zamknij

Wiadomości

J. Koper: podwykonawcy schodzą z budowy drogi R-P

2018-12-10, Autor: bf

Zaczyna brakować rąk do pracy na terenie budowy drogi Racibórz-Pszczyna? Z taką informacją podzielił się z radnymi wiceprezydent Janusz Koper. Czy ta największa w Rybniku inwestycja jest zagrożona?

Reklama

O postępach prac na placu budowy wspomniał wiceprezydent Janusz Koper. Miało to miejsce podczas ostatniej sesji rady miasta. Jak oznajmił radnym, problemem głównego wykonawcy nie jest aktualnie pogoda. - Dzisiaj trudności polegają na braku rąk do pracy. Brakuje podwykonawców, którzy schodzą z miejsca pracy – powiedział.

Jak wyjaśnił następnie wiceprezydent, podwykonawcy zaczynają szantażować głównego wykonawcę. - Chcą podwyżek za swoje usługi. Jest podpisana umowa, stawki są ustalone, ale firmy „zwijają się” z placu. Mimo to prace trwają. Mam nadzieję, że większych problemów nie będzie – zwrócił się do radnych.

Czy ta największa inwestycja w dziejach Rybnika jest zagrożona? Agnieszka Skupień wyjaśnia, że problemy z podwykonawcami, na jakie napotyka wykonawca robót budowlanych na drodze Racibórz-Pszczyna nie są odosobnionym przypadkiem i dotyczą praktycznie wszystkich generalnych wykonawców robót budowlanych. - Wzrastające ceny usług w tym kosztów pracowniczych, brak wykwalifikowanego personelu na rynku pracy, wzrost cen materiałów, to wszystko wymusza na podwykonawcach negocjowanie cen. Niejednokrotnie oczekiwania podwykonawców w zakresie cen za wykonywane roboty wykraczają poza kwoty wynikające z oferty złożonej przez generalnego wykonawcę na etapie procedury przetargowej. Dlatego też podwykonawcy nie są skłonni do realizacji umów niekorzystnych finansowo i generujących straty – mówi rzecznik prasowa rybnickiego magistratu.

Z informacji przekazanych przez firmę Intercor, która jest generalnym wykonawcą tej inwestycji wynika, że dotychczas realizowane roboty budowlane przez podwykonawców realizowane były etapowo i tak też zawierane były umowy. - Z uwagi na wzrastające ceny, podwykonawcy nie chcą kontynuować współpracy na warunkach finansowych zawartych we wcześniejszych umowach i oczekują podniesienia stawek za realizowane roboty – dodaje Agnieszka Skupień.

Jedną z firm, która zrezygnowała ze współpracy z generalnym wykonawcą była firma Eurovia, która wykonała roboty budowlane przewidziane w umowie podwykonawczej i nie zgodziła się na kontynuowanie prac i zawarcie kolejnej umowy.

Jak jednak zauważa rzecznik prasowa, w przypadku tej firmy trudno mówić o „zejściu podwykonawcy z placu budowy” tj. niewykonaniu zakresu robót wynikających z umowy podwykonawczej. - Raczej należy to traktować jako brak możliwości dalszej współpracy z uwagi na brak porozumienia w zakresie kosztów realizacji robót budowlanych – podkreśla.

Generalny wykonawca potwierdził w urzędzie miasta, że posiada właściwą i niezbędną obsadę – zarówno pod względem sprzętu i osób. - Widoczny postęp prac budowlanych potwierdza, że opisany powyżej problem nie powinien mieć wpływu na termin zakończenia zadania – mówi na koniec nasza rozmówczyni.

Wg danych uzyskanych z rybnickiego magistratu wynika, że codziennie na placu budowy znajduje się 200 – 300 osób w zależności od wykonywanych prac. W szczycie robót (okres letni) było prawie 400 osób.

Oceń publikację: + 1 + 23 - 1 - 81

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (16):
  • ~pprywatne 2018-12-10
    15:08:52

    Poczekajmy do stycznia, jak wszystko podrożeje. To dopiero będzie wesoło.

  • ~norton 2018-12-10
    15:32:42

    Wystarczy wąski pasek drogi - byle na czerwono pomalować i mamy kontrpasy. To ostatnio wychodzi najlepiej.

  • ~ 2018-12-10
    16:23:33

    bo jak napisał Arteks o "budowie"dróg rowerowych: ". Obecnie powstają na Wodzisławskiej i Raciborskiej i to prawie żadnym kosztem. Jedyny koszt to farba i pracownicy - ci sami którzy malują inne oznakowania poziome na drogach."
    bierzcie z nich przykład, sukces murowany

  • ~ 2018-12-10
    16:40:19

    Komu droga jest potrzebna ? chyba tylko Niemcom Francji Izraelowi i za PIS doszły Stany Zjednoczone na budowanie kolejnych obozów pracy . Droga Wschód - Zachód jest drogą w naszym położeniu geograficznym drogą militarną .

  • ~minowa 2018-12-10
    17:43:19

    8 26

    Czy droga ta będzie drogą wojewódzką oznaczona jako DW 918 ? Akurat sąsiednie numery są również związane z Raciborzem, nr 918 jest wolny a numeracja dróg wojewódzkich wydaje się być związana z danym regionem w woj. śląskim.

  • ~charlie 2018-12-10
    17:57:32

    32 1

    Nie sądzę, że droga dostanie nowy numer. Najprawdopodobniej jeśli w ogóle będzie miała status drogi wojewódzkiej to będzie miała numer 935 i przejmie ten numer od już istniejącego szlaku w granicach miasta. Oczywiście nastąpi to najpewniej po oddaniu całości inwestycji, czyli obu etapów.

  • ~hub381 2018-12-10
    18:53:53

    63 8

    Zapłacić pracownikowi,za"darmo umarło"!

  • ~Barakuda 2018-12-10
    21:49:33

    55 11

    Niestety ale koszty utrzymania pracownika są dziś ogromne o cenach sprzętu specjalistycznego nie wspominając a w prowadzeniu biznesu chodzi o to aby zarabiać a nie dokładać. Nie dziwię się tym firmom bo wszystko drożeje ( podatki, ZUS paliwo) więc ceny usług muszą rosnąć. Więc płaczcie i plaćcie albo niech pan Koper z panią Skupień podwiną rękawy i zrobią coś pożytecznego...

  • ~Sosna Mañana Grzegorz 2018-12-10
    22:00:11

    34 3

    "największa inwestycja w dziejach Rybnika"
    Wątpię.

  • ~ 2018-12-10
    23:38:55

    72 15

    Pan radny Kołosek i Kurpanik powiedzieli na ostatniej sesji RM,że wynagrodzenie dla Prezydenta jest śmiesznie niskie.To niech pan prezydent w garniaku,który wystarczy,że jest zarabia 20 tys miesiecznie,a panowie w ubraniach roboczych w trudnych warunkach atmosferycznych niech zarobią 10tys miesiecznie.Wieklie zdziwienie urzędników.Robią z siebie głupków na czele z najwyższymi w UM.Ruszcie dupy z tych Waszych ciepłych stołków i zacznijcie myśleć.Proponuje porcję orzechów włoskich,żeby przybyło Wam rozumu.

  • ~rzyt 2018-12-11
    08:40:43

    22 4

    Panie Kurpanik. Priorytetem teraz jest poszerzenie Liściastej. Tam takie fajne tereny atrakcyjne dla biur nieruchomości.

  • ~jacek_ligota 2018-12-11
    09:19:59

    19 0

    Sosna Mañana Grzegorz: najwieksza inwestycja miejska z aktualnie budowanych, ale w dziejach ostatnich lat chocby budowa kanalizacji byla duzo wieksza i duzo wazniejsza dla ludzi. Tylko ze splacamy ja ciagle wysokimi rachunkami za wode. Pewnie podobnie bedzie z ta droga - bedziemy ja splacac przez wiele lat w podatkach.

  • ~moratorek 2018-12-11
    11:05:21

    15 0

    Podwykonawcy to problem generalnego, a nie miasta. Mam nadzieję, że wszyscy uczestnicy tej inwestycji (w tym miasto Rybnik) mają podpisane odpowiednie umowy. Kosztów robót nie ustala się z dnia na dzień, a jeśli tak zrobił generalny nie zostawiając sobie marginesu (plus swojego zysku) no to popłynie.

  • ~ 2018-12-11
    12:20:46

    23 0

    Ja to zrozumiałem tak.
    Dwa lata temu Intercor podpisywał umowy z podwykonawcami na mały częściowy zakres robót (zamiast na cały zakres), podwykonawcy wykonali swoje roboty, a teraz nie chcą podpisywać umów na warunkach jakie były ponad 2 lata temu.
    Ktoś by musiał na głowę upaść by zgodzić się na ceny sprzed 2 lat. Trzeba było od razu podpisać na cały zakres.
    Dwa pytania do Pani Agnieszki (bo nie chce mi się prostować Pani mijających się z rzeczywistością treści z tego artykułu).
    1) Jaki jest obecnie termin zakończenia zadania, bo na etapie przetargu Intercor deklarował zakończenie wszystkich prac do końca 2018. Jeśli termin jest inny niż koniec tego roku, to chciałbym wiedzieć jakie są tego powody (wina Wykonawcy czy Miasta)
    2) Jakie są powody zamknięcia dla ruchu ul. Boguszowickiej skoro w czasie przetargu Urząd absolutnie wykluczał taką możliwość, dając na etapie przetargu jasne odpowiedzi iż nie dopuszcza takiej możliwości.

  • ~Grzegorz Sosna 2018-12-13
    16:54:53

    0 0

    jacek ligota autor artykuł edytował, pierwotny zapis brzmiał "w dziejach " i właśnie to wykpiłem.

  • ~Funintercot 2018-12-13
    22:36:23

    6 0

    Nie brakuje tak do pracy tylko portfela do płacy. Jak si bierze kontrakt za psie pieniądze i jest się tańszym od drugiej oferty o ponad 15% w skali ponad 300mln to gdzie bedzi dobrze??? Zadał ktoś sobie takie pytanie? Generalny wykonawca od samego początku wie że musi kombinować żeby zarobić lub żeby za dużo nie dołożyć. Zaczyna się od biednych podwykonawców którym daje się ceny tak liche że ledwo ciopią obiecując że będzie wszystko dobrze, później oszukuje się ich na ilościach, wstrzymuje płatności, nie płaci i zaczynają się szantarze ect. Znam ta firma od podszewki i niech się zamawiający zastanowi skąd się biorą problemy albo inaczej- kto je tworzy. Przyklad- Budowa Obwodnicy Olsztyna; obw Kłodzka, S5 koło bydgoszczy , a teraz Rybnik. Czy te kontrakty były zakończone przez firmy podwykonawców które je rozpoczynamy??? - odp nie, pozdychały albo są teraz pod respiratorem.
    2. Kolejna oszczędność- kantowanie na materiale. Wbudowana jakieś błoto w podbudowy i nikt tego nie widzi. Kopia gdzie chcą nawet poza swoim zakresem robot, przykładem może być węzeł wodzisławski. Gdzie zaczęto wykop na etapie piątym. Ciekawe po ile zamawiający policzył im ten materiał na nasyp. Sa inne również miejsca które są następnie zasypywane humusem- czy tak można???? Chyba nie??
    Zamawiający w ogóle widzi co się dzieje na tym kontrakcie????
    Czekam na kontr komentarze.... Pzdr

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy dodatek energetyczny to lepszy pomysł niż dodatek węglowy?




Oddanych głosów: 405