zamknij

Wiadomości

Rybnik doczeka się nowego, większego skateparku. Tak będzie wyglądał

Bartłomiej Furmanowicz 2022-01-24, Autor: 

Miłośnicy deskorolek, rolek i rowerów bmx czekają na nowy i większy skatepark w Rybniku. Ma powstać w miejscu, gdzie stał już wysłużony przez czas taki sam obiekt. To jednak trochę potrwa – budowa została zaplanowana na dopiero 2023 rok.

Reklama

Stary skatepark przy ul. Janiego został rozebrany. Miłośnicy ekstremalnej jazdy muszą szukać innych tego typu obiektów w naszym regionie, tym bardziej że inwestycja przeciągnie się w czasie. Jak informuje nas Joanna Kotynia-Gnot, dyrektor Zarządu Zieleni Miejskiej w Rybniku, budowa nowego skateparku została zaplanowana na 2023 rok.

Natomiast w bieżącym roku ze względu na wysoki koszt inwestycji, zostaną podjęte działania w zakresie pozyskania środków finansowych z Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz uzyskania zezwolenia na budowę – wyjaśnia Joanna Kotynia-Gnot.

Jak następnie się dowiadujemy, dokumentacja projektowa skateparku została zakończona już w grudniu 2021 roku. Odpowiada za nią Pracownia Projektów „Modus” z Krakowa przy współudziale firmy „Slo Concept” – również z Krakowa.

Na etapie projektowania przeszkody były konsultowane z młodzieżą oraz finalnie zostały zaakceptowane przez liderów dziedzin sportowych takich jak: deskorolka, rolki i bmx. Skatepark powstanie na terenie parku Wiśniowiec przy ul. Janiego w miejscu istniejącego skateparku. Obszar nowego skateparku w stosunku do obecnego będzie powiększony, powierzchnia wyniesie 1356 m2 – dodaje nasza rozmówczyni.

Od dyrektor ZZM dowiadujemy się ponadto, że skatepark został zaprojektowany w technologii monolitycznego betonu z podziałem na sekcje zaawansowania na zasadzie naczyń połączonych, tak aby każdy element współgrał z pozostałymi.

Sekcje z wieloma liniami tworzą bardzo dynamiczny obiekt. Projekt oprócz budowy skateparku obejmuje także przebudowę istniejącego oświetlenia, monitoringu obiektu, budowę zbiornika retencyjnego dla odwodnienia skateparku oraz montaż małej architektury – zaznacza Joanna Kotynia-Gnot.

Zgodnie z aktualną wyceną Zarządu Zieleni Miejskiej, koszt inwestycji wyniesie około 3 mln 200 tys. zł. Jednakże nasza rozmówczyni wskazuje na odległy termin realizacji zadania, wycena będzie zatem jeszcze zaktualizowana.

Oceń publikację: + 1 + 45 - 1 - 26

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (38):
  • ~skuty 2022-01-24
    09:49:25

    74 16

    Warto jeszcze pójść za ciosem i dodać na skateparku informacje o tym, że większość tych "atrakcji" to nie jest niestety miejsce dla słodkich bombelków na ich malutkich rowerkach biegowych czy innym dziecięcym sprzęcie.

    Niestety ale u nas to jest plaga, gdzie małe dzieci pałętają się między doświadczonymi sportowcami, a rodzice w ogóle nie zwracają na to uwagi, bo albo siedzą z nosem w telefonie albo plotkują ze znajomymi..

    Skatepark to nie jest plac zabaw.

  • ~Arteks 2022-01-24
    10:42:06

    16 44

    Fajnie bo ten poprzedni powstał jako jeden z pierwszych na Śląsku i był już trochę archaiczny. Kiedy doczekamy się dosadzeń nowych drzew w parku Wiśniowiec i likwidacji parkingu w samym środku parku? To chyba jedyny park w Europie do środka którego można wjechać autem.

  • ~ 2022-01-24
    11:17:03

    39 30

    Skejt i "sportowcy"??? Zabawne. To będzie plac zabaw, obiekt ogolnodostępny dla KAŻDEGO MIESZKAŃCA, dlatego konsultacje w jego sprawie odbyly się z młodzieżą. Tzw. "zawodowcy" niech sobie wynajmują prywatne obiekty za własne pieniądze, skoro im "amatorzy" albo chętni spróbowania swoich sił przeszkadzają. Nie widzę powodu żeby miasto sponsorowało zabawę dla wąskiej i sztucznie ograniczanej grupy, opartej na niejasnych kryteriach a wręcz ich wyobrazeniach na temat rzekomych umiejętności.

  • ~kosc88 2022-01-24
    11:22:11

    15 11

    W końcu. Wygląda nieźle, szykuje się najlepszy skatepark w rejonie. Oby tylko nic się nie pochrzaniło po drodze.

  • ~Łowca cieni 2022-01-24
    11:41:25

    12 6

    ~tf2 konsulatacja w tym przypadku z zawodnikami PRO jest istotna gdyz projektant moze nie ogarniac tematu i ustawi jakis element ktory w praktyce powinien byc w zupelnie innym miejscu a nasi zawodnicy jezdza po swiecie i znaja sprawdzone rozwiazania

  • ~Łowca cieni 2022-01-24
    11:51:02

    17 2

    ~tf2 a druga sprawa amatorzy grajacy w pilke nozna w lidze ROW maja duzy problem z wynajeciem boiska trawiastego w Rybniku, praktycznie jest to nie mozliwe bo miasto podchodzi do sprawy tak ze dla amatorow jest sztuczna nawierzchnia a okresie zimowym majac nawet termin na sztuczna to pracownik mosiru potrafi ci zadzwoni ze termin przepadl bo B klasa chce ten termin a mosir Żory do sprawy podchodzi inaczej i nawet zajebista plyte trawiasta na wolnosci wynajmuje naszym druzyna amatorskim

  • ~Moneta 2022-01-24
    11:52:39

    18 16

    @skuty Jesli miasto wtydaje 3 mln z podatkow to to rwniez z pieniedzy rodzicow "bombelkow".
    Jesli jezdzenie na czymkolwiek jest sportem to jak w kazdym cywilizowanym kraju niech zawodnicy zaloza klub sportowy i poszukaja sponsorow - poprosza o dotacje i niech UTRZYMUJA obiekt.
    Absolutnie zgadzam sie z @tf2.
    @lowca jeleni ci "zawodnicy" to zrzeszeni jakos sa?

  • ~Łowca cieni 2022-01-24
    11:56:49

    20 1

    takze skate park to miejsce dla kazdego ale w trosce o bezpieczestwo jakies zasady musza tam panowac i warto pomyslec nad godzinami dla młodych grup wiekowych 3-7, 8 -12 i tyle

  • ~norton 2022-01-24
    12:26:02

    20 3

    Nie moja bajka ale dobrze, że taki obiekt powstaje.
    Ale jeśli ma być wybudowany za publiczne pieniądze to musi być ogólnodostępny dla wszystkich grup społeczeństwa.
    Zawsze mam przed oczami tabliczki na osiedlach z napisem "zakaz grania w piłkę..." - a potem lęk i lament, jak młodzież wyładowuję energię nie tam gdzie trzeba

  • ~kosc88 2022-01-24
    12:32:24

    18 4

    Jeśli chodzi o dzieci na skateparku, to jak najbardziej, ale jeśli nie potrafi wykorzystać żadnej przeszkody i nie ma zamiaru się uczyć, ani nie ma z nim ogarniętego opiekuna, to co to dziecko tam robi? Blokuje trasę innym i stwarza zagrożenie.

  • ~skuty 2022-01-24
    12:42:53

    22 15

    @tf2

    Każdy obiekt ma swoje przeznaczenie.

    Dla dzieci jest plac zabaw, gdzie mają drabinki, huśtawki czy inne karuzele. Nikt się tam(no, może menele i pijacka młodzież) nie wpiernicza, kiedy bawią się tam dzieci.

    Tak samo boiska, tory wyścigowe, korty tenisowe, pola golfowe czy nawet stoliki do szachów mają swoje konkretne zastosowanie.

    I takie samo konkretne przeznaczenie ma skatepark.
    Nie jest to miejsce dla małych dzieci, tylko dla ludzi którzy uprawiają ten sport.

    Na skateparku jeździ się szybko i niebezpiecznie, gdzie widoczność jest mocno ograniczona podczas wykonywania różnych manewrów i nie jest to miejsce dla małych dzieci, tak samo jak zjazd na wiśniowcu nie jest miejscem dla 4 latka na biegowym rowerku.

    To są zwyczajne kwestie bezpieczeństwa, w internecie jest pełno filmików gdzie bąbelki się wbijają między sportowców bez patrzenia, a matka zajęta szlugiem i smartfonem.

    A jak ktoś potem w te dziecko wjedzie i stanie się tragedia to kto winny? Oczywiście ten co korzystał z obiektu zgodnie z przeznaczeniem.

    Poza tym ja nie widzę powodu, żeby PiS sponsorował patologię swoim 500+ i innym rozdawnictwie, ale chcieć to sobie mogę..

    Mi chodzi o edukowanie głupich rodziców, którzy myślą że jak są z dzieckiem to cały świat ma im paść do stóp, a kwestie bezpieczeństwa ich nie dotyczą.


    @moneta

    I to jest właśnie typowe p0lackie myślenie, zabić w ludziach pasję, zanim zaczną ją rozwijać "BO TO JE Z MOICH PODATKÓW"

    Jak wspomniałem wcześniej, z moich podatków jest finansowana patologia 500+ i szczerze? Wolałbym im zabrać ostatnią złotówkę i przeznaczyć ją na obiekty sportowe dla młodzieży niż na harnasia i czesterfieldy dla patoli.

  • ~Paweł Mazur 2022-01-24
    13:15:20

    22 1

    Skatepark został podzielony na 3 sekcje.
    1- poziom początkujący
    2- poziom średniozaawansowany
    3- poziom zaawansowany.
    Każdy znajdzie coś dla siebie.
    Układ takiego skateparku pozwoli rozładować ruch na obiekcie. Dzieci również mają swoje miejsce które mogą wykorzystać pod nadzorem rodziców.

  • ~Wronus Adamus 2022-01-24
    13:32:52

    14 2

    Do czasu powstania skate parku w Rybniku polecam świetny w Żorach w Parku Cegielnia przy Folwareckiej. Działa o od dobrych kilku lat.
    https://mosir.zory.pl/skate-park/

  • ~ 2022-01-24
    14:09:24

    7 10

    Dziękuję Panie Pawle. Proponuję odgrodzić siatką specjalne miejsce dla takich... "sportowców" jak np.: skuty, dla bezpieczeństwa normalnych ludzi.

  • ~Moneta 2022-01-24
    15:01:33

    8 10

    @skuty
    Nie wlasnie TWOJE myslenie jest "polackie".
    Ze miasto ma organizowac ludziom rozrywke, a obywatele sie skladac, bo istnieje jakas grupa, ktora ma pasje plus formalny lub nieformalny (media) nacisk na wladze.
    Dlugo mieszkalem n zachodzie i tam by sie dopiero rozlegl wrzask jakby ludzie cos takiego widzieli - nazwaliby to komunizmem.
    Miasto nie jest od organizowania skejtparkow, koncertow piknikow etc. Tylko od kanalizacji, komunikacji i wywozu nieczystosci.
    Ludzie zakladaja stowarzyszenia, robia dobroczynne eventy, kolacje, na ktore zapraszaja lokalna elite i biznesmanow, zbieraja kase, zakladaja kluby, placa skladki czlonkowskie - to angazuje mase obywateli, ale nie wyciagaja do miasta raczki po kase.
    Moze Rybnik zalozy klub golfowy za 2 lata - czemu nie? - komuna na full gazie.

  • ~aartek 2022-01-24
    15:15:30

    7 2

    @moneta nie wiem gdzie mieszkales na tym zachodzie i czy ameryka jest dla ciebie wystarczajaco zachodnim krajem (a wydaje mi ze jesli gdzies cos da sie sprywatyzowac, to ameryka jest pierwsza w kolejce), ale poszukaj sobie np skatepark Venice Beach czy innye popularne kalifornijskie skateparki. Jak chcesz bliżej to posprawdzaj maryslię, wiedeń czy berlin. Miasto jak najbardziej jest od zapewniania niedochodowej infrastruktury takiej jak place zabaw, parki, czy wlasnie skateparki, a aktywnosc dzieci i mlodzezy lezy w miejskim interesie.

  • ~Paweł Mazur 2022-01-24
    15:22:58

    8 4

    Deskorolka należy do sportów olimpijskich i jest bardzo wymagająca dyscypliną, smutne ze osoby nie mające styczności ani pojęcia o jakimkolwiek sporcie ekstremalnym komentują w negatywny sposób te dziedziny. Każdy inny kraj daje możliwość rozwoju i buduje coraz to nowsze skateparki. Rozumiem ze to wydatek rzędu 3 mln lecz aktualny skatepark to ruina która pod względem bezpieczeństwa powinna już dawno zniknąć z mapy Rybnika. Proszę wziąć pod uwagę że w Rybniku nie ma innego takiego obiektu. Miasto finansuje różne sporty więc nie rozumiem skąd Państwo wyciągną wnioski zamieszczone w powyższych postach. Skatepark będzie super promocja dla miasta i jestem pewien ze będą się tu pojawiać osoby z całego śląska i nie tylko. Serdecznie zapraszam zgłębić temat zamiast komentować nie mając pojęcia.

  • ~Moneta 2022-01-24
    15:51:42

    7 7

    @Pawel Mazur
    "deskorolka nalezy do sportow olimpijskich"... I CO Z TEGO????

    Wioslarstwo tez nalezy, ale nie znaczy to ze miasto ma budowac przystan wioslarska, z molem, hangarami etc. Znajda sie ludzie, znajdzie sie sponsor to bedzie klub wioslarski.

    Czy wy jestescie jakos policzalni - z ciekawosci pytam?
    Ilu mieszkancow rybnika uprawia deskorolkarstwo? Ilu na poziomie wyczynowym? Napewno zalozyliscie jakas strone internetowa - chetnie poczytam. Albo grupe na FB - jedyna jaka znalazlem ma 8 czlonkow...

  • ~Paweł Mazur 2022-01-24
    16:09:52

    8 1

    Deskorolka to nie sport zespołowy lecz indywidualny więc nie kwalifikuje się go na drużyny (tyczy się to również bmx, hulajnóg oraz rolek) Ile wszystkich jest? Nie mam zielonego pojęcia to tak jakby zapytać ilu jest biegaczy i po co im stadion lekkoatletyczny. Gdy powstanie skatepark zapraszam wraz z notatnikiem i będzie Pan pierwszą osobą której może się uda zliczyć wszystkich, również tych przyjezdnych.

  • ~krepelek 2022-01-24
    16:10:08

    5 2

    Moneta - Liga ROW to dobry przykład że nie masz racji gdyż liga była stowarzyszeniem nawet organizacją pożytku publicznego. Właśnie w tamtym okresie mosir zmienił zasady i przestał zawodników zrzeszonych ponad 600 os. wpuszczać na trawę a jakby tego było mało to zarząd rozliczał pod tym szyldem też inne nie związane z ligą sprawy np wycieczki RKP. Nasza drużyna płaciła za boisko ze swoich środków 200zł brała fakturę z mosiru i dostarczała zarządowi bo mówili sa tego liga potrzebuje a w rzeczywistości taka faktura umożliwia wypłacenie środków z konta stowarzyszenia (1% podatku) ale my nic z tego nie mieliśmy, nam nie zwracano za boisko także jest to przykład że nie zawsze jest to dobre rozwiązanie bo ktoś może i w tym też mieć swój własny interes.

  • ~aartek 2022-01-24
    16:11:16

    7 4

    @moneta, Jesli grupa na Facebooku czy strona internetowa jest dla ciebie kryterium dla budowy czegokolwiek, to ciężko cię traktować poważnie i dobrze że nie jesteś odpowiedzialny za wydawanie środków publicznych, bo łatwo byłoby tobą manipulowac.

    Zadajesz pytanie o ilość potencjalnych użytkowników, ale czy istnieje jakakolwiek któraby Cie zadowoliła? Bo przypuszczam że nie ważne czy to bedzie 100, 1000, czy 10000 to i tak zawsze uznasz że to za mało.

    Tu masz "skatepark adoption model" z wyliczeniami dla tego jak duży powinien być skatepark w miescie/regionie itp https://publicskateparkguide.org/vision/skatepark-adoption-model/ i to "z zachodu"

  • ~Moneta 2022-01-24
    16:20:07

    3 6

    @Pawel Mazur

    Widzisz - ty nie masz zielonego pojecia ilu ludzi bedzie korzystalo z parku za 3.000.000 - TRZY MILIONY ZLOTYCH!!!
    A ja pamietam, jak Kuczea beczal rok temu, ze mu sie budzet miasta nie spina. A teraz z Nowym Ladem bedzie jeszcze gorzej, bo miasta beda dostawaly duzo mniej hajsu bezposrednio z podatkow.

    @aartek - ale ja tylko chce wiedziec ILU ICH JEST??? Kazda grupa sie jakos komunikuje - tym bardziej jesli ma wspolny cel. Ilu? pytam - za 3 miliony i 200 tysiecy.

  • ~Arteks 2022-01-24
    16:20:35

    1 15

    @Wronus Adamus - mógłbyś np. udzielić takiej rady starszym osobom z Żor odnośnie przyjazdu do tężni w Rybniku. Wsiądą w auto i bez problemu dojadą. Ale nastolatkowie nie mają prawa jazdy, jechać z mamusią i rolką - trochę obciach, a Żory niestety nie słyną z dobrych dojazdów. Łatwiej z Rybnika w weekend dojechać do Katowic czy Raciborza niż do pobliskich Żor. Wydaje mi się niestety, że prędzej w Rybniku powstanie ten nowy skate-park niż władze Żor zadbają o to aby nie być grajdołkiem komunikacyjnym. :/

  • ~Arteks 2022-01-24
    16:24:25

    2 14

    @Moneta - niech młodzi mają takie miejsca. Mało ich? To niepoliczalne. Niektórzy uważają, że rowerzystów jest mało - tylko z tego powodu, że auta dominują. A to, że auta dominują to nie powód aby nie zauważać innych. Ktoś lubi pobiegać, ktoś inny pojeździć na rowerze, jeszcze inny pograć w kosza czy piłkę, a są tacy, że lubią deskorolki. Niech mają w mieście swoje profesjonalne miejsce. Oby przy okazji teren bardziej zazieleniał i oby zabroniono wjazdu autem na teren Wiśniowca. Obok są dwa gigantyczne parkingi - naprzeciw kąpieliska i przy Galerii Śląskiej.

  • ~Moneta 2022-01-24
    16:28:53

    11 4

    Ale wiecie co jest najlepsze??? Teraz dopiero sobie uswiadomilem.
    DLaczego dopiero w 2023???
    Bo sa WYBORY SAMRZADOWE W TYM ROKU!!!
    A zgodnie ze stara rybnicka tradycja na wybory kazda wladzuchna musi spektakularnie wydac hajs.
    Musi byc DUZE - pasuje
    Musi byc DROGIE - Pasuje
    Musi sie BETON LAC - pasuje
    Musi WIDAC.

    Beda drony latac filmowac, beda portale pisac. Nie wazne czy skoncza w terminie, ale ma sie dziac.

    Wybory, wybory ida wybory....

  • ~Arteks 2022-01-24
    16:36:25

    3 15

    @Moneta - największą inwestycję drogową w dziejach miasta otwarto do użytku bez większej pompy w 2020 roku czyli wybory nie miały tu nic do rzeczy. Ten skatepark to w porównaniu do wielu innych droższych inwestycji trochę drobiazg dla miasta z budżetem w okolicy miliarda zł.

  • ~Paweł Mazur 2022-01-24
    16:40:23

    6 1

    Jak mam policzyć wszystkie potencjalne osoby które będą korzystać z skateparku? Może wie Pan ile w tym roku będzie osób w Zakopanem?

  • ~Moneta 2022-01-24
    17:27:29

    5 5

    @aartek
    I jeszcze jedno. Wieden, Berlin czy Paryz moga sobie wydawac hajs na skate parki bo to bogate metropolie. nawet mniejsze osrodki moga sobie wydawac. Ale najpierw zapewnia mieszkancom, przyzwoita jakosc powietrza, Wypasiona komunikacje miejska, ktora dojedziesz wszedzie i na czas oraz dostep do innych uslug publicznych, ktore w naszym kraju sa na bieda poziomie. - Moze 3.200 tys to malo, ale takich "malo" sie zbiera w ciagu roku duzo, a w ciagu dziesiecioleci jeszcze wiecej. Rybnik dostarcza podstawowe miejskie uslugi "po lebkach".

  • ~Arteks 2022-01-24
    17:38:09

    4 11

    @Moneta - powietrze w dużej mierze zależy od samych mieszkańców. Czym chętnie będą rezygnowali z pieców - tym szybciej rozwiążemy problem. Największy pożytek w tej dziedzinie należy się wojewódzkiej uchwale antysmogowej. Na wypasioną komunikację miejską, jeszcze poczekamy ale od paru lat małymi kroczkami widać w tej dziedzinie poprawę. W tym roku szczególnie może być odczuwalna, jak po mieście zaczną jeździć autobusy na prąd - pierwsze w naszym regionie. Nowe wiaty - już ustawione. Co miesiąc ZTZ poprawia rozkłady jakichś linii - co można prześledzić na ich stronie. Nigdy zmian na plus nie było tak dużo i tak często jak w ostatnim czasie. Ja nie jeżdżę na deskorolce, ty pewnie też nie ale to nie znaczy, że jeśli my z czegoś nie chcemy korzystać, to inni też nie chcą. Jest jakaś grupa osób dla których to jest ważne - dlaczego tego nie zrobić? Nie chodzi przecież o 10 nowoczesnych skateparków ale jeden porządny.

  • ~Lokalny 2022-01-24
    17:41:25

    3 5

    Super, lepiej wydawać pieniądze na takie obiekty dla młodzieży niż kolejne muzea.
    Zastanawia mnie jednak jak to jest, że znów zlecono coś krakowskiej pracowni zamiast rybnickiej? Nie mamy zdolnych architektów w mieście? Tak się wspiera lokalnych przedsiębiorców?
    Budują u nas firmy zewnętrzne (jak coś budują), projektują to samo. Tak właśnie wygląda lokalny patriotyzm w wykonaniu rybnickich włodarzy.

  • ~Arteks 2022-01-24
    18:09:02

    2 12

    @lokalny - mamy świetne firmy projektowe ale nie jest wykluczone, że nikt się nie zgłosił z Rybnika, np. z braku wolnego czasu bo pracownie realizują większe projekty. Nie wiem czy wiesz, że rybnicka firma wygrała konkurs architektoniczny na nowy dworzec kolejowy w Częstochowie? Możliwe, że nie dostrzegasz ważnej funkcji muzeów, a przecież dzięki nim przetrwa zarówno wiele zabytków jak i wiedza o różnych dziedzinach, historii miast i regionu. Muzea też są bardzo potrzebne. Ile pięknych budowli nie przetrwałoby do naszych czasów gdyby ktoś nie wpadł na pomysł zamiany ich w muzea?

  • ~Paweł Mazur 2022-01-24
    18:40:42

    5 1

    Firma Slo Concept ma największe doświadczenie w projektowaniu skateparków w Polsce oraz poza granicami państwa. Projekty są kreatywne a osoby odpowiedzialne za projekt same uprawiają sporty ekstremalne. Nie chcemy kolejnego bubla.

  • ~Moneta 2022-01-24
    19:25:51

    10 5

    @arteks
    No wlasnie nie ma grupy. Jesli obecny tutaj amator deski nie jest w stanie mi powiedziec ile osob jezdzi - oszacowac pi x drzwi - ile osob zna z widzenia jako regularni bywalcy, albo nie chce powiedziec, bo jest ich tak malo i sie wstydzi to nie ma zadnej grupy. Kolo nawet bardzo indywidualnych dziedzin sportowych i nie sportowych powstaja spolecznosci - co tworzy jakas wartosc dodana - ludzie sie spotykaja, wymieniaja doswiadczeniami, pomagaja sobie - takze w innych okolicznosciach bo sie znaja. To anglosasi nazywaja community. Jesli zapytasz doswiadczonego filateliste z rybnika albo browara domowego - to oni beda wiedziec mniej wiecej ile osob sie tym w miescie zajmuje, bo sie znaja, wymieniaja doswiadczeniami - a sa to indywidualne dziedziny. Deskrolkarze - z tego co widac to grupa randomowych istot. Nic mi do nich - ale oni wlasnie dostaja zabawki za 3.2 mln, z ktorych nc nie wynika dla miasta i spolecznosci.
    Nie mam tez nic do tego, ze robi to profesjonalna firma tym sie zajmujaca - jesli sie cos robi to niech to jest porzadne, ale pytam, czy to ta firma czasem nie lobbowala, bo im w excelu wyszlo, ze nasz skejtpark ma pare lat, zuzyl sie i jest latwy hajs do zrobienia.

  • ~Arteks 2022-01-24
    21:46:14

    5 12

    @Moneta - ilekroć przejeżdżałem rowerem przez Wiśniowiec - widziałem tam grupy młodych z deskorolkami. Natomiast podam ci drugi przykład. Póki nie było asfaltowych ścieżek rowerowych - nie było na nich rolkowców. Pojawia się infrastruktura - są użytkownicy.

  • ~aartek 2022-01-24
    23:33:44

    9 4

    @moneta, nasz skatepark nie miał paru lat, tylko 20. Firma projektująca nie lobbowała, tylko użytkownicy od lat prosili urzadnikow żeby zająć się kwestią rozpadającego się i przestarzałego skateparku. Obecny był zbudowany na nawierzchni asfaltowej, rozbudowany później o obszar z kostki brukowej, a na tym wszystkim umieszczone były elementy modułowye które po 20 latach przestały spełniać swoje funkcje. Tak się już skateparków nie buduje. Najlepiej sprawdza się szlifowany beton. Proszę, tu masz album ze zdjęciami https://imgur.com/a/uaHrMjR, to może ci rozjaśni dlaczego poprzedni park wymaga modernizacji. Ty natomiast zamiast istniejacego skatepaarku proponujesz żeby było nic, ignorując 20 - DWADZIEŚCIA(!) lat przez które służył mieszkańcom Rybnika i regionu. Aktualnie na wiśniowcu pojawiają się już dzieci osób, które zaczynały tam swoją przygodę z deską, rolkami czy rowerem. Swoje przyzwyczajenia z klasycznycy sportów drużynowych/lekkoatletycznych próbujesz przełożyć na park oczekując jakichś formalnych grup i liczb. Na tym polega piękno parku że jeździsz sobie sam, albo z wąska grupa kolegów. Jak jeździsz na desce to trzymasz się z deskorolkowcami, rolki z rolkarzami, bmxowcy z innymi bmxowcami. Nie potrzebujesz żadnego klubu, czy grupy, pana działacza, trenera itd, tylko numeru telefonu kolegi z którym chcesz się wybrać pojeździć. Nie ważne czy masz 10 lat czy 30. Nie ma żadnych oficjalnych statystyk, ale jakbym miał strzelać to wśród młodzieży szkolnej jest to przynajmniej 1 osoba na klasę - pewnie wiecej niż np. biegaczy (oczywiście czasem to będzie 3 a czasem 0). Do całego zagadnienia skateparku zabierasz się też trochę "od dupy strony". Bo pytanie nie powinno brzmieć ile osób teraz uzywa skateparku (starego, małego zniszczonego), tylko ile będzie w momencie w którym ten skatepark będzie na wysokim poziomie. To jest pytanie o to czy chcemy patrzeć do przodu i tworzyć możliwości, czy tkwic w stagnacji. Jeżeli przez 20 lat nie udało ci się zauważyć że Wiśniowiec żyje, to i tak żadne liczby cię nie przekonają. Ale jak chcesz zobaczyć czy skateparki mają rację bytu i ilu przyciągają użytkownikow, to przejedź się jak śnieg stopnieje do Wodzisławia, Żor czy na Paderewskiego w Katowicach, a potem dla porównania na jakiegoś orlika. Skatepark, czyli miejsce do uprawiania sportów indywidualnych jest w ponad 100tys mieście potrzebny, a kto tego nie rozumie ten się zatrzymał ze swoimi perspektywami w latach 90.

    Co do tego lobbowania, to firma slo concept, która tworzyła projekt zajmuje się przede wszystkim projektowaniem skateparków i myślę że roboty im raczej nie brakuje, bo jest to wąska specjalizacja. Opracowywanie koncepcji też swoje trwało. Dodaj jeszcze że niestety polscy architekci raczej nie szkolą się w zakresie projektowania skateparków, więc konkurencja na tym polu jest niewielka i to nie jest tak że można sobie do takiego przedsięwzięcia wybrać jakąkolwiek firmę architektoniczną. Na polskim rynku są może z 4 sensowne firmy budujące porządne skateparki i pewnie każda z nich ma własnych lub powiązanych projektantów. Najprawdopodobniej slo concept zostalo wybrane na zasadzie zapytania ofertowego, ale to można zweryfikować. Najważniejsze że była zachowana współpraca między zzm, projektantem i użytkownikami przez co uzyskano satysfakcjonujacy efekt.

    Więc jeszcze raz przypomnę, ten projekt jest wynikiem wieloletnich starań użytkowników parku, którzy często własnymi siłami sobie tę przestrzeń poprawiali, dbali o nią, organizowali zawody i upominali się żeby w końcu to miejsce zmodernizować. Jeśli ktoś przez 20 lat nie zauważył, że skatepark istnieje i tętni życiem, to żaden napisany tu komentarz najprawdopodobniej tego nie zmieni.

    Może to dobrze że zawsze trafi się jakiś maruda, bo przynajmniej jest okazja żeby rzucić na temat nieco więcej światła..

  • ~mokujin 2022-01-25
    02:01:48

    8 6

    Moneta jesteś niezbyt rozgarniętym człowiekiem który chce myśleć że taki nie jest bo totalnie nie wiesz co się dzieje we własnym mieście, te miasto to rodzinne miasto wielokrotnych Mistrzów Polski w downhillu, dzięki któremu powstał park obok i w aggressive inline, czyli w jeździe na rolkach właśnie, który w końcu będzie miał gdzie pojeździć we własnym mieście. Przyjechałbyś kiedyś ze swoim domniemanie raczej niezbyt imponującym dzieckiem na skatepark w weekend, w sobotę koło 12 i jeśli masz chociaż krztynę empatii dla jakichś dzieci i nie wypaliłeś się na własnym to zobaczysz dlaczego skatepark wymagał modernizacji, albo jak to ktoś dobrze ujął, zaorania i postawienia na nowo.

    Asfalt jest mieszanką żwiru i asfaltu, który przy przewróceniu się, wchodził pod skórę. Każde dotknięcie gleby to zdarta dłoń. Ludzie którzy jeżdżą na skateparku, niektórzy z nich, mogą pochwalić się kawałkami asfaltu pod skórą. A jeździ na nim mnóstwo ludzi. Między innymi tacy którzy zostawiają dzieciaka z plastikową hulajnogą na środku skateparku i z telefonem w ręce chyba czekają aż sam zacznie robić salta w miejscu i zarabiać tym na siebie bo oni nie mają żadnego pomysłu co z nim, tak jak ze sobą, zrobić.

    Przeszkody są przez amatorów chyba z Zieleni Miejskiej ustawione tak że wytraca się prędkość na środku skateparku, dużo torów się ze sobą krzyżuje co skutkuje kolizjami w ruchu, czego Ty nie rozumiesz bo najwyraźniej każde najmniejsze dotknięcie przez Ciebie deski albo rolek kończyło się przypomnieniem sobie dlaczego jesteś fajtłapą bez żadnej koordynacji, i Twoje dziecko najwyraźniej też takie będzie.

    Pomyśl sobie że masz w samym środku miasta Bazylikę, neogotyckie dzieło, Rynek który w lecie zamienia się w wielki piwny ogródek, Teatr przed którym można leżeć na trawie obok fontanny i ktoś z Jastrzębia albo Wodzisławia mówi Ci że ok ale on ma lepszy skatepark - i ma rację.

    Ludzie którzy jeżdżą na desce czy rolkach czy bmxie czy rowerze są z natury i konieczności - dosyć światowymi osobami, śledzącymi idoli pochodzących z Zachodu, na 100% znającymi języki obce, na 100% odwiedzającymi inne kraje i ich skateparki. Ich rodzice to dosyć zamożni ludzie, sprzęt do skejtowania do tanich w ogóle nie należy. A jeśli to dziecko same kupuje sobie sprzęt w młodym wieku - da sobie radę w życiu by za łebka skombinować takie ilości kasy by mieć na czym jeździć.

    Miasto w końcu dojrzało do spostrzeżenia że ludzie którzy przebywają na skateparku są warci inwestycji. Dobra jazda na czymkolwiek to niezawodny generator lajków. Czym Twoje zdjęcia na instagramie z kraftowym piwkiem smakującym jak ocet z kapciem nie są. Ten skatepark przez długie lata był splunięciem zakołtunionej części Urzędu który swoimi działaniami uznawał że wydawanie pieniędzy na na przykład wiecznie rozpadającą się kostkę ulicy Powstańców i Sobieskiego, czterokrotnie naprawianą, dalej się rozpadającą, jest lepszym pomysłem niż skatepark na którym dorastają dzieci. Dobrze widzieć że ekipa zarządzająca wymienia się na młodszą i bardziej przenikliwą.

    Na marginesie - skatepark często w weekendowe poranki jest odwiedzany przez pacjentów szpitala obok - lubią patrzeć na wyczyny, nigdy nie robią problemów i rozmowa ze sportowcami to dobry kontakt z kimś spoza oddziału. Lepiej by w czasie terapii widzieli coś porządnego, czystego i zmienionego na lepsze.

  • ~Lokalny 2022-01-25
    11:19:29

    2 0

    @Paweł Mazur chodziło mi o głwną pracownię z Krakowa Modus. Podwykonawca zna się rzeczywiście na robicie i taki też musi być. Jak prześledzisz kto dla urzędu miasta projektuje to zazwyczaj są to firmy z Krakowa itp. Ciekawe dlaczego…

  • ~Arteks 2022-01-25
    11:37:52

    2 9

    @mokujin - ciekawie napisałeś o tym, że młodzi ludzie jeżdżący na deskorolkach są "światowymi ludźmi". Dlatego liczę tu na "światowców" którzy będą popierać wywalenie aut z Wiśniowca. Bywacie w różnych miejscach w Polsce i Europie. Widzieliście gdziekolwiek taką profanację aby autem można było wjechać do parku i w nim zaparkować? Jest to tym bardziej nonsensowne kiedy popatrzy się na okolicę. Z każdej strony Wiśniowca jest jakiś parking! Dzięki temu będzie można posadzić tam więcej drzew. Co wy na to?

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5319