zamknij

Wiadomości

Związki wzywają górników do czynnego oporu. Kraj zaleje fala strajków?

2020-09-15, Autor: 

Jeśli nie stawimy czynnego oporu, nasze miejsca pracy wkrótce przestaną istnieć, bo nikt się z nami nie będzie liczył – z takimi słowami szefowie największych związków zawodowych zwrócili się dziś do górników. - Nie chcemy tracić czasu na kolejne nic nie wnoszące rozmowy z ludźmi, którzy nie mogą lub nie chcą podejmować żadnych decyzji – twierdzi Dominik Kolorz, szef śląsko-dąbrowskiej Solidarności.

Reklama

W poniedziałek informowaliśmy o wznowieniu działalności Międzyzwiązkowego Komitetu Protestacyjno-Strajkowego Regionu Śląsko-Dąbrowskiego. Dziś działacze idą krok dalej. Wzywają wszystkie komisje zakładowe działające w górnictwie węgla kamiennego o oflagowanie kopalń i zakładów pracy i przystąpienie do tworzenia zakładowych komitetów protestacyjno-strajkowych.

- To nasza odpowiedź na brak postępu w pracach rządowo-związkowego zespołu ds. naprawy górnictwa i na decyzje rządu dotyczące polityki klimatyczno-energetycznej, które zagrazają setkom tysięcy miejsc pracy w górnictwie, energetyce, hutnictwie, motoryzacji oraz w innych sektorach przemysłu – uważa Dominik Kolorz w dzisiejszej odezwie do górników.

Działacz podkreśla, że bez górnictwa i przemysłu Śląsk i Zagłębie Dąbrowskie staną się gospodarczą pustynią.

- Musimy być gotowi na obronę naszych miejsc pracy i na walkę o stabilną przyszłość – dodaje.

Szef śląsko-dąbrowskiej Solidarności jest przekonany, że górnictwo jako pierwsze zostanie zlikwidowane.

- Widać to jasno i wyraźnie. Nie chcemy tracić czasu na kolejne nic nie wnoszące rozmowy z ludźmi, którzy nie mogą, lub nie chcą podejmować żadnych decyzji. Musimy reagować szybko i zdecydowanie, pokazując, że jesteśmy solidarni. Musimy zdecydowanie bronić naszych miejsc pracy i bytu naszych rodzin – twierdzi Kolorz.

Liderzy związkowi w odezwie skierowanej 15 września do górników napisali: „Jeśli nie stawimy czynnego oporu – jak pięć lat temu – nasze miesjca pracy wkrótce przestaną istnieć, bo nikt się z nami nie będzie liczył. To sprawa „życia i śmierci”. Albo pokażemy rządzącym, że nie zgadzamy się na ich politykę całkowitel uległości wobec Unii Europejskiej, albo w ciągu kilkunastu lat spełni się scenariusz najgorszy: scenariusz Śląska bez kopalń, bez firm kooperujących z kopalniami, z olbrzymim bezrobociem. Dziś znów musimy być razem. Od tego, jak się zachowamy, zależy nasza przyszłość.”

Przypomnijmy. 10 września w Warszawie odbyło się kolejne posiedzenie zespołu ds. naprawy górnictwa. Uczestnicy zapoznali się z projektem Polityki Energetycznej Polski do 2030 roku. Górnictwo i energetyka mają przejść transformację, na którą rząd chce przeznaczyć około 60 mld zł.

- Zależało nam, by strona społeczna miała okazję zapoznać się z nim, zanim trafi do formalnych prac w rządzie – mówił Artur Soboń, pełnomocnik rządu ds. górnictwa i energetyki. Dla związkowców było to jak uderzenie pięścią w nos.

- To nie są pieniądze na transformację, ale na własny pogrzeb – mówili.

Zapowiedzieli reakcję. Jest nią wspomniana reaktywacja komitetu strajkowego i wezwania do czynnego oporu. Warto zaznaczyć, że do protestów szykują się też związki działające w górnictwie węgla brunatnego, które również ma być likwidowane.

Czy wybuchną strajki?

Oceń publikację: + 1 + 53 - 1 - 75

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (47):
  • ~sympatykrybnika 2020-09-15
    18:16:18

    Oto słowa Sasina, dzisiaj w Zgierzu: „w dzisiejszych warunkach tak wysokich opłat za emisje CO2, PRODUKCJA ENERGII Z WĘGLA JEST BARDZO DROGA, powodującą jej niekonkurencyjność w porównaniu z innymi źródłami energii. To WYMUSZA pewne DZIAŁANIA.”
    A co to za działania, to już drodzy górnicy sami wiecie.

  • ~rybnikus 2020-09-15
    18:20:56

    Związkowcy, będziecie się bić z nami podatnikami? Nie chcemy się z wami dzielić.

  • ~VeB 2020-09-15
    18:30:03

    Ale co ten kretyn chce bronić? Kopalnie które minusuja od x lat bez widoku na lepsze czasy? Zostawić kopalnie rentowne z przyszłością i tyle.
    Ludzi z likwidowanych kopalń relokowac na inne naktorych brakuje ludzi do pracy a związkowcy no niestety pa pa

  • ~sympatykrybnika 2020-09-15
    18:33:42

    59 10

    A Karolina Baca-Pogorzelska na BiznesAlert.pl zastanawia się i pisze „Górnicze związki zawodowe oczekują rozmów z Morawieckim. Jeśli ich nie podejmie, grożą protestami. Czy naprawdę będą protestować, czy tylko szantażują premiera?”

  • ~Sinner 2020-09-15
    18:36:57

    Czy oni nie są w stanie pojąć, że jest coraz mniejsze zapotrzebowanie na węgiel? Chyba nie są aż tak prymitywni, żeby tego nie zrozumieć. Nikt normalny nie poprze już tych ich śmiesznych strajków.
    Ludzie mają już dość cackania się z górnikami i wiecznego dopłacania do ich bezsensownych przywilejów.

  • ~DaggeR 2020-09-15
    18:58:23

    99 14

    O nie dalszy ciąg farsy. A ten pełen buty facet się dalej odgraża. To już dawno przestało kogokolwiek interesować co ZZ mówią i do czego nawołują. Cóż, teraz jak zjecie rano bułeczkę, to przypomnijcie sobie czyje ręce wam ja dały.
    Nikt już nie ma ochoty słuchać tych waszych bredni, już nawet sami górnicy nie wierzą ZZ i w żywe oczy im się śmieją.

  • ~rybnikus 2020-09-15
    19:08:59

    102 8

    Kto zna biednego związkowca? Nagroda to rzymła z fetem.

  • ~sympatykrybnika 2020-09-15
    19:16:53

    38 4

    Wacław Czerkawski – szef Śląskiego OPZZ oznajmił:
    „RZĄD DOLAŁ OLIWY DO OGNIA, bo dzisiaj przysłał założenia projektu PEP2040 i dał nam 1 dzień, 24 h, na zaopiniowanie tego projektu. To się na pewno źle skończy"

    Związkowcy właśnie tak wyglądają te wymuszone działania, o których w Zgierzu powiedział Sasin!

  • ~rybnikus 2020-09-15
    19:20:02

    39 74

    Górnicy wasi ZZ chcą waszej zguby, sami rozmawiajcie z PISem, oni wam pomogą a PO was zniszczy bo oni nigdy nie mają pieniędzy dla ludzi tylko dla siebie. I pamiętajcie, to UE podnosi cenę uprawnień na CO i wprowadza podatek węglowy.

  • ~ 2020-09-15
    19:50:29

    To jest swietny pomysl. Strajkujcie, siedzcie w domu. Kraj zaoszczedzi i kopalnie sane padna. Tak trzymać!

  • ~pawelbudowa 2020-09-15
    19:53:39

    51 15

    Jak zwykle biedacy .... trzeba im pomóc . Otwieram konto na które przyjmuje wpłaty. 0000 0000 0000 0000 00001. Trzeba wdrożyć program pomoc górnikom + bo będzie gorzej. Co my poczniemy jak zaś pójdą na Warszawę ? Kto ich zatrzyma ?

  • ~Franek7 2020-09-15
    20:13:00

    Jak był czas na strajkowanie ( a było to przed wyborami) to przyjechał Sasin, coś tam obiecał i górnicy na Warszawę nagle nie pojechali ( mimo że był taki plan). Później Duda rozdawał żymły z leberwusztem i ściskał dłoń. Wtedy trzeba było strajkować i protestować. Teraz to was maja głęboko gdzieś. Daliście się zrobić jak dzieci w piaskownicy. Tera to sobie możecie strajkować i protestować. Propaganda TVP was rozniesie jak lekarzy czy adwokatów. Pójdzie przekaz o ukrytej opcji niemieckiej i o tym jakim autem jeździ przeciętny gornik. Kurski was rozniesie w pył. I dobrze wam tak. Jak trzeba było być solidarnym z nauczycielami, lekarzami, sędziami itd to siedzieliście cicho. Teraz my będziemy siedzieć cicho i patrzeć jak was PiS rozpracowuje... A zrobi to koncertowo...

  • ~rybnikus 2020-09-15
    20:19:11

    17 53

    ~Franek7, kto chce zniszczyć polski węgiel? Masz mózg?

  • ~przykopa 2020-09-15
    20:21:03

    32 20

    Nasłuchali się kłamstw najważniejszych osób w pisowskim państwie popartymi wyśmienitymi bułkami to uwierzyli oszustom. Więc powinni pojechać zorganizowaną wycieczkę do w-wy. Nie popieram górników ale zrozumiem.

  • ~miro47 2020-09-15
    20:21:09

    24 21

    Brawo górnicy wy walczycie a kolejarskie związki nic nie robią tylko składki i jest super tylko zgnoic pracownika

  • ~przykopa 2020-09-15
    20:24:19

    30 10

    Półgłówek pyta inteligentniejszego od siebie ,, czy ma mózg"? Boki zrywać.

  • ~rybnikus 2020-09-15
    20:27:27

    10 32

    ~przykopa, masz właściwego nicka ale spróbuj odpowiedzieć, potrafisz aż tyle?

  • ~przykopa 2020-09-15
    20:28:31

    13 8

    ~miro47, Kolejarzem jest szeroko tu wypowiadający się gość z długim nosem. Do tego w kolorze blue od wypitego bryn spirytusu

  • ~rybnikus 2020-09-15
    20:31:18

    10 36

    ~przykopa, wiem, ty wierzysz w długi nos Tuska za co przegrał.

  • ~przykopa 2020-09-15
    20:32:00

    23 5

    Proszę pana. Żeby odpowiedzieć to trzeba mieć logicznie zadane pytanie. Jak wstawisz kwiatek do gó... to nie poprawisz estetyki kupki

  • ~rybnikus 2020-09-15
    20:33:44

    5 32

    ~przykopa, powtarzam pytanie: ~Franek7, kto chce zniszczyć polski węgiel? Masz mózg?

  • ~przykopa 2020-09-15
    20:48:14

    24 9

    Proszę bardzo odpowiadam moim zdaniem na źle zadane pytanie :
    Węgiel można ,, zniszczyć" np spalając go . Może on również utracić swoje własności na wskutek zwietrzenia np. jak długo jest narażony na promieniowanie UV. Chyba pamiętasz że jak ładowałeś węgiel do wagonów pryskałeś go na biało wapnem. Pewno nie wytłumaczyli ci po co to robisz. A teraz wiesz że dla ochrony przed słońcem. Czapki wam chyba jednak dano ? By nie blyndowało prosto na glacę ?

  • ~rybnikus 2020-09-15
    20:49:56

    6 25

    ~przykopa, jednak jesteś jeszcze głupszy niż statut Konfedracji od swoich wyborców wymaga.

  • ~Kwinto 2020-09-15
    20:55:09

    50 8

    Ten Kolorz jest wyjątkowo bezczelny albo obłąkany. Przez takich ludzi cała Polska nas nienawidzi. Nie wiem co zrobią górnicy, ale reszta Ślązaków powinna tego faceta wywieźć poza granice naszego województwa.

  • ~ 2020-09-15
    21:02:26

    25 10

    Górnictwu potrzebny jest drugi Balcerowicz albo Nowak.

  • ~rybnikus 2020-09-15
    21:02:53

    8 14

    ~Kwinto a kto by chciał tego mąciciela?

  • ~przykopa 2020-09-15
    21:08:15

    15 7

    Panie trąbalski. Wongiel można też zniszczyć dając go świni do koryta. Potem jest fajny chrupiący meat. Ale tobie chłopie żadnego mięsa. Tylko dieta i post...

  • ~rybnikus 2020-09-15
    21:15:45

    7 12

    ~przykopa i tako zostań, nie zmieniaj się, ZZ lubią takich jak ty.

  • ~Franek7 2020-09-15
    21:17:05

    30 6

    „rybnikus 2020-09-15 20:19:11
    ~Franek7, kto chce zniszczyć polski węgiel? Masz mózg?„

    Jak to kto? Ci którzy zamykają kopalnie i sprowadzają węgiel z Rosji.


    Zgadnij kto to? ??? ( podpowiem ci, że to nie wina Tuska )

  • ~przykopa 2020-09-15
    21:21:43

    22 8

    ~rybnikus
    Kompletne pudło. Nie należę do ZZ. Nie popieram górników. Ale jestem za dotrzymywaniem przyrzeczeń. Słowo się rzekło kobyłka u płotu. Ci co obiecali i oszukali powinni ponieść za to konsekwencję. Czyli jestem za prawem i sprawiedliwością ( nie mylić z przypadkową nazwą partii )

  • ~rybnikus 2020-09-15
    21:24:43

    7 28

    ~Franek7 znowu kłamiesz jak PO, PIS nie sprowadza węgla, żadna państwowa spółka. Handlują prywatni na swój rachunek.

  • ~rybnikus 2020-09-15
    21:27:45

    11 22

    ~przykopa, obiecanki to nie przyrzeczenia. Wprowadzimy niski podatek liniowy czyli słynny 3x15% VAT, PIT i CIT, zniesiemy abonament, KRUS, podatek Belki, służbę zdrowia podniesiemy do poziomu europejskiego, Polacy powrócą ze zmywaków do kraju gdzie zapewnimy im godziwą i dobrze opłacaną pracę, żelazem wypalimy korupcję ....

  • ~przykopa 2020-09-15
    21:35:42

    16 4

    ~rybnikus
    Czyli twierdzisz że rządu nie ma i lecimy na autopilocie ?
    Czyli jest znów liberum veto po którym polska zniknęła z map na 123 lata? Znam jednego co sprowadzał ruski węgiel z okupowanego Donbasu. Ale on też prowadził studio nagrań in Restaurant an der Eule

  • ~przykopa 2020-09-15
    21:38:11

    13 5

    Chłopie idź spać. Zregenerują się fałdki na korze mózgowej

  • ~rybnikus 2020-09-15
    21:40:17

    6 30

    ~przykopa twojego antypolskiego rządu nie ma od 5 lat na szczęście.

  • ~PogromcaSzkodnikow 2020-09-15
    23:46:32

    55 11

    Tak tak...

    mozecie sobie strajkowac i protestowac jak KODOWCY.

    potupiecie nozkami, pokrzyczycie smieszne wierszyki na temat Sasina.. i na tym sie skonczy.

    Pamietacie jak wystawiliscie tylki na protestujacych przedsiebiorcow? :)

    Teraz jestescie sami - cala Polska przeciwko Wam - bo sobie na to zasluzyliscie.

    Gornicy - prace znajdziecie.. ale taka, w ktorej sie uczciwie placi.. 2500 pln i 65 lat wiek emerytalny.

    Czas zaczac prawdziwe zycie i zapracowac na wlasne utrzymanie.

  • ~Don C. 2020-09-16
    01:19:06

    23 53

    Jak czytam jak jest opluwana główna gałęz gospodarki rybnickiej przez rybniczan to nasuwa się tylko jedna diagnoza - Rybnik się konczy- game over już bliski...

  • ~entropia 2020-09-16
    08:03:49

    31 2

    "...które zagrazają setkom tysięcy miejsc pracy w górnictwie, energetyce, hutnictwie, motoryzacji..."

    ten koleżka na zdjęciu zasługuje na nominację do nagrody Bajkopisarza Roku, jak się słucha tego bełkotu to nóż się w kieszeni otwiera, energetyka ? tylko czeka aż uwolni się od węglowego skansenu, hutnictwo ? niedawno węgiel KOKSOWY zostało wpisany przez Komisję Europejską na listę europejskich surowców strategicznych, motoryzacja ? niedawno pokazano prototypy POLSKICH samochodów elektrycznych, a nasze montownie i tak są własnością zagranicznych koncernów które jak będą chciały się z Polski zwinąć to się zwiną, a zwiną się na pewno jak zostaniemy węglowym zaściankiem

  • ~Cieśla 2020-09-16
    09:00:08

    34 7

    Abstrahując już od tego, czy od górnictwa należy odchodzić czy nie (każdy ma prawo do swojego zdania na ten temat), to chyba jednak wszyscy tutaj zdajemy sobie sprawę, że nie ma opcji żeby zamknąć chociaż jedną kopalnię, czy zwolnić chociaż jednego górnika lub związkowca. Po prostu nie da się tego zrealizować gdy u władzy jest taki rząd (i proszę mi tu nie imputować, że jestem za którąkolwiek opcją polityczną, bo nie o to tu chodzi). Wszyscy wiemy jak się to skończy - będzie trochę szumu, może jakieś palenie opon i finalnie nic się nie zmieni. Kopalnie będą pracowały nawet jeśli w Polsce nie będzie już ani jednej elektrowni na węgiel. Po prostu państwo ten węgiel kupi, szkoda że za nasze.

  • ~sirmarioxxx 2020-09-16
    09:49:50

    14 4

    Nie będzie żadnego strajku, gdyby się miał zacząć, to znowu wcisną górników na siłę do domu na 1-2 mc z powodu covida i będzie po strajku. Ostatnio mieli strajkować z przedsiębiorcami, to zaczęły się testy i ogniska covida, ale przed wyborami wszyscy ozdrowieli. Po wyborach okazało się, że ten co przeszedł bez objawów, może znowu się zarazić i zaś covidowe w domu. xD xD

  • ~Kimi73 2020-09-16
    10:21:21

    20 2

    PiS vs ZZ, pato kontra pato... Zobaczymy, poczekamy na wynik. Stawiam brylanty przeciw kasztanom, że rząd podkuli ogonek. Przymknie może jedną, max dwie kopalnie... Tylko "Silesii" szkoda. Garstce ludzi z tej kopalni udawało się ekonomicznie działać. A jaki Kolorz ma plan dla PGG? To oczywiście pytanie retoryczne...:) Pamiętacie 5 lat temu Szydło z planem dla Śląska...? Słynna teczka koloru niebieskiego... Tam wszystko było - tylko się zgubiło:)))))))))))

  • ~Bartodziej_te 2020-09-16
    13:24:36

    28 1

    Trzeba powiedzieć jasno że zwiazki zawodowe najbardziej dbaja i troszcz sie o swoje posady bo jak nie będzie górnictwa nie będzie też ich ciepłych posadek z wielo tysięcznymi wypłatami co miesiąc. Na wolnym rynku raczej dla nich miejsca nie ma i nikt na nich tam nie czeka więc mają motywację żeby walczyć. Za obecna sytuacje rózniew mozna obwinić zwiazki. Reforma górnictwa mogła zacząć się dawno temu jeszcze za czasów SLD i przebiegła by bezboleśnie dla wszystkich . Ale zz odrzucali każda jedna propozycje reformy nawet te które były dla nich bardzo dobre i za każdym razem robili to co teraz czyli grozili strajkiem. Teraz kiedy PIS stoi już pod ścianą bo są pod coraz mocniejsza presja UE oraz powiększająca się dziura budżetowa z powodu covida nie będzie żadnych ustępstw a juz napewno nie takich jak kiedys

  • ~ow 2020-09-16
    15:37:38

    21 2

    Protest to ochrona interesów związkowców za pieniądze podatników. Górników przebranżowić, pozbawić przywilejów, niech pracują jak każdy.

  • ~ 2020-09-16
    15:58:58

    21 0

    tytuł artykułu powinie brzmieć w stylu "Związki wzywają górników do czynnego oporu w obronie związkowych stołków" wtedy byłby bliższy prawdy, no chyba że chodzi tylko o wywołanie kolejnej g...oburzy, to jaj widać po wpisach udało się w 100%
    od dawna wiadomo, że nierentowne kopalnie maja iść do zamknięcia, wszyscy (także górnicy), maja tego świadomość, a tylko etatowi "działacze" nagle się obudzili i dymią w obawie o swoje stołki

  • ~Franek7 2020-09-16
    19:52:11

    8 2

    Rubnikusie to powiadasz, że węgiel sprowadzają klienci indywidualni? Z Rosji i z Kolumbii?? W TVP tak mówią? Pytam bo nie oglądam tego ścieku?:

    „ Znaczenie dla krajowych odbiorców ma jednak nie tylko ziarnistość węgla, ale też jego jakość – wartość opałowa, ilość popiołu, siarki czy rtęci. Tym właśnie zakup węgla w Kolumbii tłumaczy Polska Grupa Energetyczna. − Transport węgla z Kolumbii sprowadzony został do Polski na podstawie zamówienia złożonego jeszcze w 2019 roku i w połowie kwietnia br. został rozładowany w Porcie Północnym w Gdańsku. Spółka PGE Paliwa realizuje import węgla w ramach wieloletnich kontraktów i jest zobowiązana do wywiązywania się z zawartych umów. Węgiel z Kolumbii importowany jest na potrzeby klientów zewnętrznych i Elektrociepłowni Wybrzeże, o czym decydują względy jakościowe, m.in. wysoka wartość opałowa przy jednocześnie niskiej zawartości siarki oraz popiołu. Dostępność węgla o takich parametrach na rynku krajowym jest ograniczona – przekazało nam dziś Biuro Prasowe PGE. − ”

  • ~1floyd 2020-09-16
    21:18:16

    13 2

    A niech strajkują, nie ma sprawy. Kolejny masowiec zawita do portu i po kłopocie. Jeśli związkowcom, tak zależy na naszych kopalniach to przekazać im je za przysłowiową złotówkę, i po kłopocie. Niech sami nimi zarządzają. Ale żadnego wsparcia od podatników. Czysta ekonomia wolnorynkowa. Niech udowodnią że, potrafią uzdrowić górnictwo by przynosiło zyski, przy cenach równymi z importem. Aha i jeszcze jedno. Wcześniejsze emerytury? Nie ma sprawy. Tyle że wypłacane przez kopalnię do czasu osiągnięcia wieku 65lat. Po tym okresie wypłaca ZUS. Przez ostatnie dwie dekady, rządy kilkakrotnie umarzały górnictwu zadłużenie w ZUS. To raz może być odwrotnie.

  • ~Cieśla 2020-09-16
    21:31:01

    7 2

    1floyd, mądrego to aż miło posłuchać. Tyle, że to niestety nierealne:/

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 3621