Mieszkańcom Rybnika, a przede wszystkim dzielnicy Maroko-Nowiny przypominamy, że dzisiaj (31 marca) obędą się konsultacje społeczne, dotyczące zagospodarowania ul. Kominka i przestrzeni w pobliżu drogi. Po co to wszystko? Jakie warianty drogi zostaną pokazane rybniczanom? Warto zaznajomić się z tym artykułem. Ważne jest to, że zniknęła opcja powstania drogi jednokierunkowej!
Zamiana organizacji ruchu na ul. Kominka wzbudziła wiele dyskusji i emocji. Mieszkańcom nie spodobał się przede wszystkim wprowadzony ruch jednokierunkowy, a także ograniczone czasowo parkowanie wzdłuż ulicy. Szczerzej pisaliśmy o tym »„Najpierw covid, teraz radny Knesz”. Awantura na Kominka«
Radny Radosław Knesz (inicjator zmian) obiecał konsultacje dla mieszkańców. Mają się odbyć dzisiaj (31 marca), w Zespole Szkół nr 3 przy ul. Orzepowickiej 15a (sala główna na parterze), w godzinach: 16:30-17:30 oraz 17:45-18:45. Jak wtedy wytłumaczył już rybnicki rajca, program spotkania obejmuje prezentację trzech koncepcji zagospodarowania ulicy kardynała Bolesława Kominka, dyskusję, uwagi mieszkańców oraz głosowanie nad omawianymi koncepcjami. Wyniki głosowania mają być przesłane do Prezydenta Miasta Rybnika i Wydziału Dróg rybnickiego magistratu.
Jak się teraz dowiadujemy, są spotkaniu zostanie również omówiona metoda urbanistyki eksperymentalnej, która łączy badania, projektowanie oraz partycypację.
Na spotkaniu konsultacyjnym zostaną zaprezentowane 3 warianty z układem dwukierunkowym.
Każdy z nich ma swoje wady i zalety, każdy bardziej kładzie nacisk na inny aspekt przestrzeni publicznej, jaką jest miejska ulica. Jedne mają mniej, drugie więcej miejsc postojowych, jedne kładą nacisk na zieleń i estetykę, inne na bezpieczeństwo czy komfort parkowania – dodaje Radosław Knesz.
Wariant nr 1 (dwa kierunki), zakłada:
• Publiczne miejsca postojowe: 38
• Plac z miejscami postojowymi (5 min pieszo): 50
• Stojaki / słupki rowerowe: 4
• Strefa tempo 30 km/h: tak
• Strefa zamieszkania 20 km/h: nie
• Drzewa: brak
• Ławki: brak
Wariant 1a
Wariant 1b
Wariant 1c
Waraint 1d
Wariant nr 2 (dwa kierunki), zakłada:
• Publiczne miejsca postojowe: 41
• Plac z miejscami postojowymi (5 min pieszo): 50
• Stojaki / słupki rowerowe: 20
• Strefa tempo 30 km/h: nie
• Strefa zamieszkania 20 km/h: tak
• Drzewa: 10
• Ławki: 6
Wariant 2a
Wariant 2b
Wariant 2c
Wariant 2d
Wariant nr 3 (dwa kierunki), zakłada:
• Publiczne miejsca postojowe: 33
• Plac z miejscami postojowymi (5 min pieszo): 50
• Stojaki / słupki rowerowe: 8
• Strefa tempo 30 km/h: nie
• Strefa zamieszkania 20 km/h: tak
• Drzewa: 12
• Ławki: 5
Wariant 3a
Wariant 3b
Waraint 3c
Wariant 3d
Jak zaznacza Radosław Knesz, liczba miejsc postojowych podana jest w przybliżeniu +/-7, ze względu na zaplanowane konsultacje i rozwiązania techniczne wjazdu i wyjazdu na plac i parking kościelny oraz infrastrukturę podziemną. W okolicy 5 min pieszo od planowanej inwestycji przy ul. Broniewskiego znajduje się plac z darmowymi 50 miejscami postojowymi, z którego po interwencji Straży Miejskiej usunięto 8 wraków, co uwolniło dodatkową przestrzeń pod miejsca postojowe.
Co dalej?
W magistracie dowiadujemy się, że w kolejnym etapie po szczegółowym przeanalizowaniu zebranego materiału wybrane zostaną dwa warianty wstępnej koncepcji. Potem odbędzie się przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej. Zostanie wybrana firma, która zajmie się zaprojektowaniem przestrzeni. W trakcie prac projektowych odbędą się kolejne konsultacje, których celem będzie wybór szczegółowych rozwiązań danego wariantu przez mieszkańców Nowin.
Jesteśmy na wczesnym etapie konsultacji przebudowy ul. Kominka. Po wyborze ostatecznego wariantu rozpoczną się realne prace projektowe. Sama przebudowa będzie mogła mieć miejsce dopiero po zabezpieczeniu środków w budżecie miasta, co nastąpi nie wcześniej niż w 2023 / 2024 roku – zaznacza radny Knesz.
Wzburzeni mieszkańcy pytali przede wszystkim o to, czemu te zmiany mają służyć? W magistracie tłumaczą, że pomysł zmiany organizacji przestrzeni w rejonie ulicy Kominka wynika z problemów, jakie występują na tym obszarze, a związanych m.in. z parkowaniem. Pojawiły się również prośby mieszkańców związane ze zwiększeniem bezpieczeństwa w tej przestrzeni.
Chodzi m.in. o parkowanie na każdym możliwym skrawku chodnika, ocieranie podwoziem o asfalt przy zjeździe z chodnika, zbyt wąsko wymalowane miejsca postojowe, złą widoczność przy włączaniu się do ruchu spowodowane nieprawidłowo zaparkowanymi pojazdami – opisuje Radosław Knesz.
Z kolei rybnicki Oficer Rowerowy Łukasz Karbowiński zwraca uwagę na sensowność wyboru uspokojonego ruchu dwukierunkowego w tej przestrzeni:
Warianty jednokierunkowe dają wiele dodatkowych możliwości zagospodarowania przestrzeni odzyskanej z jezdni. Można dać więcej miejsca pieszym, rowerzystom oraz wykonać więcej zieleni. Jednak… mimo dość dużej ilości zalet dla pieszych i potencjalnie rowerzystów, bardziej skłaniam się do organizacji w formie ruchu uspokojonego dwukierunkowego. To szansa na rozładowanie ruchu na tym obszarze, ograniczenie niepotrzebnych kilometrów jazdy. Takie rozwiązanie nie spowoduje też prawdopodobnie dodatkowego obciążenia ul. Westerplatte i Orzepowickiej – podkreśla Karbowiński.
Czy takie tłumaczenie radnego i magistratu przekona dzisiaj mieszkańców? Damy Wam znać! Jak oceniacie zaproponowane warianty zagospodarowania ul. Kominka?
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Znaleziony w ostatniej chwili. W akcję zaangażowanych prawie 100 policjantów
26819Tragedia w Szczerbicach. W zadymionym domu znaleziono ciało jego mieszkańca
23377Rybnik: radiowozy na Placu Wolności. Zatrzymano kilka osób (aktualizacja)
22367Vox Patris - to największy dzwon świata. Powstał w Rydułtowach, i tu go możecie zobaczyć! (zdjęcia)
20451Z bronią gazową i maczetą terroryzowali rodzinę w Rybniku – zatrzymano 8 osób
15706Zbrojna grupa przestępcza rozbita! Rybnicka policja zatrzymała 17 osób
+131 / -2Z bronią gazową i maczetą terroryzowali rodzinę w Rybniku – zatrzymano 8 osób
+120 / -1Rybnik: radiowozy na Placu Wolności. Zatrzymano kilka osób (aktualizacja)
+118 / -9Chaos komunikacyjny na węźle Żory/DW935 – czy istnieje skuteczne rozwiązanie? Zobaczcie ciekawe wideo youtubera
+116 / -9Zwija się, czy remontuje? Co się stało z drogerią znanej sieci na rynku?
+118 / -18„Nie zostawimy tego tak” – Mariusz Błaszczak spotkał się z mieszkańcami Rybnika i regionu
56Sławomir Mentzen przyjedzie do Rybnika, by mówić o energetyce i gospodarce
27Szymon Hołownia: "Prezydent ma działać, a nie być długopisem premiera". Kolejny kandydat na prezydenta RP w naszym regionie
20Mamy drogi rowerowe, od lat brakuje rowerów miejskich. Miasto nie ma na to pieniędzy
18Pożarnicza feta i ambonowa reprymenda. Ksiądz porównał sytuację do wyrzucania krzyży z urzędów (wideo)
16Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~DaggeR 2022-03-31
12:08:39
Po co to wszystko pytacie? Po to żeby na siłę zwołać rzeszę ludzi, zrobić pomimo ich niechęci zmiany i mieć w razie czego d***krytkę, że przecież Ci ludzie sami tego chcieli bo przyszli na spotkanie.
~Arteks 2022-03-31
12:27:50
Po to aby sukcesywnie porządkować miasto i unowocześniać jego przestrzeń. Więcej zieleni na tej ulicy, nowe chodniki, bezpieczniejsze parkowanie wszystkim wyjdą na dobre.
~Kurt_Wallander 2022-03-31
12:31:56
Problemy są trochę wyolbrzymione - nie ma problemu z bezpieczeństwem, trzeba to po prostu uporządkować. To, co do tej pory zrobiono, jest dostosowaniem rzeczywistości do przepisów, np. po to żeby parkujace auta na chodniku i parkingu nie zasłaniały widoku przy wyjeździe oraz przy przejściach dla pieszych.
Nowe chodniki? Przecież chodnik na całej długości ulicy Kominka jest dobry... Więcej zieleni - no, dlaczego nie... bezpieczniejsze parkowanie: weź no to rozwiń Arteks - parking ktoś tak zaprojektował a w zasdzie to poszedł po najprostszej linii oporu (widzę, ze w Rybniku to częsta forma).
~Arteks 2022-03-31
12:39:08
@Kurt - co mam rozwijać? Parkowałeś tam kiedykolwiek, jeśli nie to spróbuj i będziesz miał wszystko wyjaśnione. Miejsca parkingowe są zbyt krótkie i zbyt wąskie przez co wiele aut parkuje na ukos blokując jednocześnie dwa miejsca, nawierzchnia jest powyżej drogi co również jest niepraktykowane w projektowaniu współczesnych miejsc parkingowych. Nawierzchnia chodników jest na części ulicy (obok sklepów) zużyta, dobra jest tylko na dolnym odcinku. Parkujący wyjeżdżając blokują obydwa pasy ruchu, nie widząc zupełnie pojazdów jadących od strony Zebrzydowickiej. Fajnie, że ktoś chce uspokoić ruch na tej ulicy.
~Dador 2022-03-31
19:09:05
Burza w szklance wody. Kominka to po prostu dojazdówka do bloków i do kościoła. Tam się zawsze jedzie z emerycką prędkością. Ledwo się ulica zacznie, a już się kończy. Jedynym mankamentem jest ten parking przy kościele. Zrobić to do porządku, poszerzyć miejsca postojowe nawet do 3 metrów, kosztem zmniejszenia ich ilości i gitara. A tu wielkie projekty w paru wariantach. Radny Knesz będzie teraz w sytuacji, jak pewien jegomość ze wschodu. Ani tu przeć do przodu, bo silny opór, ani się wycofać, bo trochę blamaż.
~artefaks 2022-03-31
20:24:08
Na ulicy Kominka jest tylko jeden zonk. Przejście dla pieszych na wysokości prostopadłej do drogi ścieżki ukrytej za murem sklepu wielobranżowego. Powinni przesunąć przejście , lub dać barierki uniemożliwiające bezpośrednie wtargnięcie pieszego z niewidocznej ścieżki wprost na ulicę pod koła ducha temu winnych kierowców.
~ 2022-03-31
20:27:14
"Można dać więcej miejsca pieszym, rowerzystom oraz wykonać więcej zieleni. " - no można ale wy od początku swoich dokonań walczycie z zielenią i drzewami w mieście. Wycieliście zdrowe kilkudziesięcioletnie drzewa a nasadziliście drzewka doniczkowe platany w zardzewiałych donicach.... Tą wypowiedzią sami sobie zaprzeczacie!