zamknij

Wiadomości

Rok temu runęła ściana Świerklańca. Tak wygląda dzisiaj (wideo, zdjęcia)

Bartłomiej Furmanowicz 2022-03-18, Autor: 

Rok temu – dokładnie 18 marca 2021 roku po południu w centrum Rybnika było słychać syreny straży pożarnej, policji i innych służb. Około 12.30 runęła ściana zabytkowego Świerklańca przy ul. Sobieskiego. Cudem nikt nie zginął ani nie ucierpiał. Dzisiaj po katastrofie nie ma już śladu, a budynek zostanie wkrótce otwarty.

Reklama

Pierwsze doniesienia o katastrofie brzmiały jak ponury żart. Z każdą sekundą nabierał jednak realnych kształtów. Jak się okazało, zawaleniu uległa spora część ściany frontowej budynku. Na miejscu pojawiły się wszystkie służby: straż pożarna, policja, pogotowie ratunkowe, pogotowie gazowe, powiatowy inspektor nadzoru budowlanego. Relacjonowaliśmy Wam dokładnie, co działu się na deptaku:

Możemy mówić o naprawdę dużym szczęściu. Nikomu, kto przebywał wewnątrz Świerklańca nic się nie stało – wszyscy zdążyli się ewakuować. To samo dotyczy przechodniów, którzy akurat w tamtym momencie nie przechodzili w pobliżu kamienicy. Moment zawalenia się ściany uchwyciła kamera monitoringu:

Wieli rybniczan pytało się, jak doszło do katastrofy? Tu wkroczyła prokuratura w Rybniku. Postawiła zarzuty kierownikowi budowy, który nadzorował przebudowę zabytkowej kamienicy. Zdaniem śledczych, powodem zawalenia się kamienicy była nieprawidłowa technologia prac, w tym usunięcie stropu nad parterem i powiększenie otworów okiennych budynku. Mężczyzna przyznał się do winy i dobrowolnie poddał się karze.

Pozostała jeszcze kwestia wyremontowania budynku, bo powiatowy inspektor nadzoru budowlanego dał na to zgodę. Właściciel Świerklańca – Grzegorz Piechaczek od razu zapowiedział, że postawi Świerklaniec „na nogi”. Więcej dowiecie się w wywiadzie »Właściciel Świerklańca: zrobię wszystko, by kamienica dalej istniała«

Tak też się stało. Rusztowanie od ul. Sobieskiego znikało już w październiku 2021, prace trwały jeszcze od ul. św. Jana. Jak jest dzisiaj? Kamienica odzyskała dawny blask. Wewnątrz budynku prowadzone są jeszcze prace wykończeniowe, ale wiadomo, że Świerklaniec zostanie wkrótce otwarty.

Cieszę się, tak po prostu. Ten dzień jest zupełnie inny od tego, co było rok temu. Nie życzę nikomu tego, co przeżywałem w marcu 2021. Czuję nawet ulgę, bo Świerklaniec wygląda lepiej niż wcześniej. Nie zmarnowaliśmy tego czasu, ale ocenę pozostawiam mieszkańcom – mówi nam Grzegorz Piechaczek.

Wiadomo, że Świerklaniec ma być otwarty w maju, razem z restauracją. Na ostatniej lub przedostatniej kondygnacji ruszy za to hotel. Oczywiście będziemy wtedy na miejscu.

Oceń publikację: + 1 + 22 - 1 - 4

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (16):
  • ~ 2022-03-18
    18:01:56

    34 45

    Kogo jeszcze obchodzi ta sypialnia zwana Rybnikiem? Proponuję transmitować na żywo budowę nowego Aldi

  • ~Arteks 2022-03-18
    19:08:23

    24 41

    Kto by się rok temu spodziewał tak szybkiej odbudowy i tak fajnego widoku? W Katowicach czy Bytomiu niektórych zawalonych kamienic nie odbudowano do dzisiaj... @Onyx01 - zamiast pogratulować Rybnikowi ładnej zabudowy i bogatych inwestorów którzy poradzili sobie z tak szybką odbudową kamienicą, puszczasz nieuprawniony niczym hejt o naszym mieście. Jeśli miasto z tak różnorodnym i specjalistycznym rynkiem pracy określasz sypialnią, to które w Polsce nią nie jest? W większości polskich miast nie ma już przemysłu, są jakieś przetwórnie, pakowalnie, montownie i co najwyżej zagraniczne korporacje... Akurat obecnie kiedy tak dużo mówi się o zdrowiu i bezpieczeństwie energetycznym, Rybnik zapewnia obywatelom naszego kraju: prąd, węgiel do ciepłowni i elektrowni i gazy medyczne potrzebne w każdej operacji czy chorym pod respiratorami. Znasz dużo miast które miałyby takie znaczenie?

  • ~ 2022-03-18
    20:33:05

    39 3

    Odbudowa Świerklańca naprawdę wyszła bardzo pozytywnie to fakt, całokształt prezentuje się bardzo dobrze i można powiedzieć, że nie ma śladu bo katastrofie budowlanej.

    Arteks - te zagraniczne korpo, pakowalnie czy montownie np. samochodów dają ludziom setki a nawet tysiące miejsc pracy, w którym całkiem nieźle się zarabia. W Rybniku nie wszystkie, lecz wiele firm nawet tych większych żyje jeszcze mentalnością z końcówki lat 90-tych kiedy nie było pracy a ludzie cieszyli się z każdego grosza i
    nadal oferuje na start niewiele więcej niż najniższa krajowa. Młodzi mają tego dosyć dlatego wolą dojeżdżać do pracy nawet do tych wyśmiewanych przez ciebie Żor, które dysponują aż trzema strefami przemysłowymi i oferują lepsze zarobki i duży wybór stanowisk pracy.

  • ~Arteks 2022-03-18
    21:47:08

    5 35

    @bartezz - co do pierwszej części wypowiedzi - pełna zgoda. Nawet przy moim optymizmie przypuszczałem, że odbudowa połączona blokada deptaka to będą lata... Co do drugiej części to już powiało twoim typowym niezorientowaniem budzącym przeważnie ubaw...
    Młodzi ludzie z Rybnika masowo dojeżdżają do Żor które oferują pracę przy taśmie, produkcji nakrętek i przepakowywaniu kawy... podczas gdy młodzi ludzie z Żor mogą pracować w Rybniku w centrum badawczy, firmach projektowych czy informatycznych... ;P Kilka dni temu przeczytałem o rybnickiej firmie Fire Up z branży IT. Jeszcze niedawno zatrudniała 2 osoby, teraz 80... My mamy co raz więcej świetnych nowoczesnych firm podczas gdy w Żorach tylko to co im kapnie strefa i tylko w formule: montownia, pakowalnia lub magazyn. W ten sposób Żory nigdy nie dorównają innym śląskim miastom tworzącym bezpieczeństwo energetyczne i dobrobyt kraju.

  • ~ 2022-03-18
    22:39:34

    23 0

    Arteks - dlaczego ty zawsze posiłkujesz się tylko przykładami firm z branży IT??? Właśnie to ty jednym i tym samym przykładem, który podajesz w dyskusjach o pracy wzbudzasz już żenadę i udowadniasz, że kompletnie nie orientujesz się w temacie branż innych niż IT! Czy ta wymieniana za każdym razem przez ciebie branża jest jedną jedyną jaka istnieje na rynku pracy?! Otóż istnieją jeszcze inne równie ważne i potrzebne branże jak np. finanse, kadry, HR czy zarządzanie a nawet poszczególne działy kontroli jakości czy stanowiska produkcyjne bez, których potężna firma by nie istniała. Wiem, że Żory są od dawien dawna solą w twoim oku bo nie możesz się pogodzic, że posiadają aż trzy strefy ekonomiczne o których Rybnik może najwyżej pomarzyć. Ktoś np. woli prowadzic jednoosobową firmę z siedzibą w jednym pokoju gdzieś w bloku a jeszcze ktoś inny woli pracować w dużej korporacji na jednym z wymienionych wyżej przeze mnie stanowisk.
    Duża porządna firma gwarantuje świetne zarobki, dodatki w postaci dobrych premii frekwencyjnych, motywacyjnych - dodawanych co miesiąc do wypłaty, dodatków świątecznych, nagród rocznych, darmowych lub częściowo refundowanych posiłków na zakładowych stołówkach i dla nie jednego człowieka to czysta przyjemność pracować w takich miejscach gdzie pracownik jest kimś.

  • ~Arteks 2022-03-18
    22:58:47

    1 30

    @bartezz - bo te firmy są szczególnie przebojowe, rozwojowe, oferują dobre zarobki i nastawione są na młodych ludzi... Rozwijają centra miast, potrzebują powierzchni biurowych, oferują miejsca pracy dla ludzi z wyższym wykształceniem. O ile w Rybniku zawsze mieliśmy przemysł, branże transportowe, lecznictwo czy administrację to właśnie nowoczesny handel, IT, firmy projektowe, graficzne itd są czymś niezwykle ważnym dla wspomnianych przez ciebie młodych ludzi. Dlatego to mnie tak bardzo cieszy - chociaż nie powiem. Z inwestycji Solorza też jestem bardzo zadowolony. I nie chodzi o to co on chce produkować - ale jaką reklamę zrobi naszemu miastu mając pod sobą różne media. :))) Strefy solą w oku? Przecież żadna z nich nie odbudowała nawet ilości miejsc pracy jaką dawała dawniej jedna żorska kopalnia... Poza tym to pomysł rodem z Chin... i nieco już wypalony. Teraz inwestor nie musi już być zza siedmiu mórz, nie musi zatrudniać na umowy śmieciowe, nie musi produkować wycieraczek czy uszczelek. Czasy się zmieniają, wymagania ludzi też. Tylko ty brniesz w zachwycie czymś co mogło intrygować 20 lat temu jako pewnego rodzaju coś nowego.

  • ~ 2022-03-19
    00:17:24

    25 1

    Arteks - wykształcenie wyższe dzisiaj ma bardzo dużo ludzi, nie ma się tym nawet co chwalic jak to próbujesz przepchnąć gdyż wielu z tych "współcześnie wykształconych" młodych ludzi ma tylko papierek a w głowie to już ciasno się robi. Wystarczy popatrzeć na teleturnieje w tv by zweryfikować podstawową wiedzę z życia codziennego tych osób, którzy są nie mają pojęcia o rzeczach oczywistych lub w tematach banalnych. Jeszcze gdy ja byłem na studiach to można było powiedzieć, że jakąś wiedzę profesorowie przekazywali nam w nauce i wymagali jej w kolokwiach i egzaminach. Dzis jest multum prywatnych szkół gdzie liczy się kasa za semestr i jakoś to idzie tyle tylko, że potem w życiu widać co ci młodzi z tych studiów wynieśli lub czego ich nauczono, że śmiech na sali. Twój tok rozumowania jest nielogiczny - wytłumacz to jakim wstydem jest pracować sobie np. w dziale HR, zarządzania lub finansów czy nawet zakupów w dużej korpo i zarabiać dobre pieniądze niż skupiać się tylko na IT ?? W takiej dużej korpo mając solidne dodatki do dobrej wypłaty, które wymieniłem wyżej można naprawdę z uciechą chodzic do takiej pracy nie martwiąc się o swoją księgową, Zus-y i inne problemy wynikające z prowadzenia
    np. własnej działalności w której raz są wzloty raz upadki. Duża korpo zapewnia stabilność finansową dla nawet 1000 - 1500 osób co miesiąc.
    Te firmy na strefach w Żorach dawno odbudowały właśnie miejsca po byłej kopalni ZMP, jest ich na tyle dużo w tych 3 strefach, że dojeżdżają do nich ludzie nie tylko z Rybnika ale i powiatu SRB i SPS. Produkują tak ciekawe rzeczy dla różnego rodzaju przemysłu, że nawet nie masz o tym pojęcia - sprawdź sobie w necie :DDD

  • ~boroczek2 2022-03-19
    08:27:55

    13 2

    arteks proponować dobre zarobki, a wypłacać potem pensje, to przeważnie dwie różne sprawy.....kończące się czasem w sądach

  • ~Arteks 2022-03-19
    18:51:29

    3 12

    @bartezz - jeśli dopatrujesz się czegoś nielogicznego w moim jakimś zdaniu to czy można znaleźć cokolwiek logicznego w twoich wpisach? Przykładowo - tutaj piękna, wysoka kamienica mieszczańska jakich w okolicznych mieścinach nie ma, ja zripostowałem wypowiedź @onyxa, który podobnie jak ty, zawsze jest niechętny Rybnikowi. Ty wyjeżdżasz z tematami zupełnie nie mającymi związku z tym... Ale jeśli już o tych "magicznych" strefach to one mogą budzić jakiś podziw w miejscowościach takich jak: Żory, Suszec, Pszów, Czerwionka czyli tam gdzie kiedyś była kopalnia - porządny zakład i została zlikwidowana. Ale dla miast z bogatym rynkiem pracy takie strefy nie robią wrażenia bo wiele lokalnych firm rozwija się równie dobrze lub lepiej niż te w strefach. Przecież takie Tesco Steel wraz z Maratem i Rojkiem zajmują większy areał niż cała strefa na Wygodzie. I taka ważna poprawka. Nie włączaj do Żor strefy w Warszowicach jako trzeciej - bo to osobna jednostka administracyjna. To trochę tak jakby do Rybnika ktoś chciał włączyć Zwonowice. ;)

  • ~ 2022-03-19
    20:08:04

    10 1

    Arteks - no i co z tego, że te firmy zajmują duży teren jak w rzeczywistości zatrudniają razem do kupy tylu pracowników co jedna większa fabryka na żorskiej strefie. Nie ma konkurencji w Rybniku dla stref żorskich co do ilości zatrudnionych pracowników choćbyś nie wiem jak szukał.
    Ja mówię o strefach w Żorach - Baranowicach nie w Warszowicach. Warszowice mają swoją strefę i są niemalże przyklejone do Baranowic więc pracownicy mogą tam w czym przebierać i wybierać jeżeli chodzi o miejsca pracy. Tak odnajduję w twoich wpisach nielogiczny tok rozumowania, jakoby wstydem wg. ciebie miałaby być praca w dużej korporacji na dobrym stanowisku z porządną wypłatą do tego z bonusami w postaci premii uznaniowych, frekwencyjnych, świątecznych, refundowanymi posiłkami, darmową prywatną opieką medyczną - czego chcieć więcej ??? Branża IT - jasne czemu nie, ale nie skupiaj się tylko na niej, inne ciekawe i przyszłościowe też istnieją :))

  • ~1floyd 2022-03-19
    21:52:32

    11 0

    Arteks. Sorry ale nie zgadzam się z tobą. W dzisiejszych czasach, branża IT nie ma lokalizacji. Jest cała masa osób z mieszkających w Rybniku, działających w tej branży, które nie pracują w Rybnickich firmach. Powód? Banalny. Płacą zbyt mało. Ci którzy naprawdę coś potrafią, nawet nie mając tytułów naukowych, zarabiają taką kasę, na którą nasze firmy po prostu nie stać. To jedno. W Żorskich strefach powstało sporo firm, które potrafią godnie zapłacić swoim pracownikom. I to niezależnie od ich wykształcenia. Bo tam liczy się co potrafisz, a nie tytuł. Mój św. pamięci ojciec mówił. Wolę pracować z dobrym fachowcem po zawodówce, niż ch....m mgr inż. Przez ostatnie lata w tym kraju, skutecznie zabito szkolnictwo zawodowe. Chcieliśmy podnieść statystyki, w szkolnictwie wyższym. Czy to coś dało? Sami osądźcie.

  • ~Arteks 2022-03-19
    22:23:01

    2 12

    @1floyd - jedni nie pracują u nas, a inni z kolei tu dojeżdżają i pracują u nas... W Warszawie też są wyższe zarobki niż w Katowicach, a w Hamburgu wyższe niż w Warszawie - ale przecież każdy ma przeróżne zależności i potrzeby. Warto podkreślić, że z 20 lat temu w Rybniku nie było ani jednej firmy IT. Teraz niektóre tak się rozwinęły, że mają tu swoje całe biurowce... A to branża której nie uświadczysz u sąsiadów. :) Poza tym nasze różne stałe firmy produkcyjne też się rozwijają i to cały czas. Warto popatrzeć ile firm rozbudowało się w okolicy elektrowni, na Lipowej, na Paruszowcu, w okolicy Rymera...
    Czy rybnicka firma która się rozwija miałaby być mniej cenna od jakiegoś inwestora z Korei Płd. który zainwestował w produkcję nakrętek - nieopłacalnej u nich w kraju? Przejeżdżałem kiedyś w niedzielę koło takiej strefowej montowni ok. 14.00. Ku mojemu zdziwieniu... Z pracy wychodził tłumek ludzi. Bardzo mnie to zszokowało bo rozumiem, że w niedziele musi funkcjonować elektrownia czy koksownia w których nie można przerwać pracy urządzeń ale montownie nie mogą pracownikom dać wolnej niedzieli? Co o tym myślisz? Wyzysk strefowy?

  • ~Arteks 2022-03-19
    22:32:27

    1 11

    @bartezz - nie skupiam się na IT ale to przykład na nowoczesny i różnorodny rozwój miasta, którego mniejsze miasta takie jak Żory nie mają szansy zaznać. Tam idą przeważnie tacy inwestorzy których odrzucają większe miasta... Raczej powinieneś napisać, że Żory nie są żadną konkurencją dla Rybnika w ŻADNEJ branży. Jeśli ktoś chce pracować koniecznie u nas przy produkcji części samochodowych to nie musi szukać pracy w Żorach bo mamy swoje Tenneco. Lepiej reklamuj żorskie strefy komuś z Pszczyny, Czerwionki, Pszowa. Może przekonasz. Dla Rybnika nie ma tam żadnej oferty, której nie byłoby u nas. Za to my mamy całe dziedziny w których Żory nie oferują ani jednego miejsca pracy... No i jeśli chodzi o wielkość to też taka jedna kopalnia to więcej miejsc pracy niż cała żorska strefa...

  • ~ 2022-03-19
    23:42:55

    10 3

    Arteks - aleś podał przykład Tenneco.... ręce mi opadły... Widać żeś rzeczywiście oderwany od rzeczywistości i w temacie rybnickich firm, zarobków, warunków pracy nie masz bladego pojęcia. Nie mam też zamiaru cię dokształcać w tym temacie bo nic z tego nie będę miał a stracę tylko czas. Zgadzam się całkowicie z ~1floyd zna temat żorskich firm tak jak ja i ma o tym pojęcie, że tam dobrze traktuje się pracowników niezależnie od stanowiska pracy oraz wie też, że można tam liczyć na godną wypłatę, której w Rybniku możesz szukać ze świecą i nie znajdziesz jeśli chodzi o Żorskie strefy. Kto z młodych dzis chce iść na kopalnie jak ich przyszłość stoi pod wielkim znakiem zapytania i nie można być pewnym najlbliższych lat co się z nimi stanie??? Poza tym w dzisiejszych czasach w dobrych firmach szanujących się można zarobic więcej niż na grubie, bo na wypłatę też składa się wiele składników a do tego dochodzą dodatki miesięczne, kwartalne i roczne więc gruby odeszły już do lamusa.

  • ~kurier 2022-03-20
    11:31:07

    3 0

    Pięknie się prezentuje.

  • ~Ben Nowrot 2022-03-20
    12:35:58

    5 2

    Bartezz bardzo krótko. Wielki Szacun. Podziwiam. Masz zdrowie.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5342