zamknij

Biznes

Trzęsienie ziemi na kolei. Sprawdź kto nas będzie woził

2012-06-28, Autor:  Wacław Wrana
To, że Koleje Śląskie – spółka utworzona przez samorząd województwa będzie stopniowo przejmować przewozy na Śląsku, było wiadomo od dłuższego czasu. Nikt nie spodziewał się jednak tego, co stało się w tym tygodniu – KŚ przejmą całość połączeń już w od grudnia, a dotychczasowy przewoźnik - Przewozy Regionalne kończy działalność i wycofuje się z naszego regionu.

Reklama

Urząd Marszałkowski, który jest odpowiedzialny za komunikację kolejową w naszym województwie, lada tydzień zamierzał ogłosić przetargi na obsługę poszczególnych linii w naszym regionie. W przetargach miało startować kilku przewoźników – należące do samorządu wojewódzkiego Koleje Śląskie, dotychczasowy przewoźnik – Przewozy Regionalne i prywatna Arriva.

W czerwcu jednak bieg wydarzeń przyśpieszył. Dysponująca torami kolejowymi spółka PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowała marszałka województwa, że nowy przewoźnik musi być znany do 20 czerwca. Marszałek – Adam Matusiewicz musiał więc odstąpić od ogłoszenia przetargów i podpisać umowę z jednym z przewoźników.

 

Jak się można było spodziewać, marszałek postawił na Koleje Śląskie. Spółkę powołały kilka lat temu władze województwa w odpowiedzi na narastający konflikt z Przewozami Regionalnymi. Zarząd województwa nie mógł się pogodzić z sytuacją, że co roku zwiększała się wysokość kontraktu dla PR, a jakość i ilość połączeń spadała.

 

Jakie będą konsekwencje przejęcia wszystkich połączeń w województwie przez Koleje Śląskie i podpisanie z tą spółką trzyletniej umowy? - W praktyce oznacza to, że od grudnia, kiedy zacznie obowiązywać w województwie nowy rozkład jazdy, na tory wyjedzie o ok. 100 pociągów więcej niż dotychczas. Ich liczba zwiększy się do ok. 600 i w ciągu roku przejadą one ok. 9,5 mln km, tj. o 1,5 mln więcej niż zaplanowano na ten rok – mówi z optymizmem marszałek Adam Matusiewicz.

 

Dodaje jednak, że to plan ambitny i trudny do zrealizowania. - Czeka nas gigantyczne zadanie. Zaufanie do kolei spadło dramatycznie. Musi nastąpić jej renesans. W polskim kolejnictwie raz obcięty rozkład jazdy już nie wraca. Postępujemy wbrew tej tendencji. Kolej dla pasażerów jest potrzebna. Wiara w sensowność przywrócenia przewozów jest duża i mam nadzieję, że nam się uda – twierdzi marszałek.

 

Problemów Koleje Śląskie czeka bez liku. Spółka dysponuje obecnie ok. 20 pociągami, będzie ich jeszcze musiała wydzierżawić 70.

 

Przed jeszcze większym problemem stanie 1780 pracowników Przewozów Regionalnych, którzy prawdopodobnie z dnia na dzień zostaną bez pracy. W tym tygodniu na Śląsk przyjechała Małgorzata Kuczewska-Łaska - prezes PR, która poinformowała, że w związku z zaistniałą sytuacją Śląski Zakład Przewozów Regionalnych kończy swoją działalność. Prawdopodobnie 700 pracowników tej spółki przyjmą do pracy Koleje Śląskie.

 

Działacze Stowarzyszenia Rozwoju Kolei Górnego Śląska, pilnie obserwują sytuację na śląskiej kolei, mają spore obawy, czy Koleje Śląskie podołają odpowiedzialności, jaka teraz na nie spadnie. Podobnie jednak jak marszałek ze zmianami na kolei wiążą duże nadzieje, zwłaszcza w kontekście Aglomeracji Rybnickiej. - Istnieje duża szansa, że przejście na obsługę pociągów przez Koleje Śląskie przyczyni się do poprawy komunikacji kolejowej w Subregionie Zachodnim. Oczywiście nie wyobrażamy sobie nowego rozkładu jazdy bez bezpośrednich pociągów osobowych z Rybnika i Raciborza do Opola i Wrocławia, dlatego Urząd Marszałkowski współpracując z sąsiednimi województwami musi zadbać by zostały utrzymane. Liczymy także na sprawniejsze połączenie naszego Subregionu z Beskidami – mówi Łukasz Wała – prezes Stowarzyszenia Rozwoju Kolei Górnego Śląska.

Oceń publikację: + 1 + 10 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (15):
  • ~grzesnick 2012-06-28
    08:37:09

    0 0

    Arteks - wiesz może ile ludzi z Rybnika może zostać z tego tytułu na bruku?

  • ~Margin 2012-06-28
    09:29:42

    0 0

    ~grzesnick wiesz może ile ludzi może na tym zyskać?

  • ~D_DIESEL 2012-06-28
    09:32:08

    0 0

    Brzmi jak bajka, albo Prima Aprillisowy żart :) Zbyt cudowne, aby miało być prawdziwe, ale czekam na pozytywne zmiany.

  • ~Arteks 2012-06-28
    09:51:13

    0 0

    @grzesnick - nie wiem. W Rybniku nie ma administracyjnych struktur PR. Z pewnością niektórzy kierownicy pociągów, konduktorzy czy kasjerki mieszkają w Rybniku ale oni dostaną pracę w Kolejach Śląskich. A biurwy mi żal nie jest. Biurwa obojętnie czy kolejowa czy poselska pierdzi w stołki i dostaje za to pensje ;) Bardziej uderzy to w inne miasta np. w Katowice gdzie pracę ma stracić ponad 800 mieszkańców tego miasta: http://www.rynek-kolejowy.pl/33753/KuczewskaLaska_Blisko_2000_osob_do_zwolnienia_na_Slasku.htm
    Osobiście jestem zwolennikiem Kolei Śląskich jako alternatywa wobec nieżyciowych i betonowych Przewozów Regionalnych. Myślę, że to wyjdzie na plus jeśli chodzi o przewozy w obrębie naszego subregionu i województwa. Natomiast trochę się obawiam co będzie z połączeniami na stykach województw np. w kier. Kędzierzyna/Wrocławia.

  • ~tomek28 2012-06-28
    10:35:31

    0 0

    Ludzie, którzy zostaną bez roboty mogą mieć pretensje tylko do PKP czyli do siebie. Po kiego grzyba PKP PLK kazało wybrać przewoźnika już do 20 czerwca? To nie potrafią się dogadać z PR (też PKP)? To logiczne, że jak marszałek miał reagować szybko to dał robotę swojej spółce zamiast użerać się z PKP. A jak faktycznie wzrośnie liczba połączeń do Rybnika, Raciborza, Chałupek to zacznę wierzyć w cuda PO.

  • ~grzesnick 2012-06-28
    12:19:50

    0 0

    zadałem pytanie.. Droga ligo komentatorów- nie pisałem co ja na to. Jestem ciekawy czy na rynek pracy trafię grupy osób 50+, po nauczycielach to może druga trudna grupa która stanie się bezrobotna. Arteks - jak pijesz do mnie to ja pierdzę zupełnie gdzie indziej

  • ~auralfloat 2012-06-28
    13:57:17

    0 0

    No nareszcie! Czekałem długo na ten moment. Wreszcie pojawią się cywilizowane pociągi z klimą na około rybnickich trasach. Żeby jeszcze do Katowic jechało się szybciej niż 46km/h. A co waszych problemów z obciętymi etatami - nie wszyscy pójdą pracować do KŚ i znów posypią się zasiłki.

  • ~tomek28 2012-06-28
    14:03:17

    0 0

    ~auralfloat - ja bym na pociągi z klimą nie liczył. Koleje Śląskie nie wyciągną z kapelusza nowych składów do grudnia. Wydzierżawią je przypuszczam od przewozów regionalnych

  • ~grzesnick 2012-06-28
    14:34:49

    0 0

    pojadą po starych liniach, a kadrę zaciągną "spośród "uprzejmej" kadry konduktorskiej. Na zmianę z dnia na dzień raczej nie ma co liczyć

  • ~Lateks 2012-06-28
    16:36:25

    0 0

    Sory za wypowiedź ale muszę: " jeżeli ten debil który rozkomunikował pociągi w Katowicach (przyjazd jednego po odjeździe drugiego w dalszą część trasy) straci pracę to ja stawiam po piwie" A tak na poważnie niestety nie można w wieczność generować kosztów żeby dostawać coraz większe dotacje. Jeżeli KS dadzą radę skomunikować cały Śląsk razem z Innymi województwami (Wrocław, Kraków, Łódź, Warszawa, Poznań) to ja będę w siódmym niebie, nawet płacąc ZUS na wcześniejsze emerytury tym głupkom z przewozów-srozów, bo sądzę że normalni ludzie którzy pracowali a nie obijali się na kolei znajdą pracę w KS

  • ~auralfloat 2012-06-28
    17:54:34

    0 0

    ~tomek 28, jeśli KŚ "puści" na nasze trasy pociągi takie jak ten ze zdjęcia (a z tego co wiem to innych nie posiada) to mamy pociągi z klimą.

  • ~tomek28 2012-06-28
    19:22:25

    0 0

    no byłoby git, ale te składy już jeżdżą w Kolejach Śląskich i nie sądzę, żeby je przekierowali na Rybnik. Ale... mogę się mylić (oby). Poza tym wydaje mi się, że szanowna redakcja dała takie zdjęcie, bo nie miała lepszego, a apetyty rosną

  • ~Fiodore 2012-06-29
    11:45:59

    0 0

    Głupi w co wy wierzycie, że KŚ dadzą nam Flirty albo Elfy? UM i KŚ szykują nam zwykłe zużyte kible po lekkim odświeżeniu, a na dodatek nie nasze tylko chorwackie. Na klimę nie liczcie i módlcie się aby zamontowali przynajmniej nowe wózki, bo KŚ ani UM nie mają ani pieniędzy ani czasu na normalny, tj generalny, remont tych składów. Owszem będzie więcej kursów, ale mniejszymi składami. Jeśli ktoś jest zainteresowany jak KŚ organizuje rozkład jazdy, to niech spojrzy na godziny odjazdów z/do Wisły.

  • ~ 2012-07-02
    16:53:31

    0 0

    Mam takie głupie pytanie - czy w Kolejach Śląskich działają jakieś związki zawodowe ? Jeśli tak, to raczej nie wróżę im sukcesu (kolejom, a nie związkom).

  • ~majcin 2012-07-03
    22:15:54

    0 0

    NIestety KŚ nie mają tylko elfów :))) Na trasie katowice-częstochowa kursują jako "przyspieszone" (tylko w nazwie) stare pociągi z logo KŚ choć na szczęście coraz rzadziej. Są jeszcze takie kilku letnie ale z klimą, darmowym netem i jako jedyny pociąg z automatem z kawą ;dd Przez rok tylko dwa razy mi się taki pociąg spóźnił ale jak się spóźnił to nawet te opóźnienie odrobił. NIestety szybkością też nie grzeszą bo niby pociągi nowe mogą jeździć ponad 130km/h to tory są w takim stanie że jeżdżą z 70 w porywach i trasa gliwice-katowice to 40 minut.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za aquaparkiem w Rybniku?





Oddanych głosów: 1086