zamknij

Wiadomości

Wrócą autobusy z Rybnika do Katowic? Jest petycja do marszałka

2023-05-10, Autor: 

Mieszkańcy Rybnika i regionu apelują do Marszałka Województwa Śląskiego o interwencję. Chodzi o połączenia autobusowe pomiędzy Rybnikiem a Katowicami. Przygotowali nawet petycję, którą podpisało już ponad 100 osób.

Reklama

O tym informowaliśmy Was jako pierwsi. Firma Inter po latach świadczenia usług zrezygnowała z połączenia autobusowego na linii Rybnik-Katowice. Tłumaczyła się ograniczeniem kosztów »Inter likwiduje połączenie z Rybnika do Katowic«

Wielu naszych Czytelników nie mogło i nadal nie może się z tym pogodzić. Transport oferowany przez Inter spełniał zapotrzebowania pasażerów jeżdżących choćby na studia do Katowic, czy do pracy. Tematu podjęło się Stowarzyszenie REGIOS. Wskazuje ono, że klienci zlikwidowanego połączenia wśród wielu zalet połączenia wskazywali m. in. na cenę, czas przejazdu, wygodę korzystania oraz punktualność, której nie zapewniały połączenia kolejowe.

Wady połączenia kolejowego okazały się na tyle duże, że mieszkańcy zaczęli już organizować się wspólne prywatne dojazdy na mediach społecznościowych, żeby uniknąć konieczności korzystania z usług Kolei Śląskich. Finalnie, z dniem 01.05.2023 połączenie przestało funkcjonować – dodaje Krzysztof Szweda, członek REGIOS-u.

Stowarzyszenie przygotowało otwartą petycję do Marszałka Województwa Śląskiego - Jakuba Chełstowskiego z prośbą o interwencję do czasu, aż luki w podaży nie wypełnią prywatni przedsiębiorcy. Petycję tylko w wersji internetowej podpisało już ponad 100 osób. Podpisy zbierane są również w wersji papierowej, zostaną następnie skierowane do marszałka.

Podjęliśmy również działania w sferze prywatnej, kontaktując się z przedsiębiorstwami transportowymi i kierując prośby o rozważenie zagospodarowania, powstałej w wyniku działania firmy INTER, luki w podaży. Wiedząc, że połączenie cieszyło się pokaźnym zainteresowaniem, mamy nadzieję, że znajdzie się przewoźnik chętny, aby rozszerzyć swoją ofertę o połączenie Katowice-Rybnik – wyjaśnia Krzysztof Szweda.

Link do petycji znajdziecie TUTAJ.

Do sprawy będziemy jeszcze wracać.

Oceń publikację: + 1 + 95 - 1 - 5

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (15):
  • ~Arteks 2023-05-10
    09:45:07

    10 47

    Marszałek miałby dopłacać do prywatnych biznesów w sytuacji kiedy jest właścicielem Kolei Śląskich? To byłby ekonomiczny nonsens. W dodatku w sytuacji kiedy busy kończą się we wszystkich aglomeracjach bo przestały być "trendy" i są deficytowe. Czy nie lepiej zaapelować do marszałka o przyśpieszone pociągi z Rybnika do Katowic?

  • ~MArudzia 2023-05-10
    10:54:28

    40 4

    Drogi Arteksie - zapomniałeś dodać ( czytając twoje wcześniejsze posty i znając Twoje poglądy ) że Rybnik jest miastem samowystarczalnym i w ogóle po co nam komunikacja z jakimiś miasteczkami

  • ~Arteks 2023-05-10
    11:09:25

    5 38

    @MArudzia - to bardzo słabo znasz moje poglądy bo bardzo zależy mi na rozwoju komunikacji publicznej z/do Rybnika. Jednak akurat prywatne busiki to standard podróży wymyślony w Związku Radzieckim (tam na kolei priorytet miały pociągi do hut, kopalń, jednostek wojskowych itd). Są niewygodne dla osób wyższych czy nieco bardziej przy sobie, nie umożliwiają przewozów osób niepełnosprawnych, wózków dziecięcych, rowerów. Jeśli Rybnik jest największym węzłem kolejowych w całym subregionie - to powinno się to eksploatować i wykorzystywać. Gdyby busiki wypełniały potrzeby transportowe, Jastrzębie i Żory nie błagałyby o powrót pociągów do Katowic czyż nie?

  • ~pawlmesten 2023-05-10
    12:13:49

    10 13

    Czy to naprawdę jest taki problem, żeby rano i po południu uruchomić zwykły wygodny autobus do Katowic.
    Kolej wlecze się tak koszmarnie, że w okolicach Dębieńska można spokojnie wysiąść w czasie jazdy, wysikać się i wrócić.
    Z drugiej strony, nie dziwie się, że Interem nikt nie chciał jeździć. Ja w tym czymś co miało przypominać autobus, kolanami zatykałem sobie uszy.

  • ~Arteks 2023-05-10
    12:30:28

    5 34

    @pawlmesten - kolej jest znacznie szybsza od busów, a nawet od aut (jeśli brać pod uwagę centrum miasta-centrum miasta). Poranny pociąg IC z Rybnika do Katowic jedzie 47 minut i to mimo zatrzymania się w Tychach, a pociąg osobowy z 6.33 który zatrzymuje się we wspomnianym przez ciebie Dębieńsku jedzie 55 minut!!! Gdyby busik zatrzymywał się na każdym przystanku jechałby 1,5 godziny. Samochodem w godzinach szczytu też nie dojedziesz szybciej niż 60 minut, a ile nerwów na innych kierowców, na korki, na muldy... Czasami trzeba sobie zadać pytanie czy Polska ma się rozwijać tak jak Unia Europejska czy jak Rosja, Ukraina czy Gruzja. W UE nie ma busików!!! UE stawia na pociągi, SKM, metro, tramwaje i autobusy wodorowe, elektryczne. Rosja, Ukraina, Gruzja cały czas na... marszrutki. Pewnie te stare Mercki z Intera będą jeszcze przez lata wozić pasażerów w okolicy Ivanofrankowska lub na Kamczatce... ;P Jeśli Śląsk chce być nowoczesnym regionem to musi stawiać na rozwój kolei. Oferta połączeń na Rybnik-Katowice jest dobra. Pociągi jeżdżą co godzinę, nie brakuje pór że są 2-3 pociągi w czasie godziny. Moim zdaniem standardem za kilka lat powinien być pociąg co pół godziny. Busy niech przejdą do przeszłości jak piece i handel obwoźny. Jak to mawia znany polski pisarz F. Springer "Busy to jest narzędzie upokarzania Polaków". Z pewnością spędził sporo czasu na zachodzie gdzie wyrobił sobie pogląd z którym całkowicie się zgadzam.

  • ~kamillab59o 2023-05-10
    13:04:48

    0 1

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~jacek_ligota 2023-05-10
    14:04:53

    27 5

    @Arteks: moze i kolej jedzie szybko o ile przyjezdza na czas. W ciagu minionego roku IC do Katowic kilka razy spoznialo sie ponad 40 minut - no ja przepraszam, ale ufac czemus takiemu to nie mozna. Interbus odjezdzal o czasie i nie bylo ryzyka spoznienia.

  • ~przykopa 2023-05-10
    15:24:35

    11 1

    Arteks. Kupiłbym od ciebie Przewodnik U-Bahn i S-Bahn ?

  • ~charlie 2023-05-10
    17:25:47

    22 2

    Arteks, nie ma znaczenia ile jedzie BUS czy pociąg dla przeciętnego pasażera dlatego, że podróż nie zaczyna się na dworcu kolejowym czy autobusowym tylko w domu. Co mnie obchodzi, że pociąg jest 10 minut szybszy niż bus kiedy na dworzec pociągowy mam pół godziny piechotą a na busa 5 minut. Oczywiście mógłbym skorzystać z autobusu miejskiego, ale to także czas, koszty oraz taki autobus musiałby być dobrze skomunikowany czasowo z pociągiem. To gadanie, że pociąg jest szybszy to jak te bzdury, że przy CPK z Rybnika do Katowic będzie 20 minut. Tak, będzie, ale z dworca Rybnik, który będzie... w Szczejkowicach. Dla przeciętnego podróżnego żadna różnica czy pojedzie normalnie pociągiem do Katowic starą trasą czy przepłaci za CPK i będzie w tym samym czasie.

  • ~Arteks 2023-05-10
    17:27:32

    5 18

    @jacek_ligota - jeśli coś zaczyna w jakimś punkcie bieg to przeważnie rusza planowo, nieco gorzej z przyjazdem planowo na końcowy przystanek. Akurat pociągi nie stoją w korkach, spóźniają się zazwyczaj tylko z powodów awarii. Busy niestety nie przelecą nad korkiem ani nad wypadkiem. Muszą czekać tak jak inni kierowcy. @przykopa - tobie polecam książkę Schiza - pomoże.

  • ~Arteks 2023-05-10
    17:34:25

    6 16

    Czy nie byłoby oburzenia gdyby np. prezydent Rybnika i Żor którzy utrzymują linię 52 mieli oprócz tego dopłacać jakimś busikarzom? Tak samo niedorzeczne jest to aby marszałek który jest właścicielem Kolei Śląskich miał dopłacać jakimś busikom. Nikt im nie broni jeździć na zasadach komercyjnych. Sami sobie zaszkodzili wożąc pasażerów w zbyt małych pojazdach. Wielu z nich zwyczajnie mieli dość jazdy przez 50 minut w klaustrofobicznym pojeździe. @charlie - każdy ma do jakiegoś punktu 5 minut, a inny 30... A czy w Katowicach Inter podjeżdżał w każde miejsce czy tylko w jeden punkt? Mylisz się też w sprawie CPK. Nie z żadnego dworca w Szczejkowicach bo nie wiadomo czy taki w ogóle powstanie. PO jak dojdzie do władzy poobcina ten projekt z wszystkich bezsensownych pomysłów. Pociąg który ruszy z Rybnika po 5 minutach będzie na KDP (to lepsza nazwa) linią kolejową 148.

  • ~charlie 2023-05-10
    19:20:25

    16 2

    Ateks, zgadza się, bus nie dojeżdża wszędzie. Chciałem tylko pokazać, że punkt widzenia zależy od punktu siedzenia i że nie jest tak, że pociąg dla każdego będzie lepszym rozwiązaniem bo tak nie jest. Natomiast zgadzam się, że państwo nie może, a właściwie nie powinno dopłacać do prywatnego biznesu. Niestety poprzez ingerencję państwa dochodzi do zaburzenia działania rynku. Państwo nie może być konkurencją dla czegoś co może działać bez jego ingerencji. Poprzez dotowanie kolei całkowicie zaburza działanie rynku. Stosuje dumpingowe praktyki, przez co staje się monopolistą. Gdyby to robiły prywatne przedsiębiorstwa od razu siedziałyby na nich jakieś UOKiK czy jakieś inne unijne instytucje. Co do CPK czy jak uważasz, precyzyjnie KDP powinna całkowicie zmienić swoją trasę, od tego trzeba by było zacząć. Co do zmiany władzy po jesieni to przyszłości przewidywać nie potrafię, ale nie powiedziałbym, że PiS będzie musiało oddać władzę.

  • ~przykopa 2023-05-10
    20:37:20

    14 2

    Arteks .Sorry . Nie bedę ci zabierał ulubionych książek terapeutycznych.
    Które lekarz dobrał do twojej indywidualnego leczenia
    Nie możesz osądzać innych wedle swojej miary. Myślisz ,, ja wariat ", to inni też z pewnoscią nie trzymają pionu ?

  • ~evakiskaas 2023-05-10
    22:47:28

    0 1

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~oliviaxsxsx 2023-05-11
    10:39:39

    0 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5078