zamknij

Wiadomości

Co dalej z Drogą Regionalną? Miasto ubiega się o dużą dotację

2021-05-25, Autor: bf

Za kilka miesięcy okaże się, czy powstanie kolejny rybnicki odcinek Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna. Miasto złożyło wniosek o dotację na jego budowę w ramach zadań obwodnicowych dofinansowanych ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Pokryłoby połowę całej kwoty, czyli około 100 mln złotych.

Reklama

Jak dowiadujemy się w magistracie, całkowity koszt budowy 4,12 km odcinka drogi od węzła Wodzisławskiego na DK78 do ronda na ul. Sportowej to 200 mln zł. Ewentualne dofinansowanie pokryłoby połowę tej kwoty.

Dalszy fragment otwartej w kwietniu 2020 roku Drogi Regionalnej, stanowi końcowy element docelowego układu drogowego, jakim jest nowa DW 935 od autostrady A1 do granic Rybnika z Rydułtowami.

- Zadanie obejmuje budowę jednego bezkolizyjnego węzła na skrzyżowaniu z ul. Grota-Roweckiego oraz jedno skrzyżowanie typu rondo na skrzyżowaniu z ul. Sportową, a także budowę 4 obiektów mostowych, umożliwiających trasie przekraczanie innych dróg oraz obsługę węzła. Wykonane zostaną również inne prace, związane z budową nowego śladu drogi, takie jak oświetlenie, odwodnienie, przebudowa i budowa sieci uzbrojenia terenu. Ponadto, w ramach inwestycji zostaną wykonane elementy ograniczające negatywny wpływ inwestycji na środowisko np. ekrany akustyczne, nasadzenia zieleni kompensacje przyrodnicze, przejścia dla zwierząt, odpowiednie zabezpieczenie drogi przed zwierzętami – wymienia Agnieszka Skupień, rzecznik rybnickiego magistratu.

Planowana realizacja tej inwestycji to lata 2022-2024.

Rozstrzygnięcie konkursu, w którym Rybnik ubiega się o dofinansowanie powinno nastąpić za 3-4 miesiące.

---

Przypomnijmy, że umowa na budowę drogi „Racibórz - Pszczyna” na odcinku przebiegającym przez Rybnik podpisana została 25 kwietnia 2017 roku. „Budowa Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna (etap I do IV) w Rybniku i Żorach oraz budowa Drogi Śródmiejskiej na odcinku od ul. Obwiednia Południowa w Rybniku do Węzła Śródmiejskiego”, bo tak brzmi pełna nazwa inwestycji, zakończyła się z końcem 2019 roku. Drogę oddano do użytku 10 kwietnia 2020 roku.

Projektowanie, liczne konsultacje, zabieganie o dofinansowanie, wreszcie sama budowa – ten wieloletni proces inwestycyjny zaowocował wreszcie finałem, w postaci przeszło 10-kilometrowej, obwodnicy Rybnika. Obwodnicy, którą sprawnie przemieścimy się na przeciwległy kraniec miasta – od drogi krajowej 78, aż po autostradę A1.

Łączna wartość projektu to przeszło 475 mln zł, ale blisko 290 mln zł z tej kwoty to najwyższe w historii miasta dofinansowanie z funduszy europejskich.

Oceń publikację: + 1 + 64 - 1 - 4

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (17):
  • ~scully 2021-05-25 15:55:00

    a kiedy zostanie wybudowany odcinek z Żor do Pszczyny?

    48 16
  • ~kulfoniasty 2021-05-25 16:33:51

    @scully,
    "to już nie za mojej kadencji" - powiedział Pan Bóg :D

    33 20
  • ~tf2 2021-05-25 19:17:02

    Ta droga może mieć już sens teraz, jako dojazd do autostrady A1, wystarczy TYLKO zrobić na końcu zjazd na tę autostradę. Połączenie do Pszczyny czy Raciborza to sprawa drugoplanowa dla rybniczan.

    49 6
  • ~Arteks 2021-05-25 19:21:30

    Myślę, że to pismo ma tylko dwa cele ze strony prezydenta Kuczery. Przypodobanie się samochodziarzom i pokazanie radnym i mieszkańcom, że prezydent próbuje działać. Wydanie kolejnych 100 milionów na drogę (nawet jeśli państwo dołoży drugie tyle) to w obecnej sytuacji finansowej miasta - nie szaleństwo tylko OBŁĘD! Tym bardziej, że zupełnie pomija się inne potrzeby miasta stawiając wszystko na auta i kierunki które nie są dla miasta najistotniejsze. O ile kierunek A1, lepsze połączenie Boguszowic, Kłokocina, Gotartowic, Chwałowic z Śródmieściem i ominięcie wąskiego gardła jakim był wiadukt na Chwałowickiej można uznać za dość istotne argumenty które spowodowały podjęcie się tej drogiej inwestycji. O tyle drugi etap nie jest pilny i może spokojnie poczekać kilka lat na lepsze czasy. Niech prezydent zainwestuje chociaż 10% tyle co na drogi - na pieszych i poprawę wyglądu deptaków w centrum które dosłownie się sypią. I mają prawo bo nie były remontowane od I kadencji Makosza.

  • ~Dariusz Zawadzki 2021-05-25 19:35:48

    Taką drogę w całości powinien opłacić państwo a nie miasto

    63 12
  • ~kulfoniasty 2021-05-25 19:51:17

    @Arteks,
    "chociaż 10% tyle co na drogi - na pieszych i poprawę wyglądu deptaków w centrum które dosłownie się sypią"
    To ile my mamy tych deptaków w centrum Rybnika? Bo chyba kilka pominąłem...

    "I mają prawo bo nie były remontowane od I kadencji Makosza."
    Z tych czasów to nie została już tylko kostka na płycie rynku?

    48 4
  • ~stam55 2021-05-25 22:22:36

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

    2 0
  • ~Arteks 2021-05-25 22:47:17

    @kulfoniasty - rybniczanin takie rzeczy wie ile mamy deptaków i które nadawałyby się do modernizacji, a które są w dobrym stanie.

    2 31
  • ~kulfoniasty 2021-05-25 23:02:10

    @Arteks,
    "@kulfoniasty - rybniczanin takie rzeczy wie ile mamy deptaków i które nadawałyby się do modernizacji, a które są w dobrym stanie."

    No to jako rybniczanin znam jeden w centrum z takimi śmiesznymi światłami w jego ciągu, do tego kilka pasaży, ulice otaczające rynek, do tego bulwary nad nacyną, pseudopark tematyczny i szpilkostrada ;-)

    Są jeszcze gdzieś deptaki?

    21 3
  • ~stam55 2021-05-26 00:19:50

    25 maja 1948 r. w więzieniu mokotowskim komuniści zabili rtm. Witolda Pileckiego, uczestnika wojny polsko-bolszewickiej, kampanii 1939 r., oficera ZWZ-AK i więźnia Auschwitz, który do obozu dostał się z własnej woli, by zorganizować tam komórkę konspiracyjną. Miejsce pochówku Pileckiego nigdy nie zostało ujawnione przez komunistyczne władze.

    11 18
  • ~1floyd 2021-05-26 06:41:41

    Z wypowiedzi, i działań włodarzy Raciborza można wywnioskować że, nie są zainteresowani budową odcinka tej drogi, w stronę Rybnika. Bardziej ich interesuje, szybsze połączenie z Gliwicami. Po pierwsze Gliwice mają, większą ofertę miejsc pracy, a i tam są węzły do zjazdu na autostradę. Żory też mają inne preferencje. Z całego projektu wychodzi że, droga ta będzie obwodnicą spinającą dzielnice przez które przebiega.

    20 5
  • ~jaro_t 2021-05-26 07:32:29

    Rybnik był jest i wszystko na to wskazuje, będzie komunikacyjną zapaścią. Tak jak w przypadku ościennych miast, w dość krótkim czasie i co ważniejsze ciągle, powstają obwodnice oraz lokalne drogowe łączniki wyprowadzające ruch ze ścisłego centrum, tak w przypadku Rybnika można tylko mnożyć ile inwestycji zostało rozpoczętych a nie dokończonych. Niedokończona inwestycja zupełnie nie spełnia swoich zadań, tak jakby jej nie było.

    23 5
  • ~trewq92 2021-05-26 07:51:05

    I najwyższy czas coś zacząć w tym kierunku robić, bo kończąc drogę na Paryżu Kuczera zarąbał Niedobczyce autami do stopnia niespotykanego nigdy wcześniej. Jadąc od Raciborskiej wyjechanie na Górnośląską koło kościoła graniczy z cudem, kilometrowe kolejki przed torami to tylko niektóre przykłady. Mimo znaków nawigacje prowadza 90 proc. ludzi w kierunku Raciborza przez Niedobczyce. Masa blach z Raciborza, Głubczyc czy Opola. Ostatnio widziałem nawet na rondzie na Garboczach tira na blachach z białostockiego. Oczywiście rondo musiał zrobić pod prąd, do inaczej by nie wykręcił. Ktoś budując drogę tylko do Wodzisławskiej nie pomyślał o tym, co dalej z tym ruchem, wprowadzając go na drogi absolutnie do tego nieprzystosowane. Zjazd na Grota i wyprowadzenie ruchu na Raciborską załatwiłby sprawę, nawet bez konieczności budowy odcinka przez Rydułtowy.

    27 1
  • ~Arteks 2021-05-26 08:05:26

    @1floyd - władze Raciborza lobbują za drogą P-R. Innej nie ma wplanach(!), a w przeciwieństwie do Rybnika, do autostrady czy do stolicy województwa mają dużo dalej. Co ciekawe nie ma to wpływu na jakiś zastój i miasto nie ma problemów na rynku pracy, tak samo zresztą jak i Rybnik. Żory nie mają innych preferencji bo wybudowały swój odcinek. Niestety dość biednie jak na unijne czasy: https://www.tuzory.pl/index.php/wiadomosci,wypadek-na-obwodnicy-polnocnej-w-zorach-powazne-utrudnienia-w-ruchu,wia5-3266-16330.html @jaro_t - jaka zapaść? Po 1990 wybudowano: Wielopolską, Góreckiego, Obwiednią Płd., Obwiednią Płn., Pod Zwałem i wiele innych łączników, nie mówiąc o położonej przy granicy miasta A1 i oddanej w zeszłym roku Śródmiejskiej czy "Superdrodze". Mało??? Warto również wspomnąć, że Rybnik ma więcej pociągów niż niejedno miasto wojewódzkie i najlepszą ofertę z miast w naszym regionie. To również jest komunikacja - bardzo istotna w miastach EU.

    10 16
  • ~1floyd 2021-05-26 09:38:54

    Arteks. Mam trochę znajomych w Raciborzu. I tak jak jeszcze kilka lat temu, byli przekonani do budowy nitki do Rybnika, to teraz preferencje się zmieniają. Wiadomo że, Gliwice mają większe atrybuty niż Rybnik. Do tego więzi historyczne. Zauważ gdzie, powstaje większość nowych inwestycji w Pl. Przy granicy zachodniej. Dla czego? Porównaj aktywność, stref ekonomicznych. To już Żory nas przeskoczyły. A niedługo Czerwionka czy Leszczyny będą kolejnymi miejscami w których będą powstawać kolejne inwestycje. A to zapewnia im, ich położenie, i zasób wolnych terenów. Położenie to bliskość do zjazdów z autostrady, a mając spore ilości ziemi rolnej w okolicy, z czasem mogą je przekształcać w inwestycyjne. Jednym z ciężkich grzechów, poprzednich włodarzy naszego miasta, było odpuszczenie stworzenia zjazdu na autostradę w Kłokocinie. Mając tam do dyspozycji bocznice kolejowe, plus węzeł autostradowy, byłoby to idealne miejsce na stworzenie jakiś centr logistycznych, czy strefy ekonomicznych.

    14 1
  • ~kulfoniasty 2021-05-26 13:47:26

    @1floyd,
    co Ty gadasz, przecież inwestowanie w Rybniku to taki wielki prestiż!!! Sam Arteks tak mówił.

    A tak serio to w zupełności się z Tobą zgadzam. Niestety dla Rybnika...

    13 0
  • ~Arteks 2021-05-26 20:44:35

    @1floyd - ciebie imponują montownie w strefach szukające niewykwalifikowanych pracowników za najniższą stawkę podczas gdy mi imponują inwestycje stałe, dla ludzi z wykształceniem. Bardzo się cieszę, że to właśnie w Rybniku ulokowano w zeszłym roku Sąd Okręgowy, powstanie u nas Wyższa Szkoła Medyczna, nowe hotele, nowe inwestycje deweloperskie czy biurowce. Centra logistyczne? Obyś nie był zaskoczony bo Rybnik jest na liście Cargo gdzie takie centrum jest planowane. Nie jako "magazyn" ale autentyczny przeładunek z wagonów na auta i odwrotnie. Żory to przeskoczyły co najwyżej Pszczynę ze swoimi kilkoma małymi hangarami. A znajomym z Raciborza czy Żor zawsze będą imponować większe miasta - jakiekolwiek. To akurat normalne.

    1 9

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy pojemniki na używaną odzież są potrzebne?




Oddanych głosów: 240