zamknij

Wiadomości

Mamy ścieżki rowerowe, kontrapasy, a gdzie rowery miejskie? Zniknęły nawet hulajnogi

Bartłomiej Furmanowicz 2023-05-16, Autor: 

Jastrzębie-Zdrój chwali się swoimi rowerami miejskimi, które jeżdżą po mieście już 6. rok z rzędu. Tymczasem w dostosowywanym dla rowerzystów Rybniku możesz pojeździć swoim jednośladem albo w ogóle. Mało tego, z naszego miasta wycofała się firma oferująca hulajnogi elektryczne.

Reklama

Nie ma rowerów miejskich, nie ma hulajnóg

Swego czasu rybnicki magistrat chwalił się zainteresowaniem rowerów miejskich wśród rybniczan. Zdawał co sezon raport z ilości wypożyczonych jednośladów i przebytych przez mieszkańców kilometrach. Ta przygoda zakończyła się w 2022. Wtedy informowaliśmy Was o tym, że miasto nie podpisało umowy z żadnym z operatorów ze względu na wysokie koszta obsługi systemu »W tym sezonie nie pojeździmy rowerami miejskimi. Oferty były za „słabe” albo za drogie«

Rybniczanom pozostały elektryczne hulajnogi, które cieszyły się równie dużym „wzięciem”. Jednak i one zniknęły z Rybnika. W tej sprawie otrzymywaliśmy od Was sygnały już w kwietniu, że firma Bolt zamierza wycofać się z naszego miasta. Potwierdzenie uzyskaliśmy w samej firmie.

Z powodów biznesowych podjęliśmy decyzję o zaprzestaniu świadczenia usług wypożyczania hulajnóg elektrycznych w Rybniku. Nie wykluczamy jednak, że w przyszłości rozważymy możliwość powrotu. Obecnie hulajnogi Bolt są dostępne w ponad 50 polskich miastach – mówi nam Martyna Kurkowska, rzeczniczka Boltu.

Do sprawy odnosi się Łukasz Karbowiński – rybnicki oficer rowerowy.

Firma Bolt która oferowała wypożyczanie hulajnóg elektrycznych pod koniec kwietnia wycofała usługę z terenu Rybnika. System hulajnóg miejskich firmy Bolt cieszył się dość dużą popularnością. Użytkownicy w sezonie 2022 przejechali łącznie 175 655 kilometrów. Pozwala to wysunąć wniosek, że taka forma elektrycznej mobilności czy też mikromobilności staje się coraz bardziej atrakcyjna dla użytkowników – podsumowuje Łukasz Karbowiński.

Jak zaznacza, z powodu rezygnacji z działania firmy Bolt zostały wysłane informacje do innych operatorów systemów wypożyczalni hulajnóg elektrycznych o możliwości wprowadzenia systemu na rynek, na którym obecnie nie ma konkurencji.

Na chwilę obecną nie mamy informacji zwrotnej odnoście wprowadzenia urządzeń z którejś z firm na teren Rybnika. Warto dodać, iż systemy hulajnóg elektrycznych, które były dostępne w Rybniku działały na zasadach wolnorynkowych – miasto w żadnej części nie partycypowało w kosztach prowadzenia działalności przez te firmy – dodaje.

Dzisiaj nie możemy więc pojeździć na miejskich rowerach ani na hulajnogach.

Rybnik chce iść w elektryczne rowery miejskie?

Oficer rowerowy zaznacza, że magistrat planuje kontynuować obecną politykę mobilności, w której rower jest ważnym elementem. Zauważa, że wiele jednak zależy od kosztów prowadzenia systemu.

Wiele miast, a nawet związków metropolitalnych ma problem z wprowadzeniem bądź utrzymaniem z różnorakich powodów (pandemia, ekspansja systemów hulajnóg elektrycznych) systemów rowerów miejskich. Koszt obsługi systemu według zawartej od 9.07.2017 roku do 31.10.2021 roku umowy wynosił 228 440 zł. Operatorzy systemów rowerów miejskich w ostatnim sezonie proponowali szacunkowe kwoty w wysokościach odpowiednio: 100 000,00 zł za sezon, 1 923 412,50 zł za prowadzenie systemu przez kolejne 3 lata (641 000,00 zł na rok), oraz 2 200 162,50 zł również na 3 lata (733 387,50 na rok). Najtańsza oferta nie spełniała naszych oczekiwań w zakresie funkcjonalności – pozostałe wykraczały poza obecne możliwości finansowe miasta – dowiadujemy się.

Z przeprowadzonej przez magistrat tzw. Rybnickiej Ankiety Rowerowej wynika, że większość ankietowych (było ich ponad tysiąc stu) chce lub nie widzi przeszkód w działaniu systemu rowerów miejskich na terenie miasta.

Największymi bolączkami działającego wcześniej systemu okazała się zbyt mała różnorodność w sposobie wnoszenia opłat za wypożyczenie oraz cena, która według ankietowanych mogłaby być niższa. Z analiz poruszania się użytkowników działającego trzy lata w naszym mieście systemu rowerów miejskich wiemy, że użytkownicy poruszali się najczęściej w Śródmieściu i dzielnicach najbliższych centrum – dłuższe trasy były skierowane przede wszystkim w stronę rekreacyjnej części Rybnika, czyli w stronę Zalewu Rybnickiego. Podróże rowerem miejskim w inne części miasta były mniej popularne z powodu dużych odległości i różnic w wysokości terenu – streszcza Łukasz Karbowiński.

Z ankiety wyszło też, że mieszkańcom podobał się system hulajnóg elektrycznych. Z drugiej strony wiadomo, że ze względu na ukształtowanie terenu i stosunkowo długie odległości trzeba by dopasować system roweru miejskiego. Dlatego, jeżeli już do czegoś by doszło, jednoślady musiałyby być wyposażone w elektryczne wspomaganie.

Planujemy, aby wszystkie rowery lub ich znaczna większość była wspomagana eklektycznie. Chcielibyśmy również, aby w ramach systemu można było wypożyczyć rowery wyposażone w foteliki dla dzieci oraz rowery dla osób chcących przetransportować więcej lub większą rzecz - rowery towarowe typu cargo – wymienia Łukasz Karbowiński.

---

Na razie nie ma co liczyć, że opisywana sytuacja w najbliższej przyszłości ulegnie poprawie. Oficer rowerowy przyznaje, że brakuje dostępu środków zewnętrznych na dofinansowanie zakupu nowego systemu rowerów miejskich. Łukasz Karbowiński zwraca uwagę, że mieszkańcy w ankiecie wskazali, by pierwszej kolejności oczekują rozbudowy sieci dróg rowerowych takich jak Bulwary Nad Nacyną, Kolej Piaskowa, czy też połączenia dzielnic miasta ze Śródmieściem oraz zapewnienia spójności infrastruktury rowerowej na terenie miasta.

Czego bardziej będzie Ci brakować w Rybniku?




Oddanych głosów: 756

Oceń publikację: + 1 + 31 - 1 - 25

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (15):
  • ~Kurt_Wallander 2023-05-16
    18:21:07

    81 9

    "Z naszego miasta wycofała się firma oferująca hulajnogi elektryczne" - I chwała panu Bogu. Można po chodniku wreszcie normalnie iść bez obaw, że jakis pajac/pajacka (albo zestaw na jednej) na pełnej pycie minie cię na chodniku na milimetry albo zmusi do uskoczenia.

    Zazdroszczę regulacji prawnych Czechom - tam hulajnogi nie mają co na chodniku robić.

  • ~Maksymilian Popeć 2023-05-16
    18:22:04

    56 12

    Polityka pseudo dróg rowerowych wciąż rządzi w naszym mieście. Tak fatalnie nie jeździło się u nas na rowerze nigdy.

  • ~Kwinto 2023-05-16
    18:40:54

    70 1

    Nasza młodzież nie dojrzała do tych sprzętów. W zeszłym roku hulajnogi specjalnie zostawiane były w poprzek dróg rowerowych, chodników, walały się po poboczach, zero kultury i wyjątkowe chamstwo. Jak się nie umie korzystać z tych urządzeń to zap....ć pieszo. Szkoda tylko tych którym hulajnogi faktycznie pomagały w życiu codziennym, widziałem nawet osoby 60+ jadące z drobnymi zakupami więc zapotrzebowanie jest.

  • ~lukson997 2023-05-16
    18:44:53

    37 8

    Pieniądze wywalone w błoto

  • ~Moneta 2023-05-16
    18:56:36

    28 10

    @~Kurt_Wallander

    Nie wiem jakie sa czeskie regulacje, ale bylem w marcu 2 tygodnie w Pradze i kilka razy musialem uskoczzyc na chodniku, jest tego pelno. Natomiast w Wielkiej Brytanii nie ma tego dziadostwa. Sa nielegalne na publicznych drogach/chodnikach. Mozesz miec i jezdzic po parkingu supermarketu poza tym policja ci moze skonfiskowac . W kilku duzych miastacch trwaja testy ministertwa transportu (wypozyczalnie) ale aby wypozyczyc musisz miec prawo jazdy na samochod i nie mozesz nimi jezdzic po chodniku tylko po drogach w miescie, po tym zdecyduja czy wprowadza czy nie, oby nie,

  • ~Lokalny 2023-05-16
    19:43:13

    20 20

    To że miasto nie chce dopłacać do rowerów miejskich to akurat dobrze. Dlaczego mieszkańcy mają płacić za przyjemności przyjezdnych.
    Co do hulajnóg Bolta, to pokazuje to wyraźnie jakim jesteśmy zaściankiem. W pięćdziesięciu innych miastach firmie się opłaca, u nas niestety nie.

  • ~Arteks 2023-05-16
    20:17:30

    26 21

    @lokalny - niech przyjezdni jeżdżą taksówkami i komunikacją miejską - też racja. :) Chociaż gdyby np. rowery miejskie były kupione i serwisowane przez naszą miejską spółkę tak jak autobusy wodorowe, nie miałbym nic przeciwko. Byłaby to własność miasta, a nie jak do niedawna - prywatnej firmy. Co do hulajnóg to raczej nie zaścianek tylko... rozsądek. Ktoś wmawia, że dziecięca zabawka (bo tak traktowaliśmy hulajnogi) ma być systemem transportowym i miasta się na to łapią bo "taka moda". A prawda jest taka jak pisze kilka osób powyżej, że hulajnogi są przyczyną wielu potrąceń i nie są dopuszczane w niektórych krajach lub nie mogą jeździć po chodnikach.

  • ~Chachulski 2023-05-16
    22:40:50

    10 17

    Co do nienowoczesnego "zaścianka", w którym nie opłaca się prowadzić wypożyczalni hulajnóg. A może rybniczanie są na tyle zamożni, że zapotrzebowanie na miejskie hulajnogi jest takie małe, bo wielu mieszkańców w różnym wieku zakupiło sobie własną hulajnogę i nie musi korzystać z dość topornych hulajnóg dla każdego. Osobiście wolę rower tradycyjny i chwalę sobie system kontrapasów.

  • ~vikasoskaas 2023-05-16
    22:41:05

    0 6

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~tommi 2023-05-17
    06:10:53

    24 0

    rowery mi nie przeszkadzały, nie było z nimi problemów, natomiast bajzel związany z hulajnogami juz tak, wieczny problem, leżały utrudniając poruszanie się pieszym. wielokrotnie widziałem wręcz uniemożliwianie przejścia chodnikiem. była to problem użytkowników ale i osób postronnych które ewidentnie eskalowały problem, jednak nie może być tak że dla większości mieszkańców nie korzystających z pojazdów będzie to olbrzymi problem.
    dobrze że miasto zrezygnowało, ci co korzystali bedą się musiel zakupić swój sprzęt ale i go pilnować, nastanie wiec porządek , niestety tylko w tym temacie

  • ~Kurt_Wallander 2023-05-17
    07:49:26

    21 0

    @~Moneta bo prawo to jedno a jego egzekwowanie i skuteczność to drugie. W czxeskim kodeksie (słowackim zresztą też) jasno stoi, że hulajnoga tam traktowana jest jak rower (§57, odst. 2 zákona č. 361/2000 Sb.) a takie sprzęty na chodniku nie mają czego szukać, bo chodnik to nie jezdnik i sluży tylko pieszym (§53, odst. 2 zákona č. 361/2000 Sb.). W Ołomuńcu widziałem strażników wypisywać mandaty za jazdę po chodniku - tam miejsce hulajnogi jest na ścieżce rowerowej albo na jezdni. Mandat za takie wykroczenie to 2000 Kč.

    Muszę się jeszcze rozmówić z jednym panem na hulajnodze z siodełkiem, któremu wydaje sie, że na chodniku ma pierwszeństwo (bo nasza kochana policja trafić na niego nie może) a taka hulajnoga nie jest hulajnogą a motorowerem, więc z tym hovnem w ogóle go na chodniku nie powinno byc.

  • ~ 2023-05-17
    10:29:05

    13 1

    Dawno już temu zastanawiałem się nad kupnem hulajnogi ale doszedłem do wniosku, że to wyrzucony pieniądz, tandety nie kupię jak już to porządny sprzęt. Po kilku razach jazdy hulajnogą od znajomego stwierdziłem, że mnie ten wynalazek nie urzekł i konkretniejszy jest mimo wszystko rower. Nie ogranicza swoim zasięgiem trasy jadę gdzie chcę ile chcę nie rozładuje się jak hulajnoga.

  • ~hub381 2023-05-17
    10:53:40

    17 1

    Ludzie nie dojrzeli jezdzić na hulajnogach. Taka jest prawda.Postawili gdzie się da,

  • ~Dintojra 2023-05-17
    13:55:40

    10 1

    Przepraszam, ale ja tu czegoś nie rozumiem.
    Miasto Rybnik musiałoby zapłacić ponad 2 miliony zł (za 3 lata w jednej z ofert) żeby oferent mógł zarabiać wypożyczając jakieś najtańsze rowery mieszkańcom i gościom Rybnika ?
    Jeśli tak, to ja też tak chcę, niech mi klient najpierw zapłaci za to że mam narzędzia i chęć coś u niego (dodatkowo płatne) zrobić.
    Zgadzam się z Arteksem, to miasto powinno kupić kilkadziesiąt rowerów wyposażyć je w blokadę zwalnianą appką, zatrudnić 2 ludzi do serwisu i heja... zamiast trwonić publiczny grosz na jakichś cwaniaków.

    Co do hulajnóg: "Nasza młodzież nie dojrzała do tych sprzętów"
    Uwierz mi Kwinto, nie tylko nasza... w Wolfsburgu, Braunschweigu (bo to znam na co dzień) jest dokładnie to samo :( leży to byle gdzie czasem po kilka na raz.
    Uważam, że w centrach miast te sprzęty powinny być zakazane... zresztą wyniki badań nad sprawnością dzieci i młodzieży jasno wskazują, że powinny się oni więcej ruszać, a nie tylko przemieszczać ze "wspomaganiem".
    Zresztą wielu dorosłym też by się przydało :)

  • ~Moneta 2023-05-17
    14:01:15

    4 1

    @~modelT
    odpowiedz - Skladak Brompton. Wyglada koszmarnie, jest dosyc drogi, ale robi robote po miescie i sklada sie do wieklosci wiekszej teczki. Sam sie nad nim zastanawiam.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5344