Wczorajszy temat dotyczący rewolucyjnych zmian w komunikacji na terenie naszego miasta, wywołał nie lada poruszenie wśród naszych Czytelników. Jednym pomysły władz miasta się spodobały, drugim nie przypadły jednak go gustu. O zdanie postanowiliśmy poprosić wieloletniego komentatora portalu Rybnik.com.pl – Arteksa.
Przypomnijmy, wczoraj pisaliśmy o tym, że od 1 marca pasażerowie zapłacą mniej za bilety autobusowe. Jednocześnie kierowcy samochodów będą musieli więcej wydać pieniędzy za postój na parkingach. To niejedyne zmiany jakie wkrótce nastąpią. Szczegóły znajdziecie w artykule >>Tańsze bilety, droższe parkingi. Rewolucyjne zmiany w komunikacji<<
Zdania Czytelników co do decyzji władz miasta są podzielone. Jedni chwalą magistrat za podjęcie konkretnych kroków w polityce transportowej, drudzy mają kilka zastrzeżeń. O zdanie poprosiliśmy Arteksa - użytkownika portalu Rybnik.com.pl, wieloletniego komentatora artykułów, pasjonata komunikacji, autora dogłębnych, merytorycznych, ale i budzących kontrowersje opinii:
„Przez wiele lat komunikację miejską traktowano w Rybniku bardzo fiskalnie - miała po prostu przynosić jak najmniejsze straty. Poprzednie władze w nikłym stopniu dostrzegały możliwości jakie mogłaby dawać dobrze funkcjonująca komunikacja, z których zmniejszenie ilości aut na ulicach byłoby największą korzyścią dla wszystkich. Cieszy bardzo to, że prezydent Kuczera ze swoją ekipą o wiele lepiej dostrzega potencjał transportu publicznego i w pewien sposób rozpoczyna nowy etap w tej dziedzinie.
Po raz pierwszy w historii - potanieją zarówno bilety jednorazowe jak i okresowe i to o ponad 20%. To bardzo dużo - prezydent wykazał się niezwykle hojnym gestem. Raczej nie będziemy już mówić, że miejski autobus jest drogi. Nareszcie wprowadzono bilet jednodniowy (wiele osób prosiło na forach czy spotkaniach z władzami miasta o to rozwiązanie przez kilkanaście lat). Udało się zlikwidować absurd ważności biletów - wróciły tradycyjne 30 dniowe bilety miesięczne, wprowadzono bardzo pomysłowe rozwiązanie przesiadkowe - prawie bez kosztowo będzie się można przesiąść do kolejnego autobusu.
Czekamy na kolejne zmiany poprawiające rozkłady jazdy: poprawa częstotliwości kursowania na kierunkach gdzie jest dużo generatorów ruch, zmian układu linii na bardziej przejrzysty, integrację taryfową z Kolejami Śląskimi czy MZK, poprawę komunikacji publicznej Rybnika z innymi ośrodkami, tworzenie węzłów przesiadkowych eliminując w ten sposób zbyt dużą ilość miejsc parkowania w centrum, a w przyszłości poważniejszych inwestycji związanych z transportem publicznym.
Podczas gdy miasta w Polsce bardzo intensywnie inwestują lub planują różne inwestycje związane z transportem szynowym i elektrycznym, u nas nie ma nawet takich planów (poza koleją aglomeracyjną Rybnik-Wodzisław ale to nie jest nowa inwestycja!). A marketingowo autobusy z silnikami diesla nie przedstawiają się najlepiej i musimy mieć świadomość potrzeby zmian także w tej dziedzinie”.
Zgadzacie się z powyższym komentarzem?
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Można wnioskować o 45 tys. zł na wymianę pieca. Kolejki nie ma
41768Wypadek w kopalni Chwałowice. Po rannego górnika przyleciał śmigłowiec LPR
37838Sport był jego pasją. Zmarł Ksawery Fojcik – nauczyciel i działacz sportowy
36967Zmarł dr Eryk Kwapuliński – najstarszy praktykujący lekarz w Rybniku
29092W tym wypadku zginęła matka i jej 11-letnia córka. Policja prosi o pomoc (zdjęcia)
26439Zmarł dr Eryk Kwapuliński – najstarszy praktykujący lekarz w Rybniku
+316 / -19Koleje Śląskie uruchomią codzienne połączenia Rybnik-Gliwice - od 9 czerwca!
+187 / -2Rak wątroby u 12-latka. Filip z Jejkowic potrzebuje pomocy
+152 / -4Sport był jego pasją. Zmarł Ksawery Fojcik – nauczyciel i działacz sportowy
+141 / -10Interna w Rybniku działa, po prawie 3 latach przerwy. Są już pierwsi pacjenci
+127 / -18Komisarz wyborczy: T. Pruszczyński zrzekł się mandatu radnego Rybnika. „Decyzję podejmę po II turze”
37Szczepan Twardoch kontra Maciej Kopiec. Poszło o Łukasza Kohuta. Pisarz doczekał się odpowiedzi europosła
26Koleje Śląskie uruchomią codzienne połączenia Rybnik-Gliwice - od 9 czerwca!
25"Babciowe" przyjęte. Rodzice otrzymają 1,5 tys. złotych na dziecko
23"Spokojna kampania, niewchodząca w merytorykę". Piotr Kuczera zadedykował zwycięstwo zmarłej siostrze
14Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~ 2017-02-23
17:13:34
88 r Rydułtowy rynek - Rybnik Plac Armii Krajowej (Ogórek )PKS z Rydułtów do Rybnika jechał w 10 min. Obecnie 40 min :) . Budzimy się !
~totrzebaskomentowac 2017-02-23
19:20:52
Dostosować rozkład do szkolnych dzwonków. zwłaszcza z Rybnika do Rydultow. Po co w ciągu 10 min jedzie i 10 i 4, czasami jeszcze 9. Przecież to bezsens. Autobus zarabia dopiero od rozgałęzionych linii. Tak ten pierwszy zbiera wszystko. w dodatku córa po szkole musi czekać 50 min. Więc odpalam auto i po nią jadę. Mogła by wracać autobusem. Ale kończy 12.30, 13.30. 14.35 a autobus za godzinę, w dodatku 4 i 10 o jednej porze.
~ 2017-02-23
19:42:22
Ciekawe jak Arteks odniesie się w komentarzach do swojej wypowiedzi zamieszczonej wyzej :-)
~ 2017-02-23
20:14:51
Arteks
Jak znasz się na motoryzacji co to jest duo 2 ? będzie nagroda :)
~Łukasz Świetanowski 2017-02-23
20:44:27
Obawiam się że te 10 minut było już wtedy fikcją, teraz to samochodem z Rydułtów do Rybnika jedzie się 15 minut pod warunkiem łamania przepisów drogowych (jazda 70-80km/h w zabudowanym), autobus jedzie 26 minut (a nie 40). Kiedyś ruch drogowy był mniejszy to się dało.
~ 2017-02-23
23:26:37
Aby portal był obiektywny, redakcja powinna zamieścić również wypowiedź innego pasjonata komunikacji, ale tym razem samochodowej.
~ 2017-02-24
02:48:06
Łukasz Świetanowski
Z komunijnym zegarkiem ( 86r ) na ręku Gaszowice centrum - Rybnik Plac Armii Krajowej ( Ogórek ) kurs 16:10 w 8 min , obecnie 45 min.
Historia : dozwolona szybkość w terenie zabudowanym 60 km na godzinę . Kierowcy PKS trochę naginali do 70 km na godzinę .
Łukasz to nie fikcja - tylko komunikacja miejska lat 80 :)
~Dariusz Wojaczek 2017-02-24
12:25:09
parę pytań - czy pracowników UM też będzie dotyczył droższy abonament ?, czy ktoś pomyślał o sklepach w centrum które znowu dostaną po kieszeni bo zamiast do nich klienci pojadą do marketów bo darmowy parking ? czy uderzy to w targowisko ? i właściwie dlaczego zamiast zmian kompleksowych robi się na szybko to co najprostsze i pod publiczkę, bo trudno to inaczej traktować, drenaż kierowców którzy nie mają wyjścia i muszą płacić więcej, miasto dopłaci więcej z budżetu do ZTZ czyli znowu z naszej kieszeni a parkingów na obrzeżach ani miejsc przesiadkowych nie ma i nie wiadomo kiedy będą.
~kierowca bombowca 2017-02-24
13:08:45
Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.
~qwer 2017-02-24
13:52:16
Bzdura chodzi o to aby obłupic tych którzy parkują na płatnych parkingach.Żory już mają darmową komunikację.Reszta bez komentarza.
~Blazej Balcerzak 2017-02-26
03:33:52
Komunikacja publiczna nie powinna byc darmowa, ale dostepna na kazda kieszen. Waznejsza jest jednak siatka polaczen, ktora w rybniku kuleje. Jesli chce sie dostac z Chwalowickiej do centrum mam kilkanascie chyba polaczen, ktore kursuja co kilka godzin. W miescie , wktorym mieszkam bylyby 2 linie i informacja, ze kursuja 2 razy na godzine oraz co 20 minut w szczycie.
~Robin Tell 2017-02-27
17:39:52
Dla mnie samochód nadal będzie najwygodniejszym, najszybszym i najtańszym środkiem do poruszania się po grodzie nad Nacyną i okolicach.
~tomkat 2017-03-02
15:29:11
Transport zrównoważony powinien być promowany. Ale by tak się stało, trzeba konsekwentnych działań przez wiele lat. Ostatnia decyzja o obniżeniu cen biletów autobusowych jest dobra, ale to dopiero początek. W ślad za tym muszą iść inne działania. A z tym nie jest zbyt dobrze, skoro wciąż wygodniej jest podróżować po ścisłym centrum samochodem, niż autobusem - jak w powyższym komentarzu, z którym się zresztą zgadzam. Korki w Rybniku są naprawdę niezbyt uciążliwe w porównaniu do innych, większych miast. Zresztą centrum nie jest zbyt rozległe. Wprowadzenie mądrej polityki transportowej to zadanie na lata, być może także dla następców Kuczery, a to stawia pod znakiem zapytania sukces inicjatywy. Wymaga to szerszego konsensusu, konsekwencji no i pieniędzy, które zawsze łatwiej będzie zgarnąć dla siebie niż wydać dla dobra obywateli.