Jak podkreśla pełnomocnik ds. Planowania, Rozwoju i Gospodarki w UMiG Czerwionka-Leszczyny, budowa autostrady A1 dość istotnie zmieniła warunki komunikacyjne wewnątrz subregionu zachodniego. – Gminy położone są od siebie o około dziesięć minut jazdy samochodem. Chcielibyśmy, w oparciu o potencjał każdej gminy, wyznaczyć dla tych miejscowości funkcje, które mogłyby spełniać, wytyczyć specjalizacje na przykład z zakresu logistyki, sportu czy kultury. Określone dalsze kierunki rozwoju tego obszaru pomogą wybrać jeden najważniejszy kierunek w każdej gminie – mówi Grzegorz Wolnik, pełnomocnik ds. Planowania, Rozwoju i Gospodarki w UMiG Czerwionka-Leszczyny. – Projekt będzie miał charakter zintegrowany, a podejmowane działania będą dotyczyć wspólnie wszystkich gmin – dodaje.
Projekt pt. „Diagnoza potencjału rozwojowego obszaru funkcjonalnego zlokalizowanego wzdłuż autostrady A1 na terenie subregionu zachodniego województwa śląskiego” jest realizowany przez miasto Rybnik, we współpracy z Żorami, Jastrzębiem-Zdrój, Czerwionką-Leszczynami, a także gminami Świerklany, Godów, Gorzyce i Mszana. Program będzie realizowany od trzeciego kwartału 2013 roku do pierwszego kwartału 2015 roku.
Budżet projektu wynosi 3 mln złotych, z czego 2,7 mln złotych stanowi dotację Unii Europejskiej.
Tagi: A1, autostrada a1, budowa A1 wstrzymana, inwestycja, inwestycje, inwestycja Rybnik, biznes, gospodarka, rozwój, Lucyna Tyl, Hanna Piórecka-Nowak, Grzegorz Wolnik
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
ZUS: od grudnia wyższe limity dorabiania dla wcześniejszych emerytów i rencistów
2625Wakacje składkowe: blisko 100 tys. wniosków w woj. śląskim
2465Żory miastem atrakcyjnym dla biznesu. Przykładem na to jest KSSENON
881Końcówka roku pracowita dla skarbówki - co sprawdzi fiskus? O tym powinni pamiętać podatnicy
620Koniec z bezwzględnym zakazem pracy na L4. Od 1 stycznia rewolucja w zwolnieniach lekarskich
+26 / -16200 mln zł z UE na gazociąg Kędzierzyn-Koźle–Racibórz–Rybnik. Magistrala zasili m.in. blok gazowo-parowy w Rybniku
+7 / -1Papierosy i e-papierosy jeszcze droższe. Stawki podatku akcyzowego poszybują
+14 / -12ZUS: duże zainteresowanie wakacjami składkowymi. Wpłynęło ponad 51 tys. wniosków na Śląsku
+2 / -2Końcówka roku pracowita dla skarbówki - co sprawdzi fiskus? O tym powinni pamiętać podatnicy
+1 / -2Wakacje składkowe: blisko 100 tys. wniosków w woj. śląskim
2Końcówka roku pracowita dla skarbówki - co sprawdzi fiskus? O tym powinni pamiętać podatnicy
0Żory miastem atrakcyjnym dla biznesu. Przykładem na to jest KSSENON
0ZUS: od grudnia wyższe limity dorabiania dla wcześniejszych emerytów i rencistów
0Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~ 2013-05-22
07:41:20
Zdiagnozujta lepiej dlaczego lata mijają a na A1 dalej brak jakiejkolwiek tankszteli...
~qwerty 2013-05-22
08:14:12
Ciesz sie, bo poki nie ma tankszteli, to A1 nie moze byc platna. I tak tam nie bedziesz tankowal (bo bedzie drozej niz w miescie), wiec po co Ci ona?
~qwerty 2013-05-22
08:16:17
Fudali na pewno zaproponuje jakas Biedronke albo Kaufland. Jest w tym przeciez bardzo dobry ;)
~jojo 2013-05-22
08:19:27
Jakim prawem magistrat chce w tym projekcie uczestniczyć jeżeli A1 nie przebiega przez Rybnik,Miasto Rybnik nie chciało zjazdu z autostrady na swoim terenie.Rozumiem uczestnictwo gmin naszych i Żor ale nie ma tam miejsca dla AF i p. Dyl.
~Arteks 2013-05-22
11:42:17
@jojo - A1 przebiega kawałkiem przez miasto. Natomiast w ogóle nie przebiega przez Jastrzębie a też są włączone w ten projekt. Czy możesz rozwinąć swój wątek, że miasto nie chciało zjazdu autostrady? A gdzie on miałby niby powstać? Z pewnością dobrze jest mieć autostradę pod ręką. Na pewno wiąże się to z prestiżem i jakąś wygodą ale jakoś nie sądzę aby ona miała tak duże znaczenie w wyznaczaniu jakichś nowych funkcji bo jakie funkcje można wyznaczyć Żorom czy Jastrzębiu poza sypialnianymi?
~rodzyn 2013-05-22
18:13:52
Przebiega w Kłokocinie :)
~qwerty 2013-05-22
19:06:13
Areczku - w Zorach bliskosc A1 chocby wplynela na dynamiczny rozwoj sterfy, owocujacy skokowym wzrostem ilosci miejsc pracy kilka lat temu, co chwile pozniej zmienilo sie w znaczacy skok sredniej pensji. No ale Ty tego nie widzisz, bo masz klapki na oczach i nie umiesz spojrzec obiektywne na pewne dane z GUS.
~Arteks 2013-05-22
19:22:53
@qwerty - Alanek skończ już z tym dynamicznym rozwojem żorskiej strefy bo ilość zakładów ani nie poraża ciekawą ofertą miejsc pracy, ani ich ilością. Pamiętasz? Kiedyś wymienialiśmy sobie te mega-zakłady? Zapomniałeś? To sobie weź coś na pamięć. To nie wpływ autostrady która także przebiega przez wiele innych gmin innych gmin ale zasługa mieszkańca Żor - Zabieglinskiego który jest wiceszefem strefy i próbuje nieco ucywilizować tę swoją sypialenkę. A z tą średnią już też przestań bo w Żorach podwyższają ją górnicy. W samej JSW pracuje ponad 2500 mieszkańców Żor. Pewnie z 1000 w KW...
~qwerty 2013-05-22
21:56:58
Areczku - jakbys nie byl takim skonczonym zakutym lbem, to wiedzialbys, ze GUS podaje PENSJE DLA MIEJSC PRACY W DANYM MIESCIE. W Zorach NIE MA ZADNEGO MIEJSCA PRACY W GORNICTWIE. Za to w Rybniku srednia zawyzana jest przez gornictwo/energetyke, bo mamy dwie kopalnie i EDF, co daje 10 000 (czyli ponad 25%) BARDZO DOBRZE oplacanych miejsc pracy a i tak Rybnik ledwo ma 93% sredniej krajowej. Podczas gdy Zory maja 85% albo 87 BEZ ZADNEGO MIEJSCA PRACY W NAJLEPIEJ OPLACANYCH GORNICTWIE I ENERGETYCE. Jestes po prostu ograniczonym baranem i sam sie swoimi idiotyzmami osmieszasz. Gdybys umial rozwiazac rownanie z dwiema niewiadomymi, to potrafilbys policzyc jaka jest srednia w Rybniku z wylaczeniem 10 000 miejsc pracy ze srednia 4500-5000.
~Arteks 2013-05-22
22:15:10
@qwerty - no to odpowiedz jasno które zakłady pracy w Żorach mają tak wysoką średnią zarobków i podaj jakieś konkrety i konkretne nazwy. Ja przypomnę że podawałem linki do artykułów i forów związanych z pracą gdzie padały informacje ile tam ludzie zarabiają i były to zarobki bardzo niskie, a kadra zarządzająca niezwykle mała. Bo w Rybniku od razu podajesz że energetyka czy górnictwo zawyża tę średnią. No to skoro wiesz kto zawyża ją w Rybniku, kto ją więc zawyża w Żorach jeśli nie górnicy? Kierowcy autobusów, pakowaczki kawy?
~ 2013-05-28
06:43:49
Gadanie i młócenie słomy. "Diagnoza potencjału”, "program będzie realizowany", bzdury, ale kasa leci. Gdyby nasze miasta mogły rzeczywiście się porozumieć i łącznie ze śląskim urzędem marszałkowskim jednym głosem w sprawie A1 wystąpić do ministerstwa i rządu by autostradę A1 na odcinku od węzła Pyrzowice do granicy z Czechami uznać jako centralną obwodnicę pomiędzy takimi miastami jak Tarnowskie Góry, Piekary Śląskie, Radzionków, Bytom, Zabrze, Gliwice, Knurów, Czerwionka-Leszczyny, Żory, Rybnik, Jastrzębie-Zdrój, Wodzisław Śląski, Bohumin, Ostrava. Po Czeskiej stronie odcinek 22 km od granicy z Polską do Ostravy jest wyłączony z obowiązku posiadania winiety. Ta autostrada musi być darmowa także dla samochodów ciężarowych by chronić nasze miasta. Bramownice viaTOLL należałoby przenieść z A1 na DK78 bo kierowcy samochodów ciężarowych chcący oszczędzić jadąc na południe nie jadą autostradą a cisną się niepłatną DK 78 przez Gliwice, Rybnik, Wodzisław Śląski. Rybnik, jak chce mieć wiodącą rolę w regionie to powinien się wykazać działaniem, nie gadaniem.
~Arteks 2013-05-31
12:49:33
@józef brzozowski - autostrada A1 nie pełni roli obwodnicy. Nikt nie pojedzie nią z Żor do Mszany czy z Rybnika do Orzesza - po prostu się nie opłaca nadrabiać. Co innego A4. Tam jadąc z Gliwic do Mysłowic czy Katowic opłaca się jechać autostradą, chociaż już np. z Katowic do Mysłowic też nie. Za wyższy komfort powinno się płacić. Tym bardziej że utrzymanie autostrad to wysoki koszt dla budżetu państwa (porównaj sobie odśnieżanie A1 z odśnieżaniem zwykłej drogi! czy oświetlenie węzłów, naprawy bieżące i konserwacje itd). Poza tym chodzi także o opłaty zagranicznych gości, a przecież nie zaprzeczysz że Polska powinna mieć jakieś korzyści z ruchu tranzytowego. Owszem, system winietowy byłby lepszy dla jej stałych użytkowników ale obecny POPIS przegłosował ówczesnego ministra transportu Pola który przygotował ustawę o winietach... W każdym razie kilka złotych za parking czy przejazd autostradą to nie są duże wydatki dla każdego normalnego kierowcy. A jak kogoś nie stać - może przecież jechać innymi drogami których w naszym regionie nie brakuje, może też przesiąść się na transport publiczny lub nie jeździć w ogóle ;)