zamknij

Wiadomości

Transgór chciał sprzedać 3 ha zajezdni za niecałe 10 mln zł. Miasto wybrało mniejszą działkę za dwa razy tyle

Bartłomiej Furmanowicz 2022-12-15, Autor: 

Władze Rybnika odstawiają Transgór na drugi, a nawet trzeci tor. Jest tego świadomy zarząd spółki, który już myśli nad opuszczeniem naszego miasta. Firma nie jest w stanie zrozumieć jednak, dlaczego miasto nie chce kupić 3 hektarów zajezdni przy ul. Brzezińskiej. Za działkę z biurowcami, stacją benzynową, a wkrótce stacją tankowania CNG zaproponowała niecałe 10 mln zł. Tymczasem miasto wybrało działkę w Wielopolu (wg Transgóru o powierzchni mniejszej niż 1,5 ha), w wąskiej zabudowie i za 20 mln zł!

Reklama

To kolejny raz, kiedy słyszymy: „miasto z nami nie rozmawia, nie ma dialogu”. Tym razem te słowa padają ze strony Transgóru – firmy, która od lat świadczyła usługi w rybnickim transporcie zbiorowym. Robert Kaliński, wiceprezes zarządu wyjaśnia nam, że obowiązujący od 1995 kontrakt pomiędzy firmą a miastem kończy się za 3 miesiące. Kolejny i ostatni – w styczniu 2024.

Kontrakty przejmie spółka Komunikacja Miejska. Strategia miasta wyrażona w uchwale o przekazaniu transportu spółce własnej wiąże się z tym, że nie będzie miejsca dla jednego z przewoźników świadczących usługi w Rybniku. Padło na nas – mówi Robert Kaliński.

Jak dodaje, jeżeli za rok o tej porze spółka nie będzie miała żadnych kontraktów w Rybniku, to zakończy działalność w naszym mieście.

Płacimy leasingi za zakupione autobusy z kontraktów od miasta. One się kończą. Płacimy podatki, zatrudniamy ludzi, a miasta to nie interesuje. Takie Żory są na przykład wymagające, ale na podstawie umowy, wiemy do czego się zobowiązujemy – zaznacza.

Rozżalenie prezesa Transgóru bierze się z jeszcze jednej przyczyny – całkowicie dla niego niezrozumiałej.

Transgór chce za 3-hektarową działkę niecałe 10 mln. Miasto woli dwukrotnie droższą

Z racji tego, że spółka hamuje z działalnością w Rybniku, zaproponowała miastu kupno ciekawego terenu. Chodzi o 3 hektary obejmujące zajezdnię przy Brzezińskiej. Ma swoją bogatą historię. Jeszcze w latach 90. należała do PKM Rybnik. W 1995 roku Transgór przejął ten teren na rzecz świadczenia usług transportowych.

To teren przy śródmieściu o doskonałej lokalizacji i dwoma dużymi drogami obok. Wokół działa biznes lokalny. W zajezdni znajduje się m.in. stacja benzynowa, biurowce, hala do naprawy autobusów, gdzie naraz może wjechać 9 przegubowych pojazdów. W tym miesiącu uruchomiona zostanie stacja tankowania CNG. Będą tam jeździły gazowe autobusy oraz pojazdy służb miejskich – wymienia Robert Kaliński.

Nie ma też problemów, by przy Brzezińskiej stworzyć stację do ładowania autobusów elektrycznych.

Spółka Komunikacja Miejska zapytała się w sierpniu firmy, czy byłaby zainteresowana sprzedażą historycznej zajezdni. Transgór wycenił, że miasto mogłoby kupić 3 hektary za niecałe 10 mln.

Oczywiście byliśmy gotowi do negocjacji i opuszczenia jeszcze ceny. Otrzymaliśmy jednak pismo, które szczerze mówiąc – zaskoczyło nas. Nasza nieruchomość nie zostanie – zgodnie z opinią rady nadzorczej Komunikacji Miejskiej i właściciela spółki, czyli prezydenta – zakupiona.

Jak dodaje wiceprezes, Transgór był gotowy nawet do transakcji połączonej ze sprzedażą autobusów.

Uznaliśmy, że skoro strategia miasta przewiduje wypchniecie prywatnego przewoźnika i wstawienie publicznego, to naturalna konsekwencja, jest taka, trzeba wykorzystać naturalne aktywa – zauważa nasz rozmówca.

Tajemnicą nie było to, jaką działką jest zainteresowane miasto.

Ta informacja krążyła już w branży. My dowiedzieliśmy się od zewnętrznego rzeczoznawcy, że miasto chce kupić za 20 mln złotych działkę o połowę mniejszą od naszej. Znajduje się przy ul. Lipowej w Wielopolu – dowiadujemy się.


Zajezdnia Transgóru przy Brzezińskiej

Działka, na której nic nie da się zrobić?

To, że władze Rybnika chcą wydać dwa razy więcej pieniędzy to jedno. Wg wiceprezesa Transgóru działka, na której działalność prowadzi firma transportowa, w ogóle nie nadaje się na zajezdnię autobusową.

Na Lipowej będzie trzeba sporo zainwestować, by stworzyć miejsce dla autobusów. Przecież tam są wszędzie domy jednorodzinne. Działka przy samej ulicy jest „wąskim gardłem”, a teren wysypany żwirem. Co więcej, przez teren przechodzą dwa słupy wysokiego napięcia, a to istotne ograniczenie techniczne, jeżeli miasto myśli o budowie infrastruktury wodorowej. Po prostu nie wolno tam budować stacji do tankowania autobusów wodorem. Z tego, co się dowiedziałem – taki punkt ma powstać na stacji DKM obok McDonalds’a. Jeżeli chodzi o logistykę i koszty, taki ruch jest bez sensu. Autobusy będą jeździć tylko tam, by tankować. Kierowcy tracą czas pracy, a pojazdy paliwo – wyjaśnia Robert Kaliński.

Mało tego, wg naszego rozmówcy na działce przy Lipowej miasto nie będzie mogło rozbudować łącza energetycznego.

Na tym terenie nie ma możliwości budowy stacji do ładowania autobusów elektrycznych, w przeciwieństwie do Brzezińskiej. Mam potwierdzenie z Taurona – u nas można to zrobić. Możemy przyłączyć instalację z 1250 kilowatogodzinami, obsługującą nawet 20 autobusów – słyszymy.

Robert Kaliński zwraca też uwagę na zbyt dużą rozbieżność w operatach szacunkowych obu działek.

Tamta nieruchomość została wyceniona na tyle, ile chciał jego właściciel. Nie wiem, czy miasto zdaje sobie z tego sprawę, ale rozliczając się z dotacji z NFOŚiGW, trzeba będzie wykazać, że wybrało się najlepszą ofertę. Ta oferta nie jest najlepsza, ma sporo wad – mówi wprost.

Wiceprezes Transgóru dowiedział się, że miastu zależy na szybkim kupnie działki. Ma to nastąpić jeszcze w tym roku.

Jak miasto uzasadni mieszkańcom to, że z jednej strony mówi „trzeba oszczędzać” a tu chce wydać 10 mln więcej? Władze Rybnika głoszą, że jest kryzys, tnie wydatki, obcina linie autobusowe. Gdzie w tym przypadku dyscyplina finansowa? Sam finansowałem miasto od marca do sierpnia tego roku. Przez 5 miesięcy. Ponosiłem straty w związku z ekstremalną sytuacją na rynku paliw, płaciłem 200 tys. złotych więcej za paliwo miesięcznie. Złożyłem w magistracie wniosek o waloryzację cen w marcu, zaproszono mnie w październiku, usłyszałem, że waloryzacja obejmie tylko okres od września. Podmiot prywatny nie jest powołany do tego, by finansować ze swoich środków zadanie publiczne – zauważa.


W centralnej części zdjęcia - działa, którą chce kupić miasto

„Miasto z nami nie rozmawia”

Wiceprezes Transgóru nie gryzie się w język w kolejnej części naszej rozmowy.

Naprawdę głęboko zastanawiamy się, czy nie przenieść się do Żor lub Jastrzębia. Na pewno w Rybniku będziemy mieli gigantyczny problem z kontynuowaniem działalności. Tymczasem są tu pracownicy, którzy rozpoczęli swoją karierę właśnie w naszej spółce. Przyszli na staże i już zostali z nami na ponad 20 lat. Zostaną przejęci przez Komunikację Miejską? Czy strategia miasta polega na tym, by przejąć masę upadłościową po przewoźniku? - zastanawia się nasz rozmówca.

Tak jak wspomnieliśmy na wstępie, Robert Kaliński jest kolejną osobą, która określa sposób działania władz Rybnika.

Nikt z miasta z nami nie rozmawia. Nikt nawet nie chciał negocjować. Dostaliśmy tylko podziękowanie za ofertę. Jestem zaskoczony, że miasto nawet nie pytało się, w jakim zakresie sprzedaż może być negocjowana. Próbowałem spotkać się prezydentem, nie znalazł czasu. Zostaliśmy z zadłużeniem za leasing autobusów, na które nakłaniało nas miasto. Czujemy się wykorzystani – mówi wprost.

Transgór nie zamierza zostawić tak tej sprawy.

Wystąpię do Komunikacji Miejskiej z prośbą o dokumenty. Chcę zobaczyć oba operaty, bo mam świadomość wyceny nieruchomości. Bierze się lokalizację, waga lokalizacji to minimum to 30-40% wartości. Skąd ta rozbieżność pomiędzy lokalizacją na peryferiach a naszą? Ciekawe, co myślą sami mieszkańcy ul. Lipowej? Przecież tam będzie jeździło 100 autobusów. Tam już robią się korki. Miasto stworzy nowy problem, który rozwiąże kupnem nowej bazy. Jestem tego pewien – zaznacza.

Nasz rozmówca „nie kupuje” na pewno argumentu o komercyjnym charakterze działki na Lipowej.

Mówi się, że jakoby miała ona przewagę nad Brzezińską, że zarabia na najmach powierzchni około 50-60 tys. zł miesięcznie. Na Brzezińskiej z samej powierzchni działki wynika, że czynsze mogą wynosić 100 tys. zł. Zresztą spółka gminna nie jest powołana po to, by uzyskiwać przychody z najmów – kończy.

Urząd Miasta w Rybniku odpowiada

Wysłaliśmy kilka pytań do rzecznik rybnickiego magistratu – Agnieszki Skupień. Dostaliśmy odpowiedzi.

Czy to prawda, że spółka Komunikacja Miejska zamierza kupić działkę o powierzchni około 1,5 ha za 20 mln złotych przy ul. Lipowej, która ma posłużyć za bazę dla autobusów?

Tak. Działka przy ul. Lipowej 25D jest o powierzchni 1.9742 ha.

Dlaczego oferta Transgóru dotycząca kupna aktualnej ich bazy przy Brzezińskiej (pow. 3 ha za 10 mln) nie jest brana pod uwagę?

Ponieważ to gorsza oferta.

Czy to prawda, że w ewentualnej bazie autobusowej przy Lipowej nie będzie można tankować CNG i ładować elektrycznie autobusów ze względu na istniejącą tam (lub nie) infrastrukturę?

Spółka nie zamierza eksploatować autobusów elektrycznych, ale na Lipowej jest możliwość ich ładowania. Na chwilę obecną również nie ma planów eksploatacji pojazdów zasilanych CNG - a jeśli wystąpiłaby taka ewentualność to nie opłaca się na zajezdni budować stacji, skoro ogólnodostępna stacja wybudowana przez Polską Spółkę Gazowniczą otwiera się wkrótce w Rybniku.

Agnieszka Skupień udziela też dodatkowych informacji. Jak wyjaśnia spółka miejska poszukiwała terenu pod budowę stacji tankowania wodorem przez prywatnego inwestora.

Inwestycja nie jest związana z planami Miasta Rybnika w zakresie budowy zaplecza techniczno-organizacyjnego Spółki. Wybrany został teren Dworca Komunikacji Miejskiej przy ul. Budowalnych 6 – zaznacza.

Rzecznik dodaje, że „w wyniku przeprowadzonej analizy, jedyne obiekty, jakie były odpowiednie do rozpoczęcia działalności znajdowały się przy ul. Lipowej 25 w Rybniku, ze względu na spełnienie zdefiniowanych przez spółkę kryteriów oraz:

- wysoki standard i mały wiek obiektów (oddanie do użytku: 2019 i 2022 rok), który wymagał jedynie odświeżenia i wyposażenia w odpowiedni sprzęt i narzędzia

- infrastrukturę do montażu profesjonalnej myjni autobusowej

- prowadzenie działalności warsztatowej

- prowadzenie wynajmu innym podmiotom nieruchomości

inne tego typu obiekty były w ciągłym użytku podmiotów prowadzących rozwiniętą działalność przewozową”.

Dotarła również propozycja zakupu nieruchomości przy ul. Brzezińskiej 40, tj. firmy Transgór. W celu transparentności, Zgromadzenie Wspólników zdecydowało, że jeżeli firma Transgór może w odpowiednim czasie oddać teren, należy przeanalizować tę propozycję. Poproszono zatem firmę o ofertę i wykonano wizję lokalną nieruchomości przy ul. Brzezińskiej oceniając stan budynków oraz możliwości rozpoczęcia działalności operacyjnej przez Spółkę – wyjaśnia Agnieszka Skupień.

Nasza rozmówczyni tłumaczy, że ocena tej nieruchomości w porównaniu do tej zlokalizowanej przy ul. Lipowej była niższa ze względu na:

- wiek obiektów wynoszący ok. 50 lat;

- stan obiektów biurowych, które wymagały gruntownego remontu;

stan obiektów warsztatowych, które wymagały gruntownego remontu lub wyburzenia i budowy nowych ze względu na:

- niedostateczną wysokość uniemożliwiającą serwisowanie wszystkich długości pojazdów na podnośnikach;

- istnienie kanałów roboczych, które we współczesnej obsłudze autobusów nie mają zastosowania;

- stanu zaplecza, które wymagało gruntownego remontu;

- istnienie obiektów i powierzchni nadmiarowych, bezużytecznych;

Zgodnie z dokonaną analizą, te okoliczności powodowały powstanie dużego ryzyka po stronie KMR, dotyczyły one głównie ryzyka napraw o dużych kosztach. Zlecono również dodatkowe operaty szacunkowe obydwu nieruchomości, które potwierdzały, że ceny zaproponowane w ofertach są właściwe. Na zgromadzeniu wspólników, po pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Nadzorczą spółki podjęto uchwałę o zakupie działki na ulicy Lipowej – dodaje nasza rozmówczyni.

Czy przekonuje Was argumentacja magistratu w Rybniku, a może wiceprezesa Transgóru?

Oceń publikację: + 1 + 29 - 1 - 197

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (32):
  • ~Rycerz 2022-12-15
    12:08:46

    73 22

    To są właśnie rządy PO ! Zero myślenia !

  • ~Lokalny 2022-12-15
    13:18:53

    66 11

    @Arteks, jak tam? Jak będą spółki miejskie, a nie przedsiębiorcy to będzie taniej i lepiej... haha
    Kto w tym Rybniku decyduje o marnotrawieniu naszych pieniędzy?
    Co tak w ogóle robią radni? Przecież to oni de facto powinni prezydentów rozliczać.

  • ~adamos33 2022-12-15
    13:37:11

    62 9

    i być tu mądry, tu niby "oszczędzają" ,że brak imprez na przyszły rok typu "Dni Rybnika" itp. a tu czytam że przepłacają/kupują coś za 10mln (baniek) więcej niż lepsza oferta... no kurcze...czy tak powinno wyglądać "mądre" gospodarowanie budżetem?
    hmmm...kto bogatemu zabroni...tylko z czyich pieniędzy??? ehhh... brak słów...

  • ~Moneta 2022-12-15
    13:41:11

    26 11

    @Lokalny
    Odpowiem za arteksa. Z zasady tak jest. Spolka miejska nie jest zainteresowana zyskiem dla akcjonariuszy i moze go przeznaczac w calosci na reinwestowanie.
    To jest case brytyjskich kolei, ktore po prywatyzacji sa najgorszymi liniami kolejowymi w zachodniej europie (i chyba najdrozszymi). Nie ma kolei szybkich predkosci (i chyba nie bedzie). Wstukaj do Youtube "british rail privatisation" jest masa filmow na ten temat. Byl nawet przypadek pare lat temu jakiejs najgorszej prywatnej spolki kolejwej, ktora zarabiala miliony a swiadczyla najgorsze wkraju uslugi, zostala przejeta przez samorzad i okazala sie jedna z najlepszych w kraju w przeciagu roku.
    Problem w tym, ze musisz miec kompetentnych ludzi. A rybnicki samorzad nie gra w tej lidze. Nie oceniam tej akurat decyzji, bo moze rzeczywiscie taniej jest wybudowac od nowa niz remontowac. Oceniam caloksztalt podejscia do rybnickiego transportu.
    Co do Transgoru - jesli ten teren jest warty to go sprzedadza komu innemu. Ceny nieruchomosci beda tylko rosly. Pracownikami z 20 letnim stazem bym sie nie marwil - znajda zatrudnienie. To nie Polska 2005.

  • ~Moneta 2022-12-15
    14:07:28

    15 5

    @Lokalny
    Po napisaniu postu, zastanowilem sie czy nie palnalem glupoty, bo bylem miesiac temu w Londynie i tam transport publiczny jest genialny. W polaczeniu z google maps smigalem z polnocy (Hackney) na poludnie (Kingston upon Thames) undergroundem (metro) autobusami overgroundem (metro naziemne) i koleja, bez czekania, bez studiowania siatek polaczen.
    No i pomyslalem - pewnie prywatne a ja walnalem blad. Otoz nie. Transport for London corporation jest spolka powolana przez samorzad w 1999 roku.

  • ~Lateks 2022-12-15
    14:44:46

    46 3

    ~Lokalny radni tak kontrolują co wyprawia prezydent że solidarnie dali sobie i prezydentowi podwyżki. Po za poborem diety nie są zainteresowani by z kimkolwiek rozmawiać czy brać czyjeś zdanie pod uwagę. Kto tam się przejmuje 10mlz zł.... Po co... bez względu na to i tak nikt im diety nie odbierze.

  • ~spirit-of-the-town 2022-12-15
    14:47:21

    56 3

    Oj tam, wystarczy sprawdzić kto jest obecnie właścicielem tej rzeczonej działki przy Lipowej, ewentualnie kiedy była odkupiona. I wszystko jasne:)

  • ~Lateks 2022-12-15
    14:47:44

    17 2

    ~Moneta przewozy regionalne też założono wiele lat temu... I co z tego? To nie ma żadnego znaczenia. Wszystko kwestia pieniędzy jakie się na to przeznacza i na co pozwala się takim tworom.

  • ~Moneta 2022-12-15
    14:54:23

    10 5

    @Lateks
    Zgoda, ze wszystko sie zasadza na tym ile pieniedzy w to wlozysz. Ale ile ze spolki jest wyciagane dla wlasciciela i co sie z tym zyskiem dzieje tez jest wazne. Jesli spolki transportowe sa dotowane z publicznych pieniedzy to chyba lepiej zeby te pieniadze zostawaly w tym transporcie a nie szly do reki akcjonariuszy. Bo akcjonariusz (fundusze kapitalowe itd.) chce widziec zyski, niezaleznie od kondycji spolki i jej celow- po to zainwestowal. Nie zarobiliscie - sprzedajcie majatek - ja zysk musze miec co mnie obchodzi ze zlikwidujecie 3 linie.

  • ~rzyt 2022-12-15
    15:25:49

    30 5

    Panie Prezesie. Być może kawa serwowana na Lipowej jest podobnej jakości jak w firmie od mostka na Nacynie. I tu macie problem.

  • ~MArudzia 2022-12-15
    15:49:02

    34 8

    Oj tam,oj tam , taki gospodarz to prawdziwy skarb, nie bez powodu nasz celebryta dostał rolę - grabarza ;-)

  • ~hans1212 2022-12-15
    16:32:32

    33 3

    @Arteks właściciel na lipowej urzęduje w K1 czyli kolega ..........?????

  • ~tropicielka_idiotow 2022-12-15
    16:44:39

    40 6

    Widzę, że każde miasto ma swojego Obsrajtka.. Chcą kupić za 20 baniek teren wart maksimum 4 miliony. Maksimum. Hala wartości półtora bańki na gotowo. Nieprzygotowana na autobusy tak jak Transgór - wiem, bo swojego dostawczaka tam serwisowałem. Biuro to barak - kontener wart grosze. Zostaje teren pod słupami WN. Ludzie, opamiętajcie się ! Przecież tak tego ludzie nie zostawią !

  • ~tropicielka_idiotow 2022-12-15
    16:49:18

    31 7

    Koszt budowy hali to 2500 zł za metr i to na bogato !! Konstrukcja Heb 260, poszycie płyta dwuwarstwowa 10 cm, na dachu płyta PIR 16 cm grubości. . Za 5 milionów stawiam piękną nową halę 2000 metrów kwadratowych. Teren miasto powinno dać swój. A ci se wybierają czy stary Transgór czy 20 baniek dla prywaciarza. Wybór między tyfusem a cholerą. Zamiast zrobić jak normalna spółka - wy bu do wać. SKANDAL !!!

  • ~tropicielka_idiotow 2022-12-15
    16:53:54

    36 6

    Ta hala na Lipowej zmierzona. Ma 850 metrów kwadratowych. Maleństwo !! Za 20 baniek?? 850 metrów to się buduje za półtora miliona złotych naprawdę na bogato !! Wiem, bo w tym siedzę
    A pozostałe 18,5 mln to niby komu i za co ??

  • ~Bonifacy Onufrewicz 2022-12-15
    17:27:59

    10 27

    Chcą 10mln za działkę, na której być może ciążą zobowiązania na drugie tyle lub więcej ? Gdyby to była atrakcyjna cena,to już by to sprzedali z pocałowaniem ręki, a tu wylewają gorzkie żale. Poza tym lokalizacja na tankowanie wodoru z uwagi na otoczenie,jest chyba dużo gorsza niż na Lipowej.

  • ~tropicielka_idiotow 2022-12-15
    17:31:46

    28 6

    Nie chcą 10 baniek, tylko to cena wyjściowa. Pewnie za 8 baniek też to puszczą. Zostaje 12 milionów złotych na zrobienie hali. Za 12 milionów to wybudujesz kolego halę o powierzchni 50 arów. Na gotowo. Piękną, nową, zaprojektowaną pod autobusy, a nie pod serwis komisu samochodowego.

  • ~tropicielka_idiotow 2022-12-15
    17:34:35

    28 7

    Poza tym wmawiają nam, że nie ma innego wyboru niż tani Transgór albo przepłacona Lipowa. Cwane. Tak jakby nie było innych możliwości. Nikt nie mówi, że prawdziwy gospodarz buduje dla siebie i pod siebie za pół ceny !! Tym bardziej jak ma tyle swoich terenów, na których może budować !! Wy naprawdę nie wiecie co mozna postawić za 20 milionów !!

  • ~tropicielka_idiotow 2022-12-15
    18:25:18

    16 5

    Panie Tomaszu P. może wpadnę do Pana i przy odśnieżaniu pogadamy co zrobić, żeby w końcu w tym mieście było normalnie?

  • ~Dador 2022-12-15
    19:25:53

    26 3

    Właścicielem działki jest (był?) rybnicki biznesmen z branży transportowej - Tomasz B. Ciekawa persona z tego wielkoluda. Widać, przekonał charyzmą (lub nie tylko :)) ludzi w UM, by zainwestowali w jego plac.
    Osobiście uważam, że lokalizacja przy Brzezińskiej jest/była lepsza. Tam praktycznie nie ma zabudowy indywidualnej, przez co wpływ strefy przemysłowej (Tesko Steel, Marat, Transgór) nie jest tak uciążliwy dla okolicznych mieszkańców. No i po otwarciu łącznika do Giedroycia, komunikacja tego rejonu dość poprawiła się.

  • ~ 2022-12-15
    20:51:07

    25 7

    Panowie to ze grabarz kupuje cos 10 razy drozszego i nie oplacalnego to mnie wogole nie dziwi bo bez powodu nie zadluza miasta.
    Dziwi mnie ze inni radni sie zgadzaja z takimi inwestycjami.
    Widze ze juz nawet artex i inni sie nie wypowiadaja a to juz czyms smierdzi.

  • ~Arteks 2022-12-15
    21:42:33

    7 26

    @lokalny - lepiej zapytaj dlaczego radni przez lata akceptowali nierówne traktowanie i kiepskie finansowanie komunikacji miejskiej w porównaniu do... innych inwestycji np. szkół czy dróg. Czy uważasz, że np. otwarte kilka dni temu centrum przesiadkowe w Gliwicach obok dworca PKP za 200 mln zł to marnotrawstwo? A może nowa linia tramwajowa w Sosnowcu otwarta w tym tygodniu warta 88 mln zł to coś zbędnego? Świetnie, że władze Rybnika tworząc spółkę komunikacyjną chcą jej zapewnić nie tylko nowy tabor ale też odpowiednie zaplecze.

    Niedawno ZTM wyrzucił żorskie prywatne firmy przewozowe z obsługi linii autobusowych GOP z powodu ciągłych problemów z nimi. Mogli sobie na to pozwolić bo... mają przewoźników ze spółek miejskich: w Sosnowcu, Tychach, Gliwicach i Katowicach. :)

    https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/gzm-ztm-po-raz-pierwszy-wypowiada-umowy-przewoznikowi-75992.html

  • ~Arteks 2022-12-15
    21:45:29

    8 35

    @moral - każda złotówka wydana na jakąś inwestycję przyniesie jakiś efekt. I szacun za to dla władz miasta, które myślą dalekosiężnie, a nie krótkozwrocznie. Przypomnę, że przez krasnala, zero i Pinokia tracimy dziennie jako kraj 1,5 mln EUR!!! Nie na inwestycje tylko jako... kara.

    https://infografiki.wyborcza.pl/post/turow/licznik/

  • ~majster86 2022-12-15
    23:24:01

    24 3

    Arteks oczywiście remont familoka za kilkanascie milionów też przniesie "jakis" efekt, tylko pytanie jakie będą korzyście w stosunku do wydanych pieniędzy, podobnie tutaj, gdzie na pierwszy rzut oka według tego artykułu, rysuje się duża niegopodarnoć za moje i twoje pieniadzę. Myślę że nikt nie kwestionuje tego że władze chcą samemu stworzyć taką spółkę tylko że jet to niegospodarne działanie. Jak tak dalej pójdzie to okaże się że miasto na każdy wozokilometr wyda o wiele więcej niż przy korzystaniu z podwykonawców, a w końcu okaże się że będzie trzeba jeszcze bardziej koszty ciąć i likwidować linię.

  • ~FeelsBloated 2022-12-16
    00:20:54

    16 4

    Fajna ta działka po dawnej firmie GiK (którą chyba szwedzi wykupili...), taka nie za ustawna i nie za duża . Dobrze, że przynajmniej droga...

  • ~Lateks 2022-12-16
    06:06:26

    11 2

    Swoją drogą w tym UM to mają łeb do interesów, kupić 2ha za cenę sprzedaży 40ha.
    Tak wiem w jedynym przypadku jest tam Las w drugim upadająca firma z nowym kontenerem...
    Buhahaha

  • ~ 2022-12-16
    06:29:43

    19 4

    No wreszcie artex !,bo juz myslalem ze cie zwolnili.
    Sluchaj chodzby twoj pracodawca grabarz za darmo kupowal to juz zaufania do ludzi nie zdobedzie.Zbliza sie koniec panowania.

  • ~Bernard Jona 2022-12-16
    11:24:39

    11 4

    "Powierzchnie nadmiarowo bezużyteczne" więc lepiej kupić mniej, mniejsze ale o wiele drożej?

  • ~Lokalny 2022-12-16
    12:36:33

    9 3

    @Arteks naprawdę miasto nie ma w swoich zasobach działki pod zajezdnię i musi wydawać z naszych podatków 20 mln zł za 1,5 ha?
    To jest ewidentna niegospodarność i mam nadzieję, że jeżeli nastąpi to ktoś to zgłosi do prokuratury.
    Poza tym przez spółki miejskie wyprowadza się kasę - zobacz sobie np przykład Wrocławia gdzie jest o tym głośno w kontekście TBS czy np różnego rodzaju rad programowych. Dlaczego w Rybniku nie miałoby być tak samo? Uczmy się na błędach innych i nie powtarzajmy ich u siebie.

  • ~Arteks 2022-12-16
    12:50:28

    3 9

    @lokalny - jesteś naprawdę lokalny... Wiele miast buduje nowe zajezdnie autobusowe czy tramwajowe bo stare są albo zbyt małe albo... następuje rozwój komunikacji więc przybywa taboru. Nowe zajezdnie dla autobusów czy tramwajów powstały niedawno w Olsztynie czy Cieszynie. Planowane są w Białymstoku, Warszawie, Poznaniu, Gdańsku, a nawet w Katowicach:

    https://szopienice.pl/2020/02/05/gdzie-powstanie-nowa-zajezdnia-autobusowa-miasto-proponuje-obroki-dabrowke-lub-szopienice/

    Można by mieć pretensje do władz miasta jeśli "nic nie robią" ale nie jeśli realizują różne plany które mają na celu rozwój i poprawę funkcjonowania.

  • ~Lokalny 2022-12-16
    14:12:08

    9 4

    @Arteks nie odpowiadasz na sens artykułu. Czy uważasz, że miasto w tym przypadku znów nie przepłaca? 10 a 20 mln zł to jest znaczna różnica. Do tego pytanie czy nie ma w swoich zasobach odpowiedniej działki i musi kupować zamiast zagospodarować posiadający teren.

  • ~Dador 2022-12-22
    16:48:30

    2 1

    ~Dador
    2022-12-15
    19:25:53

    Mój wcześniejszy post dotyczył działek nr 185-189/30 (na zdjęciu taka duża, pusta, ze stojącymi naczepami). W artykule nie były podane konkretne numery, a podpis pod zdjęciem mnie zmylił. Zatem wymieniona przeze mnie osoba prawdopodobnie nie ma nic wspólnego z tą transakcją. Miasto kupuje działki 184/30 i 337/30, czyli od SAVA AUTO. Przepraszam za wprowadzenie w błąd.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5342