zamknij

Wiadomości

Nie lubimy dużych pojemności silnika? Rybnik na dalekim miejscu w rankingu

2021-12-19, Autor: 

Rybnik 54. na liście miast z największym odsetkiem aut o dużej pojemności silnika. Jedynie 7,2% samochodów osobowych z 84,5 tys. zarejestrowanych w Rybniku jest wyposażonych w silnik o pojemności 2.0 l lub większej. To jeden z niższych wyników w Polsce. Jednocześnie aż 45% kierowców z Rybnika porusza się autem z silnikiem o pojemności do 1.4 l i pod tym względem jest to jeden z najwyższych wyników w kraju. Zobaczcie, jak wygląda ranking.

Reklama

Wyższa pojemność silnika jest często utożsamiana z większą mocą pojazdu. Reguła ta dotyczy jednak głównie starszych modeli samochodów. Te nowsze mają zazwyczaj mniejsze jednostki napędowe, które często są doładowane. Biorąc jednak pod uwagę, że średni wiek auta w Polsce wynosi ok. 13 lat, eksperci rankomat.pl przeanalizowali, w którym mieście występuje największy odsetek aut o największej mocy silnika, przyjmując pojemność skokową za kryterium oceny. W rankingu uwzględniono samochody osobowe zarejestrowane w 66. miastach na prawach powiatu.

Do jego stworzenia wykorzystano dane GUS, które przeliczono na procentowy udział aut z silnikami o danej pojemności w ogólnej liczbie pojazdów. Miejsce na liście porównywarki jest zależne od procentu, jaki stanowią samochody z silnikami o pojemności 2.0 l lub większej w ogólnej liczbie aut zarejestrowanych w danym mieście – dowiadujemy się.

Co wynika z udostępnionych danych? Żadne miasto w województwie śląskim nie osiągnęło w zestawieniu wyniku wyższego niż 10%. Najwięcej samochodów z dużym silnikiem jest zarejestrowanych w Częstochowie – 9,3%. Przed Częstochową w rankingu znalazło się 28 miast.

Pełna lista poniżej:

Rybnik w liczbach

Z ponad 84,5 tys. samochodów osobowych zarejestrowanych w Rybniku zaledwie nieco ponad 6 tys. to pojazdy z silnikami o pojemności 2.0 l lub większej, a ponad 38 tys. to auta z jednostkami do 1.4 l. Jak Rybnik wypada pod tym względem w porównaniu z innymi dużymi miastami?

Dla przykładu w Sosnowcu porusza się więcej aut z silnikami o dużej pojemności skokowej, ale ich procentowy udział w ogólnej liczbie samochodów osobowych jest niższy. Oznacza to, że na ulicach Rybnika częściej można spotkać auta, które dają kierowcom możliwość bardziej dynamicznej jazdy.
Teoretycznie pojemność silnika wpływa na cenę OC, która dla kierowców z Rybnika w III kwartale 2021 roku wyniosła średnio 545 zł i była tym samym niższa o 59 zł od średniej krajowej. Z miast położonych w województwie śląskim najtaniej było w Żorach (539 zł).

Rybnik na tle Śląska

Biorąc pod uwagę wszystkie samochody zarejestrowane w województwie śląskim, można zauważyć, że tylko 7,2% z nich stanowią samochody z silnikami o pojemności 2.0 l lub większej. Ten wynik daje województwu ostatnie, czyli 16. miejsce w klasyfikacji. Okazuje się przy tym, że procentowo najwięcej aut o dużej mocy można spotkać na Podlasiu – 11,7%.

Kierowcy z województwa śląskiego w III kwartale 2021 roku płacili za OC średnio 563 zł. W województwie podlaskim, gdzie jest największy odsetek aut z silnikami o większej pojemności, kierowcy przeznaczali na OC o 14 zł więcej (577 zł).

Pojemność silnika a OC

W III kwartale br. najwięcej za obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne płacili właściciele samochodów z największymi silnikami. Na OC pojazdu z silnikiem 3.1 l lub większym przeznaczali oni średnio 746 zł. Tymczasem cena OC w przypadku pojemności silnika do 1 l wynosiła 487 zł (różnica 53,2%).

Większość ubezpieczycieli przyjmuje, że duża pojemność silnika ma przełożenie na większe osiągi samochodu. To z kolei zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia kolizji lub wypadku i wpływa na cenę OC. Niestety, o ile w przypadku starszych modeli aut taka zależność faktycznie występuje, to w nowszych samochodach już niekoniecznie. Obecnie silnik o mniejszej pojemności może posiadać zbliżoną lub nawet większą moc niż starsze jednostki napędowe.

Pojemność silnika wciąż należy do głównych czynników decydujących o cenie polisy OC. Sugerowanie się wyłącznie wielkością silnika może być jednak krzywdzące, szczególnie dla właścicieli starszych modeli pojazdów z dużym silnikiem. Choć niejednokrotnie ich moc jest mniejsza niż w nowszych samochodach z jednostkami o mniejszej pojemności, to najprawdopodobniej właśnie ta grupa kierowców zapłaci więcej za obowiązkowe ubezpieczenie. Na chwilę obecną tylko część ubezpieczycieli zmieniła swoje cenniki i podczas wyceny składki OC, obok pojemności silnika, uwzględnia również jego moc – mówi Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl.

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 36

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (18):
  • ~Mieszkaniec_miasta 2021-12-19
    15:31:21

    55 9

    Prawda jest taka że nowe auta z salonu przez Unię mają małą pojemność silnika a dużą moc. Ciężkie samochody a silnik 1.0 pojemność. Cóż są to niestety samochody jednorazowe na dodatek 3 cylindrowe. Wątpię żeby takie samochody podrasowane jeździły na naszych drogach 20 lat. Oczywiście są 4 cylindrowe silniki ale raczej jest to o rzadkość. Nie każdego stać na zakup nowego samochodu chociaż i używane poszły bardzo w górę cenowo.

  • ~MArudzia 2021-12-19
    16:07:09

    81 16

    Nie że nie lubimy, nas po prostu na to nie stać,
    Przez takich ja nijaka Greta T. cały świat zwariował :-((
    Są wyimaginowane jakieś limity za które musimy słono płacić, i nie dziwmy się że cena gazu, prądu, węgla idą do góry, a co za tym idzie wszystko.
    Pozdrawiam

  • ~truman20 2021-12-19
    16:07:37

    10 3

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~1floyd 2021-12-19
    16:10:05

    54 9

    Niestety Downsizing wymysł ekologów UE powoli zabije prawdziwą motoryzacje. Bo małe, wyżyłowane silniki, z przebiegami pow 150tyś km będą się sypać jak domki w Czeczenii. Powoli rynek wtórny samochodów przejdzie do historii. Co do ubezpieczeń samochodów. Już w wielu krajach UE, wysokość składki jest zależna od mocy samochodu, a nie od pojemności silnika. I to jest logiczne.

  • ~truman20 2021-12-19
    17:08:50

    51 3

    Prawda w oczy kole... Swoją drogą to, że wasze strony nie ładują się przy włączonym blokerze miliona reklam na tym portalu, to raczej przypadek, bo po wyłączeniu blokera strony normalnie się ładują, zawalone błotem reklamowym, które zasłania wszystko, ale się ładują.... Porażka.

  • ~Longina b 2021-12-19
    17:47:54

    8 45

    Nie ma jazdy bez gwiazdy.Żaden japoniec ani francuz go nie zastąpi.Mam taki samochód blacha ocynkowana jest nie zniszczalny.

  • ~Kwinto 2021-12-19
    17:59:17

    16 39

    ~MArudzia widzisz jak ty nie rozumiesz dzisiejszego świata i realiów, zupełnie jak twój wielki wuc z Żoliborza.
    Możesz sobie sprowadzić z Ameryki jakiegoś krążownika 6-7 litrów pojemności, możesz też sobie kupić odkurzacz 2000 wat nie ma z tym problemu. Natomiast myślący człowiek wie że auto trzeba jeszcze za coś zatankować, że prąd trzeba zapłacić... no i że za miesiąc dwa będą kolejne podwyżki i kolejne..
    Jest też jeszcze coś takiego jak lepsza wydajność, czy efektywność... nowych produktów o czym wspomniał ~Mieszkaniec_miasta, ale nie będę obciążał twojej głowy.

  • ~MArudzia 2021-12-19
    19:02:26

    23 16

    ~Kwinto
    Jaki z ciebie światowy i światły człek ;-) - podpowiedz nam wszystkim skąd czerpiesz wzorce???
    Pozdrawiam i życzę patrzeć z większej perspektywy

  • ~pawlmesten 2021-12-19
    19:40:30

    19 9

    Jak NBP dodrukuje jeszcze kilka ciężarówek banknotów wtedy dolar wzrośnie do 5 złotych a za nim paliwo do 10, to sie przeproszę z rowerem i będę miał w d. . wasze małe i duże silniki.

  • ~auralfloat 2021-12-19
    19:52:05

    24 5

    'Wyższa pojemność silnika jest często utożsamiana z większą mocą pojazdu. Reguła ta dotyczy jednak głównie starszych modeli samochodów. ' - bzdura. Starsze auta z dużą pojemnością miały z reguły względnie małą moc - kiedyś produkowało się auta na lata, nie wyżyłowane silniki, od kilku lat jest odwrotna tendencja - by z małej pojemności i nawet 3 cylindrów wycisnąć jak najwięcej koni. Rozumiem dlczego w Polsce jest najwięcej aut o poj. do 2000ccm. Bo Janusze nie chciały płacić wyższej akcyzy 18.6% od pojemności wyższej niż 2 litry aut sprowadzanych z Niemiec itd. Gdzie te auta z silnikami 2,5-2,8, 3l i mocą do 250KM? Dzisiaj 250KM wyciska się z 1.6, 1.8 L. Masakra.

  • ~Noname1212 2021-12-19
    20:52:52

    24 5

    Dziś widziałem posta z zdjeciami osoby z Cieszyna
    Cena gazu LPG Polska 3,35
    Cena gazu LPG czechy 2,60

    .. A kto wie jak benzyna stoi?!

  • ~ 2021-12-19
    21:17:14

    27 3

    Longina b - sorry ale nowsze Merce to nie te co kiedyś np. W123 czy W124 to jest już historia i to se już ne wrati gdzie bez remontu można było zrobic nawet milion km. Większość nowszych Mesi gnije na potęgę na czele ze Sprinterami. Ogólnie dobre auta skończyły się w okolicy roku 2003 mówi to większość mechaników. Całkiem współczesna motoryzacja zeszła na psy jak nigdy dotąd silniczki 1.0 i grubo ponad 100 kucy to już jest żenada. Taka ciekawostka np. Skoda Fabia od kilku już za lat w ogóle jest już nie dostępna z silnikiem diesla tylko w benzynie. Niektórzy celowo kupują auta z lat 90-tych i pakują w nie kupę kasy bo chcą jeszcze jak najdłużej jeździc prawdziwą motoryzacją a nie plastikowym autkiem z silnikiem od kosiarki.

  • ~ 2021-12-19
    21:28:14

    31 0

    Longina b - wspominasz o ocynkowanej blasze w Twoim Mercu, nie wiem czy wiesz ale taki niby Fiat a też ma ocynk stosowany był już nawet w Puntach 1 i 2. Miałem bardzo dawno temu Nissana Sunny z lat 90 i też miał ocynk. Zapomniałaś o Audi, które słynie z blachy ocynkowanej od lat 80-tych.

  • ~auralfloat 2021-12-19
    21:53:49

    24 11

    ~Noname1212 benzyna i olej drożeją, bo Morawiecki postanowił walczyć z drożyzną przez dopłaty do paliwa, ahhaha, a Glapiński postanowił dodrukować ciężarówki pieniędzy, bo mało ludzie mają. Morawiecki chce walczyć z inflacją poprzez rozdawnictwo pieniędzy czyli poprzez to, co min powoduje inflację, a zaś wspomniany prezio NBP walczy z najmniejszym objawem deflacji. Mamy zatem powrót do czasów PRL, kiedy to państwo ingerowało za bardzo w gospodarkę, a interwencjonizmem tylko szkodzi. Czego PiS się nie chwyci to zepsuje. Konstytucja, praworządność, wolny rynek, media, służba zdrowia...

  • ~rzyt 2021-12-20
    01:12:07

    14 3

    Jak ma się zależność ubezpieczenie Odpowiedzialności Cywinej kierowcy do pojemności silnika samochodu?

    Czy silnik posiada osobowość prawną by się ubezpieczać od odpowiedzialności?

    Czy duże silniki są bardziej wypadkotwórcze?
    Nic GUS o tym nie podaje w swoich statystykach.
    Zwykle wypadki powodują kierowcy.

    Tak liczone stawki OC to chyba ukryty podatek od "luksusu". Przecież "sprawiedliwość społeczna" musi być i właścicieli "dużych silników" trzeba lepiej wycenić.

  • ~Mieszkaniec_miasta 2021-12-20
    10:00:31

    11 3

    Z drugiej strony po co samochód z dużą ilością koników jak w mieście stoisz w korku nie chodzi tylko o Rybnik ale i inne miasta. Mandaty idą w górę jak i teraz dwa lata będą się punkty karne kasować więc dużo kierowców prawo jazdy straci. Jazda takim samochodem 50 km/h po prostu męczy silnik. Ile to jeździsz tymi autostradami? Parę razy do roku i powiedzmy raz do roku na Chorwację i gdzieś na jesień w Pl to wszystko. Po prostu nie opłaca się mieć samochodu z dużą ilością koni. Wiadomo są młodziki chcą poszaleć dla nich koniki najważniejsze. Przeciętna rodzina to 100 koników wystarczy do jazdy

  • ~Dador 2021-12-20
    13:33:46

    12 0

    Duża ilość koni pod maską to dla mnie, przede wszystkim, poczucie bezpieczeństwa. Dużo pewniej się czuje jeżdżąc moim130konnym autem, niż 80konnym żony. I tu nie chodzi wcale o prędkości i brawurę na drodze. Mam pewność, że jak dam but w podłogę, to mogę autu zaufać i wyratować się z nieoczekiwanych sytuacji, czy to w mieście czy na autostradzie. A nowym samochodom bardziej szkodzi narzucany ecodriving, gdzie 50km/godz jeździć należy na 4 biegu, przy zbyt niskich obrotach.

  • ~polk 2021-12-20
    15:05:29

    5 2

    Mieszkaniec_miasta a potem taki kierowca przeciętnego samochodu rusza spod świateł jak ślimak, włączyć się do ruchu dynamicznie też nie potrafi i czeka i czeka, aż będzie miał lukę na 50 metrów by wjechać a już nie mówię o jakimkolwiek wyprzedzaniu.
    Rację ma Dador. Sam mam 2.0 165KM i jakoś na drogach nie szaleję, ale kiedy potrzebuję to mam zapas mocy, by włączyć się szybko do ruchu lub nie wyprzedzać ciągnika przez kilometr.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5500