zamknij

Wiadomości

Nowa kolej przejdzie przez Czerwionkę-Leszczyny? Mieszkańcy boją się wysiedleń

2020-02-28, Autor: Bartłomiej Furmanowicz

Centralny Port Komunikacyjny prowadzi konsultacje nad wariantami przebiegu nowej linii kolejowych. Jedna z nich ma przecinać Czerwionka-Leszczyny. Tymczasem mieszkańcy gminy i miasta obawiają się wysiedleń. Zastrzeżenia co do prowadzenia konsultacji i samego pomysłu nowej kolei ma też burmistrz Czerwionki-Leszczyn. Co na to CPK?

Reklama

Duża inwestycja w Polsce i regionie

By rozpocząć ten artykuł musimy wrócić do października 2018 roku. Premier Mateusz Morawiecki i ówczesny minister infrastruktury ogłosili, że Jastrzębie-Zdrój wróci na kolejową mapę Polski Jastrzębie zostało bowiem ujęte w rządowym Programie Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury kolejowej, tzw. Program „Kolej+”. >>Do Jastrzębia wróci kolej. Jest gwarancja rządu<<

W międzyczasie zaczyna się głośno mówić o Centralnym Porcie Komunikacyjnym – ogromnej inwestycji, która obejmuje 1600 km nowych linii kolejowych, trasy z pociągami jeżdżącymi 250 km/h i kilkadziesiąt miast w zasięgu szybkiej kolei. Ta ogólnopolska inwestycja łączyłaby się z megalotniskiemktóre ma powstać między Łodzią i Warszawą - na terenie gmin Baranów, Teresin i Wiskitki.

Co to ma wspólnego z naszym regionem? Pociągi korzystające z Centralnego Portu Komunikacyjnego docierałyby do Jastrzębia-Zdroju nie tylko z Katowic, ale i czeskiej Ostrawy.

Mało tego, na terenie Śląska CPK planuje budowę 100 km nowych linii kolejowych. Priorytetowymi inwestycjami mają być dwie linie dużych prędkości: nr 111, stanowiąca przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku regionu małopolsko-śląskiego oraz linia nr 113 Katowice – Kraków.

W województwie śląskim powstanie także nowa linia nr 170 prowadząca z Chybia przez Jastrzębie-Zdrój do Bohumina w Czechach. Inwestycja ta przywróci połączenia kolejowe z Jastrzębiem-Zdrojem, dziś największym polskim miastem bez dostępu do kolei oraz umożliwi szybką podróż pomiędzy Katowicami a Ostrawą.

Zaprezentowano też wersję trasowania. Zakłada ona, że przy prędkości 250 km/h z Warszawy do Jastrzębia-Zdroju pociągi będą docierać w 2 godz. 25 minut.

To tyle w telegraficznym skrócie, jeżeli chodzi o Centralny Port Komunikacyjny.

Nowa kolej przetnie nasz region, rodzą się obawy

Tak jak wspomnieliśmy wcześniej z Czech do Katowic ma być poprowadzona linia 170. Przetnie ona m.in. gminę Godów, Jastrzębie-Zdrój, Żory oraz Czerwionkę-Leszczyny. Wariant zielony przecina Szczejkowice, Drogę Wojewódzką 925 pomiędzy węzłem autostradowym a Bełkiem i dalej w kierunku Orzesza.

Wariant granatowy biegnie w podobny sposób, a pomarańczowy przebiega już przez Orzesze.

Warianty przebiegu trasy możecie zobaczyć poniżej:

Spółka Centralny Port Komunikacyjny uruchomiła konsultacje społeczne w tej sprawie. Każda osoba, która ma wątpliwości co do wariantów linii nr 170, może to zgłosić. Inwestycja rodzi jednak obawy wśród mieszkańców Czerwionki-Leszczyn – zwłaszcza, że nowa linia kolejowa może oznaczać wysiedlenia.

Mocne zastrzeżenia ma też sam burmistrz Czerwionki-Leszczyn, Wiesław Janiszewski. Wczoraj wysłał do CPK pismo z uwagami. Zdaniem burmistrza, gdyby spółka faktycznie chciała przeprowadzić konsultacje społeczne projektu, to zwróciłaby się bezpośrednio do każdego samorządu, leżącego na trasie poszczególnych wariantów przebiegu.

- Po analizie dokumentu stwierdzam, że zupełnie nieakceptowalne są warianty przebiegu zielony, jasnoniebieski i granatowy ze względu na przebieg przez zurbanizowane tkanki sołectwa Szczejkowice, tereny inwestycyjne i mieszkaniowe w sołectwie Bełk oraz w pobliżu siedzib ludzkich w Dębieńsku. Pamiętać należy, że przez miejscowość Szczejkowice planowana jest także budowa Kanału Śląskiego. Takie nagromadzenie inwestycji liniowych (istniejąca autostrada Al ), linia kolejowa wysokich prędkości i kanał wyłączą te miejscowości z możliwości zamieszkania. Nastąpi także drastyczny spadek wartości nieruchomości. Proponowany wariant pomarańczowy także nie jest pozbawiony mankamentów. Głównym z nich jest przebieg przez tereny przyrodniczo cenne Parku Krajobrazowego Cysterskich Kompozycji Krajobrazowych Rud Wielkich oraz stawów łańcuchowych Pojezierza Palowickiego w sołectwie Palowice – pisze Wiesław Janiszewski.

Jak dodaje na koniec burmistrz Czerwionki-Leszczyny realizacja projektu linii kolejowej nr 170 nie stanowi wartości dodanej ze względu na brak stacji pośrednich pomiędzy Jastrzebiem-Zdrojem, a Katowicami.

- Nie sposób nie zauważyć, że linia kolejowa wysokich prędkości w sposób znaczący będzie negatywnie oddziaływać na środowisko przyrodnicze, połączenia komunikacyjne wewnątrzgminne, relacje międzyludzkie i stosunki gospodarcze – dodaje Wiesław Janiszewski.

„Nie ma mowy o wyburzeniach na dużą skalę”

Jak do obaw odnosi się Centralny Port Komunikacyjny? Konrad Majszyk, Dyrektor Komunikacji i PR z CPK tłumaczy na wstępie, że spółka zaprezentowała na razie propozycje na wczesnym etapie planowania.

- Wbrew temu, co można gdzieniegdzie czasami usłyszeć, nie ma mowy o „wyburzeniach na dużą skalę” ani tym bardziej „dzieleniu miejscowości na pół”. Konsultacje ogłosiliśmy po to, żeby przeprowadzić inwestycje w zgodzie z mieszkańcami, w tym przypadku Rybnika, Żor, czy mieszkańców gminy Czerwionka-Leszczyny – mówi Konrad Majszyk.

Jak dalej przekonuje, linie przedstawione w Strategicznym Studium Lokalizacyjnym CPK (SSL) mają charakter wyłącznie orientacyjny. Na ich podstawie nie można wnioskować ani na temat ostatecznego przebiegu linii, jak i szerokości pasa gruntu niezbędnego do pozyskania na cele inwestycji. Co bardzo ważne, SSL nie przesądza o lokalizacji poszczególnych linii kolejowych.

SSL to efekt pierwszego etapu prac planistycznych, mających na celu wyznaczenie korytarzy, w których będą usytuowane nowe inwestycje kolejowe i drogowe związane z budową CPK. Jest to etap potrzebny do przeprowadzenia Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko dla całego Programu CPK, czyli rozpoczęcia niezbędnej dla inwestycji procedury środowiskowej – tłumaczy Konrad Majszyk.

Konsultacje potrwają do 10 marca

Nasz rozmóca z CPK przypomina, że do 10 marca trwają konsultacje.

- Ogłosiliśmy je po to, żeby sprawdzić, czy nasze propozycje są akceptowalne, a tam, gdzie nie są spróbować znaleźć inne rozwiązania. Dotychczasowy przebieg konsultacji pokazał, że cieszą się one dużym zainteresowaniem. Od 10 lutego wpłynęło do nas z całej Polski ponad 3,5 tys. uwag z całej Polski (dane z dzisiaj), które dotyczą w sumie 10 szprych, czyli ponad 1.600 km. Wszystkie uwagi są dla nas bardzo cenne. Zostaną przeanalizowane jedna po drugiej. Sprawdzimy, na ile mają uzasadnienie merytoryczne i czy w związku z tym linię np. należy odgiąć, prowadząc ją inaczej.

Na ten rok spółka zaplanowała też etap trzeci, czyli konsultacje we wszystkich gminach wzdłuż kolejowych szprych.

- Ustalenia dotyczące przebiegu linii będą podejmowane na dalszych etapach procesu inwestycyjnego, po przeprowadzeniu m.in. konsultacji społecznych na poziomie gminnym, które są zaplanowane na ten rok (po zakończeniu obecnych konsultacji z mieszkańcami) i po wykonaniu szczegółowych analiz technicznych oraz środowiskowych, w tym dotyczących obszarów chronionych – mówi na koniec nasz rozmówca.

Osoby zainteresowane zgłoszeniem swoich uwag do projektu, mogą wziąć udział w konsultacjach do 10 marca 2020 r. włącznie. Wszelkie istotne informacje oraz formularz zgłoszeniowy znajdują się na stronie internetowej: konsultacje.cpk.pl.

Oceń publikację: + 1 + 79 - 1 - 19

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (32):
  • ~bikerek 2020-02-28 12:38:49

    Po co nam koleje dużych szybkości skoro są w Niemczech? ;)

  • ~rosthost1 2020-02-28 13:03:32

    Wiemy ile domów - podobno kilka. A czyli Polska ma iść do przodu ale na czworaka i z węglem w ręce!!! Chcemy żyć lepiej niech wójt zadba o dobrą wycenę tych domów i gruntów. Autostrada A1 też pochłonęła domy i ludzie mieszkają. Jak gmina zadba o czas i pieniądze to korzyści dla obu stron.

  • ~Arteks 2020-02-28 13:08:38

    @bikerek - ale cóż cię to dziwi? Polska jest mentalnie kilkadziesiąt lat za Europą. Wielu żyje jak dzikusy z piecami w chałupach, wielu nie rozumie potrzeby rozwoju transportu szynowego. A burmistrzowi Czerwionki się trochę dziwię bo o ile autostrada jest straszną uciążliwością dla mieszkańców (a nie pamiętam protestów w sprawie jej budowy poza mieszkańcami żorskiego Rownia). To linie kolejowe nie niosą takich problemów. Pociąg przejedzie raz na godzinę czy raz na pół godziny. Zajmie to kilka sekund i go nie ma. Na autostradzie ruch jest ciągły, na liniach kolejowych nie. Pociągi na liniach zelektryfikowanych nie kopcą - auta jak najbardziej. Autostrady zwiększają ruch na węzłach i drogach dojazdowych - z pociągami nie ma takich problemów.

  • ~rosthost1 2020-02-28 13:17:29

    Arteks zobacz sam koniec postu bikereka

    25 14
  • ~Trop leminga 2020-02-28 13:21:01

    Jak powiedział W. Janiszewski - "nie sposób nie zauważyć, że linia kolejowa wysokich prędkości w sposób znaczący będzie negatywnie oddziaływać na środowisko przyrodnicze, połączenia komunikacyjne wewnątrz gminne, relacje międzyludzkie i stosunki gospodarcze".
    - Naprawdę ręce opadają. W jakim świeci my żyjemy. Mam żal do PIS, że chcą coś robić, inwestować, dorównywać Europie Zachodniej. Przecież liczy się tylko moja zagroda. Trzeba wrócić do furmanek, palenia węglem w piecach i w ogóle do kamienia łupanego. Ma być tak jak za 8 lat nierządów PO, czyli nic nie ma być, bo "piniendzy nie ma i nie bendzie".

    83 68
  • ~pawelbudowa 2020-02-28 13:22:09

    Ta destrukcja jest do przewidzenia. Rząd zwiększa dług, niszczy zakłady, sponsoruję obce koncerny, państwa, produkty a społeczeństwo ma w d.....e. Jak na drodze nowej inwestycji będzie zachodnia korporacja mała swoje zakłady to linia zostanie od razu przesunięta ale mieszkańcy po co ?

    35 74
  • ~bikerek 2020-02-28 13:27:56

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

    11 12
  • ~bikerek 2020-02-28 13:29:18

    ~Arteks Oczywiście że jest nam potrzebna kolej dużych szybkości.
    A ten wpis to była szydera z opozycji w stylu " Po co nam LOT, jak jest Lufthansa" itp

    91 25
  • ~zak 2020-02-28 14:12:35

    pawelbudowa tobie się chyba coś pomyliło . To rok 2020 a nie 2011 !
    Znam ludzi, których przesiedlono z powodu budowy autostrady . Bardzo im się to opłacało . Narzekali tylko starsi , bo wiadomo starych drzew się nie przesadza.
    To według twojego posta , pociagi będą jezdzić po ludziach ? ogarnij się .

    64 16
  • ~goliat 2020-02-28 15:12:32

    Dla jednych, klitka w króliczoku, kolej i kilka kontra pasów to spełnienie ....

    39 26
  • ~stary 2020-02-28 15:20:34

    Trzeba pamietac ze to ostatnia kadencja P.Janiszewskiego. Idzie chyba w P osly. dlatego taki aktywny szkoda ze nie robil nic dla mieszkancow bedac burmistrzem

    44 15
  • ~predkront 2020-02-28 15:57:37

    Czyli co, ta szybka kolej bedzie dojezdzac do Jastrzebia, a do Rybnika nie?

    35 5
  • ~jacek_ligota 2020-02-28 16:41:05

    ~zak: Ci ktorych przesiedla to szczesciarze. Najgorzej maja ci, ktorzy zostaja i musza mieszkac obok takich torow, autostrady lub drogi Pszczyna-Raciborz.

    39 9
  • ~tf2 2020-02-28 16:50:43

    Do Jastrzębia kiedyś były tory, nie lepiej postawić na ich miejscu nową linię?

    29 10
  • ~exx 2020-02-28 16:59:31

    Ja bym się cieszył jakby mi wykupili dom. Elektrownie zamkną, kopalnie zamkną. Syf i smród. Do tego wieczne remonty dróg. A tak macie kasę i zaczynacie od nowa w jakimś fajnym czystym mieście byle nie na śląsku.

    50 14
  • ~Arteks 2020-02-28 17:05:38

    @bikerek - ja nie mam nic przeciwko bo jestem zwolennikiem nowoczesnego przemieszczania się. W zeszłym roku miałem okazję jechać ICE z Brukseli do Frankfurtu 300 km/h i jak torowisko biegło równolegle do autostrady to pociąg mijał auta w podobny sposób jak u nas auta mijają rowerzystów... Natomiast warto sobie zadać pytanie czy przeciętny mieszkaniec naszego regionu bardziej potrzebowałby pociągu w dojeździe ze szkoły do domu i z domu do pracy czy też połączenia z lotniskiem w środku kraju?! Wydaje mi się to pierwsze i ja bym bardziej optował za budową w regionie kolei aglomeracyjnej z jednoczesną modernizacją linii kolejowej do Katowic, przebudową na dwa tory i ewentualnie jakimś krótkim nowym odcinkiem wymijającym łuki między Mikołowem a Orzeszem. @predkront - linia ma przywrócić Jastrzębie na mapę kolejową, a w interesie Rybnika jest to aby była przeprowadzona jak najbliżej niego, a może nawet z udziałem naszego węzła. Ale myślę, że władze Rybnika oraz spora grupa naszych parlamentarzystów tematu nie prześpi. Bo CPK to może być mrzonka, a może uda się to zrealizować. W innych krajach linie szybkich prędkości budowano już w latach 70. Posłowie Parlamentarzyści bardzo często jeżdżą pociągami i wiedzą jakie to jest błogosławieństwo. @tf2 - tak kolej do Jastrzębia była i nikt nią nie jeździł dlatego zlikwidowano. A nikt nie jeździł dlatego, że przystanki były zlokalizowane bardzo daleko od osiedli czy miejsc pracy. Odbudowa w kształcie takim jaki był nie miałaby żadnego sensu.

    32 22
  • ~Arteks 2020-02-28 17:08:19

    @exx - tym bardziej, że te chałupy na Śląsku na ogół wyglądają jak obiekty bardzo wyeksploatowane i zdecydowanie zbyt duże jak na 1-2 osoby które w niej na starość zostają... Czy ci którym wyburzono domy na trasie drogi P-R na tym nie skorzystali? A czy estetyka miasta przez to się nie poprawiła? Przykładowo Wodzisławska gdzie teraz jest nowe rondo - przecież to wyglądało jak jakieś slamsowisko. Teraz jest przestrzeń, pojawiła się nowa droga, są panoramy jakoś tak bardziej miejsko się tam zrobiło. :)

    24 43
  • ~Franz Kawka 2020-02-28 18:20:04

    Mega lotnisko w Baranowie, w wymierającym kraju to mógł wymyślić tylko baran. Wybudują to zaraz po zbudowaniu miliona elenktycznych samochodów.

    26 33
  • ~ 2020-02-28 18:40:02

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

    1 1
  • ~Maksymilian Popeć 2020-02-28 19:25:17

    Faktycznie jest się czym podniecać. Jeśli ten centralny port powstanie, to wówczas ptaki będą u nas latach do góry brzuchem.

    23 13
  • ~rybnikus 2020-02-28 20:04:15

    Rybnik ogrodzić, postawić napisy SKANSEN i zostawić w spokoju.

    24 11
  • ~Arteks 2020-02-28 20:33:41

    @rybnikus - chyba myślisz o okolicznych miastach bo zarówno władze Żor jak i Czerwionki nie chcą nowej linii kolejowej. A ja zwracam uwagę, że jeśli chcielibyśmy z jednej strony uniknąć wielu wyburzeń i znacząco zmniejszyć koszty inwestycji - to wystarczy zmodernizować linię Katowice-Tychy-Jaśkowice-Rybnik-Wodzisław-Bohumin, dobudować nowe tory, zlikwidować przejazdy zamieniając je na wiadukty, trzeba by trochę zmienić promienie łuków ale wtedy... mamy linię po której można śmigać 160 km/h - a to byłaby wystarczająca prędkość jak na... teren bardzo gęsto zaludniony i relatywnie częste przystanki. Czy zapomniałem w swoim pomyśle o zadupiu jastrzębskim? Nie. Jastrzębie powinno mieć połączenie aglomeracyjne - te najbardziej potrzebny z wszystkimi okolicznymi miastami ale to powinna załatwiać nie magistrala KDP zbudowana po hałdach czy szkodach górniczych - tylko nowe linie w stylu SKM np. z Rybnika, z Wodzisławia czy z Żor spięte z istniejącą linią umożliwiającą dużo szybszą jazdę i zwiększającą przepustowość.

    22 23
  • ~rybnikus 2020-02-28 20:40:39

    Arteks w artykule są wsie pod Rybnikiem i nic o Żorach, których widać nie lubisz. inne rejony Polski się cieszą z takich inwestycji ale tu jest tradycja węgla i ma być jak było. A potem i jak zawsze, będzie kwik, PIS nic nie inwestuje.

    18 18
  • ~Marek Jacek 2020-02-28 20:41:56

    Ale jak można bać się wysiedlenia z Czerwionki? Przecież to by było jak wygrana w loterię.

    38 14
  • ~Szymon Pifczyk 2020-02-28 22:29:57

    Osoba, która rysowała te warianty chyba nigdy nie spojrzała na mapę - bo wariant zielony i granatowy idą przez górę Ramżulę... Więc albo chcą przekopać górę, albo muszą zmienić przebieg.

    22 4
  • ~joawol 2020-02-29 07:27:07

    Skoro nie ma stacji to dla mieszkańców regionu to totalnie nieistotne. Owszem super, ze kolej ze szybka etc. Ale skoro bez stacji, to niech ja puszcza tak zeby nie przeszkadzała mieszkańcom i omijała park Krajobrazowy

    17 2
  • ~predkront 2020-02-29 11:15:05

    Ja moge powiedziec tylko tyle, ze jesli faktycznie w Rybniku nie bedzie stacji z ktorej bedzie mozna BEZ PRZESIADEK dojechac do tego lotniska to W D**E SOBIE WSADZCIE CALE TO CPK!!!

    19 3
  • ~ 2020-02-29 12:08:37

    predkont nasza szanowana opozycja nigdy nie będzie wpierać rządowych idei masz przykład Czerwionki tam gdzie siedzi PO zaczynają się schody w Rybniku było by podobnie

    8 11
  • ~Jan R. 2020-02-29 13:57:07

    Kolejny poroniony pomysł pisointelektualistów. Katowice już mają połączenie z Ostrawą poprzez Rybnik i Wodzisław Sląski, argumentacja do bani. Po co dla Jastrzębia Zdroju robić połączenie kolejowe z hipotetycznym centralnym portem lotniczym, nie wiem. Nam bardziej przyda się linia kolejowa, coś a la TGV lub ICE, łącząca Rzeszów, Kraków, Katowice/Gliwice, Opole, Wrocław, Zieloną Górę z Berlinem, a poprzez Berlin z całą Europą Zachodnią.f

    15 7
  • ~ 2020-02-29 17:17:34

    ale po co ktoś miałby do Berlina jeździć?ta nic nie ma : D

    5 12
  • ~Grzegorz Sosna 2020-02-29 20:20:14

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

    0 1
  • ~Jan Korzeński 2020-03-02 09:10:52

    Skoro są w Niemczech ?. Takie głupie gadanie może wymyślać osoba która później mówi że w Polsce to niczego niema a w Niemczech to jest raj . Polskę to najlepiej widziała by podnóżkiem Niemiec i Francji . Sama pracuje w Niemczech i jak przyjedzie zaczyna gadkę jak tam jest pięknie ale w razie konfliktu tu w kraju pierwsza by uciekła do Niemiec

    3 6

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Na czym Miasto Rybnik powinno oszczędzać?









Oddanych głosów: 2739