zamknij

Wiadomości

Miasto chce wiedzieć, jak radzi sobie z polityką rowerową. Ruszyła anonimowa ankieta

2022-07-23, Autor: wk

Do 31 sierpnia miasto zbiera opinie na temat prowadzonych działań w zakresie ruchu rowerowego: budowy nowych ścieżek i stojaków, systemu rowerów miejskich, miejsc niebezpiecznych dla jednośladów i drogi na Bulwarach nad Nacyną. W kilka minut anonimowo można podzielić się swoją opinią. W następstwie w Rybniku ma powstać dokument strategiczny, który będzie określał politykę rowerową miasta.

Reklama

Jeśli regularnie korzystacie ze ścieżek rowerowych w mieście lub na sercu leży Wam los systemu rowerów miejskich, macie szansę powiedzieć miastu o swoich oczekiwaniach w tym temacie. Do 31 sierpnia elektronicznie lub stacjonarnie (w Punkcie Informacji Miejskiej Halo!Rybnik (ul. Sobieskiego 20) działać będzie Rybnicka Ankieta Rowerowa, w której anonimowo można ocenić różne aspekty działań miasta w tym zakresie.

W Rybniku powstanie strategia rozwoju ruchu rowerowego

- Zachęcamy do udziału w badaniu wszystkich zainteresowanych – zarówno osoby korzystające z roweru w codziennych dojazdach do pracy, rowerzystów rekreacyjnych, ale także osoby, które nie jeżdżą na rowerze. Każda opinia będzie dla nas bardzo ważna – przekonuje Łukasz Karbowiński, rybnicki oficer rowerowy.

Kilkustronicowa ankieta, zbudowana głównie z pytań zamkniętych, ma dostarczyć włodarzom informacji o obecnej sytuacji ruchu rowerowego w Rybniku. Dzięki jej wynikom miasto ma określić dalsze kierunki rozwoju i stworzyć strategiczny dokument: „Polityka rowerowa miasta Rybnika – Strategia rozwoju ruchu rowerowego do 2030 roku”.

Wygląda na to, że miasto chce poznać bolączki mieszkańców

W ankiecie miasto zadaje wiele pytań dotyczących nie tylko korzystania z rowerów (co nas zachęca, co zniechęca do jazdy na rowerze i jak często korzystamy z tej formy rekreacji), ale również swoich działań w tym zakresie. Wygląda na to, że włodarze chcą w szczegółach poznać mocne i słabe strony swoich pomysłów.

W badaniu możemy szczegółowo ocenić:

- drogi dla rowerów w mieście (czy stanowią spójną sieć, czy są bezpieczne, czy prowadzą do celu),

- działania miasta w zakresie ruchu rowerowego, a więc: budowę nowych dróg, tworzenie miejsc do parkowania, utrzymanie ścieżek, informowanie o nowych inwestycjach;

- system pasów, kontrapasów i kontraruchów dla rowerów w Rybniku.

Poza tym miasto chce poznać oczekiwania mieszkańców wobec włodarzy i ogólną ocenę prowadzonych działań na rzecz rozwoju ruchu drogowego w ostatnich latach.

Mieszkańcy mogą też wskazać w ankiecie:

- gdzie znajduje się najbardziej komfortowa droga rowerowa w mieście,

- gdzie pierwszej kolejności powinny powstać drogi rowerowe,

- gdzie jest najbardziej niebezpiecznie,

- gdzie powinny powstać parkingi/stojaki na rowery.

Ocena Bulwarów nad Nacyną

Część pytań w ankiecie poświęcona jest drodze rowerowej na Bulwarach nad Nacyną, którą można w formularzu szczegółowo ocenić.

Mieszkańcy mogą w nim określić, co ich zachęca do korzystania z tej ścieżki i co sprawia, że wybierają inne trasy. Poza tym miasto pyta, czego brakuje tej trasie i wymienia m.in.:

- lepsze oddzielenie ruchu pieszego od rowerowego,

- przedłużenie - dobudowę brakujących odcinków,

- lepsze oznakowanie,

- tunel pod stacją kolejową Rybnik Towarowy i trasą regionalną Pszczyna-Racibórz,

- mosty przez rzekę,

- bezkolizyjny przejazdy pod lub nad skrzyżowaniami.

Będzie nowy system rowerów miejskich?

Najwięcej uwagi w badaniu poświęca się bez wątpienia rowerom miejskim – tej kwestii dotyczy aż 8 pytań.

Miasto pyta o ocenę wielu aspektów tego systemu – od sposobu wypożyczenia roweru, przez koszty, stan techniczny rowerów, po lokalizację i liczbę stacji wypożyczeń oraz obsługę klienta.

Zadawane w ankiecie pytania sugerować mogą, że włodarze myślą już nad konkretnymi nowymi rozwiązaniami w tym względzie. Jak czytamy na stronie: jednym z tematów ankiety jest system rowerów miejskich „przed planowanym wprowadzeniem nowych rozwiązań”.

Stąd też zapewne pytanie o to, czy mieszkańcy chętniej korzystaliby z roweru miejskiego, gdyby można go było zwrócić poza stacją – w dowolnym miejscu w mieście.

Mieszkańcy mogą też w ankiecie zaproponować zmiany, jakie miasto powinno wprowadzić w tym systemie w przyszłości. Włodarze chcą jednak wiedzieć, czy uwzględnienie tych potrzeb zachęci danego mieszkańca do korzystania z rowerów miejskich.

Badania mają mieć długofalowy wymiar

- Planujemy powtarzać badanie co dwa lata, aby sprawdzać, jak zmieniają się przyzwyczajenia i potrzeby mieszkańców w zakresie ruchu rowerowego. Chcemy, aby Rybnicka Ankieta Rowerowa na stałe wpisała się do miejskiego kalendarza, jako platforma dyskusji z mieszkańcami o przyszłości transportu rowerowego w Rybniku – dodaje Łukasz Karbowiński, rybnicki oficer rowerowy.

Badanie prowadzą pracownicy Rybnickich Służb Komunalnych. Zebrane wyniki zostaną wykorzystane wyłącznie w celach analitycznych – szerszą analizę przeprowadzi Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, z którym Miasto Rybnik prowadzi stałą współpracę w zakresie badań ruchu rowerowego.

Oceń publikację: + 1 + 18 - 1 - 70

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (22):
  • ~jojo 2022-07-23
    12:22:24

    Zlikwidować system kontrapasów i kontraruchów .

  • ~norton 2022-07-23
    12:44:09

    59 32

    Potwierdzam
    Wyłapać nutrie w Nacynie - łażą po chodnikach i ścieżkach. Ostatnio widziałem kilka potrąconych przez rowery. Stają się olbrzymim zagrożeniem dla wszytskich. Rozkopują wały.

  • ~takiuj 2022-07-23
    12:53:08

    51 15

    Na przyszły rok nutrie zaczną znikać. Było pozwolenie na chrust będzie pozwolenie na nutrie. Od razu wiedziałem że z tym wielkim szczurem będzie problem.

  • ~geolog 2022-07-23
    16:21:01

    73 5

    Proponuję najprościej jak się da: NIEUSZCZĘŚLIWIAĆ ROWERZYSTÓW NA SIŁĘ. Nie tworzyć głupich, nieprzemyślanych, niepotrzebnych i niebezpiecznych "rozwiązań", z których większość rowerzystów nie chce korzystać. Najlepsza droga dla roweru to szeroka droga z pasem awaryjnym.

    Podpisano: rowerzysta amator, średnio 4 tys km/rok

  • ~kopciuch2020 2022-07-23
    16:34:53

    63 17

    To nie południe europy gdzie na kołach jeżdżą cały rok w rybolu to jest potrzebne na 3 miesiące w roku.
    Nie szkoda kasy na bzdury.
    A dzisiaj pań rowerzysta ucierpiał w Niedobczycach bo mu się wydawało, że go na czerwonym pasku nic nie zachaczy.
    To jest tak potrzebne jak gelyndry wzdłuż drogi do Stodoły

  • ~Franz Kawka 2022-07-23
    17:34:34

    18 54

    Zacząć trzeba od wywalenia aut z centrum miasta.

  • ~Abisall 2022-07-23
    18:00:57

    18 4

    @up
    Ekhem, ale wy wiecie że te uwagi i spostrzeżenia to zgłaszamy wypełniając ankietę z linku?

  • ~Kwinto 2022-07-23
    18:17:39

    26 4

    Wypełniłem ankietę zresztą nie pierwszy raz, pytanie czy to cokolwiek zmienia? Ostatnio wysłane spostrzeżenia przeszły bez echa, tydzień temu wysłałem maila do oficera rowerowego i też nie doczekałem się odpowiedzi. Rzeczy do poprawy jest mnóstwo i zazwyczaj są to błahe problemy do poprawy od ręki. Ankieta to raczej plany na przyszłość niż poprawa obecnej infrastruktury.
    Przy okazji jak tam te dwa kilometry bulwarów z Niewiadomia do Niedobczyc? Serio w tym roku to nie będzie przejezdne? W tym tempie jeszcze długo południowe dzielnice poczekają na połączenie z centrum.

  • ~NieDlaRowera 2022-07-23
    19:48:08

    39 27

    Potwierdzam
    Wyłapać rowerzystów w Rybniku - jeżdżą po chodnikach i drogach. Ostatnio widziałem kilka pieszych potrąconych przez rowery. Stają się olbrzymim zagrożeniem dla wszytskich. Rozwalają moje miasto.

  • ~NieDlaRowera 2022-07-23
    20:08:13

    46 18

    Nie mam zamiaru wspierać głupiego budowania ścieżek rowerowych. Drogi dwukierunkowe zmieniane na jednokierunkowe, odbieranie miejsc parkingowych, a po co? Po to, żeby rowerzyści i tak jeździli po drogach lub w czwórkę równiutko po chodniku że nie da się przejść, mimo, że obok są ścieżki rowerowe. Policja nie kontroluje trzeźwości rowerzystów, ciekawe co się stanie jak jakiś rowerzysta wjedzie przed maskę i ucieknie. Brak OC, brak nawet tablic które pozwoliłyby namierzyć degenerata w razie uchwycenia osoby na kamerce.

  • ~polk 2022-07-24
    00:41:44

    35 9

    @NieDlaRowera zapewne prawko w czipsach znalazłeś, więc myślisz, że jak jedziesz autem to drogi król jesteś.
    Prawda jest taka, że Tobie nawet będzie przeszkadzać, że do kasy marketu nie możesz podjechać, bo przejście 50m to dla Ciebie wysiłek równy wejścia na Mount Everest.
    Jako rowerzysta i kierowca przyznam, że lepiej jeździło się jak nie było tych dziwnych czerwonych tworów, które kończą się w dziwnych miejscach.
    Ostatnio nawet światła na Sobieskiego działają "dziwnie", pieszy czeka przy pustej drodze na zielone a analogicznie jak nikt nie przechodzi to świeci się czerwone dla kierowców.
    Jak urzędnicy chcą wiedzieć jak działają ich rozwiązania to niech sami wsiądą na rowery i przetestują co wymyślili!

  • ~kurier 2022-07-24
    10:37:10

    12 15

    Dobrze się jeździ po Rybniku na rowerze. Dobrze się jeździ autami i dobrze chodzi pieszo. Rybnik to fajne miasto dla każdego.

  • ~rzyt 2022-07-24
    17:54:18

    9 8

    Myślę, że jest ok. Średnio jedna kolizja , z udziałem rowerzysty na tydzień, to nie jest tragedia.
    Proponuję kontrapasy na rondach. Jak iść to na całego.

  • ~artefaks 2022-07-24
    18:52:42

    9 5

    Czy ktoś mi logicznie wytłumaczy dlaczego jak jest chodnik dla pieszych razem ze ścieżką rowerową. To pieszy idzie w środku pomiędzy odbywającym się ruchem na ulicy i z drugiej strony śmigającymi rowerami ?
    Czy ktoś mi wytłumaczy że jak jest ścieżka rowerowa, łącznie z traktem pieszym na brzegu rzeki. To od strony rzeki jadą rowery , a nie idą piesi ?
    -piesi maja naturalny ciąg by kierować się w stronę wody i włażą na ścieżkę. Zaś rozpędzoni rowerzyści jadąc od strony wody są narażeni na zjazd po skarpie do wody
    Nadmieniam że zarówno chodzę pieszo ,jak jeżdżę rowerem i mi to przeszkadza.
    Dodatkowy argument jak ścieżka biegnie kontrapasem na przemian ulicą i chodnikiem. To bez potrzeby rowerzysta musi za każdym razem przejeżdżać również chodnik dla pieszych.
    PO CO ?

  • ~Arteks 2022-07-24
    21:19:47

    7 14

    Rowerzyści powinni dostawać jakieś dopłaty do tego, że nie smrodzą, nie korkują dróg, nie hałasują i... nie budowali Putinowi i oligarchom jego imperium. Rowerzyści nie są też przyczyną potrąceń kierowców czy pieszych. To niestety kierowcy stanowią problem, szczególnie ci którzy jeżdżą autem z musu, bo mieszkają w miejscach kiepsko skomunikowanych. @rzyt - ku radości wszystkich ilość zdarzeń drogowych nieznacznie spada. W zeszłym roku zanotowano ich 4756 (w porównaniu do 5336 w 2020). W przeliczeniu średnio mamy codziennie ok. 13 zdarzeń z udziałem aut w naszym mieście. Zauważ, że rybnik.com.pl podaje tylko te spektakularne jak dochodzi do śmierci, poważnej stłuczki, uszkodzenia posesji, ronda lub latarni.

  • ~Abisall 2022-07-24
    21:48:26

    6 0

    @artefaks "Czy ktoś mi wytłumaczy że jak jest ścieżka rowerowa, łącznie z traktem pieszym na brzegu rzeki. To od strony rzeki jadą rowery , a nie idą piesi ?" - też mnie to zastanawia. Na Bulwarach może chodzić o usytuowanie ławek, ale w innych miejscach?
    Jedną z nagleiszych kwestii w mojej ocenie jest uporządkowanie oznaczeń, bo np na jednej ścieżce na odcinku 500m możemy znaleźć nakaz jazdy rowerem z prawej strony a za chwilę znak droga pieszo rowerowa bez rozdzielonych ciagów albo ten słynny "kwiatek" w postaci zakazu ruchy rowerów w górę deptaka

  • ~THE Bill 2022-07-25
    07:57:23

    7 2

    @~artefaks - nie za bardzo wiem czego oczekujesz? zbudowania bezkolizyjnych kładek? ronda? przejść dla pieszych z sygnalizacją? Problem z ludzmi przechodzącymi przez ścieżkę jest taki, że łażą bez rozglądania się. Najgorzej jest właśnie - "o nutria", albo przy Kampusie (tam to powinny być jakieś znaki ostrzegawcze zarówno dla pieszych jak i dla rowerzystów). Trzeba sobie zdać sprawę, że po bulwarach nie da się zasuwać 40 km/h. Nie sądzę jednak, żeby to był problem wyłącznie Rybnika. Po nadmorskich deptakach też nie da się cisnąć ile nogi dały. A co do kotrapasów itp, zobaczcie sobie jak wyglądają ścieżki w Poznaniu, Wrocławiu czy Warszawie - co chwilę przecinają drogę, jeździ się między pasami, autami, pieszymi itp. Zobaczcie sobie na rozwiązania z Holandii - jest mnóstwo filmików na YT. Myślę, że z tego rozwiniętego kraju powinniśmy czerpać natchnienie i wzorce do naśladowania. Wczoraj podczas wycieczki rowerowej moja żona, która nie pochodzi z Rybnika zwróciła uwagę, jak wiele różnych grup wiekowych korzysta z naszej infrastruktury. Są dzieci na rowerkach, dorośli, nastolatkowie, ale są również emeryci, dużo osób spaceruje, biega, chodzi z kijkami. Myślę, że to powinien być powód do dumy, a nie ciągle się czepiać. Trochę kultury i edukacji i wszystkim będzię się żyło lepiej :)

  • ~THE Bill 2022-07-25
    08:02:59

    5 1

    P.S. Kiedyś rozwiązania kierunku pieszych/rowerzystów były naprzemienne (do dziś są ślady koło drewnianej kładki koło Plazy), i wydaje mi się, że jednak teraz jest lepiej. Nie wyobrażam sobie jazdy na rowerze koło ławeczek, nikt też nie będzie chciał siedzieć tyłem do rzeki, koło skarpy. Obecne rozwiązanie jest zdecydowanie rozsądniejsze niż gdyby było odwrotnie. Zarówno piesi jak i rowerzyści muszą poprostu zwracać na siebie uwagę. Każdy ma prawo do korzystania z tej infrastruktury, a ścieżka to nie tor wyścigowy.

  • ~imrahil 2022-07-25
    09:20:28

    5 3

    Jest dobrze, ale zmiany mogłyby postępować szybciej. Kontrapasy to norma na Zachodzie. Tak samo jak węższa jezdnia dla samochodów, np w Jaworznie zwęża się jezdnię, dzieki czemu jest znacznie mniej śmiertelnych wypadków, bo samochody jeżdżą wolniej. To że sezon rowerowy trwa krótko to tylko wyobraźnia wygodnych Polaków. W wielu państwach warunki atmosferyczne są gorsze, a ludzi na rowerach więcej. Wielu kierowców (ale nie tylko, bo także ludzie w kolejkach, agresywni piesi na drogach rowerowych) w Polsce to debile. Nigdy na zachodzie nie spotkałem się z takim zachowaniem, agresja i frustracją. Wczoraj jechałem przepisowe 50 km/h dojechał siadł mi a zderzaku jakiś żelowy osiłek w starym audi rocznik koło 2005, poem wyprzedził i zwolnił do 30. Myślał chyba że jadę przepisowo żeby zrobić mu na złość. Badania psychologiczne chyba powinny być obowiązkowe co kilka lat, a fotoradary na każdym kroku bez ostrzeżenia, bo strach dziecko wypuścić poza posesję, kiedy tacy debile jeżdżą w terenie zabudowanym 80 km/h

  • ~artefaks 2022-07-25
    13:27:52

    0 1

    Przecież napisałem wyraźnie czego oczekuje.Chce aby pieszy szedł z brzegu ,a nie uwięziony w środku przez jadące z jednej strony samochody ,a z drugiej strony rowery. Chcę aby na wspólnym trakcie rowerowo pieszym biegnącym po brzegu rzeki ,pieszy szedł od strony wody. Chyba wyraziłem się wystarczająco zrozumiałe ?

  • ~THE Bill 2022-07-25
    13:40:46

    1 0

    @artefaks - ale to bez sensu, żeby pieszy szedł od strony wody, bo ławewczki są od strony "niewody". I teraz będziesz miał sytuacje, że rodzinka z dziecmi siedzi sobie na ławeczce i będziesz musiał zjechać na pas dla pieszych żeby ich ominąć, a tam inne dzieci rzucające tym szkodnikom jedzonko. Nie jest to bezpieczniejszy system i na szczęście ktoś w UM miał dobrych doradców i zrobił prawidłowo. Co do ruchu pieszych między rowerami a samochodami jestem w stanie przyznać ci rację, myślę jednak, że w mieście przyjęto jeden standard - po lewej rowerzyści, po prawej piesi i tak się stosuje wszędzie. A że czasem ścieżka biegnie po innej stronie jezdni to wychodzi niekorzystnie dla którejś z grup. Ja ostatnio szedłem z 2 letnim dzieckiem po ścieżce, która była dalej od drogi, bo bałem się, że wyskoczy mi na jezdnie i nikt na mnie nie krzyczał. Musiałem spotkać tolerancyjnych rowerzystów, którzy bez problemu nas omijali. Z kolei jadąc z tym dzieckiem na rowerku też wybrałbym stronę dalszą od drogi.

  • ~artefaks 2022-07-25
    15:00:10

    1 1

    @THE Bill, A ma sens kiedy jedziesz rowerem np ul. Podmiejską i zaczepiasz kierownicą i pedałami o barierki?
    Pieszy nie siada na każdej ławeczce. Kiedy będzie chciał usiąśc to sie obejrzy i przejdzie raz. Kiedy zaś idzie pieszy od zewnetrznej , to naturalne jest że będzie go ściagało w stronę ciekawszego widoczka. Każda kaczuszka , nutria i chęć popatrzenia na wodę będzie go ściągać na ścieżkę rowerową

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy "Okrąglaczek" w Rybniku to potrzebna miastu inwestycja?




Oddanych głosów: 425