zamknij

Wiadomości

Tańsze bilety, droższe parkingi. Rewolucyjne zmiany w komunikacji

2017-02-22, Autor: bf, źródło: UM Rybnik

Już 1 marca zmienią się ceny biletów autobusowych i opłaty za parkowanie. Jak podkreśla magistrat – zmiany są duże jednoznacznie wskazują na kierunki polityki transportowej Rybnik. Co w takim razie zmieni się poprzez wprowadzenie planu zrównoważonej mobilności?

Reklama

Jak dowiadujemy się z rybnickiego magistratu, na pewno dobrą wiadomością jest znaczna obniżka cen większości biletów autobusowych. Nowy cennik wychodzi naprzeciw oczekiwaniom, równocześnie jeszcze bardziej promując posługiwanie się e-Kartą. Ma też na celu poprawę punktualności autobusów. Zmiany to także likwidacja drugiej strefy – wszystkie przejazdy poza Rybnikiem będą kosztować tyle samo. A jak to wygląda w szczegółach?

Bilety okresowe

Zacznijmy od biletów okresowych – przeciętny Kowalski zapłaci teraz za podstawowy bilet jedynie 70 złotych, podczas gdy dotychczas płacił 90 zł. Dodatkowo wydłużeniu ulegnie okres ważności, zamiast 28 dni bilet będzie ważny 30 dni.

- W Rybniku długość okresu ważności była krotnością tygodni, a tak naprawdę wygodniejszy jest okres trzydziestodniowy. W dużych miastach to powszechnie stosowana praktyka, bilet 30-dniowy funkcjonuje w Warszawie, w Krakowie, we Wrocławiu, w Poznaniu. Nie ma co silić się na oryginalność – wyjaśnia Bartosz Mazur, doradca prezydenta ds. transportu zintegrowanego.

Nowe rozwiązanie to zatem nie tylko duża obniżka ceny, ale i większa wygoda. - Promujemy bilety okresowe, ponieważ najważniejsi są stali klienci. Korzystają z autobusów na co dzień, czasem także poza „typowymi” dojazdami do pracy czy szkoły. Wpływy z biletów okresowych mają bardzo ważne, stabilizujące znaczenie – podkreśla prezydent Piotr Kuczera – Wielu ludzi kupuje bilety okresowe miesiąc w miesiąc, no, może poza okresem wakacji.

W przypadku biletów na strefę pozamiejską cena biletu 30-dniowego wyniesie 90 zł (dotychczas 96 zł lub 108 zł – zależnie od relacji). W ten sposób także dla mieszkańców innych miejscowości: Jejkowic, Gaszowic, Rydułtów czy Radlina opłacalne będzie skorzystanie z autobusu w dojazdach do Rybnika. Spadkowi cen biletów 30-dniowych towarzyszyć będzie też obniżka cen biletów ważnych odpowiednio 7 i 14 dni.

Przejazdy jednorazowe

Nie każdy przecież jeździ autobusem codziennie, cała rzesza korzysta z komunikacji miejskiej jedynie czasami. Dla tej grupy przygotowano także atrakcyjną ofertę na e-Karcie. Warto w tym miejscu przypomnieć, że sama e-Karta jest wydawana bezpłatnie. Jedynym warunkiem jej otrzymania jest zasilenie kwotą 8 złotych. Za samą kartę nie płaci się nic, wpłacone środki w całości mogą być wykorzystane na przejazdy. Kartę można doładowywać wielokrotnie i korzystać z tańszych przejazdów. Uaktualniona lista punktów doładowań, a także miejsc, w których można uzyskać e-Kartę, znajduje się na stronach Zarządu Transportu Zbiorowego.

Obniżka cen biletów na e-Karcie będzie znaczna. Dziś podstawowy bilet w granicach Rybnika kosztuje 2,80 zł – po zmianach cena wyniesie okrągłe 2 złote. Jeśli zaś przejedziemy tylko dwa przystanki, zapłacimy zaledwie złotówkę.

- Promocyjne ceny przejazdów są jednak ważne wyłącznie wówczas, gdy oprócz rejestracji wejścia do autobusu przyłożymy kartę także przy wyjściu. System jest tak zbudowany, że przy wsiadaniu pobierze z karty pełną opłatę wg cennika u kierowców (czyli 4 złote), a następnie „zwróci” odpowiednią kwotę podczas przyłożenia karty do kasownika przy wysiadaniu – wyjaśnia Kazimierz Berger, dyrektor ZTZ – W przypadku przejazdu do dwóch przystanków system zwróci 3 zł (sam przejazd będzie kosztował złotówkę), w przypadku dalszej podróży po Rybniku – zwróci odpowiednio 2 złote. Gdy wyjedziemy poza granice Rybnika, zapłacimy w ten sposób 3 zł.

Dzięki temu, że likwidacji ulega druga strefa, opłata za przejazd poza granice Rybnika będzie jednakowa niezależnie od miejsca docelowego. To uproszczenie oznacza też obniżkę cen przejazdów jednorazowych w niektórych relacjach, np. z Marklowic czy Rud.

Przesiadki za symboliczną opłatą

Bardzo ważną zmianą jest obniżenie opłaty za kolejny przejazd, po przesiadce. Tu obniżka jest największa – dziś taki drugi przejazd kosztuje złotówkę, a od 1 marca cena spadnie do symbolicznych 10 groszy. To bardzo ważna zmiana, która zachęca także do przejazdów w relacjach, w których trzeba się przesiadać.

- Nierzadko otrzymujemy sygnały o potrzebie uruchomienia nowej linii, gdyż gdzieś brakuje bezpośredniego autobusu. Dziś jednak trudno jest weryfikować takie sygnały, ponieważ część osób w ogóle rezygnuje z przejazdu przesiadkowego. Teraz będzie inaczej, zmiana powoduje, że opłata za drugi przejazd będzie jedynie symboliczna – dodaje Bartosz Mazur – To pozwoli na wypracowanie optymalnego układu komunikacyjnego, nad którym pracujemy. Zwyczajnie nie da się zapewnić bezpośredniej linii w każdej relacji i chodzi o rozsądną równowagę pomiędzy tymi ciągami, które są obsługiwane przez linie bezpośrednie, a tymi, gdzie trzeba się przesiadać.

Wydłużeniu ulegnie też czas potrzebny na przesiadkę. Dziś drugi przejazd należy rozpocząć kwadrans po wyrejestrowaniu się z poprzedniego autobusu, od 1 marca czas między wyjściem z autobusu a wejściem do drugiego zwiększy się do 20 minut.

Uproszczenie u kierowców

Od 1 marca zmianie ulegnie też cena biletu u kierowcy. W tym przypadku, niezależnie od tego, skąd i dokąd jedziemy, zapłacimy 4 złote. Chodzi o to, by kwota była „okrągła”. To znakomicie upraszcza pracę kierowców, a przecież chcemy też poprawiać punktualność autobusów. Już nie będzie zastanawiania się, ile kosztuje bilet do konkretnego przystanku, czy to jest pierwsza czy druga strefa, zniknie kłopotliwe odliczanie drobnych.

Jeszcze raz należy podkreślić, że za samą e-Kartę nie zapłacimy nawet grosza i jest ona dostępna dla każdego. Dlatego sprzedaż biletów przez kierowców trzeba traktować jako coś uzupełniającego, jako „ostatni kanał dystrybucji” biletów. Uproszczenie w tym względzie pozwoli poprawić punktualność, ułatwi pracę kierowców. Pamiętajmy, że ich podstawowym zadaniem jest dowieźć nas do celu, przede wszystkim bezpiecznie.

Coś dla uczniów i przedszkolaków

Wygodnym rozwiązaniem dla szkół i przedszkoli jest bilet edukacyjny. Stanowi on odpowiedź na potrzeby związane z organizacją szkolnych wycieczek – do teatru czy domu kultury. Chodzi o to, by dzieciaki od najmłodszych lat traktowały komunikację miejską jako coś normalnego, jako coś, z czego się na co dzień korzysta. Jednocześnie takie wyjazdy zorganizowanych grup odbywają się w tzw. międzyszczycie. To czas, kiedy w autobusach jest znacznie więcej wolnego miejsca i aż prosi się zachęcać szkoły i przedszkola do jego wykorzystania.

Mobilność krótkookresowa

Zupełnie nową ofertą jest też bilet dobowy, wprowadzany do cennika od 1 marca. W cenie 8 zł w granicach Rybnika, a 10 zł – na całej sieci możliwe będzie poruszanie się wszystkimi autobusami ZTZ przez cały dzień. Ta oferta jest kierowana do osób, które mają do pozałatwiania różne sprawy w różnych częściach miasta i chcą mieć przysłowiowy „święty spokój” - raz zapłacić za bilet, a potem tylko z niego korzystać.

- Takie bilety są popularne w innych miastach. Wiadomo, szczególnie ważne są one tam, gdzie jest dużo turystów, w Krakowie czy w Warszawie. Rybnik jest dotąd największym miastem, w którym nie ma w ofercie biletu dobowego – zauważa Bartosz Mazur – Równocześnie bardzo ważne jest, aby był on dostępny „od ręki”, czyli także u kierowcy. Konieczność załatwienia różnych spraw bardzo często nie jest planowana, chcemy, aby bilet dobowy był pierwszym wyborem np. w sytuacji awarii samochodu.

Bilet dobowy będzie występował w dwóch wariantach. Będzie możliwość zakodowania go na rybnickiej e-Karcie i wówczas będzie on ważny do godziny 24 następnego dnia po aktywowaniu. W przypadku biletu kupowanego u kierowcy będzie on ważny 24 godziny od chwili zakupu. Ta niewielka różnica ma skłonić do kodowania tego rodzaju biletu na e-Karcie wszystkich tych, którzy mogą to sobie zaplanować.

Drożej za parkingi

Zmianie ulegną też ceny parkingów w strefie płatnego parkowania. Za godzinę postoju zapłacimy 2,50 zł. Cena została tak skalkulowana, aby parkowanie było droższe od przejazdu autobusem. Z kolei cena abonamentu parkingowego w śródmieściu zrównana zostanie z ceną 30-dniowego autobusowego biletu okresowego i wynosić będzie 70 zł.

- To jest taki wyraźny komunikat, że chcemy premiować tych, którzy dojeżdżają autobusami czy rowerem – stwierdza prezydent Kuczera –Zmiana akcentów polityki transportowej jest konieczna, jeśli nie chcemy udusić się w smogu. Do ludzi przemawia komunikat, że autobus jest tańszy niż parking. To oczywiście pewne uproszczenie, zazwyczaj autobusem jedziemy dwukrotnie, tam i z powrotem, z drugiej strony znów na parkingu też nierzadko stoimy dłużej. Ale chodzi o psychologię, chcemy, żeby ludzie wiedzieli, w jakim kierunku idą zmiany i dlaczego one są miastu tak bardzo potrzebne.

Oczywiście niepodobna wyobrazić sobie, że nagle wszyscy porzucą samochody. Niekiedy faktycznie nie ma innej możliwości niż jazda samochodem, dlatego nie wprowadza się jakichś bardzo drastycznych narzędzi typu całkowita likwidacja parkingów w śródmieściu. Jednak trzeba pamiętać, że miasto nie jest z gumy, ulice są zakorkowane, a samochody – wszechobecne. Niemałą część zanieczyszczeń powietrza powodują właśnie samochody. Znacznie więcej korzyści miastu przynosi ten, kto do śródmieścia przyjeżdża autobusem – nie zajmuje bezproduktywnie przestrzeni na pozostawiany samochód, nie generuje smogu, nierzadko wstąpi do cukierni po małe co nieco.

Cały cennik ZTZ Rybnik wygląda tak:

Na chwilę obecną zmiany nie dotyczą rozkładu jazdy autobsów - miasto pracuje jednak nad jego udogodnieniem, by był atrakcyjny dla pasażerów.

Jak myślicie, czy zmiany zaprezentowane powyżej przekonają mieszkańców do rezygnacji z samochodu na rzecz autobusu czy roweru?

Tańsze bilety, droższe parkingi. Czy podoba Wam się rewolucja komunikacyjna wprowadzona przez miasto?




Oddanych głosów: 2137

Oceń publikację: + 1 + 101 - 1 - 65

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (58):
  • ~sianko 2017-02-22 12:26:58

    Czy obecny Prezydent nie obiecywał w kampanii darmowych parkingów?

  • ~thomas_k7 2017-02-22 12:32:11

    W końcu dobra zmiana. Uproszczenie cen, wprowadzenie dobowych biletów i droższy bilet u kierowcy. Ludzie kupujący u kierowcy powodują znaczące opóźnienie autobusu, ale tego niestety nie rozumieją. 20 zł miesięcznie taniej to duża obniżka przy jednoczesnym wydłużeniu ważności biletu okresowego.
    Przydałaby się jeszcze zmiana rozkładów jazdy, ale do tego potrzeba pewnie wielu lat, bo to zbyt trudny temat dla ZTZu.

    86 26
  • ~Jakub Filipiak 2017-02-22 12:35:41

    Bardzo dobry pomysł z tymi biletami Brawo Rybnik

    71 31
  • ~Konrad Filip 2017-02-22 12:44:32

    @thomas_k7: Zdziwisz się, mam nadzieję pozytywnie. (odnośnie rj.) ;-)

    8 5
  • ~Grisza 2017-02-22 12:47:51

    Nareszcie ! Świetne posunięcie. Mamy w końcu bilet dobowy, tańsze symboliczne opłaty za przesiadki. Dopilnować tylko, żeby system prawidłowo zwracał opłaty za przejazd do 2 przystanków. Bardzo dobra decyzja władz miasta - duży krok w dobrym kierunku.

    61 12
  • ~kierowca bombowca 2017-02-22 12:59:02

    historia pokazuje że lemmingi z PO nigdy nie miały kochones aby spełnic najmniejszą rzecz z programu

    47 64
  • ~twojstary 2017-02-22 13:07:23

    Nareszcie dobra zmiana, co tu dużo mówić, zmniejszenie i uproszczenie cen to coś, co powinno nastąpić już dawno. W mojej opinii, poszedłbym jeszcze krok dalej i zlikwidował strefy i jeszcze trochę obniżył cenę biletu dobowego, np. 7-8 zł. Nadal jednak dosyć drogi jest bilet jednorazowy u kierowcy - sam rzadko korzystam z komunikacji miejskiej i tylko takie bilety w moim przypadku wchodzą w grę, a 4 zł to chyba jeszcze cena zaporowa. ;)
    Świetnie, że coś się ruszyło, jeśli Miasto będzie promować jazdę autobusami, to na pewno mieszkańcy sami przekalkulują jaka forma transportu będzie się im bardziej opłacać.

    31 25
  • ~GirL :) 2017-02-22 13:16:13

    A jak to wygląda z ulgowymi biletami?

    22 5
  • ~Nie wiem 2017-02-22 13:20:44

    Jak jest taniej?? Skoro bilet u kierowcy kosztował mnie do tej pory 3,80 a teraz jest 4zł

    66 41
  • ~Daria Sobiegraj 2017-02-22 13:22:29

    Jestem trochę zdziwiona, że podnieśli abonament parkingowy dla pracowników blisko centrum z 50 zł do 70 zł. Jednym dali innym zabrali. Uważam, że to błąd.

    65 83
  • ~Tomek_81 2017-02-22 13:25:20

    A w Żorach może być za darmo. Miasto i tak dopłacało sporo do tego interesu. Zrobili przetarg, całość organizuje prywatna firma, miasto dopłaca więcej ale wszytko jest za darmo. Nie ma cenników, e kart, nikt się nie zastanawia czy zdąży się przesiąść za 1 zł czy na 3. Nie ma kosztów dyrektorów, sekretarek, administracji, kanarów, windykacji, obsługi taboru, drukowania biletów, obsługi e kart. To by była w Rybniku rewolucja a nie to że teraz kilka osób dla paru złotych zrezygnuje z samochodu. Dalej będzie tak że autobusem się jeździ do szkoły, a do pracy i na zakupy samochodem.

  • ~buchu 2017-02-22 13:46:22

    Jak dla mnie to nic się nie zmieni oprócz tego, że miasto będzie w większej kwocie dofinansowywać komunikację miejską. Wzrost ceny parkingu z 2zł na 2,5 nie bardzo odstraszy kierowców w tym i mnie - tzw. wygodnictwo. Dojazd do pracy w Rybniku na 4 czy 5 rano autobusem to ciężko więc dalej zostaje auto. Zyskają ci co systematycznie korzystają z komunikacji. Zmiany te nie spowodują drastycznej przesiadki z aut na autobusy. Poza tym w Plazie i Fokusie dalej będzie parking za 1zł. ~Arteks wspomina, że na zachodzie takie rozwiązania są już od lat tylko nie pamięta, że to co na zachodzie do nas dociera z opóźnieniem i to sporym. Tak było jest i będzie no chyba, że Polską nie będą rządzić Polacy. Cytując Otto von Bismarck'a "Dajcie Polakom rządzić, a sami się wykończą".

    76 15
  • ~Fiodore 2017-02-22 13:53:03

    Wy tu gadu gadu a Nowiny bez wody i marzną. Wiadomo coś o tej awarii?

    12 44
  • ~Asia Słowik 2017-02-22 14:07:05

    BRAWO BRAWO wreszcie .. jakaś dobra nowina , przemyślana i z korzyścią dla pasażerów ... no i chyba rewolucyjna w dzisiejszych czasach nic nie jest tańsze a tu niespodzianka☺

    23 35
  • ~Arteks 2017-02-22 14:31:19

    Zmiany bardzo na dobre!!! 1 marca przejdzie do historii miasta. :) Wreszcie coś potanieje. Przez wiele lat domagałem się z innymi użytkownikami tego portalu biletu dobowego i wreszcie się udało, a więc podwójna radość. @sianko - nie wiem czy tak było ale jeśli nawet to był to błąd. Wszyscy eksperci transportowi radzą zmniejszanie ilości miejsc parkingowych w centrum, a nie ich zwiększanie. A jeśli ma być ich mniej - muszą być droższe. @tomek_81 - w Żorach jest za darmo i sam się przejedź i zobacz jak kiepska to jest komunikacja. Busiki jeżdżą zapchane, tabor jest ekonomiczny ale w ogóle niedostosowany do miasta. Rozkłady są bardzo słabe. Z osiedla Rój porównywalnego z os. Południe u nas busiki do centrum jeżdżą czasami tylko co godzinę(!) podczas gdy u nas autobus jedzie co 5, 10 lub 15 minut. To na pewno nie jest dobry wzorzec transportu miejskiego, a raczej pewnego rodzaju bylejakość komunikacyjna z przesłaniem władz miasta "macie za darmo, nie narzekajcie na warunki podróży i rozkłady, dajcie nam spokój".

    31 57
  • ~buchu 2017-02-22 14:48:20

    ~Arteks jeżeli chodziło Ci o os. Gwarków w Roju to nie porównuj go do. os. Południe. Na os. Gwarków jest raptem 7 bloków a na os. Południe dużo dużo więcej.

    28 5
  • ~Danuta Kolarska 2017-02-22 15:04:16

    Szkoda, że mieszkańcy z poza Rybnika, np z okolicznych wsi czy miast będą zmuszeni korzystać z droższych i dziurawych parkingów. Może tańsza komunikacja to fajne rozwiązanie dla mieszkańców, ale wyższe ceny parkingów dla osób jednorazowo odwiedzających Rybnik jest tylko odpychające dla przyjezdnych. Z okolicznych wsi i miast trudno dostać się do Rybnika, gdy autobus jeździ tylko 3-4 razy w ciągu dnia, nie zawsze odpowiadającą godzinę.

    68 14
  • ~elmo 2017-02-22 15:06:01

    To teraz czekamy jeszcze na decyzję Plazy i Focusa...

    27 11
  • ~mewa74 2017-02-22 15:15:38

    Coś dla uczniów i przedszkolaków... A jaka cena tego czegoś?

    11 7
  • ~ 2017-02-22 15:49:09

    Podpowiedzcie mi co te zmiany mają na celu? Wydaje mi się, że takie zabiegi są po to by "kupić" potencjalnego mieszkańca, który jeździ sporadycznie komunikacja miejską, by jednak korzystał z niej więcej zamiast jeździć samochodem. Myślę, że po tych zmianach Ci, którzy korzystali do tej pory z komunikacji miejskiej dalej z niej będą korzystać i dla Nich na pewno to jest poprawa, za którą i tak my wszyscy zapłacimy ( większa dotacja z UM , bo autobusy przez to mniej palić nie będą, a firma obsługująca swoje zarobić musi. Tych "nowych" wcale nie przybędzie. Uważam, że ten co jeździł sporadycznie ( a takich jest wydaje mi się bardzo dużo ) dalej będzie jeździł tym samochodem. By to zmienić, to dla takiego godzina parkingu powinna kosztować 15 zł. Wtedy by się przesiadł. Nadmienię tylko, że bilet z Rybnika do Gliwic kosztuje 5 zł. (???)

    26 14
  • ~ 2017-02-22 15:58:33

    Co z tego, że parkingi będą droższe, a ceny biletów niższe, jak bez gruntownej reformy rozkładów i tras, ludzie często dalej zmuszeni będą do korzystania z samochodów, system jest też niepotrzebnie przekombinowany, warunek podwójnego odbijania dla uzyskania niskiej ceny przejazdu niepotrzebnie komplikuje system, bilet dobowy to pierwszy krok w stronę cywilizacji, dotychczas niedostępny, niestety brak biletów jednorazowych innych niż tych u kierowcy jest czynnikiem zniechęcającym dla okazjonalnych pasażerów.
    odnoszę wrażenie, że cały system jest tak skonstruowany jak pisze
    ~Tomek_81, rozbudowana infrastruktura systemu to sztuka dla sztuki, pożerająca wpływy z e-karty
    ~Arteks 2017-02-22 14:31:19
    "(...) @tomek_81 - w Żorach jest za darmo i sam się przejedź i zobacz jak kiepska to jest komunikacja. Busiki jeżdżą zapchane, tabor jest ekonomiczny ale w ogóle niedostosowany do miasta. Rozkłady są bardzo słabe. Z osiedla Rój porównywalnego z os. Południe u nas busiki do centrum jeżdżą czasami tylko co godzinę(!) podczas gdy u nas autobus jedzie co 5, 10 lub 15 minut. To na pewno nie jest dobry wzorzec transportu miejskiego, a raczej pewnego rodzaju bylejakość komunikacyjna z przesłaniem władz miasta "macie za darmo, nie narzekajcie na warunki podróży i rozkłady, dajcie nam spokój".

    tak się składa, że Rybnik to nie tylko Osiedle południe, a wspomniany Twój opis żorskiej darmowej komunikacji idealnie pasuje do mojej dzielnicy, z tą różnicą, że nie jest ona darmowa, a autobusy nie jeżdżą "czasami tylko co godzinę", ale najczęściej rzadziej niż co godzinę, a o weekendach nie wspomnę, dlatego nie wróżę radykalnych zmian we frekwencji podróżnych, nadal jeździć będą głównie ci, nie mający alternatywy.

    29 7
  • ~minowa 2017-02-22 17:17:08

    Z południowej dzielnicy mam taką sama odległość do Radlina jak do centrum Rybnika. Tam wszystkie parkingi za darmo i droga bez korków. Do centrum Rybnika jeżdżę rzadko, teraz będę jeszcze rzadziej. No i nie będę wam smrodził z rury wydechowej, za to z komina nadal. A nawet bardziej, bo muł już kończę spalać, a mam zamiar kupić węgiel z KWK Rydułtowy taki pół na pół - kawałki z miałem. Skoro muł będzie zabroniony, no to trudno.

    20 20
  • ~Wojciech Knychu Knesz 2017-02-22 17:45:00

    Jeżeli czyta to ktoś z magistratu... Dodajcie proszę Rybnik do jakdojade.pl, to najlepsza i najczęściej pobierana apka do sprawdzania połączeń komunikacji publicznej obsługująca dziesiątki polskich miast, aż dziwne że nasze tam nie widnieje.

    24 5
  • ~Katarzyna No Wak 2017-02-22 19:28:59

    W rozkładach jazdy powinno się wziąć pod uwagę osoby, które mają okazję korzystać z ofert pracy w zakładach produkcyjnych położonych w różnych dzielnicach czy miastach, gdzie zmiany są na 6.00 czy 14.00. Są to np. oferty z dojazdem do pracy np. do Gliwic z dojazdem zagwarantowanym przez pracodawcę. Wyjazd o godz. 4.30 z centrum powoduje, że mało kto ma możliwość żeby na tę godzinę dojechać komunikacją miejską. Tak samo jak problem jest z tym żeby po 2 zmianie wrócić do domu. Też połączen brak...

    30 2
  • ~kierowca bombowca 2017-02-22 20:11:20

    Od razu mówie tym zapyziałym urzedasom, to nic nie zmieni, narobili kosztów na te zmiany, komuś za głupi pomysł skapnie 50tysi premi, lepiej przegońcie z Rybnika eLki

    23 15
  • ~rybnikus 2017-02-22 20:23:19

    Kucera i PO, baj, baj. To ja wasz były wyborca.

    26 22
  • ~pprywatne 2017-02-22 20:33:34

    Nie wiem czy się śmiać, czy jak to odebrać. I tak większość ludzi jedzie do supermarketów i korzysta z darmowych parkingów, ewentualnie Plaza i Focus. Czy ktoś myśli, że 0,50 zł za parking coś zmienia, przecież za 50 groszy to nawet jednego papierosa nie ma.

    22 10
  • ~Arteks 2017-02-22 20:36:46

    @minowa - jeśli ktoś żałuje 2,50 zł na godzinę parkingu w centrum to tak naprawdę żaden klient - bo czy taka osoba kupi obiad w restauracji za 30 zł albo buty za 300 zł? Więc dla takich jak ty jest Radlin. Ale sporo mieszkańców ROW przyjeżdża do centrum Rybnika właśnie bo to aby mieć kontakt z miastem i tym czego nie mają na miejscu u siebie. @ursus - jeśli mieszka się w miejscu gdzie jest kilka domków przy ulicy to choćby nawet była to część Warszawy - nikt nie uruchomi tam więcej autobusów. Warto mieć na uwadze wszystkie czynniki kiedy wybiera się miejsce zamieszkania. Natomiast Żory pozwoliły sobie na komunikację bezpłatną dlatego, że to jest dziwne miasto z miniaturowym centrum, brakiem zakładów pracy i brakiem urzędów (poza miejskim i skarbowym). Ludzie mają tam wszystko to co do życia potrzebne na osiedlach, a pracują przeważnie poza Żorami. Więc wystarcza komunikacja która jest pewnego rodzaju bardziej pomocą społeczną niż transportem dowożącym w różne punkty miasta. Natomiast u nas komunikacja pełni większą rolę, a może jeszcze większą jeśli jej reformy się powiodą.

    17 33
  • ~Arteks 2017-02-22 20:39:42

    @pprywatne - masz rację, że to niewielka podwyżka ale kto powiedział, że ostatnia? Często jest tak, że z tych darmowych parkingów nie korzystają tylko ci którzy przyjeżdżają na zakupy. Dlatego niektóre sieci handlowe wprowadzają ochronę albo monitoring i grożą sankcjami tym, którzy stawiają auto na takim parkingu więcej niż 2 godziny. A władzom Rybnika najbardziej zależy aby pozbyć się nie tych którzy przyjeżdżają na zakupy ale tych którzy blokują parkingi pracując w centrum często 8 lub więcej godzin.

    7 27
  • ~minowa 2017-02-22 20:44:01

    Arteks, 20 dni po 2,50zł to jest 50zł, a więc co pół roku nowe buty za 300zł.

    15 7
  • ~pprywatne 2017-02-22 20:46:32

    ~Arteks Chyba pierwszy raz się z Tobą zgodzę. Gdybym miał pracować w centrum miasta i pracodawca, by mi nie zapewnił parkingu, to bym go olał i szukał innej pracy.

    14 15
  • ~pprywatne 2017-02-22 20:51:57

    ~minowa Możesz zaoszczędzić, chodząc pieszo, ale wtedy zedrzesz te butki za 300 zł. Więc może lepiej zapłacić za parking :) Są takie w centrum, co chyba pierwsza godzina jest darmowa, wystarczy na zakup butów...

    9 9
  • ~ 2017-02-22 20:52:49

    Wszystko ładnie wygląda, tańsze bilety, droższe parkingi-abonament miesięczny 70 zł, tylko proszę mi wytłumaczyć jak dojechać do pracy do ZUS na godz. 7 rano np. z Popielowa, co prawda do dyspozycji 3 linie ale żadną się nie dojedzie na 7 rano? Podobna sytuacja z uczniami dojeżdżającymi na 8- do dyspozycji autobus o 7: 08 lub jeszcze gorzej z tymi co zaczynają od drugiej lekcji. Istna masakra. Aby zachęcić ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej oprócz kosmetycznych zmian, powinno się drastycznie przebudować rozkłady jazdy tych autobusów. Tylko czy ktoś zadał sobie trud i przejrzał te rozkłady, niestety obawiam się, że odpowiedz brzmi nie!
    I z czego tu się cieszyć i ogłaszać sukces?

    49 5
  • ~bronekk 2017-02-22 21:21:16

    tańsze bilety w autobusach ZTZ to oczywiście zmiana w dobrym kierunku, ale droższe parkingi to zdecydowanie zła zmiana; efekt będzie taki, że ogromne place parkingowe w centrum miasta (Hallera, Młyńska, Miejska, Brudnioka) będą stały w dużej części niewykorzystane, a obywatele będą tuż przed siódmą/ósmą rano jak wariaci kluczyli autami po mieście szukając miejsca do parkowania "na dziko" - efektem będzie jeszcze większy nieskoordynowany ruch samochodowy w centrum miasta, dużo więcej spalin i smogu plus oczywiście nerwy mieszkańców i stres - tak się przeważnie kończy polityka "ekologów"

    17 13
  • ~ 2017-02-22 21:39:00

    I jeszcze jedno- wspaniały pomysł biletów 30 dniowych! Czy ktoś może mi wytłumaczyć dlaczego nie wprowadzono biletów miesięcznych tylko 30 dniowe skoro na 12 miesięcy w roku 7 miesięcy ma 31 dni, co prawda zlikwidowano 28 dniowe (które były wytworem jakiegoś geniusza), ale i tak jest to śmieszne (przez łzy) dalej trzeba będzie pamiętać kiedy aktywowało się bilet aby nie przegapić doładowania! Brawo dla geniusz który to wymyślił, pewnie będzie wysoka premia!

    27 11
  • ~ 2017-02-22 21:49:22

    ~Arteks 2017-02-22 20:36:46
    "(...) jeśli mieszka się w miejscu gdzie jest kilka domków przy ulicy to choćby nawet była to część Warszawy - nikt nie uruchomi tam więcej autobusów. Warto mieć na uwadze wszystkie czynniki kiedy wybiera się miejsce zamieszkania. (...)"
    te kilka domków to Stawowa i okoliczne ulice, przy których wybudowano "nowoczesne osiedla i apartamentowce" gdzie mieszka kilka tysięcy ludzi, i gdzie każdy jeździ samochodem, bo ja komunikację miejską nie ma co liczyć, przy obecnym rozkładzie jazdy i przebiegu linii nawet darmowa komunikacja nie spowoduje zwiększenia liczby pasażerów

    15 3
  • ~ 2017-02-22 21:52:02

    Mało że to miasto umiera z braku pracy i perspektyw? Jeśli nie masz ambicji pracować w banku lub sklepie to nie masz tu czego szukać. Z zakładów produkcyjnych zostały tylko Tenneco i Ryfama (która się zwija) no i oczywiście podupadające kopalnie. Rybnik z miasta aspirującego do bycia centrum okręgu staje się sypialnią dla okolicznych miast. Firma produkująca okna dowozi pracowników z tej sypialni do siebie na zad...pie bo tam władze potrafiły ściągnąć inwestora. Więc ludzie jeżdżą autami, bo jadą często daleko poza zakres działania komunikacji miejskiej i wracają tu się zdrzemnąć bo mieszkania są tanie.

    Druga nie mniej istotna sprawa panie Kuczera to gdzie jest to "taniej"? 70 zł za bilet miesięczny? Z Nowin do centrum jest 4km. Mnożąc to przez przejazd tam i z powrotem i 22 dni robocze daje to 176 km co przy spalaniu 8l/100 i cenie paliwa 4,70 zl daje 66 zł. Więc gdzie się to opłaca? O wygodzie samochodu w stosunku do autobusu nie wspomnę...

    Podnoszenie argumentu o czystszym powietrzu na fali informacji o smogu jest tak absurdalne, że szkoda komentować. Wystarczy zobaczyć normy zanieczyszczenia w okresie letnim gdzie samochodów i autobusów jeździ tyle samo co zimą. Nasuwają się jakieś wnioski?

    28 7
  • ~Pola 2017-02-22 21:52:23

    Napewno jest to jakiś ruch w kierunku poprawy sytuacji na drogach,ale brakuje mi tu jednej rzeczy,nadal autobusy jeżdżą można powiedzieć "na około".Mieszkam na Nowinach,w okolicy Bushido,i wszystkie autobusy w kierunku centrum jadą na około...chabrowa,albo zebrzydowicka,sąd,pkp...nawet nie można skorzystać z tego ze do dwóch przystanków tylko 1 zł,bo dwa przystanki to ja nadal jestem na Nowinach...Gdyby autobusy zjeżdzały do centrum w lini prostej ,to zajeło by to 5 minut,ale wszystkie autobusy w tym kierunku kończą swój bieg na dworcu KM..

    13 5
  • ~Arteks 2017-02-22 22:13:24

    @ursus - a to zwracam honor, Stawowa to obszar zupełnie niezrozumiałego zaniedbania przez ZTZ. Oczywiście, że powinno tam być więcej autobusów jak w ogóle w kierunku Paruszowca gdzie jest dużo zakładów pracy. @niezadowolona - 28 dniowy bilet (niestosowany nigdzie poza Rybnikiem) to autorski pomysł naszego dyrektora Bergera. Może to był geniusz w łojeniu pasażerów komunikacji ale ile osób przez taką politykę zrezygnowała z korzystania z niej? @serafin - nie gadaj takich bzdur o jakimś zwijaniu miasta w sytuacji kiedy Rybnik jest jednym z pozytywnych fenomenów na mapie gospodarczej Polski. Ile jeszcze miast 100-500 tys. ma tyle miejsc pracy w przemyśle i transporcie jak u nas? Różnorodność miejsc pracy w Rybniku jest bardzo duża i wiąże się prawie z każdą branżą. W Polsce miasta które mają zakłady pracy zatrudniające powyżej 1000 osób są już rzadkością. My mamy kilka takich zakładów. Mamy też wiele nowoczesnych firm średniej wielkości z których w innych miastach ludzie byliby dumni, a u nas wielu dyletantów nie chce ich dostrzegać. A co jest w okolicy? Trochę montowni w strefach i takie same kopalnie jak u nas. Jeśli chodzi o transport szynowy to nie ma na Śląsku miasta które miałoby zarówno dużą stację towarową, zakład Cargo i całe zaplecze DB na Polskę...
    Jeśli jest źle to czemu dochody miasta w ostatnich 5 latach szybują tak bardzo w górę?. :) Jakiego tu chcesz inwestora ściągnąć skoro nowe zakłady oferują płacę poniżej 2000 zł? Dlatego wybierają wschodnią Polskę czy Lubuskie bo tylko tam taka praca i płaca będą atrakcyjne. U nas nie. @bronekk - po pierwszym dniu kierowcy się nauczą, a w zamierzeniu władz miasta tymczasowe parkingi na Hallera i 3 Maja znikną. Do wszystkiego można się przyzwyczaić. :) W ostatnich kilkunastu latach zbyt mocno władze dbały o interes kierowców - za mało o interes pieszych.

    10 27
  • ~ 2017-02-22 22:20:35

    do @ Arteks słowo geniusz użyte było tym razem w negatywnym znaczeniu no i powinno być "geniusz"

    6 3
  • ~czorcik 2017-02-23 08:15:25

    "Natomiast Żory pozwoliły sobie na komunikację bezpłatną dlatego, że to jest dziwne miasto z miniaturowym centrum, brakiem zakładów pracy i brakiem urzędów (poza miejskim i skarbowym). Ludzie mają tam wszystko ..." chłopie ty się w końcu zdecyduj: raz piszesz, że BKM w Żorach jest beee, a teraz jakoś ci się jakby podobała... A poza tym urzędów jest jednak trochę więcej niż ty ogarniasz...ale za to urzędasów stanowczo mniej tam jest niż w Rybniku

    12 6
  • ~THE Bill 2017-02-23 08:38:04

    REWELACJA! Brawo! Nareszcie! Przy rozkładzie jazdy proszę pamiętać o podaniu czasu przejazdu między przystankami. A cena zakupu u kierowcy powinna być jeszcze większa. 5 zł będzie jeszcze łatwiej płacić. Trzeba tępić zakupy u kierowców. Jest tyle punktów gdzie można kupić ekartę.

    9 9
  • ~THE Bill 2017-02-23 08:39:18

    Słowem nikt nie wspomniał, że można jechać na bilecie ulgowym mając przy sobie dowód rejestracyjny! Bilet za 1 zł!!! Fantastyczne rozwiązanie. Skorzystam :)

    4 2
  • ~eljot13 2017-02-23 09:33:26

    ~Serafin ma niestety rację! i nic nie da zaklinanie rzeczywistości przez @ Arteksa. No chyba, że perspektywy rozwoju Rybnika postrzega przez tzw. "dobrą zmianę" i "500+" . Rybnik pomaleńku zamienia się w umieralnię i niestety nie jest miastem przyszłościowym.

    14 5
  • ~wojto 2017-02-23 10:24:56

    Przez 10 lat jeździłem do centrum rowerem. Od dwóch lat, w okresie listopad - kwiecień już jeżdżę tylko samochodem, bo inaczej się nie da - Smog w totalnym natarciu. Dzisiaj na Borkach w granicach normy a u mnie pewnie ze 2000%

    5 5
  • ~przykopa 2017-02-23 10:54:48

    Zwiad ( z elementami satyrycznymi ) przeprowadzony w centrum zarządzania komunikacją.
    youtube(.)com(.)pl + hasła : rybnik układy komunikacja

    3 1
  • ~Arteks 2017-02-23 10:56:23

    @eljot13 - podaj jakieś miasta przyszłości bo @serafin wspomniał, że w okolicy są, ciekaw jestem jakie miał na myśli w swoich kolorowych fantazjach. Ja tylko chciałbym uświadomić, że Katowice straciły 70 tys. mieszkańców. A powiedzilibyście, że to jest umieralnia? Przeginacie i nie macie odpowiednich porównań, a gdyby taki Rettig był w Słupsku, a kopalnia w Białymstoku, a druga w Lublinie, Tenneco w Grudziądzu albo elektrownia w Legnicy - to tam mieszkańcy byliby z tego dumni. U nas przeważnie tylko potrafią narzekać i nie doceniać tego co mają. A Rybnik jest jednym z nielicznych miast w Polsce które ma jeszcze przemysł wytwórczy, a nie plastikowe montownie umieszczone w jakichś tymczasowych hangarach. @niezadowolona - ja też użyłem tego słowa żartobliwie.

    5 16
  • ~Artur Jagła 2017-02-23 11:07:58

    Mam pytanie odnośnie mieszkańców śródmieścia ... co z naszymi miesięcznym abonamentami na parkingi ? Tez tak wzrośnie ? Przecież było by to nie logiczne .. po co mi tańszy autobus jak muszę dojechać do domu ....

    11 4
  • ~roman74j 2017-02-23 12:49:58

    Dajcie darmową komunikacje miejska to straci wam się problem z parkingiem.
    Jak 4os rodzina wybiera się np do kina i płaci u kierowcy 16 zł X2 bo wraca to jak to się opłaca.
    Z jednego i drugiego trzeba utrzymać Urzędników w Rybniku.

    8 7
  • ~ 2017-02-23 13:16:11

    Jak tak czytam komenty, to w większości - jaka by zmiana nie była, wiecznie źle :) Wszędzie, gdzie się da, trend jest aby ograniczyć ruch w centrach miast. Byłem w zeszłym tygodniu w GB - makabra, ile tam jest aut a w centrum takiego Leeds czy choćby Derby - no aut wszędzie (ale zbiorkom tam trochę kuleje) multum.

    7 6
  • ~Sabina Grzelka 2017-02-23 17:14:00

    ~Artur Jagła z tego co dowiedzieliśmy się w magistracie wszystkie abonamenty wzrosły do 70 zł również te dla mieszkańców...przyznaję, że kolejny raz zapomniano o mieszkańcach centrum którzy nie mają miejsca do parkowania na posesji a na ulicach przyrynkowych nie mogą parkować. :( przykre to

    7 5
  • ~Kamil Kwiaton 2017-02-23 18:27:33

    Czyli bilet miesięczny dla osób z np Gaszowic które były w 1 strefie nic się nie zmienił? Zachęcające.

    0 2
  • ~ 2017-02-23 21:08:03

    W prowincjonalnych Gliwicach abonament dla mieszkańca za parkowanie w płatnej strefie to 120 zł za rok, w metropolii Rybnik 70 zł za miesiąc, pod pretekstem zmian widać pazerność naszych władz.

    9 6
  • ~Arteks 2017-02-23 21:34:19

    @ursus - ale gdzieś ty to wyczytał? Na Pudelku? ;) W Gliwicach można wykupić abonament jednodniowy na 1 miesiąc lub na 1 rok ale w najdroższej strefie blisko Rynku abonament jednodniowy kosztuje 13 zł. Jeśli przemnożysz to przez 20 dni roboczych to wychodzi ci 260 zł na miesiąc lub 3120 zł na rok. Nie ma żadnych ulg dla urzędników itp. U nas nawet po podwyżce, abonament jest bardzo niski. 70 zł za blokowanie miejsca parkingowego przez 8 godzin dziennie to nadal zdecydowanie za mało ale mimo wszystko ze strony władz miasta jest to krok w dobrym kierunku.

    2 15
  • ~Arteks 2017-02-23 21:36:30

    @pääkäyttäjä - najlepiej brać przykład z Niemców, jednego z najbogatszych i najbardziej rozwiniętych inżynieryjnie i gospodarczo krajów Europy. Dla niemieckich miasta, zrównoważony transport to standard. Dlatego tam miasta tak bardzo odżyły i są pełne ludzi. Po prostu przestały być zdominowane przez auta.

    4 9
  • ~ 2017-02-23 22:46:23

    @ Arteks - ekhm, z Niemiec znam Berlin, Frankfurt i Oberursel. W pierwszych dwóch aut jest zatrzęsienie pomimo umwelt zon. Prawdą jest, że będąc służbowo czy to Berlinie czy Frankfurcie, wolałem korzystać ze zbiorkomu. Będąc niedawno w Oberursel, postanowiłem po dłuższej przerwie zajrzeć do Fankfurtu - wybrałem kolejkę, która zawiozla mnie aż pod ECB. Bo autem to za długo by mi zajęło, jazda po mieście, którego się nie zna i szukanie parkingu to udreka. Tylko tak - tam zbiorkom jest dość mocno rozwinięty, dostępny a system i ogrom parkingów, gdzie można zostawić auto i przesiąść się na metro/kolejkę czy tramwaj, jest godny pozazdroszczenia.

    3 1
  • ~kurteczka_on 2017-02-25 13:36:06

    Dopóki nie będę wiedział, że autobus kursuje np. co 20, minut tylko musiał szukać rozkładu jazdy w internecie i sprawdzać kiedy coś pojedzie, to mam w ..... no kaś tam całe autobusy.

    10 1
  • ~HAN 2017-03-07 15:38:45

    Zmusic ludzi do jazdy komunikacja miejska jednoczesnie nie zmieniajac kompletnie rozkladow jazdy i schematów linii. Autobusy dalej beda wozic powietrze i tracic paliwo na bezsensowne jazdy do tego niepotrzebnego nikomu dworca autobusowego na Budowlanych.Kiedy beda normalne rozklady jazdy z czestotliwoscia 20,30 min? W tygodniu jest kiepsko z czestotliwoscia za to w weekend to juz tragedia. Co do podnoszenia cen za abonament parkingowy dla mieszkancow centrum to jest to chory pomysl.

    1 0

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Co wg Ciebie jest przyczyną wyludniania się Rybnika?













Oddanych głosów: 4026