zamknij

Wiadomości

Rybnik: kiedy w centrum miasta powstanie park kulturowy?

2017-09-27, Autor: Wacław Wrana

W grudniu 2015 roku władze Rybnika ogłosiły szumne plany stworzenia w centrum Rybnika parku kulturowego. Chodziło o wyeliminowanie z przestrzeni publicznej wszechobecnych reklam, a także ujednolicenie szyldów sklepów i punktów usługowych. Po 22. miesiącach pytamy, dlaczego w śródmieściu nadal nic nie dzieje się w tej sprawie?

Reklama

Na tak zadane pytanie Agnieszka Skupień – rzecznik prasowa Urzędu Miasta Rybnika tłumaczy, że przyjęta w grudniu 2015 roku uchwała rady miasta była jedynie wstępem do rozpoczęcia prac nad stworzeniem w śródmieściu parku kulturowego. - Do tej pory zostały przygotowane niezbędne dokumenty dotyczące między innym zinwentaryzowania budynków na obszarze, który ma zostać objęty parkiem. We wrześniu tego roku pracownicy Miejskiej Pracowni Urbanistycznej rozpoczną konsultacje społeczne dotyczące uchwały o utworzeniu parku kulturowego w obszarze śródmieścia - mówi rzecznik.

Urzędnicy chcą, by projekt gotowej uchwały o wprowadzeniu parku kulturowego trafił pod obrady rady miasta jeszcze w tym roku. Vacatio legis przyjętej uchwały będzie trwało co najmniej rok. A to oznacza, że nowe przepisy dotyczące estetyki szyldów i witryn sklepowych najwcześniej wejdą w życie w grudniu 2018 roku.

- Właściciele nieruchomości w obszarze parku będą mieli na pewno czas na przygotowanie do zmian. Nim zacznie obowiązywać uchwała prezydent planuje zorganizowanie konkursów dla tych właścicieli kamienic czy lokali usługowych, którzy zechcą przed wejściem w życie zasad parku kulturowego, wprowadzić obowiązuje przepisy dotyczące witryn sklepowych, szyldów czy elewacji budynków. Rozpoczniemy ten proces od nagradzania a nie karania – zapowiada Agnieszka Skupień.

Już teraz wiadomo, że władzom Rybnika nie będzie łatwo przekonać przedsiębiorców do ujednolicenia estetyki szyldów, witryn i elewacji budynków. Jak zwykle w takich sytuacjach głosy handlowców są podzielone. - Jako libertarianin jestem przeciwny wszelkim próbom ograniczania wolności gospodarczej. To przedsiębiorcy powinni mieć prawo decydować jak mają wyglądać ich sklepy, a klienci decydować u kogo chcą kupować. Jeśli właściciel sklepu chce umieścić w witrynie sklepowej palety z towarem, to nikt nie ma prawa mu tego zabronić – mówi Paweł Polok – właściciel sklepu „Szkolak” na ulicy Kościelnej.

Żadnego szyldu od ponad 25 lat nie ma jeden z najpopularniejszych punktów handlowych na Rynku - księgarnia Orbita. Szef księgarni - Jan Grzonka jest za poprawą estetyki centrum miasta, ale zwraca uwagę, że diabeł tkwi w szczegółach. - Moim zdaniem, ujednolicenie wyglądu szyldów i witryn ma sens tylko w obrębie Rynku i czterech odchodzących od Rynku ulic. Poza tym uważam, że całą akcję trzeba przeprowadzić tak, by dla lokalnych przedsiębiorców była wsparciem, a nie utrudnieniem ich działalności - mówi.

Władze Rybnika chcą stworzyć park kulturowy obejmujący całe śródmieście. Jego granice biegną wzdłuż ul. Kościuszki, Piasta, Mariańskiej, Kotucza, bulwarów nad Nacyną, Raciborską, Wiejską, a także w pobliżu ul. Reymonta. W sumie ochroną ma zostać objęty obszar śródmieścia miasta o powierzchni około 121 hektarów.

Uchwały o parku kulturowym podjęły już między innymi takie miasta jak: Zakopane, Kraków, Wrocław, Łódź, Gdańsk, Brzeg.

Oceń publikację: + 1 + 32 - 1 - 13

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (13):
  • ~Tomek_81 2017-09-27 11:20:37

    Kiedy? Na pewno nie przed wyborami. Niestety wielu osobom nie przeszkadza wszechobecne kolorowe badziewie, natomiast wielu będzie płakać że straci kasę z reklam. Miejmy nadziej że kalkulacje polityczne tego pomysłu nie wykończą.

    43 3
  • ~twojstary 2017-09-27 11:39:07

    Pytają o estetykę Pawła Poloka? Tego co puszcza szlagiery disco-polo? Oczywiście każdy ma prawo handlować czym chce i wystawiać w witrynach co chce, ale ujednolicenie szyldów, neonów itd. nie powinno być żadnym ciosem dla właścicieli sklepów. Podobnie było z ogródkowymi parasolami - efekt jest dobry i chyba żadnemu właścicielowi się krzywda nie stała, chociaż sam początkowo uważałem, że każdy może sobie mieć kolorowy parasol jaki mu się podoba, to jednak estetyka centrum miasta przez ten prosty zabieg sporo zyskała.

    68 3
  • ~Arteks 2017-09-27 11:40:07

    Ten pomysł z parkiem kulturowym to jedno z bardziej odkrywczych pomysłów mogące poprawić estetykę miasta z jakim się spotkałem. Nie ma mowy o żadnym ograniczeniu wolności gospodarczym o czym mówi p. Polok. To wyłącznie walka z kiczem i reklamowym badziewiem. Jestem pod wrażeniem i liczę na szybkie wdrożenie. Wymienili parasole na Rynku i zobaczcie jak to fajnie z góry wygląda. Natomiast władze miasta nie radzą sobie z ustalonym kompromisowo zakazem wjazdu aut na Rynek i pasaże. Regularnie między 11.00 a 17.00 pojawiają się u nas auta co stawia Rybnik w gronie miast które się "nie szanują". Przeważnie są to auta na obcych rejestracjach i to nawet nie są dostawczaki. Zwykłe osobówki sobie stoją, zaśmiecają przestrzeń i ograniczają bezpieczeństwo pieszych.

    51 33
  • ~exx 2017-09-27 12:05:49

    Jeszcze żeby zniknęły te kolorowe szmaty zwane reklamami z płotów i murów. To jest dopiero kicz, a najlepsze są te stare potargane i wyblakłe. W dobie internetu po co to jest ?

    63 6
  • ~pprywatne 2017-09-27 13:07:43

    Ja bym radził na początek zająć się reklamami oślepiającymi w nocy.
    Kilka już zniknęło, ale jest jeszcze wiele uciążliwych dla kierowców. Przecież można je przyciemnić w nocy, to nawet będzie oszczędność z powodu mniejszego zużycia prądu...

    34 5
  • ~Zebrzydowski 2017-09-27 13:08:14

    Jako libertarianin uważam, że zaśmiecanie przestrzeni publicznej chwastami pseudoreklamowymi jest szkodzeniem własnemu biznesowi i psuciem rynku. Nie wystarczy samonazwać się libertarianinem. Trzeba ruszyć głową, a do tego cokolwiek poczytać.

    32 1
  • ~Onyx01 2017-09-27 15:25:37

    Banery i reklamy powinny zniknąć. Jest tego tyle, że w ogóle nie zwracamy na nie uwagi. Jeśli czegoś szukamy zawsze robimy to w internecie, wtedy gdy akurat potrzebujemy danego produktu / usługi. Największy śmietnik reklamowy jest na skrzyżowaniu Kotucza z Rudzką. Wielu z nas przejeżdża tam codziennie a niewielu z nas jest w stanie wymienić nazwę choć jednej firmy która się tam reklamuje.

    34 1
  • ~Ovis_Musimon 2017-09-27 16:29:24

    od rynku odchodzą 4 ulice? zawsze myślałem, że 6

    15 0
  • ~tf2 2017-09-27 17:36:17

    Jeżeli chodzi o śmieci w przestrzeni publicznej, o priorytetem dla miasta powinno być wyciszenie hałasów dzwonów walących od 6 rana i wyrywających ludzi ze snu. Liczyłem, że po ostatnim artykule coś się zmieni, niestety z ogłupiałym fanatyzmem rozumem się nie walczy.
    Czy są w tym mieście jakieś władze, siły zdolne do walki z terroryzmem, czy też zostały zastraszone przez bezmyślne owieczki?

    19 20
  • ~780323 2017-09-27 20:35:45

    Tomek_81, Arteks parasole może i ładne ale dla nas ludzi chodzących po ziemi bez jakiegokolwiek znaczenia jak one wyglądają z góry. Byliście na płycie rynku latem. Te stoiska handlowe i ogrodzenia to jest jakaś kpina, kolorem parasoli i ich widokiem z powietrza nie wprowadzimy ładu w przestrzeni miasta. Albo jeden standard dla wszystkich ogródków, bez upstrzenia ich kolorowymi reklamami albo nic bo kolorystyka osłon przeciwsłonecznych nie załatwia sprawy. Niestety do tego potrzeba kogoś kto to zarządzi i jeszcze wprowadzi w użytkowanie - niestety nie w tym stuleciu.

    15 3
  • ~siarzewski 2017-09-27 21:10:02

    Drodzy przedsiębiorcy.

    Z rynku i nie tylko.

    Niech te komentarze i liczba plusów obok nich da wam do zrozumienia że niemal wszystkie reklamy są g***o warte. Sprzedaży nie nakręcają, a tylko generują zbędne koszty i są uciążliwym śmieciem.

    Sam od ponad 10 lat prowadzę firmę. Mam tylko jeden mały szyld w miejscu prowadzenia DzG, a zamówień tyle, że nie wyrabiam.

    Waszą reklamą jest wasza dobrze wykonana praca, a nie szmaty wiszące na płotach.

    36 1
  • ~Arteks 2017-09-27 21:27:35

    @780323 - od czegoś trzeba zacząć. Sam zwróciłem uwagę na parkujące nadal auta (mimo oficjalnego zakazu), ty z kolei zwróciłeś uwagę na inne rzeczy do poprawy z którymi generalnie się zgadzam.
    Chociaż nie wiem czy zauważyłeś, że ustawienie tzw. "ogródków" na Rynku było chyba najlepsze w ich historii. Śmieszą mnie jakieś cepeliowskie kury słomiane w czasie świąt wielkanocnych i te wstążeczki - dla mnie to jest niepoważne. Niektórzy zwracali uwagę na niezbyt fajny pomysł z piaskownicami jakie niedawno tam ustawiono. Ostatnio omal nie uszkodziłem sobie buta przez wystającą studzienkę kanalizacyjną na naszym Rynku... Ale od czegoś trzeba zacząć. Jednakowe parasole rozpoczęły temat. Każdy przyzna, że tak jak teraz jest ładniej. Na pewno Rynek po 25 latach od pierwszej rewitalizacji zasługuje na jakieś kolejne zabiegi kosmetyczne i upiększenia. Natomiast trzeba też docenić naszych niektórych właścicieli sklepów bo wyraźnie poprawia się jakość szyldów czy podświetlanych kasetonów, liter itd. Trochę jeszcze można by popracować nad witrynami wystawowymi.

    17 16
  • ~Teddy 2017-09-28 02:31:37

    I co mi po widoku parasoli z góry, jak wchodzę na rynek i nie widzę przeciwległej ściany rynku do wysokości pierwszego piętra??? Wywalić te szmaty w cholerę, a potem nakazać zlikwidowanie ogródka przy tej meksykańskiej śmierciodajni na Zamkowej, bo śmieci, tytek, ulotek po ich daniach wala się tyle po Zamkowej, że na całym rynku nie ma tylu śmieci!!

    20 2

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy to dobrze, że konferencja "Tęczowa zaraza - antychrześcijańska rewolucja w Polsce” nie odbyła się?




Oddanych głosów: 2217