zamknij

Wiadomości

Pociągi pośpieszne: wszystko w rękach polityków?

2009-08-04, Autor: 
Ważą się losy pociągów pośpiesznych przejeżdżających przez Rybnik. Wiele wskazuje na to, że dalsze kursowanie „Hutnika” i „Szyndzielni” rozstrzygnie się w zaciszu politycznych gabinetów.

Reklama

Przypomnijmy, kilkanaście dni temu ze spółki PKP Intercity wyciekł poufny dokument z wykazem pociągów pośpiesznych, które mają zostać zlikwidowane. Jako powód cięcia połączeń, spółka wskazuje nieopłacalność takich kursów jak choćby pociąg „Hutnik” na odcinku Racibórz – Katowice, czy „Szyndzielnia” jeżdżąca z Wrocławia do Bielska – czytaj więcej.Informacje o zamiarach PKP Intercity oburzyły pasażerów jeżdżących wspomnianymi pociągami. Członkowie Stowarzyszenia Rozwoju Kolei Górnego Śląska zasypali mailami samorządowców i parlamentarzystów naszego regionu. Jako pierwszy zareagował poseł Marek Krząkała, który wysłał do prezesa PKP Intercity prośbę o wyjaśnienie kryteriów, jakimi kierowały się władze spółki przy typowaniu pociągów do likwidacji. W sprawę zaangażował się również prezydent Rybnika Adam Fudali. W piśmie wysłanym do PKP Intercity i parlamentarzystów zwraca uwagę, że ograniczanie połączeń kolejowych w naszym regionie to droga donikąd. „Nie trzeba nikogo przekonywać, że istniejący układ drogowy jest niewydolny. Decyzje o likwidacji połączeń kolejowych, zamiast poprawić sytuację, powodują dalsze jego dociążenie. Likwidacja jedynych pośpiesznych połączeń z Rybnika spowoduje, że pasażerowie dotychczas podróżujący pociągami, zmuszeni będą korzystać z indywidualnych form transportu. Tymczasem powinniśmy zmierzać w odwrotnym kierunku, tj. dążyć do ograniczenia transportu indywidualnego na rzecz transportu zbiorowego (zwłaszcza kolejowego).” - napisał prezydent. 

 

> Cała prawda o polskich kolejach. Dlaczego w Czechach się da, a u nas nie?! (wideo)


I choć słowa polityków to slogany, które słychać od wielu miesięcy, to głos naszych parlamentarzystów i samorządowców w sprawie pociągów pośpiesznych może mieć kluczowe znaczenie. PKP Intercity uzależnia bowiem swoją decyzję od dofinansowania kursów przez ministerstwo infrastruktury, z którym toczą się obecnie rozmowy. Nieoficjalnie wiadomo, że ministerstwo skłonne jest dofinansować część połączeń przeznaczonych do likwidacji. - W sprawie pociągów „Hutnik” i „Szyndzielnia” decyzje jeszcze nie zapadły – usłyszeliśmy wczoraj w biurze rzecznika prasowego PKP Intercity.


Wątpliwości, że tego rodzaju decyzje mają charakter polityczny, nie mają nasi internauci, którzy żywo dyskutowali pierwsze doniesienia o planach likwidacji połączeń pośpiesznych. „Jak znam życie posłowie z Zielonej Góry, Zamościa czy Gorzowa wybronią swoich pociągów. A nasz region zostanie jak zwykle w tyle, bo przecież śląska dupowatość (jak to określił kiedyś Kutz) nie pozwala walczyć o swoje interesy..." - napisał internauta Arteks w swoim komentarzu do sprawy.


Czy jednak tym razem śląskim politykom uda się skutecznie powalczyć o interesy regionu? Przekonamy się wkrótce. Nim jednak poznamy decyzje w tej sprawie, warto jeszcze raz przyjrzeć się argumentacji obu stron konfliktu. W rozmowie z nami, rzecznik PKP Intercity Paweł Ney przekonywał, że o planach spółki decydują względy ekonomiczne. - Z naszych badań wynika, że średnio pociągiem „Hutnik” jeździ 35 osób, a „Szyndzielnią” 42 osoby. To zdecydowanie za mało, aby te połączenia były opłacalne. Tylu pasażerów mieści się w jednym wagonie, a co dopiero mówić o zapełnieniu całego składu. Na całym świecie, jeśli władze widzą konieczność utrzymywania tego typu połączeń, to dofinansowują je. Domyślam się, że niska frekwencja pasażerów w pociągach na Śląsku wynikać może z ich małej atrakcyjności. Jeśli linie kolejowe są zniszczone i pociągi jeżdżą wolno, to trudno konkurować na takim terenie z komunikacją samochodową – mówi rzecznik.


Z taką argumentacją nie zgadza się prezydent Rybnika. We wspomnianym liście zwraca uwagę, że „ (...) niedawny remont linii kolejowej na odcinku Katowice – Rybnik pozwalał mieć nadzieję na zwiększenie liczby połączeń kolejowych. Tymczasem powstaje sytuacja odwrotna. Zmniejsza się ilość połączeń osobowych, a ponadto likwiduje się jedyne połączenie pośpieszne na tym odcinku.”


Paweł Ney nie obawia się również, że miejsce PKP Intercity zajmą konkurenci z zagranicy, którzy bez ograniczeń na polski rynek będą mogli wejść już za rok. - Jeśli te połączenia byłyby opłacalne, to nasi konkurenci uruchomiliby je już teraz. Przypominam, że w tej chwili licencję ma już kilkadziesiąt firm i jakoś nikt nie kwapi się do świadczenia takich usług – przekonuje rzecznik.


Warto dodać, że wyliczenia pasażerów w pociągach „Hutnik” i „Szyndzielnia” od początku kontestują pasjonaci kolei w naszym regionie. Stanisław Sobczyk ze Stowarzyszenia Rozwoju Kolei Górnego Śląska wykonał prezentowane powyżej zdjęcie, na którym do pociągu „hutnik” na stacji w Rybniku wsiada około 100 osób. W serwisie You Tube pojawił się również filmik obrazujący to zdarzenie:

 


O dużej frekwencji w pociągu mówią też studenci. Zdarza się, że w roku akademickim w „Hutniku” i „Szyndzielni” brakuje miejsc siedzących.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (20):
  • ~Arteks 2009-08-04
    13:04:09

    0 0

    Pan poseł Krząkała zainterweniował - wprawdzie bardzo delikatnie - ale mimo wszystko reakcja z jego strony była. Ciekawi mnie czy inni posłowie i samorządowcy działają w tej sprawie. Zobaczymy jakie będą efekty. W innych, mniejszych od Rybnika miastach aż wrze z tego powodu. Gorzów już wygrał batalię w Ministerstwie Infrastruktury i nie dziwię się. Popatrzcie jaka tam była mobilizacja!!! Na sesji Rady Miejskiej zostali w tej sprawie zaproszeni posłowie: http://www.kpinfo.pl/news.php?readmore=9654 A tu ostatnia informacja: Gorzowiacy wywalczyli pozostawienie pociągów:
    http://www.strefabiznesu.gazetalubuska.pl/artykul/pospieszne-pociagi-z-gorzowa-zostaja-18476.html

    Nasz region zamieszkuje 600 tys. mieszkańców, mamy ogromny potencjał gospodarczy, wszystkie linie zelektryfikowane, profesjonalny dworzec PKP w centrum regionu ze skomunikowaniami komunikacją miejską. Przestańmy traktować się jak jakieś zadupie tym bardziej, że to Warszawy odprowadzamy gigantyczne podatki. Nie jesteśmy ani gorszym regionem ani gorszym Śląskiem. Likwidacja tych pociągów będzie kompromitacją naszych posłów, szczególnie z PO która w sejmie i w naszym regiomie uzyskali większość. Nie dajmy zrobić z naszego ważnego subregionu totalnego grajdoła!!!

  • ~ziupo 2009-08-04
    13:45:46

    0 0

    A jeśli wywalczą, to będą zaraz się pysznić czego to oni nie zrobili dla regionu etc :_ Szkoda, że posłowie w naszym regionie nie podejmują kroków niejako automatycznie, a jedynie pod wpływem protestów i ponagleń mieszkańców. Czy oni naprawdę są tacy tępi albo ślepi, że nie rozumieją/widzą jakie konsekwencje poniesie za sobą wycięcie każdego połączenia w tym mieście? Teraz mamy właściwie tylko te najważniejsze połączenia i nie ma już nawet co wycinać z rozkładu. Jak tak czytam słowa rzecznika PKP IC, to współczuję mu, że z musi z siebie robić idiotę, bo przecież z premedytacją plecie takie głupstwa. Widać dobrze płatna posada ;)

  • ~ 2009-08-04
    13:52:45

    0 0

    naszych lokalnych polityków, kórzy siedzą na Wiejskiej niewiele interesują pociągi kursujące przez stację Rybnik. Dlaczego tak sądzę? Ano dlatego, że oni swoją przygodę z koleją zaczynają w Katowicach lub Gliwicach, gdzie wsiadają do IC, EC... Co tam mieszkańcy, konsekwencje wycięcia pośpiesznych itp...

  • ~ 2009-08-04
    20:16:10

    0 0

    Gorzów wygrał ale tylko dlatego że jest miastem wojewódzkim, nie ma co porównywać liczby mieszkańców czy tego że linie kolejowe nie są w tym mieście zelektryfikowane. to miasto ma polityków, no przecież nie będą jeździć pociągami osobowymi 2 klasy... to już brak słów na to co sie dzieje w tym regionie. bez samochodu nie ma tu życia, jest bardzo źle.

  • ~rodzyn 2009-08-04
    21:59:38

    0 0

    Niestety Rybnik jest przesunięty na południe od historycznego szlaku Wrocław - Kraków. Tam powstaje szlak po którym pociągi będą jeździły 200km/h a nasz jeden tor do Katowic wyremontowano tak, że śmigamy wolniej niż przed wojną. Nie da się ukryć, że liczba pasażerów w Szyndzielni jest mniejsza niż w pociągach jadących przez Katowice. Należy jednak zwrócić uwagę na to, że tamte pociągi objeżdżają cały kraj np. Szczecin - Przemyśl, Gorzów - Kraków itp. Hutnik przynosi straty na odcinku Rybnik - Katowice...kto przy zdrowych zmysłach jedzie pośpiesznym do Katowic skoro jego czas to 59minut a osobowy 20 minut wcześniej jedzie 1:02 wg. www.pkp.pl Chciałbym być traktowany jak inni pasażerowie z dużych miast...a tak jest mi przykro

  • ~Arteks 2009-08-04
    22:19:36

    0 0

    @rodzyn - to prawda, że nie leżymy na głównej magistrali która przebiega przez Katowice ale gdyby ktoś pomyślał możnaby linię Kędzierzyn-Rybnik-Żory-Bielsko-Żywiec-Sucha wykorzystać jako linię którą kursowałyby pociągi z zachodu Polski do Zakopanego. Nie wiem czy ktoś zdaje sobie sprawę, że przez Rybnik przebiega najkrótsza linia kolejowa z Katowic do Ostrawy?! Obliczyliśmy ostatnio ze znajomymi, że pociąg posp. Chopin jadący przez Rybnik zamiast przez Zebrzydowice jechałby tylko 10 min. dłużej natomiast w rozliczeniu dla PKP IC byłby tańszy bo trasa jest krótsza o ok. 10 km. Poza tym rodzyn zauważyłem, że pociągi które jadą przez Katowice od Krakowa są zazwyczaj pełne lub nawet przepełnione ale te które rozpoczynają bieg w samych Katowicach już takie pełnie nie są. To jest normalne, że stacje początkowe nie są w stanie całkowicie wypełnić pociągu poza nielicznymi wyjątkami w stylu Kraków, Poznań, Warszawa czy Wrocław. @marten - sprawdziłem Marten i Gorzów nie ma nawet swojego okręgu wyborczego(!) Gorzów należy pod Zieloną Górę ale jak widać polityków musi mieć niezwykle skutecznych. Ciekaw jestem czy nasi posłowie oleją sprawę czy też wreszcie do ich mózgownic dotrze, że są nie tylko dla swoich i partyjnych interesów ale mają również dbać interesy i problemy swoich wyborców w okręgach wyborczych. Krząkała obiecał interwencję ale w tak deliktanych słowach jakby się bał swego cienia. O innych posłach zajmujących się tą sprawą CISZA a czas ucieka!

  • ~kedlaw 2009-08-04
    22:33:01

    0 0

    Moi drodzy jest tylko jeden poseł, który potrafi to załatwić tylko poseł Gosiewski = skuteczność !Pan Marek K. powinien wziąć z niego przykład przecież PO jest przy władzy, i co z tego....

  • ~crun 2009-08-05
    00:09:18

    0 0

    Jechał ktoś Hutnikiem do Warszawy? Ja miałem nieprzyjemność jechać kilka razy - czas jazdy i komfort, istna męczarnia i to w XXI wieku. Lepiej zlikwidować Hutnika a w zamian niech nasi posłowie załatwią przejazd Chopina przez Rybnik, który kursuje z Wiednia jedzie przez Ostrawę i zatrzymuje się niewiadomo po co w Zebrzydowicach. Z Rybnika pojedzie pewnie w 3,5 godziny do Warszawy a nie w 6 godzin i będzie w stolicy o normalnej godzinie, cenowo jest tak samo jak Hutnik.

  • ~justyna 2009-08-05
    08:49:50

    0 0

    wogóle niewiem dlaczego zlikwidowali pociąg do Wisły?teraz trzeba jakieś koła robić albo z Pszczyny albo z Katowic.

  • ~ziupo 2009-08-05
    13:23:45

    0 0

    A tak w ogóle to mogliby dostawić ten 1 czy 2 wagony w Katowicach skoro to taki wielki problem.

  • ~Arteks 2009-08-05
    22:57:06

    0 0

    Nie znam zakulisowych działań ale mam dziwne obawy, że jak zwykle "śląska dupowatość" związuje ręce naszym posłom. Wszyscy wywalczą pozostawienie u siebie pociągów poza Subregionem Zachodnim który może zaniedługo "szczycić się" w Europie, że mamy największe miasto w Europie bez połączenia kolejowego - Jastrzębie, że jesteśmy największym regionem w Europie do którego wkrótce nie dojedzie żaden pociąg dalekobieżny. Jesteśmy regionem w którym od 20 lat ogranicza się połączenia kolejowe mimo, że mamy swój Okręg Wyborczy, gigantyczny potencjał gospodarczo-finansowy i ludnościowy. Dlatego proponuje Szanownej Redakcji zrobienie reportażu pt. CO POSŁOWIE NASZEGO OKRĘGU ZROBILI PRZECIW LIKWIDACJI tych pociągów dedykując im moje linki z Gorzowa gdzie posłowie, samorząd, władze województwa murem stanęli za tymi pociągami bo zdają sobie sprawę nie tylko z takiej potrzeby ale również są świadomi, że w takiej sprawie mogą sobie nabić punktów w opinii publicznej. Swoją drogą jeśli te pociągi znikną to publicznie deklaruję, że ARTEKS JUŻ NIGDY NIE POPRZE PLATFORMY OBYWATELSKIEJ W ŻADNYCH NAJBLIŻSZYCH WYBORACH. Moje poparcie do tej formacji się skończy. PiS ośmieszał Polskę na arenie międzynarodowej ale przynajmniej niczego nie likwidował.

  • ~AntyFudali 2009-08-06
    10:53:23

    0 0

    No to się pewnie w platformie załamią Arteksie, weź swoje deklaracje zachowaj dla siebie :) Bredzisz o tych posłach w kółko w co drugim poście, daj sobie na wstrzymanie. Oprócz posłów z PO mamy też posłów z PiS, na nich też nie zagłosujesz? A na fudalego też nie zagłosujesz? To super, cieszy mnie to :) Większość polityków ma to głęboko w czterech literach a Ty się podniecasz. Nie będziemy mieć pociągów dalekobieżnych w Rybniku to będziemy się przesiadać w Katowicach. I tak to robimy już teraz.

  • ~Arteks 2009-08-06
    11:48:16

    0 0

    @antyfudali - nie po to wybierałem posłów PO żeby teraz mieli olewać tak ważną sprawę. Podałem przykład Gorzowa który już wywalczył dzięki posłom pozostawienie 3 pociągów dalekobieżnych które PKP IC chciały uwalić. Wczoraj dowiedziałem się, że również Świnoujście wywalczyło pozostawienie pociągu. Dla mnie akurat ta sprawa jest bardzo wymowna bo jeśli posłowie z Gorzowa czy Świnoujścia gdzie nie ma nawet okręgów wyborczych, a miasta są małe potrafią "wywalczyć" dla swoich wyborców wygodne podróżowanie to po co nasz subregion ma tych 9 parlemantarzysów? Od parady? Od przecinania wstąg? Od uczestniczenia w Święcie Konstytucji? Ja chcę posłów którzy będą dbali o interesy mieszkańców a nie o mationetki. I mam do tego pełne prawo biorąc udział w każdych wyborach i utrzymując także ze swoich podatków biura poselskie! Co do twojego sarkazmu odnośnie PO to dlatego oczekuję pomocy od nich bo na nich głosowałem a po drugie to PO ze swoim Ministrem Engelhardtem przekazała pół roku temu pociągi pośpieszne do spółki PKP IC - niech teraz szuka rozwiązania tego problemu!

  • ~Arteks 2009-08-06
    12:13:33

    0 0

    @antyfudali - przy okazji czy słyszałeś aby któryś z samorządowców w okolicy Rybnika zainteresował się problemem? Ja nie (chociaż nie mogę wykluczyć takiej możliwości). W każdym razie po raz kolejny przekonałem się, że Fudali to samorządowiec z klasą który potrafi patrzeć dalej niż okoliczni włodarze dla których wykonanie chodnika i remont hali sportowej to szczyt możliwości. A czasem trzeba popatrzeć też na inne sfery życia miast i regionu! Bez pociągów dalekobieżnych nasz region cofnie się do lat 60. Po w latach 70, 80, 90 i w okresie 2000-2009 pociągi dalekobieżne zawsze przez nasz region jeździły... Dla mnie władza która rozwija tylko niektóre dziedziny życia kompletnie ignorując i zaniedbując inne powinna dostać od społeczeństwa żółtą kartkę (jeśli nie czerwoną).

  • ~Sylas 2009-08-06
    23:23:26

    0 0

    Arteks pożyjemy zobaczymy. Może będziesz wreszcie zadowolony z naszych posłów.

  • ~Arteks 2009-08-07
    20:12:46

    0 0

    @Sylas, na wszelkich forach i studenckich i kolejowych BURZA. Ludzie są oburzeni nie tylko tym, że mają zostać zlikwidowane pociągi ale z powodu całkowitej dezintegracji kraju oraz świadomej polityki obecnego rządu. Raptem w marcu przekazano tabor, lokomotywy i ludzi oraz pociągi pośpieszne ze spółki PKP PR do spółki PKP IC. Ta po kilku miesiącach ich posiadania postanowiła je "wyciąć w pień". Politycy którzy zgodzili się na tak przygotowaną reformę kolei przygotowaną przez ministra Engelhardta i Grabarczyka albo są głupi, albo nieodpowiedzialni. Takiej destrukcyjnej polityki komunikacyjnej nie prowadzi ŻADEN kraj w Europie - ani w krajach EU ani nawet poza nią w krajach typu Ukraina czy Białoruś!!! Poza tym Sylas cały czas czytam o różnych ruchach posłów, urzędów marszałkowskich a na Śląsku całkowita cisza... Dyrektorem PKP IC został K. Celiński - ten sam który jako dyrektor PKP w latach 1999-2001 doprowadził do największych cięć w ruchu pasażerskim. (To wtedy "zawieszono" ruch pasażerski do Jastrzębia czy na trasach Gliwice-Rybnik, Orzesze-Żory, Jaśkowice-Tychy, Racibórz-Głubczyce. Dla niego nic się nie opłaci i teraz pewnie przyszedł do PKP IC aby ostatecznie rozwalić pociągi pośpieszne! Skandal, granda i banda!!! Ja mam wierzyć w jakiś sukces gospodarczy w tym kraju?! Bzdury, pierdoły i propaganda. Sylasie, jeśli te pociągi znikną to autentycznie znika moje poparcie do PO. Mamy XXI wiek i należy ułatwiać życie ludziom, a nie je utrudniać!

  • ~ 2009-08-08
    19:23:56

    0 0

    Cóż Arteks ma rację.Tymczasem ślepa wiara motłochu w każdą fanaberię nieudacznika i ofiary - naszego piłkarzo - płemieła i jego skorumpowanych kolesi tylko pogarsza sytuację w kraju.
    Brak likwidacji poc. pospiesznych zapowiadany przez IC to był tylko kolejny "CUD" reformy Tuskaszenki. Ktoś z was w tę jego kolejną bajkę w ogóle wierzył? Ten kto podjął decyzję o przejęciu pociągów pospiesznych przez IC jest po prostu skorumpowany i wziął za to kupę kasy do kieszeni.
    Zobaczcie artykuł w którym to przewidziano:
    http://inforail.pl/text.php?id=17550

  • ~ravhousen 2009-08-08
    21:30:07

    0 0

    PKP osiągnęły dno. Rzadko korzystam z ich usług, ale wiele razy słyszałem od znajomych jak wygląda podróżowanie pociągami w naszym kraju. Był remont linii Rybnik-Katowice i jaki jest z tego pożytek? Likwidacja połączeń? Nie wiadomo czy się śmiać czy płakać. Nasz kilkusettysięczny region nie ma ani jednego bezpośredniego i całorocznego połączenia kolejowego z Krakowem, Poznaniem, nie mówiąc już o Trójmieście czy np. Przemyślu. Nawet brakuje słów by to skomentować. Nie ma i nie może być żadnego usprawiedliwienia dla obecnego stanu rzeczy. A propos, czy to prawda, że jeśli kupię bilet na pociąg pośpieszny to nie mogę jechać pociągiem osobowym na tej trasie? Znajomy mi mówił, że coś się zmieniło i teraz trzeba kupować osobny bilet. Jeśli tak jest to władze PKP osiągnęły szczyt debilizmu.

  • ~Arteks 2009-08-09
    10:45:39

    0 0

    Ravhaousen, ja czasem korzystam z pociągów i co ciekawe te dwa pośpieszne cieszą się sporym zainteresowaniem. Dość powiedzieć, że jak kiedyś wracałem z wycieczki w Sudety Szyndzielnią to ludzie stali na korytarzu od Wrocławia... Oczywiście, że nie ma żadnego uzasadnienia do stanu rzeczy o jakim piszesz. Politycy powinni wreszcie zdać sobie sprawę z tego, że od Portugalii po Ukrainę nie ma drugiego kraju który prowadziłby tak antyspołeczną politykę komunikacyjną! Każdy europejski kraj stara się rozwijać połączenia, modernizować dworce, kupować nowy tabor itd. W Polsce jest dokładnie na odwrót! I to wszystko pod auspicjami sejmu który uchwala takie "reformy" które powodują uwstecznianie się naszej kolei i jej likwidację. Ravhousen, przejedź się kiedyś do Bohumina czy Ostrawy - zmodernizowane dworce, nowoczesne, elektroniczne tablice informacyjne na dworcach i peronach, windy i schody ruchome, informacje całodobowe, przed dworcami bezpłatne duże parkingi, pociągi odjeżdżające co kilkanaście minut w każdym kierunku. Przyjeżdżając z Rybnika, Katowic czy Gliwic do Bohumina można poczuć naprawdę jakiś inny, luksusowy, lepszy świat. A więc można jak się chce. Co do twojego ostatniego zdania to dyrektorami PKP są osoby skompromitowane już wcześniej, a jednak forsowane i tolerowane przez polityków jak np. K. Celiński.

  • ~Lateks 2009-09-02
    13:51:12

    0 0

    ja powiem krótko, o co tyle krzyku???? jak się nie opłaca to niech podwyższą ceny.... wiem że to może was szokować ale ja jestem nawet w stanie zapłacić 150% seny za bilet tylko niech te pociągi jeżdżą normalnie... i niech jest normalna obsługa, a nie że podczas remontów ja wiem więcej niż pracownicy PKP, a niestety tak to bywało na trasie rybnik-katowice.... i jeszcze jedno niech ktoś zrobi porządek na trasie katowice-kraków na rowerze jestem szybszy niż ten pociąg...
    p.s. Arteks zamilcz.... bo już chyba każdy kto czyta te głupie komentarze zna twoje poglądy....

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5358