zamknij

Wiadomości

Kierowcy: kontrolerzy przy Kotucza urządzają polowania. Wlepiają „mandaty”, gdy pobieramy bilety. Zarządca zaprzecza

Bartłomiej Furmanowicz 2022-12-01, Autor: 

Parking przy centrum handlowym na ul. Kotucza nadal wzbudza wiele kontrowersji. Kierowcy skarżą się nam, że w czasie, gdy idą po bilet, kontroler podchodzi do samochodu, fotografuje i wystawia „mandat”. - Klient nie zdąży wrócić z biletem do samochodu i otrzymuje wezwanie. Spółka informuje, że regulamin jest podany i każdy powinien się zapoznać. Samo czytanie regulaminu to ok. 7 minut – wskazuje Czytelniczka. Co na to spółka WEIP, która prowadzi ten parking? Zaprzecza tym oskarżeniom.

Reklama

Pamiętacie, jak pisaliśmy o zamianach, jakie zaszły na parkingu przy centrum handlowym między ul. Kotucza a Cegielnianą? Kierowcy muszą pobierać bilety i wstawiać papierki za szyby swoich pojazdów. Problem był w tym, że wiele osób o tym nie wiedziało, w efekcie otrzymywali wezwania do zapłaty kary. Czytelnicy zwracali uwagę, że firma zarządzająca parkingiem nie oznaczyła placu w taki sposób, by nikt nie miał wątpliwości o konieczności pobrania biletu. Więcej przeczytacie »Kotucza: parkują przy centrum i dostają kary. Mamy komunikat firmy«

To nie koniec kontrowersji związanych z tych miejscem.

"Klient nie zdąży wrócić z biletem do samochodu i otrzymuje wezwanie"

Nasza Czytelniczka – Sonia – przyznaje, że kierowcy już wiedzą, by pobrać bilet z biletomatu. Zwraca jednak uwagę na to, że bardzo często urządzenia są nieczynne.

Należy odnaleźć sprawne urządzenie albo skorzystać z aplikacji. Zdarzają się sytuacje, że po wyjściu z samochodu po udaniu się do parkometru po dwóch czy pięciu minutach (tak było w moim przypadku) zjawia się kontroler. Wystawia wezwanie do dodatkowej opłaty za brak biletu. Opłata dodatkowa: 170 zł – informuje pokazują jednocześnie wspomniane wezwanie.

Z tego, co udało się dowiedzieć naszej Czytelniczce, większość reklamacji kończy się fiaskiem.

Naprawdę bywa, że klient nie zdąży wrócić z biletem do samochodu i otrzymuje wezwanie. Spółka informuje, że regulamin jest podany i każdy powinien się zapoznać. Samo czytanie regulaminu to ok. 7 minut – zauważa kobieta.

Jak dodaje na koniec, przeciwko spółce WEIP przygotowywany jest pozew zbiorowy.

Kontroler urządza sobie polowania na kierowców?

To niejedyna taka sytuacja. Sporo na ten temat piszą internauci w mediach społecznościowych. Przede wszystkim zwracają uwagę na to, że kontrolerzy tylko czekają na moment, aż kierowcy wyjdą z samochodów po bilety:

- ani minuta nie minie, koleś mandat wlepia, niech zrobią porządek a nie kosić kasę na parkingu

- omijać szerokim łukiem, zrobić akcje jeżdżenia po parkingu, by go zablokować i im przejdą te pomysły. Powinni dać szlaban, stoisz dłużej niż godzinę, to płacisz. Głównym celem ocalenia tego parkingu było pozbycie się osób zostawiających tam auto i idących na cały dzień do pracy.

- to jest porażka z tym parkingiem, jak jeżdżę tam na zakupy to z mężem tylko, nigdy sama i jedno czeka w aucie, aż drugie wróci z bilecikiem

- to jest sprawa dla Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Takie polowania są naginaniem prawa. Może trzeba byśmy zgłaszali najpierw do Powiatowego Rzecznika Konsumentów przy Starostwie i to hurtem

- dziś to samo na Glinioku… Żona pobiera bilet, a obok niej chłopak cyka zdjęcie samochodu. Na pytanie dlaczego robi pan zdjęcie, chop odpowiada że przecież biletu nie ma... Sytuacja przekomicznia... Babeczka parkuje obok parkomatu, odchodzi metr od samochodu celem pobrania pier***onego paragonu a chop tak gorliwy, że nawet nie zaczaił całej tej sytuacji... Oczywiście mandat już się drukował, ale żona stwierdziła, że ma wykasować zdjęcie a mandatu nie przyjmuje... Na hasło „policja” szybko się wycofał... Niestety idą święta i tłoki na parkingach przed CH. Uważajcie na siebie i na te hieny.

Policja zna temat

W mediach społecznościowych pojawiło się w listopadzie nawet zdjęcie z interwencji policji na parkingu. Skończyła się na niczym.

Jako policja nie mamy tutaj nic do powiedzenia, bo to jest teren prywatny. Mieliśmy kilka zgłoszeń dotyczących nieporozumień pomiędzy kierowcami a parkingowymi. Na miejscu policjanci udzielali informacji o postępowaniu – mówi st. asp. Bogusława Kobeszko, rzecznik rybnickiej policji.

Mamy komunikat firmy zarządzającej parkingiem

O stanowisko w tej sprawie poprosiliśmy Mateusza Wiltlosa, prezesa spółki WEIP. Jak zaznacza, firma wymaga od kontrolerów, by wykonywali swój obowiązek sumiennie i etycznie.

Kontroler podchodzi do pustego pojazdu, który został wcześniej pozostawiony na terenie parkingu. Przed wystawieniem wezwania rozgląda się czy nie ma kierowcy i ogląda pojazd, czy nie ma w nim biletu. Dopiero wtedy przystępuje do czynności kontrolnych – wyjaśnia.

No właśnie, po jakim czasie bierze się za te czynności? Mateusz Wiltlos zaznacza, że pracownik czeka przy samochodzie i upewnia się, że kierowca w tym czasie nie wróci do pojazdu lub nie podejdzie do parkomatu.

Po odczekaniu odpowiedniego czasu kontroler wykonuje liczne zdjęcia pojazdu z każdej strony, aby udokumentować, że bilet nie został pozostawiony na podszybiu, ale również nie został pozostawiony za tylną szybą lub kierowca nie pozostawił go na przednich fotelach. Kontroler również robi dokumentację zdjęciową otoczenia i parkomatów mającą na celu dokumentację faktu, że kierowca nie był w trakcie pobierania biletu. Następnie kontroler spisuje wszystkie dane pojazdu i pozostawia za wycieraczką wezwanie do opłaty dodatkowej. Na koniec robi ostatnie zdjęcia pojazdu z wezwaniem za wycieraczką – wymienia nasz rozmówca.

Dodaje, że taki proces kontroli „nie tylko trwa kilka minut, ale całkowicie wyklucza możliwość, aby kierowca pobierał w tym samym czasie bilet”.

Liczne zdjęcia zapobiegają też ewentualnemu niedopatrzeniu kontrolera, który mógłby nie zauważyć źle ułożonego biletu wewnątrz pojazdu bądź kierowcy, który z jakiegoś powodu jeszcze znajdował się na parkingu. Wszystko to ma na celu rzetelne i uczciwe podejście do kierowcy w przypadku ewentualnej kontroli – mówi.

Mateusz Wiltlos odnosi się też do przypadki naszej Czytelniczki - Soni.

Treść reklamacji Pani Soni brzmi: "Najprawdopodobniej podczas wychodzenia pasażera podmuch wiatru sprawił, że bilet się zsunął. W związku z tym proszę o anulowanie opłaty dodatkowej". Z treści reklamacji jasno wynika, że klient nie zarzucał aby nie zdążył pobrać biletu parkingowego - zauważa.

W odpowiedzi dołaczył też zdjęcia z kontroli pojazdu Czytelniczki, wykonane przez kontrolera.

Są na nich też znaczniki czasu. Widać pomiędzy pierwszymi dwoma zdjęciami że kontroler czekał przy pojeździe po czasie zdjęć. Na zdjęciach też widać parkomat obok pojazdu i brak osób przy tym parkomacie oraz w oddali inne parkomaty i też brak osób przy tych parkomatach. Są też zdjęcia na których widać wnętrze pojazdu i nie ma w nim żadnego biletu - dodaje.

Zdaniem prezesa WEIP, codziennie z parkingu przy Kotucza korzysta coraz więcej osób. Firma w najbliższym czasie zamierza przeprowadzić serwis parkomatów.

Jakie Wy macie doświadczenia związane z tym parkingiem? Mieliście podobne problemy, jak nasi Czytelnicy i internauci?

---

W razie problemów pomocą służy Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta w Rybniku. Swoje biuro ma w Starostwie Powiatowym przy ul. 3 Maja 31 i działa od poniedziałku do środy (9.00 - 14.00).

- Telefon: 32 41 613 35.

- E-mail: [email protected].

Urząd otrzymuje już bowiem zgłoszenia dotyczące działań kontrolerów i zamierza działać w sprawie, by wyeliminować problem. 

Oceń publikację: + 1 + 88 - 1 - 25

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (34):
  • ~corona 2022-12-01
    14:28:57

    Jest aplikacja na telefon. Można to zrobić bez wychodzenia z samochodu. Zapytacie, a co ze starszymi ludźmi?
    Przecież wyborcy PO najchętniej pozbyli by się starszych ludzi którzy głosują na PiS.

  • ~pawlmesten 2022-12-01
    14:29:06

    232 3

    A skąd prywatna firma wie do kogo należy samochód?
    Czy urząd udostępnia takie dane ?
    Ja też chętnie się dowiem kto mi np. blokuje bramę wjazdową.

  • ~corona 2022-12-01
    14:36:43

    13 35

    pawlmesten

    https://lexvin.pl/prawo-lexvin/54074/jak-wypelnic-wniosek-o-udostepnienie-informacji-z-CEPiK

  • ~Fischer 2022-12-01
    14:37:19

    242 4

    Od czasu kiedy zostałem zmuszony do wycieczek do sprawnego parkomatu zrezygnowałem z zakupów w tym centrum handlowym. Regulamin trzeba najpierw przeczytać, potem można dopiero wystawiać mandat. Po zapoznaniu z regulaminem mogę zechcieć opuścić parking i co wtedy?

  • ~pawelbudowa 2022-12-01
    14:38:14

    224 5

    Też mi problem. Na owym centrum handlowym są te same sklepy w innych miejscach. Ja osobiście już na te centrum nic nie kupuje skoro właściciele nie dbają o klientów to ...... im w oko.
    Jak by więcej ludzi olało te centrum to problem sam się rozwiązał .

  • ~Fischer 2022-12-01
    14:40:36

    125 7

    Taka refleksja po ponownym przeczytaniu wypowiedzi p. Wiltlosa. Fotografowane jest otoczenie parkomatów aby potwierdzić, że kierowca nie pobiera biletu. A co z wizerunkiem osób, które nie przyjechały samochodem a znajdą się na takich zdjęciach?

  • ~Stasek 2022-12-01
    14:43:00

    105 2

    Wielokrotnie byłem świadkiem wystawiania wezwania i wg mnie zawsze zdjęcie robione jest na " tle" jednego parkomatu. Więc pan prezes( celowo małymi) chyba nie wie jak pracuje ta młodzież z Kotucza. Na szczęście mam kamerę i robię zdjęcia nieczymmych parkomatów.

  • ~Fischer 2022-12-01
    14:48:15

    74 13

    ~Stasek ale zdjęcia Cię nie ratują. W regulaminie jest napisane, że parkomatów jest dużo, dodatkowo jest aplikacja a w przypadku nieczynnych parkomatów i braku aplikacji masz niezwłocznie opuścić parking. Z koniem nie można się kopać.

  • ~Dintojra 2022-12-01
    15:14:19

    121 9

    Przecież to jest proste rozwiązanie w sytuacji gdy firmy tam ulokowane nie szanują swoich klientów... wystarczy omijać to miejsce szerokim łukiem.
    Jak ktoś wyżej napisał te sklepy nie są jedynymi w Rybniku.
    Chcą upaść ich sprawa, niech upadają.
    Ja tak dawno temu zrobiłem z Tesco, kiedyś musiałem oczekiwać na wyjazd z parkingu w ogromnej kolejce (większość chyba pamięta problem z tym parkingiem) i zmarnowano mi 0,5 godziny życia. Wtedy stwierdziłem, że moja nogą nigdy więcej nie postanie w tym sklepie... i słowa dotrzymałem.
    Zróbcie to samo z tym miejscem.
    Nie mieszkam już w Rybniku na stałe, ale w kraju w którym teraz mieszkam jest takie bardzo proste rozwiązanie.
    Gdzieś parkujesz (poza miejscami płatnymi), to kładziesz na desce rozdzielczej taki zegar papierowy z ustawioną godziną przyjazdu.
    Masz godzinę lub dwie (zależy od znaków info) na odjazd.
    Nie potrzeba drogich urządzeń parkingowych, szlabanów, apek, marnowania prądu i papieru itd.
    Najprostsze rozwiązania zwykle są najlepsze.
    Do tego oczywiście musi być elementarna uczciwość i dobra wola obu stron :)

  • ~Stasek 2022-12-01
    16:00:42

    54 2

    ~Fischer tylko w czasie niezbędnym do obejścia wszystkich parkomatów mogę dostać wezwanie za wycieraczkę. Właśnie w tym celu robię zdjęcia a kamera w aucie pracuje 24h. Na wezwaniu jest godzina jak również każdy parkomat ma swój numer. Na filmie również widać mój spacer do conajmniej 3 parkomatów.

  • ~corona 2022-12-01
    16:10:16

    45 53

    Osobiście bardzo podoba mi się koszenie przez tą firmę kierowców pod carfourem pozostawiających samochody w miejscach nie do tego wyznaczonych, bo wieśniaki najchętniej wjechałyby samochodem do samego sklepu.

  • ~Yumiko 2022-12-01
    16:25:33

    23 81

    Byłem na tym parkingu bilet pobrałem i nie wiem z czym ludzie mają problem.

  • ~Shark73 2022-12-01
    16:25:53

    101 4

    gdyby przez miesiąc bojkotować to centrum handlowe to najemcy sklepów sami by zrobili porządek z tym debilnym systemem , gdzie wymaga się pobrania biletu z niedziałającego (przeważnie) parkomatu

  • ~Jacek1256 2022-12-01
    16:33:07

    12 50

    Byłem ostatnio i widziałem jak się to odbywa. Ten kontroler rzeczywiście czekał a potem robił zdjęcia we wszystkie strony po parkingu. Zresztą widać to na zdjęciach co dodali do tego artykułu. Dziwne że babka twierdzi, że nie można zdążyć dojść do pojazdu a bilet ma wykupiony 5 minut przed wezwaniem. Widocznie wróciła z biletem nie do tego pojazdu - zaczynam się zastanawiać kto kogo próbuje tam oszukać. Chociaż za 120zł to sam bym się przeszedł po wyjeżdżających kierowcach, wziął od nich bilet i mówił, że nie zdążyłem dojść do parkomatu :D

  • ~daveW 2022-12-01
    16:59:24

    15 78

    Nie bardzo rozumiem czemu ktoś miałby się kłócić, że nie zdążył przeczytać regulaminu. Jak są parkomaty to chyba oczywiste, że trzeba pobrać bilet. Robię zakupy w Lidlu na Kotucza regularnie i jeszcze nigdy nie trafiłem na niedziałający parkomat. Jakoś wolę przejść się po bilet do parkomatu niż jeździć w kółko po parkingu i szukać wolnego miejsca. Jak ktoś chce bojkotować parkomaty, które są wszędzie to najlepiej niech sprzeda samochód. Od razu będzie bojkotował wysokie ceny paliwa i mechaników.

  • ~ 2022-12-01
    17:01:23

    77 6

    To co tam się dzieje to się w głowie nie mieści większość parkomatów zepsuta i trzeba po całym parkingu łazić żeby bilet pobrać,kontroler zagląda do samochodów robi zdjęcia wnętrza..przestałem tam jeździć

  • ~Laura Pop 2022-12-01
    17:10:51

    108 3

    Po co komplikować sobie życie. Ja zrezygnowałam z zakupów w tym miejscu. Zróbmy to wszyscy i zobaczymy jak wyjdą na tym właściciele
    sklepów. Emerytka ,która zapłaciła już mandat.

  • ~exploriurbex 2022-12-01
    17:22:50

    14 55

    Markety to biznes. Nie oczekujmy od nich tego, że będą utrzymywać swoje parkingi dla kogoś kto przyjeżdża codziennie do pracy zamiast dla swoich klientów. A przecież tu chodzi o miejsca dla klientów, a nie o złośliwość marketów.

  • ~Schock 2022-12-01
    17:27:59

    82 2

    W Rybniku coś takiego funkcjonuje od niedawna. Aktualnie mieszkam poza Rybnikiem dłuższy czas i tu gdzie mieszkam takie parkingi działają o wiele dłużej (przy Lidlach, Biedronkach, Netto itd.) Mogę zapewnić, że wszędzie gdzie działa ten sposób "rozliczania" czasu parkowania, proceder wygląda dokładnie tak samo, jak sytuacja w Rybniku. GDYBY rzeczywiście CHODZIŁO o UCZCIWE rozliczenie czasu parkowania, system byłby taki sam, jak np. na lotniskach: szlaban wjazdowy - pobór biletu, automat do opłat na placu, szlaban wyjazdowy. Każdy wjazd i wyjazd odnotowany i rozliczony, sprawa jasna.
    Ale tutaj chodzi o coś innego - najpierw podstęp wykorzystujący intuicyjne podejście klienta (skoro pierwsze 1,5 h za darmo, a nie ma żadnego szlabanu, to po co bilet, skoro na pewno przed upływem tego czasu opuszczę parking ?), a potem polowanie na tych, co nie wstawili świstka za szybę. I nie ma znaczenia przyczyna braku biletu. Może być tak, że klient sklepu zmylony intuicją po prostu nie pójdzie do parkomatu. Równie dobrze może po niego pójść, ale nie zdążyć z biletem wrócić - parkomat jest słownie jeden, a kolejka do niego nieraz kilkuosobowa - pobranie biletu i powrót do samochodu może zająć nawet dobrych kilka minut. System jest tak skonstruowany, że z łatwością nałapie się frajerów do złupienia i śmiem twierdzić, że to właśnie nabijanie "opłat dodatkowych" decyduje o opłacalności interesu, zwłaszcza, że niemal wszyscy korzystający z parkingu to klienci, którzy nie przyjechali spędzić pół dnia w Lidlu czy Biedronce, tylko załatwić swoje zakupy i po 15-20 min. opuścić parking.

  • ~ 2022-12-01
    17:35:24

    15 67

    tak uczciwie - ilu z Was dostało taki mandat?, parkujesz, idziesz bierzesz , nawet jak sie ten kontroler kręci to mu pokażesz- dla mnie ta laska raczej ściemnia

  • ~Abisall 2022-12-01
    17:49:53

    60 0

    A jak już nawet udowodni kierowca że kontroler wystawił to wezwanie w 5 min po przyjeździe to firma najwyżej "przeprosi" zrzucając winę na kontrolera, a cały proceder będzie trwał. Bo się najzwyczajniej firmom takim jak ta opłaca - 10 osób dziennie zapłaci te 170zł i to piękny zysk z tego będzie.

  • ~apurocs 2022-12-01
    18:30:25

    52 2

    Czy może mi ktoś wyjaśnić jak wygląda ściąganie niezapłaconych mandatów? Przecież to jest prywatna firma i ktoś musi jej udostępnić dane kierowców. Czy może żyją tylko z tych co się wystrasza i zapłacą?

  • ~marekm71 2022-12-01
    18:38:18

    76 2

    Dlatego do tych sklepów już nie jeźdzę bo już od jakiegoś czasu słyszałem o polowaniach na kierowców tak że nie zdążą do parkometru dojść a już mają mandat.

  • ~exx 2022-12-01
    18:54:48

    76 4

    Dobrze wiedzieć.
    Moja noga tam nie postanie!

  • ~ 2022-12-01
    19:09:07

    76 2

    Omijam nie jeżdżę tam.W Rybniku jest dosyć innych marketów gdzie można zrobic zakupy.
    Klientów powinno się zachècać do robienia zakupów a nie odwrotnie.

  • ~Alicja Szyndrowska-Solich 2022-12-01
    20:04:41

    71 1

    Ten parking to kpina. Przestałam tam robić zakupy.
    Gdzie indziej są te same sklepy.

  • ~ 2022-12-01
    21:11:02

    45 4

    Firma ma po to parking żeby na nim zarabiać a jak ludzie zrobią tylko zakupy i odjadą to zero zysku a jak dziennie skroją tylu frajerów z tzw opłaty dodatkowej to miesięcznie mają niezły utarg : )

  • ~deuter 2022-12-01
    22:35:09

    54 1

    Świetny pomysł jak dymać wszystkich najemców za czynsz i klientów najemców dodatkowo :) Wszystko pod przykrywką tego że to dla dobra najemców żeby klienci mieli gdzie parkować :) Pazerność właścicieli tego centrum sięga zenitu....

  • ~Azaia 2022-12-01
    23:28:34

    54 3

    Zastanawiam się co mają z tego sklepy, na których powołuje się firma, twierdząc, że rzekomo chodzi o dobro klientów, żeby ci mieli gdzie parkować? Mają cokolwiek, poza ich (klientów) zniechęceniem?

    Z ręką na sercu napiszę, że przed erą parkometrów NIGDY nie zdarzyło mi się mieć problem ze znalezieniem miejsca, a podjeżdżałam o bardzo różnych godzinach. Jednym słowem, ktoś ewidentnie chce zarobić, ale musi jeszcze dorobić sobie do tego jakąś oficjalną teorię.

  • ~Tomasz Zniszczoł 2022-12-01
    23:51:49

    58 0

    Przestałem tam robić zakupy

  • ~Karolina# 2022-12-02
    07:03:44

    38 0

    omijam ten parking i sklepy, bo rzeczywiście, tzw. kontrolerzy czyhają, w zasadzie, to wg regulaminu, nie można wyjść z auta nie mając biletu za szybą, i za to już powinni odpowiadać Ci, którzy wyrazili zgodę na ten regulamin. Omijam i tyle w temacie, mniej stresu, mniej kłopotów

  • ~kamyl 2022-12-02
    07:38:04

    8 43

    Boże ile ameb umysłowych w tym Rybniku, jak mają problem przejść się 50m do parkometru, może to i lepiej więcej miejsca do parkowania jak się przyjedzie na zakupy. Za chwilę to nigdzie nie zrobicie zakupów, bo na wszystkich parkingach Lidlów i Biedronek postawią parkometry

  • ~major666 2022-12-02
    08:20:07

    36 0

    również przestałem robić tam zakupy odkąd są tam te parkometry. Generalnie wybieram te sklepy, gdzie tych dodatkowych opłat nie nakładają :)

  • ~Arteks 2022-12-02
    10:13:09

    19 11

    Nie ma jak to systemy bramkowe jak na parkingu wielopoziomowym, parkingach miejskich, w Focusie czy Plazie. Sprawnie, jasno, łatwo, wygodnie i tanio! :D

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5477