zamknij

Wiadomości

CPK. Budowa kolei dużych prędkości. Mówią Bolesław Piecha i Grzegorz Wolnik

2020-03-07, Autor: red

Wracamy do tematu budowy kolei dużych prędkości w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Mieszkańcy naszego regionu obawiają się skutków tej inwestycji. Przedstawiamy Wam głosy i opinie w tej sprawie polityków oraz samorządowców. Dziś poseł Bolesław Piecha oraz radny sejmiku Grzegorz Wolnik.

Reklama

Mieszkańcy naszego regionu obawiają się planów budowy kolei dużych prędkości w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Gromadzimy dla Was informacje i opinie w tej sprawie.

Jak dotąd wiemy, że:

Cztery takie same pytania w sprawie budowy kolei dużej prędkości w naszym regionie zadaliśmy politykom dwóch przeciwstawnych opcji politycznych - posłowi Bolesławowi Piesze z Prawa i Sprawiedliwości oraz radnemu sejmiku województwa oraz pełnomocnikowi burmistrza Czerwionki-Leszczyn - Grzegorzowi Wolnikowi z Koalicji Obywatelskiej. 

Bolesław Piecha - Prawo i Sprawiedliwość

1. Jakie zagrożenia dla naszego subregionu wiążą się z budową szybkiej linii kolejowej w proponowanych przez CPK wariantach?

Bolesław Piecha: Nie widzimy zagrożeń, natomiast budowa tego typu połączeń z CPK jest celem strategicznym dla Państwa Polskiego.

2. Jakie są najważniejsze korzyści wynikające z tej inwestycji?

Przede wszystkim w Jastrzębiu znów zatrzymają się pociągi i to międzynarodowe. Będzie można dojechać do Warszawy z prędkością 250 km/h, czyli w około 2,5 h; jest to działanie proekologiczne, ponieważ być może zmniejszy się ruch samochodowy w niektórych kierunkach, co ma niewątpliwie znaczenie w kwestii walki ze smogiem.

3. Czy poprowadzenie tej linii z pominięciem Rybnika i Wodzisławia grozi transportową marginalizacją Aglomeracji Rybnickiej?

W skład Aglomeracji Rybnickiej wchodzą miasta m.in. Jastrzębie - Zdrój i Żory w związku z czym każda rozbudowa infrastruktury kolejowej to działanie wspierające rozwój naszej aglomeracji.

4. Jaki byłby - Pana zdaniem - optymalny przebieg tej linii kolejowej?

Ministerstwo przedstawiło trzy warianty i trwają konsultacje społeczne. Dopiero po ich zakończeniu można się odnieść do tego jaki będzie prawdopodobny przebieg linii. Ważne jest to, że kolej przede wszystkim usprawnia połączenia między miastami, w których dotychczas były problemy. Szybkie linie kolejowe wymagają właściwych terenów, a u nas zważywszy na szkody górnicze, mogłoby to być trudne. Zauważmy jednak, że mamy już szybkie bezpośrednie połączenie między Wodzisławiem, Rybnikiem, a Warszawą. 

Grzegorz Wolnik - Koalicja Obywatelska

1. Jakie zagrożenia dla naszego subregionu wiążą się z budową szybkiej linii kolejowej w proponowanych przez CPK wariantach?

Grzegorz Wolnik: Generalnie budowa linii kolejowych dużych prędkości, to szansa rozwojowa. Jednak linia kolejowa bez przystanków nic zupełnie naszemu subregionowi nie daje. Pociąg, który z szybkością 250 km/h mknie przez subregion zachodni i po wyjeździe z Katowic zatrzymuje się dopiero w Jastrzębiu, to strata pieniędzy podatników. Przypomnę tylko, że budowa szybkiej linii kolejowj kosztuje 15 razy wiecej, niż budowa linii tradycyjnej. Czy potrzebny jest nam pusty, bardzo szybki pociąg, czy też może ciut wolniejszy, ale z przystankami na stacjach węzłowych i wożący ludzi? Być może szybka kolej w kierunku Ostrawy, Pragi, Wiednia, z przystankiem w Jastrzębiu, to strategiczny interes państwa, wymyślony w Warszawie, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by interesy strategiczne i regionalne się uzupełniały. Tak powinno być w państwie rozwijającym się w sposób harmonijny i zrównoważony. Dodam jeszcze, iż bezwzględnie należy jeszcze raz przeanalizować proponowane warianty przebiegu kolei, gdyż w takim kształcie są one nieakceptowalne dla społeczności lokalnych: rozcinaja zurbanizowaną tkankę wielu miejscowości, przechodzą przez cenne przyrodniczo tereny, etc.

2. Jakie są najważniejsze korzyści wynikające z tej inwestycji?

Korzyści pojawią się tylko wtedy, kiedy pojawią się przystanki. Wtedy lina dużych prędkości może stać się kręgosłupem systemu komunikacyjnego w subregionie. Będzie naszym oknem na świat, pozwalając nam sprawnie przemieszczać się na kierunku północ-południe. Pozwoli także łatwiej dostać się do nas, tak potrzebnym, inwestorom zewnętrznym.

3. Czy poprowadzenie tej linii z pominięciem Rybnika i Wodzisławia grozi transportową marginalizacją Aglomeracji Rybnickiej?

Absolutnie nie wyobrażam sobie braku Rybnika, czy Wodzisławia na tym szlaku. Dlatego też większość samorządowców subregionu postuluje poszerzenie korytarza 7 o Rybnik i przeprowadzenie stosownych analiz. Przypomnę tylko, że brak Rybnika na szybkiej trasie, to utrudnienie komunikacyjne dla całej raciborszczyzny, Rydułtow, czy Pszowa. Rybnik jest najważniejszą w subregionie stacją węzłową i dlatego pozostawienie go poza strategicznym korytarzem analiz jest niewybaczalnym błędem merytorycznym ze strony spółki CPK.

4. Jaki byłby - Pana zdaniem - optymalny przebieg tej linii kolejowej?

To nie my, samorządowcy, jesteśmy od projektowania linii kolejowych. Od tego jest PKP, czy CPK. My natomiast żądamy, by trasa w maksymalny możliwy sposób oszczędzała ludzkie domostwa, istniejącą infrastrukturę i przyrodę. Linia ma służyć ludziom, a nie prestiżowi rządzących. Muszą się zatem znaleźć na trasie przystanki, na których będzie można przesiąść się na połączenia lokalne.


Przypominamy, że swoje uwagi do planów budowy szybkiej kolei możecie przedstawiać na stronie konsultacje.cpk.pl.

Wartościowy artykuł? Cieszymy się! Jesteśmy niezależnym medium, a nasi dziennikarze codziennie starają się przedstawiać Ci rzetelne informacje. Jeśli doceniasz naszą pracę, możesz nas wesprzeć. WSPIERAJ NAS! »

Oceń publikację: + 1 + 40 - 1 - 25

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (51):
  • ~Franek7 2020-03-07 10:39:03

    Spokojnie. Jedyne co PiS zbudował w czasie swoich już 5cio letnich rządów to asfaltowa droga do domu Beaty Szydło w Brzeszczach. Nic więcej. Skąd by im się nagle kolej dużych prędkości miała znaleźć? Równie dobrze możemy się obawiać uderzenia meteorytu w płytę rynku w Rybniku co tych kolei...

  • ~Damian Kossakowski 2020-03-07 11:00:00

    Co ginekolog może wiedzieć o kolei.

  • ~Piotr Czaja 2020-03-07 11:23:44

    Będzie tak jak zadecyduje Kolanoświrus.Zadecydował żeby długopis Duda /proszę trzecią literę odwrócić dwa razy i będzie wiadomo kim jest/ podpisał żeby przeznaczyć 2 mld.zł. na propagandę TVPiS i Du.a podpisał.W ten sposób pokazał chorym na raka gest Lichockiej!

    92 60
  • ~Maksymilian Popeć 2020-03-07 12:18:30

    Cała ta gadka szmatka o kolejach dużych prędkości ma jedno zasadnicze zadanie przykryć tematy - Getbacku, Banasia, Chrzanowskiego, C_B_Ś, A_B_W, Smoleńska, Misiewicza, limuzyny Szydło, Glapińskiego, majątku Morawieckiego, dwóch wież Kaczyńskiego, air Kuchcińskiego, Piebiaka, SKOKów Biereckiego, 2mld Fucka na telewizje polityczną i dziesiątki innych. Tu wyciągnęli ich bez mała STO http://100aferpis.pl. U nas od 3 miesięcy nie potrafią przeciąć wstęgi na nowej drodze... Generalnie w spalarni pieniędzy w Ostrołęce poszczono już z dymem 1mld zł. W Polskiej Fundacji Narodowowej można było przytulać marne miliony, a przy CPK można to robić na poziomie miliardów.

    78 40
  • ~rosthost1 2020-03-07 12:42:50

    Czyli Pan Grzegorz Wolnik twierdzi że niemiecki szybkie koleje i francuskie TGV to pieniądze wydane w błoto??? Brawo p Wolnik!! A ilu parlamentarzystów i pracowników UE jeździ do Brukseli szybka koleją???

    52 40
  • ~rzyt 2020-03-07 12:53:02

    @Damian Kossakowski, ginekolog tyle wie co nauczyciel w kwestii szybkiej kolei.
    Panie Grzegorzu, po torach szybkiej kolei mogą poruszać się pociągi wolniej, gdy zajdzie taka potrzeba. Pamięta Pan casus Pendolino, kiedy pociągi mogły szybciej, a tory nie puszczały.
    Zresztą pokażcie mi fachowca od kolei na stanowisku co najmniej vice w trzech poprzednich rządach? Przecież nami rządzą historycy, socjologowie, politolodzy i specjaliści od zegarków....

    65 16
  • ~Trop leminga 2020-03-07 13:00:00

    do Franka - czy to tylko co potrafisz sklecić? Przeczytaj, co napisał parę dni temu nawet niemiecki ONET. W budowie aż 1363 km nowych dróg - w sumie będą kosztować aż 135 mld zł. Wskazał, że docelowa sieć autostrad i dróg ekspresowych w Polsce ma mieć łączną długość 7650 km, w tym około 2000 km autostrad. Obecnie oddanych do użytkowania jest 3838 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1638 km autostrad, co stanowi 82 proc. zaplanowanej sieci. Zakończono też budowę 2200 km dróg ekspresowych, co oznacza zaawansowanie programu w 39 proc. pod względem długości sieci tych tras.

    25 41
  • ~predkront 2020-03-07 13:00:02

    Raz jeszcze powiem krotko, ze jezeli z Rybnika nie bedzie mozna dojechac do tego lotniska BEZ PRZESIADEK TO W D..E MOZECIE SOBIE WSADZIC CALE TO CPK!!!

    69 10
  • ~Trop leminga 2020-03-07 13:01:30

    do Damiana - nie musi wiedzieć. To nie projektant. Jest z tej samej opcji politycznej, a ponieważ jest z naszego regionu, przekazuje tylko informacje.

    19 31
  • ~Trop leminga 2020-03-07 13:04:52

    do Maksymiliana Pypcia - fajne te afery skopiowałeś, z antypolskiego paszkliwca. Nawet go wymieniłeś. Ale zapomniałeś o jeszcze jednej aferze. Kaczor niechcący puścił bąka na sali sejmowej.

    28 40
  • ~Trop leminga 2020-03-07 13:08:24

    do herr Czaja - widać, że już od rana odkażasz się spirytusem. Tylko takie wypowiedzi masz przyklejone z SokuzBuraka? Czy pamiętasz, że Donald Tusk wydał 24 mld złotych na ratowanie strefy euro z naszych funduszy OFE? Cztery miesiące później dostał za to od Niemców order.

    31 45
  • ~Trop leminga 2020-03-07 13:11:15

    do predkont - masz rację. Ale odszukaj podobne info 2 dni temu. To miasto Rybnik, Wodzisław, i gminy przyległe rządzone przez PO wystosowały memorandum, że żadnych szybkich kolei nie chcą, bo będą wysiedlenia, zanieczyszczenie środowiska i inne.

    32 34
  • ~Trop leminga 2020-03-07 13:19:49

    do herr Czaja - Wszystkim którzy nienawidzą TVPiS przypominam że jest wolność i zawsze mogą oglądać tylko swój ulubiony TVN. Więc gdzie jest problem. Może po prostu - prawda w oczy kole?

    36 53
  • ~Franz Kawka 2020-03-07 13:32:02

    Ja marzę żeby było mniej na propagandę i żeby wyremontowali drogę Bełku bo ostatni odcinek to łatka na łatce. Takie mam przyziemne marzenia.

    51 5
  • ~master4k 2020-03-07 14:55:43

    @ Trop leminga

    Pan Marek Suski kiedyś pięknie wytłumaczył sens nowego lotniska. Każdy głupi to zrozumie. Czekam, aż równie trafnie wytłumaczy sens nowej kolei.

    BTW. Skoro się już tak namiętnie produkujesz, to przy okazji wytłumacz mi proszę jedną rzecz. Jeżeli TVP jest taka super, to właściwie dlaczego:
    1) trzeba ją stale dotować abonamentem (pozostałe telewizje tego nie mają)
    2) trzeba wiecznie dosypywać kasy (pomimo abonamentu)
    3) a Pan Jacek Kurski najprawdopodobniej pójdzie do pośredniaka w poniedziałek rano.

    Mówisz, że w innych stacjach nic nie robią tylko kłamią. To dlaczego w tych innych stacjach ciągle widzę polityków partii, której tak namiętnie kibicujesz? To o to kłamanie chodziło, bo nie ogarniam? Do tego dochodzą takie rodzynki jak "Korona królów" albo oglądanie wydarzeń sportowych od połowy.

    A ludzie głosują pilotami. Mniejsza oglądalność = mniejsze wpływy z reklam = kłopoty finansowe. Na prawdę nie trzeba mieć Nobla, żeby to samemu zrozumieć.

    Te dwa miliardy na prawdę dało się sensowniej wydać. Jeśli nawet nie na chorych na raka, to przynajmniej na drogi, edukację czy inną infrastrukturę. W Polsce jest jeszcze sporo do zrobienia. Ale na TVP? No błagam. Studnia bez dna.

    56 15
  • ~Kwinto 2020-03-07 15:35:56

    ~master4k 2020-03-07 14:55:43
    Te dwa miliardy na prawdę dało się sensowniej wydać. Jeśli nawet nie na chorych na raka, to przynajmniej na drogi, edukację czy inną infrastrukturę.

    Nie 2 miliardy a 10 miliardów! Ustawa przewiduje że coroczna kwota rekompensaty w latach 21-24 nie może być niższa niż ta w roku obecnym.
    Przy okazji nie wiem po co podejmujecie dyskusje z osobnikiem który pisuje tu pod kilkoma nickami produkuje się przed każdymi wyborami. Taki troll im więcej napisze, tym więcej zarobi. A może po prostu gość odleciał i żyje na wyspie fantazji zwanej Polską która wstała z kolan.

    42 10
  • ~GBB 2020-03-07 15:46:27

    Jeżeli ta kolej minie Rybnik to będzie największa porażka władz miasta od 100 lat. Nie pojmuje jak można tego nie widzieć. Taki pociąg powinien się zatrzymywać w centrum regionu. To tak jakby tłumaczyć, że Pendolino nie zatrzymuje się na Dworcu centralnym w Warszawie tylko w Modlinie albo Raszynie bo to przecież aglomeracja jedna.

    42 8
  • ~rybnikus 2020-03-07 17:23:19

    Boicie się tu bana? Dlaczego nikt nie napisał jak Tusk walczył z koleją? Jak ze stoczniami i oddał swojej Merkel 5 i pół miliarda € dotacji na modernizowanie kolei na EURO 2012? Kto zamykał i sprzedawał dworce, terminale i całe linie kolejowe? Prawdy się boicie?

    27 40
  • ~Trop leminga 2020-03-07 17:36:26

    do master4k - czasem oglądaj TVPInfo no TVN tego nie poda - bo czy wiesz, że w tej chwili Prezydent Andrzej Duda przekazał 2.75 mld na służbę zdrowia, w tym onkologię, żeby zamknąć gębę wszystkim tym co narzekają, że wydaje się 2 mld zł, na telewizję publiczną.

    16 35
  • ~Piotr Czaja 2020-03-07 17:42:57

    Kundelek trop, chyba już stracił węch.Nie mogąc już nic wytropić,odszczekuje się na ślepo w każdą stronę.Chyba już pogubił się.Pisze idiotyzmy, byle pisać.

    21 10
  • ~rybnikus 2020-03-07 17:44:54

    ~Piotr Czaja, trop leminga napisał prawdę a tobie tylko obelgi zostały.

    12 30
  • ~Arteks 2020-03-07 17:45:57

    Kiedyś uważałem Piechę za światowca ale tym razem jestem zażenowany jego ignorancją w tak ważnym temacie! Po 1) jest nielojalny wobec swojego miasta. Nie wyobrażam sobie przykładowo posła z Sosnowca który agitowałby za magistralą przebiegającą przez Czeladź kosztem Sosnowca, po 2) jest naiwny twierdząc, że Rybnik ma szybką kolej do Warszawy. Rybnik ma kolej wybudowaną przez Niemców w XIX w., zelektryfikowaną w czasach PRL, wyremontowaną w czasach kiedy rządziła PO. Faktycznie na obecne warunki czas jazdy i oferta jest dobra. Bracia Piechowie często korzystają z tych połączeń i widzą jak dużo osób wsiada/wysiada w Rybniku. Ale... jeśli założyć, że szybkie koleje w Polsce kiedyś powstaną to standardem będzie podróżowanie 200 km/h a nie 80-110 km/h. Po 3) szybka linia kolejowa Katowice-Rybnik-Ostrawa planowana była już w latach 30.! Plany nad jej budową przerwała II WŚ, a potem w związku z rozwojem ROW, plany te zarzucono bo dla gospodarki PRL najważniejszy był węgiel i wszystkie transportowe inwestycje w regionie robiono pod górnictwo. Po 4) Jastrzębie nie jest węzłem i nikt się tam do niczego nie przesiądzie - w przeciwieństwie do Rybnika. Kluczem do pogodzenia wszystkich samorządów i wystraszonych wysiedleniami mieszkańców jest szybka kolej przez Rybnik oraz odtworzenie linii kolejowych do Jastrzębia z wykorzystaniem linii górniczych. W ten sposób da się pogodzić interesy wszystkich miast naszego regionu, a wysiedlenia będą minimalne. Liczę, że Piecha zmieni zdanie, tymi wypowiedziami z pewnością stracił szacunek u wielu rybniczan. U mnie na pewno.

    51 17
  • ~rybnikus 2020-03-07 17:53:04

    ~Arteks, celowa kłamiesz, Piecha nie ma nic do decydowania o przebiegu tej linii, może jak wszyscy wyrazić swoją opinię. Projekt ma powstać w oparciu o rozum, logikę i fakty a nie na wrzasku lokalnych polityków widzących tylko czubek nosa a nie interes kraju.

    18 34
  • ~Arteks 2020-03-07 17:53:28

    @rybnikus - powtarzasz ciągle jedne i te same bzdety ale to w czasach PO kupiono najwięcej nowego taboru dla kolei w tym nowoczesne Pendolina, a w przypadku naszego województwa słynne Flirty, Impulsy czy Elfy. To w czasach PO wykonano tak istotne remonty linii kolejowych jak Jaśkowice-Tychy i Rybnik-Chałupki - umożliwiające zrobienie z nich szybkiego korytarza transportowego dla pociągów międzynarodowych. To dzięki inwestycji zaklepanej przez PO w Rybniku i w Żorach mamy wyremontowane perony, a pociągi na żadnej z linii wybiegającej z Rybnika już się nie wloką. PiS rządzi krajem już 5 lat, a jakoś na Śląsku w tym czasie niczego nie dokonano w dziedzinie transportu kolejowego - poza zakończeniem inicjatyw podjętych przez poprzedników. Chełstowski jest już rok marszałkiem - czy ogłosił chociaż jeden przetarg na zakup nowego taboru? Czemu PiS obiecuje niestworzone rzeczy odnośnie CPK - a nie chce uruchomić pociągów po istniejącej linii kolejowej Gliwice-Rybnik?

    40 21
  • ~Jacek Kamiński 2020-03-07 17:55:27

    Do rybnikusa;
    "W 2017 PKP wystawi do sprzedaży 50 dworców" ...Forbes 29 .6. 2017.
    Zatem coś co krytykujesz ( bo PO) działo się i za Twoich. Jak to skomentujesz?

    19 9
  • ~Arteks 2020-03-07 18:02:23

    @rybnikus - CPK jest w 100% projektem politycznym! I to politycy określają cele i przebieg linii. W reklamie odnośnie CPK przeczytałem, że w interesie państwa jest to aby kolej dotarła nawet do miast wielkości 10.000 mieszkańców. Więc dlaczego miałaby ominąć Rybnik który ma 140 tys. i w którym można się przesiąść na inny pociąg i dojechać do każdego miasta regionu łącznie z Jastrzębiem do którego można by niewielkim kosztem uruchomić przewozy pasażerskie linią górniczą dodatkowo zatrzymując się w tak dużych dzielnicach jak Chwałowice, Boguszowice czy Szeroka? Dlaczego nikt nie wpadł aby przeprowadzić magistralę przez Czeladź kosztem Sosnowca, a u nas pojawiła się koncepcja aby magistrala ominęła Rybnik, a zajechała przez Jastrzębie - przez największe szkody górnicze w Europie o bardzo okrężnie? Co jest ważniejsze dla ludzi - codzienne dojazdy do szkoły, pracy, na zakupy, na imprezy czy... raz w życiu lub dwa na lotnisko w polu pod Skierniewicami?

    32 14
  • ~rybnikus 2020-03-07 18:06:11

    Arteks, już ci udowodniłem, że kłamiesz. Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze
    Kategoria: Infrastruktura
    Status: W trakcie realizacji
    Nazwa beneficjenta: PKP POLSKIE LINIE KOLEJOWE S.A.
    Lokalizacja: Gmina Rybnik, gmina miejska
    Okres realizacji: 2017 - 2019
    Wartość inwestycji: 77 807 889,4 zł
    Wartość dofinansowania: 19 486 212,93 zł
    Nazwa programu: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020
    Źródło finansowania: Krajowy Program Operacyjny
    Źródło danych: Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju - Programy UE
    Zakres działań:
    Projekt obejmuje rehabilitację odcinków linii kolejowych, łączących bezpośrednio ze sobą dwa ciągi TEN-T, to jest E65/C-E65 i E59/C-E59. Jest zlokalizowany w południowo-zachodniej części województwa śląskiego, na obszarze Rybnickiego Okręgu Węglowego, i jest istotnym elementem zarówno lokalnej, jak i europejskiej infrastruktury kolejowej w Polsce. Projekt obejmuje rehabilitację (przywrócenie pierwotnych parametrów technicznych) na nw. odcinkach linii kolejowych (wszystkie odcinki są liniami zelektryfikowanymi): -nr 691 odcinek Nędza Wieś–Turze, od km (-0,011) do km 1,474 o długości 1,485 km; -nr 140 odcinek Nędza–Nędza Wieś–Sumina, od km 57,764 do km 67,862 o długości 10,098 km (odcinek jest objęty umową AGTC); -nr 173 odcinek Rybnik–Sumina, od km (-0,500) do km 13,353 o długości 13,853 km; -nr 148 odcinek Rybnik–Żory, od km 21,873 do km 35,980 o długości 14,107 km (odcinek należy do sieci kompleksowej TEN-T i jest objęty umową AGCT); -nr 159 odcinek Żory–Studzionka, od km 12,800 do km 24,444 o długości 11,644 km; -nr 689 odcinek Studzionka–Dębina, od km 0,000 do km 2,507 o długości 2,507 km; -nr 157 odcinek Dębina–Chybie, od km 2,390 do km 8,600 o długości 6,210 km; Vmax - pociągi pasażerskie i towarowe 100 km/h (na LK 140 odcinek Nędza–Nędza Wieś - 80 km/h, LK 691 - 60 km/h), dopuszczalny nacisk na oś 221 kN Łączna długość linii kolejowych objętych projektem wynosi 59,904 km ( tym 14,107 km stanowi sieć kompleksową TEN-T) W ramach zakresu rzeczowego Projektu planuje się remont/przebudowę 16 wiaduktów, 14 mostów i 1 kładki dla pieszych (łącznie 31 obiektów inżynieryjnych). Projekt obejmuje przystosowanie peronów (19 szt.) do potrzeb obsługi osób niepełnosprawnych i o ograniczonej możliwości poruszania się na 5 stacjach i 5 przystankach osobowych oraz poprawę bezpieczeństwa na 5 przejazdach kolejowych.
    * Zaprezentowane dane obejmują okres od 16 listopada 2015. Zobacz opis prezentowanych danych oraz informację o prawach autorskich.

    12 35
  • ~rybnikus 2020-03-07 18:09:19

    ~Arteks, jak uważasz, że tymi liniami będą podróżowali politycy z Czeladzi, Sosnowca czy Skierniewic to niech ci tak zostanie.

    12 23
  • ~Gruby21 2020-03-07 18:13:55

    To co wygaduje Pan Piecha to dowód totalnej ignorancji dla interesów Rybnika. Rybniczanie, nie dajcie się już więcej nabrać na tych "światowców". Jak można realizować połączenie Katowice-Czechy bez uwzględnienia całej aglomeracji rybnickiej? To jest totalne nieporozumienie. Pan Wolnik też mógłby następnym razem trochę bardziej pomyśleć przy udzielaniu odpowiedzi. To w końcu samorządowcy mają mieć coś do powiedzenia czy nie? Bo z jego wypowiedzi totalnie nic nie wynika.

    27 15
  • ~Piotr Czaja 2020-03-07 18:20:50

    Naczelny propandysta TVPiS ,właśnie został odstawiony na ślepy tor! Nie mylić z bocznym /zbocznym?/torem.

    14 8
  • ~Arteks 2020-03-07 18:27:32

    @rybnikus - nie liczy się okres realizacji tylko decyzje o wytypowaniu tej linii i procesu dokumentacji który rozpoczął się już w 2012 roku. Dowód na to. Wypowiedź ówczesnego ministra Zdziebło: https://www.nowiny.pl/biznes/82047-zdzieblo-msci-sie-upor-kolejarzy.html

    Ja nie jestem kłamcą, a ty jesteś fanatycznym wyznawcą naszych niezaangażowanych, zmęczonych i słabych parlamentarzystów PiS jak chociażby bracia Piecha.

    28 13
  • ~rybnikus 2020-03-07 18:29:44

    ~Arteks o gazoporcie też tak pisaliście, że to PO i tylko PO, dlatego Polacy już wam nie wierzą.

    12 26
  • ~rzyt 2020-03-07 18:44:20

    @Arteks, Rybnik nie ma 140 k mieszkańców. Za śmieci płaci 114 tysięcy.

    17 6
  • ~rosthost1 2020-03-07 18:53:34

    ~master4k jak miasto Rybnik wydawało miliony na Diagnozę to też trzeba było krzyczeć że lepiej to dac chorym. Albo wyświetlić przejścia dla pieszych to babcia z Wyzwolenia by nie zginęła. Smutne i prawdziwe.

    13 19
  • ~orient 2020-03-07 19:10:50

    Trochę to absurdalne aby zabierać komuś kto coś ma i z tego korzysta i dawać komuś który nie ma i nie wiadomo czy będzie korzystał. Jeśli cpk ma powstać to tylko przez Rybnik i Wodzisław. @rosthost Kurski w krótkim czasie doprowadził TVP na skraj upadłości, coś co jeszcze kilka lat temu miało wysoką oglądalność i przynosiło ogromne zyski. Dzisiaj mało kto jeszcze to ogląda, aktorzy nie chca współpracować, najlepsi dziennikarze zostali zwolnieni lub odeszli. Oby to nie był przedsmak tego co czeka polski budżet w ciągu najbliższych 2 lat. Koronawirus też może nieźle namieszać w gospodarce.

    24 7
  • ~rybnikus 2020-03-07 19:11:25

    Kamiński. "Spółka chce sprzedać m.in. dworce w Sanoku, Augustowie, Ustce, Gdańsku Oliwie, Goczałkowicach Zdroju, Hrubieszowie, Sierpcu, Białymstoku, w Wałczu i Łodzi Żabińcu. Jak tłumaczą władze spółki, są to dworce nieczynne, na których nie ma ruchu pociągów." A ja zapytam dlaczego tam nie ma ruchu pociągów?

    15 12
  • ~master4k 2020-03-07 20:07:01

    @ rosthost1

    "jak miasto Rybnik wydawało miliony na Diagnozę to też trzeba było krzyczeć że lepiej to dac chorym."

    Nom. Poszukaj sobie, co dokładnie pisałem wcześniej o finansowaniu "Diagnozu". Obszczekujesz niewłaściwe drzewo.

    14 9
  • ~kurier 2020-03-07 20:22:52

    To chyba jakiś żart że szybką kolej miałaby omijać Rybnik i stawać gdzieś w polu. PiS to ma jednak szalone pomysły.

    22 13
  • ~rybnikus 2020-03-07 20:26:04

    ~kurier, takiego bełkotu to nawet Arteks nie odważył się napisać.

    10 22
  • ~zak 2020-03-07 21:50:44

    Podobno Kurski ma zostać prezesem PKP . Już widzę ten popłoch u totalsów:)

    14 7
  • ~Piotr Czaja 2020-03-07 22:20:22

    trop leminga zamilkł i opłakuje wyp...nie z TVPiS Jacusia od którego nawet PiSiory się odwrócili.Przyjdzie czas na Cholecką i Ziemca!

    21 11
  • ~peha 2020-03-07 22:50:48

    Nie będzie żadnego CPK, to tylko przedwyborcza propaganda dla ciemnego ludu.

    25 5
  • ~rosthost1 2020-03-08 00:48:25

    Arteks cytat od Ciebie: PiS (PO) rządzi krajem(Rybnikiem) już 5 lat, a jakoś na Śląsku (w Rybniku) w tym czasie niczego nie dokonano w dziedzinie transportu kolejowego (jakiejkolwiek dziedzinie) - poza zakończeniem inicjatyw podjętych przez poprzedników(rowerami).

    8 6
  • ~rosthost1 2020-03-08 00:54:51

    Arteks- to za PO w Kolejach Śląskich ujawniono przetarg na Stary tabor i straty na ponad 20 mln zł . Wtedy na trasie zKato do Rybnika nie jeździł żaden nowy skład. Wszystko nowe jechało do Gliwic.

    8 7
  • ~rosthost1 2020-03-08 00:59:49

    "Pociąg, który z szybkością 250 km/h mknie przez subregion zachodni i po wyjeździe z Katowic zatrzymuje się dopiero w Jastrzębiu, to strata pieniędzy podatników. " czyli zdaniem pana Wolnika to powinien byc szybki pociąg co staje co 10km. Dla każdego. Taka Włoszczowa dwa ale razy 10. Czyli z szybkiej kolei za PO będzie to TLK.

    10 7
  • ~rzyt 2020-03-08 09:59:14

    @Jacek Kamiński, jak zlikwidowano ruch kolejowy to zdegradowała się infrastruktura. Czasem te budynki ze swoim stanem technicznym /tragicznym/ lepiej sprzedać lub rozburzyć. Każdy budowlaniec to wie. Ale zaskoczył mnie wczoraj dworzec w Wodzisławiu Śl. Może Pan pasjonat architektury/i nie tylko/ napisze coś o tym. A tak po za tym nie mam ze swojej strony nic więcej do dodania, bo to nie moja działka. Kiedyś mówiono "kto ma olej to na kolej..."
    Pamiętam jak przed modernizacją linii Rybnik Katowice jechałem pociągiem na tej trasie i rowerzysta na równoległej do torów drodze na Maleniu nas wyprzedzał;)

    10 1
  • ~Arteks 2020-03-08 11:20:10

    @rosthost1 - obecnie w GOP pociągi zatrzymują się co kawałek (np. Tychy, Katowice, Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza, Zawiercie bo tego właśnie wymaga logika obsługi dużych średnich miast. Jastrzębie jako ośrodek w którym ludzie odwykli od kolei z pewnością nie da tak dużo pasażerów jak te w których kolej funkcjonuje "od zawsze" więc ten projekt albo świadomie jest to skazane na nierentowność tak jak słynne lotnisko w Radomiu zbudowane najpierw dla 1 samolotu na tydzień, a teraz stojące zupełnie puste. To prawda, że był skandal w KŚ i PO nie umywała się od odpowiedzialności. Ówczesny marszałek i prezes KŚ podali się do dymisji, a sytuację unormowano w następnych latach. Kupiono sporo nowego taboru i wznowiono kursy na liniach gdzie przewozy były zlikwidowane. Na wszystkich trasach dodano pociągów w ostatnich kilku latach. Nie rozumiem posła Piechy i was. Wolicie być lojalni wobec swojej partii - zamiast dbać o interes swojego miasta. W takim Rzeszowie nikomu by do głowy nie przyszło aby kosztem Rzeszowa można było zrobić coś dla Przemyśla albo Mielca.

    6 6
  • ~Franek7 2020-03-08 19:26:02

    Kolego Trop Leminga, w jakiej budowie jest te ponad 1000 km dróg szybkiego ruchu? Gdzie? Ja nie widziałem. W większości są na etapie planowania i rozpisywania przetargów. Po pięciu latach rządów. Ile już zbudowano przez te 5 lat a nie ile chcą zbudować ( czas przyszły, niedokonany). Ja jechałem ostatnio z Katowic do Gdańska i katastrofa to była. PuD rządzi tak jak mówi Kononowicz, żeby niczego nie było...
    Rybnikus, zejdź na ziemię. Najwiecej autostrad zbudowano za Tuska, Pendolino za Tuska, najwiecej dworców wyremontowano za Tuska ( np. Katowice) . To nie było sto kat temu żeby ludzie nie pamiętali. Wymień co wybudowano przez ostatnie 5 lat?

    3 5
  • ~Franek7 2020-03-08 22:13:57

    A to ha już chyba wiem o jakiej ważnej inwestycji mówi Trop Lemiga i Rybnikus. Pewnie o zapowiadanym przez Antoniego Macierewicza przeniesieniu stoczni marynarki wojennej do Radomia. Tak, tak był taki pomysł Antka z czasów kiedy razem z Misiewiczem rządził polską armuą i zwolnił wszystkich generałów. Wygooglujcie sobie. Ciekawe czy to będzie przed kolejami szybkich prędkości czy po.

    2 3
  • ~rzyt 2020-03-09 08:59:43

    @Arteks, odniosę się do "..Kiedyś Piechę uznawałem za światowca..."
    Dlaczego piszesz, tylko o Piesze zapominając o jego adwersarzu w tym artykule? Czyżby dokonania Wolnika zostały przez Ciebie niezauważone? Przecież on pełnił eksponowane stanowiska w samorządzie śląskim? Chyba, że wpadka z Kałużą jest dla Ciebie ważniejsza niż jego sukcesy?

    Komentując artykuł trzeba się starać być obiektywnym dla dwóch stron; jak krytykuje się jednych personalnie, stawiając wychwalanie partii z drugiej strony nie jest fair. Nie zapominaj, że są różnice gdy jest odpowiedzialność osoby i zbiorowa. Za odpowiedzialnością zbiorową /partie, komitety, rady, zarządy/ kryje się niekompetencja.

    @Arteks, pochwal albo zgań Wolnika; niezauważanie go to dla niego jest lekceważenie z Twojej strony. ;)

    4 2
  • ~Arteks 2020-03-09 10:37:51

    @rzyt - ależ ja bardzo doceniam Wolnika i to co zrobił dla miasta pracując w urzędzie czy jako radny wojewódzki. Teraz też widać, że jest lepiej przygotowany do tematu CPK i w przeciwieństwie do Piechy zależy mu na interesie Rybnika i Wodzisławia. Piecha mówiąc, że Rybnik ma szybką kolej robi z siebie ignoranta.

    7 4

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy potrafimy ze sobą rozmawiać mimo różnic w poglądach?




Oddanych głosów: 638