zamknij

Wiadomości

Stracisz dane, stracisz pieniądze! Nie dajmy się cyberoszustom

2023-01-25, Autor: 

Podejrzane SMS-y zawierające linki do płatności, dopłaty do przesyłek czy namowy do pobrania aplikacji. Kontakt telefoniczny i podawanie się za pracownika banku, policji lub urzędu - to najczęstsze formy oszustw. UOKiK alermuje — to może być próba wyłudzenia danych! Zobaczcie co robić w przypadku podejrzenia, że padliśmy ofiarą cyberoszustwa.

Reklama

Konsument odbiera połączenia telefoniczne, SMS-y albo maile z linkiem do płatności. Do tego dochodzą strach o utratę pieniędzy, ponaglanie do jak najszybszego działania, podania danych. UOKiK w kampanii „Stracisz dane, stracisz pieniądze!” przypomina, że należy stosować zasadę ograniczonego zaufania przy udostępnianiu danych.

Ostrzegamy przed groźbą utraty pieniędzy po podaniu przez konsumenta np. loginu i hasła do konta czy wejściu na podejrzaną stronę internetową. Utrata danych może prowadzić do kradzieży oszczędności całego życia. Każdy może paść ofiarą cyberoszustów, dlatego tak ważne jest, jak najszersze informowanie konsumentów o zagrożeniach – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Przypuszczasz, że wyłudzono twoje dane, pieniądze? Koniecznie:

- skontaktuj się z bankiem, używając zweryfikowanego kanału kontaktu,

- zgłoś sprawę Policji.

Otrzymałeś wiadomość SMS i zastanawiasz się, czy twój telefon jest bezpieczny? Koniecznie sprawdź:

- prześlij SMS do CERT Polska – numer 799 448 084,

- odczytałeś SMS-a, ale nie kliknąłeś link – bądź ostrożny i nie klikaj w link,

- wszedłeś na stronę, ale nie pobrałeś aplikacji – bądź ostrożny, natychmiast zamknij stronę,

- pobrałeś aplikację, ale jej nie zainstalowałeś – nie instaluj, lecz usuń pobrany plik,

Zainstalowałeś podejrzaną aplikację? - powinieneś niezwłocznie:

- włączyć tryb samolotowy w telefonie – złośliwe oprogramowanie nie będzie w stanie wysyłać SMS-ów i nawiązywać kontaktu z serwerami oszustów,

- sprawdzić stan konta bankowego, czy nie doszło na nim do nieuprawnionych operacji - nie loguj się z zainfekowanego urządzenia, skorzystaj z innego. Jeżeli stwierdzisz kradzież środków, skontaktuj się z bankiem oraz zgłoś sprawę policji,

- sprawdzić stan konta bankowego, czy nie doszło na nim do nieuprawnionych operacji. Nie sprawdzaj tego przez swój zainfekowany telefon.

- przywrócić ustawienia fabryczne w telefonie. Prowadzi to do wykasowania wszystkich danych z telefonu, więc ważne jest wykonanie najpierw ich zapasowej kopii,

- zmienić hasła do wszystkich kont, które były obsługiwane na telefonie.

Podejrzewasz, że doszło do wyłudzenia twoich danych lub pieniędzy? Niezwłocznie:

- skontaktuj się ze swoim bankiem, używając zweryfikowanego kanału kontaktu,

- następnie zmień hasło do bankowości internetowej,

- prześlij SMS do CERT Polska – numer 799 448 084.

Jeżeli doszło do wyłudzenia środków finansowych, należy to zgłosić policji.

Oceń publikację: + 1 + 20 - 1 - 3

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (2):
  • ~Bonifacy Onufrewicz 2023-01-25
    19:13:11

    10 6

    Obecna władza może inwigilować każdego,a obecnie nawet milicja po zakupie nowego oprogramowania,może wyciągnąć dane z urządzeń każdego obywatela(nawet te skasowane) bez nakazu sądu,więc te przestrogi o klikaniu w podejrzane linki,czy aplikacje właściwie tracą sens, bo każdego zdołają z łatwością okraść z danych (i pieniędzy również)bez naszej pomocy.

  • ~przykopa 2023-01-26
    15:00:52

    4 0

    Na jakim etapie jest śledztwo gdzie poczta bezprawnie dostała pełne dane osobowe Polaków ? Jak poczta teraz zabezpiecza te bezprawnie uzyskane dane ?

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5373