zamknij

Wiadomości

CPK odpowiada na zarzuty mieszkańców: braliśmy pod uwagę ich głosy

2023-08-05, Autor: 

Centralny Port Komunikacyjny bacznie obserwuje to, co się mówi o budowie w naszym regionie Kolei Dużych Prędkości. Konrad Majszyk – rzecznik spółki przesłał do naszej redakcji odpowiedzi na zarzuty, które pojawiły się podczas ostatniej konferencji w Czerwionce-Leszczynach.

Reklama

Przypomnijmy, kilka dni temu w Czerwionce-Leszczynach odbyła się konferencja z udziałem władz Czerwionki-Leszczyn, Orzesza, Mikołowa czy Łazisk Górnych. Burmistrzowie w mocnych słowach powiedzieli, co myślą o inwestycji CPK. Odnieśli się do słów ministra Marcina Horały, który jest odpowiedzialny za ten projekt »Mieszkańcy są oburzeni tym, co o CPK powiedział minister Horała. „Informacje są kłamliwe”«

Do zarzutów postanowił się ustosunkować Konrad Majszyk, rzecznik Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przesłał do naszej redakcji obszerną odpowiedź na zarzuty, które padły podczas konferencji, a pojawiły się w naszym wcześniejszym artykule. Poniżej publikujemy całą treść, która otrzymaliśmy:

"Linia CPK Katowice – Ostrawa.

Odp. na zarzuty z konferencji w gminie Czerwionka – Leszczyny

1) Nieprawdą jest, że „najmniej kłopotliwy przebieg kolei to wariant w ramach linii E65”, która jest modernizowana przez PKP PLK.

Fakty: Modernizacja magistrali E65 nie jest projektem konkurencyjnym wobec budowy przez CPK linii Katowice – Ostrawa. Wymiana handlowa pomiędzy Polską a Czechami stale wzrasta i linia E65 będzie wykorzystywana m.in. na potrzeby cargo.

Czas przejazdu pomiędzy Katowicami i Ostrawą magistralą E65 jest zdecydowanie mniej atrakcyjny ze względu na przebieg tej linii (dłuższa trasa) i niższe parametry eksploatacyjne (m.in. niższa prędkość). Zarówno po polskiej, jak też czeskiej stronie planowane są linie Kolei Dużych Prędkości, a trasa Katowice – Ostrawa będzie również łącznikiem w ramach transeuropejskiej sieci TEN-T.

Ponadto celem projektu CPK Katowice – Ostrawa jest poprawa dostępu do wysokiej jakości transportu kolejowego w takich miastach regionu jak np. Rybnik, Żory, Jastrzębie-Zdrój i Wodzisław Śląski, czego magistrala E65 nie zapewnia.

Wskazywanie magistrali E65 jako najkorzystniejszego przebiegu dla wariantu inwestorskiego byłaby de facto rezygnacją z projektu Katowice – Ostrawa w kształcie i z korzyściami, jakie niosą Koleje Dużych Prędkości. Taka koncepcja nie była więc w ogóle rozpatrywana na etapie studium wykonalności CPK.

Ze względu na konieczność wyburzenia od 4 do 6 domów w Palowicach na terenie gminy Czerwionka-Leszczyny (ostateczną liczbę poznamy po zakończeniu procesu projektowania), wójt tej gminy sugeruje rezygnację z projektu i tym samym pozbawienie dostępu do sieci KDP około 132 tys. mieszkańców Rybnika, 62 tys. mieszkańców Żor, 83 tys. mieszkańców Jastrzębia-Zdroju i 45 tys. mieszkańców Wodzisławia Śląskiego.

W całym subregionie zachodnim województwa śląskiego mieszka prawie 650 tys. osób, które będą mogły skorzystać z nowej linii KDP.

2) Nieprawdą jest, że przedstawiciele spółki CPK realizują inwestycję Katowice – Ostrawa bez konsultacji i uzgodnień z mieszkańcami, a głosy mieszkańców i samorządu nie zostały w konsultacjach uwzględnione.

Fakty: Podczas spotkań i konsultacji z samorządowcami i mieszkańcami modyfikowaliśmy 12 wariantów trasy kolejowej między Katowicami i Ostrawą. Chodziło o to, żeby wypracować wspólnie jeden projekt który zakłada najmniej wyburzeń i ma najmniejszy wpływ na środowisko naturalne.

Przygotowując wariant inwestorski dla odcinka Katowice-Ostrawa priorytetem było dla nas właśnie uwzględnienie uwag mieszkańców. Od lutego 2020 r. zorganizowaliśmy w regionie niemal 100 spotkań z mieszkańcami i samorządowcami. Odbyły się one na terenie 15 gmin, przez które przebiegały warianty naszej linii kolejowej. Były to: Katowice, Mikołów, Tychy, Łaziska Górne, Wyry, Czerwionka-Leszczyny, Rybnik, Orzesze, Żory, Świerklany, Mszana, Wodzisław Śląski, Jastrzębie Zdrój, Gorzyce i Godów. W sumie zebraliśmy ponad 7 tys. uwag i opinii.

Duża ich część, jak również liczne postulaty mieszkańców i samorządowców spływające na bieżąco do proponowanych rozwiązań przedprojektowych, zostały przez nas uwzględnione w ostatecznie wybranym wariancie W72. W toku dalszych prac projektanci będą starali się przyjmować jak najlepsze dla mieszkańców modyfikacje i rozwiązania, które zmniejszą wpływ linii kolejowej na otoczenie.

Mieszkańcy będą mieli też okazję, żeby zgłosić swoje ewentualne kolejne uwagi do wariantu inwestorskiego linii Katowice – Ostrawa podczas ubiegania się przez spółkę CPK o wydanie decyzji środowiskowej w Regionalnej Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach. W ramach przewidzianej prawem procedury RDOŚ umożliwi udział w procesie strony społecznej.

3) Nieprawdą jest, że spółka CPK „nie dogadała się” z czeskim inwestorem Správa železnic i że Czesi proponują zupełnie inny punkt styku torów: nie wzdłuż autostrady, tylko przez Lutynię.

Fakty: Wręcz przeciwnie. Jesteśmy w stałym kontakcie z czeskim zarządcą infrastruktury kolejowej Správa železnic, z którym na bieżąco się konsultujemy.

W wyniku wielu spotkań wspólnie uznaliśmy rozważany punkt połączenia polskiej i czeskiej linii kolejowej w Gorzyczkach przy autostradzie A1 jako zdecydowanie mniej korzystny. Trasa byłaby wtedy dłuższa, bardziej kręta, stroma i wymagałaby przejęcia większej liczby nieruchomości po stronie polskiej.

Dlatego właśnie wariant inwestorski W72 dla linii Katowice – Ostrawa przecina granicę państwa z pobliżu Godowa i dalej kieruje się w stronę Lutyni. Od samego początku prace przygotowawcze i projektowe są ściśle koordynowane przez CPK ze stroną czeską.

4) Nieprawdą jest, że wariant W72 jest „najgorszy dla Mikołowa”.

Fakty: Jest wręcz odwrotnie. Wariant W72 omijający miasto od strony północnej w rzeczywistości przechodzi wzdłuż istniejącej linii kolejowej, co oznacza znaczne ograniczenie liczby kolizji z zabudowaniami. Oznacza też powstanie układu drogowego, który dzięki przyjętym w projektowaniu rozwiązaniom technicznym, m.in. bezkolizyjnym przejazdom, będzie najlepiej odpowiadał codziennym potrzebom mieszkańców, o czym wielokrotnie rozmawialiśmy z władzami Mikołowa.

Pojawianie się linii KDP w Mikołowie będzie oznaczać szerszą ofertę ze strony przewoźników i więcej połączeń, co może wpłynąć pozytywnie na rozwój miasta. Określanie ogłoszonego wariantu inwestorskiego linii Katowice - Ostrawa w publikacjach jako „najgorszego dla Mikołowa” to więc daleko idące nadużycie.

5) Nieprawdą jest, że w wyniku inwestycji CPK „Łaziska stracą 5 proc. powierzchni, 53 budynki jednorodzinne, 11 działalności gospodarczych”, a jeżeli chodzi o tereny zielone, to „mówimy tu o 57 stanowiskach ptaków ściśle chronionych, 9 gatunkach ssaków i płazach”.

Fakty: Zarezerwowany na inwestycję korytarz przebiegu linii w rejonie gminy Łaziska Górne jest będzie jeszcze korygowany i optymalizowany zarówno na etapie przedprojektowym (szczegółowego opracowywania koncepcji programowo-przestrzennej), jak i samego projektu budowlanego. Co ważne, będziemy starali się za wszelką zminimalizować liczbę kolizji z zabudową w rejonie Łazisk.

Co do kwestii środowiskowych, to realizowane podczas studium wykonalności (STEŚ) inwentaryzacja przyrodnicza w granicach gminy Łaziska Górne wskazała jedynie dwa stanowiska ptaków i cztery płazów, przy czym ich populacje nie będą zagrożone. W pobliżu inwestycji znajdują się zbiorniki wodne, zapewniające dogodne warunki do ich bytowania. Wobec chronionych gatunków w granicach inwestycji zostaną podjęte odpowiednie działania ochronne minimalizujące potencjalne negatywne oddziaływanie.

6) Nieprawdą jest, że dla Orzesza inwestycja CPK „nie jest wartością dodaną”, a z 12 wersji „ktoś wybrał jedną wcześniej ustaloną” i żadne uwagi nic nie wniosły.

Fakty: W wyniku konsultacji społecznych na terenie Orzesza, spotkań z samorządowcami i przekazanych uwag od mieszkańców, odrzuciliśmy warianty o większej skali kolizji z zabudową. Między innymi wariant W71, który przechodził przez centrum miasta i zakładał znaczną rozbudowę istniejącej stacji kolejowej, i W74, który również przebiegał w pobliżu centrum.

Wybrany przez CPK wariant inwestorski W72 na terenie Orzesza przechodzi przez jedną z peryferyjnych dzielnic – Zawiść, omijając centrum. Wybór tego wariantu był efektem spotkań, rozmów i konsultacji, a jednocześnie rozwiązaniem kompromisowym dla wielu mieszkańców miasta.

7) Nieprawdą jest, że przechodząca linia CPK przez środek miejscowości Palowice oznacza jej „kompletną dewastację”, a korytarz KDP będzie miał 180 metrów szerokości.

Fakty: W oparciu o rozwiązania przyjęte w trakcie prac nad studium wykonalności, tory (obiekty inżynieryjne) zajmą nie 180 metrów, jak wskazują niektórzy krytycy, ale od 30 metrów do maksymalnie 50 metrów szerokości. Dodatkowe miejsce jest niezbędne dla wybudowania np. dróg serwisowych i zbiorników retencyjnych, a szczegóły będą znane po zakończeniu projektowania.

Na kolejnych etapach prac nad koncepcją programowo - przestrzenną i szczegółowym projektem budowlanym dla wariantu W72, zakładamy optymalizację, czyli zmniejszenie zajętości terenu dla linii planowanej przez Palowice.

Ok. 1,5 km od centrum miejscowości i 800 metrów od kościoła w Palowicach powstanie przystanek kolejowy z którego mieszkańcy będą mogli korzystać w codziennych dojazdach do szkoły i pracy".

Oceń publikację: + 1 + 48 - 1 - 29

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (15):
  • ~Jedynie Prawdziwy Polak 2023-08-05
    16:56:30

    48 39

    Głos niegdysiejszego suwerena (teraz przekupionego motłochu) przekupionego socjalem i drukowaną kasą już dla tego rządu nic nie znaczy.
    Ma dać 35% poparcia, żeby wejść w koalicję z Talibami z Konfederacji, i od listopada kobiety po ulicach będą chodziły w burkach, a młode kobiety do więzienia za przerywanie ciąży.
    Zajęcia w szkole zaczniemy od modlitwy i wysłuchania Radia na M.

  • ~waria(n)t 64" 2023-08-05
    17:22:46

    27 40

    Śpieszmy się kochać pis ,za chwilę go nie będzie

  • ~MArudzia 2023-08-05
    20:04:06

    39 36

    ~waria(n)t 64"
    A kto będzie ??? Tusk - lek na wszelkie zło ??
    Jeżeli nawet wygrają, to ciekawe po jakim czasie zacznie się skomlenie - jacy oni źli, niedobrzy
    Nnie zapominajmy - oni już byli,

  • ~DonPedro 2023-08-06
    07:09:59

    36 18

    Dopóki ludzie będą wybierać niedemokratyczne reżimy o ruskiej proweniencji typu pis tak będzie się działo.
    Niszczenie lokalnych społeczności w imię zysku członków partii i ich rodzin. Realizacje idee fix typu tama 3 przełomów, Przekop mierzei, CPK i pewnie jeszcze nam komuchy dołożą jakieś smarki z partyjnych nosow.
    Tych, którzy kochają jedyna polska narodową partie ostrzegam, ze do Turcji i Egiptu na wczasy z lotniska w Pyrzowicach po wybudowaniu tego CPK nie polecicie. Ruch osobowy Katowice Airport pójdzie do likwidacji, zamiast tego dostaniecie wspaniała wizję pozostawienia auta we wsi 20 km za Rybnikiem i dojazd cudna partyjną drynda do Warsiawy (Baranowicze) na samolot im. Kaczkowskich.
    O to w tej centralizacji chodzi partyjnym gangsterom i ich córkom i synkom i śwagrom.
    Roboty też już szukajcie sobie centralnie pod Baranowiczami. Jak się zapiszecie do partii.

  • ~ 2023-08-06
    08:29:28

    21 14

    panie Majszyk gminą Czerwionka-Leszczyny rządzi BURMISTRZ( a nie wójt). Dalej te 180 metrów(ale raczej będzie to trochę więcej) razy mniej więcej DWA kilometry( miejscowość ma 1205 hektarów) daje 0,36 km kwadratowych( specjalnie zmieniam te jednostki, bo takie urzędasy RACZEJ NIE PORADZĄ SOBIE bez powołania kolejnych dobrze opłacanych pracowników) i o tyle netto zmniejszą się Palowice. Dojdą do tego dodatkowe metry strefy niczyjej, czyli też Palowice stracą. Ten nasyp plus cała reszta, to będzie JEDNA WIELKA DEWASTACJA tej miejscowości, bo będą tam jeździć tysiące dużych samochodów.
    Aha Don pedro....ta wieś to Baranów( czyli nomen omen jak stado baranów od CPK)

  • ~Arteks 2023-08-06
    12:17:37

    14 8

    @antyk23 - a kopalnie, hałdy, sztuczne zbiorniki wodne, autostrady, obwodnice, linie wysokiego napięcia czy strefy przemysłowe nie są dewastacją powierzchni? Są potrzebne według ciebie czy też nie?

  • ~ 2023-08-06
    13:10:21

    20 17

    Co mają powiedzieć mieszkańcy żyjący w cywilizacji, np.: centrum Rybnika, gdzie ruchliwe ulice a czasem i tory mają za oknami? Jak by dzialały wasze leszczyńslie czy pawłowickie tiktoki bez masztu GSM? Gdzie byście tankowali wasze elektrośmieci, gdyby nie było elektrowni, torów do niej?
    Przypomina mi to trochę eurokomunistów z P0 z janiną 0 na czele. Wyją, że chcą terrorystów, gwałcicieli i roszczeniowych przestępców. Odstawiają manianę z reklamowkami na granicach. Za kasę od Sorosa opłacają kłamliwe i szkodliwe filmidła. Sami natomiast zamieszkują daleko od problemu, w zamkniętych i otoczonych wysokim murem willach z ochroną.

  • ~waria(n)t 64" 2023-08-06
    15:22:17

    13 13

    @Marudzia, załóżmy że wygra Kaczyński z tą całą hałastrą która osiadła jak szarańcza na spółkach SP . Rząd który narobił niewyobrażalnych ukrytych długów . To co się stanie oprócz zapowiedzi programowej ,, a potem będą **pierdalać za miskę ryżu ? Wyjdziemy z UE ? Staniemy się drugą Białorusią ? Jak wygra demokratyczna opozycja to zrobi się bilans otwarcia i wszystkie trupy wylecą z szafy. Mam nadzieję że wszyscy zostaną rozliczeni łącznie z rozszerząną konfliskatą mienia . Nawet handlarz bronią który dla zmylenia tropów się skremował . Zostanie ożywiony i postawiony przed organami sprawiedliwości.
    Ten kto wygra wybory .Jeżeli nie postawi przed sądem złodziei i malwersantów. Sam może się za chwilę spotkać z gniewem okradzionego ludu

  • ~ 2023-08-06
    16:21:10

    3 12

    arteks twoja infantylność jest porażająca!!! Bronicie jednej nutrii, ale obojętny jest wam los człowieka!! To mój ostatni wpis dotyczący CPK, bo z pisowskimi zwolennikami współczesnego hitleryzmu i stalinizmu NIE BĘDĘ więcej dyskutował. Zapytam cię równie infantylnie: namawiałbyś synową/córkę do aborcji? A czy sam zadecydowałbyś o eutanazji swoich rodziców?? "Są potrzebne wg ciebie, czy nie" To taki niski poziom, abyś mógł coś przemyśleć i zrozumieć.

  • ~Arteks 2023-08-06
    17:24:26

    10 5

    @antyk23 - tak samo jak nutria i aborcja nie mają nic wspólnego z CPK tak moje wpisy nie mając nic wspólnego z infantylnością. Zauważyłem normalny w rozwoju człowieka aspekt, że inwestycje służące ludziom zmieniają krajobraz i niestety w większości są nie tylko potrzebne ale niezbędne. Czy moje "infantylne" pytanie o "niskim poziomie" są za trudne abyś na nie odpowiedział? Korzystasz z prądu, węgla, autostrad, linii wysokiego napięcia, wody z kranu, obwodnic, produktów które gdzieś trzeba wyprodukować? Dlaczego więc masz coś przeciwko aby przez jakieś wsie przeprowadzić nową kolej w imię dobrych połączeń miast i krajów?

  • ~MArudzia 2023-08-06
    18:19:04

    17 7

    ~waria(n)t 64"
    Nie jestem ślepym wyznawcą Pisu - Przeraża mnie wieczne straszenie od 8 lat, że przez PIS będziemy drugim Bangladeszem, że PIS nas wyprowadzi z UE, że będziemy bankrutami, ogólnie będzie Sodoma i Gomora - a z tego co widać, to jest ciągła walka opozycji do powrotu do koryta.
    Przypomnijcie sobie sławetne wystąpienie A.Leppera - on już miał wyrobione zdanie nt. Unii Wolności, AWS oraz PO

  • ~Arteks 2023-08-06
    18:49:08

    7 12

    @MArudzia - można być ślepym wyznawcą PiS, a można być wyznawcą PiS który przejrzy na oczy i zobaczy, że był oszukiwany. Ile razy dałbyś się okłamywać jakieś bliskiej osobie? Gdyby nie to, że poprzednicy Kaczyńskiego wprowadzili Polskę do NATO czy UE bylibyśmy Białorusią czy Wenezuelą i mielibyśmy obozy dla internowanych... Oczywiście, że każdy polityk chce koryt. Jeśli jednak dobrze rządzi albo nie szkodzi - niech sobie na tym korzysta. Problem jednak z PiS jest to, że szkodzi... Rybnikowi zabrał 175 milionów. To samo innym miastom. Rolnikom też szkodzi jak żaden rząd po wejściu Polski do UE. Wszystkim dali popalić w czasie pandemii. Nie wspomnę już o sądach, trybunale, kobietach, służbie zdrowia, mediach państwowych itd. Owszem - są też jakieś dobre inicjatywy i sukcesy jak np. program Czyste Powietrze czy walka z wariatami na drogach - ale one giną w gąszczu głupot i niewypałów.

  • ~MArudzia 2023-08-06
    19:12:50

    10 6

    ~Arteks
    W/g Ciebie, gdy rządziła PO wszyscy mieli wszystko, rolnicy, samorządy, województwa, sołectwa, oraz my podatnicy???
    Ty jako znawca rybnickich inwestycji, możesz podpowiedzieć - czy MOK przy ul.Kominka został wybudowany/zmodernizowany TYLKO z budżetu miasta???

  • ~Arteks 2023-08-06
    19:30:23

    8 10

    @MArudzia - przede wszystkim niczego nie odbierano samorządom. Wiem co mówię bo Rybnikiem rządziła koalicja Fudali+PiS i... nie pamiętam skarg czy pretensji do rządu PO (za którym jakoś mega nie przepadałem, chociaż teraz wspominam go z sentymentem). PO nie wprowadzała pseudoreformy oświaty która doprowadziła samorządy do pogorszenia sytuacji finansowej. Nie szkodzili przedsiębiorcom i nie majstrowali co chwilę przy podatkach. Udało im się oddzielić funkcję ministra sprawiedliwości od prokuratora generalnego. Nie ruszali sądów! Budowali autostrady i remontowali linie kolejowe. Sąd Okręgowy to bardzo pożądana i droga inwestycja, w całości sfinansowana przez budżet państwa. 175 milionów zabrane, Rybnik generuje do państwa gigantyczne podatki poza zapewnieniem mu bezpieczeństwa energetycznego i co mamy w zamian? Ochłapy na odczepnego... jak parę milionów na MDK, hospicjum i II etap obwodnicy... NA 8 LAT!!!

  • ~Arteks 2023-08-06
    19:34:22

    9 11

    @MArudzia - w czasach PiS pierwszy raz w historii rybnickiego szpitalnictwa która sięga połowy XIX wieku, zamknięto jakieś oddziały lecznicze. PAMIĘTAMY!

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5354