zamknij

Wiadomości

Szopka na sesji. Prezes spółki powiedział swoje i wyszedł. Prezydent też. „Potraktował nas jak frajerów”

Bartłomiej Furmanowicz 2022-12-23, Autor: 

„Skandal”, „wstyd”, „tchórzostwo” – takie określenia cisnęły się na usta opozycyjnych radnych podczas nadzwyczajnej sesji rady miasta. Miała być dyskusja nad sensem zakupu przez spółkę Komunikacja Miejska działki za 20 mln złotych, a zabrakło drugiej strony. Prezes KM, prezydent Piotr Kuczera i jego zastępca Janusz Koper po wydaniu oświadczenia postanowili opuścić salę obrad, zostawiając zaskoczonych rajców z mnóstwem pytań.

Reklama

Wczorajsza nadzwyczajna sesja Rady Miasta Rybnika została zorganizowana tylko z tego powodu, by wyjaśnić w końcu, dlaczego spółka Komunikacja Miejska zdecydowała się na zakup dwukrotnie droższej działki (pod nową zajezdnię autobusową) od tej, jaką proponowała firma Transgór. Wieloletni rybnicki przewoźnik zaproponował bowiem za 3 ha niecałe 10 mln złotych. Miasto zdecydowało się jednak wydać więcej pieniędzy za mniejszy teren (około 1,5 ha), który kosztował dwa razy tyle >>Transgór chciał sprzedać 3 ha zajezdni za niecałe 10 mln zł. Miasto wybrało mniejszą działkę za dwa razy tyle<<

Sesja zaczęła się normalnie, jak można tak to ująć. Byli radni, prezydent Piotr Kuczera wraz z wiceprezydentem Januszem Koperem, a także prezesem Komunikacji Miejskiej – Łukaszem Kosobuckim. Stawił się też Robert Kaliński, prezes Transgóru wraz ze swoim radcą prawnym. Wraz z upływem czasu zaczęły się jednak dziać rzeczy budzące niesmak wśród opozycyjnych rajców.

Prezes podał kwoty netto za działki, radni przypomnieli, by liczyć w brutto

Jako pierwszy głos zabrał Łukasz Kosobucki, prezes Komunikacji Miejskiej. Postanowił porównać w krótkiej prezentacji działki na Brzezińskiej (tańsza opcja) i Lipowej (droższa). Według tego, co zaprezentował, teren Transgóru ma 2,9 ha, a na Lipowej – 2 ha. Pierwszym argumentem przemawiającym za działką w Wielopolu przemawiał niewykorzystany teren, za który spółka będzie płacić podatek. Jak tłumaczył Kosobucki, Komunikacja Miejska nie potrzebuje tak dużego terenu, jaki oferował Transgór. Co ciekawe, przy omawianiu cen za działki, posłużył się kwotami netto. To wywołało zdziwienie wśród radnych, którzy szybko doliczyli sobie do nich ceny brutto i wypomnieli je na sali:

Prezes spółki zwrócił następnie uwagę na utwardzenie nawierzchni. Oznajmił, że teren na Brzezińskiej składa się w 100% z masy bitumicznej, która jest łatana. Z kolei na Lipowej połowa terenu to kostka prefabrykowana. Reszta wysypana jest tłuczniem.

Teren na ul. Brzezieńskiej jest w średnim stanie technicznym (co wynika z licznych napraw), na ul. Lipowej nawierzchnia jest w stanie bardzo dobrym. Masa bitumiczna wymaga droższej niż kostka prefabrykowania technologii naprawy oraz jest podatniejsza na obciążenia ruchem. Ponadto wszelkie remonty i budowa infrastruktury podziemnej są trudne przy pokryciu masą bitumiczną. Powierzchnia rozszczelniona na ul. Lipowej powoduje lepsze zagospodarowanie wód deszczowych – tłumaczył prezes KM.

Łukasz Kosobucki przedstawił następnie dochody z najmu. Według operatów szacunkowych, wykonanych przez niezależnego rzeczoznawcę, Brzezińska generowałaby około 1,3 mln zł efektywnego dochodu rocznie. Z kolei Lipowa – 1,9 mln zł.

Ponadto na ul. Lipowej są obecni najemcy. Dwóch najemców świadczy usługi przewozów na terenie Rybnika, z którymi miasto zawarło kontrakt dziesięcioletni – dodaje.

Radni śmiali się z samych „plusów” Lipowej

Łukasz Kosobucki stwierdził następnie, że na Lipowej da się ładować autobusy elektryczne, ale nie ma planów eksploatacji pojazdów zasilanych CNG. Jeżeli nawet, to wg niego nie opłaca się na zajezdni budować stacji, skoro jedna ma działać na Brzezińskiej.

Jeżeli chodzi o zaplecze socjalne i biurowe, zdaniem prezesa KM teren Transgóru ma za dużo takich powierzchni, co może generować dodatkowe koszty. Chwalił Lipową, gdzie ma być o wiele większy standard.

Teren na Brzezińskiej to nieruchomość z nieuporządkowanym ruchem autobusów. W tym miejscu klient komercyjny musi przejechać całą zajezdnię. Działa przy Lipowej ma szeroki ciąg komunikacyjny, mogą tam parkować autobusy 12 i 18-metrowe. Jest możliwość manewrowania – wymieniał.

Prezes KM ani słowem jednak nie wspomniał o utrudnieniach w ruchu, jakie mogą pojawić się przy powstaniu zajezdni na wąskiej Lipowej, a to istotny argument przeciw, który wybrzmiał w naszym poprzednim artykule. Zamiast tego skupił się na atrakcyjności lokalizacji. Jego zdaniem ten walor jest porównywalny do obu miejsc, ale w kontekście tankowania wodoru, Lipowa znów ma przewagę.

Na koniec pozostała kwestia standardów. Zdaniem Łukasza Kosobuckiego, Brzezińska reprezentuje lata 70. ubiegłego wieku, a Lipowa – lata 2018/2022.

Różnica dekad jest zauważalna. Jeżeli chodzi od dostosowanie standardu Brzezińskiej, musielibyśmy cały czas inwestować. Standard lipowej jest wystarczający i nowoczesny. Nie ma co dyskutować z faktami, potrzebami spółki, kosztami. To kryteria o charakterze obiektywnym, popartymi operatami wykonanymi przez niezależnego rzeczoznawcę – stwierdził.

Zaznaczył też, że przy Brzezińskiej nie da się serwisować nowoczesnych autobusów przegubowych, ponieważ nie można korzystać tam z podnośników i podestów.

Ciekawość opozycyjnych radnych wywołał jeden ze slajdów, prezentujący w zasadzie same plusy Lipowej. Sugerowali, że plansza powstała pod tezy głoszone przez prezesa spółki.

Ten na samym końcu wydał oświadczenie. W skrócie, prezes KM podsumował swoją prezentację i zapewnił, że wszystkie analizy zostały wykonane rzetelne. Następnie wraz z prezydentem Kuczerą i jego zastępcą – Januszem Koperem… wyszli bez słowa z sali.

Czytaj kolejne strony:

Oceń publikację: + 1 + 29 - 1 - 160

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (31):
  • ~Franz Kawka 2022-12-23
    09:33:56

    32 83

    Różnica 7 milionów między działkami, to około 0,003 tego co pis przeznaczył z publicznych środków na własną partyjną propagandę w TVP.

  • ~MArudzia 2022-12-23
    10:02:07

    102 4

    Może już czas zawiesić spory polityczne, bo tym na górze na tym zależy w myśl zasady"Dziel i rządź", a gadki typu " bo PIS zrobił to, a to my PO,KO zrobimy tamto" jest na poziomie przedszkolaka.
    To jest nasze miasto i zacznijmy patrzeć na nie przez szerokie perspektywy, bo to my będziemy się zrzucać na fanaberie prezydentów, dopiero jak jest podwyżka podatków, opłat parkingowych, śmieci ,wody to zaczyna się krytyka, a tu jest jasny przykład rozdawnictwa, manipulacji, i szykowania sobie kolejnych stołków.

  • ~norton 2022-12-23
    10:02:08

    107 3

    Do wyborców - już za niedługo będzie czas by pogonić całe towarzystwo w niebyt. I z jednej i z drugiej strony. Wiecznych, betonowych radnych. Którzy reprezentują tylko i wyłącznie siebie.
    Pomyślcie o tym.

  • ~majster86 2022-12-23
    10:26:08

    65 15

    Franz Kawka- pis robi wały na wyborach sasinowych na partyjnej telewizji itp, ale czy to znaczy że prywatny folwark prezydenta 0.49 też tak może bo przykład idzie z góry? Pamiętaj że jedno i drugie jest finansowane z twoich obecnych i przyzłych podatków, biorąc pod uwagę ronące zadłużenie miasta i państwa czyli Ty i Twoje dzieci będą to spłacać.

    Norton wzystko fajnie tylko widzisz kogoś nowego w roli prezydenta ?Kto z obecnej lokalnej sceny politycznej się do tego nadaje, większość rady miasta to miernoty które w byciu radnym widzą po prostu dodatkowy zarobek bez żadnej odpowiedzialności, 0,49 się skompromitował ale kto za niego? Fudali czy Makosz też nie byli idealni ale w porównaniu z 0,49 to byli nieporównywalnie lepsi włodarze a przynajmniej bedziej liczyli się z opinia publiczną.

  • ~MatiW 2022-12-23
    10:36:24

    20 79

    To jest jedyny sposób na radnych i posłów z PiS. Nie dać się wmanewrować w zaplanowane przez nich hucpy i intrygi. Myśleli, że zwołają sobie sesję, żeby pokazywać jak to źle są wydawane pieniądze i jaka to niegospodarność. Przecież nikt nigdy tak nie okradł i nie rozbił Polski jak PiS.

  • ~Septimus 2022-12-23
    10:36:58

    30 51

    Bardzo lubię kiedy PIS tak twardo i dzielnie występuje przeciwko temu że jakiś tam prezes nie chciał wspierać transgóru i kupił inną działkę bo uważał że jest lepsza. To takie propaństwowe i pełne troski o interes publiczny (oraz transgórowy).
    No, chyba że to działki które skarb państwa dał za darmo arcybiskupowi, po czym za pół ceny kupił je od niego premier żeby po chwili sprzedać za kupę szmalu w prywatne ręce.
    Wtedy nie zwołują nadzwyczajnych sesji, konferencji prasowych ani nie rwą włosów z głowy. Wtedy wszystko jest w porządku :-)

  • ~rafcio00 2022-12-23
    10:39:01

    82 11

    Drodzy Rybniczanie może przyszedł w końcu czas na nowy etap w życiu Rybniczan odnośnie zmiany rządzących w KO. Przecież to ludzie którzy już kilka lat rządzą w Rybniku. Może czas najwyższy pożegnać radnych Kloska, Kilijanczyka i innych którzy nic nie wnoszą do tego prócz sporów jakie mamy. Krew mnie zalewa zima na dworze czasem ujemna temp. a rządzący miastem osoby dają karuzele a latem w 2023 roku to nawet koncertu nie będzie bo oszczędność. Zróbmy porządek prawny w UM i niegłosujmy na stare wygi

  • ~Franz Kawka 2022-12-23
    10:44:10

    16 21

    ~majster86 oczywiście masz rację, że to nie powinien być prywatny folwark. Ja tylko chciałem zwrócić uwagę na proporcje, które powinny być zrozumiałe dla każdego.

  • ~majster86 2022-12-23
    10:47:12

    67 6

    Warto zwrócić uwagę że aktualnie po drugiej stronie ul lipowej praktycznie na przeciwko terenu które kupiło miasto można kupić działkę 4 ha w cenie 6,4 mln zł , czyli działka 2 krotnie większa za 1/3 wartości.( co prawdą nie utwardzona i bez budynków. ale tak jak ktoś powiedział utwardzenie takiej działki i postawienie hali 500m2 to nie jest koszt 15 milnionów złotych . Dziłkę bez problemu można znaleźć dzisiaj na otodom .
    matiw septimus rozumiem że gdyby miasto wydało na taką działkę 50 mln zł to też by było fajnie i to że Pis robi wałki to nie jest argument że 0,49 może robić to samo w Rybniku. Pamiętaj że za takie wałki ktoś musi zapłacić dlateo będzie miał podwyżkę podatków, wody, smieci itp od nowego roku. Proszę bardzo właśnie płacisz za taką niegospodarność. Ty płacisz a nie 0.49.

  • ~Humble 2022-12-23
    10:53:17

    23 45

    Co to w ogóle na znaczyć, że firma Transgór, która od lat działała tylko dzięki wsparciu prezydenta Fudalego, teraz chodzi po radnych PiSu i skarży się, że nie została kupiona ich działka. Jeśli ta działka jest taka super, to sprzedają ją na wolnym rynku raz dwa. I to bez udziału miasta.

  • ~majster86 2022-12-23
    10:57:22

    58 6

    Franz kawka jeżeli weźmiesz pod uwagę wielkość budżetu Polski w stosunku do pieniędzy wywalonych na niewiadomo co przez pis i teraz porównasz to do budżetu Rybnika i wydatków w taki sposób niegospodarnych to wcalę bym się nie zdziwił gdyby ta proporcja była na niekorzyść Rybnika. tu mamy działkę za 20 mln na paruszowcu remont familoka za 16mln, drzewka, ławki za kilkaset tysięcy a to tylko pierwsze lepsze słomiane inwestycje z ostaniego półrocza.

    Inna sprawa do Randnych jeżeli na przeciwko jest dwukrotnie większa działka za 6,4 mln zł warto sprawdzić kto robił operat szacunkowy dla działki kupionej przez miasto i rzeczywiście oddać sprawę odpowiednim oragom kontroli. Wydaje się że to na kilometr śmierdzi przekretem

  • ~hardmark 2022-12-23
    10:59:33

    38 4

    Fajnie jak wieczni radni,typu Mura, zawsze są przy władzy. Nieważne czy prawo czy lewo. Jak oddawał księdzu dzialkę 4000 m , za 100 PLN to jakoś nie protestował. Racjęma przedmówca , żeby wiecznym radnym dać odpocząć. A nie zapomniałem system wyborczy jest napisany pod partie.

  • ~majster86 2022-12-23
    11:04:31

    61 6

    humble jasne że prędzej czy później transgór to sprzeda za podobne pieniądze może nie za 10 to za 8 mln zł ale sprzeda, Problem jest taki że to Ty pieniędzmi ze swoich podatków własnie kupiłeś działkę która jest o wiele mniej warta. Za rok będziesz miał podwyżkę podatków do maksymalnej wysokości miedzy innymi dlatego że miasto w Twoim imieniu przepłaciło za taką diałkę, będziesz miał podwyżkę opłatat za wodę czy śmieci za taką niegopodarność. Rozumiem że to Ci opowiada? Chyba że jesteś jakimś Kiljańczykiem czy innym radnym z Po i z fejkowego konta starasz się usprawiedliwić decyzje swoich kumpli.

  • ~skrzat_1 2022-12-23
    11:50:50

    63 7

    to sa jaja po całości prezydent pokazał jak szanuje mieszkańców Rybnika prosze radnych o złożenie do prokuratury zgłoszenia przestepstwa smierdzi wałkiem na odległość

  • ~kurier 2022-12-23
    11:52:40

    12 68

    Wszyscy żyją pozytywną atmosfera świąt a radni PIS robią niepotrzebna nikomu awanturę. Kiedyś taki nietakt byłby nie do pomyślenia. Świetnie was potraktował prezydent który was olał. Radni zamiast pomagać rodzinom przed świętami to zrobili sobie niepotrzebna nasiadowke w urzędzie Buahaha

  • ~rodzyn 2022-12-23
    12:08:39

    42 3

    Rzeczywiście argumenty KM tworzone pod tezę. Niewątpliwie zaletą działki na Lipowej jest bliskość dworca KM, gdzie zaczyna kurs większość linii. Martwi mnie rozrzutność Prezydenta. Raz słyszymy o zaciskani pasa, innym razem dyskutujemy o nowej zajezdni, czy remoncie familoka na Przemysłowej.
    Przegubowym autobusom firmy Kłosok, na skrzyżowaniu Lipowej z Gliwicką, trzeba zrobić miejsce, by się zmieściły. Okaże się za jakiś czas, że do kosztów trzeba będzie doliczyć przebudowę skrzyżowania.
    Z kolei nie jest prawdą, że na Lipowej nie można ładować autobusów. W tej chwili już są tam ładowane.
    Obserwuję rynek nieruchomości, ale nie przypominam sobie działki na lipowej na sprzedaż. Nie wiem...może ominąłem...

  • ~majster86 2022-12-23
    12:51:26

    22 3

    rodzyn, wejdz na otodom w wyszkuiwarce wpisz rodzaj nieruchomości działki , miejscowość rybnik i w wynikach wyszukiwania posortuj od najdroższych, w ten sposób pierwsza z góry działka za 6,4 mln zł to jest własnie działka w tej okolicy, w porządku jest w 2 lini zabudowy i jakieś 100 metrów oddalona od lipowej ale mimo wzystko pokazuje to jaka jest cena takich działek w bliskiej okolicy. warto zwrócić uwagę że działka na otodom jest poand dwukrotnie większa ale za to nie jest utwardzona ale jednocześnie linie wn są tak rozmieszczone że w przyszłoście będzie bardzo trudno cokolwiek tam wybudować co też znacznie obniża cenę takiej działki, i ok w działce z otodom też są linie wn przy czym tam jest ok 1,5 hektara bez słupów itp

  • ~maharadza 2022-12-23
    13:42:36

    40 3

    Co tu dużo komentować jeśli radni widzą to samo co mieszkańcy że prezydent szasta na lewo i prawo naszymi pieniędzmi powinni zgłosić sprawę do odpowiednich służb państwowych i tyle w temacie.
    Bo jak widać takie dyskusje nic do sprawy nie wnoszą.

  • ~hub381 2022-12-23
    13:56:16

    13 45

    Jako laik nie wiem o co chodzi ? Ale na pewno o kasę.Czy miejscem TRANSGÓRU zarządzają pisowcy ? Jesli tak ,to sprawa jest jasna.
    Jest rada 7 straconych lat rządzących pisiorów zostawia :chamstwo,butę i niekompetencję, a więc usuńcie się na boczny TOR !

  • ~rzyt 2022-12-23
    14:54:28

    9 3

    1 luty 1944 rok..?

  • ~secretkey 2022-12-23
    16:28:25

    34 4

    Bzdury!!! Na Brzezińską można przenieść RSK odsprzedając dotychczasowy teren. Plac postojowy i zaplecze techniczne dla RSK i KM akurat by się nadawał - nie sądzę by remont i adaptacja była droższa niż różnica w cenie. Wyposażenie socjalne można wyremontować, podobnie nawierzchnię postojową - gdzie pojazdy nie poruszają się z prędkością maksymalną. Co do nawierzchni - na Lipowej pojazdy stoją w mega kałużach wody - czy to deszcz (i to nie jakiś ogromny) czy roztopy jak dziś. Fakt, na Brzezińskiej jest problem z przyłączem - gdyby nadal ktoś chciał iść ścieżką autobusów elektrycznych ale bez problemu można wybudować stację do tankowania pojazdów wodorowych - czego na Lipowej ze względu na linie przesyłowe się NIE DA. Jeszcze raz wrócę do wspólnego bytowania KM i RSK. Imho to dobry pomysł, dwie spółki MIEJSKIE w jednym miejscu, może być optymalizacja kosztów - np. wspólne zakupy paliw, energii, wody. Po co mnożyć byty??? W przyszłości mogły by tam stacjonować np pojazdy do wywozu śmieci - miejskie. Po co tworzyć X spółek jeśli można by powołać "Zakłady Miejskie"??? Tak wiem, tylko jeden prezes, księgowość, kadry. Czy musimy gonić obecny rząd w wydatkach???

  • ~Grzegorz Kies 2022-12-23
    16:40:58

    30 5

    Dość bandy czworga, czas na normalność .

  • ~MArudzia 2022-12-23
    17:12:04

    25 6

    A mnie jeszcze nurtuje jedno pytanie:
    Kto zapłaci za unieważnienie umowy kupna ????

  • ~Lateks 2022-12-23
    17:21:38

    25 4

    ~secretkey jeżeli przyłącze do ładowania autobusów by wymagało większej mocy SN to z Brzezińskiej jest kilkaset metrów do stacji WN/SN i tam też jest GPZ dla miasta. Powodzenia jeśli ktoś to klepnie na Lipowej.

  • ~Markuss Maximuss 2022-12-23
    21:56:14

    33 4

    Może już czas na referendum po co czekać do wybórw niech mieszkańcy zdecydują czy dalej odpowiada im prezydent.

  • ~Markuss Maximuss 2022-12-23
    22:04:18

    22 5

    Może ktoś z opozycji podejmie rękawicę i takowe referendum przygotuje ? Czy tylko wszyscy będą narzekać nic z tym nierobiąc, no chyba że taki układ ich zadowala ?

  • ~rzyt 2022-12-23
    23:56:27

    16 3

    Shrek robi to co mi Fiona każe. Na miłość nie ma siły.

  • ~przykopa 2022-12-24
    11:33:38

    8 15

    @Markuss Maximuss. Ty zanim coś powiesz to posłuchaj najpierw co mówi prezes. On specjalnie wydłużył kadencję samorządów by druzgocące porażki dla jedynie słusznej partii w wyborach samorządowych ( vide Ruda Śląska ) nie powiększyło skali klęski w wyborach parlamentarnych. Więc ty się Markuss Maximuss zastanów bo występujesz przeciwko samemu twojemu prezesowi i twojej partii....

  • ~Markuss Maximuss 2022-12-24
    23:45:18

    12 4

    ~przykopa nie jestem zwolennikiem pisu nie interesują mnie przynależność partyjna danej osoby oceniam ludzi po efektach. Niestety obecny prezydent zgodnie ze swoim wykształceniem przenosi Rybnik do historii i wiem że pis doprowadza budżety miast do ruiny natomiast miasto musi dbać o przychody do kasy i nie należy szukać ich w podwyżkach dla mieszkańców ale należy inwestować w infrastrukturę aby przyciągnąć biznes i w tym nie pomagają inwestycje typu ławeczka, drzewa pomniki . Czy Pan prezydent ma pezygotowany plan na czasy gdy kopanie znikną z naszego krajobrazu a z nimi inne firmy współzależne które w tej chwili odpowiadają za większą część pieniędzy wpływających do kasy miasta. To jest ten czas gdzie trzeba rostropnie postępować z finansami i myśleć o przyszłości miasta a nie spełniać swoje fanaberie i przygotowywać sobie ciepłe posadki. Bez znaczenia która partia jest u steru dla nas są odgrywane szopki żeby skłucić mieszkańców natomiast prawda jest taka że wszystkich ten układ urządza dlatego nikt nic nie rubuje w nim zmienić

  • ~secretkey 2022-12-25
    14:51:40

    0 1

    ~Lateks, masz rację, GPZ jest blisko (ul. Giedroycia), inna sprawa to to czy dostawca ma ochotę przyłącze wykonać. Tego się nie czepiam bo to czynnik zewnętrzny. Więc faktycznie, technicznie wykonalne, ale...

  • ~jestemzerybnika 2022-12-27
    19:20:45

    2 5

    Serio rybniccy radni z KO mogliście przez święta spojrzeć swoim rybnickim rodzinom w oczy? Mieliście tupet być na pasterce?

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5344