zamknij

Wiadomości

Kolejowej szopki ciąg dalszy

2010-03-12, Autor: 
Niedawno informowaliśmy o pięknej wizji modernizacji rybnickiego dworca kolejowego. Może się okazać, że pasażerowie nie będą mieli zbyt wielu powodów do korzystania z dworca bo... zlikwidowane mają zostać kasy biletowe.

Reklama

> Dworzec nam wypięknieje


Polska kolej od ponad 10 lat funkcjonuje podzielona na spółki, z których każda odpowiada za coś innego. Na tym tle dochodzi do wielu niejasności, konfliktów i niezdrowej konkurencji. W zeszłym roku pisaliśmy np. o przepychankach związanych z pociągami pośpiesznymi.


Teraz światło dzienne ujrzał konflikt o kasy biletowe na dworcach. PKP S.A. wypowiedziało umowę najmu kas biletowych spółce Przewozy Regionalne. Wypowiedzenie dotyczy kas w największych miastach. Na Śląsku likwidacja ma dotknąć 12 dużych miast, m.in. Rybnika. - Powodem wypowiedzenia umów są zaległości Przewozów Regionalnych, które nie płacą za wynajem kas. Sięgają już one ponad 50 milionów złotych – wyjaśnia Paulina Jankowska z Biura Prasowego PKP S.A.


Dodaje, że obie spółki przez długi czas negocjowały porozumienie w tej sprawie. - I kiedy okazało się, że wszystko jest ustalone, w tym ratalny system spłaty długu, Przewozy Regionalne wycofały się z rozmów – opowiada Paulina Jankowska.


Takiej wersji zdarzeń w specjalnym oświadczeniu zaprzecza zarząd Przewozów Regionalnych, który zwraca uwagę, że na likwidacji kas ucierpią pasażerowie. - Działanie PKP SA bezpośrednio uderzy przede wszystkim w setki tysięcy pasażerów codziennie dojeżdżających do szkół i zakładów pracy. Wypowiedzenie przez PKP SA umowy będzie wiązało się bowiem z likwidacją wszystkich punktów biletowych i informacyjnych Przewozów Regionalnych. W wyniku tego pasażerowie będą mieli ograniczoną możliwości zakupu biletów. Pozbawieni zostaną również dostępu do informacji o naszych połączeniach – argumentują władze Przewozów Regionalnych.


Aleksandra Marzyńska - rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, który finansuje przewozy regionalne na Śląsku, zwraca uwagę na to, że wzajemne zobowiązania obu spółek to błędne koło. - Kłopoty z płatnością spółki Przewozów Regionalnych wzięły się też stąd, że PKP S.A. nie wniosła do tej spółki określonego w umowie aportu, jakim były nieruchomości, a teraz żąda wywiązania się z płatności za wynajem kas – zauważa rzeczniczka.


Jeśli obie spółki nie dogadają się, kasy Przewozów Regionalnych zostaną zamknięte do końca marca. Nie oznacza to jednak, że pasażerowie nie będą mieli możliwości kupna biletów na dworcu. Teoretycznie bilety Przewozów Regionalnych mogą być sprzedawane przez innych przewoźników, np. PKP Intercity. W mobilne kasy biletowe mają też zostać wyposażeni konduktorzy w pociągach.


Jako jedną z opcji rozwiązania konfliktu, PKP S.A. widzi przejęcie kas biletów przez urzędy marszałkowskie. Taka propozycja pojawiła się w ostatnich dniach. - Wiemy o tym jedynie z doniesień medialnych. Zarząd województwa zajmie stanowisko w tej sprawie niezwłocznie jak dotrze do nas stosowne pismo – informuje Aleksandra Marzyńska.


Komentarz eksperta:


Łukasz Wała – prezes Stowarzyszenia Rozwoju Kolei Górnego Śląska: - Miejmy nadzieję że Przewozy Regionalne jednak dogadają się z PKP S.A., bo ilość kas na dużych dworcach będzie niewystarczająca. Mało prawdopodobne by spółka Intercity zwiększyła ilość kas na dużych dworcach, a jak wiadomo ilość pasażerów pozostanie bez zmian. Dużym problemem są też stawki za wynajem pomieszczeń jakie dyktuje PKP S.A. co może wyjaśniać niechęć do podpisania umów przez Przewozy Regionalne. Pokazuje to przykład Kwidzyna gdzie spółce Arriva bardziej opłacało się otworzyć kasę na mieście, poza dworcem. Tylko w takim przypadku należałoby się zastanowić od czego są dworce?

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (27):
  • ~LondOn 2010-03-12
    09:57:56

    0 0

    Spółki i spółeczki... sprywatyzować ten twór w cholere! w angli kolej działa na zasadzie franczyz, gdzie dana firma przejmuje ruch na danej trasie wraz z dworcami, które obsługuje. u nas też tak powinno być. to powinno działać jak konkurencyjna firma a nie jak twór rodem z PRLu... szkoda że jeszcze ze 30-40 lat musi minąć zanim sie tam kadra wymieni na jakąś postępową...

  • ~beat__ 2010-03-12
    09:58:24

    0 0

    Czeskiego filmu ciag dalszy...

  • ~mario33 2010-03-12
    10:01:01

    0 0

    Witam najlepiej cały ten dworzec zlikwidować po co on ma byś skoro nawet biletu już nie będzie można kupić skoda kasy na jego remont już kilka stacji tak niszczeje bo teraz nic się nie opłaca

  • ~hiso 2010-03-12
    10:01:32

    0 0

    A po co mi kasa biletowa? Panie tam były niemiłe i opryskliwe. Podszedłem do kasy dopłat konduktorskich czy czegoś tam, to tak się oburzyła, że zburzyłem jej spokój, że niemalże na mnie warknęła jak ja śmiem pytać w tej kasie o bilet przewozów regiolanych hehe. Zamknąc to! Bilety wolę kupić u konduktora albo przez internet, będzie taniej :) na samolot zawsze kupuję przez internet i da się :)

  • ~ 2010-03-12
    10:36:49

    0 0

    wyremontuja, kasy zamkna i zrobia nastepna Biedronke;)

  • ~tropiciel_debili 2010-03-12
    10:52:02

    0 0

    hiso, sprobuj przez internet kupic bilet np. Rybnik-Katowice. Zycze szczescia.

  • ~Arteks 2010-03-12
    10:59:00

    0 0

    Reformy kolei rozpoczął słynny rząd Buzka, który może "poszczycić się" samymi nieudanymi reformami. Gwóźdź do trumny to pomysł obecnych ministrów Engelhardta i Grabarczyka (niestety z PO) aby przekazać zadłużone, niedoinwestowane i bankrutujące PR do samorządów, a w miarę stabilne połączenia pośpieszne do PKP IC. Efekty tego mamy w postaci likwidacji pociągów dalekobieżnych, a w dalszej perspektywie być może także kas... @LondOn - akurat Anglia nie jest najlepszym przykładem. Model kolei angielskich nie jest najlepszy. Niemcy to przykład fenomenalnie działających kolei! @hiso - kasy są potrzebne choćby w przypadku kupowania biletów skomplikowanej relacji czy też biletów miesięcznych. Jak sobie wyobrażasz np. kupno biletu miesięcznego u osoby która nie ma potrzeby danego dnia jechania pociągiem?! Czy opóźni odjazd pociągu aby w tym czasie konduktor wydał jej bilet? Likwidacja kas z pewnością doprowadziłaby do zwiększenia przejazdów na gapę i jeszcze większego deficytu PR. Jestem przekonany, że do likwidacji kas nie dojdzie. Zresztą problem jest ogólnopolski bo wypowiedzenie o jakim tu mowa dotyczy w takim samym stopniu Rybnika, Bielska, Częstochowy czy Torunia ;)

  • ~KeRim 2010-03-12
    13:19:44

    0 0

    Sprzedac całe to gówno niemcom! Niemiecka kolej działa jak powinna bo widocznie nie zatrudniają tam debili. Jak to w ogóle jest mozliwe, że jedna spółka drugiej nóż w plecy wbija? Paranoja!! Sprzedać wszystko jak najprędzej!!

  • ~puchacz 2010-03-12
    14:04:15

    0 0

    Klasyczny przykład piekiełka typu " Made in Poland " Jak jeden drugiemu nie dokopie to zaczyna sie problem .........:-( Czy w tym kraju bedzie kiedyś normalnie / spokojnie ?

  • ~ 2010-03-12
    16:02:38

    0 0

    1. Zamknąć kasy
    2. Zlikwidować wszystkie połączenia
    3. Wyremontować dworzec

  • ~AlicjaeR 2010-03-12
    17:24:43

    0 0

    po co remont ...proponuje podłożyć ostatnio znalezione niewybuchy ....
    jaja sobie robią a do wielkanocy daleko .....

  • ~ 2010-03-12
    21:00:36

    0 0

    ~Zoltan a po 4.Po remoncie sprzedać dworzec.

  • ~KusterMaster 2010-03-12
    21:27:53

    0 0

    Ja bym proponował przewrócić PKP i postawić w tym miejscu nową Biedronke, i zostawić jeden peron. Nowy "PKS" z nowoczesnym centrum handlowym przypadł do gustu wszystkim Rybniczanom. Dobre pomysły trzeba powielać.

  • ~akerue 2010-03-12
    22:17:17

    0 0

    I BARDZO DOBRZE!! ZLIKWIDOWAĆ KASY- zamiast nich postawić automaty i rozszerzyć możliwość kupowania biletów przez internet także na pociągi regionalne!
    W Niemczech i innych krajach na mniejszych stacjach od dawna automaty funkcjonują i sprawdzają się bardzo dobrze...w razie awarii pozostaje możliwość kupienia biletu u konduktora. Kasy powinny pozostać w dużych miastach w tych mniejszych i tak są niepotrzebne....nie raz się zdarza, że kasjerka źle bilet wystawi, a informacja podaje info nierzetelne- to po co za to płacić? na początek co niektórzy pojęczą, bo trzeba będzie się nauczyć taki bilet kupić, ale jesteśmy przecież homo sapiens czyli człowiek myślący, wiec należałoby iść z duchem czasu!

  • ~bugielka 2010-03-12
    22:42:53

    0 0

    Automaty do sprzedaży biletów to akurat żadna nowość. Pamiętam czasy, kiedy na dworcu w holu głównym stały właśnie automaty do sprzedaży biletów. Było to co prawda za czasów, kiedy biletem był mały kartonik z dziurką w środku, ale było. I działało. Kasy biletowe też były, ale służyły głównie do zakupu biletów zbiorowych, dalekobieżnych i rezerwacji na 1 klasę. Zwykłe bilety (np. na trasie Rybnik - Katowice) można było kupić w automacie.

  • ~hiso 2010-03-12
    23:50:35

    0 0

    @Arteks, technologia sprzedaży e-biletów już istnieje, najbliższym przykładem jest samo miasto Rybnik. Kupujesz raz kartę i doładowujesz ją w żabce, realu czy innym tesco. A jak ktoś jest mega sprytny, to doładowuje ją przez internet. Tak naprawdę wszystko zależy od algorytmów. A jak ktoś jest mniej sprytny, czy też nie potrzebuje stałego biletu kupi sobie u konduktora. Proste, tylko nie trzeba się bać technologii. Sam przyznaj, że lepiej było by mieć taką kartę i załatwić sprawę rezerwacji i płatności jeszcze w domu, zamiast stać w kolejce.

  • ~tasia79 2010-03-13
    00:00:18

    0 0

    Dobrze zamknijcie kasy aleeeee zróbcie automaty do biletów jak niemcy mają i problem z głowyyyy!!!!!!!

  • ~Limek 2010-03-13
    11:19:48

    0 0

    I bardzo dobrze ze zamykają te kasy, niech postawią automaty z biletami i informacją wtedy pasażer więcej się dowie. A siedzące tam za karę Panie kasierki spokojnie będą mogły pic kawę...

  • ~mao 2010-03-13
    14:23:23

    0 0

    offtopic*********************************nadszedl kolejny weekend i znow nie ma niczego nowego na stronie rybnik.com.pl szanowna redakcjo przez weekend najwiecej ludzi czyta wasza strone totez sugeruje dodawac newsy wlasnie w sobote!!!! czy to taki duzy problem dodac newsa nawet zdalnie z domu (nikt nie wymaga obecnosci pracownika w biurze)? rozeznajcie temat, bo wszyscy mamy mniemanie o rybniku jako pierwszej lidze (i slusznie) natomiast portal od poczatku sie broni przed spadkiem do okręgówki... to samo dotyczy NPI ktorych poziom powala na kolana i kaze modlic sie zeby nitk z poza miasta tego nie ogladal... temat daje pod rozwage. licze ze wezmiecie sote moja opinie do serca. zycze powodzenia. pozdrawiam.**************************************************************

  • ~charlie 2010-03-13
    17:03:15

    0 0

    Zgadzam się z poprzednikiem. Przez weekend ten portal "nie żyje". Jeśli już nic nie chcecie podawać w czasie weekendu to proponuję zrobić w piątek jakiś fajny temat, który jakoś w tą sobotę i niedzielę pociągnął życie tutaj. No, ale nie ma konkurencji to można się nie przykładać do roboty.

  • ~ 2010-03-14
    10:40:31

    0 0

    Tak, tak wogóle to zlikwidować ta polske - zostańmy niemcami - po co była wogóle ta II wojna wtedy nas na siłe chcieli wziaśc a mysmy niechcieli...

  • ~ 2010-03-14
    15:18:17

    0 0

    W swoim exposé premier Tusk mówił:

    "(…) modernizacji wymaga infrastruktura polskich kolei. Pasażerowie mają prawo do czystych dworców, punktualnych szybkich pociągów, a kolejowy transport towarowy musi mieć warunki do konkurowania z innymi formami przewozu. To jest po prostu prawo obywateli do punktualności kolei i życia w czystości w miejscach publicznych. Grupę PKP czekają kolejne lata przyjętej strategii. Rozwiążemy problemy przewozów regionalnych. I mój rząd w trybie pilnym zakończy prace nad studium kolei dużych prędkości po to, aby jeszcze w tej kadencji z fazy studium wejść w fazę realizacji."

    Potrzeba jeszcze kilku takich "geniuszy" jak Tuskofil, to będziemy mieli szybkie... dyliżanse.

  • ~ 2010-03-14
    15:19:32

    0 0

    W swoim exposé premier Tusk mówił:

    "(…) modernizacji wymaga infrastruktura polskich kolei. Pasażerowie mają prawo do czystych dworców, punktualnych szybkich pociągów, a kolejowy transport towarowy musi mieć warunki do konkurowania z innymi formami przewozu. To jest po prostu prawo obywateli do punktualności kolei i życia w czystości w miejscach publicznych. Grupę PKP czekają kolejne lata przyjętej strategii. Rozwiążemy problemy przewozów regionalnych. I mój rząd w trybie pilnym zakończy prace nad studium kolei dużych prędkości po to, aby jeszcze w tej kadencji z fazy studium wejść w fazę realizacji".

  • ~ 2010-03-14
    15:35:21

    0 0

    W swoim exposé premier Tusk mówił:

    (…) modernizacji wymaga infrastruktura polskich kolei. Pasażerowie mają prawo do czystych dworców, punktualnych szybkich pociągów, a kolejowy transport towarowy musi mieć warunki do konkurowania z innymi formami przewozu. To jest po prostu prawo obywateli do punktualności kolei i życia w czystości w miejscach publicznych. Grupę PKP czekają kolejne lata przyjętej strategii. Rozwiążemy problemy przewozów regionalnych. I mój rząd w trybie pilnym zakończy prace nad studium kolei dużych prędkości po to, aby jeszcze w tej kadencji z fazy studium wejść w fazę realizacji.

  • ~BA 2010-03-14
    15:35:25

    0 0

    ostatnio po latach jechałam pocięgiem z Rybnika do Katowic i to jak wyglądaja pociągi to koszmar. Jechałam tam jakby za karę. Pociąg brudny że strach siadać, zimny, poniszczone drzwi, siedzenia, wszystko. Spocony konduktor któremu wypadało wszystko z rąk i dwójka narkomanów która przebiegała tam i z powrotem przez cały pociąg na tej trasie z 20-30 razy (za każdym razem zostawiali otwarte drzwi). Nie ruszę się więcej pociągiem osobowym, a prywatyzacje i remonty tego hłamu to strata czasu i pieniędzy. Trzeba by kupić przede wszystkim nowe pociągi i zmienić zepsutą starymi nawykami kadrę (panie w kasach mają tylko 2 ruchy:wolny i bardzo wolny). Z remontu dworca nie ma co się cieszyć bo w żaden sposób nie przyciągnie to nowych klientów do PKP a starzy będą korzystać póki będą musieli.

  • ~ 2010-03-15
    23:20:03

    0 0

    no i takich pasazerów też by trzeba wymienic na nowych - normalnych

  • ~Sprinter88 2010-03-22
    21:40:44

    0 0

    Pewnie na pkp ktoś zamieszka skoro kas nie będzie:D Ta kolej długo nie pociągnie. Nigdy na czas nie jeździ. Ciekawe jak będzie się kupowało bilety miesięczne bo kondtukor takich nie sprzedaje o ile wiem???

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5330