zamknij

Wiadomości

W Rybniku będą jeździły wodorowe „polsatobusy” za 66 mln zł. Miasto jeszcze nie wie, ile będzie kosztował dla nich wodór

2023-02-07, Autor: 

Zakończył się przetarg na 20 autobusów elektrycznych zasilanym wodorem. Pojazdy za 66 mln złotych dostarczy firma PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, związana z Grupą Polsat Plus. Z kolei PAK-PCE Stacje H2 zamierza zbudować w Rybniku stację do tankowania wodoru. Rzecz w tym, że jeszcze nie wiadomo, ile będzie on miasto kosztował jeżeli chodzi o komunikację miejską.

Reklama

Te autobusy mają oczyszczać powietrze

Przypomnijmy, zamówienie obejmowało dostawę 20 sztuk autobusów standardowych wraz z wyposażeniem elektronicznym, niezbędnym oprogramowaniem, dokumentacją i przeprowadzeniem szkoleń. Pojazdy miały być klimatyzowane, wyposażone w ogrzewanie wodne, wykorzystujące ciepło z układu chłodzenia układu napędowego i/lub pompy ciepła. Każdy pojazd miał pomieścić min. 80 osób, z czego 29 na miejscach siedzących.
Ponadto autobusy miały mieć porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, oświetlenie obszaru drzwi, wyświetlacze LED i LCD, automatyczne zapowiedzi, nagłośnienie, kasowniki, monitoring, system zliczania pasażerów, w kabinie kierowcy przewidziano alkomat oraz lodówkę.

Do przetargu wystartowały dwie firmy:

- Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. z kwotą 76,9 mln zł

PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. z kwotą 66,1 mln zł

Zgodnie z informacją zawartą w rozstrzygnięciu konkursu, autobusy dostarczy PAK-PCE. Firma oferuje pojazdy o nazwie NesoBus.

Autobus wodorowy tak naprawdę jest autobusem elektrycznym. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana – zapewnia na swojej stronie producent pojazdów.

Wg wskazań PAK-PCE, NesoBus ma zasięg do 450 km, a tankowanie trwa 15 minut. Autobus zużywa 8 kg wodoru na 100 km. Ma 12 m długości, 2,55 m szerokości, 3,4 m wysokości, jego masa własna to niespełna 13 ton, pomieści do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzących.

Magistrat przeznaczył na zakup nowych autobusów 88 mln złotych, z czego 45,5 mln zł to dofinansowanie z NFOŚiGW. Ich zakup będzie więc tańszy niż zakładano. Pierwsze „wodorowce” mają pojawić się na ulicach Rybnika w II kwartale 2023 roku.

Ile będzie kosztował wodór?

W narracji Urzędu Miasta w Rybniku wpleciona była też informacja o budowie stacji do tankowania wodoru. Z odpowiedzi rzecznik UM wynika, że spółka ZE PAK SA wystąpiła do Miasta z prośbą o możliwość zakupu lub dzierżawy terenu pod budowę ogólnodostępnej stacji wodorowej, w związku z prowadzonymi działaniami nakierowanymi na budowanie tzw. zielonej Polski.

Rada Miasta Rybnika wyraziła zgodę na dzierżawę działek przy ul. Budowlanych (dworzec autobusowy) pod ten cel. Umowa obejmuje okres 10-letni. W listopadzie 2022 r. zostało wydane pozwolenie na budowę ogólnodostępnej stacji tankowania wodorem dla spółki PAK-PCE STACJE H2 (spółka będąca własnością ZE PAK oraz Grupy Polsat Plus), która już prowadzi prace przygotowawcze pod budowę stacji – mówi.

Jak dodaje Agnieszka Skupień, stacja będzie komercyjna i ogólnodostępna dla każdego. Wodór będzie do niej dostarczany przez właściciela. Oddanie stacji do użytkowania przez inwestora jest planowane na II kwartał br.

Współpraca z miastem polegała na wsparciu firmy przez wyznaczonego pracownika urzędu w uzyskaniu wszelkich niezbędnych dokumentów, stanowiących podstawę do uzyskania pozwolenia na budowę – dowiadujemy się.

Ile w takim razie będzie kosztowało miasto zakup wodoru dla nowych autobusów? Od kogo będzie w ogóle kupowany i w jakiej ilości? Rzecznik magistratu nie precyzuje, bo w budżecie nie zabezpieczono na to jeszcze środków.

Postępowanie będzie ogłaszała spółka Komunikacja Miejska – wyjaśnia.

Czekamy zatem na ogłoszenie przetargu i jego finał.

---

Przypomnijmy, że ZE PAK zamierza zainwestować też w spalarnię odpadów w Rybniku, która ma „produkować” przy okazji wodór. O tej inwestycji na razie głośno się nie mówi, choć od podpisania umowy intencyjnej minęło już trochę czasu. Pewne na razie jest to, że radni miejscy zgodzili się na utworzenie nowej spółki miejskiej ds. gospodarowania odpadami.

Oceń publikację: + 1 + 29 - 1 - 61

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (22):
  • ~moratorek 2023-02-07
    18:09:42

    48 5

    Czyli zamiast Solarisów będą Solorze

  • ~Misio Misiek 2023-02-07
    18:11:00

    67 22

    czy 0,49 ma nas za idiotów? kupuje autobusy i nie wie ile będzie kosztowała ich eksploatacja? Toć to jest przestępstwo.sprzeniewierzenia środków publicznych ogromnej wartości. Kto zawiadamia prokuraturę?

  • ~corona 2023-02-07
    18:13:46

    43 9

    A czy menele nadal będą się w nich ogrzewacz i przemieszczać się z jednego miejsca żebrania na drugie, przy tym robiąc jedyneczke czy nawet dwójeczkę na miejscu siedzącym?

  • ~Lokalny 2023-02-07
    18:31:55

    62 15

    Autobusy kosztują dwa, trzy razy drożej niż analogiczne w dieselu. Do tego nie wiadomo jaki będzie koszt ich eksploatacji nie, mówiąc już o koszcie serwisu itp. Ekologia w wykonaniu UM Rybnik. Nie można było dogadać się z Transgórem i przejąć od nich leasing autobusów na gaz? Oczywiście za wszystko zapłacimy my mieszkańcy w wyższych podatkach.

  • ~Arteks 2023-02-07
    18:47:05

    19 84

    Brawo dla innowacyjnych rozwiązań! @lokalny - czyżbyś dalej nie załapał, że miasto dostało dofinansowanie na te autobusy? Cena faktycznie 2x wyższa niż diesel ale... ok. 50% to dofinansowanie z ekofunduszu. Miasto miało przejąć stare autobusy od Transgóru w leasing? Ciężko wymyśleć większe farmazony... Transgór może po wykonaniu usługi sprzedać swoje wozy na rynku wtórnym np. do krajów poza EU. Natomiast rybniczanie mają prawo jeździć nowym taborem i mieć świadomość INNOWACYJNOŚCI swojego miasta. Niedawno elektrobusy, teraz wodorowce. Wśród miast które nie mają tramwajów, stajemy się ekoliderem miejskiego transportu.

  • ~tuptyś 2023-02-07
    18:56:47

    68 11

    Artex: proszę, nie pal tyle zioła. "rybniczanie mają prawo jeździć nowym taborem i mieć świadomość INNOWACYJNOŚCI swojego miasta"
    Myślę że mamy to w doopie. Potrzebujemy miasta racjonalnie zarządzanego a nie marnotrawiącego pieniądze na fanaberie ekoterrorystów zamiast likwidować kopciuchy i zdechłe kotłownie z chwałowicami na czele. Rybnickie autobusy mają co najmniej Euro 5 czyli filtrują powietrze, to na razie wystarczy.

  • ~exx 2023-02-07
    19:06:44

    53 6

    No to darmowej komunikacji jak w Żorach to na pewno nie będzie. A i bileciki mają prawo zdrożeć. Ktoś tą drugą połowę dotacji spłacić musi.

  • ~Arteks 2023-02-07
    19:09:56

    11 72

    @tuptyś - może ty takie rzeczy masz w d...e. Innym może zależeć aby być w czołówce miast, a nie w ogonie w różnych dziedzinach. Niech Rybnik pokaże, że kiedyś był w czołówce smogowych miast, a teraz jest w czołówce miast dbających o powietrze pod każdym względem - także transportowym. Teraz nie będzie już nawet argumentu, że autobus korzysta z rosyjskiej czy arabskiej ropy... Będzie korzystał z energii wyprodukowanej w Polsce w przeciwieństwie do przestarzałych aut... korzystających z paliw wymyślonych dawno temu. Trzeba pochwalić operatywność naszych urzędników którzy wykorzystali możliwość dofinansowania zakupów wodorobusów z 50% dofinansowaniem! :D

  • ~jestemzerybnika 2023-02-07
    19:16:21

    43 7

    Tak brawo, brawo!!!
    Komunikacja miejska stała się tak innowacyjna, że za 1 228 647 kupiła kompleksowy system do windykacji opłat komunikacji miejskiej wraz z dzierżawą sprzętu peryferyjnego i oprogramowania dodatkowego, wraz kompleksową obsługą serwisową.
    https://platformazakupowa.pl/transakcja/703030
    Zwłaszcza innowacyjne jest to, że planowała wydać aż 772 400 netto z pieniędzy rybniczan. KM Rybnik przebiła sama siebie w innowacyjności i wydała netto 998 900,00 a więc o 226500 więcej od planu.
    I tylko jedna oferta złożona w postępowaniu.
    Jak myślicie czy to do windykowania tych których nie będzie stać na zakup biletu do innowacyjnego autobusu?
    A ciekawostką jest to że pierwszy komunikat na tej stronie z linkiem, oczywiście sprostowanie dotyczy innego postępowania. Profesjonaliści.
    Czy ktoś może mnie wyprowadzić z błędu jeśli źle przeczytałem?

  • ~Arteks 2023-02-07
    19:18:37

    7 61

    @exx - w Żorach też nie ma w pełni bezpłatności. Żorzanie za kursy linii MZK przecież płacą, a BKM (to tylko niektóre linie) kursuje jakby cierpiało na jakąś apatię. Uwierzysz, że na żorską Wygodę (tam gdzie jest strefa przemysłowa) BKM oferuje 4 kursy na dzień???!!! Czy któryś rybniczanin chciałby darmowy autobus do naszych zakładów np. na Paruszowcu ale w zamian tylko 4 razy na dobę? Przecież na Paruszowiec jadą z 4 autobusy na godzinę, a nie na dobę!
    Jeśli kogoś zachwyca żorski BKM to tylko dlatego, że nie mieszka w Żorach i nie sprawdził sobie jak SŁABE są oferty rozkładowe. My w Rybniku mamy komunikację tanią, a przy tym funkcjonalną. Z miast dawnego ROW które kiedyś miały WPK, a potem MZK u nas autobusy kursują najczęściej. Tylko Rybnik eksploatuje droższe autobusy przegubowe. W imię czego? W imię wygody swoich mieszkańców. :))) Taki przegub ma więcej przestrzeni dla inwalidów, więcej miejsc siedzących i stojących.

  • ~Teoretyk 2023-02-07
    19:48:01

    40 7

    Za dekadę z dumą powiemy "Prezydent zastał miasto zasmrodzone, a zostawił innowacyjne, ekologiczne i zadłużone". Urzędników nikt nie rozliczał, nie rozlicza teraz i nie będzie.

  • ~Łukasz Diekemper 2023-02-07
    20:30:11

    27 4

    Po pierwsze rozumiem że wodór będzie ekologiczny a nie wytwarzany z gazu ziemnego skoro ma to mieć jakiś ekologiczny sens? Zielony będzie pewnie kosztował z 30zl /kg a brudny 10zl/kg. (240zl vs 80zl vs 120zl(deasel) za 100km.

  • ~Doninika Tyc 2023-02-07
    21:57:39

    32 3

    STACJĘ ZAPEWNE WYBUDUJE LUB NIE ZNANA FIRMA G-T

  • ~Misio Misiek 2023-02-07
    22:42:31

    40 10

    Artex: "Teraz nie będzie już nawet argumentu, że autobus korzysta z rosyjskiej czy arabskiej ropy... Będzie korzystał z energii wyprodukowanej w Polsce"
    Przecież ty nie masz ziekonego pojęcia o emisyjności (nasze autobusy są Euro5) paliwach i wytwarzaniu wodoru. To się nie opłaca kosztowo i środowiskowo. Chwalisz tylko jeł..ów z chrobrego za ich wspaniałość bo kupili autobusy nie mając wiedzy i źródła tankowania. Gratulacje.

  • ~Lateks 2023-02-08
    05:42:12

    27 4

    Arteks co z tego że na Paruszowiec autobusy jeżdżą co godzinę skoro nie ma kierunku z jakiego by można dojechać autobusem w normalnych godzinach na wszystkie 3 zmiany w jakich pracują te zakłady. Jedynie linia 28 tak kursuje i też zlikwidowali kursy w soboty.
    Ludzie którzy jeżdżą autobusem to muszą iść pieszo po kilka km żeby dojść do przystanku bo jest szybciej niż jechać z przesiadkami...

  • ~waldus 2023-02-08
    08:05:21

    25 7

    Czy Kuczera wie, że zbiornik takiego autobusu zatankowany do pełna i zostawiony odstawiony na kilka dni, będzie pusty?
    No chyba miał podstawy chemii i wie, że atomy wodoru są najmniejsze.

    To powoduje, że wodór bardzo trudno utrzymać w zbiorniku, bo "przechodzi" przez ściany. Autobus odstawiony na parkingu, już nie ruszy bez tankowania

    Podstawowe technologie wodorowe są 2.
    1. Wiąże się ze skropleniem wodoru i utrzymywaniu go w temperaturze -273 C!
    2. Wyższa temperatura -40C, ale ogromne ciśnienie, rzędu 200bar!

    W obu straty energii sięgają 50 procent na dzień dobry tylko po to, żeby sprężyć bądź schłodzić wodór.

    Pomijam fakt, że do produkcji wodoru też jest potrzebna energia i to dużo!

    Nic, najważniejsze, że autobusy są eko i rebjata będzie cmokać.

  • ~przykopa 2023-02-08
    08:58:56

    7 14

    Smółka na szczęście 1/3 społeczeństwa ma wodę w mózgu i tu tkwi naturalna baza do produkcji paliwa które się ulotniło przez mikroperforacje ....

  • ~rzyt 2023-02-08
    09:26:26

    27 5

    ~Walduś, wg Arteksa i urzędników wodór bezenergetycznie rośnie na drzewach.
    Dodam jeszcze; na tych wyciętych. Rybniczanie do pił;) A poważnie; nasze miasto będzie takim wodorowym królikiem doświadczalnym by sprawdzić ten projekt w praktyce polskiej rzeczywistości. Dla mnie problemem jest sposób powstania spółki, która powstała z niczego, a jak łatwo przyszło...to z szanowaniem tego może być problem.

    Osobiście jestem za ewolucją niż rewolucją...

  • ~Arteks 2023-02-08
    10:02:10

    3 22

    @rzyt @lateks - jak nie umiecie zaprzeczyć to albo kłamiecie, albo piszecie od rzeczy - tak jest niestety w co drugiej dyskusji...

    Napisałem wyraźnie, że BKM w Żorach na strefę na Wygodzie którą się zachwycaliście dowozi 4 razy na dobę(!). Do naszych dużych zakładów na Paruszowcu dojazd jest stabilny i można dojechać na każdą godzinę i to nie tak jak napisał kłamliwie @lateks "co godzinę" tylko tak (odjazdy z przystanku przy dworcu PKP do którego łatwo dojechać innymi autobusami/pociągami: 5.21 5.28 5.37 5.46 6.03 6.12 6.26 6.38 6.41 7.01 7.03 7.21 7.27 7.31 7.48 7.51. W dzisiejszych czasach zmiany i godziny rozpoczęcia pracy są bardzo elastyczne. Zresztą jak sobie porównacie to dojazd w okolice kopalń, marketów, urzędów, elektrowni też daje stabilność.

    No i jak? Lepiej mieć komunikację opartą na nowoczesnych autobusach, przegubowcach (tam gdzie są potrzebne), tanio i w miarę często niż... za darmo, na starych Mazach ale kursującą symbolicznie jak w Żorach? Komunikacja Rybnicka przypomina komunikację miejską, ta żorska gminną...

    @rzyt - a mi się wydaje, że jesteś za stagnacją...

  • ~rzyt 2023-02-08
    11:14:21

    20 6

    ~Arteks, artykuł o Rybniku, ja piszę odnosząc się do Rybnika, a Ty jak nauczyciel, ciągle o Żorach i sąsiadach....

    P.S. Jakbym miał mieć taką "srac..kę" twórczą jak Ty to mogę być nawet za stagnacją. Stań przed lustrem i zadaj sobie pytanie o swoje osiągnięcia? Nie wliczaj do sukcesów działalności politycznej. ;))

    Po płaconych podatkach dla miasta poznamy Twoje sukcesy.

  • ~Arteks 2023-02-08
    11:34:14

    4 22

    @rzyt - ja odpowiedziałem @exx który wspomniał o bezpłatnej komunikacji w Żorach, a po co ty się wtrąciłeś - nie wiem? Jesteście z @lateksem jak pijani wujkowie na urodzinach którzy nie wiedzą co gadają, puszczają bąki i sami się z tego śmieją.. ;P Żenada.

  • ~hans1212 2023-02-08
    15:10:23

    15 3

    ~Arteks nie jestem z PO _PIS ale ty zachowujesz jak ojciec Dyrektor u ciebie niema minusów u pana K tylko plusy ściągnij różowe okulary albo szybko zamów wizytę u specjalisty z dziedziny ,,,,,,,,,,,,,, lub odwiedź pracowników na ul Brzezińska i powiedz o starym starych autobusach gazowych oni cię wyleczą !!!!!!!

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5451