zamknij

Wiadomości

Radny Radosław Knesz chce 15-minutowego miasta za złotówkę

2021-09-02, Autor: 

Radny Radosław Knesz wyszedł z propozycją, by posiadacze rybnickiej e-karty mogli poruszać się autobusami na dystansie do trzech przystanków za złotówkę. Argumentuje, że zmniejszy to ruch samochodowy w centrum i przyciągnie do Śródmieścia nowych klientów.

Reklama

Radosław Knesz – przewodniczący Komisji Komunikacji i Transportu Zbiorowego jest zwolennikiem idei „15-minutowego miasta”. Co to oznacza?

- Z różnego rodzaju badań wynika, że mieszkańcy większość swoich potrzeb realizują w odległości 15 minut jazdy od swojego miejsca zamieszkania. Miasto powinno zrobić wszystko, by realizację tych potrzeb ułatwić – tłumaczy radny.

Takim ułatwieniem ma być wprowadzenie przejazdów za złotówkę dla posiadaczy e-karty w odległości do trzech przystanków. To dystans odpowiadający podróży w przedziale 15-20 minut. Radny powołuje się między innymi na raport Polskiego Alarmu Smogowego „Zachowania transportowe mieszkańców polskich miast”. Wynika z niego, że cel swoich codziennych podróży aż 27% pasażerów jest oddalony od 3 do 5 kilometrów od ich miejsca zamieszkania.

- Wprowadzenie takiej ulgi oznaczałoby, że mieszkańcy wielu dzielnic w szybki i tani sposób mogliby dojechać do Śródmieścia, jak również do parku czy na zakupy w swojej dzielnicy. Szacuję, że z oferty samego dojazdu do centrum miasta mogłoby skorzystać 30-40 tysięcy mieszkańców Rybnika – przekonuje Radosław Knesz.

Prezydent Rybnika – Piotr Kuczera w odpowiedzi na interpelację radnego stwierdził, że zmiana przyczyni się do uatrakcyjnienia oferty przewozowej rybnickiej komunikacji miejskiej. Zastrzegł jednak, że pomysł wymaga analizy.

W podobnym duchu wypowiada się dyrektor Zarządu Transportu Zbiorowego.

- Pomysł jest dobry i może się sprawdzić. Jednak żeby go wdrożyć, zmiany wymaga cały cennik naszej oferty przewozowej – mówi Łukasz Kosobucki.

Radny Knesz chciałby, żeby ulga weszła w życie już od 2022 roku.

A co Wy sądzicie o tym pomyśle? Korzystalibyście z przejazdów za złotówkę?

Oceń publikację: + 1 + 140 - 1 - 17

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (22):
  • ~ 2021-09-02
    12:57:37

    61 12

    Czyli cały pomysł radnego sprawdza się do tego że zamiast aktualnie obowiązującej opłaty do dwóch przystanków w strefie 0 za 1 PLN na e-kartę, będą to trzy przystanki?

    No rewolucja w rybnickim transporcie niemal...

    Ja mam kolejny: przejazd dowolną liczbą przystanków za 1 PLN, dla każdego :D

    A podobno w śródmieściu jest tyle atrakcji dla ludzi że nie trzeba ich dodatkowo zachęcać żeby je odwiedzali.
    Poza tym co mają robić jak już do tego śródmieścia dotrą? Wrócić do siebie? :D

  • ~margot84 2021-09-02
    12:57:46

    37 28

    Bardzo fajny pomysł. Czasami trzeba tylko przejechać właśnie 2-3 przestanki by dotrzeć do miejsca docelowego , więc rozwiązanie jak najbardziej popieram. Gratuluję radnemu wdrażania 15 minutowego miasta w Rybniku.

  • ~rob78 2021-09-02
    12:58:50

    43 14

    Pogoda - rower. Niepogoda - auto. Na autobus nie mam pomysłu;)

  • ~ 2021-09-02
    13:01:41

    44 6

    @margot84,
    ale wiesz że aktualnie (i to od kilku lat) do dwóch przystanków na e-kartę płaci się 1 PLN? :)

  • ~Kurt_Wallander 2021-09-02
    13:24:06

    61 12

    To już może cała komunikacja w mieście za darmo, co się będziecie rozdrabniać...? Żory mają, Chełm ma, dlaczego nie Rybnik skoro i tak wszyscy zrzucamy się na ZTZ?

  • ~Veritas 2021-09-02
    15:01:37

    38 2

    Pan Radosław Knesz - Przewodniczący Komisji Komunikacji i Transportu rybnickiej rady.
    Panie Radny proszę wdrożyć, a nie proponować !

  • ~jose_23 2021-09-02
    15:16:36

    44 1

    skoro 2-3 przystanki odpowiadają 15 minutom to ja jednak proponuje 1 zł za 15 minut jazdy. W centrum przystanki są bardzo gęsto :P

  • [email protected] 2021-09-02
    15:47:21

    31 21

    kulfoniasty, tak cały pomysł opiera się na niewielkiej zmianie w cenniku, która ma znaczny wpływ na pokonany dystans w mieście w czasie 15 min. Odległość pomiędzy dwoma przystankami czasami ma nawet i 500 - 1000 m, to jest dystans, który pieszo może zająć naprawdę sporo czasu, a w tej koncepcji dystanse do 5 km powinny zająć ok. 15 - 20 min.
    margot - dziękuję
    rob78 - może się jednak czasem skusisz na autobus? ;)
    Kurt_Wallander - myślę, że ta zmiana nie będzie miała tak drastycznego wpływu na budżet ZTZ. Odnośnie miasta Żory..., bo temat jest często wywoływany, w moim przekonaniu tego miasta nie stać na "darmową" komunikację miejską, Żory są jednym z najbardziej zadłużonych miast w naszym regionie. Eksperyment z darmową komunikacją nie doprowadził do rewolucji polegającej na masowym odejściu od samochodu w Żorach. Na koniec, informacja, odnośnie porównywania rzeczy nieporównywalnych "powierzchnia Żor 64.59 km2, Rybnika 148.4 km2. Żory 8 linii autobusowych, Rybnik 45 linii autobusowych"
    Veritas, no przecież wdrażam :)
    jose - muszę przyznać, że już słyszałem tą propozycję odnoszącą się do czasu przejazdu, a nie do ilości przystanków. Ciekawy temat do przeanalizowania.
    Pozdrawiam

  • ~alamakota 2021-09-02
    15:53:36

    22 6

    Kto za to zapłaci? Pan płaci, Pani płaci. Nic za darmo.

  • ~Lateks 2021-09-02
    17:40:24

    18 6

    ~Kurt_Wallander nie da się, bo byś musiał zwolnić kilkanaście jak nie kilkadziesiąt ludzi, kontrolerów, sprzedawców biletów i ludzi od utrzymania e-karty...
    Pytanie jakie koszty generuje cały system poboru opłat w stosunku do wpływów.
    [email protected] tak rzeczywiście w Żorach nie widać rewolucji komunikacyjnej, ale jest ewolucja, ludzie się nie zastanawiają kiedy jedzie autobus, ile kosztuje przejazd tylko idą i jadą... Jeśli ktoś myśli że obniżka cen biletów zadziała jak rewolucja w transporcie i ktoś po obniżce zostawi samochód i pojedzie ZTZ to chyba też jest w błędzie.... ??

  • ~rzyt 2021-09-02
    18:03:45

    15 7

    Z punktu widzenia samochodzirza to wspaniały pomysł; będzie więcej miejsc parkingowych dla samochodziarzy. W Żorach darmowa komunikacja nie zmieniła nawyków, a 1pln w Rybniku ma dać rewolucję? Skąd się biorą tak absurdalne pomysły negowane już w poście samego pomysłodawcy. Czyżby mowa dla mówienia? Czyżby strach, że nie zapełnią e-busów z "historycznego" przetargu? Dodając do tego zrealizowany już pomysł ograniczenia ruchu aut w centrum poprzez budowę w środku miasta parkingu wielopoziomowego? Jak to wszystko poskładać to nawet Arteks tego nie zdzierży, a co dopiero pasażerowie.

  • ~Arteks 2021-09-02
    19:38:38

    7 15

    @Kurt - ja się zawsze zastanawiam czemu dobre idee psute są przez złą realizację i czemu mamy się powoływać na przykłady Chełma (nie ma na razie relacji jak to funkcjonuje) lub Żor - gdzie BKM to przykład komunikacji fatalnej. Chyba nikt nie chciałby aby np. z Boguszowic do Centrum busik midi zamiast przeguba odjeżdżał raz lub dwa na godzinę tak jak z pobliskiego Roju do centrum Żor? Poza tym w Żorach nie jest cała komunikacja bezpłatna bo w MZK trzeba normalnie płacić za bilety, a MZK jest równorzędnych organizatorem przewozów co urzędowe BKM na terenie Żor. Władze Żor przez 6 lat nie potrafiły nawet ujednolicić systemu tak aby wszystkie przejazdy autobusów (ZTZ, MZK i swojego BKM działały na podobnej zasadzie - bezpłatności!). Jeśli już szukać naprawdę dobrego wzorca komunikacji bezpłatnej to jest nią LUXEMBURG - tam cała kolej, autobusy podmiejskie, komunikacja miejska jest bezpłatna ale zanim to wdrożono w 2020 roku, najpierw zainwestowano w wagony piętrowe dla kolei, w budowę tramwajów w samej stolicy oraz w zakupy przegubowych autobusów. Jest za darmo - ale jej poziom jest jeszcze wyższy niż w czasach kiedy się płaciło. Jest w stanie przewieźć kilka razy więcej ludzi niż w czasach kiedy była płatna. Takie coś to ja rozumiem ale na zasadzie zróbmy bezpłatną - ale niech każdy się odczepi od urzędu odnośnie jakości i pojemności pojazdów oraz dziurawych rozkładów. Po co nam pogorszenie w imię bezpłatności?

  • ~Arteks 2021-09-02
    19:40:12

    5 15

    @rob78 - w Śródmieściu i na osiedlach jeszcze są nogi ale na peryferiach czy wioskach prawie niczego na miejscu nie ma, autobusy jeżdżą rzadko więc pozostaje najmniej zdrowy transport dla naszej kondycji i wagi - czyli auto i jazda do miasta. :/

  • ~Arteks 2021-09-02
    19:46:54

    7 16

    @lateks - twoje założenie jest całkowicie błędne i wynika z tego, że nawet ci się nie chce sprawdzić porównać rozkładów jazdy ZTZ z BKM. Do strefy przemysłowej na Wygodzie są np. 3(!) kursy autobusów na dobę. Porównaj to z ofertą dojazdu np. do naszego Rettiga/Tenneco lub nawet nie - bo tego zwyczajnie nie da się porównywać. Na innych liniach też nie ma czegoś takiego, że przychodzisz i jedziesz tak jak w Rybniku w większych dzielnicach - tylko jeden autobus na godzinę lub rzadziej. BKM to raczej pokaz jak można zrobić alibi-komunikację czyli taką którą można się chwalić w mediach, jest za darmo dla ludzi - ale nieważne, że nie zapewnia dojazdu do czegokolwiek. Odnośnie siatki sprzedaży - też spaliłeś bo siatka sprzedaży w Rybniku jest bardzo skromna. Zastanawiam się czemu miasto nie zakupi automatów biletowych skoro np. stać nas na parkomaty - czemu w każdym autobusie nie ma biletomatu?

  • ~ 2021-09-02
    20:51:27

    14 1

    @[email protected],
    skoro 2 przystanki za 1 PLN nie odciągnęły ludzi od aut to myśli Pan że 3 za 1 PLN to zrobią?
    Ja uważam że nie, gdyż według mnie problem z porzuceniem aut na rzecz komunikacji miejskiej leży głównie w rozkładzie jazdy a nie tylko w cenach biletów, o czym nie raz tutaj pisałem.

    Tak więc moim zdaniem - inicjatywa fajna tylko efekty przyniesie mizerne.

  • ~Kwinto 2021-09-02
    21:24:55

    7 1

    Hmm 15 minut to więcej niż trzy przystanki, więc albo trzeba by to liczyć na minuty, albo na punkty przystankowe. Pomysł popieram, bo z tych dwóch przystanków za 1zł to ciężko skorzystać. Teoretycznie można np. podjechać od carrefoura na plac wolności za 1zł czy od bazyliki do obi , ale już z kauflanda na plac wolności mamy więcej niż dwa przystanki a odległość nawet mniejsza. Tak więc bardziej przyjęła by się opcja 15minut za 1zł, pod warunkiem że nie staniemy w korku.

  • ~KSnake 2021-09-02
    22:02:50

    18 2

    Ile raz już było wspominane, że komunikacja miejska w Rybniku to porażka nie ze względu na ceny czy ilość linii, ale z powodu ZŁEGO ROZKŁADU JAZDY!? Setki razy! Nie ma możliwości w rozsądnym czasie dotrzeć z obrzeży miasta do centrum! Godziny przyjazdu do centrum praktycznie uniemożliwiają sensowny dojazd do pracy! To samo w drugą stronę. Po pracy nie ma już autobusów z centrum, ewentualnie ostatni jedzie po 23:30 I to jeszcze z nie wiadomo jakiego przystanku, bo przecież po co z dworca?! Lepiej z Piasta albo bazyliki. A dostanie się w obie strony np. na trasie Kamienia - Boguszowice czy Chwałowice, tak żeby dojechać na kopalnię... Bez szans zdążyć do pracy czy do domu. Kumulowanie autobusów w zbliżonym czasie w jednym kierunku z jednego przystanku, a później 2-3 godziny przerwy. Przestańcie pajacować i weźcie przykład z Wiednia, Pragi, Berlina, Paryża, Ołomuńca, Ostrawy i zróbcie rozkład wahadłowy / cykliczny! I nie wciskajcie kitu, że się nie da. Tylko ewentualnie, że się nie chce myśleć.

  • ~Lateks 2021-09-03
    22:36:48

    7 0

    ~Arteks
    " Porównaj to z ofertą dojazdu np. do naszego Rettiga/Tenneco lub nawet nie - bo tego zwyczajnie nie da się porównywać."
    Tylko zauważ że Tenneco Purmo itp pracują w systemie 3 zmianowym. I co z tego że przez cały dzień tam jeżdżą autobusy skoro nie da się dojechać do tych zakładów przed rozpoczęciem zmiany i dojechać do domu po skończonej zmianie. A to że przez dzień tam kursuje więcej autobusów wynika tylko z tego że kursują tam na trasie.

  • ~Lateks 2021-09-03
    22:39:18

    6 0

    p.s. lata temu wszyscy pracownicy Silesi dojeżdżali autobusami lub koleją... dziś to nie możliwe, bo jeśli już uda się dojechać do pracy to nie ma jak wrócić. Dlatego te zakłady mają parkingi na terenie gdzie kiedyś było przedszkole lub obok tężni...

  • ~ 2021-09-03
    23:54:40

    6 3

    Tyle, że wielmożny radny nie wie czym jest idea 15 minutowego miasta i klepie co mu się wydaje. Tyle mam do powiedzenia.

  • ~jestemzerybnika 2021-09-05
    19:45:29

    3 0

    Super pomysł. Ale serio to Panie Rany Knesz to trochę populizm i jako wiarygodny człowiek i przyszły prezydent Rybnika lepiej żeby go Pan unikał. Choć trudno przebić to co się teraz dzieje. Jak reagował Pan na ostatnią drastyczną podwyżkę cen biletów okresowych? Ma Pan dane o ile zwiększyły się wpływy, ilu ubyło podróżnych? Przeprogramowanie wszystkich kasowników dla karty przy nowej ilości przystanków będzie pewnie kosztowało majątek. Skąd te 40 tysięcy mieszkańców i w jakim czasie? Codziennie, raz na trzy lata?
    Na stronie ztz pisze o bilecie rodzinnym za 1 ale to było chyba od 2014 do 2017 roku. Tu mamy kolejny przykład że ten pomysł jest starty i to tylko powrót do tego co było.
    W sumie to chyba Pan przewodniczący komisji wie Pan o przesunięciach w budżecie transportowym ztz.
    Spadłem z krzesła kiedy przeczytałem, że był przetarg na nowe wiaty. Wartość 337 900 zł. (Zadnie 1 251 650, 2 zadanie 86250). Była tylko jedna oferta za ponad 460 tysięcy i to tylko na zadanie 1. Pan pozwolił na te 200 dodatkowych tysięcy? Kiedy Radni przez wakacje robią takie zmiany w budżecie? Czyja imiennie to była decyzja? Czy jest to nadużycie w publicznych pieniądzach jeśli Pan nie dostaje na ekrany chroniące nasze dzieci? Czy warto było skuli napisów “Som my Wos radzi w Rybniku”? Kogo som my radzi? Pracownków UM spoza Rybnika? To tak dla pogłaskania ego? W pewnej kultowej komedii był napis „Witamy gospodarza domu”
    BIP ztz jest bardzo ciekawy. @Arteks miasto kupi też biletomaty choć nie wiem czy to logiczne i ekonomiczne by wydawać ponad 420 tysięcy kiedy jest tyle aplikacji do kupna biletu.
    Kto policzy ile to biletów za 1 zł? Mi wychodzi że to 420 tysięcy przejazdów. Może interpelacja do Prezydenta w jakim okresie jest tyle płatnych podróży w Rybniku na podstawowym bilecie?
    Fajnie się kalkuje w Rybniku…tym spoza Rybnika

  • ~Artur Kudzielko 2022-04-04
    09:28:31

    3 1

    Panie Knesz nie chce Pana obrażać ale pomysły które biorą się w Pana głowie są poprostu niedorzeczne i mijają się z celem zaczynam się zastanawiać za co płacą Panu pieniądze bo jeżeli za tak absurdalne pomysły to proponowałbym aby podałby się Pan do dymisji z tego stanowiska ale znając życie brak u Pana jakiejkolwiek godności aby odstąpić od takiej dobrej i ciepłej posady do tego jeszcze te wszystkie posrane pomysły które niekiedy spotykają się nawet z jakimś poparciem i to Pana podbudowuje do dalszego chorego działania tylko i wyłącznie na szkodę rybnickiego magistratu

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 3591