zamknij

Wiadomości

Przybywa pasażerów autobusów i… abonamentów parkingowych w centrum. Dlaczego?

2017-03-22, Autor: bf

Miasto podsumowało pierwsze tygodnie od wprowadzenia rewolucji komunikacyjnej w Rybniku. Jak słyszymy w magistracie, wyglądają one bardzo zachęcająco, bo zwiększyła się ilość zakupionych biletów autobusowych. Z drugiej strony liczba abonamentów parkingowych w Śródmieściu zamiast maleć – wzrosła. Dlaczego?

Reklama

Przybywa pasażerów autobusów

W rybnickim magistracie dowiadujemy się, że odczuwalnie więcej pasażerów korzysta z komunikacji miejskiej, zarówno w dni robocze, jak i w weekendy. - To bardzo dobry prognostyk, choć pełniejszą analizę musimy jeszcze trochę poczekać – słyszymy.

- Wyciągnęliśmy pierwsze dane z systemu sprzedażowego – mówi prezydent Piotr Kuczera – W zasadzie we wszystkich aspektach jest postęp, choć to na razie tylko dane z jednego tygodnia, zatem bardzo wyrywkowe. Dane przeanalizowano na dwa sposoby: porównując do analogicznego okresu w roku poprzednim oraz zestawiając wyniki z porównywalnym zakresem czasu w lutym. Wnioski są obiecujące. - W pierwszym tygodniu marca sprzedano 10% więcej biletów okresowych niż w tym samym czasie rok temu – dodaje prezydent – Trzeba pamiętać, że to są lojalni klienci, także wzrost w tym segmencie bardzo cieszy.

Pierwsze porównania dotyczące opłat jednorazowych też pokazują wzrost. W pierwszy weekend marca za bilet jednorazowy e-Kartą zapłaciło prawie 1200 osób więcej niż w ostatni weekend lutego. Wzrost ten odnotowano przy praktycznie niezmienionej liczbie biletów sprzedanych przez kierowców autobusów. A to oznacza, że o ponad 10% zwiększyło się zapełnienie autobusów.

- Warto zauważyć, że weekendowy wzrost jest powodowany w zasadzie wyłącznie zmianami cen w komunikacji miejskiej, ponieważ opłaty parkingowe w dni wolne nie obowiązują – zaznacza Bartosz Mazur, doradca prezydenta ds. transportu – W typowym dniu roboczym dla odmiany odnotowano wzrost liczby przejazdów o półtora tysiąca przejazdów.

Jak dowiadujemy się w magistracie, najważniejsze jest teraz monitorowanie zmian w dłuższym okresie czasu, aby wyciągnąć bardziej reprezentatywne wnioski. - Trzeba też pamiętać, że samą taryfą zbyt wiele się nie zdziała – konieczne będą reformy układu linii, poprawa dostępności przystanków czy dbałość o jakość przewozów. Działania kompleksowe mogą przekonać jeszcze większą liczbę rybniczan do korzystania z autobusów – słyszymy.

Abonamentów na parkingi zmalało, w Śródmieściu przeciwnie

Zmiany są też zauważalne w liczbie wykupionych abonamentów na parkingi. – Wcześniej było ich 800. Po zmianach wykupiono 660. 16 osób skorzystało z ulgi na kartę dużej rodziny (wcześniej nie było takiej oferty). – mówi Agnieszka Skupień, rzecznik rybnickiego magistratu.

Co ciekawe, przed zmianami mieszkańcy Śródmieścia kupowali  42  abonamenty, po zmianach zostało kupionych  47. Liczba ta więc nie maleje, a rośnie. Tak to zjawisko komentuje dr Bartosz Mazur. – Zaskakujące jest zwiększenie sprzedaży abonamentów dla mieszkańców Śródmieścia. Wprowadzenie jednolitej opłaty nie tylko nie spowodowało, że mniej osób wykupuje abonament, ale liczba tych abonamentów nawet wzrosła. Jednocześnie jednak wiemy, jak bardzo istotny jest ten temat ze społecznego punktu widzenia, dlatego z uwagą Prezydent wsłuchuje się we wszystkie głosy w tej sprawie – mówi.

Jak dalej zaznacza, pośrednim efektem wprowadzonych zmian jest zwiększenie dostępności miejsc parkingowych dla osób przyjeżdżających do Śródmieścia na krótki czas, załatwić jakieś sprawy. - Wcześniej obserwowaliśmy, że zapchane parkingi powodowały, że tacy ludzie krążyli po mieście w poszukiwaniu miejsca do zatrzymania. Teraz mamy sytuację, że jedno miejsce parkingowe nie jest zajęte przez cały dzień przez jeden samochód, lecz zwiększyła się rotacja: ktoś przyjeżdża rano, po godzinie, jak załatwi swoje sprawy, wraca do domu, jego miejsce jest dostępne dla kolejnych osób. W ciągu dnia to samo miejsce może być wykorzystane przez cztery czy pięć samochodów – dodaje.

Faktem podniesienia cen nie są jednak zadowoleni mieszkańcy ścisłego centrum miasta. Argumentują, że zachęty do korzystania z komunikacji publicznej nijak mają się do ich sytuacji – mieszkają w Śródmieściu i muszą parkować swoje samochody w centrum miasta. Więcej na ten temat pisaliśmy >>Rybnik: mieszkańcy Śródmieścia buntują się przeciwko podwyżce cen za parkowanie<<

Jak oceniacie rewolucję komunikacyjną w Rybniku po ponad 3 tygodniach od czasu jej wprowadzenia? 

Jak oceniasz tzw. rewolucję komunikacyjną w Rybniku?





Oddanych głosów: 558

Oceń publikację: + 1 + 24 - 1 - 34

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (7):
  • ~Lateks 2017-03-22
    09:12:09

    50 15

    Propaganda której nawet Urban by się nie wstydził. Urzędnicy się przechwalają. A wytłumaczenie jest proste: mandaty SM wzrost abonamentów, wzrost cen przyjezdni kombinują jak nie płacić. Mniejsze ceny biletów okresowych to ludzie przeczekali tydzień z zakupem.

  • ~ 2017-03-22
    11:23:50

    15 9

    mnie to przypomina rewolucję Październikową z krążownikiem Aurora.

  • ~Robin Tell 2017-03-22
    12:46:10

    22 0

    W Rybniku nie wszystkie parkingi są "cywilizowane" np. te przy 3 maja za urzędem i na Hallera. Podczas deszczu błoto a w czasie suszy pył zawieszony.

  • ~orient 2017-03-22
    12:53:42

    11 8

    Te działania prezydenta wydają się przemyślane i dobre ale jeszcze chyba za wcześnie na wyciąganie wniosków. @RobinTell masz rację, że daleko im do cywilizacji ale co byś proponował, zamknąć je od razu bez alternatywy?

  • ~asdfzxc 2017-03-22
    13:36:23

    21 2

    Dane pogodowe:
    - ostatni tydzień lutego: 4-5 stopni
    - pierwszy tydzień marca: 12 stopni

    Ludzi po prostu "wyszli z domu" bo zaczęła robić się wiosna. 4 marca była prezentacja żużlowców, na pewno sporo osób wybierało się tam autobusem. Krótko mówiąc, za mało danych.

  • ~Arteks 2017-03-22
    14:10:13

    17 36

    Było sporo malkontentów którzy nie wierzyli, że można przekonać niektórych do zmiany zachowań transportowych. Wystarczyło obniżyć o 20% ceny biletów by już po kilku tygodniach odczuć jakieś zmiany. A co dopiero gdyby zmienić układ linii, wprowadzić bus-pasy, poprawić częstotliwość kursowania, wyłączyć niektóre ulice z ruchu za wyjątkiem autobusów, zlikwidować dzikie miejsca parkingowe w centrum miasta, zintegrować ZTZ z MZK czy KŚ... Oczywiście wszystkiego nie da się zrobić na raz ale czekam na kolejne kroki komunikacyjnej rewolucji miasta.

  • ~Manipura 2017-03-22
    21:48:55

    11 3

    Bzdura! Oczywiście jeśli chodzi o zmniejszenie cen za bilety miesięczne, to jak najbardziej był to dobry pomysł. Są miasta gdzie komunikacja miejska jest darmowa, ale niestety tylko w niewielkim stopniu redukuję to liczbę samochodów. Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy centrum, którzy nie mają gdzie zostawić samochodu i często małe parkingi przy blokach są zajmowane przez kierowców, którzy wolą nie płacić za parking. Wzrost ceny parkingów tym bardziej nasili to zjawisko, bo taki kierowca, który przyjedzie do centrum jak ma zapłacić 10 zł za kilka godzin na parkingu, to woli zaparkować komuś pod blokiem, a taki mieszkaniec musi zapłacić abonament w wysokości 70 zł. Żenada!

    Oczywiście problem smogu, również w niewielkim stopniu dotyczy spalin generowanych przez samochody. Latem przecież natężenie ruchu jest takie same jak zimą, a może nawet i większe, a smogu nie ma. Wiadomo, że problem leży w przestarzałych systemach grzewczych i tym, że ludzi nie stać na bardziej ekologiczny opał i tutaj uważam, że miasto mogłoby się wykazać. A nie podwyżkami cen parkingów, które niczego nie rozwiązują, no może jedynie zamiatają nieco problem pod dywan, a zawsze podczas kolejnych wyborów można będzie powiedzieć, że: "coś zrobiłem"

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy uważasz Koleje Śląskie za dobrego przewoźnika?






Oddanych głosów: 402