zamknij

Wiadomości

Czy nowy taryfikator był w 2022 "batem" na kierowców? Sprawdzamy statystyki policji w Rybniku

2023-01-21, Autor: 

W 2022 roku prawo drogowe zostało znacząco zaostrzone - zdecydowanie wzrosły kwoty mandatów, wydłużony czas aktywnych punktów karnych, szybciej można stracić prawo jazdy, itp. Sprawdziliśmy więc, czy wpłynęło to na wyobraźnię uczestników ruchu drogowego i zmniejszyło ilość poszkodowanych. Dane nie są jednoznaczne.

Reklama

Z pierwszych statystyk opublikowanych przez Komendę Wojewódzką Policji w Katowicach wynika, że wyższe mandaty dają pierwsze efekty, jednak nadal kierowcy jeżdżą na "podwójnym gazie". Jak było w Rybniku?

Porównaliśmy rok 2021 z rokiem 2022, w którym to taryfikator mandatów został zaostrzony. Z danych przekazanych przez KMP w Rybniku wynika, że o ile wypadków i kolizji było mniej, o tyle zdecydowanie wzrosła ilość potrąceń na przejściach dla pieszych oraz kierowców zatrzymanych za jazdę pod wpływem alkoholu.

Na uwagę zasługuje ilość kierowców, której zatrzymano prawo jazdy za przekroczenie prędkości w obszarze zabudowanym o ponad 50 km/h. Liczba ta spadła w roku 2022 o 98 kierowców - z 154 w 2021 roku, na 56 kierowców pozbawionych "prawka" w 2022 roku.

W 2022 roku na rybnickich drogach policjanci odnotowali:

- 88 wypadków, to o 4 mniej niż w roku 2021;

- 1488 kolizji, w roku poprzednim było 1724;

- 3 osoby zginęły, to jedna mniej niż w roku 2021;

- 101 osób zostało rannych, o 5 mniej niż w poprzednim roku;

- doszło do 18 potrąceń na przejściach dla pieszych, kiedy rok wcześniej było ich 10;

- zatrzymano 529 nietrzeźwych kierowców, to o 122 więcej niż w 2021;

- 56 kierowców zostało zatrzymanych za przekroczenie prędkości w obszarze zabudowanym o ponad 50 km/h, kiedy w poprzednim roku było ich aż 154.

Pamiętajcie też, w parze z mandatami idą też punkty karne, które obecnie anulują się dopiero po dwóch latach, a nie jak wcześniej po roku.

Przypominamy niektóre zmiany, jakie zaszły w taryfikatorze od 2022 roku:

- przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 30 km/h, to mandat min. 800 zł

- prowadzenie pojazdu niemechanicznego (np. roweru) w stanie po użyciu alkoholu (mandat min. 1000 zł)

- przekroczenie dopuszczalnej prędkości o ponad 40 km/h (mandat min. 1000 zł)

- niestosowanie się do zakazu wyprzedzania (mandat min. 1000 zł)

- wyprzedzanie pojazdu na przejściu dla pieszych (mandat min. 1500 zł)

- prowadzenie pojazdu bez uprawnień (mandat min. 1500 zł

- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu (mandat min. 1500 zł)

- przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 50 km/h (mandat min. 1500 zł)

- prowadzenie pojazdu mechanicznego w stanie po użyciu alkoholu (powyżej 0,2 promila w organizmie) lub innego środka o podobnym działaniu (mandat min. 2500 zł)

To jedynie niektóre zmiany wysokości mandatów, ale jak widać w statystykach, nie wszystkie zaostrzenia działają na wyobraźnię kierowców.

Oceń publikację: + 1 + 12 - 1 - 29

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (22):
  • ~truman20 2023-01-21
    09:09:16

    47 21

    Teraz porównajcie o ile więcej mandaty zasiliły budżet państwa, to od razu będziecie mieli odpowiedź po co był wprowadzony nowy taryfikator, bo jak widać z bezpieczeństwem nie ma to nic wspólnego.

  • ~Misio Misiek 2023-01-21
    11:24:45

    17 26

    psiarnia stała się bardziej agresywna

  • ~corona 2023-01-21
    12:09:14

    22 28

    Truman, owszem. Ma dużo wspólnego. Takie mandaty nauczą takich cwaniaczków jak Ty jak pierwszy wpadnie w portfel. Misio Misiek też prawilnie widzę. Napewno w BMW

  • ~Franek 7 2023-01-21
    12:57:17

    19 21

    Tytuł artykułu wymowny. Kiedyś batem zmagano niewolników. Dziś też staliśmy się niewolnikami. Na każdym kroku bat. A co do statystyk to jak widać wprowadzenie terrory drogowego dało niewiele albo nic. Cymbały nie rozumieją, że nawet jeśli wprowadza karę śmierci za spowodowanie kolizji to one i tak będą się zdarzały bo są to zdarzenia losowe a wysokość kary nie ma żadnego znaczenia i wpływu na ich zaistnienie. Ma za to jakość dróg i natężenie ruchu na nich ( czyli ilość pojazdów w przeliczeniu na każdy kilometr dróg). I jeszcze kilka pobocznych kwestii jak np. jakość oznakowania dróg, jakość szkolenia kierowców itd. Ale na pewno najmniej wysokość kary. Ale w idiotycznych krajach zaczyna się od karania czyli kwestii najmniej istotnej. I tak będą co rok zaostrzać kary a to i tak nic nie da poza tym, że od czasu do czasu ukarają jakiegoś boroka na siłę.

  • ~corona 2023-01-21
    13:04:55

    23 25

    Franek7, co Ty bredzisz? Jak kolizja jest wypadkiem losowym? Chcesz mi powiedzieć że wjechanie komuś w zad jest wypadkiem losowym? Ty chyba prawo jazdy na ukrainie robiłeś. Każde zdarzenie na drodze ma winowajce. Koniec kropka. Wypadkiem losowym jest wybiegająca sarna na drogę. Ale za to nikt nie ukaże Cię mandatem.

  • ~Franek 7 2023-01-21
    13:15:56

    16 21

    Corona- w tym sensie, że nikt nie chce spowodować kolizji albo wypadku. Nikt tego nie planuje a mimo to się zdarza. I jak widać można sobie podnosić kary w nieskończoność a one i tak będą się zdarzać. Czego nie rozumiesz?

  • ~pawlmesten 2023-01-21
    14:18:20

    16 9

    Kompletnie nie rozumiem tego płaczu. Przecież mandant to nie jest opłata za korzystanie z dróg. Trzeba łamać przepisy żeby płacić mandaty. Przejechałem ponad milion kilometrów, zajechałem kilka aut ale mandatu nigdy nie zapłaciłem.

  • ~Franek 7 2023-01-21
    14:45:58

    14 15

    Pawlmesten- i kolizji nigdy nie miałeś ;)?
    Nie ma takiej opcji. Rachunek prawdopodobieństwa jest nieubłagany bo matematyka to nauka ścisła. Karanie ludzi za coś co powinno się załatwić, krótkim oświadczeniem dla ubezpieczyciela jest głupie. Mamy się ciagle bać? Chyba o to chodzi.Mamy się bać i być smagani batem. I niektórzy mówią, że to dobrze. Masakra jakaś.

  • ~schiphol1 2023-01-21
    14:56:12

    15 6

    A ja mam pytanie do zarządcy. Kiedy z drogi R-k - Żory zostaną zdjęte ograniczenia do 70 w miejscu naprawy nieudanego przewiertu?
    Ciekawe ilu udało się złapać na ograniczenie którego tam nie powinno być, skoro remont już się zakończył...

  • ~truman20 2023-01-21
    15:19:40

    15 12

    ~corona - cwaniaczków? Skąd taka opinia? Widać, że ta gruba robi ci już zwarcia w stykach. Jakby ludzie chociaż w połowie jeździli tak przepisowo jak ja, to nie trzeba by żadnych taryfikatorów ani mandatów. Niestety nie zasilę finansowo twoich mocodawców jedynie słusznych.

  • ~Tomasz Woda 2023-01-21
    16:06:03

    10 8

    Druga psiarnia miejska straż dzisiaj na targowisku Rzeczna robili łapanki na kierowców!!!

  • ~Dintojra 2023-01-21
    16:45:15

    14 3

    "w tym sensie, że nikt nie chce spowodować kolizji albo wypadku. Nikt tego nie planuje a mimo to się zdarza"
    @Franek 7 - większość pewnie nie planuje, problem w tym że wielu kierowców ma zbyt niskie IQ by prowadzić pojazd... bo jak inaczej nazwać jazdę "na zderzaku" na autostradzie przy prędkości 150km/h ? przecież to celowe proszenie się o kłopoty i potencjalną kolizję, bo nikt nie zatrzyma kupy żelaza pędzącej z w/w prędkością w miejscu.
    To samo kolizje w miastach, one nie powodują się same... zwykle to brak skupienia i/lub nieznajomość przepisów, czasami do tego dochodzi ułańska fantazja.
    Oczywiście bałagan przy drogach w postaci "lasu" znaków i reklam nie zwiększa bezpieczeństwa na drogach, ale z jakością nawierzchni już bym tak nie przesadzał, bo w ostatnich 15 latach sporo zmieniło się na lepsze.
    Ja bym zwiększenia mandatów nie traktował jako zamach na wolność, bo skoro ludzie nie potrafią dostosować się do przepisów dobrowolnie, to może dotrze się do nich poprzez portfel.

  • ~Franek 7 2023-01-21
    17:05:55

    7 14

    Dintojra- nazadawały na zderzaku na autostradzie to ani nie jedyny ani nie główny powód kolizji. Zresztą na autostradach to akurat kolizji i wypadków mamy najmniej. Potwierdza to tylko moją teorię, że główną przyczyną jest jakość dróg i natężenie ruchu. To oczywiste. Ale zgadzam się z jednym- IQ powinno się badać przed dopuszczeniem do egzaminu na prawo jazdy. Połowa by odpadła a mniej kierujących to mniejsze natężenie czyli mniej zdarzeń. A surowe mandaty i kary jak widzisz niewiele dają wiec nie tędzy droga ale mimo to za dwa kata jakiś jełop zaostrzy kary bo przecież te obecne nic nie dały… I tak w koło Macieju.
    Ps. Nie żartuj sobie z tą poprawą stanu dróg bo mnie rozśmieszasz i zajady mi pękają. Za PiSu nie wybudowano nawet kilometra autostrady. A co do reszty to dodam tylko, że założyłem się ostatnio z moją kobietą, że nie dożyję możliwości przejazdu z Katowic do Gdańska jednym ciągiem bez remontów i rozkopów i wiem, że wygram ;)

  • ~Franek 7 2023-01-21
    17:07:09

    4 11

    jazda na zderzaku*

  • ~przykopa 2023-01-21
    17:52:50

    21 7

    Było 18 potrąceń na pasach (poprzednio 10) po wprowadzeniu przepisów mających ,,poprawić" bezpieczeństwo na przejściach.Ile tu było zachwytu po wprowadzeniu nowych przepisów. Może przynajmniej do niektórych ,,speców filozofów" przemówi statystyka? @Arteks ,odszczekasz?

  • ~Dintojra 2023-01-21
    21:38:49

    14 0

    Franek skoro najechanie na inny pojazd (obok zajechania drogi tj. zmiana pasa ruchu bez ustąpienia pierwszeństwa) nie jest główną przyczyną kolizji i wypadków na autostradach i DSK to co nią jest ?
    I niech nikt mi nie mówi, że prędkość, bo prędkość nie zabija... nagła utrata prędkości już tak :)
    Ja sporo jeżdżę po autostradach i zdarzeń drogowych widzę dosyć dużo, za to Policji (poza patrolem na granicy) nie widać wcale.
    Jeżdżę dosyć szybko, ale są tacy co jeżdżą jeszcze szybciej i rozwala mnie na części pierwsze brak wyobraźni niektórych.
    Dojedzie mi taki na 2-3m od zderzaka i myśli, że mu natychmiast ustąpię mimo zajętego prawego pasa.
    Ja też grzecznie czekam aż ten przede mną skończy wyprzedzanie i zjedzie... często jest tak, że ten szybko dojeżdżający po kilkuset metrach już nie jest widoczny w lusterkach... a tak szybki był i tak mu się spieszyło hehe.
    Mam to do siebie, że stale obserwuję wszystkie lusterka i czasem włos mi się jeży na głowie, gdy widzę w lusterku jak jakiś kretyn siedzi mi na zderzaku, a ja widzę przed sobą hamujące auta... jaką mam pewność, że rozpocznie hamowanie na czas, ma sprawne hamulce, dobre opony i nie wjedzie do bagażnika ? żadną.
    Mało kierowców zna i stosuje zasadę 3 sekund, a ona potrafi często uratować życie nie tylko swoje.
    Co do dróg... to nie tylko autostradami się żyje i może daleko do ideału, ale jest znacznie lepiej ze zwykłymi drogami.
    Gdyby tak jeszcze ktoś uporządkował prawo i zmienił ten idiotyzm o odwołaniu różnych zakazów przez skrzyżowanie, wprowadził strefę zamieszkania na wzór niemiecki (oznaczenie tylko na wjazdach i wyjazdach), to podatnicy uniknęliby ogromnych wydatków na zbędne znaki, a przy okazji zrobiłoby się bardziej przejrzyście na drogach.
    Pewnie znasz dzielnicę Północ i ten las znaków co skrzyżowanie informujących o skrzyżowaniu równorzędnym - po co ? każdy kierowca musi wiedzieć, jakie są zasady na skrzyżowaniu bez znaków.
    Do tego zakaz umieszczania reklam gdzie się tylko da (kto to czyta ?).
    Rozmarzyłem się hehe.

  • ~Dintojra 2023-01-21
    22:15:49

    15 1

    Przykopa, bo jak to u nas wprowadza się jakieś przepisy z szybkością sraczki byle coś zmienić i nie być oskarżonym o bezczynność.
    Zwłaszcza teraz obecna władza wprowadza przepisy bez jakichkolwiek konsultacji na zasadzie "my wiemy lepiej"... a, że nie wiedzą lepiej to widzimy jak jest.
    Z tym idiotyzmem jak pierwszeństwo pieszych przy wejściu na przejście jest podobnie.
    Ktoś wymyślił "zrobimy tak jak na zachodzie i bydzie git"... nie będzie, bo nikt się nie przyjrzał dokładnie jak to tam funkcjonuje.
    Od kilku lat mieszkam w niemieckim 30.000 miasteczku i tutaj nie ma ani jednego przejścia dla pieszych bez sygnalizacji tzw. przejście na żądanie, przejść jest zdecydowanie mniej niż w naszym Rybniku w jednej dzielnicy.
    Owszem możesz przejść poza przejściem (tzw. przejście domyślne też wprowadzone niedawno w PL), ale nie masz pierwszeństwa i nie możesz zakłócać ruchu pojazdów.
    W większych miastach (z mojego otoczenia to Wolfsburg, Braunschweig, Wolfenbutel) jest tak samo.
    Na wsiach przejść nie ma wcale.
    Podobnym idiotyzmem u nas jest ładowanie kasy w bezsensowne i niebezpieczne dla pieszych "doświetlanie" przejść i wciąż tylko jestem tutaj minusowan, a jeszcze nie przeczytałem żadnego argumentu obalającego moje zdanie.
    Ja uważam, że zamiast doświetlania samych przejść, to jeśli już należy porządnie oświetlić obręb przejścia z jednej i drugiej strony, ale nie jezdnię.
    Dlaczego ? po zmroku jednię każdy kierowca pojazdu oświetla sobie sam na odległość ok. 40-50m, więc jadąc 50km/h spokojnie dostrzeże pieszego i zahamuje.
    Natomiast kierowca ma znikome szanse na dostrzeżenie pieszego który dochodzi do przejścia i wkracza na nie z mroku... a pieszy wie, że ma pierwszeństwo i często wchodzi be zatrzymania się, bo kierowca MUSI ustąpić... tak gdy cię dostrzeże na czas.
    Wbrew idiotyzmowi głoszonemu przez zarządców dróg gdyby tego oświetlenia nad pasami nie było kierowca ma szansę dostrzec pieszego dochodzącego do przejścia, a z ostrym oświetleniem samego przejścia bez otoczenia szanse są znikome... warto to sprawdzić na ul. Mikołowskiej tam przed skrzyżowaniem jest tak doświetlone przejście (ciekawe po co przejście kilkadziesiąt metrów przed skrzyżowaniem z sygnalizacją i przejściem.
    Na ul. Gliwickiej na wysokości wejścia do szpitala też jest przejście gdzie piesi wchodzą na nie zza drzew z nieoświetlonego chodnika i kilku pieszych odczuło na własnej skórze jak to słabo rozwiązane tam jest... i nic z tym od lat nikt nic nie zrobił.
    Dobra rozpisałem się, a piwko mi się chłodzi :)

  • ~auralfloat 2023-01-22
    00:47:10

    9 9

    Śmieszy mnie lament pseudowolnościowców typu ~truman 20 czy ~Franek7. Przecież nie prawo się zmieniło, tylko jakieś tam wybrane punkty, za to wzrosły mandaty. Jak masz problem z respektowaniem prawa w miejscach publicznych to jedź do Somalii albo Jemenu czy Iranu. Tam cię nauczą. Dla takiego Franka jazda na zderzaku, jazda na podwójnym gazie, rozjeżdżanie pieszych na pasach, przekraczanie prędkości (i konsekwencje) to zdarzenia losowe... Ile ty masz lat człowieku? 7? Kwoty mandatów będą rosły, jak będziesz jeździł zgodnie z przepisami i łbem na karku to cię nie będzie to dotyczyło.

  • ~Franek 7 2023-01-22
    05:07:39

    5 9

    „Franek skoro najechanie na inny pojazd (obok zajechania drogi tj. zmiana pasa ruchu bez ustąpienia pierwszeństwa) nie jest główną przyczyną kolizji i wypadków na autostradach i DSK to co nią jest ?”

    Dintojra- to jest skutek a nie przyczyna. I ja też jeżdżę sporo i po autostradach i zdarzeń drogowych widuje tam bardzo mało. Nie pamietam kiedy ostatnio widziałem. Nie wiem czy milicja prowadzi jakieś statystyki w tej kwestii i czy wiadomo jaki odsetek wypadków i kolizji dotyczy autostrad ale idę o zakład, że z całości zdarzeń jest on nie duży. I tak jak pisałem wcześniej, żadne podwyższanie kar niczego tu nie zmieni co jasno wynika ze statystyk. Porządny kurs na prawo jazdy taki jaki jest np. w Szwecji gdzie jest to wiele godzin jazdy w tym na symulatorach jazdy oraz torach jazdy gdzie imituje się różne niebezpieczne sytuacje na drodze. Do tego większa sieć dobrej jakości dróg i będziemy mieli mniej wypadków- wypadków bo kolizje to zdarzenia drobne i nieistotne i w ogóle powinny policji nie interesować. Od tego jest polisa i powinno się to załatwiać między uczestnikami. No chyba, że nie ma zgody co do sprawstwa to wtedy tak. Idziemy w złym kierunku. Tylko cymbał będzie wybierał ciagle tą samą metodę, która nie działa. Jak mi się coś nie udaje jednym sposobem to szukam innego a nie próbuję wiele razy tym samym sposobem bo wiadomo, że jak się pięć razy nie udało to znaczy, że trzeba zmienić sposób. U nas co roku będą podnosić kary i co roku dochodzić do tego samego wniosku, że to nie działa. Debilizm.

  • ~przykopa 2023-01-22
    10:45:01

    11 5

    Kierowcy jadąc w okolicy przejścia dla pieszych gwałtownie hamują gdyż są zmuszeni do przepuszczenia pieszego który wcale nie zamierza przejść przez ulicę. Konsekwencja , niepotrzebna nerwowość i stłuczki.
    Kierowcy zatrzymują się również gdy pieszy jest jeszcze dosyć daleko od przejścia ( samochód mógłby spokojnie jeszcze przejechać). Piesi zaś widząc że taki kierowca się zatrzymał , to przyśpieszają . Rezultat jest taki że z zaskoczenia wchodzą na inny pas ruchu gdzie jadą inne samochody. Jest sporo wypadków gdzie jeden samochód się zatrzymuje , a pieszy wchodzi w martwy punkt widoku innego kierowcy. ( niedawne nagranie z Katowic , gdzie pieszy zamiast zwolnić . To przyśpieszył i wbiegł dosłownie pod inny samochód )
    @Arteks żyjesz ? i jeszcze nie szczekasz ?

  • ~przykopa 2023-01-23
    08:05:49

    5 3

    @Pan arteks jak widać schował głowę w piasek i udaje że nie słyszy.
    Więc powtarzam eksperckie pytanie :
    - jak to jest że wprowadzono przepisy które ,, poprawiły " bezpieczeństwo pieszych na pasach , a jednocześnie o 80 % wrosła na pasach liczba wypadków ?

  • ~Abisall 2023-01-23
    17:36:39

    2 3

    "- jak to jest że wprowadzono przepisy które ,, poprawiły " bezpieczeństwo pieszych na pasach , a jednocześnie o 80 % wrosła na pasach liczba wypadków "
    W 2020r nie było tych przepisów a wypadków na przejściach było 20.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5376