zamknij

Wiadomości

Parkowaliście na tym parkingu w Rybniku? Możecie dostać zwrot opłat. Jest decyzja UOKiK

2024-03-28, Autor: 

Pamiętacie jak przed dwoma laty pisaliśmy o problemach kierowców parkujących przy centrum handlowym między ul. Cegielnianą, a Kotucza w Rybniku? Rybnik.com.pl zainteresował się sprawą, a pod koniec tego samego roku właściciel parkingu zerwał umowę z firmą WEIP, która zarządzała placem. Teraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że poszkodowani klienci mogą odzyskać pieniądze - pod pewnymi warunkami.

Reklama

Przypomnijmy, w połowie 2022 roku zaczęliśmy otrzymywać od Was skargi na firmę zarządzającą parkingiem przy centrum handlowym. Klienci otrzymywali wezwania do zapłaty kary za brak ważnych biletów za szybami pojazdów. Osoby komentujące zwracały uwagę, że z trudem mogły doszukać się informacji o płatnym parkingu »Kotucza: parkują przy centrum i dostają kary. Mamy komunikat firmy«

Do tematu wróciliśmy kilka miesięcy później. Kierowcy skarżyli się nam, że w czasie, gdy idą po bilet, kontroler podchodzi do samochodu, fotografuje i wystawia „mandat”. - Klient nie zdąży wrócić z biletem do samochodu i otrzymuje wezwanie. Spółka informuje, że regulamin jest podany i każdy powinien się zapoznać. Samo czytanie regulaminu to ok. 7 minut – słyszeliśmy »Kierowcy: kontrolerzy przy Kotucza urządzają polowania. Wlepiają „mandaty”, gdy pobieramy bilety. Zarządca zaprzecza«

Sprawa była jednak na tyle głośna, że postanowił zareagować właściciel parkingu i Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Rybniku »Kotucza: koniec z „polowaniem” na kierowców. Właściciel parkingu rozwiązał umowę z zarządcą«

To nie koniec sprawy. Teraz odnosi się do niej UOKiK. Okazuje się, że do tej instytucji również docierało wiele skarg na zasady działania parkingów prowadzonych przez WEIP na terenie całego kraju. Po przeprowadzonym postępowaniu Prezes UOKiK zobowiązał spółkę WEIP do zwrotu klientom pieniędzy za niesłusznie wystawione wezwania do zapłaty z powodu braku biletu parkingowego.

Jak wynika z analizy Urzędu i sygnałów od konsumentów, przedsiębiorca nakładał opłaty dodatkowe, nawet jeżeli klient w złożonej reklamacji udowodnił, że dysponował w momencie wystawienia opłaty dodatkowej ważnym biletem parkingowym. Chodzi o sytuacje, gdy bilet nie był umieszczony w widocznym miejscu za szybą pojazdu, tylko np. spadł na wycieraczkę bądź konsument miał go cały czas przy sobie – czytamy w komunikacie UOKiK.

Co więcej – jak dalej się dowiadujemy - spółka stosowała w regulaminach zapisy, które wskazywały, że w przypadku nieuiszczenia opłaty dodatkowej przeciwko konsumentowi prowadzone będzie postępowanie windykacyjne i egzekucyjne, za które zawsze będzie musiał on zapłacić. Twierdzenie spółki brzmiało kategorycznie i wskazywało na nieuchronność tych zdarzeń.

Tak przekazywane, wprowadzało konsumentów w błąd i miało na celu wywołanie nieuzasadnionej obawy, której skutkiem było uiszczenie żądanych przez firmę opłat. Do WEIP rocznie trafiało kilka tysięcy reklamacji, a większość z nich była odrzucana - w wielu przypadkach niesłusznie. Co istotne, spółka wprowadzała konsumentów w błąd także w kwestii sposobów składania reklamacji. Sugerowała, że można jedynie skorzystać z formularza na stronie internetowej lub wysłać list. Tymczasem reklamacja może mieć również inną formę, np. mailową bądź można ją złożyć osobiście – informuje Urząd.

- Liczba skarg na zarządców parkingów z roku na rok wzrasta, dlatego konsekwentnie weryfikujemy rzetelność tych przedsiębiorców. Nieustannie zaskakują nas przypadki obciążenia konsumentów opłatą, mimo że nie upłynął dopuszczalny czas parkowania czy ignorowanie zasadnych reklamacji, gdzie konsument był w stanie udowodnić posiadanie biletu parkingowego. Nie kwestionujemy systemu płatnych miejsc postojowych, ale niesłusznie naliczane opłaty dodatkowe i utrudnianie procesu reklamacji – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na firmę obowiązek wykonania zobowiązania. Wszyscy konsumenci, którzy po 1 stycznia 2020 r. otrzymali wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej, mimo posiadania ważnego w czasie wystawienia wezwania biletu parkingowego z wypisanym numerem rejestracyjnym pojazdu, mogą liczyć na zwrot niesłusznie naliczonych opłat. Podobnie ci, którzy otrzymali takie wezwanie na wskazanych w zobowiązaniu parkingach, a jednocześnie ich reklamacja została negatywnie rozpatrzona, pomimo dołączenia dowodu w postaci ważnego biletu parkingowego. W razie trudności konsumenci mogą dochodzić od WEIP zwrotu pieniędzy powołując się na decyzję Prezesa UOKiK.

Przedsiębiorca zamieścił informację o decyzji Prezesa UOKiK na stronie internetowej www.weip.pl oraz na profilu spółki w mediach społecznościowych. Osoby, którym przysługuje zwrot środków i które złożyły reklamacje, zostaną o tym indywidualnie poinformowane. Ponadto, przedsiębiorca zmienił procedurę reklamacyjną oraz usunie z regulaminów, strony www i formularza wezwania do wniesienia opłaty dodatkowej, treści wprowadzające w błąd. Decyzja jest prawomocna.

Oceń publikację: + 1 + 45 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (6):
  • ~Laczek Ferdynanda Kiepski 2024-03-28
    15:23:50

    40 0

    Kolejne miganie się od wypłaty "które złożyły reklamacje" to pewnie kropla w morzu wszystkich którzy zostali pokrzywdzeni w tym procederze, a gdzie kara finansowa dla tej firmy z kilka mln tak żeby się obudzili i nie wyłudzali więcej pieniędzy?

  • ~Laczek Ferdynanda Kiepski 2024-03-28
    15:29:03

    19 10

    A nie można zrobić tak jak np w PSB w Wodzisławiu zamiast biegać z auta szukać tego parkomatu, później znowu biegać do auta i dopiero do sklepu to postawić przez sklepami słupki z wyświetlaczami, że wbija się swój np. rej. i ma się np. 1h czasu na zakupy? Widać myślenie w Rybniku nie jest mocną stroną osób które za takie parkomanty odpowiadają.

  • ~rosthost1 2024-03-28
    15:32:40

    21 1

    Laczek Ferdynanda Kiepski - w Rybniku są takie parkometry o jakich piszesz.

  • ~ManekManek 2024-03-28
    20:25:27

    5 7

    Zapłaciłem 120 zł. tej kary, chociaż miałem bilet. Ten pan od wypisywania niby mandatu powiedział że reklamacją nie ma sensu i jak przeczytałem w necie jakie są procedury odwoławcze to zrezygnowałem. Wolałem zapłacić 120 zł. i niech się odwalą.
    Teraz mam pytanie czy poważnie mogę odzyskać te pieniążki jeżeli tak to co mam zrobić.
    Karę zapłaciłem przelewem.
    Pozdrawiam wszystkich.

  • ~Dintojra 2024-03-29
    11:54:15

    3 0

    @Laczek Ferdynanda - jak dla mnie to głupie rozwiązanie z tą 1h, tym sposobem sklep sam sobie ogranicza przychód, bo zestresowany presją czasu klient kupi szybko to co potrzebuje i odjeżdża, a w marketingu handlowym chodzi o to by klienta zatrzymać w sklepie i skusić go do zakupu niepotrzebnych mu towarów :) i przejęcie jego złotówek.

  • ~Dintojra 2024-03-29
    11:59:18

    4 1

    Tak mi się nasunęło jeszcze: gdybyśmy nie byli narodem kombinatorów, szanowalibyśmy się wzajemnie, przestrzegali zasad to takie rozwiązania nie byłyby potrzebne.
    Z autopsji wiem, że na takich parkingach za Odrą są tabliczki z napisem 2 lub 3 godziny na zakupy i nikt tego nie pilnuje, ale też nikt nie stawia auta na pół dnia licząc na darmowy parking... których też zresztą nie brakuje, bo nie na wszystkim trzeba zarabiać, a już "zarabianie" na oszustwie przez te szemrane firemki to skandal.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5345