zamknij

Wiadomości

Komunikacja miejska. Rybnik vs. Tychy. Jak wypadło porównanie?

2020-07-15, Autor: 

Gościem najnowszego wydania „Dziękuję, nie słodzę” jest Łukasz Kosobucki – dyrektor Zarządu Transportu Zbiorowego w Rybniku. Podczas rozmowy doszło pewnego porównania rybnickiej komunkacji miejskiej z komunikacji miejską w Tychach.

Reklama

Czy Miasto wyciągnie konsekwencje wobec przewoźników, u których stwierdzono usterki techniczne w autobusach? Czy i gdzie doczekamy się cyklicznych rozkładów jazdy? W jakim stanie nowy dyrektor ZTZ-u zastał komunikację miejską po byłym dyrektorze – Kazimierzu Bergerze? - to niektóre z pytań, które padły podczas wywiadu w „Dziękuję, nie słodzę” z Łukaszem Kosobuckim - dyrektorem Zarządu Transportu Zbiorowego w Rybniku.

Prowadzący rozmowę – Wacław Wrana przytoczył także ile autobusów jeździ w niedziele z centrum Rybnika w rejon Zalewu Rybnickiego, m.in. na kąpielisko Pniowiec. Okazuje się, że linia 43 kursuje w ciągu całego dnia tylko 5 razy.

Dla porównania, w Tychach, gdzie popularnym miejscem wypoczynku jest kąpielisko Paprocany, tamtejsza linia B kursuje aż 55 razy (w ciągu dnia 3 razy ma godzinę, cyklicznie, zawsze o tej samej porze).

- Przyznam szczerze, to jest klęska jeśli chodzi o podejście do potrzeb mieszkańców, którzy chcą wypoczywać wokół Zalewu Rybnickiego – zagadnął Wacław Wrana.

Łukasz Kosobucki nie ukrywał zakłopotania. Odpierał, że koszty komunikacji miejskiej w Tychach są większe niż w Rybniku.

- Liczby mówią same za siebie, nie będę z nimi dystkutował. Można powiedzieć, że nawet zawstydził mnie Pan tymi liczbami, bo sam jestem z Tychów i wiem ile kursów oraz linii jeździ na Paprocany. Jeździmy na tyle, na ile nas stać. Musimy w pierwszej kolejnosci zaspokoić potrzeby mieszkańców w zakresie dojazdu do pracy i szkoły. To są najważniejsze potrzeby – odpowiedział Łukasz Kosobucki.

Zobacz cały odcinek „Dziękuję, nie słodzę” z udziałem Łukasza Kosobuckiego:

Oceń publikację: + 1 + 12 - 1 - 29

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (12):
  • ~Arteks 2020-07-15
    20:04:30

    46 25

    Po tym wywiadzie już widać, że Kosobucki nie jest tak bucowaty jak Berger, za to całkiem merytoryczny. Porównanie dojazdu nad nasz zalew w stosunku do Paprocan - miażdżące. Wręcz brak słów. Tychy mają 10x więcej kursów mimo, że przecież nie są 10x bogatszym miastem. Różnica w dochodach miejskiej jest minimalna. Jeszcze skromniejszą ofertę niedzielną mają inne linie podmiejskie które albo nie kursują wcale np. 27 lub mają 4 kursy jak 52. Kiedyś bym powiedział, że analizy i plany mnie cieszą i dają nadzieję... W 6 roku Kuczery nie oczekujemy analiz - tylko KONKRETÓW i działania, a nie ciągłych obietnic. Ja też podobnie jak dyrektor Kosobucki uważam, że organizacyjnie ZTZ nie jest w najgorszym stanie - ale jeśli chodzi o funkcjonalność to jest gorzej niż w czasach PRL i gorzej niż nawet 10 lat temu jeśli chodzi o ofertę i liczbę kursów. Dziwi mnie też wypowiedź dyrektora, że priorytetem ma być dowóz do szkół z okolicznych gmin. Nie, panie dyrektorze - priorytetem powinna być obsługa potrzeb mieszkańców naszego miasta, a dopiero potem okolicznych gmin. Jeśli okoliczne gminy są niezadowolone to niech sobie same zorganizują własną komunikację miejską. Żałosny był do niedawna stan w którym najlepsze autobusy wypuszczano na linie podmiejskie, a najgorsze na te które działają w obszarze miasta. Takie podejście powinno się zmienić, w władze miasta powinny bardziej dbać o interes swojego miasta i swoich mieszkańców, a nie obcych bo TO MY ZOSTAWIAMY tu nasze podatki z których utrzymywana jest także komunikacja. A jak chcemy jechać autobusem w niedzielę nad zalew czy na grzyby to mamy... 5 kursów! ŻENADA! A pamiętam jak prezydent Kuczera i jego obecny zastępca Masłowski na sztandarach kampanii wyborczej mieli rozwój i poprawę działania komunikacji miejskiej w Rybniku. Gdzie realizacja tych słusznych postulatów?

  • ~rybnikus 2020-07-15
    20:27:43

    33 39

    ~Arteks, zapomniałeś napisać jak zawsze, że to wina Rydzyka bo zabiera Rybnikowi miliony na różaniec.

  • ~jacek_ligota 2020-07-15
    20:27:49

    43 4

    Tychy kontra Rybnik na wiekszosci pol wygrywaja. O wiele czystsze powietrze, swietna komunikacja, bardzo dobre polozenie wzgledem innych miast. Pozazdroscic mieszkancom mozna:)

  • ~Miki7 2020-07-15
    20:43:25

    29 5

    Poprawy wymaga nie tylko rozkład. Przede wszystkim komunikaty o zmianach na stronie internetowej, na przystankach. Miasto wprowadziło całkiem ładny system identyfikacji wizualnej, ale ZTZ z tego nie korzysta, informacje dalej pisane w wordzie i wieszane tylko na kilku przystankach w centrum. Obecnie komunikaty zdarzają się z błędami, są podawane zbyt późno albo nie są jasne, np. brakuje mapek. Rozkłady jazdy na przystankach powciskane na siłę tak, że nie zawsze można odczytać objaśnienia. Kiedyś wydrukowano rozkłady linii zmienionych na żółtych kartkach... teraz poza małym napisem Objazd (czasem zakrytym) nic innego nie zwraca uwagi. Brakuje informacji na przystankach o sposobie płacenia kartą platniczą w kasownikach, nie ma się co dziwić, że osoby podróżujące sporadycznie wolą kupić bilet u kierowcy. Nie opisano jak wygląda honorowanie biletów w MZK, czy należy kasować ekarte, jak wygląda kontrola... w komunikacie napisano tylko jedno zdanie, ciekawe ile osób o tym wie. Czyżby nagle systemy ekarty stały się kompatybilne? To dlaczego nie są wyświetlane kursy MZK na tablicach?! Dlaczego nie zachęcić do przejazdów po mieście linią 131, to dodatkowe kursy. Jawnie nie wykorzystuje się potencjału do zachęty podróży autobusami, tylko skupia się na dowożeniu uczniów do szkół.

  • ~*Forum* 2020-07-15
    21:41:01

    41 44

    Tychy: frekwencja ponad 70%
    Rafał Kazimierz TRZASKOWSKI - 54,35% (35 454 głosów)
    Andrzej Sebastian DUDA - 45,65% (29 777 głosów)

    To porównanie mówi samo za siebie. Brawo Tychy!!!

  • ~ 2020-07-15
    22:51:00

    34 17

    Mnie to nie dziwi bo Tychy są o wiele bardziej rozwojowe niż Rybnik. W Tychach mieszka dużo ludzi wykształconych, obytych w świecie, tam się osiedlają ze względu na dobry dojazd do Gliwic i Katowic bo w tych miastach większość z nich pracuje stąd poziom kultury i inteligencji na odpowiednim poziomie.

  • ~Łukasz Radomski 2020-07-16
    09:26:26

    20 1

    O jezusie wszechmogacy! Ten wywiad troche zwalil mnie z nog... Myslalem do tej pory ze ZTZ i cala nasza komunikacja utknely na mieliznie ze wzgledu na totalny brak wizji dyrektora Bergera, ale ja teraz widze ze ZTZ to jest troche jednak stan umyslu! Glownym zadaniem komunikacji miejskiej jest dowozenie uczniow na dzwonek oraz pracownikow punktualnie na brame w zakladzie pracy? Czyli poza godzinami porannymi i popoludniowymi komunikacja zamiera i jest dobrze. Ludzie nie chca jezdzic do szpitala lub przychodni, na zakupy do centrow handlowych, w sezonie nie trzeba im zapewnic dojazdu na Rudę, Pniowiec lub do Kamienia. Nie wspomne juz o tym ze do dzwonkow to komunikacje mozna dostosowac, ale juz do rozkladu jazdy PKP nie... Regula jest juz to ze kazdy niemal autobus pojawia sie wedle rozkladu na przystanku kolo dworca kolejowego kilka minut po odjezdzie pociagu do Katowic, a z Urszulanek odjezdzaja wszystkie autobusy kilka minut przed przyjazdem pociagu z Katowic. Pozostaje jedynie dziekowac Redaktorowi Wranie ze trzezwo przycisnal Dyrektora ZTZ ze to on wespol z miastem powinien kreowac oferte i stwarzac ludziom mozliwosci by wybrac autobus zamiast samochodu. Nie pojawialy sie glosy ze ludzie chca wiecej autobusow, za to ze chca wieksze autobusy? A jakie glosy sie mialy pojawic? Uczniowie sa szczesliwi bo do szkol maja jak sie dostac, a reszta mieszkancow co miala powiedziec jak z autobusu korzysta tylko kiedy maja auto u mechanika... Zgadzam sie z Arteksem, ze po 6 latach i kilku wczesniejszych podejsciach do reformy komunikacji, oglaszanie ze ROZPOCZYNAMY ANALIZY, brzmi jak ponury zart...

  • ~Łukasz Radomski 2020-07-16
    09:31:51

    10 1

    Zapomnialem jeszcze skomentowac kwestie cyklicznosci odjazdow autobusow i argumentacje ze cyklicznosci nie mozna obiecac bo "dzwonki w szkolach" i "pracownicy na bramach" - z tego co wiem dniowka trwa 8 pelnych godzin a lekcja w szkole 45 minut plus srednio 10 minut przerwy pomiedzy lekcjami. Wiec chyba autobus co godzine lub pol godziny dalby rade wpasowac sie w ten skomplikowany schemat?

  • ~Arteks 2020-07-16
    10:14:39

    3 16

    @ŁukaszRadomski - bardzo celne uwagi. @bartezz - też bym chciał bardziej obytych ludzi w świecie w swoim mieście. Niestety twój przykład totalnego oporu do zmian w ograniczaniu motodominacji pokazał jak bardzo niektórzy są zamknięci i przeciwni nowoczesnym trendom. Czy w takich Tychach ktoś byłby przeciwny kontrapasom, a w Katowicom likwidacji parkingów? NIE. Ty niestety zawsze jesteś na nie... Tychy to sypialnia Katowic całkowicie zależna od innych miast bez własnego centrum - Rybnik jest w dużej mierze miastem niezależnym, historycznym z lepszym zapleczem administracyjnym. Nie wiem jak teraz ale do niedawna Tychy podlegały pod rybnicki ZUS i rybnickie komisje lekarskie... Ale zgodziłbym się z tobą odnośnie mentalności, że tam jest lepiej, bardziej "miejska" mentalność. U nas ludzi trzeba przekonywać nawet do takich oczywistości jak likwidacja palenia mułem, likwidacja pieców węglowych - tam większość mieszka w blokach, a nowe bloki cały czas się buduje. @jacek-ligota - piszesz, że na wielu polach wygrywają Tychy, a potem sam podajesz tylko trzy przykłady: położenie wobec innych miast, powietrze i komunikację. A położenie to rzecz względna bo ja uwielbiam Czech i mi się podoba to, że Rybnik leży bardziej na południu. :) Do Katowic jeżdżę rzadko a jeśli już muszę to mam dobry dojazd w postaci pociągów czy autostrady. Komunikację i powietrze można zawsze poprawić. To pierwsze za sprawą władz miasta, to drugie tylko jeśli sami mieszkańcy zrobią z tego priorytet. Zgodzę się z wami, że miasta w których dominuje zabudowa wielorodzinna są lepsze i łatwiejsze do zarządzania. Klimatu miasta nie da się zbudować - a tego w Tychach nie ma mimo szacunku jaki mam dla tamtejszych często jeżdżących trolejbusów czy ich SKMki.

  • ~ 2020-07-16
    11:11:19

    14 1

    Arteks - właśnie o tej "sypialni" tych dwóch dużych miast piszę. Och ta twoja motodominacja.... Arteks ja jestem za zmianami w mieście ale mądrymi i przemyślanymi, które będą ułatwiać ludziom życie w mieście a nie utrudniać! Zauważ, że ja cały czas mówię nie o tym, że kontapasasy są zbędne a o sposobie ich poprowadzenia. Podawałem już wiele przykładów jak można było je poprowadzic w o wiele bezpieczniejszy sposób dla rowerzystów by nie mieli ta bliskiej styczności z autami jak np.na Chrobrego mając dwa chodniki po obydwu stronach drogi czy jednego chodnika nie można było przeznaczyć na kontrapas niż robic śmiesznie ciasne miejsca parkingowe szerokością na malucha???.... Wystarczy użyć szarych komórek w mózgu po to je wszyscy mamy by myśleć czyż nie? :-)
    Likwidacja doraźnych miejsc parkingowych w centrum np.Plac Wolności i 3-go Maja obok Focusa - tworzony paz zieleni - komu na co? po co? Czyżby w ten śmieszny sposób ktoś chciał zrekompensować wycięte drzewa w śródmieściu? Sam w ostatnich miesiącach wytykasz już rażące błędy Kuczery, na które nie da się już patrzeć i są kompletną kompromitacją jego kompromitacją. Takie doraźne miejsca parkingowe były nieocenione w szybkim załatwieniu spraw w śródmieściu tym bardziej przynosiły dochody do kasy miasta bo stały tam parkomaty! Myślisz, że teraz ktoś specjalnie pojedzie do tego betonowego molochu by tam zostawic auto i iść np.kupic wędliny na Pl.Wolności u rzeźnika? Otóż NIE! Każdy to oleje i kupi w innym miejscu (sklepie). Czy nie można było zostawic tych miejsc i postawic znak postój do 15min.? Można było ale znowu kłania się włączenie myślenia. Tak się nam mieszkańcom i przy okazji przyjezdnym robi pod górkę i to nie jest żadna motodominacja tylko brak zdrowego rozsądku.

  • ~Arteks 2020-07-16
    11:28:16

    0 11

    @bartezz - no właśnie... najpierw piszesz o czymś co faktycznie jest godne pochwały - obyciu w świecie, miejskiej mentalności, a chwilę potem chciałbyś co kawałek parking... A trendy urbanistyczne są takie, że auta w centrach miast są passe. I to widać prawie w każdym zakątku cywilizowanej Europy. Niestety ostatnia zmiana na pl. Wolności nie satysfakcjonuje ciebie i mnie też nie. Bo tam wcale nie zlikwidowano parkingu tylko... ograniczono jego wielkość. Nadal więc możesz podjechać do rzeźnika autem - przy okazji prowokując zamieszanie i niebezpieczne sytuacje przy wyjeździe tak jakby nie można wykorzystać innych okolicznych parkingów do zaparkowania i przejścia trochę pieszo. Kreowanie ruchu pieszego zawsze wspiera lokalny biznes. Motoryzacja ma tendencję do wspierania obcych niepolskich biznesów. Zupełnie mi się nie podoba obecne rozwiązanie i próba pogodzeniu parkingu ze skwerem - tak jak wielu nie podoba się parklet przy ulicy z ruchem ulicznym. Kuczera próbuje robić swój "model" miejskiej równowagi który nie usatysfakcjonuje nikogo i raczej wskazuje na to, że nasi urzędnicy błądzą jak "dzieci we mgle". Zresztą to samo z ZTZ - zamiast podjąć się jakichś konkretnych działań mających na celu autentyczną poprawę oferty, ilości kursów, dopasowania jej do dzisiejszych potrzeb mieszkańców Rybnika którzy tu płacą podatki, dyrektor mówi o tym, że podstawą jest dowiezienie dzieci z okolicznych gmin... Żenujące to jest. ;(

  • ~Miki7 2020-07-16
    13:13:41

    10 0

    Z ciekawości sprawdziłem budżety: Tychy płacą składkę 33 mln zł do metropolii, Rybnik przeznacza 36 mln zł... rozumiem, że w Tychach blok na bloku, gęsto rozmieszczone przystanki, większe zagęszczenie mieszkańców i odległości są stosunkowo mniejsze, ale organizacja komunikacji na dużo wyższym poziomie. Linie trolejbusowe na pewno pochłaniają większe środki z uwagi na ceny energii. Ciekawszym porównaniem byłoby przedstawienie łącznie przejechanych kilometrów w dzień roboczy i weekend.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 3534