zamknij

Wiadomości

Górnicy z KWK Jankowice dołączają do protestu. Nie wyjadą na powierzchnię

2020-09-24, Autor: 

Od poniedziałku 22 września w górnicy z Polskiej Grupy Górniczej protestują pod ziemią. W środę 23 września w proteście brało udział ponad 400 osób w 10 kopalniach. Dziś rano Sierpień'80 poinformował, że do protestów dołączyli górnicy kopalni Jankowice w Rybniku.

Reklama

Górnicy z Rybnika dołączają do protestu

Od poniedziałku 22 września w górnicy z Polskiej Grupy Górniczej protestują pod ziemią. W środę 23 września w proteście brało udział ponad 400 osób w 10 kopalniach. Dziś rano Sierpień'80 poinformował, że do protestów dołączyli górnicy kopalni Jankowice w Rybniku.

"Panie Mateuszu, bierz się pan do roboty"

„Podziemny protest górników od dziś także na KWK "ROW" Ruch "Jankowice" w Rybniku. Panie Mateuszu Morawiecki, poukładał Pan swoje klocki w rządzie? To bierz się Pan do roboty i ciśnień na Śląsk, albo oddaj mandat – napisał związek na Twitterze.

Protesty w górnictwie - nocne ustalenia w Katowicach

Do godz. 1.30 trwała w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach kolejna runda negocjacji Międzyzakładowego Komitetu Protestacyjno-Strajkowego z delegacją rządu. Stronom udało się ustalić pewne punkty wspólne. Do porozumienia jest jednak jeszcze daleko. Rozmowy zostaną wznowione w czwartek 24 września.

– Pewne elementy tych rozmów posunęły się dzisiaj do przodu. Myślę, że najważniejszą rzeczą jest to, że zdecydowaliśmy, że transformacja sektora będzie miała podobny model, jak to miało miejsce w Niemczech. Udało się nam też wstępnie ustalić pewne elementy inwestycji w nowoczesne technologie węglowe – powiedział po zakończeniu spotkania szef śląsko-dąbrowskiej „Solidarności” Dominik Kolorz.

Niemiecki model transformacji po polsku

„Niemiecki model” transformacji sektora górniczego ma polegać na działaniach rozpisanych na kilkadziesiąt lat. Jak podkreślił Dominik Kolorz, strona związkowa postuluje, aby datą graniczną funkcjonowania sektora wydobywczego w Polsce był rok 2060. Z kolei strona rządowa mówi o roku 2050.

Polska z węglem do 2050, 2055 czy 2060 roku

– Tu mamy 10 lat rozbieżności. Może spotkamy się gdzieś w połowie. To jest kwestia jutrzejszych negocjacji – wskazał szef śląsko-dąbrowskiej „S”. Przewodniczący ocenił, że wypracowanie porozumienia może zająć jeszcze kilka dni. Zaznaczył też, że do tego momentu wszystkie plany i ustalenia MKPS dotyczące akcji protestacyjnych obowiązują.

Artur Soboń, pełnomocnik rządu ds. transformacji spółek energetycznych i górnictwa węgla kamiennego, wiceminister aktywów państwowych powiedział, że środowe rozmowy zakończyły się nie tylko systemową konkluzją dotyczącą modelu transformacji, ale też „spisaniem pewnych kierunków”, które mają się znaleźć w końcowym porozumieniu.

Negocjacje zostaną wznowione o godz. 11.00 spotkaniem dwóch zespołów roboczych, które mają nakreślić poziomy produkcji węgla w Polskiej Grupie Górniczej i w Tauronie Wydobycie dostosowane do opracowywanego harmonogramu transformacji. Następnie o godz. 17.00 rozpocznie się plenarne rozmowy MKPS z przedstawicielami rządu.

Z kolei na piątek zapowiadana została manifestacja w Rudzie Śląskiej. Obok góników udział w demonstracji zapowiedzieli reprezentanci innych branż polskiego przemysłu zagrożonych skutkami unijnej polityki klimatyczno-energetycznej.

Oceń publikację: + 1 + 26 - 1 - 63

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (38):
  • ~obserwator00 2020-09-24
    09:27:28

    Bardzo dobrze! Dzwońcie po resztę kumpli i nie próbujcie wyjechać przypadkiem!!

  • ~DaggeR 2020-09-24
    09:27:30

    Już nawet sami górnicy (jak widać na załączonych zdjęciach) śmieją się z tej błazenady.

  • ~PogromcaSzkodnikow 2020-09-24
    09:28:37

    To co tam chlopaki..

    wiela to dzis flaszek na grubie zrobiliscie?

    wiela przez grubsko brama wywiezliscie?

    wiela lewych szycht odbiliscie?

    na rodzinnych imprezach zawsze dumnie sie tym chwalicie..

    teraz protestujecie, bo kopalnia rozkradziona?

    bo kopalnia nie ma juz pieniedzy podatnikow na wasze lewe szychty?

    jak to jest z tymi waszymi opowiesciami, ktore wszystkim wychodza d..pa, a wy macie przy tym ubaw po pachy?

    Powiedzcie Polakom dlaczego chcecie znow zabrac nam pieniadze na utrzymanie tej patologii z waszych gorniczych relacji?

  • ~Cieśla 2020-09-24
    09:28:51

    Ja bym zrealizował ten postulat wywieszony na płocie "łapy precz od górnictwa". Ale w zamian za to "łapy precz od pieniędzy podatników". Dać Panu Kolorzowi i jego kolegom kopalnie w zarząd i niech zarządzają i sprzedają węgiel na wolnym rynku. Będą pieniądze na wypłaty i utrzymanie infrastruktury. A emerytury niech wypłaca kopalnia dopóki górnik nie osiągnie 65 roku życia.

  • ~obserwator00 2020-09-24
    09:31:21

    2050, 2060 - przecież ryle ze swoim wyobrażeniem niezbędności i jedynej słusznej misji dla dobra ludzkości oczywiście po zapłacie 300% tego co się należy nie biorąc po uwagę czynników ekonomicznych (bo co może taki m** o tym wiedzieć) zarżną się sami do 2022. Ręce precz od górnictwa i niech sobie radzą sami, 2 lata maks

  • ~Przemo30 2020-09-24
    09:36:44

    Jak zgłodnieją to wyjadą. Żenada.

  • ~PogromcaSzkodnikow 2020-09-24
    09:41:19

    63 78

    swoja droga smiech mnie ogarnia.. jak gornicy rozkazuja Premierowi Morawieckiemu i Kaczynskiemu :)

    zero szacunku.. a Premier Morawiecki i Kaczynski skacza jak pacynki w teatrze lalek..

    dosc zalosne to jest - mam nadzieje, ze Bossak przejmoe glosu wyborcow pis.

    Premier Morawiecki i Kaczynski sa obecnie na kolanach przed gornikami - Polacy sie nie klaniali niemcom ani ruskim.. gornikom tez nie bedziemy - mam nadzieje, ze politycy PiS o tym pamietaja.

  • ~corona 2020-09-24
    10:29:23

    59 64

    Ale mam ubaw z Was... nie macie pojęcia jak bardzo. Obserwator00 i Pogromca. Z Was najbardziej. Normalnie wyobrażam sobie jak z rana przy kawie zaglądacie w wiadomości a ryle nadal Wam z briftaszy podbierają. Macie gul większy niż arbuz. To co nie możecie powiedzieć w oczy to PISZECIE tutaj. Brawo. Wygracie!

  • ~PogromcaSzkodnikow 2020-09-24
    10:40:58

    69 50

    corona,

    zawsze mowie prosto w gebe gornikom co o nich mysle :) i w rodzinie juz ze wszystkimi zrobilem porzadek..

    mam nadzieje, ze pozostali Polacy robia podobnie :)

  • ~sympatykrybnika 2020-09-24
    10:55:01

    47 5

    W świetle toczących się negocjacji między związkami zawodowymi i delegacją rządową wart wiedzieć i to:

    – Część związków zawodowych górników domaga się powrotu do koncepcji węglowej Elektrownię Ostrołęka C, a tu amerykańska firma General Electric, która miała budować Elektrownię Ostrołęka C ogłosiła: „nie zainwestujemy już w budowę nowych bloków węglowych, ze względów warunków rynkowych, zamykamy część działalności, na którą nie będzie popytu”.
    – Orlen i Energa spojrzały na projekt Elektrowni Ostrołęka C z punktu widzenia ekonomicznego i wybrały gaz.
    – Przewodniczący Xi Jinping ogłosił, że Chiny osiągnie szczytową emisję CO2 przed 2030 rokiem i neutralność klimatyczną w 2060 roku.
    – Komisja Europejska proponuje przyspieszenie polityki klimatycznej Unii Europejskiej z podniesieniem celu redukcji emisji z 40 do 55 procent w 2030.
    – Zespołu Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin ma już plan dekarbonizacji i zastępowania miejsc pracy w górnictwie innymi (plan transformacji). Pracownicy ZE PAK mają zostać przekwalifikowani między innymi do pracy przy fotowoltaice w centrum szkoleniowym Odnawialnych Źródeł Energii w Koninie. ZE PAK ogłosił także rezygnację z odkrywki Ościsłowo.

  • ~Leoncio Almeida 2020-09-24
    10:55:16

    83 16

    bardzo dobrze każda minuta bez fedrowania to mniejsze stary dla podatnika

  • ~obserwator00 2020-09-24
    10:57:08

    58 13

    ~corona
    Z czego się mule cieszysz? Że, nie potrafisz na swoją wypłatę zarobić a na inną, na warunkach rynku za głupi jesteś? No brawo ty.
    "Jak nie było internetu to tylko rodzina wiedziała żeś głupek"

  • ~ 2020-09-24
    10:59:17

    78 30

    Jak pisałem wczoraj to powtórzę: ściąć emerytury górnikom i z tych środków sfinansować powolne zamykanie kopalni, a rządzącym przypominać co chwilę, że górnicy to może 3% wyborców na śląsku czyli nic znacząca grupa. Powtarzane wielokrotnie i zewsząd powoli naprostuje sytuacje na śląsku. zgodnie z zasadą, że w przestrzeni publicznej liczy się głos większości. Powietrze zrobi się czystsze bez deputatów, budżet polepszy, a synowie pójdą już do normalnej roboty i skończy powielanie z dziada i pradziada :D

  • ~ 2020-09-24
    11:15:47

    Ja tylko przypomnę, że od końca zeszłego roku co chwile mówimy o tym, że na zwałach kopalnianych już nie ma miejsca na węgiel bo zapotrzebowanie spadło m.in. przez ciepłą zimę. PGE przywozi węgiel z Mozambiku m.in. dlatego że tańszy. Bijemy rekordy w imporcie węgla z Rosji.... a panowie górnicy pierw za bułeczkę na szychtę popierają reelekcję prezydenta a teraz tupią nóżką, że coś im nie pasuje.

    Podsumowując jako kraj rzygamy już węglem, jest go za dużo i każdy ma go dość. Kotły węglowe w hurtowych ilościach lecą na złom. Prywatnie jako Polacy zainwestowaliśmy miliony w przydomowe instalacje fotowoltaiczne. Unia Europejska, której jesteśmy częścią, jasno mówi, że zakaz węgla będzie tuż tuż.... a panowie górnicy protestują, bo obiecano im 200 lat fedrowania.

    Mogę się mylić, ale czas na strajkowanie jest absolutnie najgorszy. Wyobraźmy sobie taką sytuację, że FSO nadal istnieje i nadal produkuje poloneza. Wszelkie możliwe parkingi na Żeraniu są wypełnione nie sprzedanymi polonezami, utworzono Centralny Parking Polonezowy w Wielkopolsce i tam wagonami wozimy polonezy. Niesprzedane polonezy są każdym polmozbycie i na pobliskim parkingu. Jak już sobie wyobraziliśmy tą sytuację to wyobraźmy sobie, że załoga FSO zaczyna strajk bo powiedziano im, że w 2020 roku nikt nie chce kupować polonezów....

    Panowie górnicy, związkowcy, szybciej sobie te kopalnie pozamykacie niż jakikolwiek rząd.

  • ~corona 2020-09-24
    11:17:42

    16 42

    3% nic nie znacząca suma? A iloma procentami czaskoś przegrał.

  • ~Lahcim 2020-09-24
    11:48:14

    60 12

    najbardziej mnie bawi jak wielu górników głosowało na PIS bo "inni pozamykają kopalnie". a tu bang, PIS ich robi bez wazeliny.

  • ~ 2020-09-24
    11:55:15

    41 11

    Dokładnie, z prostej arytmetyki nic nie znacząca, 97% to co innego. Górnicy są histerykami, piszczą, są głośni, dlatego warszawie zawsze się wydaje, że są dominującą grupą społeczną na śląsku, a to nie prawda. Dlatego polecam wszystkim założenie sobie konta na serwisie twittera i dociskania komentarzy na wszystkich profilach aktualnie rządzących polityków, żeby ten głos sprzeciwu wobec przywilejów był słyszalny. A ponieważ politycy są skupieni tylko i wyłącznie na swojej władzy prędzej czy później skalkują co im się bardziej opłaca, tym bardziej, jeżeli w każdym komentarzu dodanie zostana notka o uzależnieniu swojego głosu wyborczego od rozwiązania kwestii przywileju górniczych, lub np. rozwiązania sprawy emerytur górniczych

  • ~obserwator00 2020-09-24
    12:24:37

    38 14

    ~corona
    Leć po browar do stonki, może mają 24 w cenie 12 znowu. Komentarze zostaw boś za głupi krecie

  • ~Mariusz Grodecki 2020-09-24
    12:56:22

    19 29

    ~PogromcaSzkodnikow taki nie za mądry z Ciebie trol. Widać na kogo głosowałeś i jaka wysoka była przegrana Twojego guru który nie potrafi się nawet uśmiechnąć. Już jakiś czas minął od wyborów a Ty dalej nosisz w sobie żal, taki pełen kompleksów tchórz.

  • ~corona 2020-09-24
    12:59:40

    12 20

    Te 00 w twoim nicku mówi wszystko o Tobie. Nawet mniej bym powiedział niż 00. W domu też muszą mieć Cię za takiego.

  • ~ 2020-09-24
    13:07:42

    46 0

    Związkowcy ich podpuścili bo najbardziej na tym straca już lata temu chciano żeby kopalnie były prywatne ale gdzie by się podziali " wieczni związkowcy " którzy siedzą tam po kilkadziesiąt lat

  • ~absurdalny 2020-09-24
    13:11:08

    19 10

    Gdzie są teraz Ci prywaciarze którzy na kolanach prosili górników by ich wspomóc w Warszawie?

  • ~PogromcaSzkodnikow 2020-09-24
    13:31:04

    20 14

    Grodecki,

    pochwal sie co tam w zyciu zrobiles - nie jedna gazeta o tym pisala..

    pochwal sie jakim to fajnym czlowiekiem jestes.

    a od trolli to mozesz kolegow na kopalni wyzywac.

  • ~ 2020-09-24
    13:45:10

    33 9

    Ale super! Niech siedza! * a dzisiaj widzialem w Biedronce faceta z makijazem oczu, co za lamistrajk

  • ~corona 2020-09-24
    13:47:40

    19 21

    Mariusz Grodecki, fakt. Pogromca to zakompleksiony i sfrustrowany człowiek. 500+ mu życie uratowało a dyskutuje o normalnej pracy gdzie sam ma 1600 na czarno.

  • ~Mariusz Grodecki 2020-09-24
    14:05:34

    18 14

    ~PogromcaSzkodnikow zastanawiam się, jaka by była Twoja odpowiedź gdybym się zniżył do Twego poziomu by napisać komentarz jako zakompleksiony anonim? Który ma problem do każdej grupy zawodowej, każdej partii politycznej ... et cetera. Nie mogę nazwać swoich kolegów trolami gdyż reprezentują znacznie wyższy poziom od Ciebie, są również bardziej życzliwi w przeciwieństwie do Twojej osoby. A wracając do mojej przeszłości, to Twój problem, nie mój. Nie mi oceniać czy jestem fajny czy też nie, ale dzięki za uznanie :) Pozdrawiam

  • ~ 2020-09-24
    14:14:29

    30 9

    Sami wezcie sie za robotę. Najpierw zysk a potem premie. W obecnej sytuacji tylko likwidacja ciężaru dla społeczeństwa, Śląska.

  • ~ 2020-09-24
    14:20:41

    9 9

    Piotr Kowalski, sugerujesz że Trzaskowski kupowałby droższy surowiec, wpływając na gospodarkę, naciskając na prywatne firmy i akceptując tym samym wyższe ceny energii, w zamian za poparcie POlityczne górników?

  • ~hub381 2020-09-24
    14:38:23

    21 9

    Oj górniku,hajerze i inni co kopią pod nami !
    Daliście się kupić za staro bułka obłożona starom kejzą i jeszcze coś tam, a teroz bajntujecie bo związkowcy wos napuścili i zagłosowaliście za PiSem. Wstyd... a więc "cierp ciało jak żeś chciało. Obecnie znów wos napuścili na strajk.

  • ~obserwator00 2020-09-24
    14:40:55

    11 12

    ~corona
    Na szczęście jest ryl corona - tyle poniżej przyzwoitości ile ma jego dziura bez przyszłości.

    Tylko tyle ci zostało krecie, na bezrobociu nie będziesz taki pyskaty

  • ~1floyd 2020-09-24
    15:00:34

    29 0

    Problem powstał, bo nikt przez dekady nie myślał, o reformie górnictwa. A przecież był w tym kraju już moment, jego ograniczania. Wystarczyłoby już wtedy dalej ograniczać zatrudnienie w kopalniach co stopniowo powodowało zmniejszanie wydobycia węgla, i obecnie problem byłby mniejszy. A teraz budzimy się z ręką w nocniku. Gdyby już np. 10 czy 15 lat temu zmieniono przepisy o wieku emerytalnym górnictwie, ale nie działające wstecz, ilość chętnych do pracy też by znacznie zmalała. Ponadto już teraz, należy mocno zweryfikować firmy górnicze działające na zlecenie kopalń. Wiem że tu będzie krzyk związkowców, bo większość działaczy, to również prezesi tychże firm. Do tego dodałbym całkowity zakaz pracy podziemią, emerytom górniczym. Choćby z powodu dbania o ich stan zdrowia, który nie pozwala im przecież na dłuższą pracę do 65 roku życia. I tak po kroku, można leczyć ten chory układ. Jedno jest pewne, i nawet widoczne na tym portalu że, społeczeństwo ma dość pasożytowania tej branży na ich podatkach. Rząd powinien odciąć finansową kroplówkę, od górnictwa. Tysiące, jak nie miliony firm, w tym kraju działa w warunkach narzucanych przez rynek, i działa.

  • ~ 2020-09-24
    15:10:43

    22 4

    Panie TF, Panu napiszę wprost: Od lat z budżetu dopłacamy do górnictwa, górniczych emerytur. Kopalnie produkują drogi surowiec, na który nie ma zbytu i trzeba go sztucznie magazynować usypując hałdy węgla już nie tylko na Śląsku ale także m.in. w Wielkopolsce. W ostatnim czasie sytuacja jest jeszcze gorsza bo:
    - przez cieplejszy klimat potrzebujemy mniej węgla
    - importujemy masę węgla z zagranicy bo jest tańszy i ma lepsze parametry
    - ludzie modernizują swoje kotłownie i po prostu już nie chcą się brudzić tym surowcem
    - w najbliższym czasie UE zakaże stosowania węgla
    Na to wszystko należy nałożyć tegoroczną sytuację z koronawirusem, która spowoduje, że zamiast zbilansowanego budżetu Polska będzie miała gigantyczną dziurę budżetową i zadłuża się na niesamowitą skalę.

    W tej trudnej sytuacji opisanej powyżej górnicy wywalczyli 100% postojowe, podczas gdy ludzie na prawdę mieli trudności finansowe przez tzw. "lockdown" i nie jednokrotnie potracili duże pieniądze. Wszędzie na świecie mówi się o neutralności klimatycznej i o redukcji emisji CO2.

    Właśnie w tej sytuacji związki/górnicy postanawiają strajkować. Dobrze to pokazuje jak bardzo oderwani są od rzeczywistości. Utrzymanie górnictwa jest nieopłacalne i niepotrzebne, węgiel do naszych elektrowni możemy spokojnie kupić za granicą, nie mówiąc o tym, że mamy swoich zapasów pewnie na rok. Górnicy nie mają żadnych argumentów w ręce, jedyne co tym strajkiem zdziałają to szybsze zamknięcie kopalń.

    Jeszcze prościej, czy pan Panie TF chciałby teraz kupić nowego poloneza caro, który byłby droższy od powiedzmy od renault clio/megane ?

  • ~ 2020-09-24
    15:45:55

    8 5

    Zgadzam się, że PRL dla niektórych nadal trwa, ale nie jest to odpowiedź na moje pytanie.

    Sugerujesz w komentarzu wyżej, że glos oddany na kogos innego w wyborach prezydenckich zapewnilby gornictwu utrzymanie obecnego stanu.

  • ~obserwator00 2020-09-24
    16:12:00

    10 7

    ~tf2
    Trzaskowski - bleeee. Jaruś - super partia. Chłopie.. ja wiem, że nie każdy orłem jest ale bez jaj. 500+ mózg wyprało?

  • ~ 2020-09-24
    16:51:54

    6 10

    Poziom do jakiego muszę się zniżać ci odpisując sprawia, że powoli mam wątpliwości, czy zwolennikom opozycji byłoby co wyprać.
    A z Tuskomatołkami walczyłem na długo zanim powstało PiS.

  • ~obserwator00 2020-09-24
    16:57:06

    9 10

    Najlepiej zejdź z rylami, oni wchodzą najgłębiej. Znaczy się w ich żony wchodzą najgłębiej inni jak ryl udaje pracę

  • ~Kimi73 2020-09-24
    19:12:52

    4 1

    Fajna kopalnia. Dwóch super przodowych na Ppoż. Robią robotę chłopaki;)

  • ~ 2020-09-24
    23:54:10

    2 0

    Panie TF, publicznie pyta mnie Pan o moje sympatie polityczne mimo, że sam rozmowy na te tory nie sprowadziłem, nie mniej jednak odpowiem Panu.
    Obu partii z największym poparciem nie popieram, co więcej w pozostałych nie odnajduję żadnego ruchu z którym mógłbym utożsamiać swoje poglądy.
    Moje aluzje do bułek i kosztu nie zrealizowanych wyborów miały tylko i wyłącznie pokazać gdzie rządzący nami mają nas zwykłych "szarych" Polaków. Złudzeń nie mam, zapewne nie zależnie od sztandaru rządzący zachowaliby się tak samo w tej sytuacji. Wielokrotnie tu pisałem, że za sytuację w górnictwie odpowiada każdy rząd po 1989 roku i zdania nie zmienię. Jeżeli aktualny rząd rozwiąże ten problem to szczerze go docenię, o ile zrobi to dobrze.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5349