zamknij

Wiadomości

Echa po zmianach w rybnickiej polityce transportowej. Głos zabiera pasjonat komunikacji – Arteks

2017-02-23, Autor: 

Wczorajszy temat dotyczący rewolucyjnych zmian w komunikacji na terenie naszego miasta, wywołał nie lada poruszenie wśród naszych Czytelników. Jednym pomysły władz miasta się spodobały, drugim nie przypadły jednak go gustu. O zdanie postanowiliśmy poprosić wieloletniego komentatora portalu Rybnik.com.pl – Arteksa.

Reklama

Przypomnijmy, wczoraj pisaliśmy o tym, że od 1 marca pasażerowie zapłacą mniej za bilety autobusowe. Jednocześnie kierowcy samochodów będą musieli więcej wydać pieniędzy za postój na parkingach. To niejedyne zmiany jakie wkrótce nastąpią. Szczegóły znajdziecie w artykule >>Tańsze bilety, droższe parkingi. Rewolucyjne zmiany w komunikacji<<

Zdania Czytelników co do decyzji władz miasta są podzielone. Jedni chwalą magistrat za podjęcie konkretnych kroków w polityce transportowej, drudzy mają kilka zastrzeżeń. O zdanie poprosiliśmy Arteksa - użytkownika portalu Rybnik.com.pl, wieloletniego komentatora artykułów, pasjonata komunikacji, autora dogłębnych, merytorycznych, ale i budzących kontrowersje opinii:

„Przez wiele lat komunikację miejską traktowano w Rybniku bardzo fiskalnie - miała po prostu przynosić jak najmniejsze straty. Poprzednie władze w nikłym stopniu dostrzegały możliwości jakie mogłaby dawać dobrze funkcjonująca komunikacja, z których zmniejszenie ilości aut na ulicach byłoby największą korzyścią dla wszystkich. Cieszy bardzo to, że prezydent Kuczera ze swoją ekipą o wiele lepiej dostrzega potencjał transportu publicznego i w pewien sposób rozpoczyna nowy etap w tej dziedzinie.

Po raz pierwszy w historii - potanieją zarówno bilety jednorazowe jak i okresowe i to o ponad 20%. To bardzo dużo - prezydent wykazał się niezwykle hojnym gestem. Raczej nie będziemy już mówić, że miejski autobus jest drogi. Nareszcie wprowadzono bilet jednodniowy (wiele osób prosiło na forach czy spotkaniach z władzami miasta o to rozwiązanie przez kilkanaście lat). Udało się zlikwidować absurd ważności biletów - wróciły tradycyjne 30 dniowe bilety miesięczne, wprowadzono bardzo pomysłowe rozwiązanie przesiadkowe - prawie bez kosztowo będzie się można przesiąść do kolejnego autobusu.

Czekamy na kolejne zmiany poprawiające rozkłady jazdy: poprawa częstotliwości kursowania na kierunkach gdzie jest dużo generatorów ruch, zmian układu linii na bardziej przejrzysty, integrację taryfową z Kolejami Śląskimi czy MZK, poprawę komunikacji publicznej Rybnika z innymi ośrodkami, tworzenie węzłów przesiadkowych eliminując w ten sposób zbyt dużą ilość miejsc parkowania w centrum, a w przyszłości poważniejszych inwestycji związanych z transportem publicznym.

Podczas gdy miasta w Polsce bardzo intensywnie inwestują lub planują różne inwestycje związane z transportem szynowym i elektrycznym, u nas nie ma nawet takich planów (poza koleją aglomeracyjną Rybnik-Wodzisław ale to nie jest nowa inwestycja!). A marketingowo autobusy z silnikami diesla nie przedstawiają się najlepiej i musimy mieć świadomość potrzeby zmian także w tej dziedzinie”.

Zgadzacie się z powyższym komentarzem?

Oceń publikację: + 1 + 69 - 1 - 69

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (13):
  • ~ 2017-02-23
    17:13:34

    40 7

    88 r Rydułtowy rynek - Rybnik Plac Armii Krajowej (Ogórek )PKS z Rydułtów do Rybnika jechał w 10 min. Obecnie 40 min :) . Budzimy się !

  • ~totrzebaskomentowac 2017-02-23
    19:20:52

    33 5

    Dostosować rozkład do szkolnych dzwonków. zwłaszcza z Rybnika do Rydultow. Po co w ciągu 10 min jedzie i 10 i 4, czasami jeszcze 9. Przecież to bezsens. Autobus zarabia dopiero od rozgałęzionych linii. Tak ten pierwszy zbiera wszystko. w dodatku córa po szkole musi czekać 50 min. Więc odpalam auto i po nią jadę. Mogła by wracać autobusem. Ale kończy 12.30, 13.30. 14.35 a autobus za godzinę, w dodatku 4 i 10 o jednej porze.

  • ~ 2017-02-23
    19:42:22

    30 2

    Ciekawe jak Arteks odniesie się w komentarzach do swojej wypowiedzi zamieszczonej wyzej :-)

  • ~ 2017-02-23
    20:14:51

    17 8

    Arteks
    Jak znasz się na motoryzacji co to jest duo 2 ? będzie nagroda :)

  • ~Łukasz Świetanowski 2017-02-23
    20:44:27

    28 8

    Obawiam się że te 10 minut było już wtedy fikcją, teraz to samochodem z Rydułtów do Rybnika jedzie się 15 minut pod warunkiem łamania przepisów drogowych (jazda 70-80km/h w zabudowanym), autobus jedzie 26 minut (a nie 40). Kiedyś ruch drogowy był mniejszy to się dało.

  • ~ 2017-02-23
    23:26:37

    27 4

    Aby portal był obiektywny, redakcja powinna zamieścić również wypowiedź innego pasjonata komunikacji, ale tym razem samochodowej.

  • ~ 2017-02-24
    02:48:06

    17 9

    Łukasz Świetanowski
    Z komunijnym zegarkiem ( 86r ) na ręku Gaszowice centrum - Rybnik Plac Armii Krajowej ( Ogórek ) kurs 16:10 w 8 min , obecnie 45 min.

    Historia : dozwolona szybkość w terenie zabudowanym 60 km na godzinę . Kierowcy PKS trochę naginali do 70 km na godzinę .
    Łukasz to nie fikcja - tylko komunikacja miejska lat 80 :)

  • ~Dariusz Wojaczek 2017-02-24
    12:25:09

    26 7

    parę pytań - czy pracowników UM też będzie dotyczył droższy abonament ?, czy ktoś pomyślał o sklepach w centrum które znowu dostaną po kieszeni bo zamiast do nich klienci pojadą do marketów bo darmowy parking ? czy uderzy to w targowisko ? i właściwie dlaczego zamiast zmian kompleksowych robi się na szybko to co najprostsze i pod publiczkę, bo trudno to inaczej traktować, drenaż kierowców którzy nie mają wyjścia i muszą płacić więcej, miasto dopłaci więcej z budżetu do ZTZ czyli znowu z naszej kieszeni a parkingów na obrzeżach ani miejsc przesiadkowych nie ma i nie wiadomo kiedy będą.

  • ~kierowca bombowca 2017-02-24
    13:08:45

    11 2

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~qwer 2017-02-24
    13:52:16

    27 8

    Bzdura chodzi o to aby obłupic tych którzy parkują na płatnych parkingach.Żory już mają darmową komunikację.Reszta bez komentarza.

  • ~Blazej Balcerzak 2017-02-26
    03:33:52

    5 1

    Komunikacja publiczna nie powinna byc darmowa, ale dostepna na kazda kieszen. Waznejsza jest jednak siatka polaczen, ktora w rybniku kuleje. Jesli chce sie dostac z Chwalowickiej do centrum mam kilkanascie chyba polaczen, ktore kursuja co kilka godzin. W miescie , wktorym mieszkam bylyby 2 linie i informacja, ze kursuja 2 razy na godzine oraz co 20 minut w szczycie.

  • ~Robin Tell 2017-02-27
    17:39:52

    8 0

    Dla mnie samochód nadal będzie najwygodniejszym, najszybszym i najtańszym środkiem do poruszania się po grodzie nad Nacyną i okolicach.

  • ~tomkat 2017-03-02
    15:29:11

    1 0

    Transport zrównoważony powinien być promowany. Ale by tak się stało, trzeba konsekwentnych działań przez wiele lat. Ostatnia decyzja o obniżeniu cen biletów autobusowych jest dobra, ale to dopiero początek. W ślad za tym muszą iść inne działania. A z tym nie jest zbyt dobrze, skoro wciąż wygodniej jest podróżować po ścisłym centrum samochodem, niż autobusem - jak w powyższym komentarzu, z którym się zresztą zgadzam. Korki w Rybniku są naprawdę niezbyt uciążliwe w porównaniu do innych, większych miast. Zresztą centrum nie jest zbyt rozległe. Wprowadzenie mądrej polityki transportowej to zadanie na lata, być może także dla następców Kuczery, a to stawia pod znakiem zapytania sukces inicjatywy. Wymaga to szerszego konsensusu, konsekwencji no i pieniędzy, które zawsze łatwiej będzie zgarnąć dla siebie niż wydać dla dobra obywateli.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5270