zamknij

Biznes

Firma z Rybnika obsłuży bezpłatną komunikację w Żorach

2014-02-07, Autor: 
Żorski magistrat wyłonił przewoźnika, który obsłuży siedem bezpłatnych linii autobusowych. Przetarg wygrała spółka A21 z Rybnika.

Reklama

Przetarg na obsługę bezpłatnej komunikacji w Żorach rozstrzygnięto 20 stycznia. Wygrała go rybnicka spółka A21. Jednak jeszcze przed podpisaniem umowy, konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju oraz "MIKRUS" Firma Przewozowa S.C. Irena Matysek, Stanisław Matysek złożyło odwołanie do wyników przetargu.

- Odwołanie dotyczyło wątpliwości odwołującego odnośnie wykazu taboru wykonawcy wybranego w postępowaniu. Zgodnie z opinią odwołującego wykaz taboru nie zawierał oświadczenia o ilości autobusów, którymi wykonawca będzie realizował usługę. Zdaniem odwołującego wykonawca nie wykazał, że dysponuje wymaganą przez miasto ilością autobusów - wyjaśnia Anna Ujma, doradca prezydenta ds. polityki promocji i informacji.


Krajowa Izba Odwoławcza uznała jednak odwołanie z bezzasadne. Za kilka dni miasto Żory podpisze więc umowę z rybnicką spółką. Będzie ona obowiązywała od 1 maja 2014 do 30 kwietnia 2024 roku.

Dotychczasowa działalność w zakresie publicznego transportu A21 Sp. z o.o. budzi jednak zainteresowanie mieszkańców miasta i ekspertów w tej dziedzinie. Wiadomo, że spółka została zarejestrowana końcem października 2013 roku, a w grudniu zmieniła profil działalności oraz prezesa zarządu. - Firma A21 Sp. z o.o. jest dla nas wielką niewiadomą. Wiemy, że nie ma doświadczenia na rynku przewozów autobusowych. Do tej pory zajmowała się cateringiem - mówi Adam Ciepluch, prezes zarządu Stowarzyszenia Transportu Zrównoważonego z Rybnika.

Sam właściciel firmy, Robert Grzybek zapewnia jednak, że w dużej mierze wszystko jest już przygotowane, a po podpisaniu umowy prace ruszą pełną parą.

Więcej na ten temat przeczytasz w portalu tuŻory.pl.

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (16):
  • ~THE Bill 2014-02-07
    09:05:04

    9 0

    Mieszkańcy Rybnika płacący 3,80 zł za bilet patrzą z zazdrością na politykę transportową w Żorach. Zrezygnowałbym z dojazdów do pracy samochodem gdyby Rybnik zaoferował bilet w okolicy

  • ~THE Bill 2014-02-07
    09:08:06

    0 2

    1 zł (poniżej 1 zł)

  • ~Anonymous 2014-02-07
    09:41:30

    4 0

    Porównywanie komunikacji miejskich Rybnika i Żor wydaje mi się bezcelowe i co najmniej śmieszne. Przecież tam jest 7 linii autobusowych, a jakość taboru do tej pory była o wiele gorsza niż u nas. Zgadzam się, że bilety są za drogie w porównaniu z np MZK Jastrzębie i KZK GOP, ale tam do kosztów dokłada się więcej gmin, a to chyba ma znaczenie, szczególnie w KZK GOP. Z wyżej wymienionymi możemy sie porównywać, ale zestawienie komunikacji rybnickiej i żorskiej naprawdę nie ma sensu.

  • ~Arteks 2014-02-07
    09:43:42

    1 1

    @The Bill - Porównaj sobie rozkłady jazdy dwóch dość podobnych peryferyjnych blokowych dzielnic Rybnika (Boguszowice) i Żor (Roju) np. rano i w porze pisania tego maila 6.00 6.00 6.09 6.10 6.10 6.20 6.30 6.40 6.49 6.50 7.00 7.05 lub teraz (godz. ok. 9.40): Boguszowice-Centrum 9.35 9.50 10.00 10.05. A teraz Rój-Żory Centrum tylko 6.43 7.11 i teraz - najbliższy 11.11 (!). Chciałbyś mieć komunikację miejską która kursuje z dużych osiedli do centrum tak rzadko? A co dopiero w jakichś małych dzielnicach typu Rowień czy Osiny... Pomijam już to, że w Rybniku znalezienie w wyszukiwarce rozkładu to kwestia sekund. Aby znaleźć rozkłady linii z Zor zajmuje to kilka minut bo oczywiście w MZK nikt nie co to jest wyszukiwarka rozkładowa... Kiedy Rybnik inwestował w nowe krótkie i przegubowe autobusy niskopodłogowe, prezydent Żor wolał budować nikomu niepotrzebne muzeum ognia... A prawda jest taka, że komunikacja miejska podobnie jak wygląd ulic czy urzędów - to wizerunkowa sprawa dla każdego miasta. Pisanie coś o "zazdrości wobec Żor" jest tak samo zasadne jak zachwyt Rodmana Koreą... ;) Ceny biletów to nie wszystko ale jeśli już wysuwasz ten argument to w Rybniku jest bilet 2 przystankowy za 1,20 zł. W MZK (w tym także w Żorach) nawet jeśli jedziesz jeden przystanek płacisz 2,40 zł czyli dwa razy drożej. Żory mogą sobie pozwolić na bezpłatną komunikację bo ona jest tak kiepska, że pobieranie za nią opłat jest po prostu nietaktowne wobec mieszkańców.

  • ~Anonymous 2014-02-07
    09:50:05

    5 0

    Nawiązując do mojego komentarza powyżej. Z ciekawości sprawdziłem ceny biletów w MZK Jastrzębie i stwierdzam, że bilety w ZTZ nie są droższe. Ceny biletów jednorazowych i okresowych są porównywalne, a nawet w wielu przypadkach u nas jest taniej (oczywiście z e-kartą). Inaczej wygląda sprawa z KZK GOP bo tam bilety są na tramwaje i autobusy.

  • ~ 2014-02-07
    09:59:50

    9 0

    Trzeba by chyba razić paralizatorem każdego delikwenta który używa terminu "bezpłatna" w odniesieniu do czegokolwiek co organizuje miasto/państwo żeby się ludzie nauczyli.
    Autobusy będą miały żagle a kierowcy w ramach hobby jeździć że za darmo? Przetarg? aaa czyli z podatków, nawet ludzi którzy jeżdżą Ferrari i w życiu nie wsiądą już do busa. Bardzo sprawiedliwe.

  • ~Grisza 2014-02-07
    12:25:51

    8 0

    Arteks, bilet dwuprzystankowy w Rybniku kosztuje 1,40,a nie 1,20. Jako ekspert od komunikacji miejskiej powinieneś to wiedzieć ;)

  • ~Arteks 2014-02-07
    12:44:32

    0 5

    @grisza - możliwe, sorry, nie korzystam z przejazdów 2 przystankowych :) Ale to niczego nie zmienia. Bilety na krótkie odległości są u nas chyba najtańsze na Śląsku.

  • ~THE Bill 2014-02-07
    15:24:51

    5 0

    I co z tego, że autobusy do Boguszowic jeżdża co 10 minut skoro ja i tak nimi nie jeżdże bo są za drogie? Samochodem jestem od drzwi do drzwi, na autobus muszę dojść, czekać na przystanku a miesięczny wyjdzie mnie tyle samo co paliwo. O biletach dwu przystankowych pierwszy raz słyszę, a więc i promocja ZTZ jest mizerna. Ze świecą szukać na przystanku informacji o wysokości opłaty jaką muszę uiścić za bilet. Adres email ZTZ podawany na ich oficjalnej stronie jest od dawna nieczynny więc nawet nie mogę im napisać jak marną ofertę mi proponują. Poza nowoczesnymi autobusami (tu naprawdę na plus) to co oferują jest fatalne. A nie ma co ukrywać, że Rybnik ma problem z korkami i powinien stawiać na rozwój komunikacji zbiorowej.

  • ~BORYS57 2014-02-07
    16:40:29

    5 0

    Za darmo??! nawet za śmierć trzeba życiem zapłacić!!!

  • ~Arteks 2014-02-07
    20:10:55

    0 6

    @The Bill - rybnicka komunikacja różni się tym, że trzeba ją jeszcze poprawić, szczególnie układ linii i obniżyć ceny za przejazdy - zgadzam się że są za wysokie. Sam liczyłem kiedyś że dojazd z Nowin w okolice pływalni/szkoły muzycznej jest droższy autobusem niż autem (!) Ale z drugiej strony na co ci byłaby bezpłatna komunikacja (tak jak w planach jest w Żorach) skoro autobusy nawet z wielkiego osiedla potrafią do centrum jeździć co ...2 godziny(!) Promocja ze strony ZTZ jest mizerna ale ku mojej radości zaczęli wymieniać tablice rozkładowe i na wielu przystankach ustawili takie bardzo duże gabloty do których dostęp ma jednocześnie wiele osób. Nasz ZTZ robi bardzo wolne postępy ale one są cały czas widoczne. Bardzo dobrym narzędziem jest wyszukiwarka rozkładowa - w MZK niemożliwe do spełnienia marzenie... Bardzo dobrą rzeczą jest monitoring w autobusach i tablice na przystankach.

  • ~Arteks 2014-02-07
    20:13:06

    0 5

    @The Bill - natomiast żorską nie da się poprawić - ją trzeba stworzyć od nowa bo tam nie ma ani jednego pozytywnego elementu. Taryfy, tabor, przystanki, rozkłady, linie - wszystko nadaje się do wywalenia do kosza i zrobienia od nowa. Komunikacja w Żorach po 1989 roku nie przechodziła żadnych pozytywnych zmian. Może teraz zacznie bo muszę przyznać, że chociaż darmowe przejazdy to jest rodzaj populizmu to jednak niewykluczone, że to jest jakiś pomysł na to aby zachęcić ludzi do pozostawienia samochodów w domach.

  • ~slmen 2014-02-07
    22:19:18

    5 0

    ~Arteks z twoimi pomysłami to powinieneś zatrudnić się w ZTZ lub MZK bo oni bez ciebie sobie nie poradzą! Ja się bardzo dziwię że Rybnicka komunikacja daje sobie jakoś rady i jeździ po mieście a ty tam nie pracujesz. Pozostaje nam tylko pozazdrościć bezpłatnej komunikacji w Żorach oraz czekać na nowego prezydenta który wprowadzi również w Rybniku bezpłatną komunikację miejską. Lokalna firma A21 może obsługiwać również Rybnik a nie tylko ościenne Żory.

  • ~tommi 2014-02-08
    16:58:52

    1 0

    "bezpłatna" komunikacja nie powstanie w Rybniku, nawet jak się prezydent zmini, koszty wprowadzenia karty trzeba uzasadniać, ona ma ogromne możliwości, ale Rybnik ogranicza się jedynie do min wykozystania, a szkoda

  • ~RobBob 2014-02-10
    00:11:13

    2 0

    Żory to przeciez dzielnica Rybnika wiec ?

  • ~ 2014-02-10
    14:14:38

    3 0

    Bezpłatnej komunikacji nie ma, i nigdy nie będzie. Gdyby takowa powstała to byłoby swego rodzaju perpetuum mobile. „bezpłatna komunikacja” to skrót myślowy. Na bezpłatność tej komunikacji składają się wszyscy mieszkańcy. Nie pamiętam kiedy korzystałem z komunikacji miejskiej, nie mam takiej potrzeby. Do centrum mam 2-3 kilometry, idę piechotką, wolę za to sobie kupić piwko, wypiję ze smakiem po takim spacerze. Zdaję sobie sprawę że jest spora grupa ludzi którzy muszą korzystać z komunikacji publicznej z różnych względów. Ona musi być, i gminy mają obowiązek dotować z naszych przecież podatków. Pytanie tylko czy w taki socjalistyczny sposób jak obecnie. Uważam, że Rybnik aspirujący do stolicy regionu, mający parę instytucji regionalnych powinien się skupić na innej komunikacji. Na obrzeżach miasta utworzyć kilka bardzo dużych bezpłatnych parkingów, połączonych ze śródmieściem szybką, sprawną i bezpłatną komunikacją. Co by miasto na tym zyskało? Jestem przekonany, że więcej odwiedzających a znacznie mniej samochodów w centrum. Do miejskiej komunikacji gmina nie powinna dopłacać, a do biletów miesięcznych, imiennie konkretnemu mieszkańcowi, i niekoniecznie to ma być bilet na ZTZ, jak będzie konkurencja, t z zyskiem dla mieszkańców.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5043