zamknij

Wiadomości

Alarm Klimatyczny dla Rybnika!

2019-10-28, Autor: 

Rybnicka Rada Kobiet prężnie działa. W miniony piątek z jej inicjatywy powstał obywatelski sztab kryzysowy – Alarm Klimatyczny dla Rybnika. Czego domagają się panie?

Reklama

Na piątkowe spotkanie przybyli działacze, społecznicy – mieszkańcy Rybnika. Są gotowi, by podjąć radykalne działania mające wywieranie presji na władzach wojewódzkich i państwowych. W ten sposób chcą zmusić ich do wywiązania się z konstytucyjnego obowiązku dbania o życie i zdrowie obywateli.

Odczytany został list otwarty do Samorządu Miasta Rybnika i Rządu RP, w którym Rybnicka Rada Kobiet domaga się:

- podjęcia stanowczych działań w obliczu kryzysu ekologicznego, a szczególnie wobec niezmiennie występującemu w długotrwałych sezonach grzewczych zjawisku niskiej emisji (SMOGOWI);

- sformułowania apelu o wprowadzeniu klimatycznego stanu wyjątkowego w treści rezolucji miejskiej;

- wspólnego wypracowania wizji partycypacji ruchów oddolnych (reprezentowanych przez sygnatariuszy i sygnatariuszki tego listu) w przygotowaniu i wdrażaniu działań przeciwdziałających zmianom klimatycznym;

- przyjęcia obywatelskiego projektu uchwały antysmogowej przez Sejmik Województwa Śląskiego.

Ustalono także, że pierwszym działaniem obywatelskiego sztabu kryzysowego będzie zebranie podpisów pod obywatelskim projektem uchwały antysmogowej (napisanej na wzór uchwały krakowskiej) i złożenie jej do Sejmiku Województwa Śląskiego.

- Obiecujemy Wam, że to dopiero początek! 5 listopada pierwsze spotkanie obywatelskiego sztabu kryzysowego Alarm Klimatyczny dla Rybnika – zaczynamy naszą batalię o czyste powietrze

- mówią panie.

Rybnicka Rada Kobiet zachęca mieszkańców Rybnika, by przyłączyli się do obywatelskiego sztabu kryzysowego.

Kontakt znajdziecie na facebookowej stronie RRK.

Oceń publikację: + 1 + 69 - 1 - 134

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (32):
  • ~jaro_t 2019-10-28
    12:00:54

    Popieram!!

  • ~PogromcaSzkodnikow 2019-10-28
    12:13:23

    Mam 70%, ze tej zimy nikt z mojej najblizszej rodziny (w tym ja) nie zachoruje na nowotwora.

    Mam 100% szans, ze ktos z mojej dalszej rodziny zachoruje tej zimy na nowotwora.

    Ale spokojnie, Ty tez masz takie same szanse.

    Dlatego w naszym interesie jest gonic tych, ktorzy nas truja - musimy wymagac od SM i Policji kontroli, za kazdym razem jak widzimy czarny smolisty dym z komina lub jak smierdzi palonymi smieciami.

    Nie zrobimy z tym porzadku to nowotwor nam skroci zycie.

    Dlatego apeluje do Prezydenta Kuczery o utworzenie 3ciej zmiany w SM Rybnik.

    Obecnie jak SM Rybnik konczy prace to sie zaczyna palenie w piecach smieciami i trucie Rybniczan.

  • ~Stanisław Nowak 2019-10-28
    12:59:59

    58 67

    Piękne cele, Polecam włączenie się w starania o zwrot pieniędzy w ramach inwestycji "Program czyste powietrze ' Ludzie wyłożyli mnóstwo pieniędzy / co najmniej kilkadziesiąt tysięcy złotych / na inwestycje polegające na wymianę pieców i przejście na opalanie gazem . Państwo zgarnęło z tego VAT , podatki od firm usługowych opłaconych przez inwestorów. A dobra zmiana obraca tymi pieniędzmi jak bezprocentowym kredytem od obywateli. A inflacja rośnie, a z nią straty ludzi co chcieli czystego powietrza lub wręcz do tego zostali do tego przymuszeni przepisami.

  • ~psyche09 2019-10-28
    13:56:03

    56 7

    Familoki w Chwałowicach chcą podłączenia do sieci miejskiego ogrzewania. Wszędzie naokoło kopią, pracują nad gazowym ogrzewaniem - a familoki co? :)

  • ~rosthost1 2019-10-28
    14:07:40

    47 12

    ~PogromcaSzkodnikow - z tego co pisali wcześniej to nawet handlarza na rynku nie miał kto ukarać o 19.00 bo nie było straży miejskiej. Nie miasto powalczy o pieniądze z Unii na czyste powietrze. Warszawa ma dofinansowanie 15 tysPLN. A w Rybolu -nic. Szkoda kasy na trzecią zmianę w straży miejskiej!!!! Pieniądze niech będa na czyste powietrze a nie kolejne etaty

  • ~minowa 2019-10-28
    14:07:43

    84 45

    Panie, przyznajcie się, ile papierosów dziennie wypalacie? Widzę was pełno palących -na ulicach, parkingach,na zewnątrz zapleczy sklepów. Po wyborach widać wiatr w żagle dla zielonych , czerwonych, różowych i tęczowych.

  • ~sympatykrybnika 2019-10-28
    14:15:22

    34 19

    Rybnicka Rada Kobiet postulujcie, żądajcie także

    powstanie dobrych uregulowań prawych dotyczących obowiązku podłączenia do ciepła systemowego, jeżeli są możliwości techniczne i możliwości ekonomiczne;

    przygotowania „montażu finansowego” wspierający odbiorców, których nie stać na ciepło z kaloryfera.

    Także jak ~jaro_t Popieram!!
    i pozdrawiam.

  • ~Lateks 2019-10-28
    14:24:32

    31 6

    ~sympatykrybnika ta jasne UM w budynkach ZGM-u nie podłącza się do sieci ciepłowniczej pomimo tego że ciepłociąg jest pod blokami i montuje ogrzewanie gazowe a Ty oczekujesz takiego wymogu od prywatnych osób?

  • ~sympatykrybnika 2019-10-28
    14:29:56

    25 8

    Może z tym SMOGIEM nie będzie aż tak strasznie źle, gdyż
    prognozuje się, że

    ZIMA 2019/20 WG METOFFICE:
    Październikowe wyniki sezonowego modelu GloSea5 wskazują, że Oscylacja Północnoatlantycka przyjmować będzie najczęściej WARTOŚCI DODATNIE, co będzie faworyzować temperatury raczej WYŻSZE OD NORMY WIELOLETNIEJ.
    Szanse na zimę ciepłą wynoszą ponad 60% (być może ok. 70%).
    Szanse na zimę w normie i poniżej normy wynoszą odpowiednio ok. 20 i 10%.
    Szanse na zimę „znacznie powyżej normy” są spore i wynoszą ok. 50%.
    Szanse na zimę „znacznie poniżej normy” MetOffice ocenia na zaledwie 5%.
    Szansa na przekroczenie mediany to miejscami znacznie powyżej 80%.
    Czy prognoza ta się sprawdzi?
    Jak zwykle czas pokaże.

    Gdyby tak miało się stać, to znów półroczny listopad, a może półroczny październik (bardzo przyjemna pora chłodna)
    Przede wszystkim brakuje opadów. A susza jest wielka szczególnie widać to w lasach.

  • ~sympatykrybnika 2019-10-28
    14:43:00

    17 11

    ~Lateks jak wiesz, że OBOWIĄZEK, to nakaz, konieczność wykonania czegoś, czasami też pod groźbą kary – dotyczył by każdego właściciela, względnie posiadacza, każdej nieruchomości jeżeli były by możliwości techniczne i możliwości ekonomiczne do podłączenia do ciepła systemowego, w tym także ZGM (UM).

  • ~ogarek7 2019-10-28
    14:57:08

    33 32

    Potrzebujemy prostej i egzekwowalnej lokalnej regulacji "ZAKAZ KOPCENIA" a jak to zrobi jeden z drugiem to już jego sprawa. Ma kopciucha to niech go ładuje łyżeczką - jego sprawa, ale jak zakopci 200 mandatu to z mandatów etaty w SM można będzie potroić.

  • ~tomekk1980 2019-10-28
    15:00:58

    52 23

    Co to za sygnotariusze i sygnotariuszki ? Jakie mają kompetencje i posiadają wykształcenie niezbędne do zabierania głosu w tej sprawie i reprezentowania kogokolwiek ? Czy to te same osoby które "obywatelsko" i "oddolnie" zepsuły już niejedno wydarzenie w naszym mieście ?

  • ~Piotrek Barszczewski 2019-10-28
    15:12:07

    40 5

    Przecież ta walka ze smogiem podjęta przez miasto to jakiś zart, jestem w stanie zrozumieć ludzi mieszkających w domach którzy jeszcze nie wymienili pieca, bo te dofinansowania z programu "Czyste powietrze" działaja bardzo wolno. Miasto co roku obiecuje walke ze smogiem, wymianę nieekologicznych źródeł w zasobach miasta i zasobach komunalnych, nadal ponad 60% zasobów komunalnych jest ogrzewane kopciuchami (W niektórych budynkach (są po 2 piece kaflowe na mieszkanie) w 2019r w dzielnicy Boguszowice miało byc ztermodernizowanych 21 budynków, Jest aż 10 świetny wynik... Jesli nadal miasto w takim tempie będzie walczyć ze smogiem to pełna termodernizacja na samej jednej dzielnicy zajmie 10 lat. (Prezentacja ZGM zakłada wymianę i termomodernizacje w 70 budynkach do 2023r, chyba jak sobie narysują na kartce. Dopóki miasto będzie walczyć jak walczy to smog będzie taki jak jest cały czas. mało to ludzi w blokach pali ramami z drewnianych okien które są pomalowane farbą? A straż miejska co ma zrobić skoro właściciele nie otwierają

    Szkoda że tak to wygląda ale lepiej wymienić 5 pieców w urzędach i hucznie pisac jak to miasto nie walczy ze smogiem. Zamiast pisać co chwilę o smogu Może warto zapytać miasto jak im idzie wymiana w zasobach komunalnych. niech się pochwalą jak to "świetnie" idzie.

    https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,miasto-chce-zlikwidowac-ponad-2-tys-kopciuchow-prezydent-o-nowej-formie-walki-ze-smogiem,wia5-3266-38666.html
    tutaj macie ten artykuł gdzie hucznie była zapowiadana nowa walka ze smogiem

  • ~Tadeusz Kiełkowski 2019-10-28
    16:17:20

    46 25

    Mam nadzieję, że mówiły też o zakazie poruszania się w Rybniku samochodów z rurami wydechowymi (blachosmrody). O ile wiem to te panie na manifestację przyjechały smrodząc.

  • ~rzyt 2019-10-28
    16:46:41

    45 18

    W Rybniku ta walka ze smogiem wygląda tak:
    -Stanowcze działania w wypracowaniu apelu i wizji do opracowania projektu...ble, ble, ble.
    A może te Panie każda z osobna ufundują po jednym ekologicznym źródle ciepła; wtedy te działania będą miały wymierny, a nie mierny, efekt.
    Tym swoim apelem bardzo zbliżyły się do działań prezydenta.

  • ~Arteks 2019-10-28
    17:17:56

    27 49

    Każda inicjatywa jest cenna tym bardziej kobiet, które są bardziej empatyczne i wyczulone na kwestie zdrowotne czy chociażby na zmiany w modzie. Żadna nie założy ciuchów sprzed 10 lat. A u nas piece węglowe to totalny archaizm. Moda na piece węglowe przeminęła w całej Europie kilka dekad temu. Jeśli Niemki, Chorwatki czy Angielki porzuciły węgiel - to z pewnością nie tyle z powodu smrodu jaki powoduje jego spalenie - ale przede wszystkim z powodu szacunku do siebie samych. Śląskie kobiety też muszą dołączyć do reszty Europejek. Szkoda ich pięknych rąk na brudzenie się węglem i popiołami oraz mycie okien kilka razy częściej niż tam gdzie węglem się nie pali.

  • ~ 2019-10-28
    18:34:25

    21 1

    Na jakim etapie jesteście z programem Czyste Powietrze? Korzysta ktoś z niego? Złożyłem wniosek, zbieram FV i odbiory, ale oni mają 90dni roboczych na zawarcie umowy. Umowę ktoś z nimi już podpisał?

  • ~Sebastian Ryszka 2019-10-28
    18:45:21

    29 11

    ~PogromcaSzkodnikow "Człowieku ,osobniku " Ty naprawdę wierzysz w to co piszesz .Ja płacę 12 zł za 1 osobnika w moim domu za śmieci .5x12=60 zł i Ty człowieku IQ ..... Myślisz ,że ja za Miasto będę spalał śmieci ,to naprawdę albo mieszkasz na Gliwickiej ,albo Rodzice się nad tobą znęcali .Płacę 60 zł co miesiąc za śmieci ,niech to miasto wywozi ,"debilem był był jak bym to co oni mają segregować ,ja bym to palił w piecu " Płace 60 zł ,i jak znajdę śmieci na drodze z pracy do domu zbieram i wpierdalam do mojego śmietnika ,by UM to zagospodarował .Kolego
    ~PogromcaSzkodnikow my naprawdę spotkamy się w sądzie!!!!

  • ~wojto 2019-10-28
    18:57:01

    28 2

    @sympatykrybnika - ciepła zima oznacza koszmarny smog! Gdy jest zimno to ludzie przynajmniej palą ten węgiel. A gdzie jest np tak jak dzisiaj, czy tak jak w zeszłym roku do połowy maja czyli do 20st ludzie duszą ten węgiel tak, że mamy dziś np największe stężenia syfu w całej PL

  • ~Sebastian Ryszka 2019-10-28
    19:13:23

    28 22

    Ludzie ogarnijcie to ,że polityka PO "pan Kuczera " ma dyrektywy aby zniszczyć Polskie górnictwo ,aby węgiel Niemiecki zdrożał .bo nie będzie alternatywnego dostawcy .Idąc tokiem rozumowania pana Kuczery ,lepiej wycinać drzewa ,by Pelet był alternatywnym źródłem energii .Gaz czekam na gazociąg w dzielnicy Rybnika ,.Panie presidente wybij Pan sobie z głowy ,że zakupię piec na węgiel e-5 .ŻĄDAM GAZU na mojej ulicy .Mówię do Prezydenta Potężnego,i dbającego o ekologię Rybnika .

  • ~ 2019-10-28
    19:43:54

    14 14

    Minowa, nigdy nie palilem papierosow. Niestety twoj smrod musze wdychac

  • ~ 2019-10-28
    19:44:45

    14 19

    A Panie bardzo goraco popieram! Dzialajcie! I zawstydzcie nas, mezczyzn, badzcie skuteczne!!

  • ~ 2019-10-28
    19:46:13

    16 10

    OGAREK7 popieram!!! Zakaz kopcenia!

  • ~kubaqq123 2019-10-28
    20:09:36

    23 10

    Proponuję wszystkim, którzy nie widzą problemu smogu wyjść teraz z domu na orzeźwiający spacer;) Samo zdrowie, polecam.

  • ~sympatykrybnika 2019-10-28
    20:38:41

    15 16

    ~Sebastianie Ryszka – „polityka PO "pan Kuczera " ma dyrektywy aby zniszczyć Polskie górnictwo ,aby węgiel Niemiecki zdrożał .bo nie będzie alternatywnego dostawcy”, te Twoje słowa to jakiś bezsens.
    Po pierwsze niema już niemieckiego węgla kamiennego. Niemcy 21 gru 2018 oficjalnie zamknęli ostatnią kopalnię węgla kamiennego w mieście Bottrop (Zagłębie Ruhry) kopalnia Prosper-Haniel.
    Po drugie węgiel sam się skończy, gdyż obecnie cztery na pięć elektrowni węglowych w Unii Europejskiej jest na minusie, a tylko w tym roku mogą one wygenerować straty szacowane na 6,57 mld euro. W gorszej sytuacji są producenci energii z elektrowni zasilanych węglem brunatnym. W tym roku straty szacowane w sumie na 3,54 mld euro ma przynieść 84 proc. tego rodzaju elektrowni w Unii Europejskiej. A więc, jeżeli główny kupujący węgiel do swojej działalności przestaje być rentowny, przynosić zyski i dywidendy swoim akcjonariuszom musi odejść w niebyt, a wraz z nim górnictwo.
    To nie są DYREKTYWY, to jest BIZNES.
    A jak nie będzie górnictwa, to nie będzie niskiej emisji. Pozostanie smog komunikacyjny, ale i to będzie z czasem zanikać. Technologie wodorowe już wystartowały.

  • ~wojto 2019-10-28
    20:59:23

    14 11

    @sympatykrybnika - walka na argumenty z osobami, które nie potrafią poprawnie napisać jednego zdania, ma taki sam sens jak rozmowa z trolami na FB.

  • ~rzyt 2019-10-28
    21:58:11

    19 14

    Węgiel "be", Nord Stream 2 super.
    Ot, i cała tajemnica ekologiczna.

  • ~Yashou 2019-10-29
    08:17:00

    6 7

    Problemem jest spalanie niewłaściwego węgla w niewłaściwy sposób w niskiej temperaturze. Trudno przekonać ludzi do tego, że w ocieplonym domu gaz może być tańszą i czystszą alternatywą. Dawniej muł paliło się w wysokiej temperaturze i 50% wsadu wyciągało się z pieca w postaci popiołu. Teraz w nowoczesnych piecach popiołu jest mało bo jest on wydmuchiwany przez dmuchawy i ten pył trzeba zatrzymać. Miasto powinno na początek zacząć dotować filtry lub elektrofiltry na każdy komin pieca opalanego paliwem stałym, a docelowo budować ciepłownie z piecami wysokich temperatur...i problem się zredukuje. Trzeba tylko chęci.

  • ~rzyt 2019-10-29
    08:59:29

    6 4

    @Yashou, miasto ma interes w tym pozbywaniu się popiołu przez komin, bo inaczej trzeba by wywozić w kubłach z czym też poradzić sobie nie może. Socjolog, politolog z historykiem tego nigdy nie "kapną".

  • ~Jan Świtlik 2019-10-29
    19:44:56

    5 1

    Przemysł górniczy jest potrzebny bo węgiel jest potrzebny...ale nie do palenia w piecach domów jednorodzinnych. Węgiel jest niezbędny do produkcji stali oraz kompozytów na nim opartych (nie mówię tu o powszechnym PE ale tez). Na razie nasza energetyka jest oparta na węglu i prędko się to nie zmieni, ale można węgiel spalać mądrzej i czyściej w elektrowniach i elektrociepłowniach. Ale z tym jest podobnie jak z dieselami... wszystkie są smierdziuchami, ale ten o którego się dba, serwisuje, usprawnia, czyści filtry itp...jest mniej uciążliwy dla środowiska, nie kopci tak bardzo i można nim jeździć do czasu alternatywnego rozwiązania np. gazowego czy elektrycznego.

  • ~submarin11 2019-10-30
    09:31:44

    3 1

    CO2 czyli dwutlenek węgla nie jest gazem cieplarnianym. Wręcz schładza atmosferę. Gdyby nie było efektu cieplarnianego na ziemi było by - 19 stopni cencjusza...wikipedia. Za tzw. efekt cieplarniany odpowiada w 98,5% kąt nachylenia ziemi do słońca, 1,5% energia geotermiczna ziemi, następnie para wodna, metan....CO2 jest w atmosferze mniej niż 0,04% i jak spadnie jego zawartość poniżej 0,02% wszystko zginie w wyniku zaniknięcia łańcucha pokarmowego. Proszę na you tube poszukać ,,Piata konferencja d/s kopalni Krupiński i podziemnego zgazowania węgla,,

  • ~Macik765 2019-10-30
    16:41:42

    0 1

    ~submarin11

    CO2 nie jest gazem cieplarnianym? Co za bzdury.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5319