zamknij

Biznes

Droga południowa zagrożona?

2006-03-02, Autor: 
Okazuje się, że unijnych środków na lata 2007 - 2013 może nie wystarczyć na modernizację kluczowych dróg w naszym regionie.

Reklama

 

Od wielu miesięcy Związek Subregionu Zachodniego zabiega, aby na liście priorytetowych projektów do finansowania w województwie śląskim, znalazła się modernizacja drogi Racibórz – Rybnik – Żory – Pszczyna oraz budowa drogi południowej. Problem w tym, że aktualna wersja Regionalnego Programu Operacyjnego zakłada, że na transport w naszym województwie przeznaczonych zostanie ok. 270 milionów euro. - Dokładnie tyle kosztować będzie sama budowa drogi południowej. A gdzie środki na modernizację drogi Racibórz – Pszczyna i wielu innych w całym województwie? - pyta retorycznie przewodniczący Związku Subregionu Zachodniego – Adam Fudali. - Będę wnioskował do marszałka województwa, aby zmieniono podział środków. Jestem za tym, aby część pieniędzy na projekty „miękkie” przeznaczonych zostało na budowę dróg.

 

- Jeśli jednak niekorzystne zapisy nie ulegną zmianie, najprawdopodobniej wystąpimy z wnioskiem o dofinansowanie I etapu planowanych w naszym regionie inwestycji. Mam na myśli modernizację tylko części drogi Racibórz – Pszczyna – dodaje Fudali.


Dyrektor biura Związku Subregionu Zachodniego – Wojciech Maroszek podkreśla, że wartość środków Unii Europejskiej w zatwierdzonym przez zarząd województwa projekcie Regionalnego Programu Operacyjnego zmniejszyła. Z zakładanego wcześniej poziomu 1,7 mld euro pozostała kwota 1,54 mld euro. - Znacznie zmieniono rozkład środków pomiędzy priorytety. Obecnie środek ciężkości Programu został przesunięty na rzecz badań i rozwoju, innowacyjności i społeczeństwa informacyjnego, które łącznie stanowią 1/3 Programu. Najbardziej „poszkodowanym” działem jest transport, na który wcześniej zakładano przeznaczyć 26% pomocy unijnej. Obecnie jest to tylko 18 % (270,3 mln euro, poprzednio 452,4 mln euro). Jest to zła zmiana dla Subregionu i stojąca w sprzeczności z propozycjami Związku i jego Członków – dodaje Maroszek.

 

ww

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (1):
  • ~Arteks 2006-03-03
    14:29:48

    0 0

    Panie Prezydencie, oczywiście, że priorytetem powinna być droga Pszczyna-Rybnik-Racibórz, a nie droga południowa. I absolutnie nie mówię tego jako Rybniczanin ale trzeźwo myślący mieszkaniec regionu. droga ekspresowa dotyczy bezpośrednio Żory, Rybnik, Rydułtowy czyli ok. 240 tys. mieszkańców, droga południowa tylko Jastrzębie czyli 100 tys. Pozwolę sobie zauważyć, że Rybnik jest już obecnie prawie nieprzejezdny, a Jastrzębie nie ma problemów komunikacyjnych i korki tam nie istnieją. Te argumenty powinne przeważyć do tego aby priorytetem dla naszego regionu była droga ekspresowa. Natomiast z innych inwestycji komunikacyjnych koniecznie Jastrzębie powinno wrócić na mapę kolejową poprzez połączenie Jastrzębia z Rybnikiem czymś w stylu szybkiej kolei miejskiej.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.