zamknij

Biznes

Rybnik. Rozstrzygają się losy historycznego przetargu

2021-09-01, Autor: 

Zarząd Transportu Zbiorowego otworzył oferty złożone w przetargu na obsługę rybnickiej komunikacji miejskiej 23. nowymi autobusami, w tym pojazdami elektrycznymi. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Kłosok i to prawdopodobnie z tym przewoźnikiem Miasto będzie chciało podpisać umowę.

Reklama

Dlaczego w tytule użyliśmy określenia „historyczny przetarg”? Powody są co najmniej dwa. Po pierwsze, wprowadzenie do obrotu tak dużej liczby autobusów elektrycznych będzie oznaczać prawdziwą rewolucją komunikacyjną w mieście. Po drugie, to najprawdopodobniej pierwszy przetarg w Polsce, gdzie przewoźnicy oferują zakup tak dużego taboru autobusów elektrycznych.

- Mieliśmy bezprecedensową sytuację, że w przetargu konkurowali ze sobą zarówno przewoźnicy, jak i producenci autobusów elektrycznych – podkreśla Łukasz Kosobucki – dyrektor Zarządu Transportu Zbiorowego w Rybniku.

W ramach przetargu Miasto oczekiwało oferty na obsługę linii 23. ekologicznymi autobusami w latach 2020-2031. Minimalne wymagania zostały określone tak:

  • minimum 2 autobusy midi o napędzie elektrycznym
  • 5 autobusów klasy midi zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym
  • 11 autobusów klasy maxi zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym
  • 5 autobusów klasy mega zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym.

Oferty złożyły trzy firmy:

  • firma Kłosok z Żor zaoferowała obsługę linii tylko i wyłącznie autobusami elektrycznymi za kwotę 127,071 mln zł brutto
  • firma Mobilis z Warszawy zaoferowała obsługę linii tylko i wyłącznie autobusami elektrycznymi 178,379 mln zł brutto
  • firma Transgór z Rybnika zaoferowała obsługę linii autobusami elektrycznymi gazowymi na kwotę 136,173 mln zł brutto.

Co ważne, kryteria wyboru to cena (60%), ekologia (34,5%), data wprowadzenia do ruchu (2,5%), pojazdy rezerwowe maxi (3%). Ze wstępnych wyliczeń wynika, że w przetargu najwyższą liczbę punktów otrzyma firma Kłosok.

Kiedy możemy spodziewać się rozstrzygnięcia przetargu?

- Być może stanie się to jeszcze w tym tygodniu. Jeśli nie wpłyną odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej, będziemy chcieli podpisać umowę z przewoźnikiem w ciągu 10 dni – informuje dyrektor Kosobucki.

Jeśli umowa z przewoźnikiem zostanie podpisana, będzie obowiązywać 1 stycznia 2022 roku, przy czym autobusy elektryczne przyjadą do Rybnika dopiero 1 kwietnia.

Dodajmy, że wymagania przetargowe określały nie tylko rodzaj napędu autobusów. Nowe pojazdy muszą mieć też inne elementy wyposażenia, takie jak: alkomat zintegrowany z pojazdem, klimatyzację, łączność bezprzewodową z internetem oraz udogodnienia dla osób niewidomych i słabowidzących. Ponadto autobusy maxi i mega będą miały kabiny z osobnym wejściem dla kierowcy, całkowicie odgrodzone od przestrzeni pasażerskiej.

Przypomnijmy, że przetarg na autobusy elektryczne w Rybniku to pokłosie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 2018 roku. Obliguje ona m.in. miasta pow. 50 tysięcy mieszkańców, do zapewnienia od 2025 roku co najmniej 30-procentowego udział pojazdów elektrycznych w ogólnej liczbie użytkowanych pojazdów.

Oceń publikację: + 1 + 35 - 1 - 32

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (9):
  • ~rzyt 2021-09-01
    10:52:59

    31 13

    Baju, baju...Ponad miesiąc temu goście szukali placu na parking autobusów....czyli temat roztrzygania przetargu jest już nieaktualny.

  • ~Arteks 2021-09-01
    11:40:19

    26 33

    @rzyt - a powiedz co pasażera obchodzi to gdzie zwycięzca przetargu ma zajezdnię? Jego obchodzi nowoczesny, czysty autobus jadący zgodnie z rozkładem jazdy. Szkoda tylko, że władze miasta nadal nie zdecydowały się aby poza przetargami powołać swój własny MPK tak jak w Tychach czy Gliwicach. Miałyby dodatkowy atut w przypadku przetargów wobec przewoźników.

  • ~ 2021-09-01
    11:41:52

    23 68

    Gdzie te stare "dobre" POwskie czasy,że gdy się jechało za autobusem z otwartą szybą i w gazmasce?Obe se to już NIGDY ne wratilo,hej.

  • ~Dador 2021-09-01
    13:39:16

    40 8

    Obserwując rozwój elektromobilności zbiorkomu w innych polskich miastach, warto przy przetargu pamiętać o przyczepce z agregatem prądotwórczym zasilanym, a jakże, olejem napędowym.

  • ~ 2021-09-01
    15:17:59

    13 30

    brawo PiS tak trzymać

  • ~rzyt 2021-09-01
    15:37:23

    22 5

    ~Arteks, ja pisałem o roztrzygnięciu przetargu, a nie o tym co obchodzi pasażera, gdzie jest zajezdnia. A że było to dużo wcześniej niż otwieranie kopert... tak bywa w "ten kraju". ;-)

  • ~Kurt_Wallander 2021-09-01
    15:38:39

    22 3

    Patrząc na warunki przetargu, coś czuję że Kłosok może dostarczy jeden czy dwa autobusy elektryczne a reszta to będzie LNG/CNG, jak np. w Wiedniu. Bo gdzie Kłosok je będzie ładować? Patrząc na Ostrawę (mają siedem autobusów elektrycznych a na wiosnę 2022 będą mieć kolejne 24 z ładowarkami OppCharge), to mają to i gdzie ładować (stacje ładowania i CNG).

  • ~"MADA" 2021-09-01
    17:19:34

    31 8

    Historyczny przetarg w Rybniku, jasne że historyczny, bo po PKS Rybnik powstala nowa firma jawna, przewoźnik prywatny komunikacji miejskiej o nazwie "5 razy K Kucz... Kop.., Klos.., Kosob...., Kolesiostwo Rybnik Elektryki" Już dziś współczuć trzeba mieszkańcom Rybnika a głównie pasażerom.

  • ~Tomasz Pytlik 2021-09-02
    20:21:54

    3 2

    oczywiście super tylko autobusy to nie wszystko kierowcy to się bardzo liczy dużo skarg potwierdzonych czy mamy odnosić za kierowców którzy są aroganccy nieuprzejmi wręcz bezczelni Panie Prezydencie Kuczera proszę zastanowić się z kim podpisuje umowy pasażerowie to docenia

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.