zamknij

Wiadomości

Przystanki kolejowe w Rybniku przejdą modernizację

2021-05-27, Autor: bf

Ministerstwo Infrastruktury chce walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym. W tym celu przeznaczy miliard złotych na budowę lub modernizację przystanków kolejowych. Na liście podstawowej znalazły się obiekty z Rybnika, znajdujące się na Paruszowcu, w Niedobczycach i Niewiadomiu.

Reklama

Rządowy Program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025 w swoim założeniu ma zmierzać do likwidacji wykluczenia komunikacyjnego. Za 1 mld zł mają zostać zbudowane i odbudowane przystanki kolejowe oraz wydłużone perony.

- Rządowy Program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025 to kolejny etap likwidacji wykluczenia komunikacyjnego. Za 1 mld zł zbudujemy i odbudujemy przystanki kolejowe oraz wydłużymy perony tam, gdzie obecnie nie mogą zatrzymywać się pociągi dalekobieżne. Budujemy kolej bezpieczną, komfortową i dostępną również dla mieszkańców mniejszych miejscowości – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Program Ministerstwa Infrastruktury przewiduje realizację 355 zadań. Na liście podstawowej są 173 lokalizacje, a na liście rezerwowej 182. W ramach programu na obu listach uwzględniono budowę 177 i modernizację 178 przystanków.

W województwie śląskim ogłoszono realizację 17 inwestycji z listy podstawowej, w tym modernizację przystanków na Paruszowcu, w Niedobczycach i Niewiadomiu. Na liście jest też Wodzisław Śl. Centrum.

 

Najważniejsze rozwiązania programu:

Poprawa dostępności komunikacyjnej regionów poprzez:

- eliminowanie barier na przystankach dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się;

- rozbudowanie, przebudowanie lub zbudowanie nowych przystanków kolejowych, a także odbudowanie tych, które w przeszłości zostały zlikwidowane;

- wydłużenie peronów dla potrzeb pociągów dalekobieżnych;

- zwiększenie dostępności miejsc parkingowych dla podróżnych.

W programie wskazano lokalizacje, dla których zakres działań, w zależności od potrzeby, dotyczy budowy lub odbudowy, rozbudowy, przebudowy i modernizacji – w tym wydłużenia peronów oraz zmiany lokalizacji przystanków kolejowych.

Do wytypowania wstępnej listy zadań objętych programem przyjęto następujące kryteria:

- dostosowanie do potrzeb i uwarunkowań społecznych uwzględniających aktualną sytuację transportu kolejowego;

- deklarację przewoźników kolejowych i organizatorów publicznego transportu zbiorowego, jeśli chodzi o wykorzystywanie infrastruktury objętej programem;

- realizacja inwestycji nie powinna negatywnie oddziaływać na środowisko.

Oceń publikację: + 1 + 14 - 1 - 7

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (12):
  • ~Arteks 2021-05-27 10:10:18

    Po tych inwestycjach wszystkie przystanki i stacje w Rybniku będą miały odpowiedni poziom, wygodniejszą możliwość wchodzenia do pociągów i poprawioną estetykę. :D Przy czym same remonty przystanków to jedno ale poprawa oferty pasażerskiej to drugie. Pociągi w naszym regionie powinne kursować na zasadzie S-bahn czyli co 20-30 minut, a nie tak jak obecnie. Dawałoby to świetną możliwość alternatywy dla zapchanych dróg. Wczoraj słuchałem Radio Kierowców. Mimo wybudowania wielu dróg na Śląsku, autostrad, podawano kilkanaście informacji o korkach czy zapchanych wjazdów/wylotów z A4 i A1. Tylko transport szynowy jest alternatywą. Niestety w czasach marszałka Chełstowskiego mamy zastój w rozwoju oferty Kolei Śląskich, brak zakupów nowego taboru, brak rozwoju połączeń.

    13 13
  • ~scully 2021-05-27 12:19:41

    ty te różowo niebiesko pleksiglasowe przystanki nazywasz estetycznymi?Niech już lepiej zostanie jak jest.Ludzi do kolei i tak nie przekonasz bo podróż samochodem jest nieporównywalnie wygodniejsza a koszta porównywalne

    5 11
  • ~maziizam 2021-05-27 16:54:53

    Przystanki Niedobczyce, Niewiadom, Rydułtowy, Łuków i Sumina wieś powinny być zrobione wszystkie ale przy remoncie odcinka lk 140 Sumina-Rybnik Towarowy, który jest wpisany już w zamierzeniach inwestycyjnych 2021-30. Robienie teraz na już przystanku na hura na linii do remontu spowoduje tylko, że przystanki w czasie remontu będą wyłączone, a dodatkowo przy remoncie znowu będą w tym kopać.
    A w rybniku to przede wszystkim nowo wyremontowany przystanek Rybnik Gortatowice za 2mln powinien służyć pasażerom chociażby jako przystanek na żądanie, a nie stać odłogiem.
    Ważniejsze jest, aby np. przystanki Racibórz Ostróg i Południe powstał teraz przy remoncie jaki następuje na linii lk 151 itd.

    6 1
  • ~Arteks 2021-05-27 17:07:39

    @scully - przekonasz, przekonasz. Jak się zapchają całkowicie wylotówki, autostrady będę płatne, a patologia całkowicie opanuje drogi - wielu rozsądnych ludzi zatęskni za alternatywą. Obecnie jedną z grup najbardziej narzekającą na poziom dojazdów do pracy to właśnie kierowcy, którzy ciągle psioczą na korki, dziury, głupich kierowców, wypadki, światła, pasy. Auta sprawdzają się jedynie w terenach słabo zaludnionych i w dojeździe typu: wieś - małe miasto, a także w prowadzeniu biznesu lub zawodach wymagających mobilności. W innych przypadkach takie dojazdy zwyczajnie są męczące, a używanie aut w dojazdach pojedynczych osób jest bez sensu. Ci którzy będą mieli możliwość - chętnie skorzystają z transportu szynowego. Tylko do tego potrzebne są nie tylko remonty ale też dobra oferta i zakup nowego taboru przez władze województwa co w czasach PiS niestety się nie posuwa na przód. Różowe perony to ohyda. Na szczęście PKP PLK robi postępy i w przypadku ostatnie remontu stacji Rybnik i przystanków Rybnik Piaski, Rybnik Gotartowice perony wykonano z solidnych płytek bez użycia różu.

    4 5
  • ~scully 2021-05-27 18:10:41

    problem w tym że w upadającym Rybniku pracy nie ma więc ludzie skazani są na dojazdy do innych miast lub okolicznych wiosek

    8 1
  • ~Franek 7 2021-05-27 19:30:57

    Kluczowe słowa:
    „Ministerstwo Infrastruktury chce„ i „ W tym celu przeznaczy ”.
    To fajnie, że chce. Oni dużo chcą. Chwili też odbudować przemysł stoczniowy, milion samochodów elektrycznych, Centralny Port Komunikacyjny i mnóstwo innych rzeczy. Od sześciu lat opowiadają o tym czego chcą i co będzie. Wszystko w czasie przyszłym niedokonanym. Ale jakoś milczą o tych w czasie teraźniejszym dokonanym... A cymbały słuchają ich jak świnia grzmotu...

    5 5
  • ~Franek 7 2021-05-27 19:35:17

    Arteks- S-bany poza dużą częstotliwością mają gęsta sieć przystanków co jest kluczem do przekonania ludzi do zamiany samochodów na kolej. Ile to przystanków na drodze w kierunku do Katowic czy Raciborza mamy w Rybniku?

    2 5
  • ~Arteks 2021-05-27 19:53:26

    @scully - to skąd w takim razie takie korki rano na wjeździe do Rybnika i po południu na wyjeździe? W Rybniku który według ciebie jest "upadającym" jest ok. 70 tys. miejsc pracy. Jesteśmy jednym z nielicznych miast w Polsce które oferuje miejsca pracy w PRZEMYŚLE, a nie montowniach. Jeśli dla kogoś przemysł to argument. A ile powinno być według ciebie miejsc pracy w nieupadającym? Po co ktoś miałby dojeżdżać do okolicznych miast w których nie ma niczego innego niż w Rybniku, za to brakuje tam prestiżowych miejsc pracy np. dla prawników, menadżerów, informatyków, maszynistów czy lekarzy - zawodów które oferują bardzo dobre zarobki? Zerknij do statystyk i zobacz ile jest rybniczan w wieku produkcyjnym. Wcale nie musieliby nigdzie wyjeżdżać za pracą gdyby nie to, że bardzo dużo dojeżdża do naszego miasta z całego regionu. Co nie jest niczym dziwnym bo na Śląsku zawsze tak było, że się jeździło z miasta do miasta. Rybnik tym się różni od okolicy, że ma różnorodny rynek pracy. Gdzie w naszym regionie pracuje najwięcej kolejarzy? Właśnie w Rybniku. W przeciwieństwie do np. Gliwic czy Katowic - jest u nas nawet lokomotywownia. :)
    @Franek7 - przystanki można dobudować. Sam zwróciłem kiedyś uwagę, że bardzo przydałby się przystanek w Rybniku przy Żorskiej. Na liście rezerwowej projektu jest z linii o której wspomniałeś Mikołów Fabryczna. W Katowicach przystanek Brynów ma być przesunięte w bardziej atrakcyjne miejsce. Śląsk jest tak gęsto zaludnionym regionem z tak świetnie rozwiniętą siecią kolejową, że już obecnie mamy nie najgorszą ofertę. Szkoda tylko, że to nie jest oferta na miano SKM/S-bahn gdzie standardem jest pociąg co 10, 20 lub rzadziej co 30 minut.

    1 8
  • ~Lateks 2021-05-27 22:33:43

    To się uśmiałem, na Paruszowcu będą poszerzać nasyp kolejowy żeby przedłużyć peron dla pociągów dalekobieżnych. Pytanie tylko po co ? Skoro od Leszczyn do Katowic jest tylko jeden tor, fakt faktem że przywrócono mijanki na trasie, co nie zmienia faktu że to dalej jest linia jedno torowa i puszczanie tam pociągów jest mocno upierdliwe.

    4 1
  • ~Lateks 2021-05-27 22:35:51

    p.s. z tego co pamiętam to te wiadukty 20 lat temu groziły zawaleniem a teraz je poszerzą... no cóż rzeczywiście te 4 wagonowe pociągi pośpieszne się tam nie zatrzymują...

    1 1
  • ~Arteks 2021-05-27 22:51:30

    @lateks - wiadukty to solidna niemiecka robota. Wiadukt nad Wielopolską nie groził zawaleniem. Chyba że chodzi ci o rozebrany wiadukt nad Mikołowską - taranowany co jakiś czas przez TIRy i z tego powodu już trochę lat temu przebudowany na Łuk Langera. Nie śmiej się jak głupi do sera tylko zapytaj. Chętnie ktoś wytłumaczy. Na liście są przystanki tylko z ruchem lokalnym lub z lokalnym i dalekobieżnym. Te drugie będą wydłużane np. Kuźnia Raciborska. Rybnik Paruszowiec na pewno wydłużany nie będzie, tylko remontowany. I najwyższy czas skoro inna spółka ładnie wyremontowała portal i poczekalnię, a miasto wybudowało oczekiwany przepust. Peron jest tam dość mocno sfatygowany.

    2 5
  • ~Mariusz Niżyniec 2021-05-28 22:51:22

    Żeby to się nie skończyło tak, jak w Nędzy albo w Cieszynie, nastawiali płotów, co tylko utrudniło dostęp do peronów.

    5 0

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy pojemniki na używaną odzież są potrzebne?




Oddanych głosów: 243