zamknij

Wiadomości

Rybnik: na drogi wyjechały autobusy elektryczne. Jechaliśmy jednym z nich (wideo)

Bartłomiej Furmanowicz 2022-04-01, Autor: Bartłomiej Furmanowicz

To nie jest primaaprilisowy żart. Od teraz rybnickimi drogami poruszają się autobusy elektryczne. Na razie jest ich 16, ale w ciągu 2-3 tygodni dojedzie jeszcze 7 takich pojazdów. Dzisiaj (1 kwietnia) mieliśmy okazję przejechać się przegubowym elektrykiem.

Reklama

W dzisiejszej prezentacji wziął udział nie tylko prezydent Piotr Kuczera, ale i wójt Gminy Lyski – Dariusz Gryt oraz burmistrz Czerwionki-Leszczyn – Wiesław Janiszewski. Nowe elektryki będą bowiem jeździły po Rybniku, ale również w wyżej wymienionych gminach. Są wyposażone w między innymi w alkomat zintegrowany z pojazdem, klimatyzację, łączność bezprzewodową oraz udogodnienia dla osób niewidomych i słabowidzących.

Wchodzimy w pewnym sensie w nową epokę. Na pewno wielu myślało, że tego typu zakupy są niemożliwe. Udało się wspólnymi siłami. Będziemy starali się wyznaczać nowe trendy. Z ciekawostek, jesteśmy w autobusie, który ma największe baterie montowane w Solarisach. Chcemy być w tym momencie, gdzie wyznaczane są nowe trendy. Ten autobus będzie nową jakością komunikacji publicznej – stwierdził Piotr Kuczera.

Rafał Zajas, przedstawiciel firmy Solaris uzupełniając wypowiedź prezydenta dodał, że autobusy elektryczne przegubowe mają baterie o pojemności ponad 500 kilowatogodzin.

Pojazd może dzięki temu przejechać 250 – 300 kilometrów na jednym ładowaniu. Autobusy 12-metrowe mają baterie 400-kilowatogodzinne. Pojadą tak samo długą trasę. Autobus w przeciwieństwie do znanych pojazdów, nie musi wchodzić w obroty. Cechuje je ogrzewanie hybrydowe, czyli spalinowo-elektryczne. Autobus wyjeżdża już nagrzany, a tylko w ekstremalnych warunkach uruchamiany jest piec. W normalnych sytuacjach dogrzewanie zachodzi w bojlerze elektrycznym. Tak samo proces wygląda w przypadku chłodzenia – wyjaśnił Rafał Zajas.

Tu dodajmy, że ładowanie autobusu trwa od 6 do 8 godzin w zależności od stopnia rozładowania pojazdu.

Autobusy kupił operator obsługujący trasy – firma Kłosok

Jestem szczęściarzem, że jako pierwszy w kraju mogę być prekursorem projektu. Wydatek duży, ale udało się to dzięki organizatorowi i miastu – zaznaczył Andrzej Kłosok, właściciel firmy.

Nasz rozmówca zdradził, że cena jednego autobusu przegubowego wynosiła około 3,5 mln złotych brutto. W przypadku 12-metrowych pojazdów – około 3 mln złotych brutto.

Tu usłyszeliśmy też zdanie, że obsługa elektryków będzie o 50 procent mniejsza w stosunku do diesli. Czy w takim razie możemy liczyć na tańsze bilety.

Nie potanieją, bo i tak mamy już najtańsze bilety w Polsce – ucina Łukasz Kosobucki, prezes Komunikacji Miejskiej Rybnik Sp. z o.o.

Budżet Rybnika składa się z dochodów i wydatków. Wydatki nie są skorelowane z dochodami. Jeżeli jest zaplanowany wydatek, to nie zależy on od ceny biletów. Niestety usługi przewozowe drożeją, więc po stronie wydatków będzie więcej. Dzięki elektrykom te koszta nie będą tak bardzo wzrastały. 110 złotych kosztuje 100 km tego autobusu w cenie prądu, a diesla prawie 250 złotych – wyjaśnił Łukasz Kosobucki.

Rybnik może pochwalić się flotą złożoną z 80 autobusów, dzisiaj na drogach jest 16 elektryków, 7 dojdzie w ciągu kilku tygodni, a 12 pojazdów jest na gaz. Zobaczcie wideo z przejazdu:

Oceń publikację: + 1 + 32 - 1 - 22

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (15):
  • ~waldus 2022-04-01
    11:47:28

    29 5

    Dobrze ,ze Solaris, szkoda, ze juz nie polski.

  • ~Longina b 2022-04-01
    12:20:41

    20 35

    Nie zła reklama.Nie wiedziałam że przy UM jest przystanek.Darmowa przejażdżka urzędasów.Mieszkańcy Rybnika też będą mogli jeździć za darmo?

  • ~norton 2022-04-01
    12:24:19

    27 10

    Autobusy są wyposażone w piec?
    To naprawdę kosmiczna technologia..

  • ~MatiW 2022-04-01
    12:27:12

    47 11

    Autobus z Polski, ale niepolski, krzywo stał, złych ludzi zabrał podczas prezentacji... Ludzie wy się czasem słyszycie, albo czytacie? Mamy 16 nowych autobusów, całkiem fajnych, szkodzi to komuś?

  • ~HAN 2022-04-01
    13:53:04

    10 22

    Tylko dlaczego autobusy przegubowe maja tylko trzy pary drzwi a nie cztery? Znowu tak po rybnicku jest

  • ~Arteks 2022-04-01
    16:40:31

    17 20

    Kiedy świat jest wstrząśnięty tym co wyrabia przywódca naftowej potęgi, a nasz premier mówi o derusyfikacji polskiej gospodarki, mocnym argumentem na rzecz transportu publicznego będzie jego niezależność od zagranicznych dyktatorów. Szacun dla władz Rybnika za odważne decyzje sprzed roku! Jeżdżąc autobusami i koleją można mieć satysfakcję, że wspiera się polski przemysł produkcyjny i polską energetykę.

  • ~polk 2022-04-01
    18:16:21

    17 12

    Dziś już taki jeden z zieloną tabliczką mi wymusił na rondzie. Koło w pół do siódmej na rondzie wodzisławskim, linia nr 8, proszę temu kierowcy pokazać jak używać hamulca, bo bez hamowania wrąbał mi się przed maskę. Żałuję, że nie mam kamerki i zdążyłem wyhamować, by mu z twarzoczaszki zdjąć ten perfidny uśmiech.
    A co tyczy się tych elektryków.
    Swego czasu internet obiegło nagranie, chyba z Katowic l, jak elektryczny autobus dymi jak smok. Okazało się, że to ogrzewanie działa na najzwyklejszego "dizla". Czy w tych nowych, czystych autobusach klimatyzacja też działa na to znienawidzone paliwo? Nikt się na ten temat nie wypowiada. Jeśli tak to jaki sens jest pakować silnik elektryczny do takiego autobusu skoro i tak działa w nim cały czas generator na ropę?

  • ~Miki7 2022-04-01
    18:49:11

    16 3

    Dokładnie tak działa ogrzewanie w tych nowych autobusach. Wyobraź sobie, że podczas relacji z przejazdu przedstawiciel Solarisa odpowiedział mediom na to pytanie. Więc masz błędne przekonanie, że nikt o tym nie mówi. Nie jest to dla nikogo wielkie zaskoczenie.

  • ~XOXOOX 2022-04-01
    22:45:42

    18 5

    Taaa.. nowoczesne autobusy elektryczne, polecam dowiedzieć się skąd bierze się surowce do produkcji tych baterii elektrycznych to raz a dwa jak kosztowne są ich utylizacje.Realny zasięg do przejechania ogólnie elektrykami zazwyczaj jest mniejszy niż podają producenci

  • ~polk 2022-04-01
    22:48:19

    14 5

    Miki7 mam słabą wyobraźnię. W tekście napisane jest coś o ogrzewaniu hybrydowym, i że na trasy wyjeżdża już nagrzany, cokolwiek to znaczy, czyli tą energię na nagrzanie skądś musi wziąć. Ciekawe czy w lato będzie wyjeżdżał już schłodzony?
    Dlaczego nie można napisać prosto, że za klimatyzację w tym czystym autobusie odpowiada "nieczysty" dizel?

  • ~Lateks 2022-04-02
    09:34:36

    11 1

    Jak do tego wynalazku dołączą sieć trakcyjną na głównych trasach, gdzie autobus zamiast zużywać energię w akumulatorach będzie miał możliwość jej uzupełnienia to cofniemy się o jakieś 120 lat i znów będziemy jeździć trolejbusami... Z drugiej strony kilkaset takich trakcji z jednym systemem rozwiązałoby dwa największe problemy dzisiejszych pojazdów elektrycznych, a mianowicie zwiększyłby się zasięg, i można by zmniejszyć pojemność/masę akumulatorów. Trochę to absurd że dziś tracimy ogromne ilości energii tylko po to by ją zużywać na transport samego pojazdu i źródła energii..
    W kwestii moich marzeń zostawię takie pomysły by znieść podatki i opłaty by ludzie mogli sami dobierać konfigurację pojazdów w zależności od chwilowej potrzeby. Po co wozić w samochodzie osobowym akumulatory o pojemności zapewniającej zasięg do 1000 km, skoro taka pojemność jest przeciętnie potrzebna kilka razy w roku. A na co dzień nie przekracza się trasy 50km.

  • ~jestemzerybnika 2022-04-02
    19:39:21

    8 2

    Bardzo dobrze że ten przejazd został zarejestrowany choćby z jednego powodu. Kłosok mówi: „Jestem szczęściarzem, że jako pierwszy w kraju mogę być prekursorem projektu. Wydatek duży, ale udało się to dzięki organizatorowi i miastu.” W drugiej części tego zdania tylko kurtuazyjnie słodzi, jest doświadczonym biznesmenem. Ale dlaczego jest prekursorem: bo jest pierwszym prywatnym przedsiębiorcą który kupił takie autobusy. Dotychczas robiły to tylko spółki, takie jaka została powołana w miejsce ztz. Dobitny przykład na to jak wielką pomyłką jest jej utworzenie. Skończy się jak z Kominka. Nie dziwię się że radni dali się nabrać na taki pretekst „by kupić autobusy”, wszak nie ma wśród nich przedsiębiorców. Wszystko można robić bez spółki tylko trzeba wiedzieć jak. Kilka lat temu Transgór był jedyną firmą prywatną która dostała dofinansowanie z unii na zakup nowych autobusów. Resztę dostawały tylko spółki. A co się dzieje ze spółkami wystarczy tylko spojrzeć do jastrzębskiego PKM.

  • ~Arteks 2022-04-02
    20:44:41

    2 10

    @jestemzerybnika - miejskie spółki komunikacyjne lepiej radzą sobie z wymianą taboru bo mogą korzystać z kredytów i dotacji na lepszych warunkach niż firmy prywatne. Mnie raczej dziwi to dlaczego powołano ją tak późno. Miasto musi mieć zdywersyfikowany system przewoźników w tym własny tabor. Takie czasy. @lateks - trolejbusy i silniki Diesla towarzyszą nam mniej więcej od podobnego czasu. Silniki Diesla odchodzą jednak obecnie do lamusa, a w trolejbusy stale się inwestuje. Obecnie można wyprodukować już takie pojazdy, że na pewnych odcinkach korzystają z prądu z sieci, a na innych mogą jechać na baterię np. przez centrum miasta. Niektóre miasta od podstaw budują linie trolejbusowe także współcześnie np. Praga, Werona czy Pescara. Myślę, że rybnickie nowe autobusy to okres przejściowy przed jakimiś innymi inwestycjami komunikacyjnymi. 24 II to data która też się przyczyni do dużych zmian odnośnie transportu w Polsce.

  • ~Arteks 2022-04-02
    20:45:34

    1 9

    @polk - w artykule jest mowa o warunkach ekstremalnych. Ile takich dni mieliśmy np. tej zimy? 2? 3? 4?

  • ~artefaks 2022-04-03
    09:10:21

    6 3

    Jak Pan Arteks grzeje doupsko z borsiga to jest ok". Jak Pan Arteks włącza nie ekologiczny piec w ekologicznym autobusie to też jest ok". Jak Pan Arteks ładuje ekologiczny autobus , nie ekologicznym prądem wyprodukowanym z nie ekologicznego wongla , to też jest wed ług Niego ok"

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy w Rybniku-Kamieniu powinno być reanimowane pole kempingowe?




Oddanych głosów: 391