zamknij

Wiadomości

PGNiG: stacja CNG powstanie do końca 2020 roku

2020-02-06, Autor: 

Autobusy na gaz w Rybniku wywołały sporą dyskusję wśród naszych Czytelników. Głównie dlatego, że na terenie naszego miasta jak na razie nie ma śladu po stacji tankowania sprężonego gazu. PGNiG uspokaja – taki punkt powstanie do końca 2020. Miasto, ani Transgór nie wydadzą na to złotówki!

Reklama

Przypomnijmy, na początku tego tygodnia pisaliśmy o nowych 9 autobusach na gaz, które pojawiły się w Rybniku. Inwestycja konieczna, ponieważ narzucona przez ustawę o elektromobilności. Dla Czytelników niezrozumiała jednak jest sytuacja, gdy na terenie naszego miasta nie ma śladu po stacji tankowania CNG.

Łukasz Kosobucki, dyrektor ZTZ w Rybniku wyjaśniał, że trwają rozmowy nt. budowy takiego punktu. Do czasu jego powstania autobusy będą kursowały do Tychów. Przyznał też, że pod uwagę brane są „butlowozy”, które jeździłyby po Rybniku uzupełniając autobusy w paliwo.

Z kolei Antoni Mainczyk oznajmił, że trwają rozmowy z PGNiG na temat budowy stacji w zajezdni Trangóru przy ul. Brzezińskiej >>„Gazowe” autobusy już na ulicach. Są jednak problemy<<

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo uspokaja – stacja tankowania CNG pojawi się w Rybniku. Wyjaśnia też, że propozycję umowy związanej z wybudowaniem stacji Transgór otrzymał i jej nie podpisał. 

- Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych Polska Spółka Gazownictwa wybuduje w Rybniku stację tankowania CNG do końca 2020 roku – mówi Rafał Pazura, rzecznik prasowy PGNiG Obrót Detaliczny.

Co więcej, inwestycja będzie w całości pokryta ze środków państwowej spółki.

Jak dodaje Rafał Pazura, PGNiG Obrót Detaliczny do czasu powstania stacji zaproponowało rozwiązanie tymczasowe w postaci możliwości tankowania autobusów na innej stacji należącej do spółki, położonej w Tychach.

- Z tej propozycji firma Transgór zdecydowała się skorzystać – dodaje.

Oceń publikację: + 1 + 24 - 1 - 40

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (21):
  • ~Specc 2020-02-06
    14:51:47

    Nie wiem kto wymyślił te IDIOTYCZNE napisy na autobus "dej pozór" i "jeżech na gaz" Jeżeli ktoś myśli że to jest fajne to współczuję poziomu inteligencji. Wstyd i nic więcej że miasto zgodziło się na takie coś. Może przy okienku kierowcy dajcie jeszcze napis " jo tu keruja forgot"

  • ~gruba 2020-02-06
    15:15:31

    Szpec! Mosz racja. Powinni napisać. Mój (od szpeca) prezydent jeździ na podwójnym gazie. Szkoda mi Rybnika.Naplągło sie goroli

  • ~PawelE39 2020-02-06
    15:27:35

    84 54

    Szpecu, idiotyczne to sa twoje wypociny blokowane pod kazdym artykulem. Ci slaska godka nie pasuje to raus

  • ~exx 2020-02-06
    15:49:19

    49 14

    A mnie to nie dziwi, gdyż standardy ogólnopolskie są zachowane.
    Najpierw robimy później myślimy.

  • ~timnet 2020-02-06
    16:17:03

    25 46

    A mnie dziwi dlaczego wybrano technologię CNG, a nie pojazdy elektryczne. CNG jest dosyć niebezpieczny, a z elektrycznymi busami nie ma ryzyka eksplozji. Patrząc na to jak rybnickie firmy dbają o tabor to mam poważne obawy czy zbiorniki CNG zamontowane na dachach pojazdów będą należycie konserwowane. Na ten tor należałoby sprowadzić dyskusję. Chociaż w tym momencie to już musztarda po obiedzie, skoro mamy 9 pojazdów to kolejne "ekologiczne" pewnie również będą zasilane gazem.

  • ~Janusz_Cebularz 2020-02-06
    16:19:28

    78 11

    Ekologia?! Gdzie?! Do najbliższej stacji CNG w Tychach jest 50km czyli, żeby zatankować autobus musi zrobić na pusto 100km. Oczywiście autobus przez te dwie godziny drogi po prostu się zużywa (opony, hamulce itd.) Z niecierpliwością czekam na kolejne genialne pomysły xD

  • ~Janusz_Cebularz 2020-02-06
    16:28:03

    69 13

    @timnet: pojazdy elektryczne nie mają nic wspólnego z ekologią.
    Są również drogie w eksploatacji.
    1.zbiornik na gaz się nie zużywa, czego nie można powiedzieć o akumulatorach, które nie ulegają biodegradacji - o czym często się zapomina.
    2. Zasięg pojazdu na prąd jest dużo mniejszy
    3. Energia elektryczna do tanich nie należy
    Z jednym się za to zgodzę - prąd nie wybucha ;)

  • ~KSnake 2020-02-06
    16:55:46

    25 4

    @Janusz_Cebularz
    Tak, pojazdy elektryczne, bez elektrowni atomowej nie mają sensu i racji bytu, ze względu na drogi i nieekologiczny sposób produkcji prądu. Przynajmniej w Polsce, bo nie mamy warunków na ekologiczny prąd z wody, wiatru i słońca. Akumulatory też mają, i jeszcze bardzo długo będą miały wady. Ale... Zasięg autobusu na gaz i na prąd są podobne. Butla wymaga wymiany co 10 lat, na tyle ma legalizację, a sama instalacja gazowa co roku musi przechodzić dodatkowy przegląd. Nie wiem jak to wygląda w przypadku autobusów, ale chyba wymagają przeglądu UDT. Gaz w sprawnym pojeździe sam z siebie nie wybucha. Nigdy. Nawet przy wypadku. Od tego są systemy bezpieczeństwa.

  • ~takiuj 2020-02-06
    17:20:52

    27 7

    Z tym wybuchem toście się filmów naoglądali. Sci-Fi oczywiscie.

  • ~Arteks 2020-02-06
    17:24:59

    13 59

    Czyli problem jakim martwi się sporo internautów zostanie rozwiązany i to relatywnie szybko. :) @ksnake @timnet - zacznijmy od tego, że nawet autobus z silnikiem dieslowym będzie lepszy dla środowiska od zwykłego auta bo autobus jest w stanie przewieźć jednocześnie kilkadziesiąt osób, a w czasie całego kursu jeśli łączy gęsto zaludnione obszary - nawet kilkaset (bo ciągle następuje wymiana pasażerów, jedni jadą na całej długości, jedni tylko do połowy trasy, a inni 2 przystanki). Ale nie ma lepszego rozwiązania od komunikacji na prąd. Pojęli to już dawno w zachodniej Europie - tam naprawdę jest mało miast powyżej 100 tys. mieszkańców które nie miałoby: albo tramwajów, albo trolejbusów, albo metra, albo szybkiej kolei miejskiej. W Polsce przyjęło się, że metro należy się tylko stolicy. Ale to nieprawda. Włoska Brescia jest wielkości Gliwic i ma... metro. W każdym razie komunikacja na prąd to przyszłość dla miast i o tym powinniśmy mówić, a autobusy na gaz - czemu nie ale jako uzupełnienie np. na liniach podmiejskich czy międzymiejskich. Kluczem systemu powinien być transport szynowy - najbardziej ekologiczny, wydajny, bezpieczny i wygodny. W Hiszpanii po 2000 roku wybudowano sieci tramwajowe w 12(!) miastach... W Polsce tylko w jednym - Olsztynie. Ponieważ tak dużo w naszym kraju mówi się o mobilności i ekologii - uważam, że Rybnik lub cały ROW powinien wreszcie zacząć dyskusję o nowoczesnym transporcie, a nie ciągle budować drogi - które bardzo często nie tylko, że nie rozwiązują to jeszcz pomnażają problemy transportowe.

  • ~ 2020-02-06
    17:31:29

    49 7

    Zapraszam do lektury o płonących Teslach itp, straż dopiero raczkuje w gaszeniu elektryków( baterii). Drżyjcie właściciele elektryków jeszcze chwila i będziecie płacić za prąd z miejskich ładowarek, Niemcy, Francuzi już płaca, i to nie mało. :-) . Jazda elektrykiem jest droższa o 2 x od jazdy dieselem. Produkcja samochodu , exploatacja i utylizacja bateri pochłania więcej CO2 niż ten diesel zdarzy spalić za całe swoje życie.

  • ~ 2020-02-06
    17:39:59

    26 8

    ~KSnake 2020-02-06 16:55:46
    "@Janusz_Cebularz
    Tak, pojazdy elektryczne, bez elektrowni atomowej nie mają sensu "
    napisz jeszcze o "ekologicznej" utylizacji zużytego paliwa jądrowego, jedyny pomysł to do beczek i do morza lub pod ziemię, niestety są już przypadki, że te beczki zaczynają się rozszczelniać, tworząc tykającą bombę, do tego jeżeli przeanalizujemy jak wygląda utylizacja starej elektrowni (Niemcy męczą się z taka jedna już od 30 lat, jak narazie końca pracy nie widać, a nakłady na ten cel dawno przekroczyły zyski z jej eksploatacji), sytuacja nie jest wcale tak "eko", jak przedstawiają zwolennicy tych rozwiązań.

  • ~ xxx 2020-02-06
    19:29:54

    13 3

    Czy w języku polskim mówi się: "uzupełnić autobus w paliwo", czy raczej "uzupełnić paliwo w autobusie" ?

  • ~Jan R. 2020-02-06
    20:43:10

    4 13

    Jeżeli na tym portalu ktoś chce mnie wqoorvitś to wystarczy, że język śląski nazwie gwarą albo dialektem albo narzeczem. Amyn

  • ~ 2020-02-06
    21:43:31

    7 7

    ~Jan R
    nikt z decydentów, niezależnie od opcji politycznej, nie potwierdzi istnienia języka śląskiego, bo to wskazywałoby z automatu istnienie narodu śląskiego

  • ~Lateks 2020-02-07
    00:34:32

    11 2

    Normalnie technologia kosmiczna. Sprężarka (kompresor lepszej klasy) chłodnica i zbiornik ciśnieniowy na gaz +/- o pojemności 2-4 razy większej niż zbiornik w takim autobusie. Cała filozofia chyba jest kilka miejsc w Rybniku gdzie jest dostęp do gazociągu. Równie dobrze można taką stację tankowania zrobić u prezydenta Kuczery na podwórku bo dom ogrzewa gazem więc dostęp do gazociągu posiada. PGNiG gdyby chciało to takie coś powinno załatwić w tydzień no chyba że ten gaz sieciowy zawiera tyle azotu że się nie nadaje do zasilania samochodów?
    Ale podobno osobowe Ople da się ładować z domowego przyłącza kwestia tylko kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy zł.
    Tylko czy warto skoro LPG jest tak łatwo dostępne?

  • ~Lateks 2020-02-07
    00:38:41

    11 1

    P.s. co do wybuchających samochodów zasilanych gazem to naprawdę elektryczne samochody nie wydają się bezpieczniejsze w tym względzie.
    Zapłon baterii litowych jest bardzo spektakularny. Są firmy które zajmują się tylko wytrzymałością i projektowaniem baterii naprawdę się można zdziwić jak zwarcie między jednym ogniwem zapala cały akumulator gdzie energii jest tyle ile się naładowało tylko że uwolniona w krótkim czasie może eksplodować bardziej niż ogromny zbiornik ze sprężonym gazem...

  • ~Admirał Pieskov 2020-02-07
    08:40:27

    7 0

    @timnet, podaj proszę przykłady, że CNG jest "dosyć niebezpieczny". Elektryki to mimo wszystko kwestia przyszłości, a koszty są większe. A i niewykluczone, że za kilka lat, dostępna będzie jeszcze inna technologia, np. wodór.

  • ~tomolesrow1 2020-02-07
    10:56:15

    11 2

    kolejny przykład świetnego planowania w mieście Rybnik. Autobus z zasięgiem ok 500 km traci 100 km na dotankowanie w Tychach- czyli w dniu tankowania jak pojeździ z pół dnia to będzie sukces - trasa autobusem do Tych, tankowanie to pewnie z 3-4 godziny, w tym czasie kierowca ma pół szychty płacone nie za transport ludzi a za głupotę zarządców. Jak można wywalać parę milionów nie planując zaplecza dla takiej inwestycji. Nie wiem ile tak autobus robi dziennie, ale robiąc z 4 pętle po 20 -25 km co 5 dni trza to pewnie tankować, więc kilka dni w miesiącu autobus jest niewykorzystany, a leasing trzeba płacić - no świetna ekonomia, brawo.
    Co do bezpieczeństwa autobusów na CNG - to nie słyszałem, żeby gdziekolwiek taki pojazd spłonął - to wymysły ignorantów - chyba że ktoś przerabia butlę z kuchni domowym sposobem i ładuje do auta - ale nie mówimy o idiotach, tylko o sprawnych instalacjach.

  • ~Misio Misiek 2020-02-07
    13:48:31

    8 5

    Za tankowanie w Tychach, czyli dojazd 45 km tam, czas tankowania powrót 45km zapłaci podatnik czyli skarb Państwa. Takie działanie i to świadome, jest działaniem na niekorzyść i podlega karze. Kto zawiadamia prokuraturę panie dyrektorze Kosobudzki? Radzę to zrobić samemu, zanim ktoś to zrobi za Pana, inny ciężar czynu.

  • ~jojo 2020-02-08
    13:18:45

    6 0

    I dzięki prezydentowi Rybnika znowu darmowa reklama w telewizji za zakup autobusów które stoją na parkingu.W artykule zapomniano napisać że autobusy będą tankowane ale tylko w dzień, ponieważ nocą tankowane są pojazdy tyskie.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5325