zamknij

Biznes

Rybnik w ogonie rankingu finansowania transportu publicznego. Co na to miasto?

Portal branżowy Transport Publiczny opublikował niedawno zestawienie ponad 30 miast sprawdzając, jak „urzędnicy cenią komunikację miejską”. Z rankingu wynika, że nasze miasto znajduje się na szarym końcu pod względem finansowania transportu z miejskiego budżetu. Jak odnosi się do tego rybnicki magistrat?

Portal Transport Publiczny prześledził bieżące wydatki 31 polskich miast na lokalny transport zbiorowy. - Wydatki bieżące to w największym uproszczeniu pieniądze wypłacane przewoźnikom, czyli te, za które miasto kupuje usługi transportowe. To daje możliwość porównania – czytamy.

Reklama

Zestawienie zostało opracowane na podstawie bieżących wydatków budżetowych miast na transport zbiorowy, bo te są zawarte w każdym budżecie i wprost przekładają się na usługi transportowe. - Przy tym warto zaznaczyć, że „wydatki na transport” to pojęcie bardzo pojemne. To mogą być zarówno wydatki inwestycyjne, które w budżetach bywają zapisywane w różnych miejscach, wydatki realizowane przy okazji inwestycji drogowych, jak też np. inwestycje rowerowe. Dla potrzeb porównawczych musieliśmy je pominąć – czytamy dalej.

Co wynika z rankingu? Im większe miasto, tym większe pieniądze wydaje na komunikację miejską. Na pierwszym miejscu rankingu znajduje się Warszawa, która w 2018 roku 16% swojego budżetu (dokładnie 2 796 946 673 zł) przeznaczyła na transport zbiorowy. Drugi jest Poznań, który w tym roku przeznacza 478 374 922 złote (12%), a trzeci Gdańsk – 315 257 988 zł (10%).

Na końcu zestawienia znalazły się m.in. Katowice (94 523 742 zł), które przeznaczają na transport 4% swojego budżetu. Co ciekawe na przedostatnim miejscu są Gliwice (25 485 293 zł). Udział wydatków na transport zbiorowy w budżecie wynosi jedynie 2%. Skąd tak niskie miejsca górnośląskich miast? - One na pewno zyskują na wspólnym organizowaniu transportu w ramach aglomeracji, co powoduje, że każde z nich może „wkładać” do systemu proporcjonalnie mniej – tłumaczy portal branżowy.

A jak wypada Rybnik? Również znajduje się na końcu listy. Wg rankingu w 2018 roku miasto przeznacza 34 048 573 zł. To 3% udziału wydatków w transport.

Zobaczcie całe zestawienie przygotowane przez portal:


Źródło: www.transport-publiczny.pl

Transport Publiczny opracował też zestawienie wydatków w przeliczeniu na jednego mieszkańca:


Źródło: www.transport-publiczny.pl

Dr Bartosz Mazur – Główny Specjalista w Wydziale Komunikacji UM Rybnik uznaje przedstawiony powyżej raport jako inspirujący, choć nie należy traktować go dogmatycznie. - Na pewno pomaga w przekonywaniu społeczeństwa do tego, że wydatki na transport publiczny należy traktować jako inwestycję w jakość życia. Warto zauważyć, że wydatki Rybnika na transport zbiorowy cechują się dużą stabilnością – podkreśla.

Jak dodaje następnie, Rybnik dąży do tego, aby zapewnić stabilny rozwój i obsługę transportową, w miarę możliwości działając w sposób, który ma zachęcać kierowców do pozostawiania samochodów.

- Warto zwrócić uwagę na zmiany, które sukcesywnie wprowadzane są w Rybniku. Dodatkowe przystanki poprawiające dostępność transportu publicznego, przyjazna taryfa biletowa czy zakontraktowanie obsługi linii dwudziestoma sześcioma nowymi pojazdami to rzeczy, które już udało się zrobić. Planowane są kolejne działania nakierowane na zmniejszanie zatłoczenia motoryzacyjnego – wymienia.

Nasz rozmówca zauważa jeszcze jedną rzecz – na rozwój infrastruktury rowerowej, co w budżecie na komunikację miejską nie jest uwzględniane, choć jest bardzo skutecznym narzędziem promowania zrównoważonego rozwoju transportu.

Poprosiliśmy rybnicki magistrat o zestawienie wydatków na lokalny transport zbiorowy w Rybniku, który obejmuje lata 2013-2018:

Rok 2018: Wydatki bieżące ogółem 706 820 162,49 – Lokalny transport zbiorowy 34 048 573,00 (4,81%)

Rok 2017: Wydatki bieżące ogółem 673 119 905,55 – Lokalny transport zbiorowy 34 305 563,00 (5,09%)

Rok 2016: Wydatki bieżące ogółem 594 551 084,31 – Lokalny transport zbiorowy 31 922 705,00 (5.36%)

Rok 2015: Wydatki bieżące ogółem 574 503 404,61 – Lokalny transport zbiorowy 26 891 442,00 (4,68%)

Rok 2014: Wydatki bieżące ogółem 545 430 784,52 – Lokalny transport zbiorowy 26 697 018,00 (4,89%)

Rok 2013: Wydatki bieżące ogółem 537 485 022,93 – Lokalny transport zbiorowy 25 302 309,00 (4,70%)

Czy Rybnik powinien przeznaczać więcej pieniędzy na transport zbiorowy?




Oddanych głosów: 2013

Oceń publikację: + 1 + 11 - 1 - 7

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (26):
  • ~polk 2018-05-17 18:18:03

    Prawda jest taka, że transport publiczny w Rybniku leży i kwiczy. Ktoś, kto twierdzi, że jest inaczej to pracuje chyba w magistracie i nie jeździ autobusami. Co z tego, że jest dużo linii jak ich układ i godziny kursowania to jakieś nieporozumienie. Autobusy jeżdżą "stadami", by przez kolejną godzinę nie jechać wcale. Autobusem np. nie można się dostać z Paruszowca do Chwałowic. Do Żor niby jeździ 52 ale godziny to jakaś pomyłka.
    Słabość rozkładu obnażają weekendy. Paradoksalnie kiedy więcej osób ma wolne i więcej osób mogłoby skorzystać z komunikacji miejskiej to jeździ mniej autobusów. Do tego godziny odjazdów nie zachęcają to i pojazdy jeżdżą prawie puste, UM dochodzi do wniosku, że skoro autobusy wożą powietrze to i kursy obcinają, ot i koło się zamyka. Każdy w tej sytuacji woli wybrać auto i nie zastanawiać się czy ma autobus za godzinę, dwie czy pięć. Można powiedzieć, że skoro miasto wydaje 34 mln zł na transport publiczny i nie spełnia on swojego zadania to są to pieniądze wyrzucone w błoto.

    Zapewne ktoś powie, że Żory mają darmową komunikację. Owszem mają ale jak ona wygląda to inna sprawa. Niech sobie każdy wejdzie na żorski rozkład jazdy, zobaczy częstotliwość kursowania do poszczególnych dzielnic, doda do tego brudne, zimne, zdezelowane autobusy, które często się spóźniają lub nie przyjeżdżają wcale i niech wtedy powie czy takiej DARMOWEJ komunikacji chciałby w Rybniku.

  • ~JohnMagister 2018-05-17 19:44:12

    ~polk Święta prawda. Komunikacja publiczna jest usługą, za którą należy zapłacić, jeśli będzie darmowa to będzie warta tyle ile zapłaciliśmy, czyli nic (przykład Żor). A w Rybniku, należy przeorganizować rozkłady jazdy tak aby można było się swobodnie poruszać między dzielnicami jak i bez problemowo dojechać do centrum. W godzinach kiedy kończą się lekcje w szkołach których w centrum, na samej ulicy Kościuszki są 3, do autobusu nie da się wejść, w innych godzinach są puste, bo jadą w 2 minutowych odstępach. O weekendach już nie wspomnę, bo nie ma co liczyć na powrót autobusem po godzinie 23, a warto zaznaczyć że często seanse w kinach kończą się właśnie w takich godzinach. Przykłady można by mnożyć i mnożyć, ale wątpię żeby to cokolwiek dało. Przyczyną tego jest układanie rozkładów jazdy według widzimisię kogoś kto ostatnią podróż autobusem odbył 30 albo 40 lat temu jadąc nim do szkoły, a wystarczyłoby tylko zapytać tych którzy z komunikacji miejskiej korzystają i ludzi którzy się na tym znają.

    79 6
  • ~ 2018-05-17 20:39:59

    Mam wrażenie, że każda linia autobusowa musi jechać na Plac Wolności i dworzec KM. Kiedyś potrzebowałem połączenia z Boguszowic do Niedobczyc i kończyło się to przesiadką w zakorkowanym centrum. Zarządzający dalej myślą że z ościennych dzielnic ludzie jadą do centrum na torg, w prezydium coś załatwić a w niedziela na rynek do maka - słowa mojego ojca.

    79 3
  • ~toomann 2018-05-17 21:05:33

    Dopóki w ZTZ będą siedzieć "krewni i znajomi królika", to tak będzie wyglądać transport zbiorowy w Rybniku. Przecież mają od kilkunastu (!!!!!) lat wspaniałe narzędzie do kontroli częstotliwości i kierunków przejazdu - słynny e-Bilet. Ale do analizy nie mają nikogo, tylko "zięcie, kuzyny i inksze"!!!.

    87 1
  • ~ursus 2018-05-17 21:07:56

    Wygląda na to, że u nas „wydatki na transport” to głównie utrzymywanie molocha administracyjnego pod nazwą ZTZ którego decydenci żyją w swoim świecie, skupiając się na sprawach drugorzędnych ale propagandowych (ekarta czy wyświetlacze na przystankach), zamiast na istocie ich bytu - stworzeniu i koordynacji takiej sieci połączeń, by trafiać w rzeczywiste potrzeby mieszkańców.
    Wbrew zapowiedziom nie pomogło tworzenie bytów typu doradca prezydenta ds. zrównoważonego transportu (obecnie główny specjalista w wydziale komunikacji, referacie transportu), z szumnie zapowiadanych rewolucji wyszło niestety to co zwykle, ale etat został.
    ~polk 100 % racji, ale jak porównam sobie rozkład żorski z tym co gdzie i jak często jeździ przez moją nieodległą od centrum dzielnicę, to niestety nie ma tutaj specjalnej różnicy (no może poza czystością taboru i opłatami za przejazd).
    Przy okazji ciekawe, co zrobiono w sprawie wspólnego biletu KM i pociągów, w granicach miasta, obawiam się że niewiele.

    36 3
  • ~madas 2018-05-17 21:16:44

    Czekam na komentarz największego eksperta.

    45 4
  • ~ 2018-05-17 21:47:41

    ~madas No to trochę poczekasz, przed chwilą był u mnie z pizzą, ale przywiozł zimno! Posłołech go nazot, mo być z ciepłą. Ale mom "500" i nie wiem jak wydo;)

    25 6
  • ~Arteks 2018-05-17 22:10:01

    No niestety ale wszystko co chcemy zrobić na lepszym poziomie musi kosztować obojętnie czy dotyczy inwestycji, remontów, imprez. Ranking uzmysławia, że śląskie samorządy bardzo skąpią na komunikację, a to się przekłada na korkowanie miast i dyskomfort życia w nich oraz prowadzenia działalności gospodarczej. O ile można jeszcze w dni robocze poprawić rozkłady, układ linii, zmniejszyć ich ilość, zwiększyć częstotliwości, puścić autobusy tam gdzie powstają nowe generatory ruchu zamiast np. do DKM, o tyle nie da się poprawić oferty w weekendy bez zwiększenia nakładów. Ze smutkiem to stwierdzam ale muszę to napisać - Rybnik ma jedną z najgorszych znanych mi częstotliwości kursowania autobusów w niedziele z wszystkich znanych mi miast powyżej 100 tys. mieszkańców. I co ciekawe zauważyli to autorzy planu transportowego który był przygotowywany jeszcze w czasach Kryszczyszyn i Fudalego. Niestety w tej dziedzinie nie poprawiono nic. Nie dziwmy się potem, że nie da się w niedziele dojechać na imprezy do Ignacego, nie da się dojechać nad zalew, nie da się dojechać na mecz żużlowy czy na kąpielisko Ruda. @ursus - w żadnym mieście nie da się zrobić dobrej komunikacji dla osób którzy na własną odpowiedzialność budują się z dala od korytarzy transportowych. Znam miejsca w Zebrzydowicach czy w Zamysłowie gdzie ludzie budują się 2 km od najbliższego przystanku przy dróżkach takiej szerokości, że nie miną się tam nawet dwa auta. Nie licz, że tam kiedykolwiek będzie jakaś komunikacja miejska. Co do doradcy to zawdzięczamy mu skomplikowaną reformę taryfową, a także zaangażowanie na styku miasto-PKP (czego wcześniej w ogóle nie było) oraz plan mobilności miejskiej. Bez jego wsparcia trudno byłoby doprowadzić do uruchomienia kolei aglo Rybnik-Wodzisław która ma ruszyć 10 VI. Uruchomiono też kilka nowych przystanków autobusowych i opracowano koncepcje centrum przesiadkowego Rybnik Paruszowiec. Rozmawiałem z nim parę razy (np. w czasie konsultacji planu mobilności), to bardzo kompetentna i zaangażowana osoba.

    25 54
  • ~pprywatne 2018-05-17 22:11:01

    ~madas - Jak by Ci zabrali prawo jazdy dożywotnio, to też by Ci pozostało być ekspertem od autobusów. :)

    33 6
  • ~Arteks 2018-05-17 22:20:00

    @toomann - e-bilet do farsa i nabicie mieszkańców w butelkę obietnicami które się nie sprawdziły. Nie można w ogóle mówić, że kiedykolwiek dane z e-kart zostały do czegoś użyte. Odliczam czas kiedy Rybnik wyrzuci ten system do kosza historii. Płatności kartami płatniczymi to jest przyszłość, a nie e-karta. Natomiast nie mogę powiedzieć, że ZTZ w ogóle się nie zmienia. Idzie im to bardzo ślamazarnie i opornie ale cały czas coś robią. Odnośnie funkcjonalności systemu to są gorsi organizatorzy jak chociażby MZK czy likwidowane właśnie KZK GOP. W tym ostatnim nie potrafili nawet ustalić jakiegoś jednolitego malowania taboru przez ostatnie 20 lat... Nasz ZTZ ostatnio nauczył się nawet używać innego koloru papieru na wydruki rozkładów tymczasowych czy zmienionych. Jak... w Warszawie. :) Jest dla mnie wielką tajemnicą dlaczego Kuczera trzyma na stanowisku dyrektora ZTZ gościa w takim wieku, że już dawno powinien być na emeryturze. Jakby zapominając, że zmiany personalne na różnych stanowiskach jeśli nie są zbyt częste zazwyczaj służą rozwojowi.

    31 23
  • ~ursus 2018-05-17 22:52:49

    ~Arteks "w żadnym mieście nie da się zrobić dobrej komunikacji dla osób którzy na własną odpowiedzialność budują się z dala od korytarzy transportowych" , to " z dala od korytarzy transportowych" to rejon przemysłowy od ponad 250 lat, moi przodkowie mieszkali w tym miejscu, kiedy korytarz transportowy zapewniały co najwyżej furmanki, bo było to już w czasach, zanim do Rybnika dotarła kolej
    "Co do doradcy to zawdzięczamy mu skomplikowaną reformę taryfową" nam potrzeba sprawnie jeżdżących autobusów, a nie reformy taryfowej, jak zwykle za "naprawę" zabrano się od tyłu
    "odnośnie funkcjonalności systemu to są gorsi organizatorzy jak chociażby MZK czy likwidowane właśnie KZK GOP" dla podbudowania własnego ego, porównujmy się do gorszych, zamiast do lepszych
    "tym ostatnim nie potrafili nawet ustalić jakiegoś jednolitego malowania taboru przez ostatnie 20 lat" jakby to było najważniejsze dla zwykłego pasażera
    "Jak... w Warszawie." tam w granicach miasta jeden bilet obejmuje autobusy, tramwaje, metro, pociągi KM, WKD, SKM (czy pominąłem jeszcze któregoś przewoźnika ?), a u nas... lepiej nie porównywać
    "kolei aglo Rybnik-Wodzisław która ma ruszyć 10 VI." czy będzie wspólny bilet z autobusami, bo jeżeli nie, to dalej stoimy mentalnie w ubiegłym stuleciu

    20 8
  • ~x.treme 2018-05-17 23:04:49

    ja jestem za całkowitą likwidacja komunikacji autobusowej w Rybniku. Jest drogo, mam daleko na przystanek, idąc na niego muszę wdychac zimą smog i czekając na niego też, później śmierdzi zulami i nie ma gdzie usiąść i jeżdżą to 22:00. Miasto korkują, smrodzą, wymuszają pierwszeństwo, wszystko na nie. A dzieci do szkoły i tak wożą rodzice albo dziadkowie autami. Reszta jeździ na rowerach po najbezpieczniejszych ścieżkach rowerowych w PL, haha.

    21 28
  • ~Arteks 2018-05-17 23:13:59

    @ursus - na to aby w Warszawie wprowadzono wspólne bilety mieszkańcy tego miasta czekali kilkanaście lat. Nie dziw się, że zrobiono to przed nami. Tam większość mieszkańców rozumie ważność transportu publicznego i tego jak wspólna taryfa motywuje do korzystania ze zbior-komu. U nas (wierz mi czy nie) są mieszkańcy którzy nie wiedzą jak korzystać z e-karty... Niedawno przypadkowo rozmawiałem z osobami które boją się korzystać z autobusów właśnie z powodu... e-karty. :/ Śląsk jest niestety nadal na etapie fascynacji piecami śmieciuchami, na etapie grzania wody do kąpieli za pomocą węgla czy myślenia, że parkingi powinny być bezpłatne, a autem trzeba dojechać pod drzwi. Ale to się wszystko tutaj także zmieni tylko trzeba edukacji i czasu. A odnośnie wspólnych biletów to uważam tak samo jak ty - jeśli kolej aglo Wodzisław-Rybnik nie będzie miała wspólnych biletów z ZTZ to... "tkwimy mentalnie w ubiegłym stuleciu". Poczekajmy do 10 VI.

    12 30
  • ~ursus 2018-05-17 23:28:14

    ~Arteks "na to aby w Warszawie wprowadzono wspólne bilety mieszkańcy tego miasta czekali kilkanaście lat. " i funkcjonują tam od co najmniej kilkunastu lat, a u nas są to lata zmarnowane
    "Tam większość mieszkańców rozumie ważność transportu publicznego i tego jak wspólna taryfa motywuje do korzystania ze zbior-komu." nie tylko taryfa, ale przede wszystkim wygoda (dostosowanie rozkładów i relacji do potrzeb pasażerów)
    "U nas (wierz mi czy nie) są mieszkańcy którzy nie wiedzą jak korzystać z e-karty... Niedawno przypadkowo rozmawiałem z osobami które boją się korzystać z autobusów właśnie z powodu... e-karty." właśnie dla takich, oraz dla jeżdżących okazjonalnie i turystów odwrotnie niż u nas, w warszawie utrzymano też klasyczne bilety papierowe, nie tylko jednorazowe ile i czasowe w kilku wariantach
    "Śląsk jest niestety nadal na etapie (...) myślenia, że parkingi powinny być bezpłatne," jeżeli ludziom nie daje się sensownej alternatywy, co czemu się dziwisz, każdy chce przemieszczać się szybko i sprawnie, we wspomnianej Warszawie takie możliwości dale właśnie tramwaj pociąg i metro ( autobus już nie zawsze, bo tam gdzie nie ma bus pasów, też stoi w korku), a u nas własny samochód

    13 6
  • ~sceptyk 2018-05-18 06:22:12

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

    13 3
  • ~madas 2018-05-18 07:12:04

    Mam nadzieję, że jak leśny dziadek odejdzie z ztz to wtedy Arteks zostanie dyrektorem. W niedługim czasie wszystkie jego wizje się spełnia i będziemy mieli najlepszą komunikację w Polsce. Kto wie, może nawet w ciągu kilku lat będziemy mieli tramwaje albo nawet i metro. Trzeba zacząć pisać petycje do Prezydenta.

    25 4
  • ~Lateks 2018-05-18 07:54:00

    Pitu pitu..., pytanie czy trzeba zwiększać wydatki żeby komunikacja w Rybniku działa normalnie? Ile pieniędzy kosztowała E-karta i koszt jej utrzymania. O tyle pieniędzy komunikacja mogłaby być tańsza, lub koszt jej utrzymania byłby mniejszy. Arteks i kilka ekspertów z UM będą pisać prace naukowe na temat problemów komunikacji w Rybniku. A tutaj trzeba po prostu zwiększyć dostępność komunikacji. Wszędzie w kraju można w normalnej cenie kupić bilet w autobusie czy to kartą czy gotówką tylko w Rybniku na to trzeba stracić pół dnia. A i tak autobusy kursują co godzinę albo rzadziej.

    13 6
  • ~Adam Wryński 2018-05-18 08:02:12

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

    2 5
  • ~Arteks 2018-05-18 10:17:15

    @lateks - akurat zakup w autobusie w Rybniku został udoskonalony, okrągła cena powoduje, że trwa to sekundy. Można też kupić bilet dobowy co w większości innych systemów nie jest możliwe. Stało się już tradycją, że wypowiadasz się w temacie którego nie rozumiesz lub nie myślisz nad tym co piszesz.

    6 15
  • ~batman13 2018-05-18 10:28:50

    No nie wierze. Jestem w szoku.

    5 2
  • ~Stanisław Nowak 2018-05-18 10:50:09

    Ważne było, że Urząd Miasta karą chciał osłabić lub wręcz doprowadzić do upadku słabo opłacany za usługi Transgór, za to że kierowcy w znacznej liczbie nie przyszli do pracy. W każdym układzie organizacyjnym jest miejsce do działań optymalizujących, ale niezłą w Rybniku komunikację miejską autobusową / chociażby ze względu na względnie dobrą punktualność / nie można jednostronne krytykować, Widzę potrzebę lepszego dostosowania rozkładu jazdy autobusów do rozkłady przyjazdów i odjazdów pociągów. Kursy na danym odcinku trasy linii krótszej, powinny wyprzedzać kursy o dłuższym biegu np. autobusy Rudy - Rybnik na odcinku od Chwałęcice Poczta do Rybnik PKP / odpowiednio/ powinny być wcześniejsze niż Zwonowice - Kłokocin z myślą o przesiadkach.

    8 3
  • ~Arteks 2018-05-18 11:23:11

    @lateks - w niedzielę autobusy jeżdżą rzadko ale w dzień roboczy? Nawet z Kamienia autobusy jeżdżą co pół godziny... To już chyba naprawdę trzeba mieszkać na jakimś odludziu, że autobus dociera tak rzadko. Większość dzielnic Rybnika jest nieźle obłożonych ilością kursów - co najwyżej dobrze byłoby dopracować aby nie kursowały w stadach i oczywiście wspomniane niedziele gdzie bez dodatkowego dofinansowania nie da się niczego poprawić. Po prostu kursów jest wtedy za mało.

    5 23
  • ~Oldzik 2018-05-18 14:02:41

    Po lekturze wpisów .....
    " baby na koło"
    "chopy na mopliki "

    10 0
  • ~HAN 2018-05-18 20:53:25

    'Co ciekawe na przedostatnim miejscu są Gliwice ' a co w tym takiego dziwnego i ciekawego? Przeciez ta miejscowosc to zaden wyznacznik.

    Zmienil sie prezydent ale niestety nie zmienila sie komunikacja. Idiotyczny uklad linii, wszystkie sa trasowane do centrum i na ten niepotrzebny DKM. Z Pl Wolnosci co 5 min jezdza na DKM wozac powietrze i tak dzien w dzien. Ile to paliwa i kilometrow niepotrzebnych. Linie powinny byc z jednego konca miasta na drugi przecinajac sie w centrum. Powinny laczyc osiedla ze soba. Ten kto tworzyl ten uklad nie ma zielonego pojecia o komunikacji miejskiej. Tutaj nawet nazwy przystankow to jakies nieporozumienie, komus pomylila sie kom miejska z PKSem na wioskach. Wisienka na torcie sa przystanki dla wtajemniczonych, bez rozkladu, bez wiaty.

    18 1
  • ~secretkey 2018-05-20 08:11:13

    ~Stanisław Nowak "Ważne było, że Urząd Miasta karą chciał osłabić lub wręcz doprowadzić do upadku słabo opłacany za usługi Transgór, za to że kierowcy w znacznej liczbie nie przyszli do pracy. "
    To źle? Są umowy z których trzeba się wywiązywać, jeśli kierowcy pracują za takie a nie inne stawki to sprawa pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. Żeby się nie okazało że do ZTZ zlecą się służby jak do KZK GOP i karę i tak trzeba będzie zapłacić. W KZK wraca się do spraw nawet kilka lat wstecz. Co z innymi przewoźnikami? Też dostaną dofinansowanie, jak TG? Skansen ze starymi Mańkami i Jelonami.

    2 1
  • ~przykopa 2018-05-31 21:55:39

    A jak wskaźniki dofinansowania przedstawiają się dla Żor ? Gdzie komunikacja jest darmowa . Odpadają koszty kasowników , druku biletów, zatrudniania kontrolerów biletów , zmniejszają się koszty księgowości itd.

    5 1

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy lokalizacja koncertów w ramach Dni Rybnika na parkingu przed urzędem miasta sprawdziła się?




Oddanych głosów: 1277