zamknij

Biznes

ZTZ wprowadza nowe kasowniki z ekranami dotykowymi. Jak ich używać?

2015-02-16, Autor: bf, źródło: ZTZ Rybnik
W części autobusów obsługujących linie organizowane przez Zarząd Transportu Zbiorowego, będzie można rejestrować przejazd przykładając e-Kartę do kasownika. Pełni on także funkcję ekranu dotykowego. Jak korzystać z tego urządzenia?

Reklama

Jak wyjaśnia Stanisław Wengierski z Zarządu Transportu Zbiorowego, E-Kartę przykłada się do szarego pola pod ekranem, jest on wskazywany przez strzałki. - Tak jak w kasownikach starszego typu, jeśli na e-Karcie mamy wgrany dowolny bilet okresowy nastąpi rejestracja przejazdu – wyjaśnia.

Jeśli na e-Karcie posiadamy wgrane wyłącznie punkty, nastąpi skasowanie jak za bilet normalny.

Jak używać ekranu dotykowego? To proste, jeżeli chcemy skasować bilet normlany – dotykamy niebieskie pole „N” i czekamy aż litery zmienią kolor na czarny. Wtedy przykładamy kartę do pola odczytu. Podobnie czynimy w przypadku biletów ulgowych (wybór tej opcji oznaczono literą „U”).

Aby sprawdzić bilet należy dotknąć pomarańczowe pole oznaczone „S” (sprawdzenie), poczekać aż litery zmienią kolor na czarny i przyłożyć kartę do pola odczytu.

Na ekranie kasownika są dodatkowo wyświetlane następujące informacje:
- numer linii,
- data i godzina,
- kierunek linii,
- nazwa aktualnego przystanku,
- numer strefy w której znajduje się aktualny przystanek,
- numer strefy w której znajduje się ostatni przystanek na linii.

Dodajmy, że wszystkie operacje są potwierdzane stosownymi komunikatami.

Oceń publikację: + 1 + 14 - 1 - 6

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (45):
  • ~ 2015-02-16 08:08:12

    doskonała decyzja ! niech jeszcze zakupią pozłacane siedziska i fotele ze skóry... czy ktoś z urzędników mógłby proszę indywidualnie przyznać sie do tak cudownej dla społeczeństwa i jakże potrzebnej decyzji i inwestycji ?

    77 0
  • ~sand 2015-02-16 09:15:42

    DOTYKOWE?! Ludzie przeciez to zaraz bedzie zepsute, bedzie sie zawieszało itp... to juz lepiej klasyczne przyciski....

    55 0
  • ~lebex 2015-02-16 09:35:52

    ZTZ niech lepiej wymyśli atrakcyjną taryfę: bilety 15min, poruszanie się między dwoma przystankami itd. Kasowniki to tylko dodatek...

    66 1
  • ~Arteks 2015-02-16 11:25:30

    Tym się do komunikacji miejskiej ludzi nie przyciągnie... Owszem, być może te ekrany są bardziej użyteczne od poprzednich i nic poza tym. Natomiast to czego się rybnicka komunikacja domaga, a czego Berger ze swoją obecną załogą nie wprowadził przez ostatnie 20 lat to: rozkłady cykliczne, połączenie kilku linii razem tak aby stworzyć sensowne ciągi przewozowe łączące różne generatory ruchu w mieście przykładowo w Rybniku potrzeba nam linii łączącej Niedobczyce z Boguszowicami przez dworzec-pl. Wolności-Wyzwolenia-Paruszowiec-Piaski dzięki jednej linii kursującej np. co 20 minut mamy świetnie skomunikowanych kilka dzielnic ze sobą z zakładami pracy na Paruszowcu, a także gęsto zaludnione dzielnice typu Niedobczyce, Smolna, Śródmieście, Piaski i Boguszowice. Dzięki jednej takiej linii łączącej np. przystanek Franciszkanie z Wyzwolenia dałoby się spokojnie poruszać także po Śródmieściu wiedząc że co 20 min na przystanku pojawi się autobus w tym i odwrotnym kierunku. To są rzeczy które w innych miastach już dawno byłyby wprowadzone ale ZTZ tego nie zrobi bo to przerosłoby ich możliwości intelektualne. Mamy w zamian sto linii które kursują do dworca KM na wpół puste, generujące niepotrzebne wozokilometry, zamiast pracować tam gdzie ludzie chcieliby i mieliby po co jeździć. W ogóle cała północ Rybnika gdzie ludzie masowo się budują, gdzie jest strefa, WORD, elektrownia i wiele innych firm ma śmiesznie małą ofertę przewozową... CDN

    28 0
  • ~Arteks 2015-02-16 11:31:46

    Są dzielnice które mają niezwykle słabą dostępność do komunikacji publicznej. Takim przykładem jest np. Północ gdzie odległości do przystanków są tak dalekie jak gdzieś na wsi, a oferta związana z ilością kursów też niewielka. Chaos z liniami to kolejna rzecz która występuje w Rybniku. Np. jeśli ktoś do Rybnika przyjedzie pociągiem i chce się dostać do szpitala to ma kilka możliwości ale... z różnych przystanków. Nie ma tu jakieś logiki że z jednego przystanku jadą autobusy w konkretnym kierunku. ZTZ albo nie ma siły przebicia albo zwisa im też lokalizacja przystanków bo od tego w dużej mierze również zależy zainteresowanie komunikacją - niestety w wielu miejscach gdzie przystanki bardzo by się przydały - nadal ich nie ma. I to w takich miejscach które dawałyby sporo podróżnych np. Tesco na Żorskiej w kier. centrum, Raciborska-Zawiszy Czarnego w kier. centrum, Nowiny Popiela. W ogóle stwierdzam, że przystanki jednokierunkowe to absolutny unikat rybnicki - nie ma czegoś takiego w innych miastach aby przystanki nie występowały po obu stronach ulicy (jeśli ta jest dwukierunkowa). Taryfy w Rybniku też są raczej odpychające. Czasami bardziej opłaca się jechać autem niż autobusem. Mimo że interesuje mnie komunikacja i jestem jej fanem - sam się zastanawiam dla kogo jest dedykowana obecnie komunikacja miejska w Rybniku? Dla młodzieży - ok, dla emerytów - ok, dla ludzi biednych - nie bardzo bo bilety są drogie, dla dojeżdżających do pracy - tak ale dla tych którzy pracują w centrum.

    22 0
  • ~Marcin74 2015-02-16 12:01:15

    Np.: Myto – Plaza: 4 osobowa rodzina (2 dzieci). ZTZ - 11,4 zł. Taxi – max 15 zł. Należy przemnożyć x ilość rodzin, które chcą jechać na zakupy, do kina itp. i nie chcą iść na przystanek, marznąć na przystanku, sprawdzać czy jedzie (bo dzisiaj święto, niedziela itp.) czy nie jedzie i o której jedzie ostatni z powrotem. Czy można kupić bilet u kierowcy czy nie? Czy będzie miał wydać? Czy nie? Itd. Tak, wiem... to nie jest reprezentacyjny model klienta ZTZ ale... każdy kto jeździ ZTZ, robi to tylko dlatego bo nie ma innego wyjścia! Jeśli tylko sytuacja życiowa na to pozwala większość klientów ZTZ przesiada się do własnego samochodu, na piździk, rower czy do taxi szczęśliwa, ze nie musi korzystać i być uzależniona od drogich, źle skomunikowanych autobusów.

    27 0
  • ~Arteks 2015-02-16 12:10:23

    Dodam jeszcze że największą porażką rybnickiej e-karty jest... jej minimalne wykorzystanie. Nasz ZTZ wykorzystuje może z 10% jej możliwości. Możnaby było np. obniżać ceny przejazdów w godzinach szczytu, możnaby wprowadzić jakieś tanie karty rodzinne, karty całodobowe, możnaby obniżać ceny na jakichś kierunkach w czasie remontów ulic, możnaby zrobić taryfę zależną od przejechanej liczby przystanków - niestety nasz ZTZ nie chce tego robić. To trochę tak jak ktoś kupuje wypasionego laptopa i potem wykorzystuje tylko nieliczne jego funkcje. Nasz ZTZ też tak ma - dostał wspaniały przyrząd którym można było przyciągnąć ludzi do komunikacji miejskiej i... wykorzystał minimalną ilość jego możliwości... Jeśli w Rybniku są jakieś instytucje które wymagają sporej reformy czy reorganizacji to z pewnością ZTZ należy do takich, a pan Berger powinien już odejść na zasłużoną emeryturę.

    28 0
  • ~jakniktinny 2015-02-16 12:43:38

    dogadajcie się w końcu z KZK GOPem i wprowadźcie normalne, regularne linie do gliwic i katowic - chyba nie macie pojęcia ile ludzi tam dojeżdża codziennie do pracy i do szkoły, płacąć prywaciarzom 11zł w jedną stronę...

    27 0
  • ~Arteks 2015-02-16 12:50:32

    @jakniktinny - ciężko z tym dogadywaniem. Wprawdzie linii do Katowic nie ma sensu uruchamiać bo są Koleje Śląskie utrzymywane z naszych podatków więc nie ma sensu na dubling tym bardziej, że pociąg w podróżach powyżej pół godziny jest zdecydowanie wygodniejszy. Natomiast przyznaję ci rację że ZTZ i władze miasta nic nie robią aby zapełnić dziurę po dawnym PKS w liniach na północ czyli połączenia w kierunku Knurowa, Zabrza czy Gliwic. Obecnie do Gliwic jeździ jeszcze d. PKS Gliwice ale kursów ma znacznie mniej niż kiedyś. Do Knurowa i Zabrza publicznej komunikacji nie ma. Możliwe że po remoncie linii kolejowej będzie szansa na uruchomienie pociągów z Rybnika przez Knurów do Gliwic ale to jest śpiew przyszłości. Ciekaw jestem co się będzie działo po likwidacji MZK Jastrzębie bo na to się zanosi. Jak samorządowcy dogadają się między sobą odnośnie załatania tej luki. Już obecnie komunikacja między Rybnikiem, Wodzisławiem a Jastrzębiem jest dość słaba, a co będzie po upadku MZK? Czy naprawdę nasz region ma iść w kierunku busiarstwa i rozdrobnienia komunikacji tak jak na Ukrainie czy na wschodzie Polski? Przypomnę, że Śląsk zawsze chlubił się najgęstszą siecią zelektryfikowanych linii kolejowych oraz dobrze działającą siatką połączeń autobusowych PKS i WPK. Niestety w ostatnich 10 latach zostało to prawie całkowicie rozwalone, za wyjątkiem nielicznych kierunków.

    3 0
  • ~Anonymous 2015-02-16 13:51:41

    ~Arteks niezbyt często zgadzam się z Twoimi opiniami na różne tematy, ale Twój powyższy wyczerpujący wywód dotyczący ZTZ jest konkretny i podpisuje się pod każdym zdaniem :) Wypasione Mercedesy i dotykowe kasowniki nie skuszą rybniczan do korzystania z komunikacji. Komunikacja to przede wszystkim dobry rozkład, a nasz nie nadąża za dynamiką nowoczesnego miasta.

    16 0
  • ~Arteks 2015-02-16 14:08:42

    @anonymous - zupełnie nie nadąża i widzą to zarówno pasjonaci komunikacji, jak i mieszkańcy, a szczególnie tych którzy mieli okazję korzystać z wzorcowych innych systemów typu Gdynia, Ostrawa czy Tychy. A może dostrzeże to nowy prezydent? Przecież u nas się nie da autobusem dojechać z Wyzwolenia na dworzec, z Kąpieliska Ruda na Chabrową czy z Niewiadomia do Paruszowca i nie chodzi aby z każdego punktu do każdego dojechać bezpośrednim autobusem bo tak się nie da. Ale u nas brak logiki w trasowaniu linii i dzięki temu nie ma możliwości logicznych przesiadek. Spróbujcie dojechać z Chwałowic do dworca PKP albo gdzie przesiądziecie się jadąc z Zebrzydowic do Elektrowni czy z Chwałowic do Kamienia??? Władze miasta kompletnie nie wykorzystują komunikacji jako narzędzia przez które możnaby zbudować więcej miejsc pracy, a przy tym jako narzędzia do sprawnego poruszania się po mieście. Czy w Rybniku ktoś normalny jeszcze przyjedzie na przyjęcie autobusem i będzie miał możliwość powrotu do domu np. o 23.00? Z tym pewnie byłoby tak jak w loterii... W Rybniku zamiast kilkudziesięciu linii wsytarczyłoby nam np. 20 ale jeżdżących regularnie w cyklicznych odstępach co 20 lub co 30 minut (to drugie do dzielnic słabiej zaludnionych). I ot cała filozofia. Mija rok od przedstawienia planów transportowych za przygotowanie których samorządy były zobligowane i musiały za nie zapłacić. Od tego czasu ZTZ nie wprowadził ani jednego zalecanego przez plan transportowy rozwiązania.

    8 0
  • ~Arteks 2015-02-16 14:11:28

    Owszem nasz ZTZ zmienił się na plus jeśli chodzi o organizację czy funkcjonowanie w przeciągu ostatnich 10 lat. Naprawdę da się to zauważyć jeśli chodzi o estetykę rozkładów jazdy na przystankach, wyposażenie autobusów w monitoring i tablice elektroniczne, dobre wymagania taborowe jeśli chodzi o przetargi. Natomiast w ogóle nie poszedł do przodu jeśli chodzi o układanie rozkładów jazdy, trasowanie linii autobusowych i dopasowywanie do dzisiejszych potrzeb, marketing propasażerski, kształtowanie takich taryf aby same w sobie przyciągały nowych pasażerów.

    2 0
  • ~Afordancja 2015-02-16 14:41:57

    @Arteks, trudno sie z Toba niezgodzic, dodal bym jeszcze, ze (chyba, ze cos sie zmienilo, albo o czyms nie wiem) forma doladowyania tej e-karty jest po prostu zalosna, zamiast zrobic jakiis prosty system, ze mozna doladowac przez neta, przelewem, sprawdzic akutalne saldo itd. to nie, musze gdzies szukac. Swoja droga mysle, ze powienes na forum zalozyc jakis watek na ten temat, zebralo by sie jakos wiecej sensownych rozwiazan (zostaly by na dluzej) moze by ktos w koncu to zauwazyl, niektore rozwiazania nie musza byc wacale kosztowne wystarczy odrobina dobrej woli.

    9 0
  • ~MQ 2015-02-16 16:26:03

    Chciałoby się powiedzieć Arteks przemówił ludzkim głosem . Muszę przyznać, że masz Arteks rację. W kwestii tego, że Pan Berger powinien już odpocząć i odejść na emeryturę zgadzam się z Tobą w 200%. Komunikacja Miejska w Rybniku ma potencjał wystarczy wrzucić na stołek dyrektora kogoś młodszego z wiedzą w zakresie transportu zbiorowego i byłoby całkiem fajnie. Z e-kartą Arteks też masz rację stworzono system, który w chwili obecnej faktycznie jest prawie niewykorzystany.

    8 0
  • ~Arteks 2015-02-16 16:36:40

    @MqG - tym się różnimy, że ja potrafię spojrzeć krytycznie na działalność rybnickiego urzędu czy jego instytucji, a ty jesteś jak ten ujcio-pawcio z reklamy ING. Nie możesz nic powiedzieć przeciw swojemu urzędowi bo jesteś u nich w kieszeni. ;P Natomiast e-karta jest bardzo przydatna w różnego rodzaju statystykach i rozliczeniach. Mój znajomy naukowiec z UŚ (z którego pracy dowiedziałem się że Żory mają najgorszą komunikację miejską na Śląsku jeśli chodzi o dane w czasach MZK) stwierdził, że ZTZ ma najdokładniejsze dane związane z przewozami. To nie dziwi bo mają e-kartę. Ale pasażer ma z tego dodatkowe trudności - musi dwa razy odbijać kartę, a szczególnych korzyści z tego nie ma. No chyba że chodzi o tańszy przejazd niż u kierowcy ale przecież jak były papierowe bilety, to te z kiosku też były tańsze niż u kierowcy... Rybnik wydaje na komunikację razem ok. 25 mln zł. Za takie pieniądze moglibyśmy mieć wzorową dla innych. ZTZ nie wykorzystuje w należyty sposób potencjału jaki mógłby mieć.

    0 6
  • ~ 2015-02-16 16:59:38

    Największym bublem na ekarcie są dwa konta, tzw. punkty ZTZ i eportmonetka. Mało kto o tym wie, że z eportmonetki można zapłacić za bilet w kwocie takiej jak u kierowcy bądź przelać tą kwotę na punkty. Jednak punktami ZTZ np. za parking nie zapłacimy (o ile ktoś w ogóle płaci w ten sposób za parkowanie). Nie widzę sensu w istnieniu dwóch osobnych kont, skoro system i tak byłby w stanie rozróżnić te opłaty i rozliczyć się wewnętrznie. W parkomatach można doładować ekarte, ale na konto eportmonetki. Skomplikowane to i na pewno nie ułatwia życia. Jednym z założeń zakupu nowych kasowników miało być przenoszenie biletów zakupionych przez internet. Dlaczego o tym nie napisano? Coś poszło nie tak?

    0 0
  • ~StosJoannyd\'Arc 2015-02-16 18:42:07

    :-) Jestem pod wrażeniem tego mesjanizmu. Arteks a możesz napisać jak często jeździsz autobusem i na jakich trasach? Wielokrotnie udowadniałeś, że o organizacji czegokolwiek nie masz bladego pojęcia. Jeśli uważasz, że w Rybniku i poza Rybnik brakuje linii autobusowych dlaczego nie stworzysz własnych i nie zarabiasz na nich? Z tego co tu wypisujesz będą w nich jeździć tłumy. Jest pełno przewoźników którzy skorzystaliby z Twojego doświadczenia a Ty ich po prostu olewasz. Zrób to dla dobra ludzkości i zgłoś się do któregoś z nich, niech wycenią ile warte są Twoje pomysły. Tak jak ZGM ma swojego adoratora na literę D tak ZT ma swojego adoratora w Tobie. Ciekawe czy z tych samych pobudek. I tyle w temacie

    0 2
  • ~StosJoannyd\'Arc 2015-02-16 18:50:14

    A tu masz jak dojechać z Chwałowic na PKP ;-) fantastyczne prawda, szkoda że mało kto weryfikuje to co wypisujesz...
    http://www.ztz.rybnik.pl/rozklad/?nazwa1=R-k+Chwa%C5%82owice+Osiedle&nazwa2=R-k+Meksyk+Kamyczek&godz=7&min=0&typ=1

    7 0
  • ~ 2015-02-16 19:19:54

    Zamiast tych kasowników przydały by sie dodatkowe kursy busów jak np 15 uwiercie mi dla człowieka pracujacego w tenneco czy purmo lub podobnych firmach gdzie trzeba busem np na boguszowice wracać po 22 jest to masakra najszybszy bus 22-40.również przydało by sie wiecej kursów 46 żeby łatwiej na szpital było dojechać a nie jakieś kasowniki.

    6 0
  • ~Arteks 2015-02-16 19:58:31

    @martt9 - prawda jest okrutna ale poszło sporo milionów zł na projekt który w zamierzeniu był niezły, niestety został spartolony. Po pierwsze e-karta ma minimalną ilość ofert dla podróżnych. W zasadzie dla mieszkańców jest to bilet na 2 przystanki, i bilet powyżej 2 przystanków, jest jeszcze bilet przesiadkowy ale przy rybnickich przypadkowych przesiadkach - chyba nikt z niego nie korzysta. Można było e-kartę połączyć z systemem parkingowym, można było ją połączyć z systemem zniżek w sieciach miejskich placówek np. domy kultury, ośrodki sportowe i rekreacyjne. Wszystko można było zrobić tylko... dzięki albo niewiedzy urzędników, albo braku koncepcyjności ZTZ albo dzięki jednemu i drugiemu, zrobiono niewiele. Co ciekawe wbrew zapowiedziom, że e-karta będzie ewaluować tak się nie stało. W tym roku mamy 9 lat od wprowadzenia w Rybniku e-karty i jej funkcjonalność nie uległa poprawie ani o trochę...

    0 3
  • ~blom 2015-02-16 20:03:26

    @Atreks już widzę jak MZK upada... prędzej zanosi się na dogłębną reorganizację niż na likwidację MZK, a co za tym idzie powiązanego z nim PKMu. Zapewne pod koniec roku znowu wstąpią w szeregi MZK i sielanka i morze pieniędzy będzie dalej płynąć sobie radośnie latami. Ale wracając do tematu, to mnie zastanawia dlaczego ZTZ nie korzysta ze statystyk napełnienia, które płyną z użycia e-karty? Całymi dniami obserwuję linie, które kursują dookoła z DKMu i wożą jedynie powietrze przez całą trasę.

    1 0
  • ~Arteks 2015-02-16 20:11:18

    @stosJoannydarc - nazywaj sobie mnie jak chcesz betoniku z ZTZ, ważniejsze jest to, że merytorycznie jesteście bardzo słabi i nie potraficie odpowiedzieć kontrargumentami: po co tyle linii kursuje do Dworca KM i marnuje wozokilometry? dlaczego nie wprowadzacie zaleceń planu transportowego jakie opracowali wam niezależni eksperci? dlaczego komunikacja w niedziele w Rybniku upodabnia nas do wsi? dlaczego nie chce się wam wprowadzać rozkładów cyklicznych które na wielu ciągach wyeliminowałyby kursujące stada bądź przypadkowe godziny odjazdu i sprawiłyby że każdy mieszkaniec miałby świadomość, że w najgorszym przypadku będzie miał autobus za 20 czy 30 minut (w przypadku wspólnych tras dwóch linii co 10 lub co 15 min.), dlaczego nie chce się wam modelować taryf, a przez to ściągać ludzi z dróg do komunikacji miejskiej? dlaczego nie potraficie dopasowywać komunikacji miejskiej do współczesnych generatorów ruchu takich jak chociażby markety, domy kultury, ośrodki sportowe, zakłady przemysłowe, dlaczego mamy tak duże odległości między przystankami? Na koniec retorycznie - dlaczego jesteście tacy nieruchawi i "niedasiowi"? Kiedyś mi się wydawało że Przewozy Regionalne to najbardziej nieruchomy przewoźnik w PL. Ale oni przynajmniej wprowadzili namiastkę ruchu cyklicznego, bilety strefowe, liniowe i weekendowe. A wy? byliście chronieni mimo tego, że w kształtowaniu komunikacji w mieście nie robicie niczego nowatorskiego.

    0 3
  • ~Arteks 2015-02-16 20:26:01

    @blom - Rybnik, Wodzisław opuściły MZK, a teraz chce wyjść Jastrzębie. Bez Jastrzębia MZK nie ma żadnego sensu @stosJoannydArc - ten przykład z przesiadkami od strony Chwałowic mnie rozsadził... Wy naprawdę jesteście na tyle głupi czy bezczelni żeby ludziom sugerować dojście z Kamyczka na dworzec drogą te 300 metrów po dziurach i podwójnych schodach na przystanek dworzec PKP? A stałoby się coś gdybyście linie od Chwałowic skierowali przez Dworzec PKP-Chrobrego-Sąd jeśli nie możecie zatrzymać tych autobusów koło Biedronki na przystanku d. PKS? Sam podałeś genialny przykład na urzędniczą głupotę i tworzenie miasta kultu-moto. Mieszkańcy dzielnicy Chwałowice mają sobie podejść z Kamyczka do ZUS czy do dworca PKP pieszo, bo po co autobus ma się zatrzymywać bliżej. Tymczasem autem można sobie stanąć przy samym budynku ZUS czy podjechać pod sam dworzec. Na zachodzie od lat pierwszeństwo we wszystkim ma komunikacja miejska, u nas odwrotnie - to auta są protegowane. I jeszcze jakiś głąb uważa przejście np. 300 metrów wieczorem czy w deszczu za coś normalnego w sytuacji kiedy np. Czesi czy Niemcy przesuwają przystanki pod drzwi np. marketów, dworców, stadionów tak aby piesi mieli jak najbliżej i najwygodniej. Jestem ciekaw czy Kuczera, Student i Masłowski utrzymają parasol ochronny nad gamoniami z ZTZ. Jeśli tak to nadal w Rybniku w komunikacji miejskiej będziemy mieli mentalność lat 80. I nie zmienią tego ani tablice na przystankach, ani nowoczesne dotykowe kasowniki.

    0 0
  • ~Arteks 2015-02-16 20:36:52

    @blom - odnośnie pustych autobusów do DKM, pisałem do UM kilka razy że autobusy w takiej ilości są niepotrzebne. Że potrzebna byłaby reorganizacja linii. Zmniejszenie ich ilości, w zamian zwiększenie częstotliwości. Przy takim modelu możliwe byłyby przesiadki (bo wszędzie nie da się uruchomić bezpośrednich autobusów). A jeśli wszystko kursuje w określonych cyklach - każdy kierunek, autobusy nie jeżdżą przypadkowo i łatwiej się przesiadać, łatwiej iść na przystanek w ciemno bo "zawsze coś pojedzie". Z drugiej strony dałoby się wtedy uruchomić 3-4 linie przecinające miasto i łączące skrajne dzielnice ze sobą np. Niedobczyce z Boguszowicami, Nowiny z Niedobczycami czy Chwałowice z Elektrownią itd jeżdżące między 5 a 23 w jakichś normalnych cyklach, tak żeby każdy mieszkaniec był pewien że nawet jeśli zostanie w pracy dłużej, czy zepsuje mu się auto, czy postanowi dłużej zabawić na imprezie albo w kinie - zawsze będzie miał się czymś dostać i wydostać. Obecnie to jest loteria. Nawet mieszkając na Nowinach mam sytuacje typu, że jadą 4 autobusy w ciągu 2-3 minut, a potem przez 20 ani jeden... To nie jest normalna, dobrze funkcjonująca komunikacja. Spróbuję tym problemem zainteresować nowe władze miasta. Jeśli Masłowski, Student, Koper czy Kuczera gdzieś byli na zachodzie albo chociażby w Gdyni, Bydgoszczy albo Ostrawie czy Opawie, może zajarzą o co chodzi i zaczną rozbijać mur niedasizmów naszego ZTZ. Rybnik za 25 mln mógłby mieć transport publiczny jak się patrzy!

    0 0
  • ~roy 2015-02-16 21:09:45

    Wifi do autobusu, strona responsywna lub aplikacja, terminale to zbędny koszt ale pojęcie leśnych dziadów o tech. jest z odległej epoki. Niepotrzebne koszta, z tego mech. i tak skorzystają głównie młodzi, a oni mają smartfony, które mogą robić za terminale. Będzie słaby dostęp i serwisowanie tego po pijackim weekendzie w polsce, chyba, że się mylę. Zobaczymy jak to się sprawdzi :p fajnie by było mieć mapę z czasem rzeczywistym swojego autobusu a to, że funkcjonalność, który przystanek jest w autobusie to... chyba tylko pijanemu się przyda :p żeby ogarnął gdzie ma wysiąść :D

    2 0
  • ~ 2015-02-17 01:41:42

    Elektroniczny system informujący za ile minut autobus ma odjechać nie jest skomunikowany z systemem GPS którego w autobusach brak, inne miasta jak np. Kielce mają dokładnie wykonaną bazę, i wiadomo że jak podejdzie się na przystanek to skoro pisze linia 00 za 2min to jest za 2 min! nie potrafię zrozumieć dlaczego tyle hajsu poszło na tworzenie sieci komunikacyjnej. Powinno się wykonać rozkład cykliczny, wielodzielnicowośc pod względem rozkładu np. linia 0 jedzie z rydułtów do kamienia, kolejna inną stronę, tak aby miało to ręce i nogi. A jak narazie to podwyżka cen biletu i wielkie G**no!

    7 0
  • ~rodzyn 2015-02-17 10:05:47

    Bardzo bym chciał powiązania połączeń ZTZ i KŚ. Pociąg z Niedobczyc do centrum jedzie 8 minut. Jeździ średnio co godzinę i to za kasę Marszałka. Wzorem do naśladowania w tym temacie są Tychy. Możemy wykorzystać stacje: Niewiadom, Niedobczyce, Rymer, Rybnik Towarowy, Rybnik, Piaski, Gotartowice, Paruszowiec, Leszczyny (dworzec na granicy Kamienia i Leszczyn).

    4 0
  • ~StosJoannyd\'Arc 2015-02-17 19:41:43

    Arteks dlaczego nie założysz bloga i tam o tym nie piszesz tylko zaśmiecasz komentarze? Boisz się ze nikt by go nie odwiedzał. Twoja agresja jest chorobliwa...to bardzo smutne. Każdego kto udowadnia Twój brak inteligencji od razu przypisujesz do jakieś instytucji. Zresztą zapominasz ile razy równi Tobie kpili z urzędników twierdząc ze jesteś jednym z nich. Jak Ty
    ewaluowałeś przez te 10 lat? PKS w likwacji nie umiałeś go ocalić, MZK pada nie umiesz im pomóc a czepiasz się jednej z najlepszych i stawianych za wzór jednostek w kraju. Ja chciałbym żeby Kuczera, Koper i Masłowski stworzyli skuteczny mechanizm pomocy dla ludzi takich jak Ty, samotnych, niezrealizowanych i bez perspektyw.

    0 4
  • ~ 2015-02-17 20:12:17

    ~Arteks Ale przecież można doładować e-kartę przelewem ;)
    http://eurzad.ekarta.rybnik.eu:38080/SDK/

    5 0
  • ~Arteks 2015-02-17 20:21:13

    @stosJoannydarc - ale dlaczego upadł rybnicki PKS - bo był kierowany przez grupę zabetonowanych leśnych dziadków którzy nie dbali o to jak przyciągnąć pasażerów i zmniejszyć koszty stałe tylko cięli rozkłady - aż już nie było czego pociąć... Dla porównania PKS Racibórz czy PKS Bielsko-Biała miały o wiele więcej szczęścia do kadry zarządzającej i działają sobie całkiem sprawnie do dzisiaj, a dzięki nim komunikacja wokół tych miast funkcjonuje lepiej niż wokół Rybnika. Nie pisz mi co mam robić, a czego nie, lepiej weź się za myślenie jak wdrożyć chociażby niektóre postulaty projektu transportowego za który miasto zapłaciło! Oczywiście możesz "jechać" po Arteksie zamiast dyskutować na argumenty. Wiem jednak że merytorycznie mnie nie pokonasz bo to o czym pisze jest bezdyskusyjne i ludzie z MZK Tychy albo ODIS Ostrawa przyznaliby mi 100% racji, tylko wy wciskaliście kit Fudalemu przez lata że się nie da lub że nie idzie... Gdybym ja nie przekonał przez forum i pisma UM do organizowania przetargów i większe wymagania dotyczące taboru - do dzisiaj pewnie jeździłyby po mieście Karosy... No ale z tego co słyszałem w ZTZ, pracują krewniacy Bergera i jakieś filozofy, a instytucją kieruje gość który już dawno powinien być na emeryturze... ;)

    0 2
  • ~drozdaxxx 2015-02-18 13:22:26

    Jak już zmieniali te kasowniki, to mogli chociaż dodać możliwość płatności kartą bankomatową.

    3 0
  • ~shamayla 2015-02-18 21:21:45

    Koszt przejazdu mojej rodziny do Rybnika..zreszta co ja mówię do Rybnika mam 7 przystanków powyżej jednego to 2x3.80 +3x1.90=13.30 x2 w końcu trzeba wrócić =26.60!!!!! Panie Prezydencie nie stać mnie by moje dzieci mogły bawić się na pięknych placach zabaw w Rybniku, podziwiać różne atrakcję. No i proszę zobaczyc co czynicie że człowiek z małych miejscowości zostaje tak ograniczony że nawet Rybnik staje się dla niego nieosiagalny!!! Do tego pragnę dorzucić że nieraz jechało się w okropnych warunkach szczególnie w lato kiedy kierwcy nie włączają klimatyzacji a autobusy są przepełnione!!!

    10 0
  • ~drozdaxxx 2015-02-19 01:04:59

    shamalaya Akurat ceny są akceptowalne i w porównaniu do innych miast nie ma zbytniej różnicy. Niedawno była akcja bilet dla rodziny, trzeba było wtedy zwiedzić miasto. Generalnie jakbyś nie wiedział, to autobusami większość osób jeździ bez towarzystwa np. do szkoły, do pracy a to się zdecydowanie bardziej opłaca niż dojazd autem.

    0 4
  • ~shonya 2015-02-19 08:24:28

    @Arteks - już nie przesadzajmy, że te Chwałowice nie mogą dojechać na PKP - przecież kursuje linia 13. A spod kopalni śmiga jeszcze 23 i 5. Pomijam fakt częstotliwości kursowania tych autobusów, ale ogólnie dojechać jakoś się da ;)

    5 0
  • ~ 2015-02-19 10:39:41

    Z dzielicy Północ do najblizszego przystanku mam conajmniej pól kilometra.Wsiadam więc do auta na placu i jadę.Gdyby było przejscie pod stacją Rybnk Paruszowiec to sytuacja uległa by poprawie .Niestety rybnickie władze od stu lat nie wpadły na ten "genialny" pomysł.Jedynie przed wyborami jakis kandydat do panstwowej kasy zrobi sobie fotkę przed ruinami dworca i .......zapada cisza .Po ostatnich wyborach też temat remontu odsunieto w cień.Az ktos zginie w ruinie.

    5 0
  • ~Arteks 2015-02-19 11:42:58

    @drozdaxxx - nie chce mi się teraz tego sprawdzać ale kiedyś jak porównywałem oferty taryfowe to bilet kwartalny w Warszawie (miasto o powierzchni ROW-u) na wszystkie środki transportu był tańszy niż porównywalny bilet rybnicki... Może teraz się to zmieniło, nie wiem. Ale nawet jeśli w Warszawie jest droższy to tam nie mając auta można kursować po całym mieście praktycznie przez całą dobę, 7 razy w tygodniu. A w Rybniku nawet w godzinach szczytu ciężko podróżuje się między północą, a południem czy wschodem, a zachodem miasta. @shonya - ale nie można powoływać się na przypadkowe linie które kursują co dwie godziny. Jeśli ktoś ma pociąg np. o 8.30 to musi się dostać na konkretną porę, a u nas zauważ że to jest loteria - może będzie autobus, a może go nie będzie... Mieszkając na Nowinach mam bardzo dużą liczbę kursów do Śródmieścia, a wierz mi czy nie, są takie pory że nie ma żadnego autobusu bo rozkładami ZTZ rządzi CHAOS!!! W Rybniku nie ma aż tak wielkiego problemu z finansami i wozokilometrami - problemem jest raczej to że autobusy jeżdżą nie tam gdzie chcieliby ludzie... Pomijam to, że lokalizacja dworca KM jest po prostu fatalna...

    0 1
  • ~Arteks 2015-02-19 11:44:16

    @jureq - masz rację co do braku przejścia pod dworcem, masz rację co do fatalnego dostępu dzielnicy Północ do komunikacji miejskiej, natomiast uspokoję cię, że remont dworca Paruszowiec będzie. Jeśli PKP PLK już coś zaplanowała to raczej się z tego nie wycofa. :)

    0 5
  • ~shamayla 2015-02-19 19:01:45

    Hmmm masz może i racje drozdaxxx że ceny porównywalne ale chyba zapomniałeś że zarobki już niekoniecznie;) a co do "akcji" bilet rodzinny to chyba do końca nie masz pojęcia na czym ta "akcja" plega..... i tyle w tym temacie.

    5 0
  • ~Teddy 2015-02-19 23:25:46

    Czekamy na zamianę koloru liter na czarny? Ile czasu? 3 sekundy? Rzeczywiście usprawnienie jak ch... Nasz ZTZ uwielbia przepieprzać kasę na pierdoły, ale żeby tak remontując perony przystankowe podnieść ich poziom, żeby się wygodniej wsiadało i wysiadało to nie. Może jeszcze kasowniki z WiFi i Bluetoothem, żeby można było kasować bilet z domu, albo z ławki, bez wsiadania do busa? Dałoby się wtedy zarobić na kolejne gadzety bez wożenia ludzi.

    5 0
  • ~Teddy 2015-02-19 23:50:12

    @Arteks wiesz komu jest potrzebna komunikacja w Rybniku? Bergerowi i spółce. Przyblokowane (nie uszkodzone) przyciski "U" na kasownikach, wysokość biletów i koszty dla kupujących je u kierowców - bo taki gość z Krakowa, albo babcia ci raz na rok przyjedzie w Wodzisławia do Rybnika nie będzie lecieć po e-kartę, a dzięki temu dodatkowa kasa leci. Kuczera miał coś niby zmienić, ale jak widać woli głaskać po główce Adasia, więc nie ma co liczyć na porządek w mieście. Kolesiostwo było i będzie, dlatego wsiadam do auta i mam gdzieś komunikację, na którą czekam wiecznie bo spóźnioną, bez sensownych połączeń, nie latam z przesiadką z pl. Wolności na 3 Maja, albo spod Policji pod Dworzec PKP, nie wożę się w smrodzie jak z obory ani upale bo kierowca nie włączy klimy, albo przeciwnie nie marznę bo nie włączy ogrzewania. Nie muszę przeskakiwać półmetrowych odstępów od peronu, bo kierowca jest leniem i chamem i nie chce mu się podjechać bliżej. itd. itp. W rezultacie jestem na miejscu szybciej, wygodniej a często i taniej bo mój stracony czas na przystankach i przesiadkach tez ma swoją cenę. Ot i cała prawda o rybnickim ZTZ.

    7 0
  • ~lukrecja50 2015-02-20 00:17:00

    ~Teddy_zgadzam się z Tobą. Dołożę jeszcze brudne przystanki poza centrum, bo w centrum kurze i brud z ławek czyszczą swoim siedzeniem starsze osoby czekające na przyjazd autobusu. lenistwo kierowców którym nie chce się otworzyć wszystkich drzwi , a niech ganiają ludzie od drzwi do drzwi. Autobus spóźnia się 10 minut , decyduję się iść na pieszo, jestem miedzy przystankami, macham ale kierowca wolał by mnie rozjechać niż się zatrzymać (miałam tak kilka razy chcąc skorzystać z przejazdu poza centrum dokładnie autobus linii 1). Brak możliwości doładowania karty w Niedobczycach -no chyba ,że teraz można w Biedronce ,ale nie wiem bo nie korzystam. W okresie wakacyjnym likwidowanie kursów bo niby wakacje, ale kto do lub ze szkoły korzysta z autobusu po 22 ??? Za to przez całe wakacje dreptanie z z drugiej zmiany po pracy na piechotę. Robienie sobie wydłużonych świąt i weekendów, bo gdy jakieś święto przypada na wtorek czy czwartek to w poniedziałek lub piątek wprowadzają sobotni rozkład. Brak możliwości skasowania biletu na przejazd do 2 przystanków. To zniechęciło mnie już kilka lat temu do korzystania z przejazdów ZTZ na co dzień.

    8 0
  • ~StosJoannyd\'Arc 2015-02-25 19:30:47

    Klaudia i Shonya - brawo za odwagę w pokazaniu braku znajomości realiów przez Arteksa, aż dziw ze nie oskarżył Was o pracę w ZTZ. Z tego co pisze Arteks, to on dyktował za pośrednictwem Fudalego, co ma pisać ZTZ w specyfikacji na obsługę linii. Dlaczego więc nie pamięta, że w tej specyfikacji (dostępna publicznie na stronie ZTZ) pisze o wymogu tych nowych kasowników, które teraz tak krytykuje? Dlaczego skoro to on wymyśla nowości nie napisał o wykonaniu 5 x więcej kilometrów i 5 x więcej nowych autobusów? Dlaczego nie napisał do przetargu przebiegu linii według własnego uznania i rozkładu według cudownej recepty? To typowy objaw mitomani, a może jednak Fudali miał w głębokim poważaniu to co do niego pisał? Czy ktoś wie w jakiej dziedzinie działa nasz omnibus i jakie odnosi sukcesy? A może sam się przyzna?

    3 0
  • ~Arteks 2015-02-25 20:54:54

    @stosJoannydarc - twoje filozoficzne wywody nie pomagają wybielić ZTZ z różnych absurdów jakie tworzycie, a czepianie się mojej osoby jest niestosowne. Naprawdę chciałbyś żeby ktoś za was stworzył dużo lepszy rozkład? To zlećcie to prywatnej firmie jeśli sami nie potraficie. Piszesz że Shonya mi coś udowodniła, a tak naprawdę ona tylko zauważyła że jest inna linia która łączy Chwałowice z dworcem. Tak, są 23 i 13, ta pierwsza nie obsługuje jednak większej części Chwałowic czyli St. Kolonii, a obydwie kursują raz na ruski rok. Jeśli ktoś chciałby dojechać autobusem na pociąg i następnie do Katowic w godzinach porannych to ma tylko jedną możliwość czyli autobus o 7.04 bo z innych nie pasuje mu przesiadka... Więc gdyby w tym mieście komunikacją zajmowali się racjonalni ludzie to zastanowiliby się nad tym jak ułatwić mieszkańcom tak dużej dzielnicy dotarcie do dworca. Rozwiązań mogłoby być kilka. Problem w tym, że tak jak już zwróciłem uwagę, rozkładami w naszym mieście i układem linii rządzi CHAOS. A pracownicy ZTZ zamiast próbować coś z tym robić - bronią teorii chaosu i sugerują że przystanek Kamyczek jest dobry na przesiadki i dotarcie do PKP. Chcielibyście żeby ktoś pracował głową za was a wy kawki i pączki co? A wystarczyłoby wziąść przykład z Wodzisławia. Tam zamiast tworzyć swój "ZTZ" zlecono wykonanie koncepcji nowej siatki połączeń i rozkłady prywatnej firmie. Efekt to tańsze bilety, więcej kursów, lepszy układ linii i brak dodatkowych gęb do wyżywienia tak jak u nas.

    0 3
  • ~Arteks 2015-02-25 21:10:09

    @stosjoannydarc - nie odpowiedziałeś kontrargumentem na ani jeden problem poruszony przeze mnie. Pocieszam się tym, że może się z nimi zgadzacie i zaczniecie coś wreszcie robić? Wydaje mi się że parasol ochronny pewnej miłej pani się skończył, a Berger w końcu zostanie wysłany na emeryturę. Można go potem przyjąć na pół etatu na kanara - akurat na to świetnie będzie się nadawał. ;)

    0 4
  • ~StosJoannyd\'Arc 2015-03-19 20:35:44

    Żal mi A z jego kompleksami i „Bergerofobią”. Śmiać się czy płakać, kontrargumenty na kłamstwa...faktycznie parę lat temu Wodzisław zlecił coś na kształt analiz dotyczącej komunikacji miejskiej, pomimo ze mają "dwie linie na krzyż". Daleko to coś pod każdym względem odbiegało od poziomu stawianych poważnym badaniom, pewnie ze względu na to, że zapłacona za nie grosze. Firma się podłożyła bo oparła wyniki badań na tylko ankietach przeprowadzanych przez ludzi bez odpowiedniego przygotowania. Na dodatek te w większości były wypełniane przez samych ankieterów na klatkach schodowych i knajpach według własnej wizji. Byli to podobno sami "znafcy" z okolic. Może nawet A ma coś z tym wspólnego? W efekcie tego rozkład jazdy trzeba było zmieniać jeszcze przed jego wprowadzeniem i to kilka razy. Do dziś zresztą wśród podróżnych nie ma tam hura optymizmu z rozkładu jazdy.

    1 0

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Liderzy biznesu w regionie

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Przepisy dotyczące aborcji w Polsce:





Oddanych głosów: 1519