zamknij

Wiadomości

Umowa na "wodorowce" podpisana. Pojazdy jesienią wyjadą na ulice Rybnika

2023-03-28, Autor: 

Umowa na zakup 20 autobusów elektrycznych zasilanych wodorem podpisana. Dostarczy je spółka należąca do grupy Polsat – PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Dokument sygnowano dzisiaj (28 marca) w rybnickim magistracie. Nowe pojazdy kosztują Rybnik 66 mln zł.

Reklama

Przyszłość jest w komunikacji miejskiej?

Umowę popisali Piotr Kuczera, Prezydent Miasta Rybnika oraz Maciej Nietopiel, Prezes Zarządu PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. – firmy, która wygrała przetarg na realizację zadania, oferując 66 149 680 zł.

Przedmiotem zamówienia jest wyprodukowanie i dostarczenie 20 sztuk fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich wodorowych wraz z wyposażeniem elektronicznym, niezbędnym oprogramowaniem, dokumentacją i przeprowadzeniem szkoleń.

Zdaniem prezydenta Piotra Kuczery, komunikacja miejska jest przyszłością miast, a Rybnik ma ambicje, by być w czołówce.

Jesteśmy miastem, które staje na czele promowania nowej formy transportu, zmienia jakość komunikacji publicznej, stawia na nowoczesne rozwiązania. Zainteresowanie paliwami alternatywnymi to odpowiedź Rybnika na trendy ogólnoświatowe, wskazujące na ekologiczne podejście w różnych aspektach życia – mówił podczas dzisiejszego spotkania w urzędzie miasta.

Po raz kolejny wspomniał też o tym, że przyszłość to przekształcenie Rybnickiego Okręgu Węglowego w Rybnicki Okręg Wodorowy.

Autobusami wodorowymi dajemy jasny sygnał, że ta technologia jest obecna w życiu i może być naszą przyszłością – dodał.

Z kolei Maciej Nietopiel, Prezes Zarządu PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. ocenił, że zakup autobusów wodorowych (w kontekście zwiększenia procentu udziału autobusów nisko i zeroemisyjnych) jest racjonalna.

Trzeba sobie zdać sprawę z tego, że to, co się dzieje w Rybniku, to jest coś, co będzie musiało się zadziać również w innych polskich miastach. Ci, którzy są w awangardzie, jak Rybnik, będą szybciej spełniali wymogi, co będzie się przekładało na wymierne efekty ekologiczne i ekonomiczne - wskazał.

Co będą posiadały NesoBusy?

Zgodnie z planem, pierwsze autobusy wodorowe powinny zostać dostarczone do Rybnika na koniec III kwartału 2023 roku, pozostałe – w IV kwartale.

Autobus wodorowy tak naprawdę jest autobusem elektrycznym. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana – można przeczytać w opisie pojazdu NesoBus, który będzie jeździł w Rybniku, na stronie producenta.

Pojazdy mają być klimatyzowane, wyposażone w ogrzewanie wodne, wykorzystujące ciepło z układu chłodzenia układu napędowego i/lub pompy ciepła. Każdy pojazd ma pomieścić min. 86 osób, z czego 32 na miejscach siedzących. Autobusy wodorowe mają mieć też porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, oświetlenie obszaru drzwi, wyświetlacze LED i LCD, automatyczne zapowiedzi, nagłośnienie, kasowniki, monitoring, system zliczania pasażerów, w kabinie kierowcy przewidziano alkomat oraz lodówkę.

Produkt, który oferujemy, to produkt najwyższej jakości. Nasz autobus jest bardzo efektywny – zużywa około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru, co pozwala na przejechanie ok. 450 km, a tankowanie trwa 15 minut – podkreślił Maciej Nietopel.

Spalinówki” w odwrocie?

Jak podkreślił Łukasz Kosobucki, prezes Komunikacji Miejskiej Rybnik – miks taborowy, polegający na eksploatacji pojazdów o różnym napędzie, co pozwala osiągnąć bezpieczeństwo energetyczne, ekologiczne i ekonomiczne.

W tej chwili linie autobusowe komunikacji miejskiej, organizowane przez Miasto Rybnik, obsługują w sumie: 23 autobusy elektryczne różnej długości; 12 autobusów zasilanych sprężonych gazem ziemnym różnej długości oraz ok. 60 zasilanych olejem napędowym.

Na zakup 20 autobusów wodorowych miasto uzyskało dotację w wysokości 45,5 mln zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Teraz Miasto musi ogłosić postępowanie przetargowe na dostawy odpowiedniej ilości wodoru, co planowane jest w przyszłym miesiącu.

Tymczasem przy ul. Budowlanych 6, powstaje druga w Polsce komercyjna, ogólnodostępna stacja tankowania wodoru. Wg założeń, dostarczany do stacji wodór będzie pochodził całkowicie ze źródeł odnawialnych – będzie to tzw. zielony wodór. Stacja budowana jest na terenie dzierżawionym od miasta przez spółkę PAK-PCE STACJE H2 (spółka będąca własnością ZE PAK oraz Grupy Polsat Plus). Oddanie stacji do użytkowania przez inwestora jest planowane na II kwartał br.

Oceń publikację: + 1 + 19 - 1 - 53

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (11):
  • ~mariusz mewa 2023-03-28
    15:28:50

    60 6

    Dla zwykłego mieszkańca jakość usług może i nie będzie wyższa ale za to droższa. Wodór fajnie brzmi, ale ekologii z tego niewiele, wystarczy poczytać jak się ten wodór pozyskuje. Jak dla mnie przerost formy nad treścią, a bardziej dosłownie: przerost wydatków nad efektami.

  • ~Bernard Jona 2023-03-28
    15:59:21

    43 6

    Widać bogate miasto?!

  • ~Misio Misiek 2023-03-28
    16:01:09

    51 8

    panie prezydencie 0,49, jaki jest koszt przejechania 100km autobusem wodorowym? jaka jest cena wodoru, jaka jest cena serwisowania i napraw urządzeń napędowych i gdzie trzeba jechać na serwis? wiemy coś czy jak zwykle? a co z autobusami diesel euro5i6? na złom?

  • ~Arteks 2023-03-28
    17:44:54

    8 58

    W tym temacie mamy przykład na innowacyjność Rybnika. Inne poważne miasta Śląska czyli te z GOP - też chcą kupować wodorowce ale są dopiero na etapie planowania stacji wodorowych itd. W Rybniku stacja się buduje, umowa na autobusy jest. Mieszkańcy mogą mieć satysfakcję z tego, że rybnicka komunikacja jest w fazie rozwoju. Przez wiele lat była w stagnacji.

  • ~Lokalny 2023-03-28
    18:28:39

    40 3

    "Jak podkreślił Łukasz Kosobucki, prezes Komunikacji Miejskiej Rybnik – miks taborowy, polegający na eksploatacji pojazdów o różnym napędzie, co pozwala osiągnąć bezpieczeństwo energetyczne, ekologiczne i ekonomiczne."
    No jak ten pan jest prezesem i gada takie głupoty to już wiemy, że będzie drogo. Mieszkańcy, trzymajcie się za portfele.
    Miks taborowy zwiększa koszty jego funkcjonowania, a nie zmniejsza. Proponuję wrócić na studia, a nie brać się za zarządzanie i wydawanie publicznych pieniędzy.

  • ~Dador 2023-03-28
    19:12:24

    40 3

    Te wspaniałe wodorowce będą teraz jeździły po miejskich drogach, których stan nawierzchni jest chyba najgorszy od 2 dekad. Już teraz mijam codziennie nowe, nowoczesne autobusy elektryczne, jeżdżące po dziurawej, kruszącej się, z zapadnietymi włazami studzienek, Zebrzydowickiej. Trzeci świat panie, trzeci świat.

  • ~Arteks 2023-03-28
    19:36:34

    7 40

    Chciałbym aby władze miasta zaczęły wymagać od gmin obsługiwanych przez KM Rybnik dopłat do zakupu nowych autobusów, a nie tylko dopłat do wozokilometrów. @lokalny - ty byś musiał gdzieś mieszkać w jakimś zaścianku gdzie nic się nie dzieje i nie trzeba się martwić o innowacje, o nowości, nie trzeba zaskakiwać mieszkańców bo jest sennie i powinno tak zostać... Duże miasto nie jest dla ciebie. Nie czujesz się w nim dobrze krytykując każdy ruch władz miasta. Gdyby nie kupili - narzekałbyś na stare diesle... @dador - w całej Polsce po zimie na drogach wyskakują dziury - nawet na autostradzie A1. Znając sprawnie działający rybnickie RSK w ciągu kilku tygodniu zostaną załatane jak co roku.

  • ~ 2023-03-28
    21:42:45

    25 4

    Za moment dzięki oszołomom z uE zakończy się motoryzacja i zostaną nam tylko te autobusy. Dobrze, że na wodór, wtedy będzie tańszy niż prąd.
    Nikt nie protestuje, nikt o tym nie rozmawia. Efekt gotującej żaby działa skutecznie.

  • ~rzyt 2023-03-29
    06:46:30

    15 2

    A mnie zastanawia fakt iż w tych czasach ktoś kupuje zamiast leasingowania. Jak ten "mikst taboru" będzie tak efektywny to na ratę leasingu zarobi?

    Ale widzę tu myk...to unik przed ryzykiem biznesowym, o którym tu się nie pisze. Jak ta "rybnicka awangarda" ekologiczna zareaguje jak będzie coś nie tak? Na kogo zwali winę? Pamiętam ciągle o zjawisku zwanym "baby problemem" przy nowych modelach samochodów.

    Chyba nie będzie powtórki z aroganckiego "tłumaczenia" z zakupu Lipowej?

    P.S. Linie lotnicze w ogromnej większości leasingują samoloty.

  • ~Lateks 2023-03-29
    08:22:41

    15 3

    Jakie to wymowne, przewala się publiczne pieniądze na "innowacje"
    A prywatnie ta sama osoba ma 4 diesle i jakoś nie widać by "inwestowała" w elektryki, wodorowce, czy zasilane innymi paliwami alternatywnymi....

  • ~jaro_t 2023-03-29
    08:37:17

    12 0

    A może Rybnik by wszedł we współpracę z Gliwicami w kwestii transportu publicznego pomiędzy tymi miastami, bo na razie tą trasę obsługuje jeden prywatny przedsiębiorca i nie mając konkurencji zdziera po 12zł w jedną stronę.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5523