zamknij

Wiadomości

Niemożliwe staje się możliwe? Szanse na budowę drogi Pszczyna-Racibórz są coraz większe

2015-11-18, Autor: bf
Jeszcze do niedawna budowa drogi Pszczyna-Racibórz była jedną wielką niewiadomą. Miastu brakowało pieniędzy na wypłatę odszkodowań, a inwestycja mogła wiązać się ze sporym zadłużeniem. Dzisiaj natomiast magistrat widzi światełko w tunelu. Przedstawia również nieco skorygowany plan przebiegu rybnickiego odcinka drogi. Co się zmieniło?

Reklama

Jeszcze w listopadzie 2014 droga Pszczyna-Racibórz znajdowała się raczej w sferze marzeń. Choć rybnicki magistrat jako jeden z pierwszych samorządów w regionie uzyskał projekty przebiegu trasy, inwestycja ta wiązała się ze sporymi nakładami finansowymi, których miasto nie byłoby w stanie udźwignąć.

Wg starych projektów droga miała mieć na terenie naszej gminy 14,35 km długości, a wartość całej inwestycji oszacowano na 538 mln zł, w tym:
- wartość odszkodowań: 120 mln zł
- środki konkursowe UE: 300 mln zł
- środki własne w budżecie miasta: 238 mln zł (odszkodowania 48 mln + inwestycja 190 mln )

Dodajmy, że inwestycja była podzielona na 5 zadań. Dzisiaj sytuacja dotycząca drogi Pszczyna-Racibórz wygląda zgoła inaczej. Realizacja przedsięwzięcia uzależniona jest przede wszystkim od pozyskania przyznawanych w trybie konkursowym środków unijnych. Miasto ma spore szanse, by otrzymać w ten sposób 300 milionów złotych. Równie ważne są jednak inne kwestie. – W wyniku negocjacji z Marszałkiem Województwa Śląskiego udało się doprowadzić to tego, że 10% ewentualnej przyznanej miastu dotacji na realizację przedsięwzięcia będzie można przeznaczyć na odszkodowania – mówi prezydent Rybnika Piotr Kuczera.

Rozwiązano też problem związany z własnymi środkami finansowymi. – Udało się pozyskać na preferencyjnych warunkach niekomercyjny kredyt z banku unijnego, którego właścicielami są rządy Unii Europejskiej. Mowa o Europejskim Banku Inwestycyjnym, finansującym inwestycje wpływające na rozwój Wspólnoty. Kredyt udzielony będzie w ramach projektu finansowania inwestycji Miast Górnego Śląska (Katowice, Gliwice, Dąbrowa Górnicza, Chorzów, Sosnowiec, Rybnik, Tychy, Bytom i Ruda Śląska) o łącznej wartości 663 mln EUR – dodaje prezydent miasta.

Dzisiaj plany drogi Pszczyna-Racibórz przedstawiają się w następujący sposób:
- długość: 12,74 km
- wartość inwestycji: 463,7 mln zł + 10,5 mln w tym wartość odszkodowań: 93 mln zł
- środki konkursowe UE: 290 + 10 mln zł
- środki własne w budżecie miasta: 163,7 mln zł (odszkodowania + inwestycja)
- realizacja zadania z podziałem na 2 zadania (5 etapów + droga śródmiejska)
- dofinansowanie wypłacanych odszkodowań

Pierwszy etap budowy rozpocząłby się od ronda w Żorach, tuż za granicą Rybnika. Droga miałaby 2 pasy ruchu i 2 jezdnie, a wartość 0,4 km odcinka wynosiłaby 12,5 mln złotych. II etap drogi rozpoczyna się od granicy Rybnik/Żory, a trasa biegnie 3,6 km przez Gotartowice, gdzie powstałby pierwszy węzeł. Wartość: 87,5 mln złotych.

III etap budowy biegnie 3,6 km od Węzła Gotartowickiego do Węzła Chwałowickiego. Ta część inwestycji kosztowałaby 117 mln złotych. IV etap dotyczy powstania trasy od Chwałowic do Węzła Wodzisławskiego (2,23 km). To byłaby najdroższa część inwestycji, którą szacuje się na 133,7 mln złotych. Na tym odcinku ma powstać bowiem 5 obiektów inżynierskich. Pamiętajmy też o tym, że w ceny za poszczególne etapy wliczają się również odszkodowania.

Powyższe 4 etapy zostały wpisane w 1 zadanie. Z kolei zadanie drugie uwzględnia budowę odcinka od Węzła Wodzisławskiego do ul. Raciborskiej. – I zadanie zakłada powstanie zapewniającej szybki dojazd do autostrady drogi o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Tu nie ma zmian w stosunku do tego, co planowano wcześniej. Lekko przeprojektowany został odcinek w kierunku Raciborza – od ul. Wodzisławskiej wpinamy się nie w ul. Sportową, a w ul. Raciborską, skracając w ten sposób przebieg drogi. Mówimy tu o budowie drogi w standardzie dzisiejszej ul. Raciborskiej. Na to drugie zadanie będziemy aplikować o kolejne środki – wyjaśnia prezydent Kuczera.

> Droga Pszczyna - Racibórz. Szansa czy zagrożenie? Czytaj komentarz radnego Benedykta Kołodziejczyka

Istnieje bowiem ryzyko, droga od strony Rydułtów może w ogóle nie powstać, ze względu na brak zabezpieczonych środków finansowych przez powiat raciborski. To oznacza, że „droga Pszczyna-Racibórz” będzie tak naprawdę obwodnicą Rybnika w kierunku autostrady A1. Rybnicki magistrat otrzymał jednak niedawno informację, że Zarząd Dróg Wojewódzkich zamierza w ciągu 2 lat zmodernizować drogę do Rydułtów i Raciborza i podnieść do standardu ul. Raciborskiej. W najgorszym razie (gdy droga Pszczyna-Racibórz urwie się przy wschodniej granicy Rybnika), trasa zakręci właśnie na północ do ul. Raciborskiej.

Warto podkreślić, że I etap budowy przedsięwzięcia zakłada także powstanie Drogi Śródmiejskiej. W ten sposób powinien zostać rozwiązany problem korkującej się, zwłaszcza w rejonie wiaduktu, ul. Wodzisławskiej. Dzięki temu rozwiązaniu będzie można szybciej wjechać z centrum na drogę Pszczyna-Racibórz. To oznacza zaś, że na budowie drogi Pszczyna-Racibórz skorzystają nie tylko południowe dzielnice, ale całe miasto. – Dzisiejsza wizja drogi Pszczyna Racibórz jest może nieco skromniejsza od przedstawianej wcześniej. Jest to jednocześnie wizja możliwa do zrealizowania. Czeka nas wiele pracy, ale kredyt z EBI i zabezpieczenie odszkodowań to gwarancja na to, że budżet miasta jest w stanie poradzić sobie z tą inwestycją – podsumowuje prezydent miasta.

>>Tak może przebiegać trasa drogi Pszczyna-Racibórz – zdjęcia<<

Wg planów budowa droga mogłaby się rozpocząć w 2017 roku, a zakończyć trzy lata później – pod warunkiem, że Rybnik otrzyma unijne dofinansowanie.

Szczegółowe informacje na temat inwestycji, w tym montaż finansowy przedsięwzięcia i zakres realizacji w prezentacji >>TUTAJ<<

Jak myślicie, czy Waszym zdaniem uda się wybudować drogę Pszczyna-Racibórz do 2020 roku?

Czy Twoim zdaniem uda się wybudować drogę Pszczyna-Racibórz do 2020 roku?





Oddanych głosów: 1371

Oceń publikację: + 1 + 18 - 1 - 8

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (20):
  • ~wulec 2015-11-18 17:56:35

    Jestem laikiem gdy chodzi o budowę dróg,ale 37.5 mln za kilometr to jakoś drogo. A może to normalna cena?

    19 0
  • ~Tom_maroko 2015-11-18 18:06:38

    ...i rozwalą nam kilka lasów, łąk i spokojnych miejsc. W imię tranzytu przez Rybnik... :(

    1 27
  • ~Grisza 2015-11-18 18:35:43

    Załączona przez redakcję grafika V etapu przedstawia pierwotną wersję połączenia ul. Wodzisławskiej z ul. Raciborską. To już nieaktualne. Taki sam błąd jest na prezentacji na stronie Urzędu Miasta. Nowa koncepcja zmienia ten przebieg oraz standard drogi na tym odcinku.

    15 0
  • ~Grisza 2015-11-18 18:39:23

    Cena uwzględnia również 13 obiektów inżynierskich na odcinku od Żor do ul. Wodzisławskiej oraz dwa skrzyżowania od ul. Wodzisławskiej do ul. Raciborskiej. Węzły bezkolizyjne kosztują.

    11 0
  • ~tuptyś 2015-11-18 19:02:04

    Ta droga, chociaż potrzebna, kosztem bezpowrotnego zniszczenia Lasu Królewiok i wysiedlenia dziesiątek rodzin, pozwoli kopalni chwałowice spokojnie sobie kopać węgiel. Bo pierwotna lokalizacja była dla kopalni niewygodna ale feudalny wszystko kretom załatwił. Szybko, sprawnie i potajemnie.

    17 0
  • ~bugielka 2015-11-18 20:14:01

    A ja się przyczepię do szczegółów. Po pierwsze te wszystkie mapki są nieczytelne, nie da się ich powiększyć (przy okazji prośba do Redakcji żeby wreszcie pomyśleć nad przebudową galerii bo w obecnej formie jest mocno przestarzała) bo są publikowane jako pełna prezentacja w .pdf. Po drugie na niektórych mapach można dostrzec szczegóły, które nijak się mają do stanu rzeczywistego. Chodzi o błędne opisywanie obiektów na mapie (nie mówię tu o obiektach nowej drogi, ale tych istniejących). I tak pod wiaduktem na ul. Wodzisławskiej w dzielnicy Niedobczyce mamy wpisaną stację kolejową Rybnik Niedobczyce co jest absolutną bzdurą bo tam jest stacja Rybnik Towarowy, który na tej mapie jakimś cudem znajduje się za Zamysłowie, który przecież stacji kolejowej nie posiada. Na tych fotkach dzisiejszych nie widzę zbyt dokładnie, ale były również pomyłki w nazwach ulic w rejonie ul. Niedobczyckiej. Jeżeli mapy są tak niedokładnie przygotowane, to jaką mamy mieć pewność, że Miasto prawidłowo dokonało wszelkich obliczeń? To są może drobiazgi, ale na tych mapach się opiera projekt inwestycji.
    Jeśli dobrze zrozumiałam wywiad radiowy, to miasto zrezygnuje również z budowy wiaduktu nad ul. Niedobczycką na rzecz ronda?

    19 0
  • ~Grisza 2015-11-18 20:58:30

    Zauważyłem, że mapka została już poprawiona - w tym momencie grafika V etapu jest już prawidłowa :)

    6 0
  • ~walek 2015-11-18 21:10:59

    Ul. śródmiejska. Gdzie w Rybniku jest ul. śródmiejska?

    0 7
  • ~ 2015-11-18 21:43:49

    Trasa Śródmiejska zostanie wybudowana razem z nową drogą. Rybnik Towarowy to kiedyś była stacja Niedobczyce, Rybnik Niedobczyce - Niedobczyce Miasto, a Rybnik Towarowy na mapie to miejsce kolejowej bocznicy. Urząd Miasta do tej pory korzysta z bardzo starych map topograficznych. Wstyd;)

    10 0
  • ~1sas1 2015-11-18 22:54:30

    Najbardziej mnie ciekawi, czy można jeszcze w dłuższej perspektywie liczyć na pieniądze z Unii. Jeżeli np. nie przyjmiemy uchodźców, to możemy liczyć się z odwetowym obcięciem funduszy, jeżeli zaś przyjmiemy ich ze 100 tyś (co jest moim zdaniem możliwe, patrząc na relacje z granic), to pewnie na niewiele nas będzie stać...

    0 0
  • ~Arteks 2015-11-18 23:11:29

    Od początku popieram tę drogę. Obwodnice są potrzebne miastom, szczególnie że droga pójdzie przeważnie przez tereny niezabudowane. Nowa droga będzie też nową przeprawą przez tory kolejowe. Obecnie między Wodzisławską a wiaduktem pod Chwałowicką - nie ma ani jednego przejazdu z jednej strony na drugą, a tory rozdzielają miasto jak rzeka. Budujmy obwodnice jednocześnie uspokajając ruch w Śródmieściu, aby to było miejscem które każdy mieszkaniec lubi i nie musi konsumować loda czy używać smartfona na ławce w hałasie i smrodzie z rur wydechowych. Budujmy obwodnice ale też ścieżki rowerowe, wzmocnijmy rolę transportu miejskiego i ją upriorytetujmy, twórzmy z ulic jednokierunkowych - ulice z bus-pasami z jednym pasem wyłącznie dla autobusów, rozszerzmy śródmiejskie deptaki i nie zaśmiecajmy miasta zbyt dużą ilością parkingów - te niech powstają jako przesiadkowe węzły przy dworcach kolejowych czy przy trasach wjazdowych do miasta lub miejscach okalających Śródmieście. To nie tylko spowoduje, że miasto będzie mniej zakorkowane ale stanie się o wiele przyjaźniejsze do życia. Mniej parkingów - więcej parków, mniej ulic dla aut - więcej dróg rowerowych i pasaży dla pieszych, priorytet dla autobusów które powinne być tańsze dla pasażerów i kursować częściej niż obecnie.

    0 0
  • ~adiqq 2015-11-19 07:01:53

    @martt9 - przecież miasto niedobczyce zostało włączone do Rybnika w 1975r. - jeśli faktycznie korzystają oni z map z tamtego okresu, albo są w aktualnych mapach takie błedy, to jest to tragedia....

    6 0
  • ~HAN 2015-11-19 08:47:48

    Ja sie przyczepie do nazwy wezlow. Dlaczego nie pochodza one od nazw ulic tzn Wodzislawska, Chwalowicka itd W czym zasluzyl sie taki Wodzislaw bo nie pamietam? Mam nadzieje ze to nie jest ostateczna wersja, zreszta te mapy z bledami tez wiele pozostawiaja do zyczenia.

    2 0
  • ~wulec 2015-11-19 09:26:01

    do Grisza -Ja wiem,że trzeba płacić odszkodowania, ale 1km autostrady w Polsce kosztuje 9 mln euro(najdrożej w Europie) a to też w przybliżeniu ta sama kwota co za 1km drogi do Pszczyny. Infrastruktura autostrad jest chyba bardziej skomplikowana? Dalej mi ta cena nie pasuje. Cenę autostrady podano wczoraj w sejmie.

    2 0
  • ~Grisza 2015-11-19 13:41:42

    Odnosząc się do przedmówcy po odliczeniu odszkodowań całość drogi licząca aktualnie 13,92 km razem z drogą śródmiejską kosztować wg kosztorysu ma 381,2 mln złotych czyli około 6,44 mln euro/km. Przykładowy odcinek autostrady o długości 15 km Woźniki - Pyrzowice został wyceniony na 843,5 mln złotych czyli aż 13,23 mln euro/km. Zatem nasza droga kosztować będzie prawie połowę standardu autostrady. Strabag wygrał przetarg za 15 km autostrady za cenę 9,56 mln euro/km. Przypuszczam, że cena w Rybniku po przetargu również będzie niższa i zmieścimy się w kwocie około 280-300 milionów złotych za aktualny zakres nie licząc oczywiście odszkodowań.

    4 0
  • ~timnet 2015-11-19 22:04:27

    Arteks, drogi jednokierunkowe i buspasy twoim zdaniem przyczynia się do zmniejszenia korków? Jakoś mi się nie wydaje. Z tego co pamiętam to wniosek z badania które robił jeszcze fudali byl taki żeby likwidować w centrum jednokierunkowe bo to one są źródłem korków ;)
    Rozwój sieci dróg, budowa dróg rowerowych i rozwój komunikacji miejskiej - ok tu się zgadzam

    0 2
  • ~Arteks 2015-11-19 23:07:38

    @timnet - to bardzo powiązane ze sobą. Bo jak ludzi przyciągnąć do autobusów które też stoją w korku jak auta? A więc trzeba je upriorytetować, a bus-pasy to wynalazek z zachodnich miast, co raz częściej spotykany w Polsce. Śląsk jest w tych sprawach zacofany ale jakieś namiastki widziałem już jadąc autem po Tychach czy Zabrzu. W Tychach są zjazdy tylko dla autobusów, a w Zabrzu na jednym skrzyżowaniu, wszyscy muszą jechać na wprost, a autobusy mogą skręcić w lewo ze specjalnego pasa. Generalnie dużo pracy przed ZTZ i Wydziałem dróg oraz władzami miasta jeśli chcą nas wykopać z korków. Akurat ta nowa droga też jest potrzebna jako obwodnica miasta. Tylko, że poprawy w ruchu nie możemy oczekiwać wyłącznie po budowie nowych dróg. To utopia o której na zachodzie wiedzą już conajmniej od 30-40 lat. Polityka zrównoważonego transportu polega na tym, że inwestuje się w różne formy przemieszczania się ludzi. Na Śląsku i w Rybniku przez ostatnie 25 lat prawie wyłącznie inwestowano w transport indywidualny. To musi się wreszcie zmienić.

    0 1
  • ~hartom 2015-11-20 00:04:52

    Mam nadzieję że ktoś zablokuje budowę tej drogi a prezydent zostanie szybko odwołany. Ludzie budowali domy na przedmieściu aby uciec od tego zgiełku a teraz przez osiedla domków jednorodzinnych w Gotartowicach i Boguszowicach poprowadzą dwupasmową drogę. Mało tego ostatnie czyste i zielone miejsce - płuca Boguszowic gdzie można ucieć od smogu czyli tzw. "stowki: obok Brzezin zostanie wycięte . Prezydent Kuczera miał być lepszy od Fudalego a wycina więcej drzew niż jego poprzednik!!! I tak postępuje prezydent który martwi się zanieczyszczonym powietrzem!!??

    1 4
  • ~szymcar 2015-11-20 07:02:03

    @hartom

    Ludzie budowali domy i nie wiedzieli nic o tym, że obok ich oazy spokoju zaplanowana jest droga wojewódzka? Czy deweloperzy budujący osiedla na Wrzosach też nic nie wiedzą o tym, że tuż za ich oknem przebiegać będzie trasa Pszczyna-Racibórz?

    Owszem mi też żal wielu terenów, które zostaną bezpowrotnie odebrane, ale myśląc długofalowo - przeniesienie największego ruchu tranzytowego i międzydzielnicowego na tą drogę poprawi jakość życia i bezpieczeństwo w wielu innych miejscach Rybnika. Pozwoli tez aby na poważnie zająć się zrównoważonym transportem i prawdopodobnie będzie tez motorem napędowym do rozwoju terenów inwestycyjnych wzdłuż niej.

    3 0
  • ~Rialt 2015-11-20 14:27:08

    Jeśli przebieg tej drogi ma być zmieniony to, w którym miejscu ma ona wbijać do ul. Raciborskiej (gdzieś w rejonie ul. Krzywoustego czy Rota-Groweckiego) ? Jaki węzeł na Raciborskiej w tej sytuacji jest planowany.
    Podstawowe pytanie to takie jak zostaną naprawione szkody, które wyrządzono lasowi, wycięto mnóstwo drzew. Zwierzyna leśna ma coraz mniej miejsca i coraz częściej można sarny, zające spotkać na prywatnych działkach. Bażanty, kuropatwy to w ogóle przy tej wycince zanikły, nigdzie ich nie widać.
    Może trzeba by już teraz pomyśleć, o tym i na wiosnę brać się do roboty i porządnie zalesić te wycinki.

    3 0

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Na czym Miasto Rybnik powinno oszczędzać?









Oddanych głosów: 2999