zamknij

Wiadomości

Radni „wyrolowani”? Spółka miejska zamiast budowy mieszkań – sprzedała kamienicę

2023-01-31, Autor: 

Kolokwialnie mówiąc, radni mogą się czuć „wyrolowani”. Głosowali za tym, by przekazać kamienicę na Rynkowej 1 do miejskiej spółki Hossa. Ta miała stworzyć 13 pokoi pod wynajem. Po kilku miesiącach sprzedała ją jednak prywatnemu inwestorowi. Wracamy do kontrowersyjnego tematu, który poruszaliśmy pod koniec ubiegłego tygodnia.

Reklama

Przypomnijmy, kilka dni temu pisaliśmy o kamienicy przy ul. Rynkowej, która została sprzedana prawie 3 lata temu prywatnemu inwestorowi – firmie Grani-Tec. Nie byłoby kontrowersji, gdyby nie emocje temu towarzyszące. Budynek poszedł pod młotek za 2,36 mln złotych, internauci pytali prezydenta: dlaczego tak tanio? Drugi ich zarzut dotyczył jawności prowadzonej sprzedaży. Stanowisko w tej sprawie zajął rybnicki magistrat »Budujemy drogo, sprzedajemy za „grosze”? Awantura o prestiżową kamienicę na rynku w Rybniku«

Rybnik.com.pl poprosił o komentarze rybnickich radnych. W październiku 2019 roku większość rady głosowała bowiem za tym, by wnieść aportem kamienicę przy Rynkowej 1 do spółki miejskiej Hossa. Jak tłumaczył wtedy przed głosowanie wiceprezydent Piotr Masłowski, ten ruch da Hossie możliwość inwestycji w budynek.

Odnowi się kolejny budynek w śródmieściu. Myślę, że to będzie dobry przykład dla prywatnych inwestorów. Mają powstać tam pokoje na wynajem, ma być ich 13 – mówił zastępca prezydenta.

Za uchwałą zagłosowało 21 radnych, 2 wstrzymało się od głosu. Zaskakujące jest to, że 5 miesięcy od głosowania, Hossa postanowiła sprzedać nieruchomość.

„Straciłem zaufanie”

Za projektem uchwały głosował m.in. radny Andrzej Sączek (PiS). Jak dzisiaj tłumaczy podjął w 2019 roku taką decyzję, bo wiceprezydent obiecywał mieszkania. Teraz czuje się oszukany.

Jeżeli ktoś przedstawia intencjonalną uchwałę i mówi o planach, że Hossa będzie miała na to pieniądze, a miasto korzyści to dla mnie to jest ona racjonalna. Głosowałem za. Nie sądziłem jednak, że bardzo szybkim tempie i po cichu kamienica zostanie sprzedana. Mam wątpliwości co do powoływania kolejnych miejskich spółek. Straciłem zaufanie biorąc pod uwagę to, co zrobiła Komunikacja Miejska odnośnie zakupu nieruchomości pod bazę na Lipowej. To są rzeczy które dają do myślenia - mówi.

Andrzej Sączek porusza jeszcze jeden wątek.

Co do sprzedaży kamienicy, rozdźwięk finansowy jest ogromny, jeżeli kamienica zostaje wyceniana przez bank pod hipotekę, a ta wycena jest znacząco wyższa od kwoty otrzymanej od kupującego. Będę oczekiwał w odpowiedzi na interpelację, dlaczego były takie, a nie inne działania – dodaje radny.

„Dla mnie ważny był końcowy efekt”

Inaczej na sprawę patrzy radny Radosław Knesz (PO)

Dla mnie istotne jest to jaki jest finał. Pamiętam o tym bardzo dobrze, że już dużo wcześniej były plany na tę kamienicę. Zawsze jest jednak brana pod uwagę kwestia kosztów, nakładów. Efekt został osiągnięty, budynek już nie niszczeje, a zdobi rybnicki rynek – zaznacza.

Radny nie zgadza się też z zarzutem, że sprzedaż kamienicy odbywała się w tajemnicy.

Byłem jednym z pierwszych, który informował, że kamienica jest na sprzedaż. Zależało mi na tym, by była sprzedana w sposób jak najbardziej transparenty i w procesie przetargowym. W czasach pandemii mówiło się, że nadchodzi „zapaść”, jeżeli chodzi o pieniądze publiczne. Padło hasło, że wprost ich nie będzie. Dla mnie istotniejsze było to, że coś umiera na rynku. Krew mi się gotuje, jak widzę niszczejącą i niezagospodarowaną nieruchomość. Ważne, że ta kamienica nie popadła w ruinę – mówi.

Radosław Knesz przyznaje, że nie jest ekspertem od nieruchomości.

Patrzę na to, czy sprawa była transparentna i czy był więcej niż jeden oferent. Na pewno temat jest do przemyślenia, ale tak jak powtarzam – dla mnie najważniejsza była transparentności i końcowy efekt.

Włodarze obracają majątkiem gminy, jakby handlowali walutą pod Pewexem?

Radny Łukasz Dwornik wskazuje, że radni w październiku 2019 roku nie mieli pełnej wiedzy.

Na sesji mówiono o dokapitalizowaniu spółki miejskiej kamienicą z przeznaczeniem na mieszkania. Od pewnego czasu wykazuje ogromny brak zaufania, jeśli chodzi o dysponowanie majątkiem gminy. Dla bezpieczeństwa gminy nie popieram podobnych pomysłów przy braku pewności. Miasto czy spółka komunalna ma zajmować się prowadzeniem apartamentów? Pierwsze słyszę! Nie wierzyłem w dobre intencje i chyba się nie myliłem?

- Gdyby ktoś powiedział, że to mają być lokale socjalne, komunalne to jeszcze byłoby pole do obrony pomysłu. Ale tutaj, sprawa jest dość dziwna. Po pierwsze kwota, po drugie intencja sprzedania w momencie dokapitalizowania spółki glosami radnych? Tak to wygląda. Radnym powiedziano jedno, a już wiedziano co będzie później? Obym się mylił, ale czasem odnoszę wrażenie, że niektórzy Włodarze obracają majątkiem gminy, jakby handlowali walutą pod Pewexem? - pyta z przekąsem

Zdaniem Łukasza Dwornika radni muszą wykazać się ostrożnością przy głosowaniu.

Nie o wszystkim Prezydent mówi, czasem nawet ucieka. Nie uważam tej sprawy za błahą, ale radnemu kończą się kompetencje na tym etapie. Jeżeli ktoś ma przeprowadzić jakieś postępowanie wyjaśniające, to tylko organy kontrolne lub zewnętrzny audyt – zauważa.

„Można było to zrobić lepiej”

Pytany przez nas radny Łukasz Kłosek (PO) wyjaśnia, że sprzedaż nieruchomości należącej do miasta, w tym przypadku kamienicy przy rynku to zawsze działania pod szczególnym nadzorem opinii publicznej i trzeba mieć tego pełną świadomość.

Z perspektywy czasu możemy dokonywać oceny formy promocji tego przetargu i pewnie można było to zrobić lepiej. Spółkę Hossa nadzorował wtedy zastępca prezydenta Piotr Masłowski i zakładam, że zostaną wyciągnięte odpowiednie wnioski – mówi.

Jednocześnie radny daleki byłby od snucia mrocznych historii.

Wszakże były informacje o przetargu na stronie miasta, profilach społecznościowych, a także w części mediów lokalnych. To wszystko działo się zatem przy otwartej kurtynie. Z drugiej strony, jeśli ktokolwiek ma wątpliwości wobec przejrzystości tego procesu to powinien zgłosić swoje uwagi do prokuratury w celu zbadania zgodności z prawem – dodaje Łukasz Kłosek.

Nasz rozmówca dzieli się jednak z nami pewnym spostrzeżeniem.

To, co mnie zaskoczyło w tej historii to fakt, że były prezes miejskiej spółki, który ustąpił w 2021 roku, dziś zarządza tą nieruchomością w imieniu prywatnego przedsiębiorcy. Uważam, że w przyszłości przy tego typu przetargach dotyczących mienia naszego miasta UM powinien wykazywać się większą ostrożnością, by wykluczyć wszelkie wątpliwości i pytania ze strony mieszkańców – zaznacza.

Jak Wy uważacie? Czy radni mogą się czuć „wyrolowani” takim obrotem spraw z kamienicą przy Rynkowej?

Oceń publikację: + 1 + 32 - 1 - 102

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (25):
  • ~ 2023-01-31
    19:17:56

    44 14

    Zastanowil bym sie kto wyrolowany.
    Bo napewno nie pan Prezydent i jego zastepca pan Maslowski.
    Brakuje tylko ZGM Rybnik.

  • ~hans1212 2023-01-31
    19:26:12

    37 13

    ~Arteks 0,49 najlepszy a może ty Jesteś Bogiem czyli Panem K .

  • ~marys76 2023-01-31
    19:29:01

    56 9

    Śmierdzi to od początku do końca?

  • ~Franek 7 2023-01-31
    19:33:48

    4 13

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~Franek 7 2023-01-31
    19:41:18

    29 42

    Generalnie jestem za sprzedaniem każdej zapuszczonej i śmierdzącej kamienicy w tym mieście w prywatne ręce pod dwoma warunkami:
    1. Sprzedaż za rynkową cenę, najlepiej mieszkańcowi albo firmie z Rybnika,
    2. Warunkiem sprzedaży ma być doprowadzenie nieruchomosci do idealnego stanu pod rygorem unieważnienia sprzedaży.

    Dokładnie tak było w opisanej sprawie. A korzyść jest podwójna. Miasto dostaje pieniądze i problem z utrzymaniem ma z głowy a mieszkańcy piękniejszy Rybnik, który w niektórych miejscach wygląda jak z planu filmowego z lat 60’ a nie jak nowoczesne miasto z XXI wieku.

  • ~Franek 7 2023-01-31
    19:47:40

    24 51

    Mam jeszcze takie pytanie do pana Dwornika. Czy czuje się wyrolowany kiedy na przykład czyta takie informacje :

    „ To poważna sprawa, mamy do czynienia z sytuacją, w której ktoś traktuje pieniądze publiczne jak prywatne - mówiła w "Tak jest" posłanka KO Katarzyna Lubnauer, komentując proces, w którym wielomilionowe dotacje z funduszu szefa MEiN trafiały do organizacji zbliżonych do PiS i były przeznaczane na zakupy nieruchomości. - Dlaczego, realizując wielkie, międzynarodowe projekty mamy wykluczać z nich infrastrukturę? - pytał z kolei rzecznik Republikanów Szymon Stachowiak.”

    Takich metod okradania budżetu państwa PiS stosuje wiele. Tak jak np. Ziobro, który fundusz sprawiedliwości traktuje jak swoje własne pieniądze a oligarcha Obajtek okrada nas zawyżając ceny paliw. To kolegi Dwornika albo Morala nie oburza ? Hmmm…

  • ~ 2023-01-31
    20:11:13

    64 7

    Ja mam jeszcze pytanie do UM - gdzie są te hotele, pod które sprzedaliście działki?

  • ~rzyt 2023-01-31
    20:12:34

    63 8

    Knesz chciał dopływu gotówki do budżetu poprzez "wyprowadzenie" kamienicy dla swojaków z Hossy. Ciężki żart.

    I jak tu oddać głos w wyborach na takich kanciarzy?

  • ~Fischer 2023-01-31
    20:23:30

    37 5

    ~marys76 słusznie postawiłeś na końcu "?" To śmierdzi dalej.

  • ~Franek 7 2023-01-31
    20:30:51

    26 48

    Panie Dwornik, jeszcze to:

    Dziennikarze tvn24.pl Justyna Suchecka-Jadczak i Piotr Szostak opisali, jak pieniądze z funduszu szefa resortu edukacji i nauki Przemysława Czarnka trafiały do organizacji zbliżonych do Prawa i Sprawiedliwości. Wielomilionowe dotacje przeznaczane były na zakup nowych siedzib. Domy na warszawskim Żoliborzu, Mokotowie i Ursynowie, lokal w zabytkowej kamienicy oraz działka z dwoma stawami, własnym lasem i "domkiem pszczelarza", to tylko niektóre z 12 nieruchomości, których zakup z publicznych pieniędzy sfinansował Czarnek.

  • ~hans1212 2023-01-31
    20:33:54

    39 7

    ~Arteks nie czuje kolejna sprawa dla CBA w naszym m,,,,,,,, praw,,,,

  • ~Kwinto 2023-01-31
    20:56:13

    29 44

    Aż się łezka w oku kręci czytając jak Andrzej Sączek (PiS) martwi się o transparentność i uczciwość sprzedanej kamienicy. Miała być kupiona za 500000 przez jedną z pisowskich pseudo fundacji?.
    Oczywiście pewne rzeczy prezydent powinien wyjaśnić, ale sama cena wydaje się realna, jeśli w umowie był zapis o obowiązkowym generalnym remoncie, który pewnie kosztował kolejne 3 miliony albo lepiej. Zerkałem na remont tej kamienicy, i koszt musiał być ogromny -elewacja do tego dach lub sama termomodernizacja dachu, a gdzie cała niewidoczna reszta środek itd.. Coś trzeba z tymi zapuszczonymi budynkami robić, inaczej skończy się jak na Hallera

  • ~Lokalny 2023-02-01
    00:21:52

    47 12

    W Covidzie gdzie nawet nie można był wejść do urzędu miasta robi się sprzedaż kamienicy w dziwnej cenie i dziwnym trafem wygrywa firma Granitech jako jedyny oferent, która dziwnym trafem wygrywa różne dziwne przetargi w mieście (mostek nad Nacyną, ronda, stanicę harcerską). Nawet pieniądze ze sprzedaży nie trafiają do budżetu miasta, tylko do spółki Hossa zależnej od miasta. Oczywiście radnych z PO typu Knesz to nie dziwi. Prezydenci nawet uważają to za sukces. Dziwne to…
    Radni z opozycji powinni zainteresować tematem prokuraturę, bo sprawa nawet z daleka śmierdzi. No ale oni w sumie też mają za uszami i tak ta karuzela się kręci.

  • ~przykopa 2023-02-01
    07:48:14

    9 21

    Jeśli tu stała się jakaś nieprawidłowość to w przeciwieństwie do całej masy afer piss zostanie to wyjaśnione przez organy ścigania i winni poniosą pełne konsekwencje
    Tym się różni system demokratyczny który jest czasami kulawy, od systemu totalitarno-mafijnego. W którym to aby zrobić karierę należy na początek się uwiarygodnić poprzez popełnienie jakiejś nieprawości

  • ~Septimus 2023-02-01
    07:55:44

    16 19

    Jeśli dobrze czytam to po pierwsze sprzedaż była trzy lata temu. Po drugie informacje były na stronie urzędu i na mediach społecznościowych. Czyli publicznie.
    I co, teraz radny Sączek et consortes na spółę z wielkimi dziennikarzami się kapli? Po trzech latach od publicznych informacji? Akurat w roku wyborczym?
    To dupy w kraglu są w takim razie. Pan radny powinien się na emeryturę udać bo nie ogarnia co się w mieście dzieje.
    A dziennikarze, po staremu, pisać o kupie w windzie.

  • ~hub381 2023-02-01
    09:36:04

    8 19

    Niech tylko towarzysze PiSu "popatrzają"jak społeczne pieniądze rozdaje rząd ... i komu ?
    "... nie widzi wół, jak ..." Tylko tyle.

  • ~Andrzej Padoł 2023-02-01
    10:22:45

    7 14

    metoda na pis obiecać

  • ~Franek 7 2023-02-01
    11:00:38

    15 18

    Przykopa masz rację. A najlepiej widać to na przykładzie pierwszego polskiego oligarchy stworzonego przez PiS na wzór tych ruskich oligarchów czyli Obajtka. Facet nie ma kompetencji a do tego baaaaaardzo mętną przeszłość włącznie ze sprawą karną, którą prokuratorzy Ziobry cudownie wycofali już na etapie postępowania przed sądem. Gość jest bezkarny i nikt mu nic nie może zrobić nawet za takie przestępstwo jak nie wpuszczenie kontroli z NIK. Takie rzeczy są charakterystyczne tylko dla takich państw jak Rosja czy Białoruś i nigdy dotąd w Polsce się takie rzeczy nie działy. Albo wyciąganie żywej gotówki z budżetu państwa na jakieś szemrane fundacje polityków PiS i uwłaszczanie się na majątkach w ten sposób zdobytych. To są skandaliczne patologie. Ale u nas nic się nie dzieje. PiS ma ciagle 30% . Co to za państwem się staliśmy to się w głowie nie mieści.

  • ~Bernard Jona 2023-02-01
    11:33:00

    19 3

    Rybnik miasto w roli prywatnego folwarku?
    No a opozycja miejska sama przyznaje że jest wodzona za nos, to o czym to świadczy?

  • ~blitz! 2023-02-01
    12:25:55

    22 12

    Jak długo Rybnikiem będą rządzić peOWCY to nigdy nie będzie dobrze!!! Zawsze będą przekręty .(to mają we krwi)

  • ~Franek 7 2023-02-01
    12:41:37

    4 4

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~hans1212 2023-02-01
    14:38:21

    17 5

    Pioter Pioter !!!!!!!!!!!Co ty robisz z naszym miastem bis Obajtek tragedia ~Arteks popytaj pracowników RSK o pana z GRANIT,,,,,,,,,,

  • ~hans1212 2023-02-01
    19:41:46

    13 0

    ~Arteks nas opuścił jak jego Prez w czasie sesji

  • ~gpileczka 2023-02-01
    21:47:43

    15 0

    Niech portal dopisze do tagów: Piotr Masłowski, bo to jego powinna sprawdzić prokuratura w pierwszej kolejności

  • ~Arteks 2023-02-01
    22:07:57

    0 14

    @hans1212 - ale co byś chciał ode mnie? Ja swoje zdanie wymieniłem pod poprzednim artykułem. Po co mam się powtarzać z zadowolenia nad wyglądem elewacji tej kamienicy? Jeśli miasto ma jeszcze jakąś kamienicę w kiepskim stanie to albo niech ją remontuje albo sprzedaje komuś, kto z niej potrafi zrobić cacko. :)

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5345