zamknij

Wiadomości

Czy czeka nas referendum w sprawie śmieci?

2009-03-24, Autor: 
Radni Platformy Obywatelskiej chcą, aby 7 czerwca, razem z wyborami do europarlamentu, w Rybniku odbyło się referendum w sprawie przejęcia przez miasto Rybnik obowiązku gospodarki odpadami.

Reklama

Opozycyjni radni chcą, aby zmienić obecny system gospodarki odpadami w mieście. Teraz, właściciele nieruchomości zobowiązani są do zakupu i utrzymania kontenerów na śmieci oraz podpisania umowy firmą, która wywozi odpady. Przeciętne koszty ponoszone przez właściciela domu jednorodzinnego kształtują się obecnie, w zależności od ilości kontenerów na śmieci, od kilkunastu, do kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Rola miasta sprowadza się do tego, że za pośrednictwem straży miejskiej kontroluje, czy mieszkańcy podporządkowują się do obowiązujących przepisów.


Pomysł radnych PO polega na tym, aby to miasto stało się „właścicielem” śmieci poprzez wzięcie na siebie obowiązku wywozu i utylizacji śmieci.

- Mieszkańcy opłatę za wywóz śmieci uiszczaliby w postaci podatku, który byłby jednak znacznie niższy niż obecne koszty wywozu śmieci – argumentuje szef rybnickiej Platformy Marek Krząkała. Wskazuje zarazem przykłady innych miejscowości: w Pszczynie, Starachowicach opłata wynosi 5 zł za miesiąc, w Wolsztynie 5,50 zł, a Limanowej 2 zł (tam gmina dopłaca do tej stawki 600 tysięcy złotych za 23 tys. mieszkańców).


Krząkała wyjaśnia, że obniżenie kosztów gospodarki odpadami możliwe jest dzięki temu, że miasto poprzez przetarg ma możliwość uzyskania od firm zajmujących się wywozem śmieci korzystniejszej ceny aniżeli mieszkańcy.


Innym, kto wie czy nie najważniejszym argumentem przemawiającym za wprowadzeniem zmian, jest likwidacja zjawiska dzikich wysypisk śmieci. - Przejęcie przez miasto śmieci spowodowałoby, że nieuczciwi mieszkańcy nie mieliby już interesu w tym, aby wywozić śmieci do lasu – przekonuje poseł Krząkała.


Samorządowcy z Platformy chcą przeforsować swój pomysł poprzez referendum, które miałoby się odbyć 7 czerwca, razem z wyborami do europarlamentu. Proponują, aby rybniczanom zadać pytanie: „Czy jest Pan/Pani za odpłatnym przejęciem przez Gminę Rybnik od właścicieli nieruchomości położonych na jej terenie, obowiązków w zakresie wyposażenia nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych, utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami?”


Prezydent Rybnika Adam Fudali popiera ideę przejęcia przez miasto śmieci, ale przeciwny jest referendum w tej sprawie. - Ja od lat optuję za takim rozwiązaniem, ale potrzeba tu rozwiązań na poziomie parlamentarnym, a nie samorządowym. Kolegom z Platformy, gdyby zapomnieli, to ja przypominam, że mają większość w Sejmie i mogą przegłosować odpowiednią ustawę w tej sprawie – mówi prezydent.


Sceptycyzm prezydenta, który jest szefem Bloku Samorządowego Rybnik - największego klubu w radzie miasta, nie wróży dobrze pomysłowi Platformy. Nie wiadomo jeszcze jakie stanowisko zajmie koalicjant BSR – Prawo i Sprawiedliwość. - Nie znamy jeszcze projektu tej uchwały. Jeśli będzie on zgodny z prawem i korzystny dla miasta nie wykluczam, że go poprzemy – mówi szef klubu radnych PiS Andrzej Wojaczek.


Wkrótce na projekt uchwały opiniować będą komisje rady miasta.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (25):
  • ~werkk 2009-03-24
    10:04:26

    0 0

    To najlepsza forma wywozu śmieci, znikły by dzikie wysypiska śmieci, a molochy żerujące na właścicielach budynków musiały by być konkurencyjne aby wygrać przetarg. Dzisiaj Transgór monopolista podnosi swoim urzędnikom zarobki kosztem prywatnych osób.

  • ~marus 2009-03-24
    10:27:16

    0 0

    Znowu gafa pana Prezydenta. Platforma ma większość w parlamencie, ale nie ma (niestety) większości do uchwalania ustaw. Na drodze legislacyjnej stoi jeszcze Prezydent-Weto. A to pan Fudali powinien chyba wiedzieć. Zresztą stwierdzenie - "jestem za, ale .......", to ulubiona melodia PiS-u, lokalnego koalicjanta BSR. Mam nadzieję, że mieszkańcy Rybnika w najbliższych wyborach samorządowych odeślą oba te ugrupowania do lamusa historii.

  • ~miastowy 2009-03-24
    11:06:53

    0 0

    Z tym transgórem monopolistom to chyba trochę dosrałeś....

  • ~askup 2009-03-24
    12:34:56

    0 0

    Jeżeli to rozwiązanie kilkakrotnie obnizy koszty wywozu smieci dla mieszkańców to chyba logiczne jest jaki będzie wynik tego referendum, nie trzeba pytac - wiadomo, że każdy chce obniżac koszty. Idea jak najbardziej słuszna.
    Przy okazji proponuje wprowadzic obowiązek sortowania smieci i surowe kary dla osób, któe puszczają wszystko "z dymem".

  • ~Davve 2009-03-24
    12:48:48

    0 0

    Bardzo dobry pomysł ale ludziom i tak takie decyzje się zazwyczaj nie podobają bo wolą śmieci wywoźc do lasu i na przystanki autobusowe i mają za free ! Myślę że to lepsze niż płacic jednorazowo 12zł za kubeł i 1 zł za worek na szkło i plastik !!! a tak zapłacimy chocby te 5,50 zł na miesiąc a nie parenaście złotych miesięcznie !!! a co do kar to powinny byc bardzo srogie bo inaczej ludzie sie nie nauczą !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • ~woytas 2009-03-24
    12:58:30

    0 0

    Straz Miejska ma inne powazniejsze zadania - musi obslugiwac fotoradar.

  • ~kedlaw 2009-03-24
    12:59:07

    0 0

    Kwestia jest czy w takim duzym mieście jak Rybnik ( 140 000 mieszkańców wyjdzie referendum) w małej gminie przykładowo jak oscienne Świerklany to sie udało, zwracam uwagę w małej gminie .Poza tym w ubiegłym roku podczas Sesji Rady Miasta padały już zapytania radnych (Pis) o taką formę rozwiązania problemu, ponieważ taniej byłoby dla mieszkańców budynków wielorodzinnych , pytam czy radni platformy spali na Sesji. Toż to są te same osoby.Koledzy z platformy albo nie mają wiedzy o referendum albo urwali się z choinki

  • ~kolo21 2009-03-24
    13:35:53

    0 0

    a dlaczego nie miałoby wyjść skoro referendum odbyłoby się łącznie w wyborami europejskimi. Poza tym dobra kampania informacyjna (nie tak jak w przypadku działań UM Rybnika i ZGM-u ws. kamienicy na Rynku) byłaby gwarantem sukcesu. Poza tym każdy chce płacić mniej więc na pewno by się ludzie zmobilizowali. No właśnie radni Pis-u tak pytali w zeszłym roku że dalej jest po staremu. Czyny nie słowa i pytania! A PO przedstawiła juz konkret i poddała ocenie tą propozycje rybniczanom. Sami zadecydujmy!

  • ~Dawidddddddd 2009-03-24
    15:48:37

    0 0

    Układ rządzący miastem (PiS i BSR) jest w stanie zablokować każde rozwiązanie opozycji. Dlatego dobrym pomysłem jest referendum. Mieszkańcy sami wypowiedzą się co dla nich jest lepszym rozwiązaniem, obecne, czy to zaproponowane przez PO. Ja bym zagłosował na TAK, bo byłoby taniej i czyściej. Kto jest jeszcze tego zdania??

  • ~Lateks 2009-03-24
    16:33:11

    0 0

    Ja też jestem na TAK.... ale chciałbym żeby ten wywóz śmieci przypadkiem nie spowodował chęci zysku przez miasto...., i Oczywiście najlepiej żeby konkurs na wywóz odbywał się co pół roku... konkurencja zawsze wszystko poprawia....

  • ~montypyth 2009-03-24
    17:07:33

    0 0

    Lepiej wprowadzić stałą opłatę niż "za worek" bez względu na ilość śmieci. Jak tylko zrobi sie ciemniej to Ci nowobogaccy którzy sie pobudowali przy osiedlach zapylają po cimoku na osiedlowe śmietniki. :)))))

  • ~alchemik 2009-03-24
    18:00:08

    0 0

    Już po przeczytaniu pytania wymyślonego przez tych miłych panów, pokuszę się o prognozę frekwencji: 0,001 %. Przecież niewielu ludzi skuma o co chodzi w tak zadanym pytaniu! To raz. Dwa - żeby referendum gminne było ważne, musi w nim wziąć udział 30% wyborców. NIe ma cudów - spójrzcie sobie na frekwencję w wyborach samorządowych (a ich wynik ma duuużo większe znaczenie dla mieszkańców niż śmieci...) - w Rybniku, w 2006 roku ledwo dobiło do 36%. Takie referendum to może w Wilkowyjach by wyszło :P A trzy - coś mi się zdaje, że planowana kampania przed referendum, ma trochę inne cele - to i owo można sobie na niej ugrać :-D

  • ~mily pan 2009-03-24
    19:22:10

    0 0

    Ani nie zganie a nie popieram pomyslu z referendum smieciowy ale jest bardzo zadowolony ze ktos inny patrzy inaczej na Rybnik niz na wszysto wiedziacy pan przezydent Fudali

  • ~ 2009-03-24
    20:05:54

    0 0

    Jestem jak najbardziej za obnizeniem kosztow wywozu smieci.
    Jednoczesnie nie bardzo rozumiem argumentu Fudalego ze aby wywoz przejelo miasto trzeba zmieniac ustawe. To w Pszczynie i pozostalych miejscach wymienionych przez Krzakale obowiazuja inne zasady niz u nas?

  • ~Szymon M 2009-03-24
    21:01:52

    0 0

    ok, ale jak już mamy coś zmieniać to przynajmniej wprowadźmy takie rozwiązania, żeby wprowadzić selektywną zbiórkę odpadów z prawdziwego zdarzenia. O korzyściach dla miasta (świata?) i mieszkańców nie muszę wspominać...

  • ~AlicjaeR 2009-03-24
    21:21:53

    0 0

    Tak jak na osiedlach mieszkańcy płacą opłatę od ilości zameldowanych osób tak powinni płacić właściciele domków jednorodzinnych .Żenujące jest to jak wieczorami , nocą lub wcześnie rano samochodami podjeżdżają mieszkańcy domków prywatnych pod nasze osiedlowe śmietniki i wyładowują wory śmieci . Poza tym zapraszam na spacery do lasków w okolice domków jednorodzinnych ... osiedlok nie będzie smyczył wora z hasiem 4 km do lasu żeby go tam zostawic ....bo zazwyczaj jak coś jest nie tak to zwalasię na osiedlokow ;)

  • ~arszenik 2009-03-24
    22:16:47

    0 0

    ~szprota Pszczyna i inni to jedno, a Rybnik to Księstwo jego najwyższego naszego dobrze, że dotychczasowego prezydenta Fudalego.W Rybniku panują zasady"podatnik i szary wyborca to śmieć"Proponuję aby do referendum w sprawie śmieci po jednych kosztach dodać pytanie..Czy sprawujący w Rybniku Prezydent powinien podać się do dymisji?..wtedy zobaczymy jaka będzie frekwencja.A tak serio referendum w sprawie śmieci to dobra rzecz.

  • ~Fistaszek_inz 2009-03-25
    01:15:34

    0 0

    No i tak trzymać. Platforma dalej tak. Panie prezydencie niech Pan poslucha wkoncu glosu innych, a nie jak zawsze staje okoniem. Jasne, ze to dobry pomysl. Czy Pan Fudali, rzekomo taki nowatorski nie jest za ekologia?? Jasne, ze takie rozwiazanie jest jak najbardziej potrzebne. Hallo budzik dzwoni, czas sie obudzic ze snow. Referendum ma byc i tyle!! "Wysluchaj glosu mego najbardziej wiarygodnego, uwagi godnego!!"

  • ~magnus 2009-03-25
    10:37:44

    0 0

    Całkiem rozsądna propozycja PO, ciekawe co na to firmy "śmieciowe" EKO przecież wykończyło podobno Makosza !

  • ~dorisss 2009-03-25
    13:39:16

    0 0

    Bradzi sie ciesze ze ktoś się za to bierze nareszcze niech wszyscy płaca a nie tylko my którzy mieszkają w blokach jeszcze jest pare spraw zeby ktoś ię tym zają np.
    - segregacja śmieci ja to moge robić bo zalezy mi na naszej ziemi ale po co jak ja to zrobie a taki kloszart to wszytko porozwala
    - a i wiezął bym się za tego prezesa Spółdzielni co od nowgo roku wlicza w czynsz widne od metra zamieszkania TOTALNA BZDORA
    ale to tylko w Polsce takie rzeczy się zdarzają

  • ~kedlaw 2009-03-25
    14:42:47

    0 0

    Do koło 21 .Z tego co mi wiadomo Państwowa Komisja Wyborcza nie godzi się na połączenie referendum w sprawie śmieci w Rybniku z wyborami do Europarlamentu . Czysty zabieg medialny PO, ale Oni to wiedzieli ,że się nie uda połączyć tych dwóch aktów wyborczych i dalej Wam kit wciskają.Zadzwoń zapytaj sprawdź - nie dajsię ogłupić mediom. Pomyśl czasami.

  • ~werkk 2009-03-25
    15:54:40

    0 0

    Po jaka cholerę referendum kto to zapłaci? skoro to ma kosztować 5 zł miesięcznie to logiczne że żaden mieszkaniec Rybnika się nie sprzeciwi. Po prostu zrobić to a nie dyskutować chyba ze o to chodzi aby zrobic dużo szumu medialnego a następnie podnieś stawki za wywóz.

  • ~steel 2009-03-26
    08:09:31

    0 0

    Jasne ze znajda sie ludzie przeciw temu... zwlaszcza ci ktorzy do tej pory nie placa za wywoz smieci i podrzucaja je do kontenerow na osiedlach, smietnikow na przystankach czy co gorsza wyrzucaja w lasach czy na innych "wysypiskach" lub spalaja je w piecach. Oplata za smieci w formie opodatkowania bylaby dobrym rozwiazaniem. Sa pewne niebezpieczenstwa i luki dzieki ktorym moznaby omijac ten podatek... ale trzebaby poczekac na projekt. A pomysl jest na prawde dobry zwlaszcza dla okolicznych lasow. PS. w pozniu wlasciciele domkow tez nie placili za wywoz smieci, po serii kontroli nagle okazalo sie ilosc zawieranych umow na wywoz nieczystosci wzrosla o 1000% tylko malo komu chce sie za to zabrac... a podatek przynajmniej czesciowo by roziwazal ten problem.

  • ~Szymon M 2009-03-26
    08:37:28

    0 0

    Robienie takiego referendum jest śmieszne i tendencyjne - typowe zagranie przed wyborcze. Szczególnie, że na stronie (oficjalnej) pana premiera widnieje informacja o przyjętym przez radę ministrów projekcie zmian w ustawie o odpadach.
    Co nie zmienia faktu, że możemy wprowadzić obowiązek segregacji śmieci w naszym mieście i wprowadzić rozwiązania które są dla nas tańsze i bezpieczniejsze. To nie jest takie trudne bo wystarczy, że osobno będziemy zbierać odpady nieprzetwarzalne a osobno odpady nadające się do recyklingu (papier, szkło, metal itp.), usprawni i obniży to koszty prowadzenia segregowni. Zielony Rybnik to nie tylko piękne kompozycje kwiatowe pod teatrem, warto zadbać o więcej.

  • ~tess 2009-04-05
    17:05:34

    0 0

    wlasciciele nieruchomosci (domków prywatnych) placa za wywoz smieci, segreguja smieci od kilku lat (worki kupujemy za 1 zl, nie za darmo, jak jest na osiedlach), niestety, firmy wywozowe naszej puszki po farbie nie wywiozą, na osiedlu wywioza, POPIERAM, niech miasto za to odpowiada, nie my, indywidualni "śmieciarze", bo z nami firmy nie liczą sie, wywozą tylko to to, co chcą i kiedy chca.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5565