zlikwidować? A jeśli te drogi rowerowe nie są jeszcze pokończone - a nie są bo w wielu miejscach nie są jeszcze wymalowane i oznakowane - dlaczego dziwić się, że mało osób korzysta. A dla każdego kierowcu kogo łapie histeria z powodu nowej organizacji ruchu, kontrapasów i nowych dróg rowerowego mam dobre rady: 1) wykupcie sobie jakieś godziny jazdy z instruktorem który wam wyjaśni i wytłumaczy jak się zachować w Śródmieściu Rybnika po tych zmianach 2) zrezygnujcie z poruszaniu się po Śródmieściu 3) zrezygnujcie z poruszania się autem. @Mirosław Kuczera - możesz to tak odbierać ale tylko na początku. Pierwsze rondo w Rybniku też budziło kiedyś postrach. Kwestia przyzwyczajenia. Byłoby wielce niesprawiedliwe gdybyśmy chcieli walczyć z korkami i jednocześnie nie dawać ludziom żadnych alternatywnych możliwości do poruszania się. MACIE INNE POMYSŁY NA ROZŁADOWANIE KORKÓW? A może nowe drogi z wyburzeniem wielu domów jednorodzinnych i kamienic?

  • ~Dintojra 2017-11-22 23:28:01

    Gratuluję red. bf poczucia humoru !
    Jeśli autor tekstu posiada prawo jazdy powinien je w trybie pilnym oddać tam gdzie je odebrał... jak można napisać taką brednię, że stojące znaki stały się nieaktualne ? kto o tym ma decydować - kierowca ? może kierowca ma sobie wybrać znaki te aktualne i nieaktualne ?
    Szanowny autorze: jeśli jakiś znak stoi przy drodze to jest on jak najbardziej aktualny i informacji na nim podanej należy przestrzegać !
    Wychodzi po prostu polska bylejakość... bo to chyba żaden problem wziąc kawałek czarnego streczu lub folii i zasłonić znak do czasu jego demontażu prawda zamiast opowiadać głodne kawałki o modnych ostatnio obsuwach firm.

    Druga sprawa: głosowałem na Pana Piotra Kuczerę, ale za to co teraz funduje (kontrapasy, stare ławki, zardzewiałe donice, obsuwy w terminach remontów) chyba w przyszłym roku nie popełnię już takiego błędu po raz drugi.
    Dlaczego kontrpasy buduje się kosztem pasów ruchu, a nie np. wywalając parkingi przy jezdni ? wiem, bo parking to kasa, a czas kierowców to nie sprawa UM prawda ?
    Poza tym tak niebezpiecznych pomysłów z ruchem rowerowym w centrum jakie realizuje się w Rybniku nie widziałem nigdzie.
    Musiałbym chyba być niespełna rozumu, by wjechać na skrzyżowanie Chrobrego/3-Maja w kierunku Pl. Wolności kontrpasem... życie mi miłe.

    115 7
  • ~Arteks 2017-11-23 00:00:21

    @dintojra - to mamy odwrotnie bo ja nie głosowałem na Kuczerę ale jestem (poza nielicznymi wyjątkami) zachwycony jego ekipą i odważnymi decyzjami. Widziałem jego klip wyborczy w którym wystąpił na rowerze i obiecał, że zmieni miasto w prorowerowe. I właśnie to robi. Zmiany były konsultowane ze społeczeństwem. Media pisały o spotkaniach. Ten kto chciał to mógł się zapoznać z planami i wnieść swoje uwagi. Ci którzy to przespali bo ich nie interesuje życie miasta - muszą się dostosować. Jak sobie wyobrażałeś, że Kuczera będzie tworzył ścieżki po lasach - czy tam gdzie są najbardziej potrzebne czyli w Śródmieściu? Krytykujesz donice - a one są bardzo oryginalne i niebanalne. Czy naprawdę chcielibyśmy zawsze tylko jakieś przeciętności? Obsuwy - pokaż mi włodarza w Polsce i inwestycję która jest realizowana bez obsuw w sytuacji kiedy brakuje rąk do pracy, są bardzo ostre przepisy z realizacjami, umowami, kodeks pracy który nie ułatwia robót w nocy itd. Dlaczego ujadasz (tak jak paru innych) ciągle nad zabieraniem jakichś pasów ruchu dla aut? Ile tych pasów zabrano? Kawałeczek przy Urzędzie Skarbowym, a resztę udało się wygospodarować tak, że nawet nie trzeba było likwidować parkingu na Chrobrego w górę od 3 Maja. Czy nie jest to zwykłe krytykanctwo i czepianie się? Dlaczego krytykujesz model który sprawdził się w każdym zachodnim mieście? Piszesz, że nigdzie nie widziałeś bo pewnie nie wychylasz się nigdzie poza nasze województwo które jest bardzo zacofane w sprawach rowerowych. (Ale mimo to Katowice są o wiele bardziej radykalne bo wyrzuciły auta z wielu ulic Śródmieścia - no ale osoby które nie bywają w Katowicach - nie mogą tego wiedzieć).
    Przejedź się do Ostrawy, Krakowa, Opola, Trójmiasta, Warszawy - to zobaczysz. I po raz kolejny - strachobliwi ludzie nie muszą korzystać z ze skoków ze spadochronu, nie muszą robić pilotażu samolotu i korzystać z rowerów po kontrapasach - przecież nikt ich to tego nie zmusza. Ale najlepiej jakby strachobiliwi nie robili też prawa jazdy bo to dokument który uprawnia do prowadzenia auta w każdym miejscu, w każdych warunkach i z każdymi rozwiązaniami inżynieryjnymi. Zgodzisz się też chyba - że brak dobrych dróg rowerowych to efekt totalnego MOTO-DYKTATU z jakim mamy do czynienia w Rybniku i na Śląsku od co najmniej 2 dekad.

  • ~Dintojra 2017-11-23 01:26:23

    @Arteks - po pierwsze: nie jestem psem żebym ujadał, więc jeśli chcesz się do mnie odnosić to powściągnij język i zastosuj się do reguł kultury wypowiedzi.
    Po drugie: chyba częściej od Ciebie bywam w tych mitycznych "zachodnich" miastach (także tych "nieco" większych od Katowic czy nawet Rybnika), którymi jesteś tak zaślepiony i nie widuję tak głupich i niebezpiecznych rozwiązań jakie forsuje się w Rybniku.
    Po trzecie: od jakiegoś czasu nie mieszkam w Rybniku na stałe (ani nawet w PL, więc raczej sporadycznie jestem w woj. śląskim, niż to że z niego wyjeżdżam), więc nie mogę bywać na spotkaniach i zebraniach, poza tym po to wybraliśmy władze by to one proponowały i wdrażały jakieś rozwiązania, a nie działały na zasadzie: na spotkaniu z Jurkiem, Kaziem i Halinką władze ustaliły, że budują autostrady rowerowe w całym mieście... to nie czasy zarządzania kolektywnego, po to płacimy prezydentowi by wykazał się mądrością i rozsądkiem.
    Po czwarte: Katowice z racji urbanistyki i rozwiązań drogowych, obwodnice GOP, obwodnica autostradowa itd mogą sobie spokojnie pozwolić na ograniczenie ruchu w śródmieściu... Rybnik także ! ale pod warunkiem, że najpierw wybuduje się obwodnicę całego miasta z prawdziwego zdarzenia, a nie wytrychy z czasów prezydenta Fudalego... bo jaką alternatywę ma kierowca jadący z Ochojca do Wodzisławia czy Żor ? jak ma objechać Rybnik ? autobusem ?
    Rybnik to śródmieście i tyle, a reszta to wioski włączone do Rybnika i nazwane dzielnicami - tutaj nie ma ani ładu, ani składu urbanistycznego i nadal wydaje się pozwolenia na budowę domów przy głównych drogach.
    Dalej: jak mam podczas wykonywania zlecenia u klienta udać się na zakupy np. po farbę do punktu zlokalizowanego w "Nowym Domusie" ? autobusem, a może rowerem ? sory nie mam całego dnia na "zwiedzanie miasta"... zresztą tzw. komunikacja miejska to jakiś absurd i totalna zagadka dla niezorientowanych.
    Po piąte: w centrach tych "zachodnich" miast są parkingi (często bezpłatne), samochodów jest 4 razy więcej, a nie stoi się w takich korkach jak w "ogromnym" Rybniku, a i wypadków i kolizji jakby mniej (od ponad roku nie widziałem żadnej, a przez 2 tygodnie w Rybniku widziałem trzy)
    Ścieżki rowerowe są prowadzone równolegle do dróg i służą także do ruchu pieszych, a poza obszarem zabudowanym poruszają się nimi także skutery i motorowery i nie buduje się ich po jednej i drugiej stronie drogi jak to często ma miejsce w "biednej" Polsce.

    Nie jestem nastawiony sceptycznie do rowerów, ale hołduję zasadzie "znaj proporcje mocium panie" i wiem, że w pokoju 3x3m nie zmieści się kanapa 3,1m, a władze miasta właśnie chcą to zrobić i pewnie znów wyjdą kwiatki jak w ochydnych zardzewiałych donicach.
    Poza tym tutaj już nie chodzi o zabieranie pasa jezdni lecz o takie zagmatwanie sytuacji na skrzyżowaniu, że kierowcy (często z mizernymi umiejętnościami) będą totalnie blokowali skrzyżowania jadąc 5km/h, bo nie wiadomo gdzie i kogo można się spodziewać np. samochód z lewej, pieszy z prawej, rowerzysta z przeciwka, "nieaktualne znaki", błyskające reklamy... trudno mieć aż tak podzielną uwagę jak Robert Kubica.

    Kończąc: wymień mi kilka nazw np. niemieckich miast, w których sprawdziły się takie rozwiązania.

  • ~ 2017-11-23 06:30:19

    tak was biedaki rybniczoki władza "kupuje": za kilkaset metrów ścieżki rowerowej, czy kontrapasy(brrr) i dzięki jednemu zachwyconemu arteksowi...można ładować pieniądze w bzdurne rozwiązania komunikacyjne i nie tylko....no, ale kto bogatemu zabroni???? Społeczeństwo? Rybniczanie? Jesteście potrzebni tylko przy urnach wyborczych...

    54 13
  • ~zbrudzinski 2017-11-23 08:21:24

    Ból dupy kierowców aż wylewa się z tych postów. Żadnego pasa wielmożnym panom nie zabrano, co najwyżej zwężono - TAK - trzeba zachować szczególną ostrożność przejeżdzając przez śródmieście, TAK - prędkość w niektórych miejscach to jakieś 30kmh - straszne, co?
    Na szczęście czas polskiego motokultu się kończy, coraz więcej młodych chce nowoczesnych rozwiązań i bardzo mnie to cieszy. Proszę się nie poddawać Panie Kuczera!

  • ~goliat 2017-11-23 09:22:03

    ~Dintojra, Arteksowi trochę to zajmie czasu, musi tyle haseł wpisać do wyszukiwarki aby dać odpowiedz, że hej :-)

    49 6
  • ~ 2017-11-23 09:58:21

    Dintojra - swietne i mądre wpisy

    39 6
  • ~marwal 2017-11-23 10:18:39

    Kierowcy (skręcający z 3 Maja w Piłsudskiego) póki co nie jeżdżą na pamięć, tylko stosują się do oznakowania pionowego (ustąp pierwszeństwa), które jest nadrzędne nad oznakowaniem poziomym (pasami na asfalcie -gdyby ktoś nie pamiętał).

    39 1
  • ~bartezz 2017-11-23 10:20:00

    ~zbrudzinski - żadnego pasa nie zabrano nie...??? a pod samym Urzędem Miasta gdzie jest lewy pas, który był w ruchu ? ścieżka rowerowa i tuż przy niej zmarnowany kawałek drogi wydzielony z ruchu polecam najpierw dobrze zapoznać się z sytuacją niż pisać bzdury.

    55 5
  • ~antekk 2017-11-23 10:54:17

    Korek po prostu przeniesie się z ul. 3 maja, na ul. Jankowicką. Niczego to nie poprawi, no może tylko ułatwi pracownikom UM wyjechać po pracy z parkingu, właśnie na ul.3maja ;-) Za to jadący od strony targowiska przeżyją ARMAGEDON drogowy....

    28 3
  • ~twojstary 2017-11-23 11:09:13

    "Kierowcy jeżdżą jednak na pamięć albo kierują się znakami drogowymi, które stały się już nieaktualne."
    Być może mam problem z czytaniem ze zrozumieniem, ale w jakim celu stoją znaki drogowe, które stały się nieaktualne? To teraz kierowcy muszą wozić ze sobą mapę z wykazem, które znaki są aktualne, a które nieaktualne???

    46 2
  • ~Arteks 2017-11-23 11:14:06

    @aceptyk3 - SRBowcy są ostatnimi którzy mają pouczać nasze władze miasta czy polemizować z polityką władz wybranych przez Rybniczan w wyborach. Boicie się? To nie jeździjcie do Rybnika autami. Byłoby bez was bezpieczniej i spokojniej na drogach. @dintojra - ad2 to znaczy czego nie widujesz? - nie ma tam dróg rowerowych wydzielonych z asfaltu, nie ma tam śluz rowerowych, nie ma tam kontrapasów, nie ma pasażów tylko dla pieszych i rowerów? To gdzie ty przebywasz? Na Litwie? Na Ukrainie? Na Białorusi? ad3 jeśli nie przebywasz w Rybniku to problem cię nie dotyczy, nie możesz też osobiście doświadczyć jak to funkcjonuje, ani jako kierowca, ani rowerzysta więc nie powinieneś teoryzować zza komputera - nie wiem czy wiesz, że przy przepuście na Kotucza jest licznik rowerzystów. Przez zaledwie okres kilku tygodni skorzystało z niego 10.000 rowerzystów - to pokazuje jaką siłę stanowią osoby na rowerach w naszym mieście i jak była to przez lata niedoceniana forma przemieszczania się - alternatywna dla aut. To nie żadne "Halinki" tylko plan mobilności zrobiony przez specjalistów i konsultacje społeczne dały prezydentowi zielone światło do zmian związanych z likwidacją dyskryminacji rowerów na rybnickich drogach. ad4 Katowice nie mają żadnej obwodnicy płn-płd a mimo to CAŁKOWICIE wywaliły auta z Mariackiej, św. Jana, Staromiejskiej, 3 Maja, Stawowej, Dyrekcyjnej. Zwężono częściowo Mickiewicza i Warszawską. Ostatni pomysł to likwidacja jednego pasa na Curie Skłodowskiej i uruchomienie tam czego? A jakże - kontrapasu. Droga dla aut stanie się jednokierunkowa. Katowice podobnie jak Rybnik to też silne Śródmieście plus zlepek różnych wiosek i dzielnic przemysłowych. Co to ma do rzeczy? Jadąc z Ochojca na płd miasta czy Wodzisławia omijasz Śródmieście jadąc Podmiejską-Góreckiego-Obwiednią. Człowieku kiedy ty wyjechałeś z Rybnika? 10 lat temu że nie wiesz takich rzeczy??? Oczywiście, że budowlaniec musi korzystać z auta - ale czy każdy w mieście jest budowlańcem czy serwisantem? Czy do fryzjera, dentysty albo po owoce na targ trzeba jechać autem? Przyznasz, że nie. ad5 Gdzie w zachodnich miastach spotkałeś bezpłatne parkingi w centrach? Bo ja tylko płatne i to 2 EUR za godzinę. Bezpłatne są na przedmieściach przy pętlach tramwajowych/autobusowych lub przy stacjach kolejowych. W zachodnich miastach nie ma takich korków jak w Polsce (słuszne spostrzeżenie) ale tam wprowadzono zasady zrównoważonego rozwoju czyli: obwodnice, drogie parkingi w centrum, dużo parkingów na przedmieściach i przy stacjach, nacisk na sprawną komunikację miejską i podróże pociągami, centra przesiadkowe kolej-KM-rowery, polityka prorowerowa, wyrzucanie aut z ścisłego centrum (pasaże, place tylko dla pieszych i rowerów). Pytasz o miasta. Oczywiście z przyjemnością ci wymienię miasta które mają na każdym kroku kontrapasy, śluzy i drogi rowerowe asfaltowe w których byłem w ostatnich kilku latach: Graz, Wiedeń, Berlin, Drezno, Zittau, Hamburg, Oslo, Ostrava, Augsburg, Norymberga. Wystarczy?

  • ~Arteks 2017-11-23 11:15:44

    @bartezz - i co będziesz płakał w sprawie 20 metrów pasa? A dlaczego nie przeszkadzają ci parkujące na Miejskiej przy Koniaczku auta które wystają i przeszkadzają w sprawnym ruchu aut? Rowery przeszkadzają ale wystające auta nie? Czyżby typowa moto-tendencja? ;)

    15 60
  • ~gonzof 2017-11-23 11:31:30

    Nie wiem o co takie halo. Dobrze, że zrobili tam pierwszeństwo, całkiem niepotrzebnie trzeba było przepuszczać tych, którzy jechali od Policji. Wielokrotnie się irytowałem w tamtym miejscu. A te ścieżki w centrum z tego co widzę są jeszcze robione, więc nie wszystko na raz. Zaczyna mieć to wszystko ręce i nogi. Brawo! Trzymam też kciuki za szybkie otwarcie Kotucza, bo przez tą drogę sporo problemów. Kierowcy jak zwykle się oburzają gdy cokolwiek się robi a prawda jest taka, że wszystkie te niepotrzebne koszty, budowa ścieżek wydzielonych jest spowodowana nadmiernym ruchem samochodów w centrum miasta.

    21 39
  • ~morfeus12 2017-11-23 11:43:36

    Szkoda, że w kwestiach istotnych dla funkcjonowania naszego miasta wypowiada się sporo osób, które już dawno z niego wyjechały albo mieszkają gdzieś w okolicznych gminach. Ja mieszkam w centrum i mam już serdecznie dość wdychania kopcących diesli ściąganych z Niemiec. Mam dość stania w korkach kiedy chcę wyjechać do innego miasta coś załatwić tylko dlatego, że wszyscy poruszają się samochodami. Najgorzej jest po 15:00, kiedy administracja kończy pracę. Cieszę się, że pojawia się alternatywa w postaci ścieżek rowerowych bo przynajmniej będę mógł mieć to wszystko w nosie. I wbrew temu co tutaj niektórzy wypisują widzę wiele osób, które jeżdżą już po kontrapasach poprawnie. Da się! A wiadomo, że w centrum nie ma gdzie prowadzić ścieżek w chodnikach bo chodniki też są już maksymalnie wąskie w wielu miejscach. Z tego co widzę miasto i tak starało się zabrać jak najmniej kierowcom i i tak wielkie halo. Jadąc rowerem szybciej przejadę przez przejazd niż przejdę z rowerem przez przejście dla pieszych jak wcześniej. Jest to rozwiązanie, które z pewnością upłynni ruch w centrum. W ogóle mam wrażenie, że co niektórzy piszą tak jakby korki pojawiły się w centrum dopiero teraz. Przecież ludzie, to miasto stoi od kilku dobrych lat. Jakie macie pomysły?! Piszcie, sam jestem ciekaw. Zero konstruktywnej krytyki. A jak znak postawili źle to go muszą przestawić i tyle.

    21 38
  • ~bartezz 2017-11-23 12:30:50

    Arteks - przez zlikwidowany lewy pas przy Urzędzie Miasta tworzą się korki już od ronda Gliwickiego stoi Gliwicka w dół, Łony i cały Plac Wolności, nie chce nawet myśleć co będzie się działo w Mikołaja i przed świętami strach myśleć - rozumiesz teraz już w czym jest cały problem??? Parkujące samochody po Koniaczkiem nie były dotąd żadnym problemem, gdy były tam dwa pasy ruchu bo miejsca było dla wszystkich wystarczająco gdyż zatoczka pod sklepem jest na tyle szeroka by pomieścic auta. Teraz sprawa wygląda inaczej przez tą ścieżkę rowerową jest wąskie gardło... nie rozumiem dlaczego tak upierasz się przy tych obecnych zmianach, że są dobre jak większość kierowców uważa to za absurdy a zapaleni rowerzyści nie chcą i boją korzystać się z tych ścieżek rowerowych. Widzę od początku, że masz coś na celu, że bezkrytycznie bronisz tych zmian w centrum... prawda jest taka, że po komentarzach ludzi i w ocenach wpisów mieszkańcy mają dosyć tego!!! być może wszystko wróci do normalności za rok gdy wybory wygra ktoś inny.

    67 11
  • ~ 2017-11-23 13:07:50

    arteks i na pewno nie ty będziesz komukolwiek z rejestracją SRB ZABRANIAŁ wjazdu do Rybnika!!!! Nie ty przemądrzalcu ustanowiłeś Starostwo Powiatowe i na pewno ty będziesz w Rybniku decydował o losie kierowców, czy obywateli/petentów spoza Rybnika!!! Zapamiętaj to sobie na dłużej i pomyśl choć od czasu do czasu to....nie boli

    43 13
  • ~Arteks 2017-11-23 13:42:26

    @bartezz - ale jesteś tendencyjny! Jak możesz uważać, że kontrapas na Chrobrego powoduje korki skoro od zawsze okolice 3 Maja/Chrobrego/Kościuszki/Miejska/Hallera to ulice bardzo zatłoczone z korkami w różnych godzinach. Kogo chcesz nabrać taką demagogią? Poza tym obecnie wielu przeciska się przez pl. Wolności bo jest zamknięta Kotucza. Rowery powodują korki w Rybniku czy NADMIAR AUT? Miasto ma konkretny cel w usprawnianiu ruchu rowerowego - chce aby ci którzy mogą przesiedli się na rowery. A wtedy będzie więcej miejsca dla tych którzy nie mogą tego zrobić. Próbujesz się dopatrywać jakichś moich "interesów" mimo, że od 12 lat piszę to samo obojętnie kto jest szefem Wydziału Dróg kto jest prezydentem, a ty sam na moje usilne prośby nie podałeś ANI JEDNEJ propozycji zmniejszającej korki w mieście. Moim interesem jest dobro mojego miasta. Jak pokazują rozwiązania z zachodnich miast gdzie stopień bogactwa społeczeństw jest dużo wyższy - warto w miastach inwestować w infrastrukturę rowerową. Bardzo wielu mieszkańców z tego korzysta. U ludzi twojego pokroju może 15 letni grat, ściągnięty z zachodu i poskładany przez polskich blacharzy jest jeszcze przedmiotem dowartościowania swojego ego. Na zachodzie byłby większym obciachem niż rower. ;) 10 tys. rowerzystów przejechało przez 2 tygodnie przepustem pod Kotucza są dowodem potencjału rowerowego Rybnika! Wcześniej nikt przez lata nie widział możliwości jakie daje to miejsce czy droga rowerowa wzdłuż Nacyny. Rowerzyści musieli się przeciskać przez Rondo Wileńskie prosząc kierowców o ustąpienie - co nie było łatwe. Ja też ci zadam pytania: jakie inne rozwiązania proponujesz wspierające poruszanie się po mieście, dlaczego upierasz się, że rowery nie mogą być alternatywą np. dla mieszkańców Śródmieścia? Dlaczego wspierasz się kilkoma krytykami/malkontentami - a nie specjalistami i planem mobilności dla miasta który został PRZEGŁOSOWANY przez Radę Miasta? Dlaczego Rybnik ma nie brać wzorców z miast które już te programy wprowadziły? Dlaczego w Gdańsku jest 26 km kontrapasów i nie słychać w mediach o paraliżu miasta czy masowych wypadków na styku rower-auto? A może po prostu naiwnie i nieudolnie próbujesz wykorzystywać to politycznie do krytyki Kuczery z braku innych argumentów? @sceptyk3 - a gdzie ja zabraniam SRBowcom wjeżdżania do miasta? Jeśli jednak sobie nie radziliście do tej pory (wszyscy widzą co wyrabiacie i jak kiepsko parkujecie) i bardzo boicie się nowych rozwiązań - przyjeżdżajcie pociągami i autobusami, a nie autami.

    14 59
  • ~bartolinib 2017-11-23 14:35:05

    ~Arteks zwężenia pasa na Chrobrego powoduje ogromne korki zaczynając od Ryfamy poprzez 1 Maja, Chrobrego, Kościuszki, cała pentelka stoi w miejscu, bo gdy światła się zmieniają nie ma gdzie jechać. Pracuję w centrum od 10 lat i od 10 lat nigdy nie było gorzej z dojazdem czy wyjazdem. Ścieżka wzdłuż Nacyny owszem, jestem za. dlatego tylu rowerzystów tam jeździ, że po prostu tam można spokojnie jechać a nie w centrum pomiędzy samochodami. W takich miejscach powinny właśnie powstawać. Uważam, że pomysł ścieżek w centrum jest chory. Osobiście często jeżdżę z dziećmi na rowerach ale tu na pewno bym ich nie zabrał. Miasto mogło zainwestować w ścieżki po których naprawdę miło się jeździ.....

    39 7
  • ~Arteks 2017-11-23 14:47:00

    @bartolinib - ale to czemu nagle wszyscy potrzebują od Kościuszki jechać na prosto w kierunku Hallera? Bo... zamknięta jest Kotucza. Poza tym żałosne jest to, że rowery próbuje sięwplątywać w przyczynę korków kiedy główną przyczyną zakorkowania miast jest NADMIAR AUT. A dla tych którzy chcą jeździć na rowerze między autami - co jest lepsze - poruszanie się po kontrapasach i drogach rowerowych czy między autami i na chodnikach? Nie wolno myśleć samolubnie drodzy motokultyści. ;)

    6 46
  • ~konsior 2017-11-23 16:01:55

    ~Arteks „moto kult” „motokultyści” „moto tendencja” serio? Chcesz chodzić „z buta” jezdzic na rowerze, hulajnodze, rolkach to sobie jeździj. Nawkładałeś sobie jakichś głupot o transporcie zrównoważonym i innych bzdurach do głowy i na siłe chcesz zainteresować tym innych. Człowiek alfa i omega można rzec Wielka Mądra Głowa, omnibus. Ale nie masz monopolu na racje

    45 8
  • ~mobilek 2017-11-23 16:25:39

    @Arteks - kim ty jesteś że możesz notorycznie obrażać innych?
    nie ty jesteś u władzy i nie ty będziesz decydował kto może a kto nie może przyjechać do Rybnika i jakim środkiem transportu może wjechać do miasta! nie mierz swoją miarą innych bo nie wiesz kto czym się porusza a osądzasz po pozorach, twoje niektóre wypowiedzi są skrajnie prostackie i chamskie dziwię się, że portal rybnik.com.pl nie usuwa twoich wpisów gdzie obrażasz ludzi z Powiatu rybnickiego, obrażasz poszczególnych tu komentujących ale jak mówi stare przysłowie " dopóty dzban wodę nosi dopóki się ucho nie urwie " aż wreszcie kiedyś ktoś się tym bliżej zainteresuje wytoczy ci w sadzie proces cywilny i sprawa nabierze innego obrotu! być może wtedy zaczniesz mieć szacunek dla innych ludzi i przestaniesz obrażać każdego kto ma inne zdanie niż ty w danej dziedzinie.

    49 8
  • ~Arteks 2017-11-23 16:56:58

    @konsior - głupot nikt nie wprowadza w życie a jeśli już to po kilku tygodniach czy miesiącach głupoty same się degradują. Tymczasem zasady zrównoważonego transportu opracowano na zachodzie w czasach kiedy w Polsce panował jeszcze PRL. Są to tematy sprawdzone na gruncie, opisywane w pracach naukowych. Ty też możesz być taką "mądrą głową", wystarczy jakbyś pojeździł po zachodnich miastach i poczytał co to jest zrównoważony rozwój i zrównoważony transport, kongestia, Paradoks Downsa-Thomsona, Prawo Lewisa-Mogridge’a. Dzięki nim miasta małe, średnie, duże, metropolie - pozbyły się w dużej mierze korków. A przynajmniej nie są codziennością, zdarzają się czasami w piątek jak wszyscy wyjeżdżają na weekend i częściej na wjazdach/zjazdach z autostrad niż w centrach miast. U nas najbardziej zagorzałymi przeciwnikami tego typu rozwiązań będą ludzie zacofani, ci sami którzy w swoich domkach na peryferiach i po wioskach z uciechą do niedawna palili śmieciami i mułem. Kierowcy SRB, SWD którzy boją się każdej nowości, zmiany organizacji ruchu, likwidacji ronda, nowych świateł, którzy nie wiedzą jak się prawidłowo zmienia pasy, którzy nie szanują pieszych itd. Ale władze miasta nigdy nie powinny oglądać się na hamulcowych i ludzi zacofanych. Dajmy działać nowej organizacji ruchu z rok - a potem można będzie podsumować te zmiany. @mobilek - opinie o słabych kierowcach SRB to nie żadna obraza tylko codzienne obserwacje. Każdy ma prawo to swoich opinii. A rozszerzenie skrótu SWD Samochód Wożący D.... jest powszechnie stosowany i nie udawaj, że z tym się nie spotkałeś. Nie strasz mnie procesem - bo ja mógłbym wytyczyć ich już co najmniej kilka i to osobom które nie wmawiają komuś obrażanie, ale które użyły wulgaryzmy wobec mojej osoby albo pomówiły mnie publicznie o coś. Raz już byłem blisko aby to zrobić wobec użytkownika który nadal jest aktywny ale, jego wpis został zdjęty, a jak mu zwróciłem uwagę, że zgłoszę to do swojego prawnika... przestał to robić i teraz jest ok. Mam trochę materiału w swoim archiwum z autami SRB/SWD którzy łamią przepisy w Rybniku jakby co.

    7 47
  • ~ 2017-11-23 17:29:23

    arteks jak w kawale:" Downs-Thomson, Lewis-Mogridge..." ty masz swoją bandę, ale my się ciebie nie boimy(bo mamy swoje-znasz Bolka i Lolka?, znasz Reksia? znasz Jasia i Agatkę?...), ale chłopie zważaj na to co piszesz i kogo obrażasz(czego nie powinieneś robić!!!) oraz pamiętaj, że jak dojdzie do czegoś, to redakcja ci nie pomoże....a co do kierowców- każdemu może się zdarzyć mała wpadka i nie wciskaj tu kitu, że wszyscy kierowcy z SR są mistrzami kierownicy, bo tak na pewno nie jest

    34 6
  • ~orient 2017-11-23 17:29:57

    Prawie codziennie słyszymy w różnych wiadomościach, że PiS może robić co chce bo ma mandat wyborczy. Bardzo często są to kontrowersyjne decyzje. Ale faktycznie rządzących możemy ocenić pozytywnie lub negatywnie w czasie wyborów. Dajmy naszemu prezydentowi też porządzić. Nie można oceniać działania czegoś co jest w budowie czy nie w pełni funkcjonuje. Wszyscy zgodzimy się, że w Rybniku rowerzyści nie mieli lekko. Często przeciwnicy Fudalego krytykowali go za brak inwestycji w ścieżki rowerowe. Pamiętacie to jeszcze?

    7 21
  • ~bartezz 2017-11-23 18:00:12

    Arteks - cytuję twój komentarz pod moim adresem: " U ludzi twojego pokroju może 15 letni grat, ściągnięty z zachodu i poskładany przez polskich blacharzy jest jeszcze przedmiotem dowartościowania swojego ego " ...??? nie znasz mnie facet i nie wiesz czym jeżdzę więc znowu piszesz swoje zmyślone chore tezy, więc uświadomię cię, że jeżdżę obecnie 2.5 rocznym autem zakupionym w polskim salonie i jestem całkowitym przeciwnikiem sprowadzanego złomu z zagranicy, choć zaznaczam, że coraz częściej bywają nieraz naprawdę auta w super stanie, młode rocznikiem serwisowane z udokumentowaną historią i nieraz nasze używane krajówki nie mogą sobie obok nich stanąć!!! jestem ciekaw jakiego pokroju ty łupem jezdzisz.

    33 3
  • ~mjurek78 2017-11-23 19:39:25

    ~Arteks
    10 tys.rowerzystów przejechało pod przepustem haha tam nawet zalicza te nutrie jak se spacerują po asfalcie a dzieci jak robiły kółeczka na rowerku to nabijały ten twój mega wypasiony licznik

    31 6
  • ~Lucjan Piatek 2017-11-23 19:46:42

    Czemu ten portal nie chce pozbyć się hejtu? To jest prosty sposób na pozbycie się ich, wystarczy wprowadzić z automatu usuwanie ich komentarzy na zasadzie ocen ich komentarza, wiadomo że ten co ma ogromną przewagę minusów nad plusami, to hejter, bo specjalnie podburza społeczność i pisze antyspołeczne komentarze, wystarczy prosty sposób, jak będzie miał przewagę 10 minusów nad plusami, to jego komentarz zostaje z automatu usunięty, tym sposobem hejterzy zniechęcą się, aby pisać na tym portalu i tworzyć hejt. Wiadomo że jak ktoś będzie kogoś obrażał, wyśmiewał, kpił z niego (hejter), to społeczności tego portalu nie będzie się to podobać i go z minusuje, tym samym pozbędziemy się hejeterów na tym portalu, tak robią niektóre inne portale tego typu i mają spokój z hejterami, prosty i niezawodny sposób na hejt, mam nadzieję że redakcja zastanowi się nad tym pomysłem. Mamy hejterów, czemu redakcja nie chce i ich z banować po prostu, mają masę minusów od społeczności to wiadomo że to hejterzy, czemu tolerujecie hejterów?

    28 10
  • ~ajox 2017-11-23 19:46:57

    Jednak uwagi do UM docierają - na Miejskiej od Chrobrego do pl.Kopernika pojawią sie2 pary: na wprost i prawoskręt w pl.Kopernika; już widać na asfalcie wykonane przedznakowanie, zawieszono tablicę F19 na początku ulicy z wyraźnie rozdzielonymi pasami ruchu, parkowanie przy sklepie będzie zapewne tylko równolegle do jezdni - wg to dobry ruch i chwała Wydziałowi Dróg za korektę

    13 5
  • ~Arteks 2017-11-23 20:51:47

    @Lucjan - jak najbardziej popieram walkę z hejtingiem chociaż jeszcze bardziej częściej na portalu występuje uciążliwy trolling w którym wiele osób w ogóle nie pisze na temat - przenosząc dyskusje na osoby czy tematy poboczne. Jak można za minusowane wpisy kogoś hejtować w sytuacji kiedy każdy hejter i troll przy logowaniu się na różnych sprzętach może sobie naprodukować tyle minusów ile tylko im się podoba? Pomyślałeś trochę? Chyba nie bardzo. @sceptyk3 - jeśli te naukowe pojęcia chcesz porównywać do kreskówek to zamiast straszyć kogoś sądem - może byś poprosił mamusię o włączenie się w obronę swojego dziecka? Może mama zacznie bronić dziecko które poczuło się urażone w dyskusjach w których nic merytorycznego nie wnosi - poza atakowaniem innych internautów i trolowaniem. ;) Poza tym jesteś hipokrytą bo obraża cię często stosowany skrót przez komentujących i mnie "SRB-owcy", a jednocześnie sam używasz w swoim wpisie słowa "Rybniczoki". I jest to o tyle nietaktowne, że robisz to jako gość spoza Rybnika. @bartezz - oczywiście, że to był pewnego rodzaju przesadyzm ale śmieszą mnie ludzie dla których jazda samochodem w dzisiejszych czasach jeszcze jest jakimś dowartościowywaniem się. Może 20 lat temu tak, ale nie dzisiaj. Dzisiaj starego składaka można kupić taniej od lepszego roweru. To bardzo nieładna cecha jeśli myśli się wyłącznie w samolubny sposób nie dostrzegając potrzeb innych użytkowników ruchu i innych mieszkańców. @mjurek78 - nie wiem czy robią kółeczka czy nie ale jest to KONKRET - którego przeciwnicy rowerów nie mają. Pojawił się przepust, w ciągu 2 tygodni przejechało tam 10000 rowerów. Nie byłem w tym miejscu już 3 tygodnie więc ciekaw jestem ile się "nabiło" od tego czasu. Możecie nie lubić rowerzystów - ale jest ich więcej niż myślicie. Niektórzy nie jeździli po mieście bo czuli się "szykanowani" przez auta. Nowe organizacja ruchu to zmieni.

    6 37
  • ~Mariusz Grodecki 2017-11-23 21:50:05

    Trolują Ci co się boją zmian , w sezonie zdziwicie się ilu rowerzystów w centrum się wysypie. Panie Kuczera zastał Pan Rybnik zacofany , pozostawi nowoczesny i rozbudowany :)

    6 34
  • ~ursus 2017-11-23 22:01:44

    i całkowicie zakorkowany
    szkoda, że miłośnicy "nowoczesnych rozwiązań" nie dostrzegają, że najpierw trzeba wyprowadzić ruch z centrum, poprzez wbudowanie sensownej obwodnicy miasta, a dopiero wtedy można się bawić w ograniczanie ruchu w śródmieściu, niestety Rybnik ma tak kiepski układ komunikacyjny, że jadąc np od Przegędzy na Wodzisławską, czy w Chwałowic na Rudzką zawsze zahacza się o centrum, przykład miast takich jak Katowice jest dla mnie śmieszny, bo tam cały główny ruch i tak omija ścisłe centrum i wprowadzone tam ograniczenia ruchu nie wpływają znacząco na układ komunikacyjny

    23 4
  • ~Arteks 2017-11-23 22:38:41

    @ursus - jadąc z Chwałowic na Rudzką (w domyśle w kierunku Rud) możesz jechać Prostą-Żorską-Mikołowską-Wielopolską-Lipową-Podmiejską do Rudzkiej - omijasz centrum. Natomiast chyba wiem o co ci chodzi - brak wielopasmowych, bezkolizyjnych szybkich obwodnic. Tylko pytanie - ile miast w Polsce ma takie pełne "ringi" - na Śląsku chyba żadne lub dopiero powstają w kawałkach. DTŚ-ka raczej nie pełni roli obwodnicy tylko szybkiej trasy międzymiejskiej. To już bardziej A4 ma charakter objazdowy - ale zauważ, że u nas też kiedyś cały ruch Wodzisław/Bohumin-Rudy/Gliwice - odbywał się przez Rybnik i trasę 78. Od kilku lat tranzyt ten przejęła A1. Początkowo odczuliśmy lekką ulgę ale... po kilku latach Wodzisławska znowu się zatyka. Inni mogą nie wiedzieć, ale ty zapewne orientujesz się co to jest kongestia czyż nie? Zauważ, że w Rybniku właśnie porządna obwodnica powstaje (z jakimi wielkimi wyrzeczeniami, problemami i kosztami) która bardzo usprawni ruch wschód-zachód. Budżet nie jest z gumy i nie można ciągle budować tylko nowych dróg ignorując wszystkie inne dziedziny życia miasta i potrzeby wszystkich mieszkańców. Dlaczego Rybnik nie mógłby
    sobie zafundować nowy stadion, lodowisko, Aquapark, albo zaadaptował na jakieś cele hałdy na Kielowcu, albo wybudował nowe mieszkania komunalne zmniejszając kolejki oczekujących? Moja propozycja jest taka - dajmy temu okrzepnąć i przekonajmy się jak się będzie kształtował ruch, szczególnie od wiosny przyszłego roku. Natomiast mylisz się odnośnie Katowic bo te przystąpiły do zamykania i zwężania ulic w Śródmieściu przed stworzeniem jakiejkolwiek obwodnicy płn-płd. Wkrótce na Curie-Skłodowskiej cały jeden pas o długości 600 metrów zostanie zabrany autom i przeznaczony rowerzystom jako kontrapas. A w Rybniku dla niektórych tragedia, obraza i koniec świata bo zabrano kilkanaście metrów drugiego pasa przy Urzędzie Miasta... Nie uważasz tej histerii za przesadzoną? Bo jeśli nie, to mnie zawiedziesz bo w wielu sprawach bardzo racjonalnie się wypowiadasz.

    4 37
  • ~Dintojra 2017-11-24 00:32:02

    @Arteks - gdzie przebywam to moja sprawa, bo chyba nie prowadzisz pamiętnika co ? ale niech ci będzie... zresztą jakiś czas temu pisałem ci gdzie mieszkam.
    Po kolei: aktualnie jestem w Rybniku więc problem mnie dotyczy, bo strata 45 minut w ciągu dnia na pokonanie kilku kilometrów w celach biznesowych to są określone straty finansowe dla mnie... więc chyba mam prawo podnosić temat korków prawda ?
    Zastanawiam się czy Ty wiesz gdzie jest w Katowicach Mariacka czy Warszawska ? bo bladego pojęcia nie mam po co przyjezdny miałby tam wjeżdżać, bo jadąc przejazdem przez K-ce nie ma najmniejszej potrzeby "pakowania" się do centrum czy śródmieścia... zupełnie odwrotnie jest w Rybniku i nie pisz mi bzdur o "obwodnicach" Góreckiego, Wandy czy Obwiednią bo to jazda po tzw. "mieście" z wszystkimi tego konsekwencjami (korki), a nie żaden objazd czy obwodnica pomimo mylącej nazwy.
    Ja mieszkam na niemieckiej wsi, której mieszkańcy jak wielu innych wiosek i miasteczek pewno rozdziawiliby szeroko buzie na zwrot "zrównoważony transport", bo dla 65% Niemców (reszta kisi się w miastach) codzienny "zrównoważony transport" to podróż samochodem od punktu A do B właśnie do lekarza, fryzjera, kosmetyczki, zakupy, czy przewiezienie w przyczepce konia by pogalopować na polach.
    Rower ? owszem w sobotę czy niedzielę dla zdrowia, lub gdy trzeba podjechać kilka uliczek do sąsiada na piwko :) ale nie jako środek transportu na większe odległości (np. 5-10km)
    Większe miasto (8km) to Königslutter i nie widziałem nigdy żadnego parkomatu, ale parkowanie jest dozwolone na 2h (ustawia się zegar z tektury z godziną przyjazdu i zostawia za szybą... wiem, wiem to wymaga uczciwości).
    Jak będę miał kaprys wypić kawę na rynku to mogę się popisać taką ekstrawagancją, że wjadę tam samochodem, zaparkuję, wypiję kawę, zjem apfelstrudla i pojadę dalej w zgodzie z przepisami... niepojęte co ?
    W Wolfsburgu, Brausnchweigu, Helmstedt, Salzgitter, Peine, Magdeburgu, Saarbrücken (miasto nieco większe od Rybnika, ale z podobną urbanistyką) nie widziałem żadnych kontrapasów, sluzy przed skrzyżowaniem są, ale nigdy nie widziałem stojącego w niej roweru, bo obok drogi zwykle jest chodniko/ścieżka.
    Hamburg też kilka razy "liznąłem", więc możesz podać nazwy ulic z tymi kontrapasami ?
    Tak na marginesie: Berlin rozbudowuje swój słynny Berliner Ring (jest tego prawie 200 km !) z pięciu pasów do chyba 9 i nie są to pasy dla rowerów :)

    Na koniec: nie próbujcie siłowo wymuszać na kierowcach praw i specjalnego traktowania dla rowerzystów pisząc bzdury o motokulcie... bo skutek będzie odwrotny i robicie dokładnie to samo "rowerokult"... z tą różnicą, że człowiek w "blaszance" odprowadza wysokie daniny do budżetu żebyście wy mogli korzystać z tych dróg.
    Skoro w XXI wieku ktoś uważa rower za narzędzie pracy (z wyjątkiem listonoszy i kurierów) i środek do przemieszczania się, a nie jako źródło relaksu i sportu, to jego prywatna sprawa, ale niech nie próbuje mnie jeden z drugim terroryzować i mówić mi co jest dla mnie dobre !
    ...a może warto by pomyśleć nad wprowadzeniem podatku drogowego dla rowerzystów (ktoś za te inwestycje przecież płaci) oraz OBOWIĄZKOWYM ubezpieczeniem OC, bo rowerzyści też powodują wypadki.

    Tak jak wcześniej napisałem nic nie mam do rowerzystów, ale znów zakończę powiedzeniem "żyj i daj żyć innym".

    48 4
  • ~bartezz 2017-11-24 00:33:37

    Arteks - ale ja jestem rowerzystą i w sezonie od lata do jesieni przejeżdżam rowerem ok. 3 - 4 tyś km, więc nie wyobrażam sobie życia bez roweru ale i bez samochodu również! nie wierzę, że ty korzystasz z samochodu sporadycznie a przemieszczasz się głównie rowerem, autobusem i pociągiem 12 m-cy w roku. Ścieżki rowerowe mają być w centrum owszem ale niech są tak poprowadzone, że nie będą paraliżować ruchu dla samochodów i nie będą zagrożeniem dla rowerzystów. Powiem ci więcej Arteks - już kilka razy widziałem rowerzystów jadących po chodnikach, lub główną drogą wzdłuż aut np. Miejską, 3-go Maja a są tam ścieżki rowerowe i nie korzystają z nich - resztę sobie dopowiedz sam dlaczego tak jest...
    Nie ma się co oszukiwać ale jest to totalny niewypał ! Jadąc Piłsudskiego do dworca PKP ni stąd ni z owąd ścieżka wychodzi na lewy pas z chodnika i za parę metrów dalej ponownie wchodzi na chodnik w zakręcie... gdzie sens, gdzie logika??? sprawdzą się moje słowa gdy przyjdzie sezon letni i jeżeli w ogóle ktoś odważy się poruszać rowerem na tych ścieżkach to jestem ciekaw ile będzie zdarzeń drogowych z rowerzystami - oczywiście życząc każdemu jak najlepiej. Arteks - nic to nie da, że bronisz tej koncepcji jak tylko możesz bo w większości sam widzisz z jaką krytyką spotyka się od użytkowników dróg, którzy codziennie tracą czas w korkach przez zwężenia lub likwidację pasów ruchu. Nie chcę się powtarzać bo znowu mi to wygarniesz, że przytaczam koncepcję ścieżek rowerowych z Niemiec ale tam to wygląda tak jak powinno być 1/2 chodnika dla rowerów 1/2 chodnika dla pieszych.

    38 4
  • ~bartezz 2017-11-24 00:48:27

    ~Dintojra - świetnie napisane esencja prawdy i rozsądku nic dodać nic ująć.

    25 4
  • ~Arteks 2017-11-24 10:14:04

    @dintojra - oburzasz się kiedy pytam się w jakim kraju mieszkasz, a potem sam piszesz, że na wsi czyli z boku cywilizacji. A nawet w dużych śląskich wsiach jak Gorzyce, Lyski czy Stanowice też nie ma problemu z korkami mimo, że każdy korzysta tam z auta. To miasta znoszą 100% skutki motokultu i to miasta mają ogromne problemy urbanistyczne z tego powodu. A to że zmarnowałeś 45 minut w Rybniku to kolejny dowód, że trzeba się rozprawić z korkami. W Berlinie na 1000 mieszkańców przypada 300 aut, a wiesz ile w Rybniku? Ok. 725 na 1000 mieszkańców? To nie jest moto-obłęd? Pomijam już to, że pewnie w całym ROW nie jest lepiej. W Berlinie przynajmniej są ograniczenia dla diesli, nikt nie jeździ z usuniętymi filtrami DPF i nie używa się składaków. To nieprawda co napisałeś, że w Niemczech 65% ludzi mieszka na wsiach bo jest zupełnie na odwrót!!! Jak można tak przeinaczać? Stopień urbanizacji Niemiec jest bardzo wysoki i wynosi 85%! Dla porównania w Polsce jest to ok. 62%. Zdecydowanie musiałeś tylko "liznąć" Hamburg będąc pewnie tylko na obwodnicowej autostradzie bo w mieście jest szokująca ilość rozwiązań prorowerowych i setki tysięcy rowerzystów. Poza Holandią to chyba epicentrum rowerowe Europy. Pozostałe miasta o jakich wspomniałeś - z ciekawości zerknę sobie do google maps ale jeśli strzeliłeś byle jak z Hamburgiem i pomyliły ci się dane o urbanizacji - mogę wnioskować, że i tam "cyganisz" bo widocznie wszędzie jeździsz autem - jak typowy Polak. Chcesz innych porównań? Koleje niemieckie przewożą rocznie ok. 2,7 mld pasażerów. Dla porównania wszystkie polskie kolejowe spółki przewiozły w zeszłym roku 294 mln pasażerów... Czy więc wszyscy Niemcy poruszają się z punktu A do B autem? Gdyby tak było Niemcy ze swoim bogactwem, legendarnym motorozwojem, gęstością zaludnienia i ogromną urbanizacją byłyby najbardziej zakorkowanym krajem świata. A przecież wszyscy którzy tam bywają wiedzą, że jest inaczej. Mylisz się, że kierowcy coś utrzymują. Gdyby policzyć wszystkie koszty budowy, utrzymania, remontów, oświetlenia, odśnieżania dróg - motoryzacja przynosi ogromny deficyt budżetowi. Warto chociażby spojrzeć na budżet Rybnika. Koszty transportu ogromne - a efekt? Taki, że dusimy się w spalinach, hałasie i stoimy w korkach. Tak, mam auto ale jeżdżę nim praktycznie tylko w celach zawodowych (ciężkie ładunki), czasami w miejsca trudno dostępne poza Rybnik, czasami turystycznie. Mieszkam w świadomie wybranym miejscu gdzie wszystko jest dostępne pieszo. PS. Sprawdzę sobie te miasta o których wspomniałeś. Teraz można to zrobić nawet w google maps. Jako zagorzałemu moto-kultyście po prostu ci nie wierzę.

    4 40
  • ~ 2017-11-24 10:16:37

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

    16 2
  • ~orient 2017-11-24 12:16:36

    @bartezz niedawno przerabialiśmy forumowe burze związane z walką o lepsze powietrze. Pamiętasz na pewno bo też się angażowałeś. Niestety ale wydawałoby się, że większość jest przeciwko uchwale antysmogowej i za paleniem byle czym. Wydawało się, że mułożerców jest więcej od ludzi zdroworozsądkowych. Ale czy ci którzy ryczą, że im się nie podoba coś nowego, mają rację? Obiektywizm polega na tym, że obydwie strony mogą się wypowiedzieć ale trzeba dać się sprawdzić nowym zasadom. Według mnie, smrodu jest mniej. Poczekajmy co dają nowe rozwiązania rowerowe w mieście. Wspomniałeś że korek jest z powodu rowerów. To powiedz z czego dzisiaj o 11.00 byłe korek od Ronda Carrefur do Ronda Gliwickiego? W pobliżu 1 km nie ma ani metra kontrapasów ani drogi rowerowej? Czy naprawde rowery są winne czy samochody? A może także remonty dróg? Bądźmy obiektywni.

    3 25
  • ~Sape Xls 2017-11-24 12:52:47

    Arteks za taki wpis:
    " SRBowcy są ostatnimi którzy mają pouczać nasze władze miasta czy polemizować z polityką władz wybranych przez Rybniczan w wyborach. Boicie się? To nie jeździjcie do Rybnika autami. Byłoby bez was bezpieczniej i spokojniej na drogach"

    Powinieneś raz za zawsze dostać bana za "rasizm"

    38 3
  • ~Sape Xls 2017-11-24 12:56:36

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

    8 0
  • ~Mariusz Grodecki 2017-11-24 14:42:32

    ~ursus, preludium Twojego postu to zaiste grotestka? W jaki sposób Pan Kuczera jest odpowiedzialny za korki? A kto był odpowiedzialny za wielki korek gigant w Los Angeles? Dzisiaj sobie zrobiłem kursik przez centrum , większość SRB i SWD , Pana Kuczery tam jakoś nie widziałem ...

    3 29
  • ~bartolinib 2017-11-24 15:08:45

    ~Arteks "Czemu nagle wszyscy potrzebują od Kościuszki jechać na prosto w kierunku Hallera?" Nie, nie nagle ruch w tym miejscu był zawsze spory a zabranie pasów na jezdni na kontrapasy rowerowe spowodowało sparaliżowanie centrum. Skoro samochodów przybywa to powinno się myśleć o ułatwieniu dojazdu a nie jego utrudnieniu. W centrum są urzędy, banki, kancelarie firmy itp. już widzę wszystkich Panów w garniakach i Panie w sukienkach i szpilkach jak gnają do pracy na rowerze.

    30 2
  • ~Arteks 2017-11-24 19:32:48

    @bartolinib - oczywiście kłamiesz jak z nut bo każdy kierowca czy mieszkaniec wie, że korki na Chrobrego/3 Maja/Kościuszki są od kilkunastu lat. Natomiast jak chciałbyś pogodzić "przybywanie samochodów" i "ułatwianie dojazdu" - bo przecież to się wzajemnie wyklucza? Polityka prorowerowa ma konkretny sens - zachęca tych którzy mogą do przesiadania się na rower. Wcale nie muszą robić tego wszyscy i o każdej porze dnia czy porze roku. Natomiast nie uważasz, że kierowcy powinni się z tego cieszyć i być wdzięcznymi za to, że niektórzy ludzie, mający blisko do centrum - mogą zacząć jeździć na rowerze zamiast autem. Byłem kiedyś coś załatwić w Berlinie, umówiliśmy się na spotkanie w siedzibie firmy. Czekam na ławce przed budynkiem. Nagle szef tej firmy pozdrawia mnie z roweru... Szczerze? Sam byłem tym bardzo zdziwiony. Ale teraz już co raz mniej. Widziałem już paru biznesmenów z naszego miasta zasuwających w dzień roboczy przez Rynek na rowerze. :) Ale wy NIEEEE. Lepiej wszystko skrytykować i zanegować mimo, że sami nie macie ŻADNEJ ALTERNATYWY. Przecież motokultyści to najbardziej nieracjonalni i roszczeniowi ludzie. Sami autem muszą jechać nawet po bułki 500 metrów ale jakby co to zawsze wymówią się tym, że przecież ludzie w garniturach, budowlańcy czy inwalidzi muszą jeździć autami. Ale już jeśli ktoś jedzie na spotkanie, na małe zakupy czy do fryzjera - wcale nie musi korzystać z auta. Zrobi jeszcze przy okazji coś dobrego dla swoich stawów i spali trochę kalorii. Gdyby tak wrócić do meritum tego artykułu to rozwiązanie aby zlikwidować ustępowanie pierwszeństwa jadącym z 3 Maja - bardzo usprawniło ruch i jest dobrym posunięciem. Gdyby jeszcze nie ci niektórzy mułowaci kierowcy którzy nie potrafią szybko zmieniać pasa ruchu...

    2 35
  • ~Arteks 2017-11-24 19:41:50

    @Sape Xls - przeczytaj sobie definicję słowa rasizm w słowniku. Przeczytaj też sobie co znaczy pomówienie. Brzydzę się wszystkimi formami rasizmu i oburza mnie to, że ktoś chce przypisować mi to jedno z najgorszych ludzkich zachowań! :[ Nie rozumiesz znaczenia słów i nie rozumiesz tego co cytujesz.

    2 34
  • ~Lucjan Piatek 2017-11-24 19:58:44

    E tam, panikujecie, za rok zmienimy prezydenta i będzie jakaś logika i normalność w tym Rybniku a nie jakiś "dziwak" .
    Arteks, to co piszesz mimo wszystko podlega paragrafom, jednym słowem łamiesz prawo, nie możesz wyzywać ludzi za to gdzie mieszkają, skąd pochodzą, obrażasz ludzi, wyzywasz ich, na to są paragrafy, jak byś się czuł, gdyby ktoś napisał że wszyscy z osiedla Nowiny to tacy i tacy a ich matki to zwykłe takie i takie? Nie możesz pisać takich rzeczy publicznie, opanuj sie człowieku, chamem możesz być prywatnie, ale piszesz po chamsku publicznie a tego już ci prawo zabrania, nie jesteś anonimowy i może mieć z tego problemy, więc pohamuj swoje chamstwo.

    34 3
  • ~bartolinib 2017-11-24 20:12:59

    ~Arteks jakie kłamiesz, przecież napisałem, że ruch był zawsze spory, korki były od lat ale kontrapasy dodały do tego kropkę nad i.
    Wybacz ale jakoś nie wyobrażam sobie jechać do pracy w garniturze na rowerze 5-6 km i później pracować, chyba, że mój pracodawca przeprowadzi remont łazienki i zrobi w niej prysznic. Ja widzę, że Ty tutaj chcesz wszystkim narzucić co powinni robić tylko jakoś nie bardzo Cię tu wspierają. Wprowadzenie ulic dwukierunkowych, owszem tutaj się z Tobą zgodzę, że byłoby to jakieś ułatwienie. Tyle w temacie.

    31 3
  • ~Arteks 2017-11-24 21:25:59

    @Lucjan - a co w takim razie powiesz o osobach których wpisy muszą być usuwane za hejting, stalking, troling, wulgaryzmy, zniesławienia, łamanie prywatności? Czy tolerujesz trolling i hejting personalny w necie? Szukasz gdzieś chamstwa i rasizmu. Znajdziesz go na relacjach z niedawnego marszu 11 listopada gdzie cała Polska dzięki mediom widziała bannery jakie tam niesiono, a nasi politycy rządzący jeszcze tego samego dnia wieczorem byli dumni z tej "pokojowej" manifestacji. Która moja wypowiedź obraża czy kogoś dyskryminuje? Napisanie, że SRB fatalnie jeżdżą to pogląd który podziela wielu użytkowników tego portalu i mam prawo do takiej OPINII jako kierowca i pieszy który korzysta z dróg naszego miasta. Na tym polega wolność wypowiedzi i wyrażania opinii. A może nie podoba ci się to co napisałem w odpowiedzi człowiekowi - który sam o sobie pisał, że mieszka na wsi pod Rybnikiem - "że mają nie pouczać władz naszego miasta co mają robić lub nie robić". A może to, że uważam okoliczne wsie za szpetne? Coś może się komuś nie podobać co podoba się komuś innemu. Jeśli mówimy o kolorycie różnych wypowiedzi i nazw to oczywiście, że w stosunku do Nowin i ich mieszkańców często czytam tu opinie innych o króliczokach czy blokersach. Nie przyszłoby mi do głowy aby się na to oburzać. Tym bardziej, że to pewnego rodzaju interakcja na co raz piękniejące osiedla. A ty uznałbyś to za chamstwo? Jeśli tak to czy zwróciłeś uwagę tym którzy to piszą? Bo ja nie zauważyłem. To ty wyhamuj i przeczytaj sobie co oznacza pomówienie. Bo mogę tak to odebrać. A ja sobie nie życzę aby ktoś mi wmawiał chamstwo mimo, że jeszcze ani razu nie użyłem tu niecenzuralnego słowa i staram się swoimi merytorycznymi wpisami tu coś konkretnego wnosić. Nie podobają ci się moje poglądy transportowe? Zaimponuj alternatywnymi pomysłami i poglądami. Masz do tego prawo.

    4 30
  • ~ 2017-11-24 22:01:37

    ""Są równi i równiejsi". Czy to jedynie słynna teza z "Folwarku zwierzęcego" Georga Orwella?" Nie to codzienność......arteks ty po prostu nie czujesz gdzie jest granica dobrego smaku w swoich niektórych komentarzach i tobie jako "równiejszemu" redakcja pozwala na zbyt wiele:,,Jeśli ktoś ma takie skłonności tym samym wykazuje ułomności własnej osobowości. Osoba obrażająca zachowuje się mało dojrzale, w ten sposób próbuje sobie podporządkować środowisko, narzucić swoje poglądy. Najlepiej osobę, która przemawia do nas innym językiem ukarać, wyśmiać, obrazić… jednym słowem szybko zniszczyć a przy tym w ironiczny sposób pozostać nieczułym na ostrzegające sygnały. Nie wyczuwać granic swojej niskiej moralności.
    Obrazić kogoś jest najłatwiej; w ten sposób najszybciej można zademonstrować swoją władzę, podporządkować innym własną ideologię … jeszcze gorzej to wygląda jeśli jest to obraza publiczna, w dodatku w której chodzi o to aby nakręcić innych “pod publiczkę” w stosunku do ośmieszanej osoby. To już jest paskudna manipulacja, sprawca nakręca słabszych, później cicho siedzi, i za plecami innych kontroluje swój osobisty scenariusz. A przy tym pokazuje jaki to jest mocno zatroskany dla dobra sprawy. Na tej zasadzie rozpętała się nie jedna wojna, w której polegli niewinni.Często ludzie stojący na czele własnych ideałów obrażają uczucia innych, uważają ich za gorszy element bo nie myślą w ten sam sposób.''

    33 3
  • ~Arteks 2017-11-24 23:06:12

    @sceptyk3 - ja wiem, że troling i hejting, to proste zajęcia nie wymagające wiedzy na żaden temat. Ale już odpocznij. W temacie nowego rozwiązania w inżynierii ruchu nie napisałeś ani jednego zdania. Na portalach fachowych takie osoby są natychmiast banowane, dzięki czemu dyskusja nie odbiega zbyt mocno od tematu. Może mod wyciągnie z tego jakieś wnioski?

    4 37
  • ~bartezz 2017-11-25 00:04:51

    Arteks - mam wiadomość dla ciebie świeżą z dzisiejszego dnia - kilka dni temu pod jakimś artykułem wyczytałem twój komentarz gdy z kimś polemizowałeś na temat remontu kompleksu JULIUSZ, otóż będąc na spacerze zadałem sobie ten trud i obszedłem całego Juliusza w środku i nie kłam, że remontuje się budynek po dermatologii bo wszystko stoi jak stało cisza, zero poczynań. Będzie remontować się budynek szkoły bo są już przygotowania owszem ale JULIUSZ jest nieruszony, więc nie siej fermentu bo nic się nie dzieje. Tyle w temacie, pozdrawiam ;-)

    37 1
  • ~burak 2017-11-25 01:07:59

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

    27 0
  • ~ 2017-11-25 07:03:45

    arteks z tobą nie da się dyskutować, bo ty uważasz siebie za pępek świata i jakikolwiek argument kogokolwiek z nas- ty negujesz na zasadzie (swojej zasadzie): tylko ja arteks mam rację!!! Masz w sobie sporo elementów typowego narcyza (od zrównoważonego transportu);"narcyzm pierwotny jest stanem małego dziecka, w którym popędy są nieukierunkowane i nie nastąpiła jeszcze kateksja obiektu. Okres narcyzmu pierwotnego kończy się w momencie uświadomienia sobie przez dziecko własnej odrębności oraz zależności od innych (jest to moment, który waży na całym późniejszym życiu)"-spojrz w lustro-ile do ciebie pasuje???...Nigdy nie dyskutuję z kimś kto na "dzień dobry" mnie obraża, bo mam rejestrację SRB!! Po prostu nie i już!!! (aha mam znajomego w UM(blisko "komunikacji" w Rybniku i co nieco wiem, ale ty i tak niczego nie będziesz chciał zrozumieć)...

    38 2
  • ~ursus 2017-11-25 12:52:21

    ~burak jak widzisz nic nie zrobisz, bo komentarze pod tymi wpisami generują dużą część ruchu na tym portalu, jedyna metoda - ignorować, pomimo że czasami aż palce świeżbią by coś napisać

    24 0
  • ~polk 2017-11-25 13:43:08

    Ursus masz 100% racji. Prawda jest taka, że Arteks to albo ktoś z redakcji albo z nią związany, bo jak inaczej można tłumaczyć fakt, że żaden jego post, gdzie obraża innych nie jest usuwany.
    Jeśli ja stwierdzę, że ktoś jest " tępy", to od razu mi posta usuną, Arteks zaś może. Taki przykład pierwszy z brzegu https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,jak-nasze-miasta-i-gminy-walcza-ze-smogiem-sprawdzilismy-kto-naprawde-dziala-a-kto-udaje,wia5-3284-31903.html, komentarz z 2016-11-23 godz.13:18:34.

    33 1
  • ~Arteks 2017-11-25 17:44:41

    @bartezz - dajesz dowód, że tak naprawdę nowe rozwiązanie na skrzyżowaniu nie jest dla ciebie najważniejsze. Najważniejsza jest bezzasadna krytyka władz miasta. A to za Juliusz, a to za korki, a to za drogi rowerowe. A co w tych tematach zrobili poprzednicy? Proszę ci od początku dyskusji abyś zaproponował inne alternatywy w sprawie udrażniania Rybnika ale niestety milczysz i w tym nie masz niczego do zaproponowania. @polk - ale to ty atakujesz i piszesz insynuacje dając przykład trollowania które jest nietykietą. Tak samo jak @sceptyk3 - który uprawia typowy hejting personalny. Na kilka wpisów w tej dyskusji - ani jednego merytorycznego. Ale to ci nie przeszkadza bo przecież atakuje "arteksa" - jakby zaatkował ciebie to by ci przeszkadzało. Owszem, mam cięte riposty ale tylko w obronie własnej. Sam nigdy nie wszczynam żadnych awantur. Natomiast zauważyłem jedną ciekawą i niezmienną zasadę - ci najbardziej mnie atakują, którzy nie radzą sobie ze mną merytorycznie. Jeśli ktoś chamsko się zachowuje to ma usuwane komentarze. I bardzo dobrze, redakcja podpisała kiedyś jakieś zobowiązanie do zwalczania hejtu w necie i to realizuje.

    2 35
  • ~bartezz 2017-11-26 01:04:34

    Arteks - nie bezzasadna tylko w pełni uzasadniona krytyka jak już!!!
    za co mam chwalić...??? za absurdalne ścieżki rowerowe, które przyczyniły się do korków w mieście i są same w sobie zagrożeniem dla rowerzystów i kierowców...??? mam chwalić za obietnice wyborcze, których jak dotąd nie widać w realizacji a miały się już zacząć??? np. remont kompleksu Juliusz, budowa sali koncertowej, na którą jest dotacja z U. E. ??? Jestem obiektywny i owszem mogę pochwalić za odnowiony tor żużlowy, za podpisaną umowę z firmą na budowę drogi Pszczyna - Racibórz, za budowę przedszkola w Rybniku, za piękną ścieżkę rowerową i dla pieszych od Dworca KM do oczyszczalni w Orzepowicach, ale to wciąż pestka w porównaniu z tym co miało się już dokonywać. Arteks żebyś nie miał wątpliwości sugeruję żebyś przeszedł się obok Urzędu Miasta w stronę rynku ulicą Zamkową tam wiszą banery na ogrodzeniu z koncepcjami, które miały się już rozpocząć, przeczytaj je dokładnie, przyjrzyj się im i potem możemy porozmawiać. Pozdrawiam, hej ;-))))

    31 2

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jak oceniasz budżet Rybnika na 2018 rok?




Oddanych głosów: 634