zamknij

Wiadomości

Miasto zabrało działki na drogę rowerową. Wojewoda zakazał. Jest decyzja!

Bartłomiej Furmanowicz 2023-03-21, Autor: 

Nie będzie drogi rowerowej na prywatnych działkach przy ul. Młyńskiej? Wracamy do bulwersującej sprawy sprzed kilku miesięcy. Wojewoda Śląski Jarosław Wieczorek w całości uchylił decyzję prezydenta Rybnika o budowie takiego traktu dla rowerów, nazywanym łącznikiem. Urząd miasta jeszcze sprawy nie komentuje, ale najpewniej sprawa trafi teraz do sądu.

Reklama

Przypomnijmy, pod koniec 2022 roku pisaliśmy o tym, że na prywatną działkę Andrzeja SzymuryCzesława Palacza weszli drwale. Zaczęli ciąć ich drzewa. Pod topór poszedł nawet 50-letni dąb, który sam zasadził pan Czesław. Okazało się, że przy Młyńskiej ma powstać droga przeznaczona dla pieszych i rowerzystów, a urząd miasta opierając się na specustawie, postanowił działać bez jakichkolwiek uzgodnień z właścicielami i ustaleniem kwoty odszkodowania. Szeroko na ten temat pisaliśmy »Miasto zabrało im działkę, wycięło drzewa i buduje drogę rowerową. „Czy urzędnicy szukają wrogów?«

Tuż po publikacji artykułu zdecydowany ruch wykonał Jarosław Wieczorek – Wojewoda Śląski. Wstrzymał natychmiastowe wykonanie decyzji prezydenta Rybnika.

Chodzi o budowę ścieżki rowerowej między ul. Rzeczną a Obwiednią Południową. Dostaliśmy skargi mieszkańców, którzy wskazywali na niezgodność procesu przygotowania całej inwestycji z obowiązującymi przepisami. Przeanalizowaliśmy całą sprawę i rzeczywiście mieszkańcy Rybnika mają rację. Stąd decyzja o wstrzymaniu natychmiastowego wykonania decyzji władz miasta – podkreślał wojewoda śląski Jarosław Wieczorek - Wojewoda Śląski.

Jak tłumaczył, prezydent Rybnika decyzją ZRID wydaną na podstawie tzw. specustawy drogowej procedował budowę ścieżki rowerowej, która w inwestycji miała być łącznikiem pomiędzy ul. Rzeczną a Obwiednią Południową.

W ocenie wojewody było to bezprawne, bowiem specustawa dotyczy jedynie budowy czy też rozbudowy drogi publicznej. Omawiana ścieżka rowerowa nie jest jednak planowana w pasie drogowym, czy też nie stanowi pasa drogowego w myśl wspomnianej ustawy – dowiedzieliśmy się w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach.

Z kolei Agnieszka Skupień, rzecznik rybnickiego magistratu tłumaczyła, że miasto brało pod uwagę interes większości, a nie jednostki.

Nie było możliwości budowy drogi rowerowej, więc budujemy drogę publiczną. I dokumenty, które otrzymał wojewoda dotyczą drogi publicznej. Zgodnie z dokumentacją przedstawioną wojewodzie budujemy drogę publiczną, która zawiera wszystkie parametry takiej drogi (oświetlenie, szerokość, kanał kanalizacyjny i inne) – wymieniała.

Dzisiaj wiemy więcej o tej sprawie. Okazuje się, że wojewoda całkowicie uchylił decyzję prezydenta dotyczącą budowy drogi rowerowej.

Wojewoda uchylił zaskarżoną decyzję w całości i odmówił zezwolenia na realizację tej inwestycji. Na razie jest zawieszona. Pytanie, jaki będzie krok ze strony miasta? Prawdopodobnie zaskarży naszą decyzję. Po przeanalizowaniu masy dokumentów, które do nas trafiły, stwierdziliśmy, że złożony przez miasto wniosek o budowie łącznika dotyczy budowy ścieżki rowerowej. Takiej inwestycji nie obejmuje specustawa. Podtrzymujemy zatem nasze stanowisko - mówi nam Alina Kucharzewska, rzecznik wojewody.

Zaskoczenia nie kryje Andrzej Szumura, jeden z właścicieli działki, na której miała powstać droga rowerowa.

To dobra wiadomość. Cieszy nas decyzja wojewody. Pytanie tylko, kto zapłaci nam za ścięte drzewa? - zastanawia się.

Co na to magistrat? Agnieszka Skupień potwierdza, że decyzja wojewody jest już w urzędzie.

Uchyla ona nasz ZRID. Decyzja ma kilkanaście stron i zapoznajemy się z jej treścią. Najdalej jutro będziemy wiedzieć, jakie będą dalsze kroki miasta – mówi.

Już kilka miesięcy temu UM w Rybniku zapowiadał, że jeżeli decyzja wojewody będzie negatywna, sprawa trafi najpewniej do sądu. Czekamy więc na dalsze kroki magistratu.

Oceń publikację: + 1 + 116 - 1 - 13

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (31):
  • ~Misio Misiek 2023-03-21
    15:20:08

    87 8

    ręce precz od prywatnej włsności

  • ~norton 2023-03-21
    16:05:02

    81 5

    Ta ścieżka jest bardzo potrzebna. Bardzo.
    Ale najważniejsza jest własność prywatna oraz przestrzeganie prawa.
    Rozumiem, że rybniccy urzędnicy są bardzo kreatywni - ale ich wadliwa decyzja będzie kosztowała nas rybniczan konkretne pieniądze wypłacone dla właścicieli działek. Szkoda, że urzędnicy nie będą płacić z własnego portfela bo ich kreatywność uległa by "stępieniu".
    Niestety ostatnio mamy dużo przykładów takich wadliwych decyzji - droga w Stodołach, problemy z wodą na ulicy Gwarków...

  • ~Arteks 2023-03-21
    17:08:55

    10 96

    @Misio Misiek - a w przypadku CPK też ręce precz? W przypadku budowy II etapu obwodnicy Rybnika też ręce precz? Jest szansa na to, że zadziała odwołanie lub do tego czasu zmieni się wojewoda po przegranych przez PiS wyborach.

  • ~Misio Misiek 2023-03-21
    18:14:52

    75 7

    Arteks: oczywiście że precz. chyba że wykupisz grunt za obustronnie zaaprobowaną cenę. inaczej precz, niezależnie od celu.

  • ~MArudzia 2023-03-21
    18:42:42

    68 5

    Pytanko jest :
    Kto zapłaci potencjalne odszkodowanie właścicielowi
    1) Prezydent przyzna się do popełnionego błędu, i pokryje koszty z własnej kieszeni
    2) Będzie zrzutka na Zrzutka pl.
    3) Podniesie się jakieś podatki, opłatę za wodę, parkingi i spłacimy to wszyscy

  • ~snupi36 2023-03-21
    19:36:17

    57 11

    To tak dokładnie nazywa się urzędnicza samowola. Ja mam dosyć ścieżek rowerowych w Rybniku, cale miasto cały rok zakorkowane , parkingi przerobione na ławki dla meneli i ścieżki na których przez około dwa, trzy miesiące ktoś się pojawi, bo co to za przyjemność jeździć w spalinach. Ale nikt się nie pyta , co jest potrzebne i przydatne dla wszystkich mieszkanców, tylko dba się o interes garstki rowerzystów. Kuriozalnym jest wejście na prywatną własność i wycinanie drzew pod inwestycję bez uzgodnień z właścicielem.

  • ~Lokalny 2023-03-21
    21:02:30

    56 5

    To który konkretnie urzędnik podjął decyzję o wycince drzew na prywatnej działce? Można wreszcie wskazywać winnych z imienia i nazwiska? Przecież zawsze na końcu to jakaś konkretna osoba podejmuje decyzje i się pod nią podpisuje. Niech teraz za nią odpowie.

  • ~Arteks 2023-03-21
    21:07:52

    10 70

    @snupi36 - to nie jest żadna samowola. Jest tzw. specustawa która umożliwia zakup działki pod budowę infrastruktury bez zgody właściciela. Władze miasta muszą dbać o interes każdej grupy mieszkańców - także rowerzystów. Akurat jazda wzdłuż Nacyny to przeciwieństwo tego co piszesz bo nie jedzie się w spalinach - więc właśnie po to ma być budowana.

  • ~Mael 2023-03-21
    21:13:29

    49 6

    Agnieszka Skupień, rzecznik rybnickiego magistratu tłumaczyła:
    Nie było możliwości budowy drogi rowerowej, więc budujemy drogę publiczną. I dokumenty, które otrzymał wojewoda dotyczą drogi publicznej. Zgodnie z dokumentacją przedstawioną wojewodzie budujemy drogę publiczną, która zawiera wszystkie parametry takiej drogi (oświetlenie, szerokość, kanał kanalizacyjny i inne) – wymieniała.
    Dawno nie czytałem większego idiotyzmu, droga publiczna o szerokości 4,00 m z ruchem dwukierunkowym, kategoria ruchu KR1 czyli podbudowa dla pojazdów maksymalnie konnych, droga zaprojektowana bez zjazdów na posesje przylegające do drogi, niweleta jezdni wyniesiona do wysokości wałów p. powodziowych czyli ruch kołowy po wałach (czy na takie warunki wydały Wody Polskie pozwolenie wodno-prawne ?). Oszustwo goni kolejne oszustwo, krętactwo, cwaniactwo i kompletny brak wiedzy i profesjonalizmu.

  • ~Kwinto 2023-03-21
    21:14:34

    13 50

    ~snupi36 napiszę ci tylko tyle -bredzisz!
    Może warto by było ruszyć d.. i zerknąć w weekend na bulwary, zamiast wypisywać bzdury.
    Oczywiście możecie się cieszyć z przegranej miasta, ale pamiętajcie że wszyscy to odczujecie. Nie będzie ścieżki to rowerzyści będą jeździć głównymi drogami, między samochodami, z pewnością będzie bezpieczniej.

  • ~Arteks 2023-03-21
    21:32:57

    8 48

    @Kwinto - no jest alternatywa np. uruchomić światła na skrzyżowaniu Młyńska/Reymonta. Wtedy kierowcy musieliby stać na przechodzących/rowerzystówą tak jak na Hallera/Rzeczna. W przypadku gdyby droga poszła wzdłuż Nacyny - można byłoby zrobić przepust tak jak na Kotucza i ruch bezkolizyjny między drogą dla rowerzystów a Reymonta. Stracą na tym wszyscy, także kierowcy... Ale... miejmy nadzieję, że miasto wygra.

  • ~Tadeusz Kiełkowski 2023-03-21
    22:02:47

    42 4

    ~Arteks Nie ma i nie będzie możliwości przejazdu rowerem pod mostem na ulicy Reymonta. Zaprzepaszczono to przy wymianie ustroju nośnego parę lat temu, nie podnosząc niwelety jezdni i nie zwiększając światła pionowego pod obiektem. To samo dotyczy konstrukcji Viacon pod Obwiednią Południową. To błędy w zleceniach dokumentacji projektowych i brak przemyślenia planowanych inwestycji. Należy przeanalizować zmianę organizacji ruchu na ulicy Młyńskiej wprowadzając ruch jednokierunkowy wraz z wydzieleniem pasa dla rowerzystów. Zastąpi to budowę kosztownej drogi rowerowej po gruntach prywatnych (w obecnych warunkach po próbie siłowego wyrugowania właścicieli, pozyskanie działek może potrwać kilkanaście lat).

  • ~Gibon 2023-03-21
    22:16:35

    16 39

    Widzę, że w tym mieście żadna dobra inicjatywa nie ma prawa bytu. Ci z Was, którzy piszą, że te bulwary to zły pomysł prawdopodobnie nigdy nie wyszli z własnego samochodu. Istniejące odcinki bulwarów, które zostały zrealizowane jeszcze kilka lat temu przeżywają latem oblężenie. Widać, że ludzie tego potrzebują. I w tej sytuacji jak zwykle musi wygrać Pawlakowa własność prywatna. Dlaczego miasto nie może po prostu uczciwie tym panom zapłacić a my jako mieszkańcy nie będziemy mogli korzystać z uroków nadrzecznej zieleni? Ten odcinek rewelacyjnie połączyłby Rzeczną ze Śródmiejską. Była szansa na świetną trasę rowerową. Z tego co widzę po innych komentarzach, miało być po kosztach... Może i dobrze. Po co podbudowa jak pod czołgi?

  • ~Właściciel psa i kota 2023-03-21
    22:50:33

    49 7

    Co to za Dziki Zachód ??? Prywatne miasto Kuczery ??? Rzygać się już chce....

  • ~tommi 2023-03-22
    05:56:15

    34 2

    Arteks żadna posesja czy dom nie został zajęty, zburzony bez wypłacenia właścicielowi naleznych pieniędzy, tymczasem w tym przypadku pod nóż bez konsultacji i co gorsza bez wypłaty rekompensaty poszły drzewa, widomo przed czym chcieli zdążyć urzędnicy i druga sprawa postawili wszystkich przed faktem dokonanym, żadne odszkodowanie nie zrekompensuje wyciętych drzew. Najgorsze że zaufanie do urzędu podupadło jeszcze bardziej, a i tak było na niskim poziomie. przed wyborami wystarczy przypomnieć o tej sprawie i ludzie beda głosować przeciwko. co do wojewody śląskiego obyć był prorokiem, obawiam się jednak że tak nie bedzie niestety.

  • ~rosthost1 2023-03-22
    06:57:08

    29 2

    miasto nie może uczciwie zapłacić za działki i rozmawiać z właścicielami bo myślało że specustawą zbuduje ścieżkę rowerową. Nawet przy CPK są 4 warianty drogi kolejowej a tutaj- jedna słuszna racja Kuczery!

  • ~Karowd1 2023-03-22
    07:26:35

    7 42

    Mogła być piękna ścieżka rowerowa, z której korzystałoby tysiące osób, ale przez upór (może też chciwość- liczenie na odszkodowanie) dwóch osób niestety ta dobra dla większości mieszkańców inwestycja nie dojdzie do skutku.

  • ~tommi 2023-03-22
    07:59:09

    34 3

    upór??

    gdyby postanowiono zrobić w twoje łazience toaletę publiczną byłbyś zadowolony?

  • ~Karowd1 2023-03-22
    08:36:06

    7 31

    Jakie śmieszne porównanie. Zupełnie nieadekwatne. Kawałek bezużytecznego gruntu zarośniętego krzakami, nie żadna piękna posiadłość (wiem bo też taki bezsensowny kawałek ziemi mam, chętnie oddam, nie trzeba będzie płacić podatku). Ze ścieżki rowerowej korzystałoby dużo osób, wystarczy się chociaż raz przejechać bulwarami nad Nacyną.

  • ~raffo85 2023-03-22
    09:33:40

    26 4

    "Z kolei Agnieszka Skupień, rzecznik rybnickiego magistratu tłumaczyła, że miasto brało pod uwagę interes większości, a nie jednostki."

    My też przy następnych wyborach weźmiemy interes większości i Wam ślicznie podziękujemy...

  • ~ 2023-03-22
    09:50:11

    15 4

    "Najsłynniejsze akcje nacjonalizacji
    Wszystkie przedsiębiorstwa prywatne w bolszewickiej Rosji w roku 1918 po rewolucji.
    Gospodarstwa chłopskie w ZSRR. Odebranie podczas kolektywizacji chłopom środków do życia i wszelkich artykułów żywnościowych, doprowadziło do klęski głodu, która w latach 1932–1933 pochłonęła życie milionów ludzi. Autorem „wielkiej kolektywizacji” był Józef Stalin. Protestujących „kułaków” wysyłano do łagrów.
    Cała własność prywatna w Chinach w 1949 r. po rewolucji komunistycznej.
    Nacjonalizacja Kanału Sueskiego przez rząd Nasera w 1956 r. Spowodowała inwazję wojsk brytyjsko-francusko-izraelskich na Egipt.
    Cała własność prywatna w Kambodży w 1975 r. po zwycięstwie Czerwonych Khmerów Pol Pota. Właścicieli w większości wymordowano.
    Renault (odebrany Louisowi Renault po II wojnie światowej) za to, że przedsiębiorstwo produkowało uzbrojenie dla Niemców.
    W Wielkiej Brytanii po II wojnie światowej: Bank of England, British Steel, British Coal, British Gas, British Rail, British Telecom, UK Electricity Supply Industry, British Leyland, Railtrack.
    Nacjonalizacja branży naftowej w Meksyku, Boliwii, Kuwejcie, Iranie, Arabii Saudyjskiej oraz Wenezueli.
    Przedsiębiorstwa prywatne na Kubie. Większość z nich należała do obywateli USA, co spowodowało nałożenie utrzymywanych nadal sankcji gospodarczych.
    Nacjonalizacja we Francji w 1982 r. części przemysłu (Thomson, Saint-Gobain-Pont-à-Mousson, Rhône-Poulenc, Pechiney-Ugine-Kihlmann, Sacilor, Usinor) i sektora finansów (Paribas, Suez, CIC, Crédit du Nord, Crédit Commercial de France, Banque Rotschild, Banque Worms, Banque La Hénin itd.).
    Holding prasowy Rumasa w Hiszpanii w 1983 r.
    Wywłaszczenie części kościelnych gruntów rolnych w Grecji w 1987 r."...nie ta skala, ale brak szacunku dla obywatela, dla własności....jednak wyraźny

  • ~Karowd1 2023-03-22
    10:32:40

    8 29

    No nieźle... Takie historyczne kopiuj- wklej?
    A może by tak z historii Rybnika:
    XIX wiek- społecznik Juliusz Roger buduje szpital dla ubogich
    XX wiek- rodzina Hasse funduje sierociniec i piękny park
    XXI- dwóch kolesi z powodu dwóch drzewek blokuje inwestycję służącą całemu miastu

  • ~exploriurbex 2023-03-22
    10:51:30

    11 7

    Dogadajcie się jakoś bo droga dla rowerzystów wzdłuż Nacyny to świetny pomysł.

  • ~tommi 2023-03-22
    13:11:23

    26 1

    Karowd1
    "Jakie śmieszne porównanie. Zupełnie nieadekwatne. Kawałek bezużytecznego gruntu zarośniętego krzakami, nie żadna piękna posiadłość"

    Może dla ciebie śmieszne, adekwatne i to w pełni
    może dla ciebie bezużyteczne, zarośniete ale z własnością

    gdyby miasto chciało cś robić z głową to najpierw wypłaci odszkodowanie, potem przekształci własność, a następnie podejmie działanie w terenie.
    tak sie to robi " w świecie" cywilizowanym, szanującym cudza własność.

  • ~snupi36 2023-03-22
    13:59:33

    25 2

    ~ do Arteks

    Może czytaj ze zrozumieniem , to raz. A dwa - dlaczego miasto nie dba tak jak o rowerzystów o seniorów, matki z wózkami dziecięcymi i inwialidów ? A co to dokładnie znaczy specustawa - coś, co nie może przejść normalnej ścieżki legislacyjnej reguluje się specustawą. Byłbyś zadowolony, gdyby specustawą zabrali Ci Twój trawnik przed domem pod wysypisko śmieci , bo ważniejszy jest interes ogółu a nie Twój ? To tak nie może działać.

  • ~snupi36 2023-03-22
    14:07:09

    20 2

    ~ do Kwinto

    Ja nie bredzę i ruszam d... jak byłeś uprzejmy się wyrazić.
    Teraz jest tyle ścieżek a rowerzyści i tak jeżdżą drogami - tylko nie mów , że tego nie widzisz...Mało tego - jest ścieżka a rowerzysta i tak jedzie drogą lub chodnikiem po drugiej stronie.
    W moim poście nie chodziło o to, aby nie było ścieżek dla rowerzrystów, mimo iż mam wiele uwag do ich zachowania, tylko o postępowanie rybnickiego magistratu , który nie uwzględnia potrzeb innych mieszkańców w takim samym zakresie jak uwzględnia potrzeby rowerzystów i dodatkowo próbuje obejść specustawą prawidłową ścieżkę legislacyjną.

  • ~rzyt 2023-03-22
    17:28:02

    14 1

    ~Arteks, poczytaj sobie Twój wpis od "władze miasta muszą dbać o interes..."

    Piszesz, że interes rowerzystów teraz będzie lepiej zabezpieczony, bo przyznajesz rację, że ścieżki przy drogach to spaliny.

    Nie pamiętam byś krytykował "władze", że robią coś takiego co zagraża zdrowiu mieszkańców poruszających się tymi "scieżko-ulicami".

    Być może wtedy władze zapewniały interes innej grupie mieszkańców kojarzonej z pewną firemką?

    Dyskusja z Tobą na logiczne argumenty i tak nie ma sensu, bo Ty zaraz napiszesz, "że w Żorach jest gorzej".

  • ~ 2023-03-22
    17:44:33

    14 1

    ~Arteks
    2023-03-21
    21:07:52
    @snupi36 - cyt. fragmentu twojego wpisu "Akurat jazda wzdłuż Nacyny to przeciwieństwo tego co piszesz bo nie jedzie się w spalinach - więc właśnie po to ma być budowana."

    Arteks - i ty piszesz o jeździe wśród spalin?
    A kontrapasami jedzie się wśród czego? Zapachu kwiatów?
    ~rzyt - zgadzam się z Twoim wpisem w 100%.

  • ~Arteks 2023-03-22
    17:54:14

    4 17

    @bartezz - jasne, że lepiej się jeździ tam gdzie nie ma aut tak samo lepiej spaceruje się tam gdzie nie ma aut ale... jeśli nie ma wyboru i możliwości to lepiej jechać wśród tych aut krócej - a to właśnie umożliwiają kontrapasy które skracają rowerzystom odległości do pokonania. @rzyt - twoi towarzysze PiS właśnie wymyślili likwidację jedynego atrakcyjnego zakątka do jeżdżenia na rowerze mieszkańcom Żor - czyli tzw. pojezierza palowickiego. Jeśli CPK powstanie to Rybnik skorzysta na szybkich pociągach ale największą stratę poniosą rowerzyści z Żor dla których to miejsce to była jedyna enklawa do pojeżdżenia na dwóch kółkach. @bartezz ci to potwierdzi. Poza tym dzięki EU za kilkanaście lat spaliny aut odejdą do historii tak samo jak piece na węgiel. :DDD

  • ~ 2023-03-22
    18:05:08

    13 2

    ~Arteks - nic nie potwierdzę bo mnie Żory nie interesują, mnie interesuje Rybnik miasto zamieszkania. Dokładnie robisz to co napisał ~rzyt, że dyskusja z tobą na logiczne argumenty nie ma sensu, bo od razu napiszesz o miejscu gdzie jest lub może być gorzej.

  • ~rzyt 2023-03-23
    04:55:43

    9 1

    ~Arteks, może znasz mój numer legitymacji partyjnej, której nie mam ;-) Ja nie muszę zabiegać co kadencję by dostać się na plakat w przeciwieństwie do Ciebie. A że nie jest mi obojętny Rybnik to muszę zabierać głos w takich sprawach gdy widzę nepotyzm, partyjniactwo, niegospodarność....

    Czy mam teraz znowu dla przypomnienia wymieniać?

    W mojej rodzinie od pokoleń funkcjonuje hasło, że "lepiej złotówka na spocznij niż dycha na baczność". Arteks weź spróbuj tak żyć. Tego Ci życzę.

    P.S. Nowoczesna kolej jest potrzebna...Ale trasy proponowanej przez nasz region nie akceptuję.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5347