zamknij

Wiadomości

Tu powstanie velostrada? Jechaliśmy rowerem wzdłuż dawnej linii kolejowej

2020-09-22, Autor: Bartłomiej Furmanowicz

W maju tego roku pisaliśmy o cichej likwidacji przemysłowej, dwutorowej linii kolejowej łączącej kopalnie z Elektrownią Rybnik. Szyny i podkłady w wielu miejscach już zniknęły. Postanowiliśmy przejechać się rowerem wzdłuż dawnej linii. Jak wrażenia? Pozytywne! Plany co do niej ma też miasto.

Reklama

Linia „nie zarabiała”

Przemysłowa, dwutorowa linia kolejowa łącząca rybnickie i jastrzębskie kopalnie z Elektrownią Rybnik przestaje istnieć. Ostatni poruszający się nią pociąg był widziany w grudniu 2019 roku.

Jan Wojdyła, członek zarządu spółki i Dyrektor Zakładu Górniczego Kopalni Piasku „Kotlarnia” tłumaczył w maju, że likwidacja części linii kolejowej 302 od post. Paruszowiec do Boguszowic jest prowadzona ze względów ekonomicznych.

- Linia 302 powstała w latach 70. ubiegłego wieku jako część kolei piaskowej i była przeznaczona do realizacji dostaw piasku podsadzkowego do kopalń ówczesnego ROW. Pod koniec XX wieku kopalnie przestały stosować piasek do podsadzania wyrobisk. Przez pewien okres transportowano również po tej linii węgiel do Elektrowni Rybnik. W związku z ograniczeniem dostaw węgla oraz jego realizację przy wykorzystaniu alternatywnej linii kolejowej przez stację PKP-PLK Leszczyny, ruch na przedmiotowej linii całkowicie zamarł. W ostatnich latach odbywały się tu tylko sporadyczne transporty wagonów do naprawy – wyjaśniał nam wtedy Jan Wojdyła.

Linia nie generowała przychodów mogących pokryć koszty jej utrzymania.

Aby przywrócić linię do należytego stanu należało wydać na początek przynajmniej kilkanaście milionów złotych. Ponadto, ze względu na fakt, że linia była praktycznie nieużywana, występowały liczne kradzieże elementów infrastruktury – usłyszeliśmy od naszego rozmówcy.

Rowerem wzdłuż dawnej linii kolejowej

Wczoraj, po kilku miesiącach od publikacji artykułu postanowiliśmy zobaczyć co się stało z przemysłową linią kolejową. Wystartowaliśmy rowerem spod wiaduktu w pobliżu ul. Szybowcowej w Gotartowicach. Tam przebiega droga regionalna Racibórz-Pszczyna. Najpierw pojechaliśmy na południe. W przy ulicy Włościańskiej w Kłokocinie byliśmy w kilka minut. W tym miejscu nie rozebrano jeszcze torów, a na szynach stały wagony towarowe.

Wróciliśmy więc do punktu startu i wyruszyliśmy na północ. Po krótkiej chwili znaleźliśmy się na wysokości lotniska, ale również trzeba było zakończyć dalszą podróż. Przed nami ciągnęły się tory, a pod wiaduktem na Żorskiej robotnicy przy pomocy ciężkiego sprzętu rozbierali pozostałości po linii kolejowej.

Jak wrażenia po podróży wzdłuż trasy, po której dotychczas jeździły pociągi. Było... „wyboiście” ze względu na kamienie, na których kiedyś znajdowały się podkłady kolejowe. Nie brakowało szkła i innych śmieci. Niedogodności rekompensowała za to zieleń dająca w wielu miejscach cień. Od razu zauważyliśmy też brak jakichkolwiek nachyleń czy pochyleń terenu – nie trzeba było wkładać dodatkowego wysiłku, co jest o tyle ważne, że Rybniku nie słynie z równej niczym stół rzeźby terenu.


Fragment dawnej lini kolejowej. Byliśmy przed ul. Żorską i dojechaliśmy do Włościańskiej w Kłokocinie

 

Ślad linii kolejowej na szerszej mapie:

W zamyśle linie kolejowe budowane są w taki sposób, by droga od punktu A do punktu B przebiegała w jak najkrótszym czasie. I to się czuje – nawet jadąc na rowerze wśród ostrych kamieni.

Podsumowując: jazda po dawnej linii kolejowej byłaby przyjemnością już po usunięciu kamieni i pozostałości infrastruktury. Czekamy też na zakończenie rozbiórki na całym wyznaczonym odcinku.

Tu powstanie kiedyś velostrada?

Szeroka, dwupasmowa droga rowerowa na kształt Żelaznej Trasy Rowerowej, ciągnącą się pod wiaduktami? To w Rybniku byłoby coś. Czy miasto planuje przejąć teren dawnej linii kolejowej? W maju tego roku Agnieszka Skupień, rzecznik rybnickiego magistratu wyjaśniała, że samorząd jest w trakcie rozmów z kopalnią piasku.

Czy coś się zmieniło przez ten czas? Agnieszka Skupień zapewnia, że rozmowy są bardzo zaawansowane i zmierzają do wykupu przez miasto tego terenu!

- Aktualnie Kotlarnia przygotowuje podział geodezyjny tego terenu. O ostatecznym wykupie tego terenu będzie decydowała rada miasta – dodaje nasza rozmówczyni.

A Wy co o tym sądzicie? Chcielibyście podróżować velostradą z południowych dzielnic Rybnika do północnych? 

Zobacz galerię

Oceń publikację: + 1 + 229 - 1 - 21

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (27):
  • ~frbro 2020-09-22 13:47:04

    Tego typu ścieżki rowerowe mogłyby mocno poprawić potencjał turystyczny Rybnika, który aktualnie jest taki sobie. Wizja wynajęcia domku nad zalewem i możliwość wielokilometrowej wycieczki po rybnickich ścieżkach w otoczeniu natury, wygląda jak świetny plan na weekend. Tylko trzeba mądrze tę infrastrukturę rowerową zaplanować i wypromować.

  • ~Fischer 2020-09-22 13:57:50

    ~frbro zaraz Cię zjedzą ... ale jest nas dwóch. Popieram pomysł. Działania prozdrowotne czas zacząć.

  • ~6Cas4ju 2020-09-22 13:58:06

    Szkoda że ta droga nie będzie dla rowerów ale tylko jakichs francuskich "velo".Szkoda.

    53 44
  • ~Gruby21 2020-09-22 14:23:19

    KOŁOstrada w tym miejscu brzmi dobrze! Powodzenia. Oby tylko nie kosztowała grubych dziesiątek milionów. Wierzę, że na gotowej infrastrukturze kolejowej da się to zrobić za niewielką kasę. Wreszcie z Boguszowic można by w bezpieczny sposób dojechać rowerem do centrum. Oczywiście wcześniej zjeżdżając na jakąś gotową drogę rowerową.

    79 15
  • ~baal-zevuv 2020-09-22 16:04:21

    ...taaa nie ma na wodę w fontannie, nie ma na koszenie trawy.... ale na autostradę dla rowerów będzie.... Obiecać nie grzech!

    61 28
  • ~Lateks 2020-09-22 17:41:23

    Jak pomyśla o tym ile kosztowały widaukty nad tym torami to szlag mnie trafia. Żorska, nowa droga, mikołowska, Gliwicka. Do tego wycinki drzew przy torach.
    Nie miałbym nic przeciwko drodze dla rowerów. Ale z drugiej strony. Rozbudowa linii kolejowych, albo północna obwodnica miasta. Praktycznie tylko wylać asfalt i zrobić wjazd i wyjazd ...

    47 15
  • ~pasażer 2020-09-22 17:55:40

    autorzy pomysłu zapomnieli, że odcinek p.odg. Paruszowiec - Elektrownia jest dalej w użyciu, poza tym wybudowanie takiej trasy blokuje potencjał późniejszego wykorzystania terenu do pierwotnego celu, przykładem niech będzie oddany niedawno z entuzjazmem "Żelazny szkak rowerowy", w czasach dużo mówi się o pomyśle przywrócenia kursowania kolei do Jastrzębia, wspomniany szlak rowerowy uniemożliwia jego realizację w najbardziej sensownym kierunku, tj do Wodzisławia

    38 5
  • ~niuti 2020-09-22 18:55:19

    Dokładnie jak pasażer napisał. Przecież tylko kawałek tej linii został rozebrany od Paruszowca dalej jest w użyciu jak i na południe - Boguszowice. Żadne velo nie powstanie a jeśli to po co ? żeby dojechać z Boguszowic na Paruszowiec/Wielopole ? Znów kasa w błoto jak ten wiadukt nad linią? Kto jeździ na rowerze nie ma problemu ogarnąć tę trasę lasem przy użyciu istniejącej infrastruktury bo asfaltem to chyba jeszcze mniejszy problem.

    32 6
  • ~6Cas4ju 2020-09-22 19:43:14

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

    0 3
  • ~Arteks 2020-09-22 20:15:40

    Oczywiście, że velostrada i szlak spacerowy dla pieszych. Natomiast ciężko będzie zrealizować taką inwestycję w mieście w którym w tym roku jedyną inwestycją rowerową jest... kilka metrów trasy obok parkingu wielopoziomowego. Nie ma szans na jakieś poważne projekty przy takim braku równowagi jaki firmuje Kuczera. Ciągle najwięcej kasy idzie na drogi i inwestycje drogowe, a nie na alternatywne środki transportu. Ja już przestałem wierzyć, że za Kuczery się coś zmieni - chociaż jeszcze kilka lat temu miałem jakieś nadzieje. Władze mniejszego Jaworzna wytyczyły sobie kiedyś różne cele i zmiany i je konkretnie realizują. Mają tam niedawno oddaną do użytku bezkolizyjną velostradę, mają nowoczesne elektrobusy, a fontanny nie tylko, że działają to jeszcze zamontowali w tym roku nową... Ale my mamy w urzędzie żółwią ekipę która woli remontować dobrze utrzymane wiadukty, OSP i dzielnicowe ślepe drogi donikąd. @lateks - ty, miłośnik drzew i przyrody i chciałbyś przez środek Parku Krajobrazowego prowadzić kolejną drogą dla blachosmrodów... @pasażer - daruj sobie "przywracenie" kolei do Jastrzębia przez Wodzisław po okrężnej linii która nie sprawdziła się 20 lat temu i nie sprawdzi się obecnie. Do nas ten przykład też niefortunny bo mamy do czynienia z linią przemysłową prowadzoną przez las o żadnym znaczeniu pasażerskim - teraz i w przyszłości.

    17 40
  • ~Arteks 2020-09-22 20:20:31

    @niuti - autami też można "każdą" ogarnąć każdy kierunek istniejącymi trasami - a jednak ciągle się inwestuje w nowe drogi! Dlaczego nie można inwestować w naszym mieście w alternatywne środki transportu? Rybnik należy do dużych miast które najwięcej inwestuje w auta, najmniej w inne środki transportu. Nie mamy nawet własnego MPK - toteż inwestycje w tabor zrzucamy na przewoźników. Nie mamy sieci tramwajowej - więc nie utrzymujemy torowisk, nie przeprowadzamy remontów, nie kupujemy taboru. Więc na co Rybnik wydaje pieniądze? NA DROGI... i tylko na nie. Inwestycje rowerowe też są śmieszne biorąc pod uwagę wieloletnie zaniedbania i np. ostatnie 2 lata.

    9 44
  • ~Kwinto 2020-09-22 20:34:56

    Całe lato obserwowałem rozbiórkę torów, i ta velostrada po prostu musi powstać. Szkoda by było aby ta nitka biegnąca lasami zarosła i przestała istnieć. Przecież to można ładnie połączyć ze szlakami do Kamienia czy dalej w stronę zalewu, całe Boguszowice, Kłokocin czy Gotartowice, będą miały świetną velostradę w stronę terenów rekreacyjnych Rybnika.
    Ps. Nowy odcinek żelaznego szlaku otwarty 20 września w Jastrzębiu w pierwszy weekend przejechało 14000 rowerzystów, wprawdzie nie liczę na żywiczną nawierzchnię Rybnickiego odpowiednika, ale nie zmarnujcie tej okazji!

    29 10
  • ~pasażer 2020-09-22 21:49:30

    Arteks
    a na co ma głównie wydawać miasto, co generuje przychody miastu infrastruktura drogowa czy ściezki rowerowe ? czy do Twojej firmy towar dojeżdża samochodami, czy na rowerach ? czy uwielbiana przez Ciebie kiepska komunikacja miejska korzysta u nas z dróg czy ścieżek rowerowych ?
    dlaczego mam darować sobie "przywracenie" kolei do Jastrzębia przez Wodzisław? którędy, tłukąc się przez Pawłowice i Żory do Orzesza? do Wodzisławia jest kawałek i mamy tam dobre połączenia także międzynarodowe, co wielokrotnie podkreślałeś (pociągi te omijają Orzesze jadąc orzez Tychy)
    przy okazji, wbrew temu co piszesz 20 lat temu żadne pociągi pasażerskie na trasie Jastrzębie - Wodzisław dawno już nie jeździły, bo ruch na tej linii był stopnowo wygaszany już od początku lat 90, poprzez niską prędkość handlową i niedostosowaniem rozkładu do potrzeb mieszkańców
    Kwinto
    obecnie mamy już rekreacyjne połączenie rowerowe szlaków z Kamienia do Gotartowic, biegnące po części dawnej linii kolejowej Rybnik - Leszczyny, byłoby to trochę mnożenie bytów (za niemałe środki), które służyłoby też tylko rekreacji ( trzeba dostrzec różnicę pomiędzy budową infrastruktury rekreacyjnej, a tej służącej do używania na co dzień, a nie wrzucać wszystko do jednego wora jak czyni to Arteks ) o wiele bardziej ciekawa i malownicza byłaby trasa rowerowa biegnąca wałami wzdłuż Rudy, na wzór rozwiązań spotykanych w Małopolsce, ale do tego nam bardzo daleko

    25 5
  • ~Arteks 2020-09-22 22:12:03

    @vel. pasażer - super, że przestałeś cytować, szkoda, że znowu wypisujesz elaboraty, ciekawe czy psychicznie odpocząłeś bez forum i czy przestaniesz hejtować i stalkować w nowym wcieleniu. ;) Infrastruktura drogowa dla miasta jest tak samo deficytowa jak transport miejski czy ścieżki rowerowe. A auta są tylko narzędziami które pomagają w czymś - a nie celem który ma uświęcać wszystkie środki... Jeśli chce się zachować równowagę w funkcjonowaniu miasta - należy dbać o wszystkie dziedziny transportowe - a nie tak jak w Rybniku prawie wyłącznie o drogi. Dzięki temu zniknęłyby korki lub były ograniczone, a nie narastałyby tak jak u nas. Najlepszym przykładem zatykające się nowe rondo do którego dochodzi nowa Śródmiejska. Co do połączenia Jastrzębia to ani nie tłukąc się przez Pawłowice, ani przez Wodzisław. Można wybudować nową linię kolejową na jakimś odcinku skracającą dotarcie do tego ośrodka. Skoro budujemy w Polsce i w naszym regionie nowe drogi - dlaczego nie budować nowych linii kolejowych o znaczeniu aglomeracyjnym?

    6 29
  • ~tf2 2020-09-22 23:20:11

    Obywatele powinni myśleć o pracy, a nie o wypoczynku – wrzasnął Gomułka. – A jeśli już muszą gdziekolwiek jeździć, to od tego są autobusy PKS i pociągi PKP!

    16 3
  • ~zk112 2020-09-23 00:16:53

    Lepsza byłaby obwodnica z tej strony miasta. Połączenie trasy Żory-Pszczyna z Mikołowską i Gliwicką

    12 9
  • ~THE Bill 2020-09-23 07:26:12

    ~zk112 - osoby jadące od Żor do Gliwic mają A1. Nie trzeb im budować nowej drogi przez Rybnik (spójrz na mapę jakie to koło). Czy na odcinku Gliwicka/Mikołowska też demontują tory? Może warto by wykorzystać ten fragment (i tylko ten) do połączenia tych dwóch ulic, o co od dawna wnioskują mieszkańcy Kamienia. Nie trzeba by nic wycinać. Ale tuż obok zrobić ścieżkę rowerową bo to jest fantastyczny pomysł aby cały ten szlak na to przeznaczyć! To mogą być drugie bulwary Rybnika. W kierunku Chwałęcic jeździ mnóstwo rowerzystów, byłaby alternatywa.

    5 6
  • ~THE Bill 2020-09-23 07:32:48

    A co do kolei do Jastrzębia - może kompromis? Niech wybudują linie Wodzisław - SJZ - Pawłowice (ale bliżej centrum - ta stacja jest za daleko zabudowań) - Żory - Rybnik/Pszczyna :) Ewentualnie jak wybudują KDP przez Żory to będzie szybkie połączenie z Katowicami.

    3 0
  • ~Artur Kluger 2020-09-23 08:42:40

    Im mniej rowerów na jezdni tym bezpieczniej oraz płynniejszy ruch dla zmotoryzowanych .

    12 7
  • ~Arteks 2020-09-23 10:14:42

    @The Bill - Park Krajobrazowy już jest przecięty przez: 78, 925, A1. A przecież to powinien być obszar szczególnej ochrony. Przejdź się kiedyś tym szlakiem, poczuj ciszę, spotkaj zwierzęta, pooglądaj zmieniające się krajobrazy - a nigdy już nie zaproponujesz aby tam powstała droga dla aut. Odnośnie Jastrzębia niech się zajmą tym eksperci. Ten ośrodek jest tak fatalnie położony i tak źle zaprojektowany, że doprowadzenie tam kolei która autentycznie zaspokajałaby potrzeby przewozowe będzie naprawdę trudne. Odbudowa linii które się nie sprawdziły - to najprostsza droga do powtórzenia błędu i przyczyny ich zamknięcia. @ArturKluger - uczmy się tego, że drogi nie są tylko dla aut tak samo jak domagajmy się równego traktowania przez władze miasta: pieszych, rowerzystów, transportu publicznego i aut, a nie stawiania tylko na auta z którego potem są same problemy i kłopoty dla wszystkich.

    3 13
  • ~ 2020-09-23 11:44:49

    Jolostrada...

    3 0
  • ~ 2020-09-23 11:47:19

    Hahaha... Na rynku i w jego okolicach na co drugim sklepie wisi kartka do wynajecia, ryfama już zamknięta, niektórym. Marzą się jeszcze zamknięte kopalnie.... A tutaj dyskusja o jolostradzie.... Najpewniej pójdą ja budować, ci którzy stracili pracę, i niech ona poprowadzi prosto do Czech, aby tam szukać nowej pracy

    11 1
  • ~Arteks 2020-09-23 12:35:11

    @szymon088 - na pewno nie na co drugim. A jeśli uważasz, że handel jest powiązany ściśle z górnictwem - to sam sobie zaprzeczasz tym przykładem. Bo kopalnie normalnie funkcjonują, a ty widzisz problem z załamaniem się na rynku w handlu. Czyli górnictwo nie ma wpływu na stan handlu - a raczej rozwój marketów poza centrum miasta. A dlaczego nie ma być dyskusji o nowych traktach rowerowych? Dyskusje o kopalniach i rozwoju miasta? I dlaczego przestarzałe kopalnie mają być czymś o co warto walczyć? Przejedź się do Ostrawy - tam zamiast kopalń są muzea, miasto tętni życiem, świetne drogi rowerowe i transport miejski to normalności, a jak sam zauważyłeś wielu szuka tam pracy bo Ostrawa ma ciągły niedobór rąk do pracy mimo zamknięcia wszystkich kopalń w latach 90. W Rybniku też kopalnie nie są przyszłością. Trzeba tylko będzie jak najlepiej wykorzystać okres przejściowy do ich likwidacji i środki gigantyczne środki transformacyjne jakie uzyskamy z UE.

    1 18
  • ~pasażer 2020-09-23 21:55:18

    Arteks przyznam że nie bardzo wiem, o co Ci chodzi, jestem tutaj krótko, ale już się przekonałem że na Twoje wpisy trzeba brać dużą poprawkę, bo uprawiasz w nich mitomanię , udowadniając wygłaszanymi przez siebie poglądami, że żyjesz w swoim odmiennym od realnego świecie, dlatego nie specjalnie widzę sens próby polemiki z Tobą (z resztą nie ja pierwszy to zauważyłem)

    16 0
  • ~Arteks 2020-09-23 22:53:28

    @pasażer - bierz sobie poprawki i jak ci się coś nie podoba to zwyczajnie nie zabieraj głosu w tematach na których się nie znasz. Jak można pisać, że się tu jest krótko i zarzucać w jednym ze swoich początkowych wpisach komuś mitomanię?! Jeśli już ktoś jest mitomanem to ty zbieraczu banów i obrońco smrodu...

    0 17
  • ~pasażer 2020-09-23 23:32:02

    ???

    11 0
  • ~pasażer 2020-09-24 12:00:23

    przeczytane tylko kilku wpisów w których ukazujesz swoje poglądy już wystarcza

    12 0

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Przepisy dotyczące aborcji w Polsce:





Oddanych głosów: 2383